Israel i sin fulle rett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.492
    Viss man ser på Paulus & Co for ca 2000 år siden,som er av de første kristne,så hadde de akkurat samme fremgangsmåter og mål som en Jesu etterfølger av idag.
    Der er ingen forandring overhodet.
    Volden bestod av den de ble utsatt for av "kalkstøttene" på den tiden.
    Kjernen i kristendommen er Jesus,og Han har alltid vert og vil alltid forbli den samme.Så der kan ikke vere noen "sekularisering" av den sanne kristendom.Den er og blir uforandret.

Sekularisere Islam? Jo,lykke til ! Hadde vert morsomt med en brainstorming på gode ideer om hvordan dette skal gjøres.
    Vet ikke hva som blir regnet som kjernen i Islam,men viss det er Muhammed så har verden et godt stykke arbeid å gjør for å forandre muslimers fremgangsmåter ved "misjonering".
    Det er ikke religionene det er noe galt med, det er menneskene som utøver den som det glipper for engang iblandt.
    Hva er forskjellen på å henrette et menneske i Allahs navn eller i Jesu navn?

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.242
    Torget vurderinger
    2
    Noe har vel kristendommen forandra seg ?
    I Norge er det vel ikke lenger aktuellt med tvangskristning a la Olav Digre. Svovelprekener a la Hallesby er det heller ikke så mye igjen av. Og på syttitallet slutta vel den norske statskirka med djevleutdrivelser. Kvinnelige prester kom vel på sekstitallet. (Hva hadde Paulus sagt til det?)
    Til og med kvinnelig biskop og homofile prester er nesten akseptert i dag. Så det har skjedd en del siden Paulus.

Heldigvis.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Viss man ser på Paulus & Co for ca 2000 år siden,som er av de første kristne,så hadde de akkurat samme fremgangsmåter og mål som en Jesu etterfølger av idag.
    Der er ingen forandring overhodet.
    Volden bestod av den de ble utsatt for av "kalkstøttene" på den tiden.
    Kjernen i kristendommen er Jesus,og Han har alltid vert og vil alltid forbli den samme.Så der kan ikke vere noen "sekularisering" av den sanne kristendom.Den er og blir uforandret.

Sekularisere Islam? Jo,lykke til ! Hadde vert morsomt med en brainstorming på gode ideer om hvordan dette skal gjøres.
    Vet ikke hva som blir regnet som kjernen i Islam,men viss det er Muhammed så har verden et godt stykke arbeid å gjør for å forandre muslimers fremgangsmåter ved "misjonering".
    Kristendommen og islam er like uforandret; de har i seg selv ingen egen bevissthet. Av og til lurer jeg på om de religiøse også mangler sådan, en ting jeg mener man i seriøs kristen ånd bør vise er respekt for annerledes tenkende. RuneS viser her at han har total disrespekt for "de vantro".
    Det har opp gjennom våre tidsaldre vært mye rare handlinger i en eller annen guds navn. Det er det fortsatt. Men ser man det slik at Jesuitter, Katolikker, Jehovas Vitner, Den Norske Kirke og Pinsemenigheten har et identisk verdenssyn, undres jeg på hvilken planet man kommer fra. Kristendommen er i form slik "de kristne" lever den, mens den i budskap er slik "de kristne" tolker den. Sånn er også Islam. Vi har i den kristne del av verden en klar oppfattelse av at de som tror på Allah er mer barbariske og uforstandige enn de som tror på vår Gud. I antall finnes nok noe flere med vold som virkemiddel innen Islam, men fra det til å tro at majoriteten ser det slik er et langt sprang. Herr og fru "Hvermannsen" ønsker ikke vold og trusler uansett hvor i verden du befinner deg. Men den atmosfæren de bor i oppfordrer flere til dette i enkelte kulturer enn i andre.
    Den sikreste måten å få rett i at det aldri går an å sekularisere Islam er å kompromissløst hevde: Det går ikke! Da vil man heller ikke benytte de nødvendige virkemidler for å få det til, nettopp fordi man har bestemt seg for at det ikke går. Ergo får man rett....

Honkey

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Så lenge teknologi er så tilgjengelig at hvem som helst kan lage masseødeleggelsesvåpen er én akkurat én for mye. Uten bomber er du dømt til å tape, uten maktmidler er det ingenting som hindrer Bin Laden i å slå til mot sivile mål i stor skala.
    Maktbalanse er viktig i dagens verden, selvsagt. I Utopia er det ikke så viktig, mens jeg antar at det er i teorien muloig å kommme et stykke nærmere Utopia enn det vi er pr i dag. Som sagt kan du ikke bombe noen til fredelig samvær, det må benyttes andre metoder. Poenget mitt er at vi nå har testet ut metode 1 lenge nok, på tide med metode 2. Vi kan ike gjøre dette over natten selvsagt, man bygger ikke hverken Rom eller tillit på en dag. Man må bare begynne, ta det første skrittet, gi den første innrømmelsen.
    Dette er en uprøvd sport i politikken. Det kan selvsagt ikke gjøres undre på denne måten, det kan bare langsomt arbiedes mot en viss avspenning. Men kaster du bomber og granater faenivold første dagen, da har du hordene på dørmatta før klokka klinger til neste skoledag. Det ville blitt ny verdensrekord i hurtig lærdom!

Honkey

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Noe har vel kristendommen forandra seg ?
    I Norge er det vel ikke lenger aktuellt med tvangskristning a la Olav Digre. Svovelprekener a la Hallesby er det heller ikke så mye igjen av. Og på syttitallet slutta vel den norske statskirka med djevleutdrivelser. Kvinnelige prester kom vel på sekstitallet. (Hva hadde Paulus sagt til det?)
    Til og med kvinnelig biskop og homofile prester er nesten akseptert i dag. Så det har skjedd en del siden Paulus.

Heldigvis.
    Mennesket har alltid laget sine egne regler.Hva enkelte som kaller seg kristne har gjort av dritt opp igjennom tidene står i sterk kontrast til det livet Jesus levde,og det er Jesus sitt liv som er mitt forbilde.
    Kristendom=Jesus
    Selv om enkelte kommer til å akseptere ditt og datt,så er det ikke lenger ekte kristendom viss en begynner å lage sine egne regler og avguder og går vekk fra Guds ord.
    Bibelen,Guds ord,kommer til å bestå til evig tid!

Har forsåvidt stusset litt i Paulus sitt kvinnesyn ;)

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Kristendommen og islam er like uforandret; de har i seg selv ingen egen bevissthet. Av og til lurer jeg på om de religiøse også mangler sådan, en ting jeg mener man i seriøs kristen ånd bør vise er respekt for annerledes tenkende. RuneS viser her at han har total disrespekt for "de vantro".
    Honkey
    Selv om du har sett hva jeg skriver på off-topic på et hififorum,så kjenner du meg ikke.Likevel vet du hva jeg respekterer eller ikke?
    Er du psykolog? :D

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.242
    Torget vurderinger
    2
    Når de som bekjenner seg til kristendommen gjør feil, går utenom det som står i bibelen, da blir det unnskyldt med at "dette er ikke guds ord, dette får de stå for sjøl" o.l.

Mens alt som muslimer foretar seg, ja det er etter koranen, samme hvor ille det måtte være.

Noe som ikke rimer her.

K

knutinh

Gjest
    Mennesket har alltid laget sine egne regler.Hva enkelte som kaller seg kristne har gjort av dritt opp igjennom tidene står i sterk kontrast til det livet Jesus levde,og det er Jesus sitt liv som er mitt forbilde.
    Kristendom=Jesus
    Selv om enkelte kommer til å akseptere ditt og datt,så er det ikke lenger ekte kristendom viss en begynner å lage sine egne regler og avguder og går vekk fra Guds ord.
    Bibelen,Guds ord,kommer til å bestå til evig tid!

Har forsåvidt stusset litt i Paulus sitt kvinnesyn ;)
    Er det ingen uenighet om hva jesus ord egentlig var? Protestanter vs katolikker vs ortodokse? Hvem kan opphøye seg til dommer og si hvilken tolkning av bibelen er rett?

Hvordan skal man egentlig tolke setninger "du skal ikke la din sæd falle til jorden"? Betyr det at man ikke skal utføre obskøne handlinger på et jorde eller at man ikke skal bruke prevensjon?

Er smale kristne sekter som praktiserer både satanutdrivelse, slange-gift-tester, dommedags-profetier, sex med mindreårige etc noe mindre kristne enn de store stats-sanksjonerte religionene?

Er den kristendommen som ble praktisert de første århundrene etter jesus mer "opprinnelig" enn den man driver med i dag, hadde de samme "bibel" som oss og er det fornuftig å prøve å spore opp deres religiøsitet hvis man vil leve mest mulig likt det Jesus befalte?

-k

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.242
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan skal man egentlig tolke setninger "du skal ikke la din sæd falle til jorden"? Betyr det at man ikke skal utføre obsøke handlinger på et jorde eller at man ikke skal bruke prevensjon?

-k
    Det heter "Du skal ikke spille din sæd på marken, den skal brukes på nærmeste kvinne for å fylle opp jorden" ;D

K

knutinh

Gjest
    Det heter "Du skal ikke spille din sæd på marken, den skal brukes på nærmeste kvinne for å fylle opp jorden" ;D
    Men du skal vel ikke spille din sæd på andre enn din viv?=) Eller åpner dette for kreative muligheter?

-k

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.242
    Torget vurderinger
    2
    Men du skal vel ikke spille din sæd på andre enn din viv?=) Eller åpner dette for kreative muligheter?

-k
    Man kan spille litt her, man kan spille litt der. Det kan bli utrolig bra musikk av det.

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.492

Kristendom=Jesus
    Det samme gjelder vel ugjærninger begått i Allahs navn?
    Hvis du ser på jesus sine gjerninger og Guds ord så er det vel ting der også som ikke er i vater?

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Drep og brenn, men styr unna de uskyldige små barna.
    Dette kan du umulig ha lært på østfronten. Det må da være en missforståelse at du ikke havnet i Sibir sammen med vennene dine. For en gangs skyld kunne russerne gjort noe nyttig.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Når en tar imot Jesus som sin frelser så blir en født på ny.En får et nytt tenkesett,og en blir ledet av Den Hellige Ånd om hva som er rett og galt.
    Jeg tror fullt og fast på at Bibelen er Guds ord og at Den Hellige Ånd vil gi de som tar imot en lik forståelse av det grunnleggende.At vi av og til tolker enkelte ting litt forskjellig tror jeg kan vere oppbyggende.Alle kristne jeg kjenner ser på Jesus som den viktigste å feste blikket på,og slik var også de første kristne.
    Jesus er ikke en død historie figur som er bundet av hva som er skrevet om Han eller ser ut slik Da Vinci malte Han ;) ,Han lever!!
    Klar til å ta imot  muslimer,ateister,pedofile,skattesnyltere,osv. med åpne armer  :)

Tilbake til tema;
    Israel er i sin fulle rett til å forsvare seg mot terrorister.At terroristene har valgt å bygge sine baser i bunkerser under sivile uskyldige mennesker sine hus er en tragedie,og Israel gjør sitt ytterste for at uskyldige liv ikke skal gå tapt.De er i krig,og alle vet at vonde ting skjer i en krigssituasjon.
    Vi(eller nå sitter jeg jo skammelig tryggt bak min PC skjerm) kan også fort bevege oss mot en mer omfattende konflikt enn kun midtøsten.Begynner Iran å slenge seg på med tvilsomme våpen så har Israel gjort det klart at de kommer til å svare med voldsom kraft.Blir Syria innblandet så slenger kanskje Russland seg på og da har vi det gående...........

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Som sagt kan du ikke bombe noen til fredelig samvær, det må benyttes andre metoder.
    Honkey
    Nå vrøvler du som vanlig. Tyskland og Japan er da blitt rimelig fredelige etter å ha smakt pisken.

jetman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2005
    Antall liker
    1
    Når en tar imot Jesus som sin frelser så blir en født på ny.En får et nytt tenkesett,og en blir ledet av Den Hellige Ånd om hva som er rett og galt.

Tilbake til tema;
    Israel er i sin fulle rett til å forsvare seg mot terrorister.At terroristene har valgt å bygge sine baser i bunkerser under sivile uskyldige mennesker sine hus er en tragedie,og Israel gjør sitt ytterste for at uskyldige liv ikke skal gå tapt.De er i krig,og alle vet at vonde ting skjer i en krigssituasjon.
    Du er ikke lite snau, det skal du ha. Tolker deg dit hen at siden du er ledet av Den hellige Ånd, har denne ånden fortalt deg at det er helt okei at Israel går til angrep på en nasjonalstat som et svar på hva en terroristgruppering foretar seg. Du er slettes ikke snau....

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Du er ikke lite snau, det skal du ha. Tolker deg dit hen at siden du er ledet av Den hellige Ånd, har denne ånden fortalt deg at det er helt okei at Israel går til angrep på en nasjonalstat som et svar på hva en terroristgruppering foretar seg. Du er slettes ikke snau....
    Libanon klarer ikke holde kontroll med innenlandske terrorister slik FN krever. Terroristene har raketter med rekkevidde opptil 200 km og angriper Israel ut i fra en eller annen syk logikk om å utslette Israel fra kartet. Israel har intet annet valg enn å slå tilbake. Deler av verdensopinionen er mot jødene. Slik var det på 1930-tallet, og slik er det i dag. Jeg skjønner naturligvis godt hvorfor Israel har bygget opp en av verdens beste og mest effektive militære styrker. Uten sin militære slagkraft, hadde staten Israel med sikkerhet vært utslettet for mange år siden. Jeg minnes med glede den enøyde general Moshe Dayan. Et taktisk geni. Det tok 6 dager å rævkjøre araberne i 1967! Genialt er ordet.

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Nå vrøvler du som vanlig. Tyskland og Japan er da blitt rimelig fredelige etter å ha smakt pisken.
    Ja, la oss slippe noen atombomber over hele midtøsten, så blir vi kvitt hele problemet. ;)

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Libanon klarer ikke holde kontroll med innenlandske terrorister slik FN krever. Terroristene har raketter med rekkevidde opptil 200 km og angriper Israel ut i fra en eller annen syk logikk om å utslette Israel fra kartet. Israel har intet annet valg enn å slå tilbake. Deler av verdensopinionen er mot jødene. Slik var det på 1930-tallet, og slik er det i dag. Jeg skjønner naturligvis godt hvorfor Israel har bygget opp en av verdens beste og mest effektive militære styrker. Uten sin militære slagkraft, hadde staten Israel med sikkerhet vært utslettet for mange år siden. Jeg minnes med glede den enøyde general Moshe Dayan. Et taktisk geni. Det tok 6 dager å rævkjøre araberne i 1967! Genialt er ordet.
    Det som er problemet med Israels bombing av Libanon er at dette kommer til å skape mange nye terrorister. Mange barn og ungdommer i Libanon mister sine kjære. Blant dem finnes det noen som kommer til å utvikle et så intenst hat til Israel at de vil være villig til å bli selvmordsbombere. Om fem år, eller ti år. Eller kanskje tyve år. Innen den tid har vel terroristene utviklet nye metoder, antageligvis.

Jeg forstår israelernes frustrasjon over å bli utsatt for alle disse terrorangrepene, og jeg skjønner at de føler behov for å forsvare seg mot en fiende som er vanskelig å definere. Men jeg kan ikke se at det å ødelegge et annet lands infrastruktur og drepe enda flere sivile, både barn, kvinner og eldre (har hørt at en baby som var en dag gammel ble drept - hva med faren til den babyen?) enn terroristene har klart i Israel skaper forsoning i området. Dette - altså arbeid for forsoning - er den eneste vei mot bedre tider.

Israel er den arabiske verden totalt overlegen når det gjelder demokratisk utvikling. Derfor har jeg blitt skuffet over dem de siste ukene. Ettersom de ligger foran rent intellektuelt hadde jeg håpet at de hadde stått imot en og annen terroristkinaputt, og lot vær å sette i gang hele militærapparatet sitt. Men noen skal jo tjene penger på å produsere våpen også. Det er godt vi får brukt noen, slik at man kan produsere enda fler, og tjene enda mer penger! ;) Bush har mange venner.....

PS! Jeg er på ingen måte israelhater, jeg er bare uenig i deres utenrikspolitikk. Det er stor forskjell på det.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Det som er problemet med Israels bombing av Libanon er at dette kommer til å skape mange nye terrorister. Mange barn og ungdommer i Libanon mister sine kjære. Blant dem finnes det noen som kommer til å utvikle et så intenst hat til Israel at de vil være villig til å bli selvmordsbombere. Om fem år, eller ti år. Eller kanskje tyve år. Innen den tid har vel terroristene utviklet nye metoder, antageligvis.

Jeg forstår israelernes frustrasjon over å bli utsatt for alle disse terrorangrepene, og jeg skjønner at de føler behov for å forsvare seg mot en fiende som er vanskelig å definere. Men jeg kan ikke se at det å ødelegge et annet lands infrastruktur og drepe enda flere sivile, både barn, kvinner og eldre (har hørt at en baby som var en dag gammel ble drept - hva med faren til den babyen?) enn terroristene har klart i Israel skaper forsoning i området. Dette - altså arbeid for forsoning - er den eneste vei mot bedre tider.

Israel er den arabiske verden totalt overlegen når det gjelder demokratisk utvikling. Derfor har jeg blitt skuffet over dem de siste ukene. Ettersom de ligger foran rent intellektuelt hadde jeg håpet at de hadde stått imot en og annen terroristkinaputt, og lot vær å sette i gang hele militærapparatet sitt. Men noen skal jo tjene penger på å produsere våpen også. Det er godt vi får brukt noen, slik at man kan produsere enda fler, og tjene enda mer penger!  ;) Bush har mange venner.....

PS! Jeg er på ingen måte israelhater, jeg er bare uenig i deres utenrikspolitikk. Det er stor forskjell på det.
    Godt sagt Unplugged, men hvordan foreslår du at verdenssamfunnet løser midtøstenkonflikten?
    Vi er jo kommet i en loose - loose situation.
    det hjelper ikke å trekke seg ut, det hjelper ikke å krige, det hjelper ikke med diplomati. Det hjelper ikke med humanitære organisasjoner osv.
    Kanskje det beste hadde vært å meget raskt gjøre seg mindre avhengig av olje og derved også minske pengstrømmen til midtøsten. på den måten så blir oljenasjonene (Norge også for den saks skyld)
    nødt til å bruke pengene sine mer fornuftig, dvs støtte til tvilsomme regimer, store våpenkjøp osv. blir nødt til å stoppe - ihvertfall hvis man ikke ønsker Afrika situasjoner med flere tiår med borgekrig og at ens naturresurrser blir solgt på billigsalg for å forlenge konflikten til det ikke er flere ressurser eller noe verdiskapning igjen.

Vedlegg

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Godt sagt Unplugged, men hvordan foreslår du at verdenssamfunnet løser midtøstenkonflikten?
    det hjelper ikke å trekke seg ut, det hjelper ikke å krige, det hjelper ikke med diplomati. Det hjelper ikke med humanitære organisasjoner osv.
    Kanskje det beste hadde vært å meget raskt gjøre seg mindre avhengig av olje og derved også minske pengstrømmen til midtøsten. på den måten så blir oljenasjonene (Norge også for den saks skyld)
    nødt til å bruke pengene sine mer fornuftig, dvs støtte til tvilsomme regimer, store våpenkjøp osv. blir nødt til å stoppe - ihvertfall hvis man ikke ønsker Afrika situasjoner med flere tiår med borgekrig og at ens naturresurrser blir solgt på billigsalg for å forlenge konflikten til det ikke er flere ressurser eller noe verdiskapning igjen.
    Takker til unpugged som igjen understreker at det faktisk går an å være i mot Israels handlinger uten å være for Hizbollah's syke, syke livsanskuelser.

Selvsagt hjelper diplomati! Men for at diplomati skal hjelpe må noen begynne å komme med innrømmelser. Den klokeste gir seg først! sa bestandig mora mi, ei grepa dame som var vokst opp ved en fjord på vestlandet. Om Israel blir med på å slutte med masseslakt av uskyldige sivile, setter igang seriøse diskusjoner om Palestina, og om vesten går sammen i et skippertak for å får Libanon og Palestina på beina igjen, så er situasjonen uansett betydelig bedre enn den er nå.
    Nå er det dessverre slik at konfliktene i området er så mange og så fasetterte at de neppe lar seg løse i overskuelig fremtid. Men dersom målet for diplomatiet virkelig er å finne en varig fred, i stedet for som i dag, der de jobber for å bygge høyest mulig jgerde mellom seg selv og naboen, så vil de klare det. Man får til det man vil, bare man vil nok.

Honkey

Vedlegg

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Hadde jeg hatt et godt svar på dette spørsmålet ville du sett meg som fredsprisvinner i nær fremtid.

Ja, for tiden er det en loose-loose situasjon. Det virker som en umulig situasjon. Men hvis den mest intelligente parten holder igjen og holder igjen - kanskje, om ti år, femti år, hundre år vil man kunne være i stand til å nærme seg hverandre. Det er faktisk eneste mulighet, så langt jeg kan se. Men den er også skjør, folk i dag har ikke så god tid. De skal helst ordne opp innenfor sin valgperiode. Man må se lenger enn det.

A

Affa

Gjest
    Ja, la oss slippe noen atombomber over hele midtøsten, så blir vi kvitt hele problemet.  ;)
    Bombing hjelper bare mot rasjonelle mennesker som har noe å tape. Tyskland måtte gjenreises og strykes med hårene for å sikre og forsterke fastland Europa mens Japan måtte gjenreises som en økonomisk stormakt for å sikre stabilitet og forhindre kommunistisk utbredelse i Østen.

Det gikk plutselig opp for USA at de røde horder truet med å legge hele den vestlige sivilisasjon i grus.

K

kbwh

Gjest
    Israel ble gjennom amerikanske penger en en økonomisk og militær stormakt i Midtøsten. Det er hardt arbeid å vedlikeholde Festning Sion. Må kriges litt.

A

Affa

Gjest
    Dette er greit nok. Helt fint, hvis de finner det nyttig. Langt bedre enn F16 vs Mohammed på 5.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Det virker som en umulig situasjon. Men hvis den mest intelligente parten holder igjen og holder igjen - kanskje, om ti år, femti år, hundre år vil man kunne være i stand til å nærme seg hverandre. Det er faktisk eneste mulighet, så langt jeg kan se.
    Hvis en part holder tilbake i 50-100 år er den plutselig ikke den sterkeste lengre, da har den spilt seg selv utover sidelinjen. Mon tro om du egentlig ønsker at Hizbollah tar over?

"Minimum lidelse" sikres normalt ved at den sterkeste part holder på det militære og politiske hegemoni. Realiteten er også ofte nært opptil dette.

Vedlegg

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Har ikke fått noe konkret ledelse på det området,men føler ivertfall at jeg bør støtte Israel og deres rett til å kunne leve i fred og ro med forsvarbare grenser.
    Når en nasjonalstat lar en terrorist gruppe få gro og vokse i sitt eget land,så må de vere villige til å ta konsekvensene.
    En annen ting jeg spør meg er hva i søren FN styrkene har holdt på med i Sør-Libanonon siden 2000?

K

knutinh

Gjest
    Har ikke fått noe konkret ledelse på det området,men føler ivertfall at jeg bør støtte Israel og deres rett til å kunne leve i fred og ro med forsvarbare grenser.
    Gjelder denne omsorgen også andre suverene nasjonalstater som er truet av eksterne faktorer, som Cuba?

mvh
    K

K

knutinh

Gjest
    Jeg mener, både Cuba og Israel har eksistert i rundt 50 år i sin nåværende form, deres tilblivelse var preget av strid, gretne tidligere eiere av land er lite fornøyd og  de har sterke eksterne motstandere som ønsker all verdens ustabilitet i staten.

At det også er store forskjeller er en helt annen sak, men jeg synes det er bemerkelsesverdig at høyresida og religiøse slår på stortromma for Israel, venstre-sida kjemper for palestinerne, og ellers skjer det lite nytt i verden.

Såvidt jeg vet så blør markedsliberalister, sosialister, kristne, muslimer og jøder stort sett samme blod. I den grad det finnes en gud og hva han måtte hete så kan jeg ikke tenke meg at han fryder seg over småbarn som blir levende begravd, men samtidig svarer altså enkelte på dette forum at det er helt greit at Israelere eller Palestinere lar det regne raketter eller bombere på motstanderens sivile, uskyldige innbyggere.

For de av oss som ikke har noen religiøs overbevisning kunne man kanskje håpe på at de fleste ut fra liberale prinsipper fordømmer enhver terrorhandling enten den er utført av en stat, organisasjon eller enkelt-individ

Og ja, jeg regner angrep som er beregnet på å "straffe" et folkeslag for udåder utført av helt andre medlemmer av samme folkeslag som ren terror. Det er vilkårlig dødsstraff beregnet på å spre frykt i en befolkning ("terror") slik at de skal utlevere eller ikke støtte uønskede elementer, akkurat som muslimske terrorister prøvde å spre frykt i den amerikanske befolkningen 9/11 og greide å provosere fram akkurat den responsen de ønsket : vold som får den amerikanske ledelsen til å fremstå som den store satan i moderate muslimske kretser.

-k

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Du har alle selvstendig tenkende individer med deg her!

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Gjelder denne omsorgen også andre suverene nasjonalstater som er truet av eksterne faktorer, som Cuba?

mvh
    K
    Kan ikke så mye om Cubas historie,så det er best jeg holder kjeft ;)
    Ser ikke noen likheter mellom Israel og Cuba,men viss jeg har en  mening om Cuba så må det vere at jeg synest synd på de som blir undertrykket i diktaturet til Castro & Co.

K

knutinh

Gjest
    ...men viss jeg har en  mening om Cuba så må det vere at jeg synest synd på de som blir undertrykket i diktaturet til Castro & Co.
    Helt klart. Alle som er utsatt for vold og innskrenkninger i friheten er det synd på, uansett hvilken bok de og vi leser til kvelds.

-k

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Noterer meg at Lars Gule i dag kritiserer venstresidas uforbeholdne støtte til Hizbollahs autoritære oganisasjon.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.492
    Noterer meg at Lars Gule i dag kritiserer venstresidas uforbeholdne støtte til Hizbollahs autoritære oganisasjon.  
    He-he-he.
    du har begynt å ta Lars Gule seriøst. Er ikke han venstreradikal terrorist?

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Du skal se sommervikaren har fått veiledning!

;)

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    He-he-he.
    du har begynt å ta Lars Gule seriøst. Er ikke han venstreradikal terrorist?
    Jo, han har i alle fall vært det. Og det gjør jo hans kritikk som "insider" enda mer relevant. Norsk venstresides støtte til ethvert regime som er mot USA, er i beste fall patetisk, i verste fall tragisk. Når vi nå ser at de allierer seg med ytterste høyre i sin aversjon mot jøder over hele verden, senest i Oslo i dag, er det høyst interessant og uverdig. Hatet mot det kapitalistiske systemet representert ved USA ("jødekapitalen") har jo alltid vært en viktig fellesnevner for nasjonalsosialister og folk på venstresida.

Men, jeg venter egentlig intet annet fra den slags mennesker.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Kan ikke så mye om Cubas historie,så det er best jeg holder kjeft ;)
    Ser ikke noen likheter mellom Israel og Cuba,men viss jeg har en mening om Cuba så må det vere at jeg synest synd på de som blir undertrykket i diktaturet til Castro & Co.
    Cuba er et diktatur under en gammel, sjuk mann (for øvrig en av verdens rikeste, akkurat som Arafat) som holder sitt folk i fattigdom. Opposisjonelle fengsles og henrettes regelmessig. Norsk venstreside valfarter dit hver sommer for å kjøpe billig rom og horer.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn