Jevn frekvensgang, er det noen vits?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.287
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjører Trinnov på Audio Physic, jeg har rimelig kontroll på frekvensgang, se after kurven under, likevel er det ekstremt enkelt å høre påvirkningen fra rommet, mye akustikk-greier kommer snart inn, er ikke rommet den viktigste faktor uansett hva man driver på med?
    (Dippet på 300 Hz er der fordi jeg velger å kjøre minimum korreksjon over ca 200 Hz)



    Her fase, før etter, filter:
    Jeg ha Trinnov jeg og. Utifra kurven dine ser det ut som du sitter ganske nærme høyttaler , dvs med få refleksjoner. En så flat frekvenskurve uten noe heving under 100-200 Hz låter altfor tynt hos meg. pRøv med 2–3-5 db heving i bass først og deretter kanskje litt avrulling over 2k, ventuelt ingen korreksjon over 1k

    EDIt, ser at du bruker veldig stor skala på ycaksen så det er kanskje ikke så flatt allikevel.Virgoene mine har også meget jevn kurve over 1k så du har kanskje ingen korreksjon der i det hele tatt??.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synes det er interessant at tråden har sklidd fra javn f til javn fase. For egen del forholder jeg meg kun til excess GD og wavelet i det området jeg kan påvirke med min kjipe eq-boks. Der hvor ting er javnt og fint på egd, jokker jeg litt på rattet på boksen, der hvor jeg ser en topp klør jeg meg i hodet og håper at det kun er en artefakt ikke ørene mine merker, men eq holder jeg meg unna. Følger da wavelet diagrammet et noenlunde glatt fall mot 0 ved økende f, føler jeg at jeg har gjort mitt inntil videre. Fase overlater jeg til dere luringer med smarte selvjusterende bokser.

    Akkurat som hos min gode venn og helt, @The Shy, føler jeg det høres ganske riktig og greit ut.

    egd.jpg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    På fredag leverte jeg inn høyttalere i en pakke og subwoofer i en annen pakke. Begge ble levert samtidig på mitt lokale postkontor og skulle samme sted. Nå er høyttalerne i Førde mens subben har bare kommet til Oslo. Er dette et resultat av en sub som er ute av fase mon tro? :unsure::geek:
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    På fredag leverte jeg inn høyttalere i en pakke og subwoofer i en annen pakke. Begge ble levert samtidig på mitt lokale postkontor og skulle samme sted. Nå er høyttalerne er i Førde mens subben har bare kommet til Oslo. Er dette et resultat av en sub som er ute av fase mon tro? :unsure::geek:
    Tvert i mot - viser bare at de tåler å plasseres hver for seg - står da noe om dette på dine egne nettsider :cool:
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    På fredag leverte jeg inn høyttalere i en pakke og subwoofer i en annen pakke. Begge ble levert samtidig på mitt lokale postkontor og skulle samme sted. Nå er høyttalerne er i Førde mens subben har bare kommet til Oslo. Er dette et resultat av en sub som er ute av fase mon tro? :unsure::geek:
    Skulle nok sendt med en trinnov! 🤓
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    På fredag leverte jeg inn høyttalere i en pakke og subwoofer i en annen pakke. Begge ble levert samtidig på mitt lokale postkontor og skulle samme sted. Nå er høyttalerne er i Førde mens subben har bare kommet til Oslo. Er dette et resultat av en sub som er ute av fase mon tro? :unsure::geek:
    Fasedreining når nye høyder, hverken Trinnov eller Audiolense fikser dette 🤣
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Kardioidene stemmer helt utmerket med teorien, takk. Frekvensgangen er immun mot avstand til frontvegg. Anlegget er litt halvferdig med passive delefiltre i toppen, så fasegangen er ikke på langt nær så ryddig som jeg vil ha den, men jeg mener det låter langt bedre enn hva impulsresponsen kanskje skulle tyde på. QSound gjengis med enorm presisjon.
    Har du egen tråd for prosjektet?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ang frekvensgang.. sånn måler et DBA i lytteposisjon - uten DSP og uten noen akustikktiltak. Under designfrekvensen på 100 Hz er det ekstremt bra. Over så kollapser det totalt, men det er som forventet.

    Målingen er fra Audyssay i en Marantz receiver

    AEA00E39-980E-4BF1-92D2-B2D39D9BFBD1.PNG
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har du egen tråd for prosjektet?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg ha Trinnov jeg og. Utifra kurven dine ser det ut som du sitter ganske nærme høyttaler , dvs med få refleksjoner. En så flat frekvenskurve uten noe heving under 100-200 Hz låter altfor tynt hos meg. pRøv med 2–3-5 db heving i bass først og deretter kanskje litt avrulling over 2k, ventuelt ingen korreksjon over 1k

    EDIt, ser at du bruker veldig stor skala på ycaksen så det er kanskje ikke så flatt allikevel.Virgoene mine har også meget jevn kurve over 1k så du har kanskje ingen korreksjon der i det hele tatt??.
    Det er nok ikke sååå flatt nei, kunne zoomet inn noe ja :)
    Jeg har alltid likt nærfelt, synes jeg får mere ut av høyttalerne og rommet tas mer ut av ligningen… det er jo selvfølgelig minus med at høyttalerne får lite room-ganin, men ref kurven over, er uten subwoofer, de går flatt in-room under 30 Hz

    Men jeg kjører ikke med løft i bassen


    Samt minimal korreksjon over ca 250 Hz


    Subwoofere før/etter
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke alle enige om det da? At rommet og akustikken er det viktigste og at justeringer er det siste man tyr til hvis man ikke har andre muligheter. Tross alt er det bedre enn alternativet.
    Helt enig, det er det det ble hos meg, nei ikke alle har muligheten til dette.
    Men har man eget rom er jo det det smarteste å gjøre.
    Når alt av remedier var på plass var det jo ikke mange justeringene som skulle til for att det ble mer en bra.
    Kan helt sikkert finstille enda mer, men det skjer ikke før mellombassløsningen er på plass.
    4EQ er det nå + en tonal justering i bunnen.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Tok et YouTube kurs. Han forklarer det enkelt, likevel er det med fase komplekst.
    Edit, oppdatert lydhastighet for Halden:)

    Hei Lars Martin, siden jeg opprinnelig har bakgrunn fra mekanikk, liker jeg å tilnærme meg problemer fra den fysiske siden, målt i meter, sekund, kilo osv. La meg forsøke i vise fase fra dette perspektivet gjennom et eksempel, la oss se på Shy sine flotte høyttalere, han lurte litt på faseavvikene. Delefilteret har vi sett på så da kan vi se litt på geometri på baffel (med forbehold om regnefeil i farta):

    A) Deler mot diskant på 2500 hz, bølgelengde gitt av formel: 340m/s (lydhastighet) = 2500 hz (frekvens) * L m (bølgelengde)
    Får da L (bølgelengde) = 0.14m som er ca. 14 cm
    Dette betyr at en hel bølgelengde 14 cm som også kan sies å være 360 grader (eller 2*pi) ved 2500 hz

    B) Tenk nå at Shy sitter 3m unna høyttalere og at øret er i høyde med diskanten, vi tipper at avstand mellom diskant og mellomtone på baffel er 0.6 m, da kan du bruke Pythagoras for å finne avstanden fra Shy til mellomtonen: 3*3 + 0.6*0.6 = X*X her blir X = 3.06 m (avstand til mellomtone)
    Nå har vi funnet ut at distansen til mellomtone er lengre enn avstanden til diskanten: 3.06m - 3.0 m = 0.06 m = 6 cm (lengre)
    Hva betyr dette, at avstanden til mellomtone er 6 cm lengre enn til diskanten?

    C) Vi vet at hele bølgelengden ved 2500 hz er ca 14 cm (360 grader), da er 6cm avvik: 360 grader * 6/14 = 150 grader. Altså er et faseavvik på 6 cm ved delefrekvens 2500 hz ca 150 grader.

    Hva så om shy hadde delt på 4000 hz i stedet for 2500 hz? Bruker formel A) og får 9 cm bølgelengde. Formel B) gir samme resultat, altså 6 cm lengre til mellomtone. Faseavvik blir nå: 360 grader * 6/9 = 240 grader. Som vi ser medfører en økning av delefrekvens fra 2500 hz til 4000 hz at vi får økt faseavvik ved delefrekvensen, fra 150 grader ved 2500 hz, til 240 grader (2*pi) ved 4000 hz.
     
    Sist redigert:

    Nidaros

    Ble medlem
    27.12.2014
    Innlegg
    246
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Hei Lars Martin, siden jeg opprinnelig har bakgrunn fra mekanikk, liker jeg å tilnærme meg problemer fra den fysiske siden, målt i meter, sekund, kilo osv. La meg forsøke i vise fase fra dette perspektivet gjennom et eksempel, la oss se på Shy sine flotte høyttalere, han lurte litt på faseavvikene. Delefilteret har vi sett på så da kan vi se litt på geometri på baffel (med forbehold om regnefeil i farta):

    A) Deler mot diskant på 2500 hz, bølgelengde gitt av formel: 240m/s (lydhastighet) = 2500 hz (frekvens) * L m (bølgelengde)
    Får da L (bølgelengde) = 0.096m som er ca. 10 cm
    Dette betyr at en hel bølgelengde 10 cm som også kan sies å være 360 grader (eller 2*pi) ved 2500 hz

    B) Tenk nå at Shy sitter 3m unna høyttalere og at øret er i høyde med diskanten, vi tipper at avstand mellom diskant og mellomtone på baffel er 0.6 m, da kan du bruke Pythagoras for å finne avstanden fra Shy til mellomtonen: 3*3 + 0.6*0.6 = X*X her blir X = 3.06 m (avstand til mellomtone)
    Nå har vi funnet ut at distansen til mellomtone er lengre enn avstanden til diskanten: 3.06m - 3.0 m = 0.06 m = 6 cm (lengre)
    Hva betyr dette, at avstanden til mellomtone er 6 cm lengre enn til diskanten?

    C) Vi vet at hele bølgelengden ved 2500 hz er ca 10 cm (360 grader), da er 6cm avvik: 360 grader * 6/10 = 216 grader. Altså er et faseavvik på 6 cm ved delefrekvens 2500 hz, litt over 200 grader.

    Hva så om shy hadde delt på 4000 hz i stedet for 2500 hz? Bruker formel A) og får 6 cm bølgelengde. Formel B) gir samme resultat, altså 6 cm lengre til mellomtone. Faseavvik blir nå: 360 grader * 6/6 = 360 grader. Som vi ser medfører en økning av delefrekvens fra 2500 hz til 4000 hz at vi får økt faseavvik ved delefrekvensen, fra litt over 200 grader ved 2500 hz, til 360 grader (2*pi) ved 4000 hz.
    Liker den praktiske tilnærmingen din, den er til å forstå. (Det er mye i denne tråden jeg ikke helt henger med på, må innrømme det.)

    Men for å bli enda mer praktisk: Hvordan gjøre seg nytte av dette i praksis?

    Bør man anskaffe et slags "hodelås" som man skrur fast skallen i når man skal lytte til musikk? Bare for å sikre at ørene alltid er i rett avstand til alle høyttalerelementer, og for å unngå at man flytter seg en tomme fram eller tilbake, etter at man har finjustert seg fram til en fasefeilfri posisjon? Og hva med avstanden til hvert av ørene fra hvert enkelt høyttalerelement? Kan man unngå fasefeil på det ene øret når det andre er fasefeilfritt?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Bør man anskaffe et slags "hodelås" som man skrur fast skallen i når man skal lytte til musikk? Bare for å sikre at ørene alltid er i rett avstand til alle høyttalerelementer, og for å unngå at man flytter seg en tomme fram eller tilbake, etter at man har finjustert seg fram til en fasefeilfri posisjon? Og hva med avstanden til hvert av ørene fra hvert enkelt høyttalerelement? Kan man unngå fasefeil på det ene øret når det andre er fasefeilfritt?
    Hvordan ville du forholdt deg til dette i en livesituasjon? Ville du lyttet til en jazztrio med hodelås for å få eksakt riktig avstand til instrumentene til en hver tid?

    Det finnes ting man kan gjøre med høyttalere for å få dem til å etterlikne virkelighetens måte å spre lyd på. Da fjerner man i stor grad slike problemer, og flytter dem til et nivå som er langt mer likt denne typen "problemer" fra virkeligheten.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Siden det har dukket opp en del spørsmål om fase skrev jeg litt om det her:
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Bør man anskaffe et slags "hodelås" som man skrur fast skallen i når man skal lytte til musikk?
    Neida, selvfølgelig ikke. La meg prøve å forklare. Slik jeg ser det eksemplet som jeg regna i #253 (med regnefeil, mulititasker her nå, så nye feil kan komme), så ser vi at den geometriske distansen mellom diskant og mellomtone på baffel gir oss en distanseforskjell til lytteposisjon. Mellomtonen er litt lengre unna øret enn diskanten. Dette betyr at lyden fra diskant og mellomtone ikke treffer øret samtidig, denne lille tidsforskjellen er faseavviket. Vi ser også at faseavviket endrer seg med frekvens og lytteavstand (Pythagoras). Er lytteavstand 100 meter er avviket forsvinnende lite, står du inntil høyttaler er det større.

    Utfordringen er altså at de to elementene ikke oppleves å være samstemte for deg som sitter og lytter, det ene elementet (diskanten) ligger litt foran mellomtone. Og det er ikke mye vi kan gjøre med dette i det aktuelle tilfellet, det er en "fault by design". En måte å komme dette i møte er å bruke en coax eller fulltone, hvor lyden kommer fra ett "brennpunkt".

    Men vi har også andre årsaker til slike små tidsforskjeller, et eksempel er delefilteret som produserer tilsvarende problemer. Men her kan vi altså bruke et filter som er i stand til å manipulere fase (tidsforskjeller), dette kalles FIR (Finite Impulse Response) og kan utnyttes gjennom f.eks. MiniDSP 2x4HD.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan ville du forholdt deg til dette i en livesituasjon? Ville du lyttet til en jazztrio med hodelås for å få eksakt riktig avstand til instrumentene til en hver tid?
    Det er også forklaringen på hvorfor evolusjonen ikke prioriterte å høre store forskjeller ved faseforskjell. Vi identifiserer en lyd og lokaliserer den ved frekvensgang, refleksjoner og kamfiltrering. Fase gir ikke så mye nyttig informasjon utover det, så vi ignorerer den, stort sett.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Neida, selvfølgelig ikke. La meg prøve å forklare. Slik jeg ser det eksemplet som jeg regna i #253 (med regnefeil, mulititasker her nå, så nye feil kan komme), så ser vi at den geometriske distansen mellom diskant og mellomtone på baffel gir oss en distanseforskjell til lytteposisjon. Mellomtonen er litt lengre unna øret enn diskanten. Dette betyr at lyden fra diskant og mellomtone ikke treffer øret samtidig, denne lille tidsforskjellen er faseavviket. Vi ser også at faseavviket endrer seg med frekvens og lytteavstand (Pythagoras). Er lytteavstand 100 meter er avviket forsvinnende lite, står du inntil høyttaler er det større.

    Utfordringen er altså at de to elementene ikke oppleves å være samstemte for deg som sitter og lytter, det ene elementet (diskanten) ligger litt foran mellomtone. Og det er ikke mye vi kan gjøre med dette i det aktuelle tilfellet, det er en "fault by design". En måte å komme dette i møte er å bruke en coax eller fulltone, hvor lyden kommer fra ett "brennpunkt".

    Men vi har også andre årsaker til slike små tidsforskjeller, et eksempel er delefilteret som produserer tilsvarende problemer. Men her kan vi altså bruke et filter som er i stand til å manipulere fase (tidsforskjeller), dette kalles FIR (Finite Impulse Response) og kan utnyttes gjennom f.eks. MiniDSP 2x4HD.
    Takk for du forklarer på enkel måte, men er det så enkelt som du forklarer. Å plassere alle elementene står likt fra lytter er fullt løsbart, likevel er lik fase vanskelig å få til forstår jeg.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Takk for du forklarer på enkel måte, men er det så enkelt som du forklarer. Å plassere alle elementene står likt fra lytter er fullt løsbart, likevel er lik fase vanskelig å få til forstår jeg.
    Ikke så fryktelig egentlig. Jeg jobber med en coaxdriver med spesielt fokus på stort overlapp mellom arbeidsområdet til diskant og mellomtone. Da kan man dele 1. ordens og få tilnærmet null faseavvik i hele mellomtone og diskantområdet.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ikke så fryktelig egentlig. Jeg jobber med en coaxdriver med spesielt fokus på stort overlapp mellom arbeidsområdet til diskant og mellomtone. Da kan man dele 1. ordens og få tilnærmet null faseavvik i hele mellomtone og diskantområdet.
    Joda, og en mikrofon og dsp løser mye for en. Men å ha full forståelse og oversikt over alle problemene som oppstår er verre. Det er ikke mange målinger jeg ser som ikke har fasedreining. Er det kanskje derfor noen er opptatt av fulltone elementer?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Ikke så fryktelig egentlig. Jeg jobber med en coaxdriver med spesielt fokus på stort overlapp mellom arbeidsområdet til diskant og mellomtone. Da kan man dele 1. ordens og få tilnærmet null faseavvik i hele mellomtone og diskantområdet.
    Det virker jo so mange coax drivere har en relativt uryddig frekvensgang i diskanten for å si det forsiktig, unntak er vel Thiel og Vienna Acoustics som har flate membraner til mellomtonen i sine coax elementer.... Har du løst dette? og kan du si noe om dette?

    Her Seas C18EN002/A :eek:
    +5 / -10dB er jo ikke utpreget hifi

    F_Seas_Excel_loudspeaker_coaxial_E0060-08_06_C18EN002_A_v2.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Joda, og en mikrofon og dsp løser mye for en. Men å ha full forståelse og oversikt over alle problemene som oppstår er verre. Det er ikke mange målinger jeg ser som ikke har fasedreining. Er det kanskje derfor noen er opptatt av fulltone elementer?
    Fasedrei er ikke til å unngå der heller. Det akustiske senteret har en tendens til å bevege seg i typisk fullrange drivere, ala de som har såkalt "whizzer-cone".
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk for du forklarer på enkel måte, men er det så enkelt som du forklarer. Å plassere alle elementene står likt fra lytter er fullt løsbart, likevel er lik fase vanskelig å få til forstår jeg.
    Legg også merke til at det er snakk om lik fase mellom to elementer ved en og samme frekvens, altså delefrekvensen. Delefrekvensen er normalt den frekvensen hvor delefilteret har redusert nivået fra driveren med 3 dB. Om de to elementene er i fase ved delefrekvensen vil begge være ned med -3 dB, men summen av dem gir +6 dB, og netto har man en +3 dB peak ved delefrekvensen. Vil man egentlig ha det?

    1632229957809.png

    Et førsteordens filter har elementene ute av fase med 90 grader ved delefrekvensen, forresten, så de summerer flatt i amplitude og fase. Linkwitz-Riley er en kaskade av to filtre, så det er ned -6 dB ved delefrekvensen, elementene er i fase ved delefrekvensen og summererer flatt i amplitude fordi -6+6=0, men påfører det summerte signalet en fasedreining på ganske mange grader over og under delefrekvensen. There ain’t no such thing as a free lunch.
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    1. ordens akustisk betyr vel ikke enkelt, her Thiel CS 3.7 (mener jeg), alle de komponentene i serie gjør vel sitt med transparens og dynamikk?

    Thiel cs 3.7.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Edit, oppdatert lydhastighet for Halden:)

    Hei Lars Martin, siden jeg opprinnelig har bakgrunn fra mekanikk, liker jeg å tilnærme meg problemer fra den fysiske siden, målt i meter, sekund, kilo osv. La meg forsøke i vise fase fra dette perspektivet gjennom et eksempel, la oss se på Shy sine flotte høyttalere, han lurte litt på faseavvikene. Delefilteret har vi sett på så da kan vi se litt på geometri på baffel (med forbehold om regnefeil i farta):

    A) Deler mot diskant på 2500 hz, bølgelengde gitt av formel: 340m/s (lydhastighet) = 2500 hz (frekvens) * L m (bølgelengde)
    Får da L (bølgelengde) = 0.14m som er ca. 14 cm
    Dette betyr at en hel bølgelengde 14 cm som også kan sies å være 360 grader (eller 2*pi) ved 2500 hz

    B) Tenk nå at Shy sitter 3m unna høyttalere og at øret er i høyde med diskanten, vi tipper at avstand mellom diskant og mellomtone på baffel er 0.6 m, da kan du bruke Pythagoras for å finne avstanden fra Shy til mellomtonen: 3*3 + 0.6*0.6 = X*X her blir X = 3.06 m (avstand til mellomtone)
    Nå har vi funnet ut at distansen til mellomtone er lengre enn avstanden til diskanten: 3.06m - 3.0 m = 0.06 m = 6 cm (lengre)
    Hva betyr dette, at avstanden til mellomtone er 6 cm lengre enn til diskanten?

    C) Vi vet at hele bølgelengden ved 2500 hz er ca 14 cm (360 grader), da er 6cm avvik: 360 grader * 6/14 = 150 grader. Altså er et faseavvik på 6 cm ved delefrekvens 2500 hz ca 150 grader.

    Hva så om shy hadde delt på 4000 hz i stedet for 2500 hz? Bruker formel A) og får 9 cm bølgelengde. Formel B) gir samme resultat, altså 6 cm lengre til mellomtone. Faseavvik blir nå: 360 grader * 6/9 = 240 grader. Som vi ser medfører en økning av delefrekvens fra 2500 hz til 4000 hz at vi får økt faseavvik ved delefrekvensen, fra 150 grader ved 2500 hz, til 240 grader (2*pi) ved 4000 hz.
    Heldigvis har jeg audiolense som retter opp avstandsforskjellene på elementene når den setter delinger og korrigering. Mellomtone og diskant står også på en buet baffel med brennpunkt lytteposisjonen. Med AMT diskanten jeg hadde tidligere fant ikke Audiolense forskjell der, og den jobber ned til en nøyaktighet på ett hundretusendels sekund. Blir vel rundt 3,4 mm. Nå med BlieSMa diskanten og waveguide er den funnet 0,02 ms bak

    Middbass ligger 0,6 ms bak og subben en god del mer. Det har vel med at bass bruker litt tid for å nå maks amplitude i et rom.

    Symmetrien høyre og venstre er det ikke så mye å utsette på



    1632232040336.png
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Fasedrei er ikke til å unngå der heller. Det akustiske senteret har en tendens til å bevege seg i typisk fullrange drivere, ala de som har såkalt "whizzer-cone".
    Det er helt riktig ja, jeg har bygga en fulltoneløsning i fjor med Seas 8", men supplerte med en Seas 8" bass i år slik at fulltonen kun spiller mellomtone og diskant. Fulltoneelementet beveger seg mye mindre, og mottar mindre effektbelastning. Resultatet er at det spiller betydelig penere.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Nå skal jeg komme med ett dumt spørsmål som jeg er usikker på om har noe med fase å gjøre men prøver likevel. Når jeg bruker dsp i bass området blir det da en tyngre last for forsterker?

    Nå var vel kanskje tråden om jevn frekvens gang når jeg tenker meg om :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå skal jeg komme med ett dumt spørsmål som jeg er usikker på om har noe med fase å gjøre men prøver likevel. Når jeg bruker dsp i bass området blir det da en tyngre last for forsterker?

    Nå var vel kanskje tråden om jevn frekvens gang når jeg tenker meg om :)
    Det er ikke et dumt spørsmål i det hele tatt. Svaret kommer an på hvordan du bruker DSP’en. Hvis du bare legger eq cut på topper i frekvensgang for å ta ned stående bølger i rommet reduserer du jo effektbehovet ved de frekvensene hvor det allerede er mer enn nok og gjør livet litt enklere for effektforsterkeren.

    Hvis du derimot forsøker å kompensere for en dyp kansellering mellom direkte og reflektert lyd, f eks det ved ca 100 Hz pga refleksjon fra frontvegg, vil du slippe opp for effekt og headroom nokså fort. Hvis du legger en eq boost ved den frekvensen forsterker du direktelyden, men lyden off axis i retning av refleksjonspunktet forsterkes like mye, den reflekterte lyden likeså, og kanselleringen forblir like dyp selv om både effektforsterker og høyttaler sliter så svetten renner. Ikke gjør det.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Joda, og en mikrofon og dsp løser mye for en. Men å ha full forståelse og oversikt over alle problemene som oppstår er verre. Det er ikke mange målinger jeg ser som ikke har fasedreining. Er det kanskje derfor noen er opptatt av fulltone elementer?
    Det er faktisk så "enkelt" som at når man har bruker første ordens deling er vektorsummen av begge driverne 0dB og 0 grader gjennom hele delingsområdet. Det betyr at en slik coax vil fungere omtrent som en full range driver, bare uten dens unoter, og det helt uten DSP eller aktivt filter.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det virker jo so mange coax drivere har en relativt uryddig frekvensgang i diskanten for å si det forsiktig, unntak er vel Thiel og Vienna Acoustics som har flate membraner til mellomtonen i sine coax elementer.... Har du løst dette? og kan du si noe om dette?

    Her Seas C18EN002/A :eek:
    +5 / -10dB er jo ikke utpreget hifi

    Vis vedlegget 749560
    Det er typisk 3-4 ting som er utfordrende for å få en coax til å yte godt.

    Det ene er å unngå refleksjoner i diskanten. En diskant som reflekteres fra overgangen mellom dome og mellomtonemembran får visse utfordringer på aksen, men dette er ikke spesielt synlig når man måler litt off axis. Dette er altså refleksjoner som havner på samme avstand hele veien rundt når man måler på 0-aksen.

    Så har vi den klassiske avrullingen i øvre mellomtone. Den henger spesielt tett sammen med spolens diameter og representerer "hullet i midten". Når mellomtonen har relativt stor spole sammenliknet med størrelsen på diskantdomen blir det vanskeligere å fylle dette hullet.

    Og der kommer også diskantens oppheng inn. Det er svært ofte slik at når man setter en dome i en waveguide, så dekker man opphenget til domen med waveuiden, helt eller delvis. Dette er ikke så enkelt å gjøre i en coax, og det skaper dermed sin egen begrensning.

    Til slutt er mange coaxer laget som diskant + bass/mellomtone. Man har ofte et oppheng som tillater lang slaglengde og er både tungt og reflekterer en del, en tung spole, og en membran som skal forsøke å holde styr på dette samtidig som den skal oppføre seg rimelig rolig i mellomtoneområdet. Den lange slaglengden gir i tillegg en ikke ubetydelig formendring av waveguiden i takt med signalet på mellomtonen/bassen.

    Så å lage en ren mellomtone, gjemme opphenget til både mellomtonen og diskanten, lage mest mulig sømløse overganger, og minst mulig forskjell på mellomtonens spolediameter og domens diameter søker jeg å overlappe mest mulig mellom driverne, skape minst mulig refleksjoner, og gi driveren best mulig dynamiske egenskaper.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke et dumt spørsmål i det hele tatt. Svaret kommer an på hvordan du bruker DSP’en. Hvis du bare legger eq cut på topper i frekvensgang for å ta ned stående bølger i rommet reduserer du jo effektbehovet ved de frekvensene hvor det allerede er mer enn nok og gjør livet litt enklere for effektforsterkeren.

    Hvis du derimot forsøker å kompensere for en dyp kansellering mellom direkte og reflektert lyd, f eks det ved ca 100 Hz pga refleksjon fra frontvegg, vil du slippe opp for effekt og headroom nokså fort. Hvis du legger en eq boost ved den frekvensen forsterker du direktelyden, men lyden off axis i retning av refleksjonspunktet forsterkes like mye, den reflekterte lyden likeså, og kanselleringen forblir like dyp selv om både effektforsterker og høyttaler sliter så svetten renner. Ikke gjør det.
    Jeg har justert litt som du sier, kanskje jeg bare skal fjerne det. Jeg har justert litt for 75Hz og justert opp bassen fra 30Hz og nedover.
    1632243585996.jpeg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det virker jo so mange coax drivere har en relativt uryddig frekvensgang i diskanten for å si det forsiktig, unntak er vel Thiel og Vienna Acoustics som har flate membraner til mellomtonen i sine coax elementer.... Har du løst dette? og kan du si noe om dette?

    Her Seas C18EN002/A :eek:
    +5 / -10dB er jo ikke utpreget hifi
    Jeg er for tiden litt fascinert av disse:

    Tenkt i en horisontal konfigurasjon sammen med en slik på hver side, delt ved 250 Hz eller så:

    Enslags senterkanal for fullvoksne med tre 12’’ på rad, bare at det er tenkt som høyre og venstre høyttaler, og kanskje en senterkanal attåt. Vil åpenbart behøve litt eq, men det ser jeg ikke som noe stort problem.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn