Israel i sin fulle rett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Jeg har aldri hevdet meg nøytral i debatten. I en krig mellom en demokratisk, moderne stat og et totalitært teokrati, så er valg av side for meg åpenbart og selvfølgelig.

Du spurte eksplisitt som rasjonaliteten i å bruke klasebomber. Der svarer jeg, som sant er, at jeg ikke vet fordi jeg ikke har tilstrekkelig kunnskaper om militærstrategier og våpenteknologi.
    Pøh. Det der er bare en måte å vri seg unna på. Jeg spurte flere spørsmål, alt basert i FN's reaksjon på IDF's handlingsmønster. Om du hadde hatt fnugg av interesse for klasebombenens bruksområde og effekter, hadde du funnet det. Du er ikke akkurat tapt bak en vogn hva angår søk på nettet, heller.
    Men du kan jo se på dette fra side 44 f.eks:
    http://www.landmineaction.org/resources/Cluster_Bombs.pdf
    Men selvsagt står det ikke der svart på hvitt heller, hva det gjør med en befolkning i en rasert by full av udetonerte sprenglegemer. Fantasi i størrelsesorden med en halvfull colaflaske greier seg for øvrig for å komme på sporet av et plausibelt svar.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg ser at giverlandsgruppen gir 1 mrd USD til gjennoppbyggingen av Libanon.
    Største giver er Store Satan USA, som vanlig.
    Et paradoks at Libanons muslimske brødre i Midt-Østen, f.eks styrt rike Saudi Arabia ikk er med på listen.

Er de ikke interessert i gjenoppbygging? Er de best tjent med ruiner som flimrer over skjermen hver dag?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Om du hadde hatt fnugg av interesse for klasebombenens bruksområde og effekter, hadde du funnet det.
    Jeg har interesse for mange tekniske ting, men klasebombens virkemåte har aldri vært én av dem. Ikke tanks og hangarskip heller, men jagerfly har jeg hatt en viss fascinasjon for. Kan godt være at klasebomber ikke er hensiktsmessige i militære operasjoner. I så fall kan du kanskje svare meg på hvorfor størstedelen av verdens militærenheter, inkludert det norske forsvar, har dem som en del av sitt stridsarsenal. Jeg formoder at de ikke er der til pynt.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Det står i linken jeg postet. Der gir offiseren en grei beskrivelse om meninger og virkemåter. Så kan du selv avgjøre om dette var rimelig handlingsmønster.

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Det står i linken jeg postet. Der gir offiseren en grei beskrivelse om meninger og virkemåter. Så kan du selv avgjøre om dette var rimelig handlingsmønster.
    Jeg leste de sidene hvor militærpersonell uttalte seg og et par til. De påstod at det var et effektivt og legitimt våpen. Jeg fant det vanskelig å trekke noen entydige konklusjoner ut av det, det var gode argumenter også mot, men millitære offiserer finner det tydeligvis rasjonelt å bruke dem.

All den tid NATO og Norge støtter bruk av klasebomber, finner jeg det imidlertid dobbeltmoralsk å fordømme Israel for å bruke dem, i hvertfall på offisielt hold. Vi kan ikke fordømme andre for noe vi selv forbeholder oss retten til å gjøre. En generell debatt rundt klasebomber er sikkert interessant, og såvidt meg bekjent pågående. Hvis et internasjonalt forbud kommer på plass og Israel ikke overholder dette, er kritikk legitimt. Hvis du er generelt mot all bruk av klasebomber, hvilket jeg antar, bør imidlertid ikke kritikk rettes bare (eller spesielt) mot Israel, men like mye også mot alle andre land hvor dette inngår som en del av arsenalet. Som sagt, hæren har ikke våpen til pynt.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    299
    Hvorfor Israel bruker klasebomber over en lav sko i Libanon er da ganske så åpenbart. De ønsker å sende en beskjed:

DON'T FUCK WITH ME!!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.856
    Torget vurderinger
    1
    Klasebomber/våpen ("clusters"), er et samlebegrep på en type "multiple munitions" som kan ha litt ulik virkemåte, men i teknisk oppbygning deler de en ting til felles: våpentypen(e) enten det er bomber, granater, eller raketter (bomber slippes, granater skytes med rør (herunder er det interessant at bombekaster kalles dette, siden man benevner "bombene" korrekt: som granater), raketter har egen "motor" -så har vi det som gjerne kalles krysserraketter som er mer som flygende bomber og ble introdusert allerede under 2. VK under navnet V1...).

Uansett, så fungerer våpenet som en beholder som i en gitt avstand over bakken åpner seg (ikke eksploderer, slik som f.eks. granater ofte gjør ved tempering: tidsinnstilt i forhold til avstand) og sprer sprengladningene (ofte kalt "bomblets")over et bestemt område (effektiv virkningsgrad).

Det er vanlig å vise demonstrasjonfilmer der klasebomber detonerer over stridsvogner og fly på bakken for å vise hvor effektive de er. Det finnes flere typer og kombinasjoner av klasevåpen, deriblant fosforgranater/eller en blanding av fosfor og splinter og høyeksplosiver. JDAM (GPS styrte bomber på noen hundre kg) er populære og nøyaktige våpen der både clustere og mer konvensjonelle ladninger leveres med, itillegg til laserstyrte bomber, granater og raketter, der sprenglegemet styres inn ved hjelp av laserpeking på målet.

Noen av disse "småbombene" evner å slå igjennom ca.15-30cm homogent panser. I tilleg er det ikke et problem å lage clusters med stålspiker/splinter som uten problem går gjennom mur/betong og stein. Jeg har sett flere bilder av splintclustere avfyrt med 155mm artilleri i Sør-Libanon der splintene (som er mer som stålspiker) står spikret flere centimeter i stein etter detonasjon.

Utover høyeksplosiver, fosfor og splintclustere, finnes det andre typer som representerer et "problem" som kan være tilsiktet. Det finnes muligheter for å lage clustere som detonerer i luften, ved anslag i bakken, og tidsinnstilt. Eller bare som miner. Eller, slik som noen av de amerikanske Tomahawk-krysserrakettene designet i utgangspunktet for å angripe f.eks. Warschawa-pakt flysplasser mm. der du har en kombinasjon av disse: noen detonerer i lufta, ved anslag, noen detonerer ved ujevne mellomrom etter at de blir liggende på bakken, mens noen rett og slett fungerer som miner for å gjøre arbeidet med å rydde dem ytterligere vanskelig.

I tillegg kommer det "sivile" problemet inn i bildet ETTER at konflikten er over, og det er den høye graden av blindgjengere. Påstanden fra fabriakantenes side ligger normalt på 1-5%, mens den i virkeligheten sannsynligvis er mye høyere, kanskje rundt 40-45%. Dette er påstander jeg har hørt fremsatt av mineryddere i Norsk Folkehjelp, som bl.a. har jobbet i Kuwait og Irak.

Mvh.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    IRMA gjengir nyheter fritt for synsing og politiske kommentatorer. .
    Jeg latterliggjorde ikke nyhetskilden, men din påstand om at den er fri for synsing og politiske kommentarer.

Et naivt utgangspunkt.

Tror du ikke redigeringen har noe å si. Hva med de fakta som slike kilder ikke omtaler? Det er et stort problem.

Egeland og Willoch er synsere? Ja det får stå for din regning!

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Jeg leste de sidene hvor militærpersonell uttalte seg og et par til. De påstod at det var et effektivt og legitimt våpen. Jeg fant det vanskelig å trekke noen entydige konklusjoner ut av det, det var gode argumenter også mot, men millitære offiserer finner det tydeligvis rasjonelt å bruke dem.

All den tid NATO og Norge støtter bruk av klasebomber, finner jeg det imidlertid dobbeltmoralsk å fordømme Israel for å bruke dem, i hvertfall på offisielt hold. Vi kan ikke fordømme andre for noe vi selv forbeholder oss retten til å gjøre. En generell debatt rundt klasebomber er sikkert interessant, og såvidt meg bekjent pågående. Hvis et internasjonalt forbud kommer på plass og Israel ikke overholder dette, er kritikk legitimt. Hvis du er generelt mot all bruk av klasebomber, hvilket jeg antar, bør imidlertid ikke kritikk rettes bare (eller spesielt) mot Israel, men like mye også mot alle andre land hvor dette inngår som en del av arsenalet. Som sagt, hæren har ikke våpen til pynt.
    Det er ikke klasebombene per se jeg tar fatt i akkurat i denne saken (selv om jeg, som du ganske riktig antyder, er i mot våpen som så åpenbart rammer et alt for stort antall sivile), men det faktum at de ble benyttet som de gjorde, med ca 90% av det totale antallet (Ref Egeland, FN) sluppet bl.a. over byområder i det siste døgnet før våpenhvilen. Det var i denne kontektsten jeg stilte noen spørsmål, som ingen av de ukritisk pro-isralske har vært i nærheten av å svare noe som helst på.
    For du må aldri i vår debatt glemme det interessante faktum, Løkken, at vi har samme mål; færre terrorister og en verden der folk kan leve side om side uten denne stadige (og periodevis økende) trusel om ekstremhandlinger mot den generelle befolkning. Jeg fordømmer altså ikke Israel mer enn andre for å benytte klasebomber. Men ser du dette litt i perspektiv så har ikke Hizballah slike våpen, dessuten har de svært lite infrastruktur og maskineri som egner seg tilangrep FRA slike våpen (fly på bakken, pansret kjøretøy, lastebiler, samlede tropper).
    Så jeg sliter igjen med å se at den eventuelle rasjonaliteten i det aktuelle døgnets massive klasebombing har gjort stort annet enn å ramme en allerede hardt prøvet sivilbefolkning. Og det er ikke en god ide dersom målet er å bygge opp tilliten i normabefolknigen, samt bygge ned deres tro på Hizballah. Dette viktige poenget ser det virkelig ut til å være vanskelig å ta inn. Og derved sniker det seg inn en gryende mistanke om at det finnes vikarierende motiver for handlingsmønsteret.

Honkey

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Og derved sniker det seg inn en gryende mistanke om at det finnes vikarierende motiver for handlingsmønsteret.

Honkey
    Hvilke vikarierende motiver tenker du på, rent faktisk?

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0

Så lenge Israel ikke begrunner disse handlingene blir det til at vi må se hva det ligner. Det ligner etnisk rensing.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Israel har da begrunnet hvorfor de angrep Hizbollah?
    Etnisk rensing Karl ?

Jeg blir bare mer og mer fascinert av venstresidens verdensbilde.Det ser ut for meg som at alle som har proklamert at de tror på den sanne Gud må igjennom en spessiell domsprosess fra dere.Mens for eksempel Muslimer som tar Muhammeds fremgangsmåter på alvor er liksom litt fritatt for noe fredsansvar?
    Eller hvordan Bush blir hengt ut i annenhvert innlegg av enkeltes hang til å finne syndebukker for at "vi(eller "verden" ) har det så fælt" ? I don't get it.......

Mange(legg merke til denne før dere setter kaffien i vrangstrupen :D ,det betyr ikke alle) sosialister virker ha en selvpålagt ynkelighet/underdanighet som gjør at de føler seg vel skikket og med fullt belegg kan sparke friskt fra seg "oppover" i systemet ......? Jo man har vel en slags legitimitet viss man føler seg som et "offer" .
    En hjelper ikke mennesker ved å syns synd på dem.En må gå aktivt inn og hjelpe de og gi de tro på seg selv og gi dem fremtidsdrømmer!
    Dette ble da langt utenfor tema i tråden ::)
    Bare litt betraktninger fra bak skjermen med en god kaffikopp i hånden :)

Jeg trøster meg med at med det mål en dømmer andre skal en selv bli dømt.
    Ha en fordomsfri fredag!

Mvh
    Rune

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Hvis du ikke har lest alle innleggene forut, så kan jeg opplyse deg om at dette innlegget handler om bruk av klasebomber i krigens siste fase.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Og så?

Jeg ser du har klipp fra endel Israelvennlige steder, og fra den kjente saken om fotografiene.

Jeg har aldri sagt at det bare er israelvennene som manipulerer. Jeg mener bare at det er viktig å vite om du kan stole på det som står der. Derfor leser jeg et politisk balansert utvalg av aviser som har godt renomme..

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Hvis du ikke har lest alle innleggene forut, så kan jeg opplyse deg om at dette innlegget handler om bruk av klasebomber i krigens siste fase.
    Joda,jeg fekk såvidt med meg det.

Krig er noe herk for å vere litt banal.Israel kunne sikkert gjort ting annerledes og bruk av klasebomber virker brutalt og grusomt.Jeg forsvarer ikke Israels drap av uskyldige mennesker og forsåvidt så mener jeg igrunnen at intet menneske har rett til å ta livet av et skyldig menneske heller,men vi lever i en komplisert verden.........
    Alle muslimer er ikke ute etter å fjerne Israel fra kartet,men der er en del,og skal Israel bare stå å ta imot slag etter slag i trynet? Hadde du gjort det Karl? Viss en fyr plutselig slo til deg 3-4 ganger og du stod i en posisjon der du ikke kunne flykte noen vei?

At enkelte klarer å vri konflikten der nede til at jøder er blodtørstige landerobrere og at det var de som startet provokasjoner sier mest om deres egen nisselue........Selvsagt har Israel og jødene rett på det knøttlille området de ble tildelt.Palestina-arabere som aldri har sett på jødene som mennesker og aldri har annerkjent Israel, er det som vil erobre land og de har med all mulig tydelighet visst det ved flere angrep.Israel har forsvart seg godt og i 1967 presset de palestina-araberene tilbake og inntok et litt større område enn de hadde før de ble angrepet.Helt normalt i kriger opp igjennom tidene og det er da vel aldri vert snakk om at et land må gi fra seg land erobret i en forsvarskrig tidligere i historien? Eller ?

Det er derfor jeg hele tiden har sagt at det er påtide at vi i Norge får se hvorfor alle muslimske land er diktatur og ikke demokrati.Jeg syns jeg begynner å se tendensene i Norge også ved at de begynner å stille krav,men selv om de skulle gå så langt som å sprenge en bombe eller 2 i Oslo så vil det vere småtteri i forhold til hva Israel har måttet leve med.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Vil du at vi skal lukke øynene for at Israel påviselig har brukt klasebomber i en fase der krigen i realiteten var avblåst? Skal Israel gis utvidede rettigheter i forhold til andre land?

Synet om at Israel er okkupanter deles med mange og er tilstrekkelig dokumentert, sist av Willoch et annet sted i tråden.

Du innfører ikke demokrati på denne måten.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Jeg finner den paradoksale setningen "...land erobret i en forsvarskrig" litt underholdende, må jeg medgi.... :)

....jeg tror jeg stikker bort og tar
    og banker'n litt i selvforsvar
    og lærer'n å la folk i fred...

(Etter hukommelsen, fra Paus' sang "Hvem er den mannen")

Og ellers er RuneS innlegg fullt av korttenkthet, og er heller ikke i nærheten av noen svar på mine spørsmål angående FN's sterke kritikk av hendelsesforløpet de siste dager før våpenhvile.

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Så lenge Israel ikke begrunner disse handlingene blir det til at vi må se hva det ligner. Det ligner etnisk rensing.
    ;D ;D ;D ;D ;D

Etnisk rensing i Libanon? Sammensetningen av etniske grupper i Libanon er nøyaktig den samme som for et halvt år siden. Israel har atomvåpen, hvis etnisk rensing var målet, ville de brukt dem. Eller i det minste et eller annet som faktisk er effektivt til å fjerne utvalgte grupper.

;D ;D ;D ;D ;D

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Jeg sier det ligner. Har du et bedre forslag? Hva synes du det ligner? Massemord?

Kanskje massemord er den riktige betegnelsen.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Du har det lett, du bortdefinerer problemet. Men det finnes i virkeligheten, og i Israels historie.

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    En hjelper ikke mennesker ved å syns synd på dem.En må gå aktivt inn og hjelpe de og gi de tro på seg selv og gi dem fremtidsdrømmer!
    Her er vi helt enige
    men når Israelerne da i krigens siste dag oversvømmer boligområder (restene av dem) med klasebomber, som vi vet at vil ramme sivilbefolkningen i ettertid, så kommer tanker som etnisk rensing inn.
    Er det å gi folk trygghet og fremtidsdrømmer, det å ”fylle” byene deres med udetonerte bomber som vil gå av hovedsakelig ved barns lek?
    Vi betrakter Muslimene som litt mindre opplyst og mer hjernevasket av imamer enn Israelere. Derfor forventer vi at Israelere skal oppføre seg deretter.
    Hvorfor du kategoriserer dette synet inn i høyre og venstresiden er uforståelig for meg. Det handler om empati, humanitet, ikke høyre og venstre.

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Uten å legge ord i munnen på Honkey, vil jeg anta at et motiv fort kan være driften etter mer makt og landområder, et annet å forsikre seg at de som bor i områdene konstant er utsatt for faren for lemlestelse og død. Prosessen med å bygge opp blir kraftig forsinket og fordyrende fordi områdene må ryddes for miner før bygging kan starte....

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Jeg har også en gryende mistanke (basert i at jeg ikke har sett EN som antyder det motsatte) at pro-israel-siden faktisk synes det er OK at libaneserne fikk dynger med klasebomber i hodet.
    Det skremmer meg, og jeg håper jeg tar skammelig feil!

Honkey

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Uten å legge ord i munnen på Honkey, vil jeg anta at et motiv fort kan være driften etter mer makt og landområder, et annet å forsikre seg at de som bor i områdene konstant er utsatt for faren for lemlestelse og død. Prosessen med å bygge opp blir kraftig forsinket og fordyrende fordi områdene må ryddes for miner før bygging kan starte....
    Takker for support lomt :), jeg har ikke besvart det spørsmålet, ettersom jeg ikke kommuniserer med den mannen, da han gjentatte ganger har vist at han ikke er i stand til å føre en normal debatt, enn si lese sine motdebattanters innlegg.
    Bortsett fra det vet jeg intet om motivasjonen fra IDF, men ettersom min fantasi ikke strekker til for å finne noen rasjonell grunn, blir jeg rent ut sagt veldig usikker på hva denne motivasjonen egentlig er. Og jeg undres på om det er noe som stikker under, ganske enkelt, noe man ikke uten videre kan se.

Honkey

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20

Beklager, men nå vrøvler du kraftig.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Nå venter vi i spenning på at Hizbollah skal bli avvæpnet, slik FN-resolusjonen forlanger. Spørsmålet er om Iran vil akseptere noe slikt.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Hvorfor Israel bruker klasebomber over en lav sko i Libanon er da ganske så åpenbart. De ønsker å sende en beskjed:

DON'T FUCK WITH ME!!

Kanskje det. Egentlig helt og fullt forståelig

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Jeg har ingen anelse om hvorfor det ble brukt så mye klasebomber de siste dagene, eller om dette i det hele tatt er korrekt (?) men om man skal gjette vil jeg jo tro at det hastet med å gjøre mest mulig skade for å hindre Hizbollahs muligheter til å få inn nye forsyninger av våpen.
    Om det ble gjort for å drepe flest mulig sivile tror jeg ikke, men kanskje en slags mening var å få befolkningen i Libanon til å forstå at om de støtter Hizbollah og deres stadige angrep på Israel, så får det konsekvenser, som de nå har fått merke.
    Mange støtter Hizbollah i dette området og nå har de fått se at det har sine uheldige sider, man kan ikke bare angripe og tro at dette ikke vil bli gjengjeldt.
    Jo lenger tid det tar å rydde området, jo lenger tid vil det også ta for Hizbollah å bygge seg opp igjen, for er det noe som er sannsynlig, så er det at dette kommer til å skje.

Jeg synes ikke det er greit om Israel med hensikt dynger klasebomber i hodet på sivile libanesere Honkey. Men så lenge ikke du eller jeg eller noen andre her ser ut til å vite hvorfor dette er blitt gjort, så er det kanskje noe tidlig å dømme? For som man har sett mange eksempler på underveis i denne debatten og ellers så har Israel gang på gang fått skylden for noe som i ettertid viser seg å være feil. Men når dette omsider kommer frem ( og ofte gjør det ikke heller det, her til lands i alle fall) er det plutselig ikke så interessant å snakke om det lenger…

Og alt som er kommet frem om manipulering og løgn, det blåses selvsagt bort... igjen og igjen. Ikke interessant i det hele tatt...

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Jeg har ingen anelse om hvorfor det ble brukt så mye klasebomber de siste dagene, eller om dette i det hele tatt er korrekt (?) men om man skal gjette vil jeg jo tro at det hastet med å gjøre mest mulig skade for å hindre Hizbollahs muligheter til å få inn nye forsyninger av våpen.
    Om det ble gjort for å drepe flest mulig sivile tror jeg ikke, men kanskje en slags mening var å få befolkningen i Libanon til å forstå at om de støtter Hizbollah og deres stadige angrep på Israel, så får det konsekvenser, som de nå har fått merke.
    Mange støtter Hizbollah i dette området og nå har de fått se at det har sine uheldige sider, man kan ikke bare angripe og tro at dette ikke vil bli gjengjeldt.
    Jo lenger tid det tar å rydde området, jo lenger tid vil det også ta for Hizbollah å bygge seg opp igjen, for er det noe som er sannsynlig, så er det at dette kommer til å skje.

Jeg synes ikke det er greit om Israel med hensikt dynger klasebomber i hodet på sivile libanesere Honkey. Men så lenge ikke du eller jeg eller noen andre her ser ut til å vite hvorfor dette er blitt gjort, så er det kanskje noe tidlig å dømme? For som man har sett mange eksempler på underveis i denne debatten og ellers  så har Israel gang på gang fått skylden for noe som i ettertid viser seg å være feil. Men når dette omsider kommer frem ( og ofte gjør det ikke heller det, her til lands i alle fall) er det plutselig ikke så interessant å snakke om det lenger…

Og alt som er kommet frem om manipulering og løgn, det blåses selvsagt bort... igjen og igjen. Ikke interessant i det hele tatt...

Du fortsetter din lenge benyttede metode med å anta eller insinuere at det som ikke er til Israels fordel ikke har skjedd. Og OM det har skejdd, så er det fiendens feil uansett. Og/eller at det ikke vil komme fram i norsk presse. Paranoid sludder. Disse påstandene skjønner jeg ikke fnugget av, jeg ser stort sett alt det du sier ikke står i avisen i nettopp avisen.
    Og dermed drar jeg til Danmark, likesågodt. God helg på deg!

Honeky

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Du fortsetter din lenge benyttede metode med å anta eller insinuere at det som ikke er til Israels fordel ikke har skjedd. Og OM det har skejdd, så er det fiendens feil uansett. Og/eller at det ikke vil komme fram i norsk presse. Paranoid sludder. Disse påstandene skjønner jeg ikke fnugget av, jeg ser stort sett alt det du sier ikke står i avisen i nettopp avisen.
    Og dermed drar jeg til Danmark, likesågodt. God helg på deg!

Honeky
    God tur til Danmark, håper halsen holder!! :)

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Honkey; du skriver med en troende kvinne. Hun har falt for jødenes tragedie fra 2 verdenskrig som unnskyldning for alt. Hun praktiserer en form for kristen etikk som handler om at det å tro på Israel er omtrent som å tro på gud. Og alle kristne og alle israelere (iallefall jødene) er pr definisjon snille. Muslimer er slemme, for de tror ikke på gud.

Litt naivt og rørende med andre ord.

O

om.s

Gjest
    Dette svaret gav du meg på innlegg #140 i denne tråden Karl

"oms: jeg liker å ta poeng jeg, også de jeg får billig. Takk skal du ha!"

Samt en hånlig beskjed om å sette meg inn i det som skjer i midtøsten, hvilket jeg åpent innrømmet at ikke var en av mine prioriterte prosjekt.

Etter helt ærlige forsøk på å forstå hva jeg tidligere har misset gjennom bla å lese dine og honkey´s innlegg må jeg bare si at hadde jeg ikke noe standpunkt før innlegg # 140 så har jeg det definitivt etter, makan til selvopptatt arrogant og navlebeskuende "perspektiv" har jeg sjelden "møtt" i noen diskusjon.
    All sympati, og ikke minst med tanke på balanserte synspunkter, derav all honnør til BB King, Ivar Løkken, komponenten m,fl for at de i det hele tatt gidder diskutere dette med deg....

Dine poenger fremstår her etterhvert mer enn billige "for en som ikke skjønner hva som skjer i midtøsten".....

muvh

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Dette svaret gav du meg på innlegg #140 i denne tråden Karl

"oms: jeg liker å ta poeng jeg, også de jeg får billig. Takk skal du ha!"

Samt en hånlig beskjed om å sette meg inn i det som skjer i midtøsten, hvilket jeg åpent innrømmet at ikke var en av mine prioriterte prosjekt.

Etter helt ærlige forsøk på å forstå hva jeg tidligere har misset gjennom bla å lese dine og honkey´s innlegg må jeg bare si at hadde jeg ikke noe standpunkt før innlegg # 140 så har jeg det definitivt etter, makan til selvopptatt arrogant og navlebeskuende "perspektiv" har jeg sjelden "møtt" i noen diskusjon.
    All sympati, og ikke minst med tanke på balanserte synspunkter, derav all honnør til BB King, Ivar Løkken, komponenten m,fl for at de i det hele tatt gidder diskutere dette med deg....

Dine poenger fremstår her etterhvert mer enn billige "for en som ikke skjønner hva som skjer i midtøsten".....

muvh
    Jeg har fulgt med på debatten, men har ikke tid til å engasjere meg i den. Dette innlegget fra om.s er en typisk måte å få sine motdebattanter til å fremstå i et dårlig lys. I denne debatten er alle de som deltar mest like gode når det gjelder å bruke billige poenger, Karl og Honkey (bl. a.) er hverken bedre eller verre enn Komponenten, Ivar Løkken eller B.B. King.

Får vel føye til "etter min mening" så ingen prøver å arrestere meg på å komme med falske sannheter..... ;)

O

om.s

Gjest
    Jeg har fulgt med på debatten, men har ikke tid til å engasjere meg i den. Dette innlegget fra om.s er en typisk måte å få sine motdebattanter til å fremstå i et dårlig lys. I denne debatten er alle de som deltar mest like gode når det gjelder å bruke billige poenger, Karl og Honkey (bl. a.) er hverken bedre eller verre enn Komponenten, Ivar Løkken eller B.B. King.
    Nåja, det var ikke akkurat så opplysende for helheten ditt poeng her heller,fortsett heller, som meg å følge denne debatten på sidelinjen.
    Min intensjon med adresse karl var hans tidligere direkte og personlige "tilsnitt" og personlige "anbefalinger".
    Men det var ikke direkte "kostbart" og opplysende i denne sammenheng heller dette poenget ditt her...

apropo: forhistorie, du bør lese forløperen til dette utsagnet mitt tidligere i posten, sette folk i dårlig lys? det finner du ett meget godt ex rundt svar #140 i denne tråden.

mvh

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    OMS: Etter mitt syn finnes det ingen annen måte å forklare komponentens underlige retorikk på. Jeg har prøvd lenge med argumenter, men møter bare hennes vagt begrunnede vegg av tro. Da jeg så at Honkey reagerte på det samme ville jeg forklare dette, og, om mulig, provosere fram en refleksjon hos komponenten.

Jeg skjønner at det ikke tar seg helt fint ut, men det er for å spore henne inn på en annen måte å argumentere på.

Det er også et utrykk for frustrasjon.

O

om.s

Gjest
    OMS: Etter mitt syn finnes det ingen annen måte å forklare komponentens underlige retorikk på. Jeg har prøvd lenge med argumenter, men møter bare hennes vagt begrunnede vegg av tro. Da jeg så at Honkey reagerte på det samme ville jeg forklare dette, og, om mulig, provosere fram en refleksjon hos komponenten.

Jeg skjønner at det ikke tar seg helt fint ut, men det er for å spore henne inn på en annen måte å argumentere på.

Ok!

mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10

Dette var skuffende Karl.

Skjønner at argumenter ikke strekker til fra tid til annen, men dette............. :mad:

Jeg kunne brukt tid på å argumentere i mot dette, evt. forsvart Komponenten, som jeg oppfatter som en redelig debattant, men det blir for dumt. Dette er lavmål.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn