Transport og import Kjøp, salg, betaling og transport til og fra utlandet tråden

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.514
Antall liker
9.278
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Egenimport av nye produkter som har importør/forhandler i Norge synes jeg i utgangspunktet er betenkelig.
Unntakene som kan gi god samvittighet må være at
-Importør kjøper produktene på "feil" sted eller har et uanstendig høyt påslag slik at prisen blir alt for høy.
-importør har lite eller ingenting på lager og har unormal lang leveringstid.
-Importør har et dårlig økonomisk rykte og det føles utrygt å deponere et forskudd.
-Importør har en dårlig eller ingen løsning på service og reparasjoner. (Det er lovpålagt at alle som selger elektronikk skal ha en god løsning på reparasjoner slik at de kan yte garanti og service)

I tillegg kommer selvfølgelig problematikk rundt garanti/service, risikoen for å kjøpe produkter som kan være forfalskninger, som kommer via kriminelle miljøer og undergraving av en seriøs produsent, importør og forhandler.
Edit;
Brukte varer er selvfølgelig anderledes, men jeg følte behov for å komme med noen betraktninger rundt det hele :)
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Egenimport av nye produkter som har importør/forhandler i Norge synes jeg i utgangspunktet er betenkelig.
Unntakene som kan gi god samvittighet må være at
-Importør kjøper produktene på "feil" sted eller har et uanstendig høyt påslag slik at prisen blir alt for høy.
-importør har lite eller ingenting på lager og har unormal lang leveringstid.
-Importør har et dårlig økonomisk rykte og det føles utrygt å deponere et forskudd.
-Importør har en dårlig eller ingen løsning på service og reparasjoner. (Det er lovpålagt at alle som selger elektronikk skal ha en god løsning på reparasjoner slik at de kan yte garanti og service)

I tillegg kommer selvfølgelig problematikk rundt garanti/service, risikoen for å kjøpe produkter som kan være forfalskninger, som kommer via kriminelle miljøer og undergraving av en seriøs produsent, importør og forhandler.
Det er vel forskjell på bruktimport som i dette tilfelle, og det å kjøpe nytt fra utlandet.

Roy
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.029
Antall liker
20.208
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Hva mener du med "likevel" ??
Det snakkes om privatimport av vintage.
Så alt tullet om garanti, importør, økonomi og dårlige innkjøp av forhandler er ren avsporing. ;)
Han ønsker erfaring med import af gammelt XXXXX fra utlandet. Da er det vel bare å svare på det,
om man har erfaring???
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.514
Antall liker
9.278
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg har handlet en brukt Sony kassettspiller fra en butikk i Japan, den skulle være 100% i orden. Tatt service og greier. Den måtte på service i Norge etter noen måneder og fikk til svar av Teletor at den var satt sammen feil. Men det gikk jo bra til slutt. Men butikken i Japan skal ha kred for at de pakket godt og sendte den på en meget seriøs måte. Dyrt var det heller ikke.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.514
Antall liker
9.278
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Hva mener du med "likevel" ??
Det snakkes om privatimport av vintage.
Så alt tullet om garanti, importør, økonomi og dårlige innkjøp av forhandler er ren avsporing. ;)
Han ønsker erfaring med import af gammelt XXXXX fra utlandet. Da er det vel bare å svare på det,
om man har erfaring???
Vintage snakkes det ikke om i åpningsinnlegget, men produkter som er produsert helt frem til nå. Og disse kan kjøpes både nye og brukte i Japan til svært hyggelige priser.
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.546
Antall liker
3.057
Torget vurderinger
2
Ville handla med god samvittighet.
Ikkje lenge siden eg så en 505ux forsøkt solgt på finn for nærmere 50000,-, listeprisen var vel rundt midten av førtitallet når den kom.
Går noe galt må en ta kostnaden selv og det trur eg dei fleste er klar over.
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Om en er villig til å ta mere risiko så kan en registrere en profil på buyee.jp og bli med på budrunder på yahoo auctions.
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
938
Antall liker
1.316
Sted
Østfold
Egenimport av nye produkter som har importør/forhandler i Norge synes jeg i utgangspunktet er betenkelig. Unntakene som kan gi god samvittighet må være at
-Importør kjøper produktene på "feil" sted eller har et uanstendig høyt påslag slik at prisen blir alt for høy.
Dette er kjøp/salg og har ikke noe med dårlig samvittighet å gjøre. Enkelte produkter som f.eks. Accuphase er urimelig dyrt utenfor Japan, og er spesielt egnet for kjøp direkte fra produsentlandet.
 

TheJensizm

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2013
Innlegg
70
Antall liker
16
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Takk for verdifulle innspill folkens!
Etter å ha rota rundt litt ser jeg Accuphase holder en relativt høy prising også i dette segmentet. (Sikkert riktig prising altså)

Luxman, spesielt L-505UX II ser det ut til at man kan gjøre noen varp på (antagelig fordi det er mange av dem på markedet?)
En selger på Ebay, SunshineTokyo (som virker seriøs nok) betaler både forsendelse, gir 60 dagers åpen retur OG dekker eventuelle returkonstnader!
Noen av eksemplarene oppgis å være nye (som i ubrukte) men av modell typ 2017..
Ved sånne tilfeller krysser man da en etisk linje gitt at hovedstaden har en dyktig og velrenommert distributør i Stereofil? -Jamfør Terjes innlegg:

Egenimport av nye produkter som har importør/forhandler i Norge synes jeg i utgangspunktet er betenkelig.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.513
Antall liker
102.810
Torget vurderinger
23
NYE Accuphase produkter er ikke rabiat mye dyrere her i Europa enn i Japan.
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.546
Antall liker
3.057
Torget vurderinger
2
Takk for verdifulle innspill folkens!
Etter å ha rota rundt litt ser jeg Accuphase holder en relativt høy prising også i dette segmentet. (Sikkert riktig prising altså)

Luxman, spesielt L-505UX II ser det ut til at man kan gjøre noen varp på (antagelig fordi det er mange av dem på markedet?)
En selger på Ebay, SunshineTokyo (som virker seriøs nok) betaler både forsendelse, gir 60 dagers åpen retur OG dekker eventuelle returkonstnader!
Noen av eksemplarene oppgis å være nye (som i ubrukte) men av modell typ 2017..
Ved sånne tilfeller krysser man da en etisk linje gitt at hovedstaden har en dyktig og velrenommert distributør i Stereofil? -Jamfør Terjes innlegg:
Eg ville heller prøvd en ø-kjøpt her på torget enn ebay, burde være mulig å få en brukt 505ux i pris 20-25 k
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Takk for verdifulle innspill folkens!
Etter å ha rota rundt litt ser jeg Accuphase holder en relativt høy prising også i dette segmentet. (Sikkert riktig prising altså)

Luxman, spesielt L-505UX II ser det ut til at man kan gjøre noen varp på (antagelig fordi det er mange av dem på markedet?)
En selger på Ebay, SunshineTokyo (som virker seriøs nok) betaler både forsendelse, gir 60 dagers åpen retur OG dekker eventuelle returkonstnader!
Noen av eksemplarene oppgis å være nye (som i ubrukte) men av modell typ 2017..
Ved sånne tilfeller krysser man da en etisk linje gitt at hovedstaden har en dyktig og velrenommert distributør i Stereofil? -Jamfør Terjes innlegg:
eg mener soleklart nei,en overligger er ikke det samme som en ny fra fabrikk
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.514
Antall liker
9.278
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Takk for verdifulle innspill folkens!
Etter å ha rota rundt litt ser jeg Accuphase holder en relativt høy prising også i dette segmentet. (Sikkert riktig prising altså)

Luxman, spesielt L-505UX II ser det ut til at man kan gjøre noen varp på (antagelig fordi det er mange av dem på markedet?)
En selger på Ebay, SunshineTokyo (som virker seriøs nok) betaler både forsendelse, gir 60 dagers åpen retur OG dekker eventuelle returkonstnader!
Noen av eksemplarene oppgis å være nye (som i ubrukte) men av modell typ 2017..
Ved sånne tilfeller krysser man da en etisk linje gitt at hovedstaden har en dyktig og velrenommert distributør i Stereofil? -Jamfør Terjes innlegg:
Tja, jeg skriver jo også at hvis importør/forhandler har et uanstendig høyt påslag så kan man kanskje vurdere egenimport.
Nå er jo Stereofil til å snakke med så hvis du vurderer å kjøpe en Luxman forsterker så ville jeg kontaktet de for å få et godt tilbud. Hvis tilbudet er alt for dårlig sett i forhold til å kjøpe fra utlandet på egenhånd så bør man jo sette seg ned å vurdere litt. Uansett lykke til :)
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Men om du får problemer så er det fort din risiko, som ved brukthandel

edit: som svar til spørsmålet å handle 2017 model fra Japan
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.514
Antall liker
9.278
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Hvordan funker disse med eksisterende El-rens/overspenningsvern?
De fungerer helt ok, jeg bruker en 100V step down trafo til min japanske spiller og en 115V step down til min amerikanske. De har fungert i flere år.....
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.394
Antall liker
725
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Disse må vel kunne brukes
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.513
Antall liker
102.810
Torget vurderinger
23
Nei - Japan har 100V, IKKE 110 eller 115

Dessuten så finnes det en del japansk utstyr som MÅ ha 60 Hz., ikke veldig vanlig men kan forekomme på vintage utstyr og særlig der det er motorer inne i bildet.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.835
Antall liker
16.057
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Nei - Japan har 100V, IKKE 110 eller 115

Dessuten så finnes det en del japansk utstyr som MÅ ha 60 Hz., ikke veldig vanlig men kan forekomme på vintage utstyr og særlig der det er motorer inne i bildet.
Jeg kjøpte en grønn100V trafo fra ett firma i UK på din anbefaling. Den har har fungert perfekt i årevis. Men du husker kanskje navn på firmaet.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.336
Antall liker
3.526
Torget vurderinger
4
Hei!
En kar lager passive audio/høyttaler switcher i Portugal
Går det fint å ta disse inn til Norge ? Ikke noe CE merking eller lignende her... men de er jo passive
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.336
Antall liker
3.526
Torget vurderinger
4
Ok det svaret klarer jeg selv :) men noen som kjenner til reglene ? Har googlet men blir ikke klok
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
272
Antall liker
377
Torget vurderinger
1
Vurderer å kjøpe subwoofer fra Monolith by Monoprice og da får man betale 21% tysk VAT (står på regningen) En venn bestilte akkurat nå. Regner med man betaler frakt og MVA ved ankomst, men kan man få tilbake tysk VAT? Takknemlig for svar om noen vet.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.869
Antall liker
17.454
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Om selger ikke er vant med å eksportere uten mva så unngår de nok det om de kan. Mulig en henvendelse til selger kan få han til å punge ut.

Slippe Norsk MVA? Nei, med mindre de merker det som "Gave" og tollvesenet tror på det :)
 
Topp Bunn