KISS: Keep It Simple, Stupid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.414
    Antall liker
    3.534
    Sted
    Sunnmøre
    No kom eg til å tenkja på Wildenvey, I haven vandrer en prestemann:

    Jeg var på vei til min kjære, jeg!'
    si'r piken med senkte blikke.
    'Jeg tenkte på ham, og jeg så deg ikke.
    Og da er det underlig rart av deg,
    som tenkte på Gud, at du så meg!'
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.767
    Antall liker
    14.558
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Kompromissløs HIFI.

    Det er fint for alle at noen skyver grensene. Da kan andre dra nytte av innovasjonene etter hvert.

    Ellers minner diskusjonen litt om Boklöv og skøyting. Stygt, sa folk (spesielt nordmenn?), men i dag finner du ingen som hopper uten å splitte eller løper fortest på ski uten å skøyte. Smak er alltid i drift.
    Jeg er ikke motstander av form kommer av funksjon, ei heller nyvinninger, har selv et par høyttalere som ikke er det vakreste øynene kan hvile på, der konstruktøren har satt funksjon i forsetet. Men selv om jeg både liker funksjon og nyvinninger greier jeg ikke å like utseendet på Genelecs nye kreasjoner, selv uten linsene på. Det hadde sikkert vært noe annet hvis de hadde stått i stua, da hadde jeg vært programforpliktet til å elske utseendet i enhver diskusjon med sjefen og brukt dine argumenter for alt de er verdt. Den tid, den sorg, men takk for argumentasjonen hvis jeg skulle vinne i lotto og kjøpe meg et par høyttalere til terningkast 5.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er ikke motstander av form kommer av funksjon, ei heller nyvinninger, har selv et par høyttalere som ikke er det vakreste øynene kan hvile på, der konstruktøren har satt funksjon i forsetet. Men selv om jeg både liker funksjon og nyvinninger greier jeg ikke å like utseendet på Genelecs nye kreasjoner, selv uten linsene på. Det hadde sikkert vært noe annet hvis de hadde stått i stua, da hadde jeg vært programforpliktet til å elske utseendet i enhver diskusjon med sjefen og brukt dine argumenter for alt de er verdt. Den tid, den sorg, men takk for argumentasjonen hvis jeg skulle vinne i lotto og kjøpe meg et par høyttalere til terningkast 5.
    Den kommer altså i to farger; svart-hvitt… 😉

    Nedenfor i Bad Ass Black. Kanskje den faller mer i smak enn «terningkast 5»?

    Benk deg foran skjermen i morgen kl. 14 så blir det lagt frem mer detaljer, ikke minst om teknologien 😀


    IMG_4482.jpeg
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Det der var høyttaleren sin. Hadde ikke vært meg i mot å ha to slike i svart.

    Den er veldig firkantet til Genelec å være med tanke på diffraksjon, men kanskje den er så direktiv at kantene ikke utgjør noen forskjell?Vi får vel svaret i morgen kanskje😊
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det der var høyttaleren sin. Hadde ikke vært meg i mot å ha to slike i svart.

    Den er veldig firkantet til Genelec å være med tanke på diffraksjon, men kanskje den er så direktiv at kantene ikke utgjør noen forskjell?Vi får vel svaret i morgen kanskje😊
    Lytteavstander under 1 meter fungerer pga. koaksial-/«point source»-summeringen av driverne. Så denne passer inn i alle rom og stuer. Fungerer også som pc-.høyttaler gitt velfungerende lytteavstander under 1 meter,
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.767
    Antall liker
    14.558
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Den kommer altså i to farger; svart-hvitt… 😉

    Nedenfor i Bad Ass Black. Kanskje den faller mer i smak enn «terningkast 5»?

    Benk deg foran skjermen i morgen kl. 16 så blir det lagt frem mer detaljer, ikke minst om teknologien 😀


    Vis vedlegget 920586
    BAB var bedre, enig i det. Lettere spent på prisen og hvordan jeg skal få buksert høyttalerne opp på Olapulten.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Brosjyre og spesifikasjoner (brukermanual med flere spesifikasjoner er ikke lagt ut ennå) for 8381A er lagt ut:

    150 kg, volum på ca. 600 liter pr. høyttaler. 130dB i stereo @ 1m, hvilket betyr meget lav fordreining* på vanlig og høyere lyttevolum. 12kW forsterkning i stereo, som drar 4,4kW ved full output.



    *
    Skjermbilde 2023-05-16 kl. 15.33.25.png
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det der var høyttaleren sin. Hadde ikke vært meg i mot å ha to slike i svart.

    Den er veldig firkantet til Genelec å være med tanke på diffraksjon, men kanskje den er så direktiv at kantene ikke utgjør noen forskjell?Vi får vel svaret i morgen kanskje😊
    At de virker litt kantete, skyldes kanskje dimensjonene.

    Et mer fokusert bilde viser at høyttaleren ikke har noen skarpe kanter.

    Skjermbilde 2023-05-16 kl. 15.55.43.png
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.254
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har du bestilt dem ennå? Regner med at vi snart får sjanse til høre disse hos den store Sofisten Schwarz&Weiß?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.454
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Synes de var kule på en JBL m2 aktig måte. Hadde hatt null problem med en sånn utsikt fra sofaen.
    Sikkert de beste målingene av høykapasitets fullrange høyttalere som eksisterer - om Genelec sine målinger er troverdige.

    Men én million kroner er absurd for noen taletuter i mine øyne.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Synes de var kule på en JBL m2 aktig måte. Hadde hatt null problem med en sånn utsikt fra sofaen.
    Sikkert de beste målingene av høykapasitets fullrange høyttalere som eksisterer - om Genelec sine målinger er troverdige.

    Men én million kroner er absurd for noen taletuter i mine øyne.
    Høy pris, uten tvil.

    Genelecs specs er, erfaringsvis, troverdige.

    Sota og tittelen «verdens beste kommersielt tilgjengelige høyttaler» (teknisk sett) koster. Dessverre.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Helt klart. Som et verktøy vil disse betale seg selv for de menneskene som er i målgruppen, så prisen er uvesentlig sett fra den siden.

    Den er ikke uvesentlig for meg - som er den eneste jeg bryr meg om.
    Ja, jobber du med populære artister som Taylor Swift, vår hjemlige Aurora - eller ikke minst lydsporet til en Disney-film - så er kostnaden for disse uvesentlig.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.589
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    0
    Den kommer altså i to farger; svart-hvitt… 😉

    Nedenfor i Bad Ass Black. Kanskje den faller mer i smak enn «terningkast 5»?

    Benk deg foran skjermen i morgen kl. 14 så blir det lagt frem mer detaljer, ikke minst om teknologien 😀


    Vis vedlegget 920586
    Ble noen timer forsinket, men nå er presentasjonen gjennomgått :unsure:
    Dette ser lovende ut så blir spennende om en lytterunde blir tilgjengelig
    en eller annen plass i nær framtid. Plassering av elementer samsvarer med
    egne valg de seneste 15 år. Toppen minner litt om DANLEY fra messa i Horten
    som fikk fram smilet på flere enn undertegnede....... (y):coffee:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    14.488
    Sted
    Langesund
    Det jeg har sett av målinger er jo ikke helt unikt?
    Ser du med andre briller?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det jeg har sett av målinger er jo ikke helt unikt?
    Ser du med andre briller?
    Kjenner du til tilsvarende anekoiske målinger for andre høyttalere, gitt spl-krav på 125 dB pr. høyttaler?

    En kombinasjon av Genelecs egne 8361A og W371A vil gi tilsvarende direktivitet, men ikke med samme spl-/fordreiningskapasitet. Og en slik løsning kommer heller ikke i én pakke som her.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.225
    Antall liker
    2.242
    En direktivitet som endrer seg fra 80° til 120° mellom 10Khz og 1kHz er ikke akkurat SOTA. Høyttaleren beamer.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Her er råmåling Tonalab 460mm hornet som med riktig driver klarer den kapasiteten og mye mer:

    Horisontal
    Horizontal.png


    Vertikal
    Vertical.png


    Det er 15 grader step pr kurve. Dette er et horn der det bevisst er gjort et lite kompromiss på spredning for å fremme andre egenskaper.

    Synes også det er merkelig med asymmetrisk spredning så høyt som 2kHz på den Genelecen. Ikke at det nok er særlig hørbart men det burde også være fryktelig enkelt å unngå slikt i et ca 400mm høyt stack med mellomtoner.

    Edit: rettet fra 5 til 15 grader pr kurve. Det vil si +/- 45 grader horisontalt og en plass mellom +/- 30 og 45 vertikalt.
     
    Sist redigert:

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.225
    Antall liker
    2.242
    Kjenner du til høyttalere med bedre direktivitet og tilsvarende kapasitet?
    Ja. Det har eksistert f.eks i horn verden i mange tiår. Har selv flere. Vertikalt avhenger det riktig nok hva man kombinerer det med. Her er det mange veier og det er ikke automatisk slik at det som ser penest ut på en direktivitetsgraf er det beste valget. Her må man kjenne til psykoakustikk og andre målemessige parametere.

    Med riktige drivere (tilstrekkelig høy følsomhet) kan kan fint oppnå bedre med CBT designet også. Kardiode med waveguide er en annen måte å få det til på.

    Det aller mest vesentlige er hvordan en høyttaler måler i et faktisk rom. Og der finnes det også bedre design enn dette IMO. Prismessig synes jeg dette er borti natten.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ja. Det har eksistert f.eks i horn verden i mange tiår. Har selv flere. Vertikalt avhenger det riktig nok hva man kombinerer det med. Her er det mange veier og det er ikke automatisk slik at det som ser penest ut på en direktivitetsgraf er det beste valget. Her må man kjenne til psykoakustikk og andre målemessige parametere.

    Med riktige drivere (tilstrekkelig høy følsomhet) kan kan fint oppnå bedre med CBT designet også. Kardiode med waveguide er en annen måte å få det til på.

    Det aller mest vesentlige er hvordan en høyttaler måler i et faktisk rom. Og der finnes det også bedre design enn dette IMO. Prismessig synes jeg dette er borti natten.
    Bidra gjerne med konkrete målinger og produkteksempler👍🏻

    Hvis du lar påstandene henge i luften, virker det som om du synes 8381A allerede er avleggs, at målinger av Genelec bare ser «pene», at de ikke «kjenner til psykoakustikk og andre målemessige parametre».
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Her er råmåling Tonalab 460mm hornet som med riktig driver klarer den kapasiteten og mye mer:

    Horisontal
    Vis vedlegget 920889

    Vertikal
    Vis vedlegget 920890

    Det er 15 grader step pr kurve. Dette er et horn der det bevisst er gjort et lite kompromiss på spredning for å fremme andre egenskaper.

    Synes også det er merkelig med asymmetrisk spredning så høyt som 2kHz på den Genelecen. Ikke at det nok er særlig hørbart men det burde også være fryktelig enkelt å unngå slikt i et ca 400mm høyt stack med mellomtoner.

    Edit: rettet fra 5 til 15 grader pr kurve. Det vil si +/- 45 grader horisontalt og en plass mellom +/- 30 og 45 vertikalt.
    Jeg etterlyste eksempler på høyttalere med sammenliknbare eller bedre egenskaper. Ovenfor har du bare reklamert for eget produkt og selskap (Midgard Audio). Vis gjerne eksempler på ferdige produkter med anekoiske målinger.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.286
    Antall liker
    3.629
    Torget vurderinger
    1
    150 kg, volum på ca. 600 liter pr. høyttaler. 130dB i stereo @ 1m, hvilket betyr meget lav fordreining* på vanlig og høyere lyttevolum. 12kW forsterkning i stereo, som drar 4,4kW ved full output.
    Jeg har en terassevarmer som drar igang 12kW, den går på gass...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn