KISS: Keep It Simple, Stupid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    2.075
    Sted
    BygdaMellomByene
    Tipper godt under halvparten bruker anlegget til TV og film?
    Usikker, mange som har TVen hengende mellom ht.

Har hatt tilgang på alt fra nettet siden 2005 med mitt oppsett. Ordinær lineær TV titting har jeg ikke gjort siden 2008, så her alt av film og annet rent streamingbasert via en PC. Synes det absolutt er en fordel med PC permanent oppkoblet, da mange deler YT-videoer og test/demoklipp slik Snickers gjorde tidligere i tråden.

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    421
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    81
    Min erfaring er at om man setter en bassdriver med pålitelige T/S-parametre i en lukket kasse og måler uten refleksjoner så får man resultater som er så lik simulering at forskjellene er høyst subtile. Uansett hvilken bassdriver jeg putter i en slik kasse klarer jeg ikke for mitt bare liv å få noe over 10ms ved 10Hz. Ved 20Hz får jeg kanskje 6ms på det meste, ved 40Hz ca halvparten av det osv.

Så hvordan dere får nærmere 10 ganger så mye, det forstår jeg ikke, og heller ikke hvordan dere klarer å få en så ujevn kurve.
    Det er intet galt med våre grunnplansmålinger. Alle målinger gjøres 3 ganger for verifisering. I tillegg er noen av de samme sub'ene testet av andre, bl.a. i Finland, og resultatene er sammenlignbare.

Forsinkelsen skyldes nok i stor grad bruken av DSP i denne sub'en. I tillegg har akkurat denne sub'en en betydelig kasseresonans rundt 18 Hz og det er dette som er årsaken til at GD er så høy ved denne frekvensen (se vannfallsdiagrammet under).

sub12_csd48.png

Men dette får være nok avsporing av tråden :)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.762
    Det er intet galt med våre grunnplansmålinger. Alle målinger gjøres 3 ganger for verifisering. I tillegg er noen av de samme sub'ene testet av andre, bl.a. i Finland, og resultatene er sammenlignbare.

Forsinkelsen skyldes nok i stor grad bruken av DSP i denne sub'en. I tillegg har akkurat denne sub'en en betydelig kasseresonans rundt 18 Hz og det er dette som er årsaken til at GD er så høy ved denne frekvensen (se vannfallsdiagrammet under).

Vis vedlegget 643539

Men dette får være nok avsporing av tråden :)
    Ikke noe problem med avsporing. Helt fint👍🏻

Finnes kun én lov i denne tråden:

«Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre som man vil.»

😀

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.762
    SKREDDERSØM: Når ett eller annet ikke fås kjøpt i butikken

Er det så farlig med detaljene, eller teller de også? Hva om butikken ikke har akkurat det du trenger?

Et gulv av tre med etasjeskillere i tre er fint, men litt rystelser kan det bli når man går på det. Helt uten måleverktøy for hånden tenkte jeg at det er bedre med dekopling og et lag med gummi mellom gulv og høyttalerststativ. «Spikes» rett på tregulv virker ikke som en åpenbart god idé av flere grunner. Dessverre var ikke føttene til stativet i samme farge RAL9010 som stativ og utstyr for øvrig. Da er det fint med litt hjelp.

Brekke Roe Billakkering fikk i jobb å gjøre føttene hvite, og jobben ble utført med største presisjon og faglige dyktighet. Verkstedeier Åse Brekke Roe har tidligere vunnet NM i billakkering og deltatt i VM. Tidligere i år startet hun sitt eget verksted. Jeg har stor sans for folk som trekker interessen og håndverket sitt litt lengre enn det som trengs for å få fagbrev. I innlegg #2 skrev jeg om «Handel mellom parter: Et spørsmål om tillit». «Fotarbeidet» var tillitvekkende godt arbeid, vel verdt en reise til Telemark👍🏻

Litt bakgrunn:

Dette er for øvrig bare ett eksempel på hva en dyktig håndverker kan få til og er en påminner om at ting vi hadde tenkt til å kaste fordi det ikke hadde rett farge eller finish, kan bli som nytt i hendene på dyktige håndverkere.

Resten av utstyrslisten inkl. stativene mv. ble listet opp i innlegg #21.

80FA5FFC-A546-42A4-9AC8-323A58237CB1.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn