Transport og import Kjøp, salg, betaling og transport til og fra utlandet tråden

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.685
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Vurderer å kjøpe subwoofer fra Monolith by Monoprice og da får man betale 21% tysk VAT (står på regningen) En venn bestilte akkurat nå. Regner med man betaler frakt og MVA ved ankomst, men kan man få tilbake tysk VAT? Takknemlig for svar om noen vet.
I prinsippet er det nok mulig hvis du har de rette tyske utførselsdokumentene og finner ut hvilket offentlig tysk organ du må henvende deg til. I praksis er dette umulig for en privatperson og ved småhandling. Hvis du drar til Tyskland selv og tar varene med i bagasjen hjem kan du bare vise dem frem i tollen ved utreise og fylle ut refusjonsdokumentene utstedt av forhandler. Det siste har jeg gjort selv utallige ganger i mange europeiske land. Norsk moms slipper du hvis har med deg varene selv inn i landet og verdien er under 6000 NOK. Ellers må du nok betale moms som alle oss andre og i tillegg tolldeklareringsavgift til befrakter.
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.192
Antall liker
12.725
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Du må få dei til å trekke frå vat før eksport, ellers er det mest umulig å få orda opp.
Eg kjøpte nokre motorsykkeldeler frå Tyskland for nokre år sidan, og det var eit he#$an å få til fratrekk av vat.

Peder
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
260
Antall liker
345
Torget vurderinger
1
I prinsippet er det nok mulig hvis du har de rette tyske utførselsdokumentene og finner ut hvilket offentlig tysk organ du må henvende deg til. I praksis er dette umulig for en privatperson og ved småhandling. Hvis du drar til Tyskland selv og tar varene med i bagasjen hjem kan du bare vise dem frem i tollen ved utreise og fylle ut refusjonsdokumentene utstedt av forhandler. Det siste har jeg gjort selv utallige ganger i mange europeiske land. Norsk moms slipper du hvis har med deg varene selv inn i landet og verdien er under 6000 NOK. Ellers må du nok betale moms som alle oss andre og i tillegg tolldeklareringsavgift til befrakter.
Takk for svar!
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
260
Antall liker
345
Torget vurderinger
1
Du må få dei til å trekke frå vat før eksport, ellers er det mest umulig å få orda opp.
Eg kjøpte nokre motorsykkeldeler frå Tyskland for nokre år sidan, og det var eit he#$an å få til fratrekk av vat.

Peder
Takk for svar!
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
260
Antall liker
345
Torget vurderinger
1
Om selger ikke er vant med å eksportere uten mva så unngår de nok det om de kan. Mulig en henvendelse til selger kan få han til å punge ut.

Slippe Norsk MVA? Nei, med mindre de merker det som "Gave" og tollvesenet tror på det :)
Takk for svar!
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.338
Torget vurderinger
8
Hei,
Vurderer å handle brukt fra privatperson i Sverige. Selger er hyggelig, men har plutselig blitt litt skeptisk.
spørsmålet er da; hva er enkleste/tryggeste måte å sende betaling på?
Mvh
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.979
Antall liker
81.814
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
PayPal funker, men det tilkommer en liten avgift. Forutsetter at begge har slikt
 
  • Liker
Reaksjoner: bia

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.413
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Definitivt PayPal. Var utsatt for en scam på Audiogon for noen år siden, for 14.000 bols. La inn en klage til PayPal, med dokumentasjon, og hadde pengene tilbake på konto innen ca. en uke.
 
  • Liker
Reaksjoner: bia

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
For generell betaling til utland er det stort sett Swift som er metoden.... men det gir deg ingen garanti for juks... Da er kanskje PayPal en bedre løsning...
 
  • Liker
Reaksjoner: bia

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.413
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Er man redd for å bli svindlet, eller ser det som en mulighet, så er det egentlig bare betaling via PayPal eller kredittkort som gir en noen som helst sikkerhet tror jeg.
 
  • Liker
Reaksjoner: bia

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
For å holde forum endel ryddigere og siden "identiske" tråder dukker opp fra tid til annen forsøkes det herved å samle slike spørsmål i en tråd (om mulig).
Denne gjøres sticky
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.338
Torget vurderinger
8
Takker så meget for svar. Da blir det nok PayPal - take it or leave it…
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.
M

MarkusH

Gjest
Jeg solgte en amp til Sverige, der ble overføring av penger gjort via vanlig svensk bank til norsk bank (DnB). Gikk problemfritt. Kjøper ønsket vel i utgangspunktet å benytte Paypal her også. ;)
 

vega jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2011
Innlegg
1.370
Antall liker
1.185
Sted
bærum
Torget vurderinger
3
hvis du som person selger dine ting til utlandet vil jeg anbefale kjøper og stå for frakt. da slipper man noe pes hvis det skulle skje noe i shippingen.. har opplevd det med et høytaller par som gikk ut av landet. og de ble ødelagt under frakt. men siden det er kjøper som står for frakt og slikt, blir det da kjøper sitt problem og ta opp med fraktselskapet.. dette var noe jeg tenkte igjennom før jeg sendte de avgårde.. litt kjipt for kjøper som satt der med en defekt høytaller som trengte rep. men jeg tror det ordnet seg.. jeg sa klart og tydlig i fra til kjøper at jeg står ikke ansvarlig for frakta gjennom eu. og det var det jaggu godt jeg gjorde.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg har handla noen drivere fra en svensk nettbutikk.
Ca. 15.000,- inkl svensk moms 25 %
Før jeg får drivere utlevert her i Norge, må jeg betale såkalte importkostnader på ca. 4000,-
Er dette kun toll OG tollgebyr, eller er det lagt inn norsk moms i tillegg til den svenske momsen her.

Synes dette ble i overkant mye penger.

Hvis jeg har betalt kun svensk moms i totalbeløpet på over 19.000,-
så tror jeg at jeg holder meg kun til norske nettbutikker heretter.

:cautious:
 
Sist redigert:

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.056
Antall liker
2.521
Tipper det er moms og avgift, men du behøver jo ikke betale svensk moms når det er eksport.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Høres ut som du blir belastet norsk moms... sjekk importfakturaen.. Butikken skulle trekt fra svensk moms siden dette gikk til eksport, - dessverre kvitter det norske myndigheter midt i ryggtavla at du allerede har betalt svensk moms..
ville tatt kontakt med butikken.. du skal kunne få refundert svensk moms..
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Takk for info.

Dette er frustrerende og irriterende.
Heretter blir det kun norsk netthandel for min del.

Jeg synes DAT.se burde ha forutsett mine ekstra kostnader på denne handelen om det viser seg at jeg her har betalt dobbel moms. I så fall må jeg kreve DAT for tilbakebetaling av
svensk moms.
Om jeg får de pengene tilbake, vet jeg ikke pr. nå.

Og er ikke ikke dette i realiteten dobbel moms, så synes jeg utenlandsk netthandel blir unødvendig dyrt ifht. norske nettbutikker.

Time vill sjåvv.
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Ta kontakt med DAT og hør hva de sier... det er en slags prosedyre for dette som også omfatter norske tollmyndigheter, men jeg husker ikke framgangsmåten... det er det sikkert andre som gjør.. :cool:
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
3.333
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Spør etter utførselskjema. Sikkert annet ord på svensk
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Nei - Japan har 100V, IKKE 110 eller 115

Dessuten så finnes det en del japansk utstyr som MÅ ha 60 Hz., ikke veldig vanlig men kan forekomme på vintage utstyr og særlig der det er motorer inne i bildet.

En snodig ting med Japan er at de har både 50Hz og 60Hz.

 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Jeg har handla noen drivere fra en svensk nettbutikk.
Ca. 15.000,- inkl svensk moms 25 %
Før jeg får drivere utlevert her i Norge, må jeg betale såkalte importkostnader på ca. 4000,-
Er dette kun toll OG tollgebyr, eller er det lagt inn norsk moms i tillegg til den svenske momsen her.

Synes dette ble i overkant mye penger.

Hvis jeg har betalt kun svensk moms i totalbeløpet på over 19.000,-
så tror jeg at jeg holder meg kun til norske nettbutikker heretter.

:cautious:
Moms spørsmål må alltid avklares på forhånd, og det er ulik praksis:

Når jeg tar service på bilen, så betaler jeg svensk moms men verkstedet klargjør alle papirer for «eksport».
Stopper så i tollen, betaler norsk moms og får bekreftelse på dette hos tollen. Mailer inn dette til verkstedet og går refundert svensk moms. Man skal egentlig også fylle ut et skjema FØR man tar service. Nevner dette siden jeg lærte det først nå i sommer.

Når jeg handler HiFi som jeg vil ha tilsendt, så bruker jeg kun de som selger uten svensk moms. Da benytter de et firma ala DHL som håndterer frakt og moms (sist betalte jeg 450NOK for dette, kan variere så bør sjekkes)

Moms skal du bare betale 1 gang:) Det kan være forskjellige taxes utenom da, avhengig av land du handler fra.
Men Sverige er veldig greit å handle med, etter mine erfaringer.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Jeg har handla noen drivere fra en svensk nettbutikk.
Ca. 15.000,- inkl svensk moms 25 %
Før jeg får drivere utlevert her i Norge, må jeg betale såkalte importkostnader på ca. 4000,-
Er dette kun toll OG tollgebyr, eller er det lagt inn norsk moms i tillegg til den svenske momsen her.

Synes dette ble i overkant mye penger.

Hvis jeg har betalt kun svensk moms i totalbeløpet på over 19.000,-
så tror jeg at jeg holder meg kun til norske nettbutikker heretter.

:cautious:
Det er nok det svenske firmaet som ikke har gjort jobben sin. De skal ikke belaste moms på varer som eksporteres. Det burde de vite.
Har et *litt* tilsvarende firma selv. Moms for norske kunder, ingen moms på alle andre siden de må betale VAT på sin side og det er ikke mitt problem.
Satt opp slik eksplisitt i betalingstjenesten. Og det er ikke toll på slike varer inn til Norge. Kun "ekspedisjonsgebyr" som transportør og tolldeklarant tar seg særdeles godt betalt for (1000 kroner for 5 minutters jobb?), og så moms som også inkluderer transportkostnadene (og de skal også oppgis uten VAT fra utlandet).
 
Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Hei. Toutlehautparleur.com, trygt å handle? Virker legitimt.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Nesten en tredjedel av prisen jeg fikk oppgitt fra norsk importør. Horribelt. Man ønsker jo å kjøpe i Norge men da har jeg ikke råd.
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
440
Antall liker
173
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Nå som mange utenlandske butikker trekker moms på forskudd lurer jeg på om dette noen gang kommer kommer Norske stat tilgode.Jeg tviler hvertfall på det !
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Kjøpte en liten gitarforsterker fra Tyskland i fjor sommer, siden det var tomt på lager i Norge. Fikk selvsagt momskrav en liten stund etter at den ble levert av UPS.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.685
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Skulle nesten tro du drev en nettbutikk i asia sikker som du er.
Et klassisk forsøk på hersketeknikk fra en konspirasjonsteoretiker. Når man ikke liker et budskap basert på fakta så "skyter man på pianisten". Forsøk med bedre argumentasjon neste gang.;)
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.285
Antall liker
9.369
Sted
Interiore Simplicitate
Handler mye fra utlandet, mer grunnet utvalg enn pris.

Svært sjelden problemer. Sendes det eks mva betales det enten ved utlevering på posten eller så kommer fakturaen få dager etterpå.

VOEC fungerer fint, men viktig at selger merker tydelig med VOEC-nr på pakken. Har vært ute for at det har manglet med følgende momskrav, da har det vært nok å fremlegge ordrebekreftelse for å få droppet kravet.

Retur er verdt å merke seg. Det kan være litt kronglete, men det hjelper med en selger som har gode rutiner på dette. Returnerte nylig noe til thomann, og det gikk smertefritt. Når det er retur som kun skyldes at man ikke er fornøyd må returfrakt betales av kjøper (unntak kan finnes) og man får heller ikke refundert norsk mva. Det får man kun ved feilsendt eller feil på vare.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.413
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
^ Ditto. Har hatt problem med manglende VOEC på forsendelse totalt 1 gang og det lot seg ordne relativt greit med en mail eller tre. En selger på Amazon UK som sendte utenlands for aller første gang.
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.107
Antall liker
1.835
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Hei og hå! Jeg er i ferd med å avslutte en handel med en person i england. Han ønsker å betale med PayaPal. Er dette greit for meg som selger? Kommer pengene inn som ved en bankoverføring eller kan man risikere å bli lurt?
Takker for svar!
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Paypal er ikke så greit som selger. Du kan bli lurt for pengene ved at kjøper hevder varene er skadet eller ikke mottatt. Paypal har en "seller protection" du kan tegne deg for, men det koster ekstra penger, som du bør kreve i tillegg på prisen, og du må sende med registrering og forsikring.

Er det mye penger, så ville jeg vurdert kontant betaling eller no deal.

Johan-Kr
 
  • Liker
Reaksjoner: ELJ

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.107
Antall liker
1.835
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Paypal er ikke så greit som selger. Du kan bli lurt for pengene ved at kjøper hevder varene er skadet eller ikke mottatt. Paypal har en "seller protection" du kan tegne deg for, men det koster ekstra penger, som du bør kreve i tillegg på prisen, og du må sende med registrering og forsikring.

Er det mye penger, så ville jeg vurdert kontant betaling eller no deal.

Johan-Kr
Det var det jeg fryktet. Takk for opplysningen. Skal forlange betaling til konto eller ingen ting
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Grov litt på Paypals sider, og Seller protection er begrenset til selgere i USA.
Mao - jeg anbefaler ikke å bruke Paypal som selger.

Johan-Kr
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
En fersking her på Torget med 0 innlegg, 0 referanser vil kjøpe min annonserte tonearm . Det er litt rart at en fra utlandet plutselig med 0 innlegg finner fram til min annonse her. Kjøper vil ha varen til utlandet . Har ingen erfaring med salg til utlandet. Så jeg trenger litt råd her, av grunner jeg antar dere skjønner
 
Topp Bunn