Ja så var det disse muslimene da...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    ...eller politisk overbevisning. Ta å la Barneheia-saken ligge.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    bjornh skrev:
    ...eller politisk overbevisning.
    Et ørlite mindretall er jeg redd. All empiri viser at den tiltagende radikaliseringen vi finner i denne religionen, gir grobunn for selvmordsbombere.

    I dag går rasende muslimer (er det lov å si det?) rundt i gatene og brenner engelske flagg, og omtaler den engelske dronningen i lite flatterende ordelag. Bakgrunnen er adlingen av Rushdie. Politikk eller religion?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    oddgeir skrev:
    Gjest skrev:
    Ingen blir vel selvmordsbomber uten videre. Disse rekrutteres ofte blandt slike som har mistet hele eller deler av familien fra før.
    Man finner selvmordsbombere i alle lag av folket. Det er religionen som driver de fleste av dem.
    Det er nok mere sammensatt enn som så. Det er en mix som varierer fra person til person. Mixen består av følelser om solidaritet, tap av familie/venner/hjem/hjemland/religion, hatfølelser, politisk overbevisning og sikkert mere til. Religionen brukes som den kulturelle overbygningen over handlingen.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    1. Reformasjonen var då ganske voldsom, eigentleg....
    2. Du tenkjer på gnostikarane? Eg er langt på veg einig.
    3. Eigentleg ikkje. Statsreligionen har vore ganske så fastspikra heilt sidan Olav Kyrre sine dagar. Og nåde dei som protesterte mot O.Tryggvason sine kristningsferder... Fråfallet skjedde mest då naturvitskapen prova at dei bibelske forklaringane ikkje kunne takast bokstaveleg, og kreftene innan kyrkja stritta imot slik erkjenning. Og sjølvsagt gjennom den politiske vekkinga frå Marcus Thrane og framover...
    4. Etter mitt syn er all religion ein måte å kontrollere makt på. Såleis er det ikkje vesens skilnad på det eine eller det andre, anten det gjeld jødedom, islam, kristendom eller vegetarianisme...
    5. Vel, på sett og vis.....
    6. Eg er ikkje sikker på kva du meiner her. Gnostikarane, Paulus eller martyrane?
    7. Åjau, tida endrar det meste...
    8. Konvertering er ganske alvorlege greier innan dei aller fleste religionar. Ein kjem sjølvsagt til helvete då, på den eine eller andre måten....
    9. Meir sannsynleg, det ja....
    1. Joda og det nevnte jeg
    2. Gnostikarene kan jeg lite om. Jeg tenker på de første kristne de første 100-150 årene e.kr. De opplevde enorme hendelser. Mennesker ble frelst i hopetall, sterke helbredelelser av sykdommer og skader var daglidagse, folk ble satt fri fra psykiske plager, oppvekking av døde var vanlig og frihet for slaver, kvinner og andre undertrykte gikk fremover.
    3. Jeg mente da romeriket fikk kristendommen som statsreligion. Da startet frafallet.
    4. Enig
    5. Der er vi enig, Luther var viktig. Han fikk åpenbaring om at frelsen var ved tro på Jesus og ikke ved gjerninger/kjøpe seg gjenstander e.l.
    6. See number 2
    7. Evangeliet er det som først og fremst forandrer. Ikke tilfeldig at vesten har gjort det så bra.
    8. Går man fra en religion til å bli frelst (kristen) går det andre veien :)
    9. Det også, men det er mange muslimer som i dag blir kristne. Men du leser det ikke i Aftenposten og VG.
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Denne tråden er nå stengt.

    Ut fra de allmene formålsbetraktninger HFS er tuftet, er det ikke noen sammenheng mellom på den ene side å forsvare retten til å gi plass til åpenbart kontroversielle temaer som klart ligger utenfor det som er hifi-relatert, og på den annen side ha et forum hvor medlemmene fritt kan gi uttrykk for meninger som i sin natur er egnet til å fremme felles forståelse for relasjoner innen musikk og hifi-anlegg.

    Jeg vil derfor at det enkelte medlem tar inn over seg hva HFS egentlig står for, og på bakgrunn av den forståelse selv setter opp sin egen 'Vær Varsom Plakat'. Ønsker du å starte (eller svare på) et tema som er kontoversielt og samtidig ligger utenfor en vid tolkning av grunnformålet med HFS må du påregne sletting eller meget kraftig moderering.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn