Ja så var det disse muslimene da...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dette er også eit interessant perspektiv i samband med innvandringa

    Fekk ikkje til link til befolkningspyramiden, og du treng eit program for å sjå animasjonen (klikk nede i hjørnet for å få det opp). Men det kan også oppsummerast slik SSB seier det:
    I 2005 fødte i gjennomsnitt hver kvinne 1,8 barn, mens tallet i 1975 var 1,98 barn. Fruktbarheten er helt på topp i Europa, og det er bare islandske, irske og franske kvinner som føder flere enn de norske. Gjennomsnittsalderen for de som ble mødre for første gang er også økt i denne periode, og i 2005 var den 28 år.

    Levealderen har endret seg gradvis, og nordmenn lever i dag lenger enn noen sinne. I 2005 kunne nyfødte jenter forvente å leve i overkant av 82 år og nyfødte gutter i nesten 78 år. For tjue år siden, var de tilsvarende tallene 79 og 73 år.

    Etter den annen verdenskrig har tendensen i Norge vært at stadig flere flytter fra utkantene til de større byene enn den motsatte veien. I 2005 byttet nesten 4,2 prosent av befolkningen i Norge bostedskommune. Kvinner i alderen 20-24 år flyttet hyppigst. Høyest andel av befolkningen flyttet innenfor Oslo hvor 13,5 prosent av innbyggerne byttet bosted i fjor.

    Innvandrerbefolkningen i Norge utgjør 8,3 prosent, i alt 386 000 personer, og består av personer med bakgrunn fra over 200 forskjellige land. Det bor innvandrere i alle landets kommuner. Oslo har den største andelen, med 123 900, 23 prosent av befolkningen.
    Les mer på temaside om innvandring. "

    No ser det ut som vi er leiande i Europa når det gjeld fertilitet, og det er bra, for vi treng nok folk. Kanskje ikkje i Oslo, men ut frå eit totalperspektiv er det viktig med folk nok. I mi heimkommune er det negativ folketalsutvikling, og på same måte som alle (med eitt unntak; Frøya kommune) rurale kommunar, er det kvinneunderskot i den viktige aldersgruppa 25 -35 år. Nokre har fått til innvandring frå Asia av damer, og det er positivt på alle måtar.
    Men sånn reint genetisk er det nok slik at Europa kjem til å få heilt anna samansetnad om eit par hundre års tid. Lite å gjere med, i den grad nokon skulle ha lyst til det.
    Viktigare er det å misjonere for vestlege verdiar og dyder....(demokrati og menneskerettar, likar vi å kalle det)
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Derimot forventer de fleste (men ikke du altså), at nye landsmenn skal innordne seg våre lover,
    tvangsekteskap er en uting, så også vold i ekteskapet. Begge deler bekjempes ved informasjon og evt straff, ikke ved å innføre religions-nekt.
    ...
    Dersom du kan bevise at en muslimsk mann voldtar eller slår kona, omskjærer barna og tvangsgifter dem så håper jeg virkelig at du anmelder forholdet og at han får all mulig straff som måtte vente ham.
    ...
    For meg er det tilstrekkelig at man forholder seg til landets lover og er noenlunde snill og grei.
    Jeg tillater meg å humre over at min ærede debattant stiller såpass strenge krav til nye landsmenns leseferdigheter, men samtidig tilsynelatende selv har store problemer med å lese hva jeg skriver :)

    -k
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Når du utfordret Kompen til å dokumentere at innvandrere står for en forholdsmessig større del av voldskriminalitet enn etninske nordmenn, så tolket jeg det slik at det hadde du ikke noen tro på.
    Dette er ikke presist. Jeg ba henne dokumentere at muslimer (som er trådens tema) står bak en større del av voldtektene i landet enn andre. Så langt har hverken hun eller du kunnet vise til noe slikt.

    At ikke-vestlige innvandrere generelt har større kriminalitets-rate er derimot dokumenter, så også at den lille andelen av voldtekter som blir oppklart har forhøyd forekomst av ikke-vestlige innvandrere.

    At du setter likhetstegn mellom de to tingene sier mer om din forutinntatthet enn om sakens egentlige natur.
    Vel vel, nå vet du at slik er det. Velkommen etter. ;)
    Skadefrohet kombineres best med å ha rett :)

    -k
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    ....,
    så også at den lille andelen av voldtekter som blir oppklart har forhøyd forekomst av ikke-vestlige innvandrere.

    At du setter likhetstegn mellom de to tingene sier mer om din forutinntatthet enn om sakens egentlige natur.
    Skadefrohet kombineres best med å ha rett :)

    -k
    Jeg mener ikke det er forutinntatthet å anta at i forhold til størrelse på populasjonen, så er sjansen større for at en voldtekt er utført av muslim eller en kristen.
    Dessuten finnes det dokumentasjon på seksualisert vold også. Den kommer.

    Jeg tar aldri feil. ;D

    Generell statistikk, og her blir etniske innvandrere omtalt som nordmenn ved norsk statsborgerskap.

    http://www.ssb.no/emner/03/05/nos_kriminal/nos_d323/tab/tab-20.html
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Når det gjelder fakta så har jeg faktisk større tro på å surfe på ssb sine sider.
    Jeg forstod da det. Poenget med eksempelet mitt var hvor fjern problemstillingen din var for meg.
    Og dette har du opplevd selv, eller er det en av dine "kilder" som sier dette? Hva er eventuelt konsekvensen av å bryte dette forbudet? Kanskje vi skal ta oss en tur sammen i Oslo en dag og se om vi ser samme byen?=)
    men denne innsikten har du?

    hva vet du om hvordan det er å leve i et patriarkalsk sekt-samfunn på våre bibel-tro kanter? hvordan tror du det blir tatt opp å ta med seg en "neger" hjem i alle konservative norske hjem?

    Jeg sier ikke at alle kristne eller alle sør-vestlendinger er onde, eller at de er helt lik muslimer. Men konservative famile-orienterte samfunn har likhetstrekk uavhengig av religionen.
    Det ble nærmest påstått at det generelt ikke var mulig å bevege seg i enkelte deler av oslos gater på enkelte deler av døgnet. Ovenfor en slik påstand er det tilstrekkelig med ett enkelt eksempel for å motbvise påstanden. Siden jeg kjenner meg selv best var det et naturlig utgangspunkt.
    Dette er påstander som er vanskelige å bevise eller motbevise, og jeg ser ikke relevansen for om det er trygt å bevege seg i oslos gater.

    tvangsekteskap er en uting, så også vold i ekteskapet. Begge deler bekjempes ved informasjon og evt straff, ikke ved å innføre religions-nekt.
    Det finnes forvirrede menn av alle kulturbakgrunner. Det finnes også onde jævler som bare synes det er en topp aktivitet å voldta damer.

    Hvis vi plukker ut den bittelille andelen avvoldtekter som skjer i form av overgrep uten tidligere kontakt (typisk mann i parken) så tror jeg at faktorer som: oppvekstforhold (krig og elendighet?), samfunnsstatus (respektert jobb, dametekke), gener etc betyder mye mer enn religion. I den grad religion har noen betydning så tror jeg primært at det er som unnskyldning ovenfor seg elv og evt andre.

    Vi ser jo det på nytt og på nytt: gale og onde menn bruker religion som unnskyldning for sine eskapader.
    Takk...

    Jeg foretrekker som sagt så mange ganger før å dømme og bedømme på individuell basis. Dersom du kan bevise at en muslimsk mann voldtar eller slår kona, omskjærer barna og tvangsgifter dem så håper jeg virkelig at du anmelder forholdet og at han får all mulig straff som måtte vente ham.

    Jeg ser det ikke som moralsk forsvarlig å nekte muslimene i nabolaget å sette opp en moske av den grunn, ei heller å idømme dem religionsnekt og sende dem til hjernevasking.
    Dette er jo bare tull. Vi har flere frittalende (eks-) muslimske jenter og kvinner som har fortalt om mye faenskap og står på barrikadene for å delta i samfunnsdebatten - ofte under betydelig trussel.

    Det er et like stort problem at det er vanskelig å stå fram som muslimsk mann i debatten i Norge uten at samfunnet stiller en rekke krav til hva man skal ta avstand fra, og på slutten av dagen blir man fremdeles oppfattet som en konemishandlende sjåvinist.

    På akkurat samme måte som det er vanskelig å stå fram som troende konservativ kristen og bli behandlet med respekt i media.
    Det er en viss forskjell på hva man skulle ønske å få til, og det man kan gjør i praksis. Jeg har inntrykk av at reglene for familiegjenforening er under innstramming, og det er sannsynligvis rett.

    Samtidig gir dette noen rare utslag. Sett at sønnen din (?) finner seg ei jente i Sverige som 19-åring og vil gifte seg. Sorry, dette er en import-brud, hun får ikke innreisetillatelse før hun blir 22, fram til dafår dere kommunisere via post. Blir det godtatt?
    Jeg mener at spedbarn og barn er gjenstand for helseundersøkelse, og at kjønnslemlestelse kan avsløres da?
    Ja, dette er fælt, men du er så følelsesladet og ensidig her at jeg ikke ser noe poeng i å diskutere temaet. Er kjønnslemlesting noe bedre eller verre enn å knivstikke samboeren? Begge deler er stygg kriminalitet og bør straffes som sådan.
    Det du sier nå er jeg enig. Av en eller annen grunn så finnes det muslimske menn som er villige til å ofre alt for "islams ære", og dette kan fungere som et svært effektivt maktmiddel for å kneble enhver kritikk.

    Finner man grunnen i den hellige Koran, i praktiseringen av Islam, eller i bakgrunnen til disse mennene? Jeg vet ikke. Det finnes f.eks russere i Norge som ikke bekjenner seg til noen religion men som er villige til å drepe for ære.

    Jeg tror helt ærlig at den beste mekanismen mot slik styggedom er å lese alt de prøver å kneble, å delta i debatten og "stå på krava". Når man ser hva som arrangeres i Iran innser man at den generelle takhøyden for rasistiske og anti-religiøse utbrudd mot "andre" er ganske stor.

    Men husk at selv om muslimer som gruppe kanskje ikke liker å bli stigmatisert eller kritisert (på samme måte somalleoss andre) så er det tross alt en veldig liten del som er villige til å begå vold eller drap.

    -k

    Jeg har lest unge adopterte jenter selv fortelle at de ikke kan gå hvor som helst i Oslo med sin norske kjæreste, så får du tro det du vil om det, men problemet er at de blir hetset av grupper med unge muslimske menn. Problemstillingen er kanskje fjern for deg, men klarer du ikke å sette deg inn i problemet ?
    Fakta finner man både på ssb sine sider og mange andre steder. Men som alle vet så kan statistikk lyve og skjule sannheter og brukes på så mange måter. For øvrig henviser også Storhaug ofte til ssb.

    Jeg har såpass innsikt at jeg vet at ingen utsettes for drapstrusler av noen om de kommer hjem med en neger ja, jeg påstår ikke at det alltid er uproblematisk, men det er ikke fare for liv, det er den store forskjellen.

    Har jeg påstått at det ikke er mulig å bevege seg i enkelte deler av Oslo på enkelte tider av døgnet? Hvor da?

    Har jeg snakket om å innføre religionsnekt? Jeg ønsker bare at politikeren tar på ansvar at også muslimske kvinner har akkurat de samme rettigheten som alle andre i dette landet, men sånn fungerer det ikke i dag.
    Som vi før har diskutert så er voldtekt i de fleste tilfeller faktisk et våpen som menn bruker først og fremst for å fornedre og undertrykke kvinner. Overfallsvoldtekter er kanskje en liten del av det hele store tallet, men det er tross alt kanskje også den mest skremmende og umulig å beskytte seg imot.
    Det innskrenker bevegelsesfriheten til kvinner, og det er nok også akkurat poenget, det skremmer og får kvinner til å føle seg ufrie.

    Joda vi har frittalende EKS-muslimske jenter, de modigste av alle i dette landet , som har ofret kontakt med venner og familie for friheten sin. Hva tror du ikke dette har kostet, hvor mange tror du ikke velger å la være fordi det koster for mye.

    Spedbarn undersøkes ved fødselen, men omskjæringen gjennomføres jo seinere, det er ingen obligatoriske helseundersøkelser av jenter som kan avsløre dette, gutter derimot undersøker. For å kunne avdekke dette må man ha jevnlige obligatoriske undersøkelser, ellers er det ingen problemer med å komme seg unna med det.

    Følelsemessig, ensidig? Hva annet kan man mene om dette da? Har jeg noensinne sagt at det ikke er noe problem å knivstikk samboeren, hva var nå det for en sammenligning?? Knivstikker du noen blir du straffet, så langt er ingen i Norge straffet for kjønnlemlestelse, det holdes skjult og blir ikke avdekket, men det skjer. Og ofrene er forsvarsløse og kan ikke sladre.

    Den største delen av innvandrerne til Norge er Pakistanere, de flykter ikke fra noe. Det er riktig at flesteparten kommer ved familiegjenforening, som Storhaug også skriver i sin bok kan en og samme person innføre mange ektefeller. De gifter seg, og skiller seg etter norsk lov når ektefellen har fått norsk statsborgerskap ( etter 4 år ). Henter ny ektefelle, men er kanskje samtidig gift etter islamsk lov fremdeles, og kan sånn hente inn flere ektefeller. Dette skjer i Norge i dag. Dessuten får de mange barn, som så å si alltid henter ektefelle i hjemlandet og sånn fortsetter det.

    Har aldri sett kriminalstatistikk som går på om man er muslim eller ikke, tror neppe man finner slikt, men det hadde vært interessant å se det.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    For de som søker kunnskap om dette, bortsett fra synsing, anbefales Honest Thinking
    driftet av den norsk forskeren Ole Jørgen Anfindsen.

    Denne mannen alene fikk SSB til å snu i saken om de skulle beregne demografisk utvikling i Norge i årene fremover. Velldig politisk ukorrekt selvfølgelig, men han klarte det.
    Resultatet kan leses her, SSB og ga flere profilerte politikere hakaslepp.
    God lesning. ;)

    I forlengelsen av dette, vil det være naturlig å lese den samme Anfindsens kronikk i Aftenposten i begynnelsen av 2006. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1209423.ece

    Når man da vet at muslimene vil være i flertall i dette landet om 30-50 år, må vi stille oss spørsmålet: Ønsker vi å la våre barn og barnebarn leve under islamske regler?
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Kanskje vi skal ta oss en tur sammen i Oslo en dag og se om vi ser samme byen?=)
    Har jeg påstått at det ikke er mulig å bevege seg i enkelte deler av Oslo på enkelte tider av døgnet? Hvor da?
    Jeg mistolker deg muligens, men jeg oppfattet deg slik når du sa det under:
    Jeg hadde helt klart ikke turt å gått hvor som helst i Oslo når som helst på døgnet, det er vel heller ikke anbefalt, det anbefales derimot å ta drosje om du skal alene hjem på kvelden/natten, og i den siste tiden har det vært ikke reint få voldtekter i byen, folk blir overfalt i det de er i ferd med å låse seg inn i sitt eget hjem. Mulig du føler deg trygg knutih, men jeg tror neppe at flertallet av Oslos kvinner vil si det samme.
    Hvis Oslos kvinner ikke føler seg trygg her så fatter jeg ikke hvorfor de bor her?

    Jeg ser ikke annet rundt meg enn at flere og flere kvinner mellom 20 og 40 søker seg inn til Oslo, presumptivt fordi de setter pris på livet i byen.

    Det er selvsagt ikke det samme som at man setter pris på absolutt alt det byen har å by på, men du får det til å høres ut som om Oslos kvinner lever under en konstant "terror-trussel" fra disse skumle muslimene - noe jeg som bor her i byen og tross alt kjenner noen jenter ikke kjenner helt igjen.

    Dere redde prøvde å "ta meg" på at jeg var en eller annen liberal bygdeidiot som ikke kjente til livet i storbyen. Når jeg sa at jeg bodde på Oslo øst ble det plutselig helt stilt rundt dette med egne erfaringer, og ssb ble igjen den store kilde til livets sannheter?

    -k
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Dere redde prøvde å "ta meg" på at jeg var en eller annen liberal bygdeidiot som ikke kjente til livet i storbyen. Når jeg sa at jeg bodde på Oslo øst ble det plutselig helt stilt rundt dette med egne erfaringer, og ssb ble igjen den store kilde til livets sannheter?

    -k
    Ingen som prøver å ta noen som helst, er det?
    Du uttrykker deg som om du ikke bor i Oslo, og har meninger som er utypiske for Oslofolk.
    Når du til stadighet hevder at oslojenter ikke trenger å føle seg usikre i enkelte bydeler, da har du ikke føling med det som rører seg i byen. Er det 9 eller 10 voldtekter i Oslo sentrum hittil i år? Er det mannen i parken du kaller det? Jeg kaller det afrikanske muslimer.
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Nå har vel aldri jeg insinuert at du ikke bor i Oslo knutinh.
    Når man leser om stadige voldtekter er det klart at mange kvinner føler seg skremt av det, det bør vel alle skjønne helt av seg selv, og om du tar deg bryet med å spørre de du kjenner vil jeg bli forundret om ingen svarer ja.
    Hvorfor de bor i Oslo, ja ikke vet jeg, de er muligens vokst opp der før dette problemet ble så stort som det er blitt nå. De studerer der, de traff en type der, de jobber der, det finnes 1000 grunner, og om det finnes en grunn til at de ikke skal våge å bo der lenger så får man gjøre noe med det, og ikke spørre kvinnene hvorfor de bor i Oslo.
    Det jeg derimot har registrert er at blant annet politiet ikke anbefaler kvinner å gå hjem alene seint på kvelden/natten, så får man heller spørre dem da, om det finnes steder i Oslo som ikke er trygge til alle døgnets tider.
    Når det er sagt så føler jeg meg knapt nok trygg i Oslo sentrum på dagtid, de gangene jeg er i Oslo synes jeg at jeg er i en guffen by, den skiller seg helt klart negativt ut blant alle de hovedstedene jeg har vært i de siste årene.

    Du trives i Oslo, mange andre gjør det ikke, hvorfor tror du at så mange nordmenn rømmer de områdene i byen hvor store deler av innvandrerbefolkningen har bosatt seg?
    Det gikk nylig en dokumenter på tv, som selvsagt ble heftig utskjelt, hvor en mann faktisk gikk ut og sa at han ikke klarte å bo med sine naboer (pakistanere?) Han klarte ikke alt bråket, og da han klaget ble han drapstruet. Dette er selvsagt ikke politisk korrekt å si i dag, men alle de andre som har flyttet, hva kan deres historier være?
    Jeg tror nok at den dagen du får barn, som kanskje kommer i en klasse med nesten bare fremmedspråklige, så vil du også møte deg selv i døren knutinh.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Du trives i Oslo, mange andre gjør det ikke, hvorfor tror du at så mange nordmenn rømmer de områdene i byen hvor store deler av innvandrerbefolkningen har bosatt seg?
    Det gikk nylig en dokumenter på tv, som selvsagt ble heftig utskjelt, hvor en mann faktisk gikk ut og sa at han ikke klarte å bo med sine naboer (pakistanere?) Han klarte ikke alt bråket, og  da han klaget ble han drapstruet. Dette er selvsagt ikke politisk korrekt å si i dag, men alle de andre som har flyttet, hva kan deres historier være?
    Jeg tror nok at den dagen du får barn, som kanskje kommer i en klasse med nesten bare fremmedspråklige, så vil du også møte deg selv i døren knutinh.
    Jeg vil nødig generalisere for mye her, men kan godt fortelle min historie fra traktene dere snakker om.

    Min kone og jeg bodde på Grønland fra 1997-2002. Min kone bodde der alene et par år før dette.
    Grønland er på mange måter en sjarmerende bydel, med mye variasjoner og valgmuligheter. Vi kom godt overens med naboene og lokalmiljøet gennerelt, og vi har stort sett gode minner fra tiden vår der, med visse unntak. Det var nemlig noen ganske vesentlige problemområder vi måtte forholde oss til i det daglige. Noen av disse var såpass seriøse at dem var av ganske stor betydning når vi valgte å bytte bosted. Vi fikk ganske enkelt nok!

    - Gjengene med mannfolk i alle aldre som hang rundt i gatene var et problem for min kone. De sjikanerte henne med kommentarer, blokkerte veien for henne, og fulgte etter henne. Ved flere anledninger måtte hun gå inn i butikker for å riste dem av seg.

    - Den åpenbare kriminaliteten og gjengvirksomheten ble frustrerende. Grupper med unngutter m/caps og BMW dominerte området. Ved et par anledninger kom dette litt for nær, feks ble et par strippere som bodde i bygget vårt "okkupert"  av en gjeng med unngutter. Når en av naboene var oppom for å klage på bråk åpnet en av gutta jakka si og viste fram gunneren.

    Til tross for at vi likte oss godt i området var overnevnte momenter ganske vesentlige for oss når vi vurderte å flytte. Vi flyttet opp til Lodalen/Vålerenga, og bodde der fram til i sommer,altså 5 år. Vi hadde i denne perioden fått to barn. For oss var det ikke riktig å sende våre barn til skole med skyhøy innvandrerandel. Vi tror dette hadde gått utover læringskvaliteten. I tillegg er jeg skeptisk til å la min datter vokse opp i et miljø hvor kvinnesynet er såpass annerledes enn hva jeg selv ønsker å formidle til henne.

    Jeg vil til sist si at om man er i etableringsfasen eller er en ung famile med ordinære inntekter, så er innvandrerandelen i Oslo noe man blir tvunget til å forholde seg til. Ønsker man å ha litt plass i boligen sin, så betyr dette ofte at man må akseptere en innvandrerandel på skolen på mellom 50-90%, eller akseptere en meget lang reisevei om man f.eks jobber i sentrum. For vår del betydde dette at vi fant ut at om vi ikke kunne bo relativt sentrumsnært i Oslo, og om vi ikke kunne tilby barnene våre en relativt lav andel innvandrere på skolen, så kunne vi like gjerne flytte til en annen plass. Dette ble til slutt utfallet, og det var selvfølgelig mange grunner til det valget. Innvandrerproblematikken var dog en ganske vesentlig del av det hele...

    La meg forøvrig bare nevne at vi har hatt mange gode opplevelser sammen med naboer med innvandrerbakgrunn. De har vært høfligheten og hjelpsomheten selv.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Nå har vel aldri jeg insinuert at du ikke bor i Oslo knutinh.
    Når man leser om stadige voldtekter er det klart at mange kvinner føler seg skremt av det, det bør vel alle skjønne helt av seg selv, og om du tar deg bryet med å spørre de du kjenner vil jeg bli forundret om ingen svarer ja.
    Hvorfor de bor i Oslo, ja ikke vet jeg, de er muligens vokst opp der før dette problemet ble så stort som det er blitt nå. De studerer der, de traff en type der, de jobber der, det finnes 1000 grunner, og om det finnes en grunn til at de ikke skal våge å bo der lenger så får man gjøre noe med det, og ikke spørre kvinnene hvorfor de bor i Oslo.
    Boligpresset i Oslo er så sterkt på grunn av innflytting at jeg ikke tror på teorien din om at så mange kvinner bor her av historiske årsaker. Det er rett og slett mer spennende å være ung (og singel?) i en stor by med kaffebarer og fordomsfrie medborgere tror jeg.
    Det jeg derimot har registrert er at blant annet politiet ikke anbefaler kvinner å gå hjem alene seint på kvelden/natten, så får man heller spørre dem da, om det finnes steder i Oslo som ikke er trygge til alle døgnets tider.
    Dette stemmer
    Når det er sagt så føler jeg meg knapt nok trygg i Oslo sentrum på dagtid, de gangene jeg er i Oslo synes jeg at jeg er i en guffen by, den skiller seg helt klart negativt ut blant alle de hovedstedene jeg har vært i de siste årene.
    Som sagt er du invitert til å ta en tur i Oslo med meg :)
    Du trives i Oslo, mange andre gjør det ikke, hvorfor tror du at så mange nordmenn rømmer de områdene i byen hvor store deler av innvandrerbefolkningen har bosatt seg?
    Hvilke områder er dette? Mitt inntrykk er at unge uetablerte flokker inn til "innvandrer"-kvartaler, og at det gamle klasseskillet mellom øst og vest er utvisket av at unge rett og slett ikke gidder å betale mer for Frogner eller Majorstua.
    Jeg tror nok at den dagen du får barn, som kanskje kommer i en klasse med nesten bare fremmedspråklige, så vil du også møte deg selv i døren knutinh.
    Hvis jeg får barn så tror jeg at jeg ønsker dem den berikelsen det er å vokse opp og gå på skole i et multikulturelt og multispråklig samfunn hvor mørkemennene i FrP ikke har fått gjennomført sin agenda med uniformering, fortsatt kristen formålsparagraf og ensretting. Jeg ønsker selvsagt ikke at de skal vokse opp i et miljø med kriminalitet eller overvekt av fundamentalisme. Det blir vel en avveining?

    Med dagens flyttemønster så er vel Tøyen og Grønnland kun befolket av hvite utdannede mennsker i 30-40åra med barnevogn om 10-15 år.

    -k
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Hadde sikkert vært hyggelig og tatt en tur i Oslo med deg knutinh… hadde sikkert følt meg trygg og da… ;)

    Jeg kan ikke navn på alle områdene i Oslo, men det sier seg jo selv at når områder som for eksempel Holmlia har en så stor andel som de har av innvandrere, må jo nødvendigvis mange ha flyttet vekk for at det skal bli plass. Og når enkelte skoler har så og si ingen etnisk norske elever, så har jo disse forsvunnet til fordel for de som går der nå. Du leste vel også det som Soedal skrev, det er nok en historie som andre også kan kjenne seg igjen i.
    Jeg ville heller ikke latt mine døtre vokse opp i et miljø som var preget av et nedlatende kvinnesyn, og jeg ville ikke likt at de gikk på skole med for mange fremmedspråklige, rett og lett fordi det ville gått ut over undervisningen og mulighetene for å lære i for stor grad. Jeg ser ikke fordelen med det multikulturelle som store nok for å veie opp for dette. Jeg tror fremdeles du vil se annerledes på dette når du får barn knutinh, man tenker på en annen måte da, man kan være ideologisk og ofre mye for egen del, det er noe helt annet når det er ens egne unger som blir ofre for noe man ikke kan kontrollere.


    Når det gjelder voldtekt fant jeg litt stoff om det:

    Dette er det ikke bare han som mener, ganske typisk, men man sier det vanligvis ikke så høyt:


    http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.1216868


    Dette sier forstander i Det Islamske Forbundet, Basim Ghozlan, også medlem av Islamsk Råd om saken:

    Han kan ha rett i noe av det han sier, men det blir fremstilt så negativt fordi han er 'imam'. Jeg mener også at jenter som kler på seg 'utfordrende' må/kan ha en del av skylden når en voldtekt skjer. Det er faktisk svart mange som mener dette, både muslimer og ikke muslimer. Horene som befinner seg her i byen har også rett til å ikke bli voldtatt, ja, men voldtekten begått mot dem må ikke straffes like strengt som voldtekt begått mot en vanlig jente på vei til skolen. Den sistnenvte må straffes mye hardere mener jeg. Hva er så galt i dette?”


    Er det sånn vi vil ha det?:

    ”20.06.05: I følge en offentlig fransk kommisjon er så mange som 70.000 unge kvinner i Frankrike tvunget inn i arrangerte ekteskap. På innsiden av de snart utallige muslimske gettoene i Frankrike øker undertrykkingen av jenter. I frykt for å bli utsatt for gruppevoldtekter, tar jentene på seg sløret og vegrer seg for å gå ut alene. I en rettssak for en tid tilbake ble 18 unge menn dømt for å ha gruppevoldtatt ei jente over en periode på to måneder. Det som imidlertid sjokkerte folk i Frankrike da dommen falt, var reaksjonen til en av guttenes mødre. Hun mente at jenta burde vært fengslet. ” (hrs)


    Ellers er det jo her en del beskrivelser av hvordan de tvangsgiftede jentene opplever bryllupsnatten. Om ikke dette er voldtekt, hva er det da?

    http://www.rights.no/ekteskap_gen/hrs_10.00_020919_104.pdf


    Angående den siste tids voldtektsbølge:

    ”I alle tilfellene bortsett fra ett er det én gjerningsmann. Og gjerningsmannen er av utenlandsk opprinnelse.”

    ” Disse overfallsvoldtektene er mye grovere og hardere nå enn det vi så for bare noen år siden, sier politioverbetjent Anne Rynning Aasen. - Det er helt klart at her har vi å gjøre med menn som ikke respekterer kvinnekjønnet, i hvert fall der og da”

    http://oslopuls.no/nyheter/article1624746.ece


    ”07.11.06: I Sverige har voldtekter av kvinner nærmest hatt en eksplosiv økning de siste årene. Det voldtas om lag åtte kvinner hver dag og et økende antall voldtekter skjer utenfor hjemmet. Ulike kilder forteller at gjerningsmannen eller -mennene i mange av voldtektssakene er menn med opphav i en streng patriarkalsk kultur. Grunnprinsippet i svensk media er derimot å aldri nevne voldtektsmannens bakgrunn. Men i dag finner de likevel plass til en "oppklarende" reportasje om en voldtektmanns fæle fortid. Det hele blir presentert som et eksklusivt intervju i dagens Aftonbladet.se. Når media fremstille overgriperen som et ansvarløst, uskyldig offer, er det er rett og slett et nytt grovt krenkende overgrep for de kvinner som har blitt utsatt for voldtekt.” (hrs)
    http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,925299,00.html




    Til slutt kan jeg ta med denne, helt tilbake til 2001, men neppe mindre aktuelle i dag:

    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article190018.ece

    ”Samtidig har politiet for første gang analysert gjerningsmenn etter etnisk opprinnelse: Av 111 anmeldte gjerningsmenn er 72 av ikke-vestlig opprinnelse, 25 er identifisert som norske eller vestlige, mens 14 er av ukjent identitet.”
    ” -Vi har ikke tidligere laget statistikk etter etnisitet og har derfor ikke sammenlignbare tall, sier Larsen. -Det er imidlertid vår generelle erfaring at dette er en økende tendens. Dette merker vi blant annet på hvor ofte vi er nødt til å ta i bruk tolk under etterforskningen”

    ”Mens ikke-vestlige gjerningsmenn utgjør nær 65 prosent av dem som er anmeldt for voldtekt, utgjør de ikke-vestlige innvandrere bare 14,3 prosent av befolkningen i Oslo”
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Q: Hva kalles en muslim med griseflaks?
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Viktig poeng: Den alt overskyggende majoritet av voldtekter blir begått av gjerningsmann som kjenner offeret, og den blir ikke anmeldt. Av voldtekter "i parken" er det korrekt at det er en overvekt av fremmedkulturell bakgrunn hos gjerningsmann.

    Det vi aldri må glemme uansett er at til tross for stygge tall i retning av fremmedkulturelle gjerningsmenn, så er det fortsatt ikke snakk om en stor andel fremmedkulturelle som er potensielle voldtektsmenn. Viktig distingsjon, så bland ikke kortene her, folkens.

    Honkey
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Bør vel kanskje ikke snakke så hardt til deg helt ennå... ;)
    ...men, det er liten grunn til å tro at alle disse voldtektene med kjent gjerningsmann er mindre blant grupper hvor kvinneundertrykkingen dominerer, snarere tvert imot. Omskårne og tvangsgiftede kvinner opplever nok dette i mye større grad enn norske kvinner.
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Bør vel kanskje ikke snakke så hardt til deg helt ennå... ;)
    ...men, det er liten grunn til å tro at alle disse voldtektene med kjent gjerningsmann er mindre blant grupper hvor kvinneundertrykkingen dominerer, snarere tvert imot. Omskårne og tvangsgiftede kvinner opplever nok dette i mye større grad enn norske kvinner.
    Bare snakk hardt, såpass takler jeg. Du kan for øvrig ikke utlede av det jeg skrev, at det ikke forholder seg slik du sier. Jeg sier kun at generelt sett er antallet voldtekter betydelig større der gjerningsmann og offer kjenner hverandre.
    Mitt poeng var kun det at til tross for at de fleste antallet anmeldte voldtekter med ukjent gjerningsmann inneholder fremmedkulturelle elementer, så kan vi IKKE utlede at majoriteten av fremmekulturelle menn utgjør en potensiell fare for kvinner.

    Honkey
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Mitt poeng var kun det at til tross for at de fleste antallet anmeldte voldtekter med ukjent gjerningsmann inneholder fremmedkulturelle elementer, så kan vi IKKE utlede at majoriteten av fremmekulturelle menn utgjør en potensiell fare for kvinner.
    Det er vel dette jeg har prøvd å si i et par sider uten å få gehør nå.

    I mine øyne er voldtekt av eks/sjefen/andre kjente en helt forskjellig gruppe enn voldtekt i parken, og man kan umulig si noe konklusivt uten å ha tallmateriale å forholde seg til. Komponenten uttrykker sin vanlige frykt ved å si at "disse skumle fremmede er sikkert i overtall der også" uten å greie å overbevise meg helt. For all del, det er mulig at hun har rett. Det er også mulig at denne gruppen farges sterkere av hvite menn mellom 20 og 40 med sterk sosial posisjon som gjør at de tror de kan voldta sekretæren uten fare for represalier. Hvem vet?

    Et annet tanke-eksperiment:
    Hvor mange muslimer med vestlig kultur-bakgrunn er innblandet i kriminalitet av denne type? Jeg vet at dette er veldig få mennesker, og at disse slett ikke er noe ufarget utsnitt av noe som helst.

    Nok et tankeeksperiment:
    Hvor mange ikke-vestlige innvandrere med fundamentale ikke-muslimske røtter er innblandet i voldtekt?

    Det jeg vil fram til:
    Kan det være andre faktorer enn religionen som gjør at vi ser disse tallene? Som det å komme fra et krigsherjet land med mye brutalitet, å komme til et nytt land med mange muligheter for alle andre enn en selv, etc?

    -k
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Det jeg vil fram til:
    Kan det være andre faktorer enn religionen som gjør at vi ser disse tallene? Som det å komme fra et krigsherjet land med mye brutalitet, å komme til et nytt land med mange muligheter for alle andre enn en selv, etc?

    -k

    Det anser jeg som åpenbart. Antakeligvis fungerer religionen per se som en begrensende faktor mht voldtekt. Maktmenn(esker) er også overrepresentert på slike statistikker, det være seg innenfor den katolske kirke eller presidentskapet, til tross for at så vel de religiøse som konstitusjonelle lover forbyr slike handlinger. Se eksempelet med den israelske president, samt Putins rimelig klamme kommentarer rundt fenomenet.
    Så selvsagt ligger voldsbakgrunn, rotløshet, ensomhet, følelsen av å ikke passe inn, fremmedgjørelse, psykiske vanskeligheter, paret med en grunnleggende respektløshet overfor kvinner i bunn for de statiske fakta.
    Men Islam? Neppe.

    Honkey
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Det anser jeg som åpenbart. Antakeligvis fungerer religionen per se som en begrensende faktor mht voldtekt. Maktmenn(esker) er også overrepresentert på slike statistikker, det være seg innenfor den katolske kirke eller presidentskapet, til tross for at så vel de religiøse som konstitusjonelle lover forbyr slike handlinger. Se eksempelet med den israelske president, samt Putins rimelig klamme kommentarer rundt fenomenet.
    Så selvsagt ligger voldsbakgrunn, rotløshet, ensomhet, følelsen av å ikke passe inn, fremmedgjørelse, psykiske vanskeligheter, paret med en grunnleggende respektløshet overfor kvinner i bunn for de statiske fakta.
    Men Islam? Neppe.

    Honkey
    Ellers var det vel slik at SSB isolerte faktoren "mottaker av sosial-trygd" og med dette kunne forklare mye men ikke all variasjonen.

    Altså er det flere ikke-vestlige innvandrere som mottar trygd enn gjennomsnittet, og trygdemottakere er tydeligvis en mer kriminell gruppe enn andre. Men disse foretar også noe mer kriminalitet enn vanlige sosial-klienter som må forklares med andre faktorer.

    -k
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Det kunne være interessant og finne ut hvor stor del av innvandrere til Norge som kommer fra krigsherjede områder, og som derav kan ha traumer, (uten at det skal være noen unnskyldning), og hvor stor del som kommer fra forholdsvis fredelige områder, gjerne som et resultat av familiegjenforening.
    Det er altså innvandringsstopp i landet, likevel kom i 2006 nesten 20.000 som en del av familiegjenforening.
    Noen som tar den utfordringen?

    Kommer man til at mesteparten kommer fra fredelige områder, kan man likevel bruke klisjeen om at de er traumatiserte?

    Kan det være en tanke at det generelle kvinnesynet til disse menneskene er en årsak til gjentatte voldtekter?
    Et kvinnesyn som langt på vei er autorisert i koranen?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    1. Det kunne være interessant og finne ut hvor stor del av innvandrere til Norge som kommer fra krigsherjede områder, og som derav kan ha traumer, (uten at det skal være noen unnskyldning), og hvor stor del som kommer fra forholdsvis fredelige områder, gjerne som et  resultat av familiegjenforening.
    Det er altså innvandringsstopp i landet, likevel kom i 2006 nesten 20.000 som en del av familiegjenforening.
    Noen som tar den utfordringen?

    Kommer man til at mesteparten kommer fra fredelige områder, kan man likevel bruke klisjeen om at de er  traumatiserte?

    Kan det være en tanke at det generelle kvinnesynet til disse menneskene er en årsak til gjentatte voldtekter?
    2. Et kvinnesyn som langt på vei er autorisert i koranen?
    1. Det kan vel vere like interessant å studere samanhengen mellom kriminalitet og trygdemottak, slik knutinh postulerer...?

    2. Kvar?
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    1. Det kan vel vere like interessant å studere samanhengen mellom kriminalitet og trygdemottak, slik knutinh postulerer...?
    Mener du at det ikke er av interesse å se om vår nye gjester er veltilpassede mennesker, eller traumatiske vrak? Det er jo dette argumentet som oftest blir brukt, nemlig at de er traumatiserte.
    Knutihn sier f.eks. følgende:
    Kan det være andre faktorer enn religionen som gjør at vi ser disse tallene? Som det å komme fra et krigsherjet land med mye brutalitet, å komme til et nytt land med mange muligheter for alle andre enn en selv, etc?
    Hvis du antyder at trygdemottakere er i større grad disponert for kriminalitet enn befolkningen flest, så tror jeg du får mange slike på nakken.
    Men nå er jo halvparten av enkelte grupper av de vi her snakker om på trygd, så da så.  Dette finnes det også statistikk på. ;)

    Jeg kommer tilbake med koransitatene, er fortsatt på jobb.

    Måtte bare legge til, at siden vi snakker om trygd, så står i dagens Aftenaften, at i saken om trygde og skatte svindel i Oslodrosjene, så var 90% pakistanere.

    Go figure.
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Nå er nok “vår” og “deres” definisjon på voldtekt ganske forskjellig.
    Mens det etter vår definisjon betyr noe sånn som : “å bli tvunget til å delta i seksuelle handlingen man ikke ønsker” er betydningen innen islam mer som : “når en kvinne ikke har sørget for å være skikkelig tildekket, så en mann som ikke har eiendomsrett på kvinnen ikke kan kontrollere seg og lokkes til å utføre handlinger han ikke selv kan forhindre.”
    Altså de legger alt ansvaret på kvinnen( som imamen i innlegget mitt på forrige side). Om islam ikke direkte oppfordrer til voldtekt, gjør den heller ingenting for å beskytte kvinnene mot det. De kunne forbydd både tvangsekteskap og omskjæring som en start, det gjør de ikke, i så fall hadde det blitt slutt på det. Dessuten kan ikke en kvinne bli voldtatt av sin ektemann per definisjon, han har nemlig eiendomsrett over henne, hun er hans og kan ikke nekte ham noe.

    Jeg har aldri hevdet at flertallet av muslimske menn utgjør en fare for kvinner generelt. Jeg bare prøver å frem det faktum at FOR MANGE muslimske menn har en holdning til dette som utgjør en stadig større fare for at kvinner utsettes for voldtekt, innskrenker vår bevegelsesfrihet og gjør livet til mange mer komplisert enn det var før. Det er nok at det går en bjørn løs i skogen til at man ikke våger seg på skogstur…

    Når det gjelder knutinhs spørsmål om muslimer hadde det vært interessant å se svarene, men det er nok for stigmatiserende å forske på dette.
    Men det er ganske opplagt for meg at kvinnesynet i islam er den dominerende grunnen til disse voldtektene.

    Når det gjelder det Oddgeir nevner om drosjesjåførene så er det riktig at 90 % ikke var etnisk norske, mens ca 75 % var pakistanere.
    Hva sier det oss? Hvilke traumer er det som forårsaker dette? Pakistanerne kommer ikke fra krig, de er økonomiske innvandrere ( i utgangspunktet arbeidsinnvandrere, men nå stort sett importerte ved familiegjenforening)
    Hva kan grunnen være til at de i så stor grad dominerer på denne statistikken?
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Når det gjelder det Oddgeir nevner om drosjesjåførene så er det riktig at 90 % ikke var etnisk norske, mens ca 75 % var pakistanere.
    Beklager feilen Kompo, fort gjort. Bare 75% altså? ;)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    hvor stor andel av Oslos drosjesjåfører er ikke av norsk opprinnelse?
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Kva parti stemte så desse + dei øvrige 27 % på? Og var dei evt. (potensielle) valdtektsforbrytarar?
    Sakelig og fint svar Arve. Er det tablettene du tar som påvirker deg? ;D
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Nei, det er heller nasen som irriterer. No flassar han også... stygt syn!
    Problemstillinga er:
    Kva konklusjonar skal ein trekke, og kva (gjerne realistiske) tiltak bør iverksetjast?
    Hvis det er sjåførene du tenker på, så jobber ligningsmyndighetene overtid for å trekke disse for retten.
    Det holder for meg.

    Konklusjonen er at tross mange år i Norge, har de ennå ikke lagt fra seg trikse og fikse kulturen som de hadde med seg fra Pakistan.
    I flg. intervju i dagens Aftenposten, så er dette helt normalt der.

    Viljen til å tilpasse seg er ikke akkurat påtrengende på dette feltet heller.
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    24 årsregel må innføres for å stoppe tvangsekteskap. Tvangsekteskap er voldtekt satt i system.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn