Israel i sin fulle rett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Jeg har i utgangspunktet ingen spesiell mening om det. Det vil garantert være rimelig ytterliggående krefter på begge sider som vil kunne finne på noe sånt ( "Finne på" i begge betydninger, altså gjøre det, eller dikte det opp)
    Jeg håper ikke ditt neste trekk blir å benekte at Israel slipper massevis av bomber i hodet på sivibefolkningen? Er du av den oppfatning (som enkelte andre her ser ut til å være) at det er OK å drepe unger med bomber? Og vennligst få CD-spilleren ut av Repeat; Jeg vet at Hizbollah sender bomber fra barnehager, jeg vet at Israel har rett til å forsvare seg.

Honkey
    Jeg benekter ikke at Israel slipper bomber, og de prøver faktisk så godt de kan å ikke ramme sivilbefolkningen, men når Hizbolla gjemmer seg midt i blant dem så er det jo ikke heller så lett. Israel risikerer sine egne soldaters liv ved å rykke inn i stedenfor bare å bombe, nettopp for å prøve å redusere sivile tap.

CD-spilleren ut av repeat, det er lett for deg å si det, du er vel mer til hifi-entusiast enn jeg er... jeg sliter litt med disse knappene til tider, er av og til så veldig godt gjemt... ;)

Jeg mener ikke det er OK å drepe unger hverken med bomber eller med kirurgiske inngrep, jeg synes det er tragisk med alle som blir drept, men verden er dessverre ikke sånn som vi vil ha den, og av og til må man rett og slett forsvare seg med våpen. De kan stoppe nå, men hva skjer da, da bygger Hizbolla seg opp igjen og vil fortsette som før, og vil fremdeles utgjøre en stor fare for Israels befolkning.

Selvsagt kan forfatterne ha sin mening Rolfozzy, men hvorfor er det alltid de man skal henvende seg til i de mest forunderlige samenhenger for å få deres syn på saken? Vet ikke om du har lagt merke til det men det skjer veldig ofte, hva forfatterne mener ser ut til å være av stor viktighet å få frem, hele tiden.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Ottar er tilbake. nesten like patetisk som BBking.
    Ush.

Jeg synes Israel også burde benytte anledningen til å slå ut terrorist-redet Syria.  Videre burde de bombe revolusjonsgarden i Iran.  Dette vil selvsagt føre til litt ståk og støy

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Jeg benekter ikke at Israel slipper bomber, og de prøver faktisk så godt de kan å ikke ramme sivilbefolkningen, men når Hizbolla gjemmer seg midt i blant dem så er det jo ikke  heller så lett. Israel risikerer sine egne soldaters liv ved å rykke inn i stedenfor bare å bombe, nettopp for å prøve å redusere sivile tap.

CD-spilleren ut av repeat, det er lett for deg å si det, du er vel mer til hifi-entusiast enn jeg er... jeg sliter litt med disse knappene til tider,  er av og til så veldig godt gjemt... ;)

Jeg mener ikke det er OK å drepe unger hverken med bomber eller med kirurgiske inngrep, jeg synes det er tragisk med alle som blir drept, men verden er dessverre ikke sånn som vi vil ha den, og av og til må man rett og slett forsvare seg med våpen. De kan stoppe nå, men hva skjer da, da bygger Hizbolla seg opp igjen og vil fortsette som før, og vil fremdeles utgjøre en stor fare for Israels befolkning.
    Å "prøve så godt man kan å unngå" betyr neppe å bombe boligområder, eller FN-stasjoner der de får 10 telefoner om hva som foregår etc, etc.... Jeg har også spilleren på repeat til tider: Bomber AVLER terrorister!!!! Finn på noe bedre! Bombeteoriene har vært utprøvd et utall ganger siden opprettelsen av staten Israel. Det har beviselig ikke fungert.

Abort er fy, fy, bomber i boligområder "kan være nødvendig i selvforsvar". Det er notert. Jeg trykker "Stop" på spilleren. Dette kan jeg ikke argumentere fornuftig i mot.

Honkey

Vedlegg

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.246
    Torget vurderinger
    2
    Syns det er viktig at forfattere kommer med sine meninger i samfunnsdebatten. Egentlig kommer de med alt for lite i forhold til hva de gjorde tidligere. Bjørnson hadde meninger, Bjørneboe hadde meninger. Alle de store forfatterne har vært med på å legge dagsorden for debatten. Og når de mest kontroversielle blir forbudt, eller offer for bokbål. Da mener jeg de absolutt har mye å tilføre. De har plikt til å uttale seg syns jeg. Tannløse underholdningsforfattere som bare sitter og spyr ut legeromaner og denslags, det har jeg like mye sans for som å høre på svensktoppar.

A

Affa

Gjest
    Hvem bryr seg om hva Ari Behn, Åsne Seierstad, Anne B Brage, Anne Holth, Erlen Loe eller Linn Ullmann mener? De er historiefortellere. Verken mer eller mindre. Kunstnere er generelt svært lite egnet til annet enn sitt eget virke. Hvorfor ikke spørre danserne? Malerne? Sirkusartistene?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Det hører med til historien at Gaarder ikke bare er forfatter. Han er lærer i bl.a. filosofi forberedende, og cand mag i idéhistorie og religionsvitenskap. Så dette er ikke helt på viddene. Det som derimot overrasker meg litt med Gaarder (med flere forfattere, forsåvidt) er at han er så hjelpeløs med muntlige fremstillinger. Gaarder stotrer og gestikulerer seg usammenhengende gjennom debatter. Får bare så lyst til å hjelpe fyren, han får jo ikke fram budskapet!

Honkey

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Hvem bryr seg om hva Ari Behn, Åsne Seierstad, Anne B Brage, Anne Holth, Erlen Loe eller Linn Ullmann mener. De er historiefortellere. Verken mer eller mindre. Kunstnere er generelt svært lite egnet til annet enn sitt eget virke.
    De har, akkurat som kongen, en symbolverdi. De har en tendens til å vekke folk. Ofte er de gode til å fremstille ting skriftlig, og de slipper til i media.
    De er en del av mediebildet, og kan være greie å ha, selv om Affa og undertegnede ikke tar deres meninger så veldig høytidelig. De får litt fart rundt lunchbordene rundt i landet, og ære være dem for det!
    Forbanna at Bjørneboe ikke finnes mer, forresten!

Honkey

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Hørte Jan Otto Johansen (sp?) er om dagen, han gikk igjennom Gaarders kronikk og gav oss et litt mer balansert syn på tingene. Dog, han gav Gaarder mye rett også, faktisk strakk han seg ganske langt.
    Og han er en mann jeg kan høre på, imotsetning til gærningene her.

Vedlegg

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.246
    Torget vurderinger
    2
    Hvem bryr seg om hva Ari Behn, Åsne Seierstad, Anne B Brage, Anne Holth, Erlen Loe eller Linn Ullmann mener? De er historiefortellere. Verken mer eller mindre. Kunstnere er generelt svært lite egnet til annet enn sitt eget virke. Hvorfor ikke spørre danserne? Malerne? Sirkusartistene?
    Man trenger ikke bry seg om hva de mener. Hvertfall ikke den
    gjengen du drar fram her. Men de skal få lov til å mene noe, og gi uttrykk for det på den måten de kan. Nemlig skriftlig.

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.502
    Fotballandslaget. Jeg vil høre Riise og Solskjær sin mening.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Ottar er tilbake. nesten like patetisk som BBking.
    Ush.

Hvis det er meg du tenker på kan du kanskje utdype det litt?? Hva har Ottar i denne debatten å gjøre, og hva har i såfall jeg til felles med de??
    Patetisk? Snakk for deg selv
    Ush!!

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Hvis det er meg du tenker på kan du kanskje utdype det litt??
    Ush!!
    Nei, trengs ikke.

Hva har Ottar i denne debatten å gjøre,
    Ush!!
    Omtrent like mye som Solkjær.

Patetisk? Snakk for deg selv
    Ush!!
    Greit, sålenge ingen andre vil.

Ta det rolig Lille Frue. Boffen taler i feber.
    feil affa, er faktisk frisk og rask, litt småbrisen kanskje, men ikke mye.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Hvem bryr seg om hva Ari Behn, Åsne Seierstad, Anne B Brage, Anne Holth, Erlen Loe eller Linn Ullmann mener? De er historiefortellere. Verken mer eller mindre. Kunstnere er generelt svært lite egnet til annet enn sitt eget virke. Hvorfor ikke spørre danserne? Malerne? Sirkusartisteneskal dras frem, stort sett vanlige romanforfattere, med ?
    Ja det er nettopp denne typen forfattere som stadig skal dras frem, akkurat like stor eller liten peiling på det meste som folk flest.

A

Affa

Gjest
    Folk flest er et fælt begrep, men nevnte forfattere (med unntak av Loe som er meget sympatisk og oppegående) er jaggu fæle de også.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Ta det rolig Lille Frue. Boffen taler i feber.

Vel jeg blir provosert av sånn drittslenging, og kan ikke se noen grunn til at han skal dra inn slikt. Han har vel fått solsikk han og, det er visst noe som går. Hvis det er noen som IKKE føler noe som helst tilhørighet til landets fremste mannehatere så er det jeg...

A

Affa

Gjest
    Vel jeg blir provosert av sånn drittslenging, og kan ikke se noen grunn til at han skal dra inn slikt. Han har vel fått solsikk han og, det er visst noe som går. Hvis det er noen som IKKE føler noe som helst tilhørighet til landets fremste mannehatere så er det jeg...
    Som sagt. Feber. Han er våt av feber, gal i øynene. Bry deg ikke om det. Dessuten drikker han Grappa. Avfallsprodukt.

Vedlegg

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Hvis det er noen som IKKE føler noe som helst tilhørighet til landets fremste mannehatere så er det jeg...
    Baklager utsagnet, at du blir så oppshisset taler sterkt til din fordel. Fred.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Baklager utsagnet, at du blir så oppshisset taler sterkt til din fordel. Fred.

Det er greit. :)

Du burde heller ikke drikke så tidlig på dag, kan slå litt uheldig ut... ;)

Ellers mente jeg solstikk, ikke solsikk.... ;D

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Du burde heller ikke drikke så tidlig på dag, kan slå litt uheldig ut...  ;)
    Ah, det er bare en enkel Chablis, for å få opp øynene, såvidt.

Må gire meg opp litt, skal lage middag for fire idag, har noe elg i frysern, kan muligens bli noe.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Syns det er viktig at forfattere kommer med sine meninger i samfunnsdebatten. Egentlig kommer de med alt for lite i forhold til hva de gjorde tidligere. Bjørnson hadde meninger, Bjørneboe hadde meninger. Alle de store forfatterne har vært med på å legge dagsorden for debatten. Og når de mest kontroversielle blir forbudt, eller offer for bokbål. Da mener jeg de absolutt har mye å tilføre. De har plikt til å uttale seg syns jeg. Tannløse underholdningsforfattere som bare sitter og spyr ut legeromaner og denslags, det har jeg like mye sans for som å høre på svensktoppar.
    Ja, det er flott når folk gjør seg opp en mening og tar stilling. Trist blir det likevel når en profilert person som Gaarder står frem slik han gjør. På den måten legitimeres jødehatet. Jaffa-apelsiner er forresten udiskutabelt best, og spises naturligvis med glede.

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
    Jeg tror debatten Gaarder startet er viktig, på samme måte som debatten vi har hatt i kjølvannet av muhammed-tegningene. Det er også interessant å sammenligne med Shabanna Reemann sitt innlegg ca samtidig.

Det er også interessant å merke seg hvem som støtter og bannlyser innlegget. Tydelig at vi har endel uhyggelige meninger her i landet som ikke slipper til i media, både når det gjelder anti-semittisme og pro-semittisme.

-k

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.246
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er flott når folk gjør seg opp en mening og tar stilling. Trist blir det likevel når en profilert person som Gaarder står frem slik han gjør. På den måten legitimeres jødehatet. Jaffa-apelsiner er forresten udiskutabelt best, og spises naturligvis med glede.

Hvis de som leser det Gaarder skriver, konkluderer med at nå er det fritt fram og være jødehater, da har de skjønt lite. Jeg finner ingen steder i kronikken hans hvor han oppfordrer folk til hverken pogromer eller krystallnetter. Så at det blir mer legitimt å være jødehater nå, har jeg ingen tro på.

Vedlegg

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Hvis de som leser det Gaarder skriver, konkluderer med at nå er det fritt fram og være jødehater, da har de skjønt lite. Jeg finner ingen steder i kronikken hans hvor han oppfordrer folk til hverken pogromer eller krystallnetter. Så at det blir mer legitimt å være jødehater nå, har jeg ingen tro på.
    Kjære Rolfozzy, man kan da vel hate jøder uten å oppfordre til å drepe dem. Naturligvis oppfordrer ikke Gaarder til at jøder skal drepes (kfr pogromer/krystallnetter), men jeg mener det er en svært rimelig tolkning av kronikken at Gaarder synes det er helt stuereint å hate jøder. Nå er vel Gaarder en så pass uinteressant fyr (jeg har ikke lest noen av hans bøker, og har heller ikke planer om det), at det er liten vits å bruke er tid på kronikken hans. Likevel er det trist at en kjent barnebokforfatter legitimerer og alminneliggjør jødehat. At han og andre (f.eks. SVs Lysbakken) lykkes godt, kan man jo lett lese seg til ved å studere innleggene til en del profilerte debattanter her på forumet.

Vedlegg

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Det som er lett å lese seg til her, rolfozzy, er at alt er som før: Noen er så dårlige til å lese at de ikke en gang klarer lese barnebøker! ;)

Honkey

Vedlegg

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Det som er lett å lese seg til her, rolfozzy, er at alt er som før: Noen er så dårlige til å lese at de ikke en gang klarer lese barnebøker! ;)

Honkey
    Oi, her vil jeg stjele sitater fra tweakman,om.s og viking.

Cruxet.

;D ;D ;D
    og

;D ;D ;D ;D ;D ;D

A

Affa

Gjest
    Affa; om dette: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1414623.ece ikke er et falsum, så var altså ikke Nazi-ideologien så veldig blottet for religiøse underrtoner som du hevdet her tidligere...
    Du skal ære din Fører.....! Stormannsgalskapen setter nye standarder!

Honkey
    Jeg har tittet i Mirror som var kilden for Aftenpostens artikkel. Saken så litt annerledes ut: Sitat:

Hitler ordered race theorists to rewrite the Bible so he could harness the power of the religion he hated to his cause.

Thousands of churches received copies in 1941. It is believed most were destroyed by Christians.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Jeg har tittet i Mirror som var kilden for Aftenpostens artikkel. Saken så litt annerledes ut: Sitat:

Hitler ordered race theorists to rewrite the Bible so he could harness the power of the religion he hated to his cause.

Thousands of churches received copies in 1941. It is believed most were destroyed by Christians.
    Makes sense to me. Omtrent slik jeg har oppfattet situasjonen.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6

Honkey

Jeg begynte en gang på den boken, men jeg orket ikke lese den, den var faktisk ganske barnslig. Nå fikk den mye skryt og ble lest av mange voksne, men likevel..

Synes ikke kronikken var god, men det er jo selvsagt typisk, de som er enig i saken liker den stort sett, og de som er uenig i saken liker den ikke. Til å være skrevet av en såpass annerkjent forfatter og filosof var den derimot direkte dårlig, han må være naiv om han tror at den ikke ville føre til såpass reaksjoner.

Vedlegg

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.246
    Torget vurderinger
    2
    Nå er vel Gaarder en så pass uinteressant fyr (jeg har ikke lest noen av hans bøker, og har heller ikke planer om det), at det er liten vits å bruke er tid på kronikken hans.

Kanskje du ihvertfall burde kaste bort noe av tida di til å lese kronikken hans. Syns du ikke det er vanskelig å uttale seg om noe du ikke har lest ?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Jeg begynte en gang på den boken, men jeg orket ikke lese den, den var faktisk ganske barnslig. Nå fikk den mye skryt og ble lest av mange voksne, men likevel..

Synes ikke kronikken var god, men det er jo selvsagt typisk, de som er enig i saken liker den stort sett, og de som er uenig i saken liker den ikke. Til å være skrevet av en såpass annerkjent forfatter og filosof var den derimot direkte dårlig, han må være naiv om han tror at den ikke ville føre til såpass reaksjoner.
    Jeg leste hele boka; jeg syntes den var f... så oppskrytt!

Hva angår kronikken har jeg leste den noen ganger, jeg forstår at den kan virke provoserende. Han balanserer på kniveggen hva angår skillet mellom folket - jødene, og den Israelske nasjon. Muligens gjør han det med vilje. Men det ser ut for meg som at folk som er i mot hans syn på stridens kjerne ikke klarer å lese at han faktisk ønsker det israelske folket alt godt! Hans poeng er jo at en hver er sin egen lykkes smed. Så vel Israel som nabostatene gjør jo så godt de kan for å lage livet så miserabelt som overhodet mulig for både sine egne og andres innbyggere!
    Jeg synes ofte pro-Israel siden får sånne angstbiterske rykninger hver gang de ser kritikk av Israel at de bare klarer lese halve setninger. Jeg blir så ked af det!

Honkey

K

knutinh

Gjest

Jeg synes den var grei men den kunne helt klart vært bedre. Sammenblanding av folkeslaget og staten er blemmer i mine øyne.

Den siste biten er helt klart best hvor han putter Israels innbyggere i palestinernes sko og ber verden fare fint med dem. Det er en fin måte å vise at bombing av flyktinger er avskyelig.

Å forskjellsbehandle egne borgere etter rase/religion er helt klart rasisme og i så måte sammenlignbart med regimet i Sør-Afrika. Graden er dog så mye mindre at direkte sammenligning blir feil.

Jeg kjenner ikke det bibelsitatet (?) han har brukt som mal, så akkurat den biten gjør ikke noe for meg.

"Vi vil alt folket i Israel vel, alt vel, men vi forbeholder oss retten til å ikke spise Jaffa-appelsiner så lenge de smaker vondt og er giftige. Det var overkommelig å leve i noen år uten de blå apartheiddruene."

Helt enig. Verden stod fritt til å markere sin avsky ovenfor hvalfangst ved å boikotte Norske produkter, og vi har den samme friheten ovenfor andre stater.

"For vi har sett bilder av israelske småpiker som skriver hatske hilsener på bombene som skal slippes over sivilbefolkningen i Libanon og Palestina. Israelske småpiker er ikke søte når de kroer seg av fryd over død og pinsel på den andre siden av frontene"

Veldig få kommenterer akkurat dette. Jeg fatter ikke hvorfor Israel lar slike bilder slippe ut....

-k

R

Rojoh

Gjest
    Æsj. Jeg ønsker ved nærmere ettertanke å være hverken for eller imot det Gaarder skriver! Blir for dumt, lissom...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn