Om du er interessert i å lese om dette knutinh vil jeg sterkt anbefale deg å lese Hege Storhaugs bok Størst av alt er friheten. Den er gjennomsyret av fakta og henvisninger til faktiske hendelser, den er grundig og saklig og jeg vil tro du vil få både en og to kraftige ahaopplevelser. Og forfatteren bor i Oslo, kjenner godt til miljøet og har også bodd i Pakistan. Om ikke annet bør du kjøpe boken til samboeren din
Når det gjelder fakta så har jeg faktisk større tro på å surfe på ssb sine sider.
Når det gjelder det å leie rundt på en muslimsk jente tenkte jeg ikke på represalier på hjemmebane.
Jeg forstod da det. Poenget med eksempelet mitt var hvor fjern problemstillingen din var for meg.
Det er faktisk så ille at jenter som er adoptert men med utseende som kan tilsi at de er muslimer ikke kan gå og leie på en norsk utseende gutt i alle deler av Oslo, selv en del av de som overhodet ikke kjenner jenten føler at de skal sørge for at muslimske jenter ikke skal være sammen med norske gutter.
Og dette har du opplevd selv, eller er det en av dine "kilder" som sier dette? Hva er eventuelt konsekvensen av å bryte dette forbudet? Kanskje vi skal ta oss en tur sammen i Oslo en dag og se om vi ser samme byen?=)
Å sammenligne dette med sør-vestlandet viser bare en
total mangel på innsikt i situasjonen til muslimske jenter, det er rett og slett respektløst aller kanskje bare naivt.
men denne innsikten har du?
hva vet du om hvordan det er å leve i et patriarkalsk sekt-samfunn på våre bibel-tro kanter? hvordan tror du det blir tatt opp å ta med seg en "neger" hjem i alle konservative norske hjem?
Jeg sier ikke at alle kristne eller alle sør-vestlendinger er onde, eller at de er helt lik muslimer. Men konservative famile-orienterte samfunn har likhetstrekk uavhengig av religionen.
Og det samme gjelder å bruke sin egen situasjon for å tilbakevise problemene. Jeg har ikke problemer, altså er det ikke problemer. Nei jeg har heller ikke problemer. Men det er nå engang sånn at mesteparten av kunnskapen man har kommer ikke av egne erfaringer, men av ting man har lest og studert seg frem til.
Det ble nærmest påstått at det generelt ikke var mulig å bevege seg i enkelte deler av oslos gater på enkelte deler av døgnet. Ovenfor en slik påstand er det tilstrekkelig med ett enkelt eksempel for å motbvise påstanden. Siden jeg kjenner meg selv best var det et naturlig utgangspunkt.
Når det gjelder voldtekt hvordan tror du det er å være muslimsk jente, totalt uten erfaring med menn, som så blir giftet bort til en mann hun ikke kjenner, at på til er hun kanskje omskåret. Hva vil du kalle det de aller fleste av disse opplever på bryllupsnatten, når mannen skal kontrollere om han har fått en rein vare? Voldtekt er dagligdags for mange muslimske kvinner, det skjønner enhver som setter seg litt inn i situasjonen. En muslimsk kvinne har faktisk ikke lov å nekte sin mann sex, uansett om hun har valgt mannen sin selv eller ei. Og om en kvinne blir voldtatt av andre enn sin mann så er det hennes skyld, for det er hennes ansvar å sørge for å dekke seg til for andre menn.
Dette er påstander som er vanskelige å bevise eller motbevise, og jeg ser ikke relevansen for om det er trygt å bevege seg i oslos gater.
tvangsekteskap er en uting, så også vold i ekteskapet. Begge deler bekjempes ved informasjon og evt straff, ikke ved å innføre religions-nekt.
Når det gjelder den siste tids voldtekter i Oslo har jeg ingen statistikk, men så vidt jeg har fått meg med så har gjerningsmannen (alle jeg har hørt) vært av utenlandsk opprinnelse. Og det er ingen nyhet at en del forvirrede muslimske menn føler de har rett til å straffe kvinner som opptrer usømmelig på denne måten.
Det finnes forvirrede menn av alle kulturbakgrunner. Det finnes også onde jævler som bare synes det er en topp aktivitet å voldta damer.
Hvis vi plukker ut den bittelille andelen avvoldtekter som skjer i form av overgrep uten tidligere kontakt (typisk mann i parken) så tror jeg at faktorer som: oppvekstforhold (krig og elendighet?), samfunnsstatus (respektert jobb, dametekke), gener etc betyder mye mer enn religion. I den grad religion har noen betydning så tror jeg primært at det er som unnskyldning ovenfor seg elv og evt andre.
Vi ser jo det på nytt og på nytt: gale og onde menn bruker religion som unnskyldning for sine eskapader.
Og norske kvinner opptrer selvsagt særdeles usømmelig etter deres målestokk. Det er også ledd i et mønster man ser i mange europeiske land i dag, unge kvinner voldtaes av muslimske menn.
Den gruppen jeg har mest medfølelse med av alle i Norge i dag er de undertrykte muslimske kinnene. Og de gruppene jeg har minst til overs for er de muslimske mennene som undertrykker sine døtre, søstre, koner og andre muslimske kvinner. Men det stopper ikke der, jeg har kanskje om mulig enda mer forakt overfor alle de opplyste nordmennene som i sin iver etter å virke inkluderende, aksepterende og fremmedvennlig overser totalt den undertrykkingen som kvinnene utsettes for.
Takk...
Jeg foretrekker som sagt så mange ganger før å dømme og bedømme på individuell basis. Dersom du kan bevise at en muslimsk mann voldtar eller slår kona, omskjærer barna og tvangsgifter dem så håper jeg virkelig at du anmelder forholdet og at han får all mulig straff som måtte vente ham.
Jeg ser det ikke som moralsk forsvarlig å nekte muslimene i nabolaget å sette opp en moske av den grunn, ei heller å idømme dem religionsnekt og sende dem til hjernevasking.
For hvem er det vi har kontakt med, jo det er mennene. De forteller oss hvordan det er, de forteller oss hvordan kvinnene vil ha det. Joda, noen kvinner er også ute og forteller, men om man ser hva de sier så er det det mennene vil at de skal si. De som er ute offentlig er nesten uten unntak de som støtter undertrykkingen, støtter tildekkingen og sier at den er frivillig.
Dette er jo bare tull. Vi har flere frittalende (eks-) muslimske jenter og kvinner som har fortalt om mye faenskap og står på barrikadene for å delta i samfunnsdebatten - ofte under betydelig trussel.
Det er et like stort problem at det er vanskelig å stå fram som muslimsk mann i debatten i Norge uten at samfunnet stiller en rekke krav til hva man skal ta avstand fra, og på slutten av dagen blir man fremdeles oppfattet som en konemishandlende sjåvinist.
På akkurat samme måte som det er vanskelig å stå fram som troende konservativ kristen og bli behandlet med respekt i media.
En spørreundersøkelse blant unge muslimske kvinner viste nesten 100 % støtte til forslaget om aldergrense på familiegjenforening. Dette er blant annet politiske partier i Norge med på å torpedere, hvem gagner det? I alle fall ikke de unge muslimene av begge kjønn som ønsker å velge ektefelle selv. I alle fall ikke barnebrudene som importeres som 12-14-åringer med papirer som viser at de er 18. Hadde grensen vært 21 eller aller helst 24 ville ikke dette kunnet skje, man kan ikke kamuflere en 12-åring som 24-åring uten å bli oppdaget.
Det er en viss forskjell på hva man skulle ønske å få til, og det man kan gjør i praksis. Jeg har inntrykk av at reglene for familiegjenforening er under innstramming, og det er sannsynligvis rett.
Samtidig gir dette noen rare utslag. Sett at sønnen din (?) finner seg ei jente i Sverige som 19-åring og vil gifte seg. Sorry, dette er en import-brud, hun får ikke innreisetillatelse før hun blir 22, fram til dafår dere kommunisere via post. Blir det godtatt?
Politikerne har så langt også sørget for at avdekking av kjønnlemlestelse av jenter ikke skjer i Norge i dag. For hvordan skal man oppdage dette når ingen kontrolleres? En sadistisk skikk uten noen fornuftig bakgrunn annet enn den ondskapsfulle hensikt å sette kyskhetsbelte på sine kvinner for å kunne kontrollere dem fullt og helt hele livet gjennom får skje midt i blant oss, med politikernes velsignelse.
Jeg mener at spedbarn og barn er gjenstand for helseundersøkelse, og at kjønnslemlestelse kan avsløres da?
"Tenk om hvite norske jenter hadde blitt utsatt for slikt av sine foreldre, hadde det blitt ramaskrik? Hadde det blitt ballade og hadde det blitt straff? Dette er også en del av rasismen i Norge i dag, ingen bryr seg om disse jentenes liv og skjebne. Først får de skåret i stykker kjønnorganene sine, så blir de voldtatt resten av sitt liv, for hele poenget er jo at de ikke skal ha noen som helst glede selv at dette for å unngå utroskap. Så ondskapsfullt og genialt at man ikke finenr ord."
Ja, dette er fælt, men du er så følelsesladet og ensidig her at jeg ikke ser noe poeng i å diskutere temaet. Er kjønnslemlesting noe bedre eller verre enn å knivstikke samboeren? Begge deler er stygg kriminalitet og bør straffes som sådan.
Er det noe jeg ikke tør å si her? Vel ikke så mye, men så er man for det første rimelig anonym. For det andre er det ganske begrenset omgangskrets. Hadde jeg våget å kritisere islam i en av norges største aviser under fullt navn? Nei, det er tror jeg faktisk ikke. For ingen kan vite konsekvenser av slikt i dag. Jeg har skrevet leserbrev og kritisert andre ting som det også har vært stor uenighet om uten å være redd, men når det gjeldre islam så viser det seg gang på gang at de som går hardt ut også må ta konsekvensene av det.
Jeg holder på å lese Oriana Fallaci nå, hun la ikke fingrene imellom, hun sa rett ut hva hun mente. Og hun var en av mange av europas intellektuelle som søkte tilflukt i USA. Det begynner å bli flere og flere av dem nå, de ender opp der borte, de modigste i Europa mister vi, og hva sitter vi igjen med?
Det du sier nå er jeg enig. Av en eller annen grunn så finnes det muslimske menn som er villige til å ofre alt for "islams ære", og dette kan fungere som et svært effektivt maktmiddel for å kneble enhver kritikk.
Finner man grunnen i den hellige Koran, i praktiseringen av Islam, eller i bakgrunnen til disse mennene? Jeg vet ikke. Det finnes f.eks russere i Norge som ikke bekjenner seg til noen religion men som er villige til å drepe for ære.
Jeg tror helt ærlig at den beste mekanismen mot slik styggedom er å lese alt de prøver å kneble, å delta i debatten og "stå på krava". Når man ser hva som arrangeres i Iran innser man at den generelle takhøyden for rasistiske og anti-religiøse utbrudd mot "andre" er ganske stor.
Men husk at selv om muslimer som gruppe kanskje ikke liker å bli stigmatisert eller kritisert (på samme måte somalleoss andre) så er det tross alt en veldig liten del som er villige til å begå vold eller drap.
-k