Israel i sin fulle rett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.713
    Torget vurderinger
    4
    ;D ;D ;D ;D ;D

Etnisk rensing i Libanon? Sammensetningen av etniske grupper i Libanon er nøyaktig den samme som for et halvt år siden. Israel har atomvåpen, hvis etnisk rensing var målet, ville de brukt dem. Eller i det minste et eller annet som faktisk er effektivt til å fjerne utvalgte grupper.

;D ;D ;D ;D ;D
    Trur nok ikke Israel vil bruke atomvåpen. De ligger nok litt for nærme, så de vil få all dritten som følger med i retur etter en stund.
    Det er kanskje eneste grunnen til at de fremdeles ikke har brukt atomvåpen. For svile mennesker driter de jo en lang marsj oppi.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Honkey; du skriver med en troende kvinne. Hun har falt for jødenes tragedie fra 2 verdenskrig som unnskyldning for alt. Hun praktiserer en form for kristen etikk som handler om at det å tro på Israel er omtrent som å tro på gud. Og alle kristne og alle israelere (iallefall jødene) er pr definisjon snille. Muslimer er slemme, for de tror ikke på gud.

Litt naivt og rørende med andre ord.

Du er som vanlig helt på viddene kjære deg. Du vet INGENTING om hva jeg tror og ikke tror, makan til vrøvl skal man jammen lete lenge etter. Har du samme inntrykk av Ivar Løkken, Oddgeir og BBking, eller er det bare jeg som skal få denne "æren" av å bli stemplet som fundamentalistisk religiøs?

Denne er 3 år gammel, men passer bra også i dag, håper du vil lese den, det er aftenposten så det går vel med et nødskrik:
    http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/article680257.ece

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    For svile mennesker driter de jo en lang marsj oppi.
    Kunne du være så snill å dokumentere dette.

Det virker som en enkel løgn.

Det går an å debattere uten å miste hodet vet du. Prøv å være litt sakelig.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Det er visst slutt på sakligheten for noen hver Oddgeir, det bikker visst helt over for enkelte.
    Står man med hodet i sanden får man sand i ørene og det går ut over lytte-egenskapene. Noe å tenke på.

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.713
    Torget vurderinger
    4
    Dokumentere dette?
    Nei, jeg har ikke vært der nede å fått bomber i hode.
    Men hvis man ser ei og annen nyhetssending så ser man jo dette selv, såsant ikke media farer med løgn.
    Hodet mitt er fullstendig på plass og synes jeg er ganske saklig fullt på høyde med resten av denne tråden.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Nei, jeg etterlyser saklighet.

Oddgeir, BB, Løkken og komponenten: Jeg reagerer på motdebattanter som angriper saklige, velbegrunnede og dokumenterte påstander som deles med omtrent samtlige midt-østen eksperter i dette landet. Jeg reagerer på motdebattanter som underslår  dokumenterte hendelser.

Bare komponenten: Jeg reagerer på tro og synsing. Jeg reagerer på en måte å forklare forbrytelser på som handler om at vi må tro det beste om bare den ene parten.
    Bare Løkken: Jeg reagerer på en  argumentasjon som er fiksert i en prestasjonspreget dokumentasjonsiver og som er fri for balansert vurdering.

Dette er en saklig reakson som handler om innholdet i arguentasjonen. Jeg kjenner ingen av dere personlig. I den grad jeg knytter dette til person så er det et forsøk på å forklare deres måte å argumentere på. Dere kan jo selv bidra til å oppklare det som jeg ikke har forstått.

W

wurst

Gjest
    Hvordan vet akkurat du hva som er balansert vurdering? Betyr det at det skal være like mye argumenter for som mot?

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Du vurderer info om begge parter i en sak. Sorterer ut det uvesentlige. Overser ikke dokumenterte saklige påstander.

Når slikt som at jødene fordrev 700000 arabere fra landområdet som ble til Israel, før staten ble etablert - i strid med FN`s tilråding blir underslått, og når folk som Bull-Hansen, Tveit, og andre midt-østen kjennere blir kalt kommunister - ja da reagerer jeg.
    Det er enkelte som gir staten Israel fullmakt til å gjøre hva den vil - inkludert bruk av det forbudte våpenet klasebomber. Ikke til å tro.
    Løkken skriver rett ut at Israel er en moderne, vestlig stat i midt østen som må gjøre hva den vil for å innføre sin overlegne kultur på de andre statene. Dette er herrefolkstenking, slik vi kjenner den fra krigen og nazismen.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.427
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje på tide å tone ned denne debatten. Mange sterke meninger her, og mesteparten er basert på synsing og fordommer.

Skal dere diskutere videre vil jeg ikke se angrep medlemmene imellom.

Det er helt ok å ha meninger i saken, men å snakke negativt om andres meninger i en av verdens mest kompliserte situasjoner har ingenting for seg. Her må en bare godta at folk vil ha forskjellige oppfatninger basert på bakgrunn, rase, mediatilhørighet osv.

Mvh
    Høvdingen

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Oddgeir, BB, Løkken og komponenten: Jeg reagerer på motdebattanter som angriper saklige, velbegrunnede og dokumenterte påstander...

Bare komponenten: Jeg reagerer på tro og synsing. Jeg reagerer på en måte å forklare forbrytelser på som handler om at vi må tro det beste om bare den ene parten.
    Bare Løkken: Jeg reagerer på en  argumentasjon som er fiksert i en prestasjonspreget dokumentasjonsiver og som er fri for balansert vurdering.
    Du reagerer på udokumentert synsing. Når man dokumenterer sine påstander så er det "prestasjonspreget dokumentasjonsiver" og også noe det reageres på. Ikke godt å bli klok på det der. Dokumentasjon er tydeligvis både bra og dårlig, alt avhengig av hvem det utføres av.

Det er enkelte som gir staten Israel fullmakt til å gjøre hva den vil - inkludert bruk av det forbudte våpenet klasebomber. Ikke til å tro.
    Klasebomber er ikke forbudt, det finnes ingen lov som tar for seg slike. Også den norske hær har klasebomber og bruker dem i øvelser, senest over Dovrefjell for et år eller så siden.

Løkken skriver rett ut at Israel er en moderne, vestlig stat i midt østen som må gjøre hva den vil for å innføre sin overlegne kultur på de andre statene
    Innføre? Vås igjen. Jeg har sagt at de må ha rett til å gjøre hva som er nødvendig for å forsvare sin nasjon og kultur. Jeg har aldri noensinne sagt et ord om innføring.

Nå ser jeg at du har gitt deg, jaja. Hils Jekri og Kjell på AA.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Tankevekkende at Israels ambassadør i Norge med lang erfaring fra arbeid som diplomat i en rekke europeiske land sier i et intervju i Dagens Næringsliv i dag at Norge er det mest Israel-fiendtlige landet hun har opplevd.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.652
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Tankevekkende at Israels ambassadør i Norge med lang erfaring fra arbeid som diplomat i en rekke europeiske land sier i et intervju i Dagens Næringsliv i dag at Norge er det mest Israel-fiendtlige landet hun har opplevd.  
    Einig med deg eit stykke på veg, men eg tykkjer det er meir tankevekkjande at ho seier dette, enn at ho meiner å ha opplevd dette.....

Det er trass alt ein diplomat som uttalar seg........

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Einig med deg eit stykke på veg, men eg tykkjer det er meir tankevekkjande at ho seier dette, enn at ho meiner å ha opplevd dette.....

Det er trass alt ein diplomat som uttalar seg........
    Interessant. Du reagerer på at ein diplomat uttalar seg.

Men at ho omtalar Noreg som eit antisemittisk land reagerer du ikkje på?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.652
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Når ein diplomat uttalar seg, er dette for å oppnå noko. Så når ho seier dette som diplomat, er det fordi det er eit poeng å uttale seg. Som regel med bakgrunn i det regimet som har den politiske makta i heimlandet.
    Altså er det naturleg å lure på kva motreaksjonar ho forventar at oponionen her i landet (eller styresmaktene - veit ikkje settinga for denne uttalen) skal få ved å seie vi er det MEST ISRAELSFIENTLEGE landet ho har opplevd.
    Personleg er eg tilbøyeleg til å reagere med vantru. Eg vil t.d. tru at grannelanda til Israel kanskje er ein grad meir Israelsfientlege enn vi her på berget.....
    Om min reaksjon er representativ for den norske majoritet (om enn kanskje ikkje her på sentralen), bidrar ambassadøren til å styrke ei haldning om at styresmaktene i Israel er krigstrøytte, sterkt subjektive, og i liten grad evnar å tenkje dialog, diplomati og forsoning. Altså at dei kan verte aggressive og overreagere.
    Vi ser denne haldinga også mellom fleire andre representantar for Israel; altså at ein kvar form for kritikk av dei israelske styresmakter er eit uttrykk for antisemittisme og jødehat.

Og kva oppnår ein såleis?
    Ein mål kan vere å skape jødisk samling mot ein felles fiende: Verda....

K

knutinh

Gjest
    Nå har jeg holdt meg bort fra denne debatten i rundt 30 sider... Og fremdeles har dere ikke kommet lengre nn å diskutere hverandres debatt-teknikk, langt mindre løse verdensproblemer...

Er det rart at fredsforhandlinger mellom de som faktisk er involvert tar tid?:)

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Jeg fikk aldri svart skikkelig på Karls ufine angrep, da jeg reiste vekk i helgen, så jeg tar meg den frihet å gjøre det nå.
    Det er utrolig provoserende hvordan du prøver å umyndiggjøre meg og mine meninger ved å stemple meg på denne måten, Karl. Du leser tydeligvis mellom linjene i mine innlegg som om du lider av langt framskreden dysleksi, hvor tar du det fra? Hvorfor er jeg en troende kvinne, og hva vil det si?

Har jeg NOEN GANG argumentert ut i fra at jødene har rett på sin stat ut i fra bibelen? Har jeg noen gang henvist til bibelen eller tro som argumentasjon i mine innlegg? Du fremstiller meg helt ubegrunnet som en hjernevasket, religiøs fanatiker, og det får du jammen beklage, dette er noe av det verste jeg er blitt utsatt for her inne, og det sier ikke så rent lite!

Det er ikke det å bli sett på som en troende som er problemet, du får tro hva du vil om det, jeg kjenner mange troende som jeg har stor respekt for. Men når du bruker dette som et påskudd for å rive ned alle mine synspunkt og meninger og stemple de som resultat av noe som mest av alt kan tolkes som hjernevasking så reagerer jeg, for dette vet du som sagt ingenting om.
    Du oppnår kun en ting ved slik fremferd, nemlig å stille deg selv i et veldig dårlig lys. Dessuten treffer du deg selv i døren med et kjempesmell, når du på den ene siden ser ut til å ha et nedlatende syn på de kristne troende, samtidig som du ser ut til å ha all verdens sympati med troende med en annen og mye mer ekstrem religion.

Hva mener du egentlig? At det finnes grenser for hvor mye Israel kan forsvares, men ikke for hvor mye de kan fordømmes? Har ikke enhver tiltalt rett på forsvarer og er per definisjon uskyldig inntil det motsatte er bevist, eller sitter du der med fasiten og vet hva som er rett og galt? Har du noen gang forsvart Israel, eller deres handlinger, eller deres rett til å eksistere, eller er det bare jeg som skal måtte hive meg med i hylekoret deres og fordømme Israel når det passer deg?

Du ville ha meg til å reflektere, vel du er i alle fall ingen psykolog.
    Det eneste dette har fått meg til å reflektere over er hvilken person du er Karl. Du rakker ned på andre, mens du samtidig ikke tar inn over deg noe av det vi kommer med av argumenter tilbake. Vi er ekstreme, mens du er den balanserte…. Makan til arroganse.

Det ser ut som om du synes at du og Honkey er i samme båt her, det er jeg ikke enig i. Det er mye Honkey og jeg er uenig i, men han tyr aldri til slike ufine og nedlatende angrep, i så fall er det med humor, og det er noe annet. Har tar også til en viss grad inn over seg andres argumenter, mens de bare preller av på deg. Jeg har stor respekt for Honkey, men beklager å måtte si det; deg har jeg mistet all respekt for Karl.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Når ein diplomat uttalar seg, er dette for å oppnå noko. Så når ho seier dette som diplomat, er det fordi det er eit poeng å uttale seg. Som regel med bakgrunn i det regimet som har den politiske makta i heimlandet.
    Altså er det naturleg å lure på kva motreaksjonar ho forventar at oponionen her i landet (eller styresmaktene - veit ikkje settinga for denne uttalen) skal få ved å seie vi er det MEST ISRAELSFIENTLEGE landet ho har opplevd.
    Personleg er eg tilbøyeleg til å reagere med vantru. Eg vil t.d. tru at grannelanda til Israel kanskje er ein grad meir Israelsfientlege enn vi her på berget.....
    Om min reaksjon er representativ for den norske majoritet (om enn kanskje ikkje her på sentralen), bidrar ambassadøren til å styrke ei haldning om at styresmaktene i Israel er krigstrøytte, sterkt subjektive, og i liten grad evnar å tenkje dialog, diplomati og forsoning. Altså at dei kan verte aggressive og overreagere.
    Vi ser denne haldinga også mellom fleire andre representantar for Israel; altså at ein kvar form for kritikk av dei israelske styresmakter er eit uttrykk for antisemittisme og jødehat.

Og kva oppnår ein såleis?
    Ein mål kan vere å skape jødisk samling mot ein felles fiende: Verda....
    Hun sammenlignet med andre europeiske stater hun hadde arbeidet i, bl.a. Finland og Tyskland.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hun sammenlignet med andre europeiske stater hun hadde arbeidet i, bl.a. Finland og Tyskland.
    Nå har jeg egentlig sluttet å bry meg om denne etterhvert teite tråden. Fra side 30 eller så er det stort sett gjentagelser og personangrep det går i.

Men, ærlig talt BB. Tyskland har sine grunner til å unngå provokasjoner mot jødene.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Nå får vi se hva som skjer med den nye FN-styrken, og om den klarer å holde Hizbollah fra å krenke grensen til Israel.

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Nå som et utgangspunkt for fred er etablert, tror jeg det er viktig å forsøke å se bort fra terror-organisasjonen Hizbolla, eller se ting i større perspektiv. Målet er ikke å forhandle med dem, men å få istand en sterk regjering som kan fjerne den OG behovet for å ha en polarisering i politikken som krever ekstrem handling. Dette heller enn å lete etter teoretiske sluttpunkter for freden. (En individuell provokasjon fra ett menneske, som gjerne kaller seg Hizbolla tilhenger, kan ikke være "tidspunktet" for når Israel angriper alle land rundt seg...igjen).

Kategorisering av nordmenn:
    Alle Nordmenn er ikke satanister fordi om Greven har vært i utenlandske media med sine misforståtte meninger og gjerninger. Men det er sikkert like lett for mennesker uten kunnskap om Norge å kategorisere slik.

Kategoriseringer fører til misforståelser. Tenk bare på kvinne/mann. To personer som ønsker å dele livet sammen, gjerne som gifte eller samboende. Deres oppgave bør jo være å lære hverandre å kjenne, helt åpent og ærlig. De er to personer, som ikke har bedt om å bli født inn i denne verden, men de er her og må forholde seg til det. Hvis de velger kvinne/mann konstellasjonen har de lagt grunnlaget for forskjellsbehandling og rollemønster. Hvis de velger å se det som en situasjon hvor to mennesker skal prøve å leve det beste mulige liv sammen, vil begge arbeide for felles kvalitetstid sammen. Jo bedre de kjenner hverandre, dess bedre og flinkere vil de kunne være i å ta hensyn til og oppmuntre den andre til å utvikle og realisere seg selv. Først som ”bestevenner”, dernest som kjærester.
    Hvis man deler inn i kvinne/mann har man kategorisert og gitt retningslinjer for en rolle, noe man kanskje ikke føler for, men sorterer under. Hvis da den ene parten ikke følger rollen sin helt ut vil handlinger fort være gjenstand for kritikk, med påfølgende krangel, fokus taes bort fra poenget med å leve et best mulig liv. I en familie på 6, vil alle lide under det, hvis to av de seks stadig krangler.

Det kan kanskje være vanskelig å få folk i regionen til å forstå at akkurat nå er freden viktigere enn religionen, at å trygge folks hverdag og levekår er det viktigste i øyeblikket. Men det er mange kloke hoder i FN, og jeg er sikker på at de kan, spørsmålet er om de får...
    Menneskene i regionen må få være med å planlegge og bygge fremtiden sin, slik at vesten ikke bare bygger noe ingen vil bo i (jamnført Sri Lanka).
    se bort fra terror-organisasjonen Hizbolla, eller se ting i større perspektiv. Heller enn å lete etter teoretiske sluttpunkter for freden. (En individuell provokasjon fra ett menneske, som gjerne kaller seg Hizbolla, kan ikke være "tidspunktet" for når Israel angriper alle land rundt seg...igjen).

Alle Nordmenn er ikke satanister fordi om Greven har vært i utenlandske media med sine misforståtte meninger og gjerninger. Men det er sikkert like lett for mennesker uten kunnskap om Norge å kategorisere slik.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Jeg har jo etter hvert fått med meg at det ser ut som om Karl har lagt inn årene, eller muligens hevet tastaturet i 5.vegg og det synes jeg ikke var kjekt i det hele tatt. Det var da ikke nødvendig å ta det så ille opp Karl, det er jo ikke akkurat meningen at noen skal bli uvenner selv om man er uenig om sak.
    Jeg kan gjerne beklage hvis jeg har sagt noe dumt, jeg kan også si at det er ikke sant at jeg ikke har respekt for deg, for det har jeg, den var borte en liten stund, men den er tilbake nå. Når man føler seg urettmessig angrepet får man behov for å ta igjen ( nå snakker jeg om MEG, ikke Israel)
    Jeg skal legge meg flat som en pannekake jeg ( i hvert fall ut dagen, blir det lenger tror jeg at jeg får vondt i ryggen) om det kan gjøre at du vil komme tilbake. Det er ikke noe kjekt her om alle skal ha samme mening, hva i alle dager skal man diskutere da? For å få litt liv i debattene så trenger man både Karl, Honkey, Affa, Pink Panter, A-arve (nynorskandel, 20% kan vi bare drømme om, men dog.) Ivar Løkken, Knutinh (kverulanten over alle kverulanter) , BBKing , Oddgeir, Oldboy, Spiralis, BT,….og nå innser jeg hvor utrolig dumt det var å begynne å nevne navn, for nå sitter alle om ikke er på listen og lurer på hvorfor de er utelatt, med tårene dryppende, og Komponenten øverst på dødslisten.

Hvis du leser dette så håper jeg du ombestemmer deg Karl. Om nødvendig kan jeg be på mine knær. Jeg kan krype (litt, men ikke så langt, for da får jeg vondt i knærne og.) Jeg kan skrive dikt, jeg kan bake kake… og du kan få vite en hemmelighet. Min far er mye mer enig med deg enn med meg i mange saker, også denne, men han er verdens nest mest fantastiske mann for det (ja her må man til å ta hensyn igjen, siden det er større sjanse for at min mann leser dette enn min far, så er selvsagt han på første, men det er han for så vidt uansett..)
    Jeg håper ikke du er av den langsinte typen, jeg kan bli veldig sint jeg og, men det går fort over.

Peace and love, disse er bare til deg: :-* :-* :-*

K

kbwh

Gjest
    På dødslisten jeg ikke har figurerer du ikke, Komponenten  ;D ;D ;D.

Skal du ikke kjøpe flere plater snart? Mange fine musikere av jødisk herkomst i verden, forresten.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    På dødslisten jeg ikke har figurerer du ikke, Komponenen  ;D ;D ;D.

Skal du ikke kjøpe flere plater snart? Mange fine musiker av jødisk herkomst i verden, forresten.
    Ja der var en av du utelatte ja... ;D

Joda, snart er det farsdag, og så er det jul. Kom med tips om god jødemusikk du. :)

K

kbwh

Gjest
    Kom plutselig på den gangen da Cosmopolite avlyste en konsert med et klezmerband av politiske årsaker. To put the foot in ones own mouth, som engelskmennene så elegant sier det.

Forøvrig skal jeg ikke påberope meg være spesielt aktiv i forumets politiske debatter, så at jeg ikke var på listen er...eh, når jeg tenker over det: Jamen alligavel!

W

wurst

Gjest
    Joda, snart er det farsdag, og så er det jul. Kom med tips om god jødemusikk du.  :)
    Jeg vet ikke om noe av det de har spilt er utgitt på CD eller video, men jøden Daniel Barenboim´s Palestine Youth Orchestra er ganske rørende da; et symfoniorkester bestående av ungdommer fra Israel og de omkringliggende araberlandene som i skjønneste harmoni musiserer et stort sett klassisk repertoar. Det var sendt en konsert med dem i NRK for noen måneders tid siden. Ellers er det mange verdensmusikere av jødisk herkomst som du vet, det spørs hva slags musikk og instrument du foretrekker.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Forstyrrelse fra tribunen:

Mange sterke meninger her, og mesteparten er basert på synsing og fordommer.

Mvh
    Høvdingen
    Mest vettuge som er sagt i denne lange tråden.

Kom med tips om god jødemusikk . :)
    Schoenberg - Verklärte Nacht,
    og om det blir for heavy kan du jo prøve noe Mendelsohn; violinkonsert eller 4. Symf. f.eks.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Kom plutselig på den gangen da Cosmopolite avlyste en konsert med et klezmerband av politiske årsaker. To put the foot in ones own mouth, som engelskmennene så elegant sier det.

Forøvrig skal jeg ikke påberope meg være spesielt aktiv i forumets politiske debatter, så at jeg ikke var på listen er...eh, når jeg tenker over det: Jamen alligavel!
    Hadde du hatt et navn som hadde vært mulig å huske så skulle du fått være med på listen. Men når man velger seg et navn med en tilfeldig rekke av bokstaver som jeg ikke assosierer med noe som helst så måtte det bli sånn. For å være ærlig så har jeg glemt det igjen, hva heter du? Kwb, khbw, wkhb, qwertyuiop...? Jeg blir gal...
    :eek:

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Skal bli interresant å se om også andre siden er i stand til å se noen egne feil i denne saken. Jeg føler på meg at det bare er et tidsspørsmål før også de kommer frem med sine beklagelser etter dype og grundige refleksjoner over sin egen opptreden. Å bruke mennesker som levende skjold f.eks...kanskje ikke like fornuftig som de først antok...?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Skal bli interresant å se om også andre siden er i stand til å se noen egne feil i denne saken. Jeg føler på meg at det bare er et tidsspørsmål før også de kommer frem med sine beklagelser etter dype og grundige refleksjoner over sin egen opptreden. Å bruke mennesker som levende skjold f.eks...kanskje ikke like fornuftig som de først antok...?

Uttrykket levende skjold blir stort sett brukt for å rettferdiggjøre angrep på sivile fordi det er noen blandt dem som er militære mål.

Litt det samme som å sprenge en buss full av sivile fordi det sitter en israelsk soldat på en av setene. Eller bombe en boligblokk fordi man anntar at en ettersøkt hezbollahmedlem er på besøk hos familien.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Artikkelen sier intet om HVORFOR Peres synes dette var feil, annet enn at hæren ikke var "godt nok forberedt". Underforstått: De vant ikke krigen, derfor var det feil. De sivile tapen er ikke et tema i artilkkelen. Om det nå er det som er årsaken til Peres' holdning er uvisst, men de fleste kan vel nå se at denne krigen ikke gavnet Israel på noen som helst måte.

Honkey

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Krigen ble fremprovosert av Hizbollah. Hverken Israel eller bolla "vant" konflikten. Hizbollah (shiaer) fikk litt sympati i en kort periode, men vegelsen er nå igjen er sterkt mislikt av det store flertall av Libanesere (dvs sunnier, drusere og kristne). Hizbollah lot seg bruke av Iran som et våpen mot Israel, og det har de tapt på i lengden.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Uttrykket levende skjold blir stort sett brukt for å rettferdiggjøre angrep på sivile fordi det er noen blandt dem som er militære mål.

Litt det samme som å sprenge en buss full av sivile fordi det sitter en israelsk soldat på en av setene. Eller bombe en boligblokk fordi man anntar at en ettersøkt hezbollahmedlem er på besøk hos familien.

Tull og vås. Hizbolla plasserte bevisst ut utskytingsrampene sine for raketter midt i boligområder for at Israel skulle drepe uskyldige når de besvarte angrepene, mens de selv sendte raketter rett inn i boligområder det ikke ble skutt i fra. Dette er helt bevisst taktikk som også palestinerne bruker, der stormet jo store mengder kvinner til frivillig for å opptre som levende skjold for at en del soldater skulle komme seg unna fordi de regnet med at ikke Israel ville skyte på en gruppe ubevæpnete kvinner. De ofrer gladelig noen for å få verdens sympati, og grunnen er jo også at de ser dette som hellig krig, noe som sender ofrene rett til Paradis.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tull og vås. Hizbolla plasserte bevisst ut utskytingsrampene sine for raketter midt i boligområder for at Israel skulle drepe uskyldige når de besvarte angrepene, mens de selv sendte raketter rett inn i boligområder det ikke ble skutt i fra. Dette er helt bevisst taktikk som også palestinerne bruker, der stormet jo store mengder kvinner til frivillig for å opptre som levende skjold for at en del soldater skulle komme seg unna fordi de regnet med at ikke Israel ville skyte på en gruppe ubevæpnete kvinner. De ofrer gladelig noen for å få verdens sympati, og grunnen er jo også at de ser dette som hellig krig, noe som sender ofrene rett til Paradis.
    Hisbollah har jo ikke militærleire, forlegninger og dedikert oppstillingområder for sitt materiell sik at de skal bli lette mål for Israel å ta ut.

Hadde de tatt til fange hundrevis av kvinner for å bruke dem som skjold hadde det vært forkastelig, men når disse kvinnene selv er villige til å rissikere sine liv for å verne om sine sønner og ektemenn så må jo det heller ses på som en heroisk handling.

Men selv om Hisbollah anngriper sivile mål så er det jo ikke mindre forkastelig av Israel å gjøre det samme.

Uansett er det som du er inne på ikke en krig om materiell og territorier men en krig om sympati og mediadekning. Uten vestens støtte og spesielt USA å holde i hånden har ikke Israel spesielt gode fremtidutsikter. Derfor er det lurt av Israel å vise større selvdisiplin og tilbakeholdenhet selv om det på kort sikt kan ses å gi militære fordeler å ignorere slikt.

Når det gjelder selvmordsbombere og deres bakgrunn og vekstvilkår så kan jeg anbefale en usentimental og direkte skildring av fenomenet, filmen 'Paradise Now'

http://www.imdb.com/title/tt0445620/

janb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Antall liker
    2
    Digresjon: "Hadde de(hisbollah) tatt til fange hundrevis av kvinner for å bruke dem som skjold hadde det vært forkastelig, men når disse kvinnene selv er villige til å rissikere sine liv for å verne om sine sønner og ektemenn så må jo det heller ses på som en heroisk handling.

Men selv om Hisbollah anngriper sivile mål så er det jo ikke mindre forkastelig av Israel å gjøre det samme. "...anyway...

Israel har ikke livets rett. Da tyskerene okkuperte Norge var det INGEN som kaldte Kompani Linge & Gutta på Skauen o.s.v. terrorister...HALLO...Israel dør langsomt...jødene har ikke lært noe av 2. verdenskrig eller annet...ingenting...nothing nada...sorry... ...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Isarael har i dag livets rett. Flesteparten av landets innbyggere er født i landet og det har nå eksistert i 60 år. Det er lengre enn mange andre stater som vi har et mer avslappet forhold til. Usansett hva man måtte mene om historien og oprettelsen, og det som skjedde før den til, så spiller det liten rolle i dag. Vi kan ikke holde dagens Israelere ansvarlig for sine bestefedre og oldefedres handlinger. Like lite som vi kan holde dagens Tyskere ansvarlig for nasistene og krigen.

Det man kan diskutere er hvor grensene bør gå, hvilken staus områdene rundt skal ha, hva som skjer med de som ble fordrevet fra hjemmene sine, hva som er legal beskyttelse og hva som er okkupasjon, hvem som har hevd på ressurser, om man kan rettferdiggjøre okkupasjonen, hviken status Jerusalem skal ha og mange mange andre ting.

Men Isralelerene begynner i feil ende når de venter at alle palestinere skal godta staten Israel, mens de selv ikke vil godta en selvstendig palestinsk stat. Vesten forlanger demokratiske valg og prosesser i de palestinske områdene, men nekter samtidig å snakke med dem som folket har valgt.

Her er mange paradokser som må løses.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn