Jevn frekvensgang, er det noen vits?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Du som er en råtass på målinger.
    Kan du dele en måling du bruker som viser hvor mye dynamikk, mikrodynamikk, oppløsning, klarhet, mengde trykk i bassen, 3D og luft, størrelse på lyttebilde, forvrengning du har?
    Regner med du kjenner til overnevnte uttrykk fra hverdagen og oversetter til fagspråket selv..
    Nei, jeg oversetter ikke tall til tøysespråk til daglig nei. Og vi pleier heller ikke å fremstille målinger på den måten. En av grunnene er at det finnes knapt to personer som bruker de uttrykkene for å beskrive det samme.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Syltetøy!? Amatører :D
    Min bedre halvdel kjenner til min store lidenskap - vafler - kjøpte et sånt blytungt jern med støpejerns plater (sånt som kaféene brukte før i tida) som bursdagsgave til meg, for noen år siden. Det kostet et solid femsifret beløp, drar strøm som bare det men steiker også vafler som en stor klasse A forsterker spiller musikk med stor M :cool:
    Høres ut som om vaffeljernet ditt måler dårlig men lager bra vaffler? Her trengs mer dokumentasjon.. Hverken biff i stålpanne eller vafler i et udokumentert vaffeljern kan bli bedre. Har du målt temperaturen? Placebo MusicBear..dette kan du ikke bevise. Antakelig smaker du med øynene, kan også være nostalgi selvfølgelig, jeg er ikke psykolog :cool:
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nei, jeg oversetter ikke tall til tøysespråk til daglig nei. Og vi pleier heller ikke å fremstille målinger på den måten. En av grunnene er at det finnes knapt to personer som bruker de uttrykkene for å beskrive det samme.
    Så du prater bare tall når du snakker om lyd? Ingenting om hva som oppleves, og du klarer heller ikke å tolke tallene dine til vanlig uttrykk? Du er like elendig på dokumentasjon som vi er på strøm da?
    Har kjent forsmann i 25 år som er en av de beste på høyttaler bygging, han snakket med akkurat samme ord som over. Rart han klarer og ikke du.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Så du prater bare tall når du snakker om lyd? Ingenting om hva som oppleves, og du klarer heller ikke å tolke tallene dine til vanlig uttrykk? Du er like elendig på dokumentasjon som vi er på strøm da?
    Har kjent forsmann i 25 år som er en av de beste på høyttaler bygging, han snakket med akkurat samme ord som over. Rart han klarer og ikke du.
    Jeg klarer helt fint å sette fantasibegreper på ting, men hvorfor skal jeg oversette ting til fantasibegreper, for så å oversette tilbake igjen for å få jobben gjort? Har vi en resonans ved 2,8kHz er det det som er problemet vi skal løse. Sier man "litt hot i øvre mellomtone" er det bra mange muligheter for hva som kan være feil.

    Dokumentasjon handler om presisjon, ikke om salgslyrikk. Har det virkelig ikke gått opp for deg ennå at disse tekstene ikke er laget for annet enn å forsøksvis styre hva du føler før du en gang har hørt selv? Burde det ikke ringe en bjelle når en ekspert på å lage perfekte sinusbølger ikke en gang vet hvordan "sine wave" staves?

    Forsmann er sikkert verdens flinkeste. Jeg kjenner ham ikke personlig så det kan jeg ikke uttale meg om.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Godt forslag! 👍 Magnepan 30.7 måler faktisk bass, men er svært lite attack i bassen om du forstår det uttrykket. Jeg har fin frekvens kurve ned til 15hz, men hvordan måle at i lytteposisjon oppleves bassen helt annerledes om det er 6 stk 24»
    Mål frekvensrespons og forvrengning på gradvis høyere lydnivå og sammenlign. Her sammenligner jeg Kii Three alene vs Kii + sub med to stk 10" woofere delt av på 200 hz for å sjekke hvor stor forskjell det utgjør med litt mer kapasitet. Målt i lytteposisjon, én høyttaler med og uten sub, korrigert sånn ca likt via Audiolense.

    Internet_20190827_091209_2.jpeg.jpg

    Internet_20190827_091209_1.jpeg.jpg


    Så enkelt kan det altså gjøres.
     

    Prospect

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2013
    Innlegg
    135
    Antall liker
    74
    Sted
    Ute i det friere landskap (heldigvis)
    Da har jeg et forslag:

    Den neste som skriver noe mer om strømrensefjas må legge frem bevis på at støy, forvrengning eler DC på nettet kan påvirke frekvensgangen. Hvis ikke slipper vi å høre mer om strømrens før tidligst om 20 år. Avtale?
    OK, da var jeg ute.
    Er ikke flink nok til dette nivået og kommer aldri til å kunne presentere bevisene du trenger.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    OK, da var jeg ute.
    Er ikke flink nok til dette nivået og kommer aldri til å kunne presentere bevisene du trenger.
    Han Spør om en avtale og den har du ikke inngått. Ingen har gjort det foreløpig så vidt jeg kan se. Snickers er god på bunn ;) Følg tråden er mitt råd. Hadde Snickers ment noe med det han sier hadde han antakelig invitert seg hjem til folk med strømproblemer i stedet.

    Det kommer innlegg fra flåsemikler som meg innimellom, men mye folk her med mye kunnskap som det er verd å følge. Av og til er det noe å lære for deg og meg. Og noen ganger ikke tenker jeg, det er lov å bruke både eget hode og egen erfaringsbase på sin egen vei. Musikk handler om følelser og opplevelser, et regnestykke som ikke er med selvsagt, ditt personlige, trenger jo ikke være perfekt det. Uansett liten tvil om at det mest lærerike er å følge tråder som engasjerer de som kan mest og måler mest. Det meste kan jo tross alt måles og et viktig hjelpemiddel for bedre lyd.
    Som Lars Martin var inne på tidligere om at han ikke ønsket mere demping f.eks. Personlig preferanse for "sin" beste lyd som han ikke skal la andre enn seg selv mene noe om. Viktig å følge egen nese for å bli fornøyd. HiFi er tross alt ikke en populær konkurranse men hobby og et verktøy for eget velbehag. Med eller uten målekurver.

    Jøss, beklager om jeg ble lyrisk, det er sent og fredag.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Ja, så han mener at det er harmoniske komponenter på strømmen som slipper gjennom en shitty strømforsyning, så dermed bør man fikse det så folk slipper dyre "power conditioners"...

    Også har du lagt ut bilde av en helt vanlig AC-strømforsyning? Mekka sjøl?
    Mekka selv.. Ne, den forsyningen er en
    MI 23.5.
    Poenget med å vise den er de to støydempningstrafoene som starter det hele.
    Hvem vil betale 10 - 15 000 kr for noe som ikke er hørbart?
    Eller er konstruktør udugelig som tyr til slikt hjelpemiddel?
    For dersom han kan lage upåvirkelig strømforsyninger burde de to ekstra trafoen være unødvendige?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Så du prater bare tall når du snakker om lyd? Ingenting om hva som oppleves, og du klarer heller ikke å tolke tallene dine til vanlig uttrykk? Du er like elendig på dokumentasjon som vi er på strøm da?
    Har kjent forsmann i 25 år som er en av de beste på høyttaler bygging, han snakket med akkurat samme ord som over. Rart han klarer og ikke du.
    Du skriver som en selger, å svarer som en selger. Tydelig hvor du får ideene dine og mye informasjon, det ser også ut som om selgerne har gjort en god jobb eller hatt en lett jobb.

    Men skal du bombardere alle interessante tråder med dette sinnsyke strømrens opplegget ditt? Er ikke dette tredje tråden som ender opp i strømrens diskusjon denne måneden?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg et forslag:

    Den neste som skriver noe mer om strømrensefjas må legge frem bevis på at støy, forvrengning eler DC på nettet kan påvirke frekvensgangen. Hvis ikke slipper vi å høre mer om strømrens før tidligst om 20 år. Avtale?
    XTZ room analyzer, RTA måling i sweetspot
    Øverst, forsynt via sentralnettet.
    Under, forsynt via diesel aggregat med 5 og 7nd harmoniske over grenseverdi på 6 og 5% og dermed THD over grenseverdi på 8%.
    Strømforsyning fungerer helt fint, ingen unormal varmgang.

    Aggregat vs snett (2).jpg




    Forskjell dersom en ungår støy fra egen installasjon.
    Normalforsyning øverst.Dvs stereo forsynt fra dedikert 16A kursen.
    Nederst.Stereo forsynt direkte fra hovedinntak.

    Uten navn (4).png


    Får ikke slike målinger nå etter at kursen til stereo er skilt fra de andre kursene i sikring skap.
    Nå ligger målingene nærmere den nederste, 55.6dB på ref.level.
    Det sier at forskningen til Rønnberg stemmer mht til hvordan støy i området 2-150 khz opptrer i en installasjon,
    og hvor den støyen skapes.

    Disse eksemplene, nett vs aggregat og oppkobbling i en installasjon har to vidt forskjellige lydsignaturer.
    Sistnevnte gir hard "huggorm" lyd.
    Mye lave harmoniske som i øverste med aggregat gir varme og fylde, som en del erfarer sen kveld/natt..

    Så får en ta på turskoa. Lang tur i vente nå.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    XTZ room analyzer, RTA måling i sweetspot
    Øverst, forsynt via sentralnettet.
    Under, forsynt via diesel aggregat med 5 og 7nd harmoniske over grenseverdi på 6 og 5% og dermed THD over grenseverdi på 8%.
    Strømforsyning fungerer helt fint, ingen unormal varmgang.

    Vis vedlegget 750632



    Forskjell dersom en ungår støy fra egen installasjon.
    Normalforsyning øverst.Dvs stereo forsynt fra dedikert 16A kursen.
    Nederst.Stereo forsynt direkte fra hovedinntak.

    Vis vedlegget 750633

    Får ikke slike målinger nå etter at kursen til stereo er skilt fra de andre kursene i sikring skap.
    Nå ligger målingene nærmere den nederste, 55.6dB på ref.level.
    Det sier at forskningen til Rønnberg stemmer mht til hvordan støy i området 2-150 khz opptrer i en installasjon,
    og hvor den støyen skapes.

    Disse eksemplene, nett vs aggregat og oppkobbling i en installasjon har to vidt forskjellige lydsignaturer.
    Sistnevnte gir hard "huggorm" lyd.
    Mye lave harmoniske som i øverste med aggregat gir varme og fylde, som en del erfarer sen kveld/natt..

    Så får en ta på turskoa. Lang tur i vente nå.
    Så ved å veksle mellom en 16A Kurs og hovedinntaket så får du f.eks 3dB forskjell i nivå ved 12.5khz (for å ta et tilfeldig punkt i tabellen)? Og du mister 5dB lydnivå totalt sett? Den må du nok et godt stykke lenger ut på landet med, så det blir nok en lang tur ja. Her har du enten bare diktet opp for å tulle med oss, eller flyttet mikrofonen underveis, og tydeligvis også skrudd på volumkontrollen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    XTZ room analyzer, RTA måling i sweetspot
    Øverst, forsynt via sentralnettet.
    Under, forsynt via diesel aggregat med 5 og 7nd harmoniske over grenseverdi på 6 og 5% og dermed THD over grenseverdi på 8%.
    Strømforsyning fungerer helt fint, ingen unormal varmgang.

    Vis vedlegget 750632



    Forskjell dersom en ungår støy fra egen installasjon.
    Normalforsyning øverst.Dvs stereo forsynt fra dedikert 16A kursen.
    Nederst.Stereo forsynt direkte fra hovedinntak.

    Vis vedlegget 750633

    Får ikke slike målinger nå etter at kursen til stereo er skilt fra de andre kursene i sikring skap.
    Nå ligger målingene nærmere den nederste, 55.6dB på ref.level.
    Det sier at forskningen til Rønnberg stemmer mht til hvordan støy i området 2-150 khz opptrer i en installasjon,
    og hvor den støyen skapes.

    Disse eksemplene, nett vs aggregat og oppkobbling i en installasjon har to vidt forskjellige lydsignaturer.
    Sistnevnte gir hard "huggorm" lyd.
    Mye lave harmoniske som i øverste med aggregat gir varme og fylde, som en del erfarer sen kveld/natt..

    Så får en ta på turskoa. Lang tur i vente nå.
    Dette skal vi altså tro på...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.086
    Antall liker
    10.488
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Blir det gjentatt mange nok ganger er det sikkert noen som tror på det. Det går i runddans fra den kanten.
     

    Prospect

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2013
    Innlegg
    135
    Antall liker
    74
    Sted
    Ute i det friere landskap (heldigvis)
    Men tilbake til start.
    Er det noen vits i jevn frekvensgang?
    Min mening er ja, absolutt.
    Ikke fordi 100% lineært nødvendigvis er hva jeg foretrekker.
    Når jeg tuner anlegget med plassering av HT, valg av elektronikk osv så havner/heller jeg alltid på/mot
    en fallende kurve som jeg forstår veldig mange foretrekker.

    Det er bare så mye lettere å komme i mål når en starter uten større «feil» som må korrigeres.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Er det vanlig at integrert strømforsyning lager perfekt sinuskurve uten dc, høyfrekvens, thd, rette faser, og perfekt jord?
    Ikke en gang en klasse ab strømforsyning/renser på 45kg klarer det optimalt. (Genesis evo 3)
    Poenget er å ha en stabil jevn likespenning med lite ripple. Det klarer 99% av alle strømforsyninger helt fint
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Syntes det er ille å prøver å lure folk på HFS til å bruke formuer på ting man har blitt lurt til å kjøpe selv. Må være regler for sånt eller?
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen
    L

    larsmartin

    Gjest
    Syntes det er ille å prøver å lure folk på HFS til å bruke formuer på ting man har blitt lurt til å kjøpe selv. Må være regler for sånt eller?
    Dette er ikke hjemmemekk sentralen, må de som driver med hifi starte diy sentralen? 🤔
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Syntes det er ille å prøver å lure folk på HFS til å bruke formuer på ting man har blitt lurt til å kjøpe selv. Må være regler for sånt eller?
    Har iikke sett noen som prøver å selge elle å lure noen til å kjøpe noe her :sneaky:
     

    Prospect

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2013
    Innlegg
    135
    Antall liker
    74
    Sted
    Ute i det friere landskap (heldigvis)
    Syntes det er ille å prøver å lure folk på HFS til å bruke formuer på ting man har blitt lurt til å kjøpe selv. Må være regler for sånt eller?
    Der er mange veier til Rom.

    Ser du har valgt utstyr med solide strømforsyninger åpenbart rettet mot problemstillingen strømkvalitet.
    Det er et valg og løsning som koster litt, men som gjerne fjerner mye av strømrensbehovet.

    For egen del så kjører jeg med vesentlig rimeligere utstyr da jeg liker lydsignaturen i det, men det trenger hjelp på strømsiden
    for å fungere optimalt.

    Har ikke inntrykk av at noen prøver å lure folk til å kjøpe dyrt utstyr, de har bare valgt forskjellige veier til målet.

    På det jevne ville jeg tro at « Forskjellene i » totalkostnaden ikke trenger å være så veldig stor.

    Måtte legge en Edit her, blingset litt første gangen
     
    Sist redigert:

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Dette er ikke hjemmemekk sentralen, må de som driver med hifi starte diy sentralen? 🤔
    Nei, det er ikke hjemmemekk sentralen. Men heller ikke snakeoil sentralen? Hvis Hifi for deg er magi og tryllekunst så kan det være at du har blitt lurt
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Siden vi har dreid inn på strøm og apparaters ytelse igjen vil jeg dele en liten historie som sier litt om kvaliteten på en del av utstyret som finnes der ute.
    Jeg ønsker ikke å avsløre hvilket merke på dette apparatet, men jeg kan avsløre at det er at anerkjent merke som koster langt over 100k som selges her til lands.
    Apparatet har selvfølgelig fått masse strålende tester og de skryter i sine flotte brosjyrer av de overlegne egenskapene og de "avanserte" "high-tech" løsningene de har brukt.

    Apparatet kom inn på min benk siden det av og til feilet. Det hadde vært på reparasjon hos fabrikk allerede en gang, men kom tilbake med samme feil.

    Dette apparatet støyet ganske mye selv med ren sinus fra strømnettet, men dette er nok også et apparat som antakelig er følsomt for nettstøy uten at jeg testet akkurat dette.
    Innvendig layout i apparatet var slik:
    1632558051126.png

    Feil 1. Ringkjernetransformatoren var ikke skjermet, er av "feil" type og egentlig overdimensjonert
    Feil 2. Skilleveggen var laget av aluminium. Dette skjermer ikke elektromagnetisk lavfrekvent støy.
    Feil 3. Likeretterdiodene er plassert kun tre-fire cm unna følsom elektronikk. Støy fra disse stråler inn på elektronikken. Eventuell høyfrekvent støy på strømnettet vil gå rett gjennom ringkjerne transformatoren og støypulsene går rett til diodene som effektivt formidler dette til elektronikken 3cm unna !!
    Feil 4. Alle de negative regulatorene som var en "in-house" "super-duper" design oscillerte og lagde støypulser.
    Feil 5. Dette var grunnen til at apparatet kom inn til meg. En designtabbe gjorde at den følsomme elektronikken av og til oscillerte på grunn av en konstruksjon som ikke alltid er helt stabil.

    Sånn så målingene ut:
    1632557983281.png

    Vi ser altså støykomponenter fra strømnettet helt opp til 2kHz.

    En total ombygging involverte:
    1. En annen type transformator som har en helt annen evne til redusere nettstøy plassert i eget eksternt kabinett. (en liten EI kjerne)
    2. Flytting av alle likeretterne (og enkel glatting) til det eksterne kabinettet
    3. Ombygging av "in-house" oppskrytte tulleregulatorer til vanlige moderne low-noise typer.
    4. Jeg fikset også designtabben til konstruktøren så apparatet ble stabilt...

    Det ble slik:
    1632558569949.png

    En reduksjon av 100Hz støy på 30dB og et totalt fravær av all nettrelatert støy.

    Jeg kontaktet designeren av dette makkverket og påpekte disse tingene, men han ble sur :LOL:

    Jeg tror altså på folk som har problemer med støy fra nettet. Det finnes så mye forskjellig utstyr der ute som er laget på så mange forskjellige måter at støy som sniker seg inn fra nettet kan nok ha en del å si. Om ikke akkurat for frekvensresponsen så kan det påvirke både støygulv og forvrengning.
    Hadde apparatene blitt skikkelig designet i utgangspunktet hadde dette problemet blitt forsvinnende lite.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Der er mange veier til Rom.

    Ser du har valgt utstyr med solide strømforsyninger åpenbart rettet mot problemstillingen strømkvalitet.
    Det er et valg og løsning som koster litt, men som gjerne fjerner mye av strømrensbehovet.

    For egen del så kjører jeg med vesentlig rimeligere utstyr da jeg liker lydsignaturen i det, men det trenger hjelp på strømsiden
    for å fungere optimalt.

    Har ikke inntrykk av at noen prøver å lure folk til å kjøpe dyrt utstyr, de har bare valgt forskjellige veier til målet.

    På det jevne ville jeg tro at totalkostnaden ikke trenger å være så veldig stor.
    Altså hvis komponentene er designet på en sånn måte at de trenger strømrens og eget sikringsskap så er det vel ikke ett godt design. Men har man falt for en slik komponent så er det jo en grei sak. Men at slike løsninger er ett must for å få god lyd i godt designet forsterkere er piss prat.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Siden vi har dreid inn på strøm og apparaters ytelse igjen vil jeg dele en liten historie som sier litt om kvaliteten på en del av utstyret som finnes der ute.
    Jeg ønsker ikke å avsløre hvilket merke på dette apparatet, men jeg kan avsløre at det er at anerkjent merke som koster langt over 100k som selges her til lands.
    Apparatet har selvfølgelig fått masse strålende tester og de skryter i sine flotte brosjyrer av de overlegne egenskapene og de "avanserte" "high-tech" løsningene de har brukt.

    Apparatet kom inn på min benk siden det av og til feilet. Det hadde vært på reparasjon hos fabrikk allerede en gang, men kom tilbake med samme feil.

    Dette apparatet støyet ganske mye selv med ren sinus fra strømnettet, men dette er nok også et apparat som antakelig er følsomt for nettstøy uten at jeg testet akkurat dette.
    Innvendig layout i apparatet var slik:
    Vis vedlegget 750656
    Feil 1. Ringkjernetransformatoren var ikke skjermet, er av "feil" type og egentlig overdimensjonert
    Feil 2. Skilleveggen var laget av aluminium. Dette skjermer ikke elektromagnetisk lavfrekvent støy.
    Feil 3. Likeretterdiodene er plassert kun tre-fire cm unna følsom elektronikk. Støy fra disse stråler inn på elektronikken. Eventuell høyfrekvent støy på strømnettet vil gå rett gjennom ringkjerne transformatoren og støypulsene går rett til diodene som effektivt formidler dette til elektronikken 3cm unna !!
    Feil 4. Alle de negative regulatorene som var en "in-house" "super-duper" design oscillerte og lagde støypulser.
    Feil 5. Dette var grunnen til at apparatet kom inn til meg. En designtabbe gjorde at den følsomme elektronikken av og til oscillerte på grunn av en konstruksjon som ikke alltid er helt stabil.

    Sånn så målingene ut:
    Vis vedlegget 750655
    Vi ser altså støykomponenter fra strømnettet helt opp til 2kHz.

    En total ombygging involverte:
    1. En annen type transformator som har en helt annen evne til redusere nettstøy plassert i eget eksternt kabinett. (en liten EI kjerne)
    2. Flytting av alle likeretterne (og enkel glatting) til det eksterne kabinettet
    3. Ombygging av "in-house" oppskrytte tulleregulatorer til vanlige moderne low-noise typer.
    4. Jeg fikset også designtabben til konstruktøren så apparatet ble stabilt...

    Det ble slik:
    Vis vedlegget 750657
    En reduksjon av 100Hz støy på 30dB og et totalt fravær av all nettrelatert støy.

    Jeg kontaktet designeren av dette makkverket og påpekte disse tingene, men han ble sur :LOL:

    Jeg tror altså på folk som har problemer med støy fra nettet. Det finnes så mye forskjellig utstyr der ute som er laget på så mange forskjellige måter at støy som sniker seg inn fra nettet kan nok ha en del å si. Om ikke akkurat for frekvensresponsen så kan det påvirke både støygulv og forvrengning.
    Hadde apparatene blitt skikkelig designet i utgangspunktet hadde dette problemet blitt forsvinnende lite.
    Se der ja. Kan vi konkludere med at folk som opplever strøm støy og trenger strømrens og store endringer i husets el anlegg med stor sannsynlighet har en eller flere dårlig designet komponenter i anlegget? Eller er det feil på el anlegg som også kan forårsake problemer som dette?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Men tilbake til start.
    Er det noen vits i jevn frekvensgang?
    Min mening er ja, absolutt.
    Ikke fordi 100% lineært nødvendigvis er hva jeg foretrekker.
    Når jeg tuner anlegget med plassering av HT, valg av elektronikk osv så havner/heller jeg alltid på/mot
    en fallende kurve som jeg forstår veldig mange foretrekker.

    Det er bare så mye lettere å komme i mål når en starter uten større «feil» som må korrigeres.
    Litt upresist språk underveis her også. Snakker vi om jevn frekvensgang eller rett frekvensgang? Få vil ha rett frekvensgang (målt i lytteposisjon). Men jevn som i få avvik fra kurven (som typisk er noe fallende som du er inne på) er fint.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.953
    Antall liker
    16.472
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Sentralen er for alle. Hvem skal sitte som overdommer og bestemme hva som er snakeoil eller ikke. Fint med diskusjoner hvis en har kompetansen, men mitt inntrykk er at mange hive seg på uten å ha peiling. Jeg har produktet i anlegget jeg ikke gidder å nevne på sentralen. Orker ikke diskusjoner om snakeoil. Jeg vil bestemme selv. Like dumt å kalle noe for snakeoil, er også å prøve å frelse andre med sine meninger om litt sære produkter. Chill ned, det er helg.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Siden vi har dreid inn på strøm og apparaters ytelse igjen vil jeg dele en liten historie som sier litt om kvaliteten på en del av utstyret som finnes der ute.
    Jeg ønsker ikke å avsløre hvilket merke på dette apparatet, men jeg kan avsløre at det er at anerkjent merke som koster langt over 100k som selges her til lands.
    Apparatet har selvfølgelig fått masse strålende tester og de skryter i sine flotte brosjyrer av de overlegne egenskapene og de "avanserte" "high-tech" løsningene de har brukt.

    Apparatet kom inn på min benk siden det av og til feilet. Det hadde vært på reparasjon hos fabrikk allerede en gang, men kom tilbake med samme feil.

    Dette apparatet støyet ganske mye selv med ren sinus fra strømnettet, men dette er nok også et apparat som antakelig er følsomt for nettstøy uten at jeg testet akkurat dette.
    Innvendig layout i apparatet var slik:
    Vis vedlegget 750656
    Feil 1. Ringkjernetransformatoren var ikke skjermet, er av "feil" type og egentlig overdimensjonert
    Feil 2. Skilleveggen var laget av aluminium. Dette skjermer ikke elektromagnetisk lavfrekvent støy.
    Feil 3. Likeretterdiodene er plassert kun tre-fire cm unna følsom elektronikk. Støy fra disse stråler inn på elektronikken. Eventuell høyfrekvent støy på strømnettet vil gå rett gjennom ringkjerne transformatoren og støypulsene går rett til diodene som effektivt formidler dette til elektronikken 3cm unna !!
    Feil 4. Alle de negative regulatorene som var en "in-house" "super-duper" design oscillerte og lagde støypulser.
    Feil 5. Dette var grunnen til at apparatet kom inn til meg. En designtabbe gjorde at den følsomme elektronikken av og til oscillerte på grunn av en konstruksjon som ikke alltid er helt stabil.

    Sånn så målingene ut:
    Vis vedlegget 750655
    Vi ser altså støykomponenter fra strømnettet helt opp til 2kHz.

    En total ombygging involverte:
    1. En annen type transformator som har en helt annen evne til redusere nettstøy plassert i eget eksternt kabinett. (en liten EI kjerne)
    2. Flytting av alle likeretterne (og enkel glatting) til det eksterne kabinettet
    3. Ombygging av "in-house" oppskrytte tulleregulatorer til vanlige moderne low-noise typer.
    4. Jeg fikset også designtabben til konstruktøren så apparatet ble stabilt...

    Det ble slik:
    Vis vedlegget 750657
    En reduksjon av 100Hz støy på 30dB og et totalt fravær av all nettrelatert støy.

    Jeg kontaktet designeren av dette makkverket og påpekte disse tingene, men han ble sur :LOL:

    Jeg tror altså på folk som har problemer med støy fra nettet. Det finnes så mye forskjellig utstyr der ute som er laget på så mange forskjellige måter at støy som sniker seg inn fra nettet kan nok ha en del å si. Om ikke akkurat for frekvensresponsen så kan det påvirke både støygulv og forvrengning.
    Hadde apparatene blitt skikkelig designet i utgangspunktet hadde dette problemet blitt forsvinnende lite.
    Erfaringen jeg har innen strøm er alt er prosenter, ikke enten eller. Om en har perfekt sinus uten støy inn i strømforsyningen, har det ingen fordeler?
    Jeg bare lytter til at det oppleves som bedre lyd.
    Frekvensresponsen er selvsagt lik, og vet ikke om en Umik er nøyaktig nok oppi 16-20khz området til å måle mikro forskjeller?
     
    Sist redigert av en moderator:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Erfaringen jeg har innen strøm er alt er prosenter, ikke enten eller. Om en har perfekt sinus uten støy inn i strømforsyningen, har det ingen fordeler?
    Jeg bare lytter til at det oppleves som bedre lyd.
    Har du lest noen av testene ASR har gjort på slike produkter? Hva med å begynne der slik at du kan se med egne øyne?

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.834
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Se der ja. Kan vi konkludere med at folk som opplever strøm støy og trenger strømrens og store endringer i husets el anlegg med stor sannsynlighet har en eller flere dårlig designet komponenter i anlegget? Eller er det feil på el anlegg som også kan forårsake problemer som dette?
    Det er ihvertfall den konklusjonen jeg har havnet på etter noen erfaringer med både å høre slike forskjeller og med å ikke høre slike forskjeller. Det behøver ikke bli spesielt dyrt heller, men det er en fordel at greiene er konstruert av seriøse folk og ikke av historiefortellere. Hvis jeg pluselig begynner å høre kabelforskjeller eller behøve strømrens er det minst en komponent som skal rett ut fortest mulig. Problemet er bare å finne ut hvilken eller hvilke det er.

    Derimot er det utrolig hvilke feil på strømnettet som ikke har noen hørbar betydning. Komponentene fungerer både på IT-nett med begge faser live ved 132 V eller deromkring og på TN-nett med en fase live ved 230 V og den andre nøytral ved 0 V, så det er kanskje ikke så merkelig at en skikkelig jordfeil med faser på 180 og 80 V heller ikke har noen hørbar konsekvens.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Om en har perfekt sinus uten støy inn i strømforsyningen, har det ingen fordeler?
    Om strømrensmakkapæren medfører økt impedanse er det ikke sikkert man tjener på "renere" strøm nei. Synes alle som er sterke i troen på disse strømrenserne burde sette seg grundig inn i temaet strømforsyning. Som @Armand, har jeg også sett mange rare løsninger rundt om, slik som likeretterens avkoblingkondisser pent plasser på kretskortet flere cm unna brua. Slik blir det fort høyfrekvent kryp av pga av serieinduktanse.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er ihvertfall den konklusjonen jeg har havnet på etter noen erfaringer med både å høre slike forskjeller og med å ikke høre slike forskjeller. Det behøver ikke bli spesielt dyrt heller, men det er en fordel at greiene er konstruert av seriøse folk og ikke av historiefortellere. Hvis jeg pluselig begynner å høre kabelforskjeller eller behøve strømrens er det minst en komponent som skal rett ut fortest mulig. Problemet er bare å finne ut hvilken eller hvilke det er.

    Derimot er det utrolig hvilke feil på strømnettet som ikke har noen hørbar betydning. Komponentene fungerer både på IT-nett med begge faser live ved 132 V eller deromkring og på TN-nett med en fase live ved 230 V og den andre nøytral ved 0 V, så det er kanskje ikke så merkelig at en skikkelig jordfeil med faser på 180 og 80 V heller ikke har noen hørbar konsekvens.
    Det siste er jeg sterkt uenig. Jeg har hatt 3 stk full jordfeil i nabolaget og hørt alle 3 før jeg har revet hele anlegget ned i fortvilelse og funnet til slutt ut det er jordefeil som skapte hardheten.
    Kan og lage 230-0 på sekundær siden av skilletrafo, det endrer lyden negativt.
    Vel og merke var det med tidligere klasse d effekter.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    885
    Antall liker
    566
    Jeg sier om du kommer hit er jeg villig til å koble hele anlegget utenom skilletrafo, super titan, genesis og gryphon vanta kabler. Vi bytter alt til vanlig sorte billig kabler og setter rett i stue kursen.
    Litt spennende for meg og…

    Siden jeg misforstår kan du lese selv.
    Hva mener du dette betyr:
    IsoTek’s Genesis is distinctly different. Unlike existing regenerators, it builds a completely new sign wave with two 300W generation engines running in class AB, giving a total output of 600W of continuous, newly generated power built within an extremely low-distortion sine wave generator. Two class AB amplifiers then amplify this signal; these have high-quality output transformers with copper foil between the primary and secondary output, thus preventing distortion and noise passing through the unit.
    Hvor mange watt trækker din effektforstærker i tomgang?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg tror altså på folk som har problemer med støy fra nettet. Det finnes så mye forskjellig utstyr der ute som er laget på så mange forskjellige måter at støy som sniker seg inn fra nettet kan nok ha en del å si. Om ikke akkurat for frekvensresponsen så kan det påvirke både støygulv og forvrengning.
    Hadde apparatene blitt skikkelig designet i utgangspunktet hadde dette problemet blitt forsvinnende lite.
    Her nikket jeg meg enig så det gjorde vondt i nakken, Armand. Og ikke godt nok konstruert gjelder vel egentlig alt som avgir lyd vil jeg tro. Velger jeg å tro.

    Men, så må man vel også kunne erkjenne at forskjellige konstruksjonsprinsipper og/eller -materialer (det seg være klasse A, A/B, D, H eller annet, høyttaler membraner av papir, aluminium, keramikk osv) også vel kan medføre sine forskjellige klangsignaturer!? Uansett hvordan et sinussignal måles - ikke sant? Eller?

    Jeg, hører i hvert fall forskjell, enten det er referansen i selve musikken som ørene hører, øyne som ser eller hjernen som er inne og påvirker og/eller kompenserer for det hele... Har forresten så langt ikke fått fot av det en hornhøyttaler presterer - noe stein hakkende galt med meg?
    Well well - ikke svar - er det sikkert :ROFLMAO:
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Sentralen er for alle. Hvem skal sitte som overdommer og bestemme hva som er snakeoil eller ikke. Fint med diskusjoner hvis en har kompetansen, men mitt inntrykk er at mange hive seg på uten å ha peiling. Jeg har produktet i anlegget jeg ikke gidder å nevne på sentralen. Orker ikke diskusjoner om snakeoil. Jeg vil bestemme selv. Like dumt å kalle noe for snakeoil, er også å prøve å frelse andre med sine meninger om litt sære produkter. Chill ned, det er helg.
    Dårlig med kompetanse her annet en hva jeg har erfart selv så da må jeg kanskje slutte å diskutere her på forumet. Og siden DU ikke orker snakeoil diskusjon så får vi bare la være det tenker jeg.

    Når man har interessante tråder som stadig havner på ett tema man ikke klarer å få noe enighet i og man bare flytter diskusjonen til en tråd som er aktiv så er det frustrerende syntes jeg, hvis det betyr noe.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn