Hehe...påfallende at du skriver jødiske terrorister og arabiske "terrorister".
De såkalt farbare veiene er enveisbiletter til graven. Israel har aldri plaget Indonesia, likefullt anerkjenner ikke Indonesia Israels rett til å eksistere. Vet ikke med deg, men jeg ville i hvertfall ikke lagt ned våpenene hvis jeg var omringet av fiender som ønsket meg død.
Men at de farbare veiene er direkte veier til graven... hvordan kan du si det? Fremgangsmåter som er uprøvd (fred for eksempel) kan man ikke si noe om før man har prøvd... joda, vi har jo hatt flere forsøk som Oslo-avtalen mm., men ved første lille eventuelle provokasjon, så bombarderes alle forsøk på å oppnå fred. En hel nasjon angripes hvis en enslig liten misforstått selvmordsbomber "lykkes".
Etter 60 år i krig, så tror vi at eneste måte å løse problemet er mer krig??
At Indonesia er imot Israel er nytt for meg, og i grunnen ganske leit. Men i Indonesia har det også foregått mange overgrep (Timor mfl.), også i Tjetsjenia. Det er mulig at mennesker som sitter igjen med sår, samles og sympatiserer med hverandre, fordi de forstår hverandres tap og lidelse... At de kaller det hellig krig er jo dumt for Islam, nettopp fordi vi (som ikke tror på Allah) demoniserer alle islamsk troende.
Et eksempel på et land som er Islamistisk, men likevel oppegående er Malaysia. Det er overraskende hvor våkne og reflekterte menneskene jeg traff der er. Noe som leder meg til å tro at "galskapen" linket til Islam er feil, og at det er analfabetisme som er årsaken til at flere land bare har "en ting i hodet", nemlig "drap av alle ikke-troende".
Det siste argumentet er en betraktning sett i lys av hvor mange mennesker i forskjellige land som er uutdannet, og hva vi vet om dem. (Enkelte land i midtøsten har oppimot 70% analfabetisme).
Å være analfabet betyr jo at man ikke kan lese noenting. At man aldri har lært om emner som utvider ens horisont og refleksjonsevne. At alt man vet kommer fra dem man har hørt snakke, og evnen deres til å være reflektert er minimal(gitt at de fleste rundt deg er analfabet). Når vi da tenker på hvordan Adolf pratet Tyskerne rundt (som ikke var analfabeter), så blir det enda lettere å forstå hvor lett det er for Islamistiske prester (Imamer?) å villede tilhørerne sine...
Etabler fred, bygg skoler og ta den jevne Islamist ut av middelalderen.. da kanskje vil tingene bedre seg på sikt...men det er ikke gjort over natten. Etter 60 år med krig behøves en holdningsendring på begge sider av gjerdet