Transport og import Kjøp, salg, betaling og transport til og fra utlandet tråden

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Kjøpte 2 stk trafoer fra Toroidy i Polen. Disse ble sendt med Postnord ( tidligere tollpost ).
Ved avhenting hos Postnord her i Ålesund var det bare å kvittere ut varene. Ok, tenkte jeg, da kommer vel regningen på mva beløpet i postkassa om noen dager. Og det viste seg å stemme, men sjokket ble stort da beløpet på giroen viste 900 kr.

Trafoene kostet 96.60 euro inkl,frakt. Det blir 784 kr. Mva av dette utgjør 196 kr.

Jeg ender altså opp med å betale over det dobbelte av hva trafoene kostet bare i en masse gebyrer + at det kommer mva oppå disse gebyrene i tillegg.

Forrige gang trafoer kom fra Polen var det gode gamle Posten som ordnet med fortollingen, og det kostet 129 kr i tollgebyr.

Postnord tar totalt 900 kr
Posten Norge tar 129 kr

Aldri mer Postnord, STAY AWAY !!!

Ps; ved litt googling ser en at Postnord får så hatten passer for sin grådighet mtp fortolling og gebyrer.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Helt enig i det du skriver om at man bør unngå Postnord, men hvordan får du det til å stemme at Posten ville tatt 129 kroner når mva beløpet i seg selv skulle ha vært 196 kroner? Tviler på at de trekker fra moms, så her er det forhåpentligvis noe i regnestykket som ikke er helt korrekt.
 

Mr.SQ

Bransjeaktør
Ble medlem
04.03.2012
Innlegg
99
Antall liker
86
Sted
Aust-Agder
Torget vurderinger
15
Dette er dessverre ganske vanlig prosedyre hos mange fraktselskaper når mottaker er en liten kunde. De små kundene blir "melkekuer". Blir nok endel ekstra i kassen til PostNord og dets like ved en slik måte å fakturere på. Så lenge det varer.
 

kanaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Innlegg
1.760
Antall liker
1.662
Sted
Fetsund
Fraktselskapene tar gebyr for å utføre fortollingen. Forskjellig fra selskap til selskap.
Dhl tar 130 kr, noen altså bortimot 600 kr.
Lønner seg altså å sjekke litt rundt frakten når man bestiller fra utlandet.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.011
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Posten tar gebyr kr. 135 for verdi mellom kr. 200-1000 og kr. 270 for verdi over kr. 1000. Dette i tillegg til mva, så posten er heller ikke spesielt billig.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Det er kanskje på høy tid at PostNord bør se på sine gebyrer for oss som ikke har inngått fraktavtaler.Netthandel bare øker for hver dag som går.
Spesielt fra utland handles det som aldri før.Vil fraktselskapene overleve bør de se nøye på dette.
Dette med å sjekke hva det vil koste er ikke bestandig så enkelt.Det er til tider svært forvirrende.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Handler ikke dette litt om hva slags avtaler avsender har inngått? Jeg har handlet ganske mye med bl.a. cyclecomponents.com som antageligvis har inngått en avtale om samlet fortolling av alt som sendes til Norge (de bruker Postnord). Alt derfra er 'gebyrfritt' for mottaker. Man betaler kr. 109,- for frakt om jeg ikke husker feil, og belastes for norsk MVA når man betaler. Alt er ferdig og i orden når jeg henter det på Meny, det eneste som er fordyrende er at jeg ofte ender med en pakke Jacobs utvalgte rå pølser til middag akkurat de dagene...
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Helt enig i det du skriver om at man bør unngå Postnord, men hvordan får du det til å stemme at Posten ville tatt 129 kroner når mva beløpet i seg selv skulle ha vært 196 kroner? Tviler på at de trekker fra moms, så her er det forhåpentligvis noe i regnestykket som ikke er helt korrekt.
mva, er som du skriver 196.- men den må holdes utenfor her. Det er prisen de tar for papirarbeidet som er hårreisende.

Hvis det blir flere trafo-bestillinger kommer jeg til å presisere IKKE send med Postnord.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
For å rydde all tvil av veien; Posten- 196(mva,)+tollgebyr-135 ( var 129 i fjor)=331.-
Postnord.......................................196 (mva,)+tollgebyr-897.-....................=1093.-

nuff said...
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Jeg likte det med pølsene Zomby_Woof.
Det handler kanskje også om hvilke avtaler selger har med transportører slik som Zomby_Woofen er inne på.
Men det er vel ikke den ringeste tvil om at det er til dels store forskjeller ute å går.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Jeg klaget til Postnord og fikk penger tilbake. En hard, men saklig argumentert mail og vips, penger tilbake på konto
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.511
Antall liker
102.799
Torget vurderinger
23
Problemet med en del speditører og privatkunder er at det går på en drøss med initialkostnader ved å benytte slike, eks. importgebyr, utleggsprovisjon, dieseltillegg, flyskatt etc. etc. - det er nesten ikke grenser for oppfinnsomhet. Vi snakker fort vekk 5-6 slike små underposter. Dette ender gjerne opp i en regning på mange hundre kr. i tillegg til selve frakt/mva. Det er her Posten i utgansgpunktet er relativt brukbare, dersom papirene som følger med er korrekt og skikkelig utfylt. Da er det ett beløp for all handling, for forenklet tollbehandling.
 

thans

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2012
Innlegg
70
Antall liker
14
Sted
Oslo
Som andre har vært inne på er nok Postnord norsk transportør for et utenlandsk selskap, og fortollingsgebyret vil da være bestemt av det utenlandske selskapet. Jeg mener jeg betalte ca kr 200 i fortollingsgebyr på ca kr 240 i frakt og ca 1200 i mva sist gang jeg fikk en hi-fi forsendelse fra Sverige. Da tror jeg den svenske forhandleren benyttet svensk posttjeneste, som benyttet noe sånt som DPD. Jeg har også tidligere fått forsendelser gjennom ebays global shipping program. Jeg tror de benytter Tollpost for forsendelser til Norge. De er dyrere, men jeg kan ikke huske å ha betalt noen ekstreme fortollingsgebyrer til dem heller. For meg har det for øvrig vært et større irritasjonsmoment at Postnord ser ut til å ha utleveringsavtale (i Oslo) med Narvesen. Jeg har opplevd flere ganger at de ansatte der ikke har fått opplæring i bruk av strekkodeleseren, og at de derfor ikke har klart å finne/utlevere pakkene mine. Dette har ført til mange unødige bomturer, og flere irriterende runder med kundeservice hos Postnord.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Opplevd dette mange ganger, så det er ikke noe nytt.
Har ikke noe i mot å betale moms, men når momsen er 60 kroner og gebyret for å ta moms er 450 kroner så blir jeg forbannet.
Men det er vel prisen å betale når slike ting som dette privatiseres.
I riktige gamle dager så måtte man ned på tollkontoret for å få ut sine pakker fra utlandet. Der var det aldri horible gebyrer.

Derfor får jeg nu alltid avsender å skrive gave eller under 20 euro, hvis han ikke vil gjøre det så blir det ingen handel.
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.942
Antall liker
1.277
Torget vurderinger
2
Tollpost er et av det verste drittselskapene jeg har vært borti, så om de har byttet navn til Postnord ville jeg ha styrt unna.
Nå er erfaringen min basert på service og ikke tollgebyrer.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.255
Antall liker
9.485
Torget vurderinger
2
Postnord er bare DRITT. desverre har jeg ikke kontrollere med hva mine selgere bruker som transportør.

Får ikke hentelapp i postkassen, og er avhengig av å skille hentemail fra annen spam i mailboksen. Har store problem med å få ulevert pakker da kolli og sendingsnummer ikke gir funn eller er ukjent hos Rimi.
Må lete gjennom gjennom 3 skap for å finne pakken.
Postnor påpstår at de har angitt korrekt hentenr i sms til meg, jeg har aldri motatt noen sms, det er heller ikk mulig da selger ikke har mitt tlf nr .
Samme histore har gjentatt seg to ganger
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.657
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ringte til postnord idag. Skulle sjekke transport av et par HT fra vest til øst.

"Vi tar ikke privatkunder.."

Så da var den saken grei.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg og min samboer har i det siste fått 4 brev fra postnord hvor de ærbødigst spør om vi faktisk har fått pakkene de sist så hos Rimi, men som nå er forsvunnet. Med andre ord har de absolutt null kontroll virker det som. Pakkene ble hentet ut og signert for på ordinært vis over en periode på noen uker.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Opplevd akkurat det samme som Balle ovenfor her.
Avsender måtte tilslutt spore opp sendingen, bare for å finne den.

Vi byttet fra Bring til Postnord på jobben for snart et par år siden. De vant på pris. De har så trøbbel med sendingene våre at vi har en mann på fulltid for å spore pakker og klager fra kundene.
Snart ny anbudsrunde igjen nå. Da skal de bort.
Vi kjøper transport for 10-12 mill i året og er en priviligert kunde. Gadd vite hvordan de ikke-priviligerte har det......
 

ivarwa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
79
Antall liker
22
Postnord er jo tollpost globe bare bytta navn,har aldri vært fornøyd med tollpost masse rot og tull.Så har nok ikke blitt noe bedre av og bytte navn.Sjelden at nye eiere bytter navn på en veletablert merkevare.Har ikke merkevaren godt omdømme derimot, er saken en helt annen.
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.942
Antall liker
1.277
Torget vurderinger
2
Postnord er jo tollpost globe bare bytta navn,har aldri vært fornøyd med tollpost masse rot og tull.Så har nok ikke blitt noe bedre av og bytte navn.Sjelden at nye eiere bytter navn på en veletablert merkevare.Har ikke merkevaren godt omdømme derimot, er saken en helt annen.
Da tar det vel ikke lang tid før de må bytte navn igjen :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Har mer dårlig erfaring med Tollpost/Postnord enn noen annen transportør jeg har vært borti, både med ustabil levering, ikke være istand til å lese et fraktbrev, og at de stort sett alltid roter med prisen sånn at man må ringe å klage, og bli kreditert i etterkant. Virker som det er en helt elendig ledelse som har klart å rendyrke konseptet "søplefirma" så til de grader grundig.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ved bestillinger fra utlandet, hvordan kan jeg vite om Postnord ender opp med pakka når den kommer hit til landet?
Klart, bruker jeg UPS/DHL/FedEx eller andre selskaper i avsenderlandet som også har representant her i Norge bør jeg være ganske trygg. Men alle andre tilfeller føler jeg det er litt bingo, spesielt når det sendes som "vanlig postpakke" fra avsenderlandet. Det er ingen garanti for at den havner hos Posten.
Finnes det noen oversikt, så vi vet hva vi bør unngå?
 
S

Syncrolux

Gjest
Tollpost er det verste transportselskapet jeg noensinne har vært borti. Bare rot. Det verste gebyrmessig var dog noe som het ABX Logistics. De tok 200 Euro for å tollklarere en pakke verdt 50 Euro.

De beste etter min erfaring er UPS, FedEx, og Bring faktisk.
 

Xevious

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
242
Antall liker
221
Sted
Langhus
Torget vurderinger
3
PostNord er ikke bare Tollpost som har byttet navn, mener det er flere transportfirmaer som har slått seg sammen/blitt kjøpt opp...?

Uansett, ikke noe fornøyd her heller.
Etterlyste en container for noen uker siden og fikk vite at den dessverre ikke kom da det var noe tull med papirene. Så containeren sto fortsatt på terminalen i Sverige.
Ok, tenkte jeg og sendte hjem ekstramannskapet. 30 min senere sto containeren utenfor...
 

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Innlegg
2.266
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Jeg og min samboer har i det siste fått 4 brev fra postnord hvor de ærbødigst spør om vi faktisk har fått pakkene de sist så hos Rimi, men som nå er forsvunnet. Med andre ord har de absolutt null kontroll virker det som. Pakkene ble hentet ut og signert for på ordinært vis over en periode på noen uker.
Dette er da bra at de gjør, for ICA/Rimi er ikke uskyldig de heller. Bestilte noe fra komplett og fikk en bekreftelse på sms at de var levert hos ica på Mortensrud. Da jeg gikk for å hente pakken fikk jeg beskjed om at pakken ikke var mottatt der likevel, dette skjedde 3 ganger i løpet av en uke, selv om jeg printet ut alt av informasjon fra Bring sine sider så hjalp det ikke noe.

Den fjerde gangen fikk jeg også den samme beskjeden men så kom det en ung gutt som jobbet der og lurte på hva som var problemet, det tok denne personen 1 minutt og finne denne pakken, så at Postnord faktisk har en spørreundersøkelse er jo et tegn på at de vil forbedre seg, men når jeg leser alt det andre i denne tråden hva folk har opplevd med Postnord så er det tydeligvis ikke et bra selskap.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.474
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Da har jeg været utsatt for Postnord igjen. Dem klarer ikke lese og gjøre som beskrevet. Dermed fikk jeg ikke sendingen i dag. Da må denne omadresseres. Spørs om dem klarer dette. Glem dette selskapet.
 
Sist redigert:

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Hva med FedEx ? Får regning på en 1000 lapp for varer til 3000kr. Det er bare noe få kg.
Er det kanskje innafor ?
Fra Mouser
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Har du fått regningen fra Mouser sendinga nå :cool:

Fedex er bra om du kjøper EN ting.
Derimot er de ganske oppfinnsome med andre ting.
Ekstra varelinjegebyr er en hit.

Kansje ikke rart at det koster å tollbehandle hos Fedex når en ser på på tollpapirene deres.
Du BØR jobbe med toll / spedisjon for å fatte noe abv det.
Tror ikke de har skjønt intensjonene med forenklet tollbehandling

Per
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
En kompis som jobber i Posten-Bring sier bedriftskundene kommer tilbake nå.
Mange gikk på på rimeligere avtaler som går ut ettervert.

Hard lesson for mange små selskap....

Penger er ikke bare det man kan måle i Kroner....
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Har positiv erfaring med både Bring, UPS, FedEx, DHL. Styrer alltid unna lavpris og benytter kjente selskaper som er representert i Norge. Bank i bordet, men det har vært gode erfaringer så langt med alle nevnte.
 

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
552
Antall liker
284
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Har sendt varer med Tollpost i en rekke år og har hatt svært få problemer. Bestilte platespiller nylig og de leverte til bedriftsadressen vår uten plunder og heft. Fikk både smser og eposter med varsler om sporingsmuligheter. Har inntrykk at feilprosenten var større når det kom til Posten/Bring. Røffere behandling av pakker der, fikk jeg inntrykk av.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Ble et veldig negativt hylekor mot Postnord her.
Hvis Postnord somler vekk en preamp på 6 kg så erstatter de ampen fullt ut.
Hvis jeg som firma sender en 6 kg preamp som "klimanøytral servicepakke" hos Bring så får man igjen 1500 kroner. LOL
Hvis jeg tar på meg den private hatten og sender ampen som Norgespakke så er den forsikret for 10000,-
Så firmakunder virker det ikke som Posten vil ha.
Ikke tilbyr de tilleggs-forsikring heller. Da må jeg forsikre pakka selv dvs. ta kontakt med et forsikringsselskap. Helt sykt.....

Men at Postnord er oppfinnsome med gebyrer og sånt. Helt klart. Hver faktura må studeres med falkeøyne.....
Klager man, så kommer det kreditnotaer.....
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Jeg klaget selvfølgelig, men til ingen nytte.

Når en vare bikker tollgrensen på 350.- og en skal betale f,eks 200 i mva, da henger det ikke på greip å ende opp med over tusenlappen når alle oppfinnsomme gegyrer er tatt med.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hei
En vil kjøpe høyttalerne mine fra Polen.
Hva bruker dere, Paypal? Ser de skal ha 3 prosent av kjøpesum?

Ellers sa jeg betaling først, og det var iorden.
Nå sjekker han transport. Mange polakker som kjører i oljenæringen.
 
Sist redigert:
M

MORNING STAR

Gjest
Hei.
Ja ha PayPal som forutsetning for handel utenlands.
 
Topp Bunn