A
Affa
Gjest
Hitlerjugend satset på barna.Ja, hvorfor ikke? De som satser på barna, har kanskje forstått hvem som skal bygge fremtidens verden![]()
Vedlegg
-
34.3 KB Visninger: 229
|
Hitlerjugend satset på barna.Ja, hvorfor ikke? De som satser på barna, har kanskje forstått hvem som skal bygge fremtidens verden![]()
Nå forstår jeg kanskje din argumentasjon litt bedre..Hitlerjugend satset på barna.
Missforstå meg rett. De voksne skal holde seg unna barna. La barna forme sin egen hverdag. Sette sin agenda gjennom selvstendig lek. De er under oppsyn av voksne hele dagen. Barnebøker er greit, men la ikke barnslige voksne få sette barns agenda.Nå forstår jeg kanskje din argumentasjon litt bedre..
Jeg trodde det var fornuftig å lære til og av barna.Missforstå meg rett. De voksne skal holde seg unna barna. La barna forme sin egen hverdag. Sette sin agenda gjennom selvstendig lek. De er under oppsyn av voksne hele dagen. Barnebøker er greit, men la ikke barnslige voksne få sette barns agenda.
Selvsagt. Disiplin og oppførsel. Problemet er ofte at de som dedikerer seg til barn selv er atypiske voksne. De er barn i stor kropp. Naivitet og idioti settes i fokus. Det har ikke barn godt av.Jeg trodde det var fornuftig å lære til og av barna.
I Nord har de skjønt det. ForzaJeg lurer på om Italierne noen gang blir å forstå at det kan tenkes å være uklokt å la kriminelle organisasjoner som Mafiaen får operere fritt fra landet, eller om de hater Politiet så inderlig at de synes det er verdt å bli skutt sønder og sammen i ny og ne.
Honkey
Mafiaen kontrolleres sansynligvis av Mossd og CIA...Jeg lurer på om Italierne noen gang blir å forstå at det kan tenkes å være uklokt å la kriminelle organisasjoner som Mafiaen får operere fritt fra landet, eller om de hater Politiet så inderlig at de synes det er verdt å bli skutt sønder og sammen i ny og ne.
Honkey
Som eksempel: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/08/10/473537.htmlI så fall er det bare for arabiske land å bevege seg den veien. Men gjør de det? Nei. Dessverre tror jeg hjernevaskingen og hatpropagandaen fra moskéene og de åndelige lederne er så sterk at en stor andel av befolkningen heller vil fortsette sin hellige krig mot Israel (og vesten). Islamismen i sin radikale form ligner slående på nazismen, å snakke forstand med dem går ikke an, bevegelsen må overvinnes.
Ingen tviler på at det palestinske folk lider, men når de ikke lærer og fortsetter å sympatisere med terroriser så vil det aldri bli bedre. Den vanlige Palestiner må ta avstand fra de radikale muslimene og jage de ut av sitt nabolag. De må ta tak i hatet på en konstruktiv måte, å gi små barn kopier av AK47 og liksom bombebelter bidrar ikke konstruktivt til situasjonen.Som eksempel: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/08/10/473537.html
Dette er det de skal bygge seg opp fra. Så å si alle jeg har møtt, snakket med og hørt om som har vært i Palestina har om lag likelydende historier.
Dette skaper ikke ønske om fred selvfølgelig. Så man kan med en viss grad av sannhet (økende grad...) si at "dette folket ønsker ikke fred". Det er intellektuelt forståelig, men i mine øyne tragisk og uakseptabelt uansett.
Men så kommer det vel noen og sier at "dette også er en løgn, Johansen tilhører venstresiden, og er pr definisjon en løgner". Spar meg, jeg har allerede sagt det for dere.
Honkey
Er det det den jevne Palestiner gjør?Ingen tviler på at det palestinske folk lider, men når de ikke lærer og fortsetter å sympatisere med terroriser så vil det aldri bli bedre. Den vanlige Palestiner må ta avstand fra de radikale muslimene og jage de ut av sitt nabolag. De må ta tak i hatet på en konstruktiv måte, å gi små barn kopier av AK47 og liksom bombebelter bidrar ikke konstruktivt til situasjonen.
Jeg mener å huske at det var de samme som raljerte rundt i gatene og brente ambassader pga noen tegninger....Det var også noen fra disse strøkene som jublet i gatene da twin-tårnene falt.....Jeg lurer på om libaneserne noen gang blir å forstå at det kan tenkes å være uklokt å la terrororganisasjoner for operere fritt fra landet, eller om de hater Israel så inderlig at de synes det er verdt å bli bombet sønder og sammen i ny og ne.
Tsk, tsk!Missforstå meg rett. De voksne skal holde seg unna barna. La barna forme sin egen hverdag. Sette sin agenda gjennom selvstendig lek. De er under oppsyn av voksne hele dagen. Barnebøker er greit, men la ikke barnslige voksne få sette barns agenda.
Jeg gjentar; Tyskland, Japan...legg til Frankrike, Russland, Storbritannia, Norge...alle rasert under 2. verdenskrig. De viste vilje, de så fremover; ingen terror, ingen selvmordsbomber, ingen jihad, ingen mullaher som skriker om utryddelse. De reiste seg. Palestina er et terror-rede, likeså Libanon, Irak, Syria, Iran, Saudi-Arabia; de tre siste er land som ikke har vært utsatt for israelsk undertrykkelse, som ikke har blitt "vandalisert", disses vilje til å angripe den israelske sivile befolkning har likefullt vist seg usvekket, de vil likefullt utrydde det jødiske folk. Krig er ikke en fellesnevner for terrorstatene, undertrykkelse er ikke en fellesnevner, fattigdom er ikke en fellesnevner (Saudi er søkkrikt), den eneste fellesnevneren er islam.Dette skaper ikke ønske om fred selvfølgelig. Så man kan med en viss grad av sannhet (økende grad...) si at "dette folket ønsker ikke fred". Det er intellektuelt forståelig, men i mine øyne tragisk og uakseptabelt uansett.
Ja, islam og islamsk fundamentalisme.Og ettersom vi vet at så å si alle verdens selvmordsbombere kommer fra Palestina; kan det tenkes at det har en årsak som ikke er genetisk.
JA ikke dum tanke. Selv om jeg tror at araberstatene ville avvist dette av prinsipp som israelsk propaganda.Klart det er mye om og men med meg!Jeg kom da ikke hit for å tygge drøv!
Israel burde innkalle til toppmøte I FN med USA, EU og Den Arabiske Liga og gjøre noe totalt uventet:
De skulle spørre: Finnes det noen måte vi kan skape en felles framtid på? Som et utgangspunkt tenkte vi oss å gå tilbake til FN's offisielle grenser. Vi tenkte å skape et pan-arabisk handelssamarbeid, et MØU (Midt-Østen-Unionen). Vi tenkte å bringe hele regionen opp å stå. Vi tenkte oss et overgangssystem på f.eks 50 år, kortere om det går slik vi ønsker oss, med en større internasjonal stabilseringsstyrke, vi tenkte oss ikkeangrepsavtaler og tvangsmessig avvæpning av alle gerilajer som ikke forstår at dette er regionens eneste mulige fremtid. Vi tenkte oss avtaler om vann. Vi tenkte oss å sette mål for økonomisk vekst og arbeidsutvikling. Vi tenkte oss et felles og meget offensivt utdannelsessystem. Vi tenkte å bygge på turisme, olje, teknologi, jordbruk. Vi kan, og vi vil. Vel, hva er den arabiske ligas reaksjon på dette?
Sånn, Løkken. Jeg har foreslått noe som ikke har vært testet før. Bomber har vært testet. Det har ikke virket.
Honkey
Hamsun var IKKE antisemitt. Han tok seg seg til og med bryet å reise til Tyskland for å forhandle om frigivelse av norske fanger og jøder. Ikke værst bare det, å gå inn i løvens hule for så å prøve på noe slikt.Hamsuns antisemittisme er vel noe omdiskutert?
Norge må anskaffe bombefly. Lette bombefly, vel å merke..Fredsforhandlinger er ikke altid veien å gå. Det er har historien vist oss. Kan jo nevne da den engelske statsministeren (Chamberlain?) kom viftende ut av flyet med en fredskontrakt. Ikke lenge etter startet 2. verdens krig.
Jeg har svært liten tro på fredsforhandlinger med visse stater og grupper som f.eks Hizbollah. Jeg tror desverre å sette hardt mot hardt kan være veien å gå.
Og jeg gjentar: De bygget seg opp da det omsider BLE FRED, og de bygde seg opp i SAMARBEID med vennligsinnede naboer. Da våpnene ble stille, først da begynte oppbyggingen. Man må begynne med en fredsavtale, det kan da ikke være så vanskelig å fatte? Og det er ikk emulig i den fastlåste situasjon som nå hersker, særlig ikke med blodtørstige halv- og helpsykopatiske ledere på alle kanter.Jeg gjentar; Tyskland, Japan...legg til Frankrike, Russland, Storbritannia, Norge...alle rasert under 2. verdenskrig. De viste vilje, de så fremover; ingen terror, ingen selvmordsbomber, ingen jihad, ingen mullaher som skriker om utryddelse. De reiste seg. Palestina er et terror-rede, likeså Libanon, Irak, Syria, Iran, Saudi-Arabia; de tre siste er land som ikke har vært utsatt for israelsk undertrykkelse, som ikke har blitt "vandalisert", disses vilje til å angripe den israelske sivile befolkning har likefullt vist seg usvekket, de vil likefullt utrydde det jødiske folk. Krig er ikke en fellesnevner for terrorstatene, undertrykkelse er ikke en fellesnevner, fattigdom er ikke en fellesnevner (Saudi er søkkrikt), den eneste fellesnevneren er islam.
Ja, islam og islamsk fundamentalisme.
1. Fredsavtalen kom fordi Tyskland (eller Japan) vår slått, ødelagt, lagt i grus. Dessverre ser det vanskelig ut å få til en fredsavtale på andre betingelser i midtøsten.1. Man må begynne med en fredsavtale, det kan da ikke være så vanskelig å fatte?
2. Men du har bestemt deg for at det er ingen vits i å prøve, for islam er råttent. Punktum.
1: Det hører med til historien at alle landene du nevnte innledningsvis hadde en komplett krigsindustri stående på tå hev, samt kollaboratører over hele verden som bare ventet på å sprøyte penger inn i en spissteknologi som lå klar. For i motsetning til Palestina var nemlig ike disse landene lagt i grus, selv om enkelte byer var det. Den dag i dag lever f.eks. undertegnede av å selge industriprodukter som er spinn-off fra Tysklands enorme industrielle kapasitet etter krigen. I tillegg krydde det av topp utdannnede folk. Hva har Palestina? Det er en fullstendig meningsløs sammenligning, Løkken!1. Fredsavtalen kom fordi Tyskland (eller Japan) vår slått, ødelagt, lagt i grus. Dessverre ser det vanskelig ut å få til en fredsavtale på andre betingelser i midtøsten.
2. Islam som samfunnsdoktrine er råtten, ja. Jeg mener all religion som politisk doktrine er råtten. Uten sekularisering øyner jeg intet håp for islam.
Er det det den jevne Palestiner gjør?
(Og ettersom vi vet at så å si alle verdens selvmordsbombere kommer fra Palestina; kan det tenkes at det har en årsak som ikke er genetisk?)
Honkey
På toppen av det hele, så var ikke de kulturelle motsetningene av en slik art som det er mellom den arabiske verden, og vesten. Dessuten sprøytet USA inn store økonomiske rssurser inn i Tyskland og Japan der sistnevnte også fikk importert amerikansk teknologi som skulle gi dem litt "know-how" (ja se hva som skjedde da...).1: Det hører med til historien at alle landene du nevnte innledningsvis hadde en komplett krigsindustri stående på tå hev, samt kollaboratører over hele verden som bare ventet på å sprøyte penger inn i en spissteknologi som lå klar. For i motsetning til Palestina var nemlig ike disse landene lagt i grus, selv om enkelte byer var det. Den dag i dag lever f.eks. undertegnede av å selge industriprodukter som er spinn-off fra Tysklands enorme industrielle kapasitet etter krigen. I tillegg krydde det av topp utdannnede folk. Hva har Palestina? Det er en fullstendig meningsløs sammenligning, Løkken!
2: Selvsagt enig. Og måten å sekularisere Islam er altså utdannelse, handel, samarbeid....bla.....bla...bla...Har vi vært gjennnom dette nok ganger nå..?
Honkey
Ja, Komponenten, jeg finner denn type totalt ubegripelig fanatisme puzzeling, for å bruke et gamalnorskt uttrykk; det er kort sagt meget vanskelig å begripe. Jeg mener dog at det blir en gedigen kortslutning å tillegge fenomenet Islam per se, skal argumentere litt for det:Vel om man tar med blant selvmordsbomberne de som har gjennomført selvmordsterroraksjoner i det siste, og de som ble arrestert senest i går, så er det etter det jeg har hørt i den siste saken godt integrerte og delvis nyfrelste britiske statsborgere av pakistansk opprinnelse.
Hvilken grunn skulle de ha til å gjennomføre dette, om det ikke bunner i fanatisk islamisme?
Nå har jeg nevnt det før og kan nevne det igjen:
Jeg har lest at i motsetning til f.eks kristendommen hvor det er nok å tro for å komme til paradis, så har man ikke som muslim noen garanti for en plass i paradis, unntatt om man dør i hellig krig. Altså muligheten er der nok for alle, ut fra Allahs vilje, men man vet ikke sikkert. Om noen kan henvise til et sted i koranen som sier noe annet skal jeg slutte å påstå dette, om noen kan komme med et koransitat ala: Alle som tror på Allah og lever som et godt menneske skal komme til himmelen.
Men om det jeg sier er rett, så forklarer dette mye. For, selvsagt vil man, om man tror på paradis, komme dit, og om denne muligheten tilsier å drepe vantro for å redde sitt eget skinn, vel så er det tydeligvis ikke så vanskelig å rekrutere frivillige terrorister. Rett og slett egoisme vil jeg si, ved å drepe andre så redder de seg selv.
Kan hende er det bare 1% av muslimene som tror på dette, men 1% av 1 milliard det blir litt det....
Ja, Komponenten, jeg finner denn type totalt ubegripelig fanatisme puzzeling, for å bruke et gamalnorskt uttrykk; det er kort sagt meget vanskelig å begripe. Jeg mener dog at det blir en gedigen kortslutning å tillegge fenomenet Islam per se, skal argumentere litt for det:
Jehovas vitner, Scientologer etc har jo også et opphav i en slags religion; de utdanner heldigvis ikke selvmordsbombere. Innimellom hører vi dog om ekstremsekter i USA med sex-orgier og kollektivt selvmord på agendaen. Igjen kan man ikke tillegge dette fenomenet den aktuelle religion som sådan. Det vi ser er utslag av sterke ledere og svake følgere, derved "hjernevasking" og irrasjonelle handlingsmønstere.
På 70-tallet hadde vi grobunn for slike underligheter i Europa, der Bader-Meinhof, Svart September, IRA etc var svært aktive innen flykapring, politiske drap og blind bombe-terror. Det som er selve jobben er å forstå mekanismene bak dette skrudde verdenssynet. Jeg håper og tror dette er en periode, på lik linje med den perioden vi hadde på 70-tallet, men jeg er nok redd at konfliktelinjene denne gangen er tydeligere, kulturforskjellene større, og derved er mekanismene vanskeligere å begripe, og videre kurere.
Vi må skille mellom de ekstreme krefter og den jevne mann, dette synes jeg er hovedproblemet fra "din side", Islam = Terror er på et vis gjennomgangsmelodien. En farlig og konflikteskalerende holdning, slik jeg ser det. JEg synes det er meget viktig nå å legge all kraft i å begripe annerledes tenkende, vi må kort sagt finne ut av årsakene til pasientens sykdom, i stedet for å bedrive ekstrem symptombehandling. På den måten tror vi at vi gjør noe, mens vi i realiteten forhindrer og forkludrer veien fram til hovedmålet; nemlig å bli kvitt problemet. Man kurerer ikke kreften i levera ved å skyte pasienten i kneet, så han får noe annet å tenke på!
Honkey
Ja, det kan man. Det er spanet på disse i evigheter. Livstid eller døden eneste brukbare straff.Vel; en ting synes jeg nok Britene i den aktuelle sak kunne gjort annerledes: de kunne gi f... i å gå ut med en liste over de arresterte. Det er jo det samme som å dømme dem uten rettergang. MEGET tvilsom praksis. Kan man på noen måte være sikker på at alle (enn si noen) av disse har urent mel i posen?
Honkey
Nei, Affa, det kan man IKKE; Demokratiet hviler på nettopp dette med lovgivende, utøvende og dømmende statsmakter. Nå må du ikke rote det til med at alt er ok så lenge det er en så viktig sak; det tjener slett ikke noen sak å henge ut folk uten lov og dom. Vårt samfunn har avskaffet gapestokken for lengst!Ja, det kan man. Det er spanet på disse i evigheter. Livstid eller døden eneste brukbare straff.
Selvsagt. Dom skal de få. Vi er da ikke muslimer.Nei, Affa, det kan man IKKE; Demokratiet hviler på nettopp dette med lovgivende, utøvende og straffende statsmakter. Nå må du ikke rote det til med at alt er ok så lenge det er en så viktig sak; det tjener slett ikke noen sak å henge ut folk uten lov og dom. Vårt samfunn har avskaffet gapestokken for lengst!
Slik jeg tolket det jeg hørt på radioen i dag begynte snøballen å rulle eter et par arrestasjoner i Pakistan SIST UKE. Politet er mennesker og gjør feil. Noen ganger skyter de elektrikere på vei til jobb. Vi må ha is i magen. Ingen vet om alle disse er skyldige i noe. Kanskje en eller fler bare er kamerater av noen med et dobbeltliv. VI MÅ ALDRI straffe folk uten lov og dom.
Honkey
Jordan tok et oppgjør med Plo ca 1970, tiden er overmoden for et oppgjør med hizbollah one way or another....Sekulariserte muslimer kan selvsagt være greie folk.
Forøvrig har J. G. Støre naturligvis helt rett når han påpeker at Hizbollah må ta ansvaret for konflikten. Å møte Hizbollah med sosionom-holdninger slik Honk foreslår, er naturligvis helt "åt skogen". Hizbollah må knuses militært. Libanon må tvinges til et internt oppgjør med Hizbollah. Syria og Iran må også rammes hardt. Dette er Israels kamp for å overleve.