- Ble medlem
- 18.08.2005
- Antall liker
- 6
Jeg leste hele boka; jeg syntes den var f... så oppskrytt!
Hva angår kronikken har jeg leste den noen ganger, jeg forstår at den kan virke provoserende. Han balanserer på kniveggen hva angår skillet mellom folket - jødene, og den Israelske nasjon. Muligens gjør han det med vilje. Men det ser ut for meg som at folk som er i mot hans syn på stridens kjerne ikke klarer å lese at han faktisk ønsker det israelske folket alt godt! Hans poeng er jo at en hver er sin egen lykkes smed. Så vel Israel som nabostatene gjør jo så godt de kan for å lage livet så miserabelt som overhodet mulig for både sine egne og andres innbyggere!
Jeg synes ofte pro-Israel siden får sånne angstbiterske rykninger hver gang de ser kritikk av Israel at de bare klarer lese halve setninger. Jeg blir så ked af det!
Honkey
Nå vet ikke jeg hva ked betyr faktisk, men det er vel ikke så veldig positivt vil jeg tro...
Vel når man stadig får høre bare halve sannheten, så blir man en tanke frustert. For det er merkelig hvor mange sannheter som er ute og går om de fleste detaljer fra dette området, Israel får stadig skylden for både det ene og det andre, og når de tilbakeviser dette, vel da er det ikke så veldig interessant å frem det i lyset. En innarbeidet løgn er vanskelig å fjerne, og ingen ser ut til å ville høre så mye til den israelske versjonen av saken, i alle fall ikke her til lands.
"Den jødiske oppfatning av uttrykket " det utvalgte folk", betyr ikke å være bedre eller hevet over andre. Den er derfor verken rasistisk eller arrogant. Det ligger verken en nedvurdering av andre i forståelsen av uttrykket eller en opphøying av jøder og det jødiske. Det betyr at det jødiske folk er utvalgt av Gud til å følge den skriftlige og muntlige Torahens bud og leveregler"
(sitat fra linken under)--^
Muslimene, hva tror de at de er da? De er vel Allahs utvalgte de og.
Hvorfor sier han vi, hvem snakker han for? Jeg skriver da aldri vi, når jeg uttaler meg om mitt syn på saker, det får da være måte på arroganse.
Jeg synes også det er respektløst å kalle andres hellige ting for morsomme steintavler.
Og når han kaller barnemordere for barnemordere, vel da bør han kanskje ta med også de andre barnemorderne, de som fakisk er grunnen til at disse barna dør.
Han overser også elegant grunnen til at Israel gang på gang har havnet i krig, de er blitt angrepet, og når de nå atter er gang kjemper for sin rett til å eksistere, da får man inntrykk av at han i likhet med Israels naboland ønsker landet fjernet.
Han burde vel prøve å leve som jøde i et muslimsk land en stund, eller kvinne kanskje, så skulle han fått se på apartheid.
Når det gjelder verdien av liv bør vel de fleste gå i seg selv. Det er viktigere å få frem i en nyhetssak at en nordmann er drept, enn 50 kinesere, eller hva det nå måtte være.
Når det gjelder dette med øye for øye, er dette en vanlig feiltolkning. "Øye for øye, tann for tann" betyr at det du taper skal du få erstattet."
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1414473.ece
Det er forståelig å være fortvilet over denne krigen og over uskyldige mennesker som dør, men når han så entydig legger skylden på bare den ene siden virker han faktisk både historieløs og delvis uvitende.
Vedlegg
-
103.4 KB Visninger: 848
-
98 KB Visninger: 722
-
112.5 KB Visninger: 734