Israel i sin fulle rett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Viss det er frykt som er grunnen til motstanden mot USA og Israel,da forstår jeg plutselig tegningen.
    Det er ikke tvil om at Israels fremgangsmåte fyrer oppunder hatet og vil rekrutere flere potensielle terrorister.Jeg synst det er forferdelig trist å se at uskyldige mennesker blir drept i sør-Libanon,og fundamentale muslimer melker selvsagt dette for alt det er verdt,og de går selvsagt ikke av veien for å overdrive voldsomt for å få sympati fra enkelte i vesten og oppildne sine egne rekker.Ofte tror jeg rett og slett de bryr seg katten om sine egne som mister livet,og at de for de bare er brikker i et kynisk spill.Men selvsagt er det også mye sorg blant uskyldige.
    Hadde ikke Israel stått oppimot den trusselen de er omringet av hadde de vert utslettet for lenge siden,og fundamentale muslimer hadde kommet seg mye lenger vestover i sin vandring.
    Det er interesant å se hvor god tro enkelte har på toleranse og samarbeid med terror-organisasjoner.Personlig har jeg ikke den troen,selv om Jesus oppfordrer meg til å elske mine fiender.......
    I Islam er der mange skriftsteder som indikerer at viss en ikke er rettroende så har de lov å bruke sverdet.
    Dette er det totalitere og diktaturiske som gjennomsyrer alle muslimske stater.Der er ingen religionsfrihet og annen frihet er også sterkt innskrenket,kanskje spessielt for kvinner.

De(jeg ser at min omtale kan virke rasistisk eller nedlatende,men jeg ser virkelig ikke på meg selv som noe bedre enn noe annet menneske) har etterhvert blitt såpass mange i dette landet nå at det er ikke lenge før de begynner å stille krav og markere seg.
    Dessuten tror jeg ikke en leder for en terrorcelle som Mullah Krekar er/var, er i Norge kun for pleasure,og jeg tror vi kan regne med å se fruktene ganske kjapt,spessielt viss den norske regjering begynner å støtte Israel i større grad,noe som neppe er spessielt aktuelt med dagens regjering.Så foreløbig tror jeg det blir forholdsvis rolig her til lands og med dagens regjeringens lefling med terror organisasjoner vil de lett kunne la Norge bli et lite friområde og en base i Europa eller Norden,.....kanskje........?
    Du har naturigvis helt rett. Denne krigen er kynisk planlagt og igangsatt av terrororganisasjonen Hizbollah. Hizbollah visste meget godt at angrep på Israel ville bety motangrep og dermed krig. De sivile tapene på Libanesisk side er helt tydelig en kalkulert del av Hizbollahs propagandashow. Ved å skyte ut sine raketter fra sivile områder, visste de at sivile områder i Libanon ville komme under beskytning og at mange sivile liv ville gå tapt. Hizbollah feilregner naturligvis når de tror dette vil styrke deres egen sak på lang sikt.

For øvrig: Norge bør naturligvis stanse all hjelp til Palestina så lenge terrororganisasjonen Hamas styrer.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Mao er Norge bedre overvåket enn USA?
    Norge er en ministat og derfor ikke noe spesielt sansynlig terrormål. Likevel må vi naturligvis ta våre forholdsregler, samtidig som vi selvsagt ikke skal la en eventuell terrortrussel tvinge oss til defaitisme i forhold til muslimsk fundamentalisme og terror.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    155mm høyeksplosive artillerigranater, Amerikanske.

Presisjonsbombing, NOT.

Hvilken type artilleri foretrekker så De?
    Jeg vil tro dette er foholdsvis moderne og effektive stridsmidler.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.037
    Torget vurderinger
    1
    Mao er Norge bedre overvåket enn USA?
    For alt vi vet, er det ikke usannsynlig det... -finnes sikkert mapper på flere her inne...

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.037
    Torget vurderinger
    1
    155mm høyeksplosive artillerigranater, Amerikanske.

Presisjonsbombing, NOT.

Hvilken type artilleri foretrekker så De?  
    Jeg vil tro dette er foholdsvis moderne og effektive stridsmidler.
    Yup. Ikke alt laserstyres inn ved hjelp av FAC (Forward Air Controller) eller GPS (-hvem vet ikke hva det er?) eller andre koordinater (kartreferanser) eller IRIS liknende raketter (IRIS er en ny type rakett, uten radar men som ved hjelp av et kamera identifiserer sine mål -IRIS missilet skal tas i bruk som luft-til-luft rakett bl.a. Luftforsvaret).

I Gulf-krigen (1991) utgjorde vanlige konvensjonelle bomber (fly) og og granater (artilleri) brorparten av ammunisjonen som ble brukt. Vel over 95%, sannsynligvis nærmere 99%.

Presisjon, koster penger.

mvh.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.037
    Torget vurderinger
    1
    Brudd på folkeretten:

1. Hizbollahs skjuling av våpen og materiell blant sivile og i vanlige sivile installasjoner, slik som helseinstitusjoner.

2. Hizbollahs vilkårlige utvelging av israelske sivile mål: byer og tettsted. Ingen av disse har militær betydning, og er rene provokasjoner.

3. Israels gjengjeldelse av Hizbollah's angrep ved å beskyte mål i Libanon uten å ta hensyn til at sivile vil rammes direkte som følge. Det samme gjelder "frister" som er helt umulig å gjennomføre, slik som evakuering av store områder på utrolig korte tidsfrister.

Mvh.

K

knutinh

Gjest
    Brudd på folkeretten:

1. Hizbollahs skjuling av våpen og materiell blant sivile og i vanlige sivile installasjoner, slik som helseinstitusjoner.

2. Hizbollahs vilkårlige utvelging av israelske sivile mål: byer og tettsted. Ingen av disse har militær betydning, og er rene provokasjoner.

3. Israels gjengjeldelse av Hizbollah's angrep ved å beskyte mål i Libanon uten å ta hensyn til at sivile vil rammes direkte som følge. Det samme gjelder "frister" som er helt umulig å gjennomføre, slik som evakuering av store områder på utrolig korte tidsfrister.

Mvh.
    Finnes det virkelig flere her inne som er villig til å kritisere brudd på folkeretten begge veier? Applauderes!

-k

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.037
    Torget vurderinger
    1
    Men det tar seg veldig bra ut på tv da.

-k
    Som all propaganda. Kirurgisk krigføring er et begrep de militære og politikere har brukt siden 2.VK.

Man kan gjerne kalle det for det, men å iplementerer helsevesenets bruk av "smitteregime" lar seg ikke uten videre gjøre. -særskilt ikke når man velger å bruke sivile installasjoner som viktige sivile institusjoner og boligområder (sivile i det hele tatt) for å skjule kommunikasjon, våpen og ammunisjon og krigførende personell.

Sivile som rammes, ser også veldig bra ut på TV. -Asymmetriens motsvar mot militær overlegenhet og evne til å slå ut motparten.

Mvh.

Vedlegg

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    "Den norske regjerings lefling med terrororgansisajsoner"?? Hvilken planet kommer dette våset fra? Kan du utdype slike meningsløse påstander?
    Slik jeg har forstått Jesus går det på tvers av så å si hele ditt siste inlegg. Ergo er det åpent for tolkninger. Og i fall du ikke har lest bibelen, så kan jeg fortelle deg at også der finnnes mange skriftsteder hvor sverdet og en del overnaturlige krefter benyttes til utsletting av både den ene og den andre.

Honkey
    Norge inviterte jo Hamas hit og de ser jeg på som en terrorist-organisasjon.De har utslettelse av staten Israel som sitt hovedmål.
    Noe annet enn massiv fordømmelse av Hizbollah er lefling med en terror-organisasjon.Kan ikke huske å ha sett en SV politiker kritisere Hizbollah,selv om det sikkert har skjedd.Og dette er de som sitter i Norges regjering per idag.
    Mullah Krekar burde vert sendt hodestups ut av landet for mange år siden osv.

Der finnes ikke 1 eneste bellegg ,som jeg kommer på, i det nye testamentet for et menneske å bruke vold mot andre mennesker.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Hamas vant det palestinske valget om vi liker det eller ikke. Internasjonale observatører godkjente valget. Da må vi kunne ta imot Hamas siden de legalt representerer palestinerene.
    Mullah Krekar må behandles etter det lovverket vi til enhver tid har. Vi lever i en rettstat, og kan ikke behandle folk vi ikke liker på en prinsipp- eller lovløs måte.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Hamas vant det palestinske valget om vi liker det eller ikke. Internasjonale observatører godkjente valget. Da må vi kunne ta imot Hamas siden de legalt representerer palestinerene.
    Mullah Krekar må behandles etter det lovverket vi til enhver tid har. Vi lever i en rettstat, og kan ikke behandle folk vi ikke liker på en prinsipp- eller lovløs måte.
    Kadima vant valget i Israel også, jmfr. din logikk burde det være helt uten konsekvenser for deres forhold til Norge om de valgte å gå for full utryddelse av Gaza og Vestbredden.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.502
    Kadima vant valget i Israel også, jmfr. din logikk burde det være helt uten konsekvenser for deres forhold til Norge om de valgte å gå for full utryddelse av Gaza og Vestbredden.
    Ifølge din logikk er det å godta at Hamas vant valget og ta imot deres representanter det samme som å godta det Hamas gjør?
    Godtar du da med andre ord det SV gjør, for jeg regner med at du godtar sist stortingsvalg.

K

knutinh

Gjest
    Vi må godta alle lovlige valg uansett hvor uenige vi er i resultatet, enten det er i midtøten, USA (eller Norge).

Hvorvidt Norge velger å gi pengestøtte til administrasjonen er en helt separat sak og her regner jeg med at det er mer pragmatisme enn idealisme. Uansett hva hamas står for så kan både det å støtte dem og ikke støtte dem gi store politiske konsekvenser. Jeg regner med at UD har satt noen med litt mer oversikt enn oss på den saken...

-k

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Dagsrevyen (ARK) i dag: Human Rights Watch fastslår at Libanon/Hizbollah har oppgitt dobbelt så høye tap av sivile liv som det korrekte. Dette viser at sivile liv inngår som en del av Hizbollahs velkalkulerte kampanje mot Israel. Sivile i Libanon er uansett ikke verd en fjert i Hizbollahs øyne.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Regjeringen kan sende kreket ut når de måtte ønske det. De bør gjøre det snarest.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Vi skal naturligvis ha minst mulig med Hamas å gjøre. De har ingenting å si at palestinerne var dumme nok til å velge terrorgjengen. Hitler kom også til makten gjennom et valgt parlament.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Vi må godta alle lovlige valg uansett hvor uenige vi er i resultatet, enten det er i midtøten, USA (eller Norge).
    Det må vi vel ikke. Det er mange organisasjoner i Norge som ikke får lov til å stille til valg, ditto står vi fritt til å legge føringer på hva vi godtar av andre regimer. Det tilhører enhvers arsenal av diplomatiske pressmidler.

1. Ifølge din logikk er det å godta at Hamas vant valget og ta imot deres representanter det samme som å godta det Hamas gjør?
    2. Godtar du da med andre ord det SV gjør, for jeg regner med at du godtar sist stortingsvalg.
    1. Ja, selvsagt. Enhver relasjon legitimerer dem.
    2. Ja, selvsagt. Noe annet ville vært absurd.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Høyresiden har forslag derimot! :) Willoch var meget klar på NRK i går kveld med reprise i dag på P2 nyhetsmorgen, og han har i hvert fall forstått den basale psykologi.
    Israel og derved USA og derved Vesten setter seg selv i enorm fare ved handlinger som nå utføres. Disse stridigheter vises og farges gjennom islams briller til millioner av arabere daglig, kontinuerlig. Man skaper nye ekstremister, man øker utryggheten. Det Israel må sette seg fore å utslette er ikke Hizbollah, men hatet. Slik de nå agerer øker de hatet og svekker Hizbollah på kort sikt. På lang sikt er de med på å øke farene for en sivilisasjonskamp.

Honkey
    Venstresiden og ARK synes sikkert det er festlig at den tidligere sindige og klartenkte Willoch nå er blitt gammel og bløt. Noen videre interesse har det vel strengt tatt ikke for oss andre.

W

wurst

Gjest
    -k
    Så da er du selvfølgelig uenig i det presset den norske regjering bl.a. utøvet i forhold til Jörg Haiders parti i Østerrike i 2000?

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Israel kan bare drite og dra. Bare en maktsjuk gjeng. Hvor dum går det ann å være når du lar dine egne unger skrive hilsner på raketter som dreper andre barn. Tenk å hevde seg så høyt over andre mennesker.

FN skulle tatt over styringa i det landet med makt.

Vedlegg

W

wurst

Gjest
    Hadde de ønsket materiell vellstand og fred hadde de hatt det.
    Enig; hva er egentlig vitsen med all djevelskapen? Hva er det de ønsker å oppnå, og er det noen der nede som tror de får det bedre av å slakte hverandre?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    FN skulle tatt over styringa i det landet med makt.
    Å sette et land under utenlandsk militær administrasjon har sjelden vist seg problemfritt. Bare se på Irak...

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0

Norge inviterte jo Hamas hit og de ser jeg på som en terrorist-organisasjon.De har utslettelse av staten Israel som sitt hovedmål.
    Noe annet enn massiv fordømmelse av Hizbollah er lefling med en terror-organisasjon.Kan ikke huske å ha sett en SV politiker kritisere Hizbollah,selv om det sikkert har skjedd.Og dette er de som sitter i Norges regjering per idag.
    Mullah Krekar burde vert sendt hodestups ut av landet for mange år siden osv.

Der finnes ikke 1 eneste bellegg ,som jeg kommer på, i det nye testamentet for et menneske å bruke vold mot andre mennesker.
    Det offisiselle Norge inviterte altså IKKE Hamas, de ville ikke en gang møte dem. Derimot var det en organisasjon uvahengig av den noske stat som bad dem hit. Å "lefle med terroristorgansisasjoner" er noe fullstendig annet enn å forholde seg ryddig til normale internasjonale avtaler og diplomatiske kotymer. Det fantes ingen årsak nedfelt i internasjonale avtaler som skulle nekte utenlandske politikere innreise til Norge.
    Det kan dessuten diskuteres hvorvidt det har vært en udelt god ide at det internasjonale samfunn har valgt å vende ryggen til Hamas, men det er nå en annen diskusjon.
    For øyeblikket er det én gruppering som virkelig terroriserer sine omgivelser på fulltid; disse kaller seg den israelske armé.

Honkey

K

kbwh

Gjest
    For øyeblikket er den gruppering som virkelig terroriserer sine omgivelser på fulltid; disse kaller seg den israelske armé.
    Nåja. Hisballah og den shiamuslimske befolkning er ett, og bedriver total krig. Er ikke lett for Israelerne å krige etter Genevekonvensjonen da.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Sitat karl:
    Her synes jeg du kortslutter litt, Løkken. Det er formuleringen "uten konsekvenser" jeg reagerer på. Å hevde at Hamas har vunnet valget uten konsekvenser er rimelig far fetched. Hele verdenssamfunnet har vendt dem ryggen, i Gaza er nå ca 1,5 millioner mennesker innesperret, uten strøm og vann, og det drysser bomber i hodet på dem daglig. Mens pressen og verden for øvrig er opptatt med å se på hva som foregår i nord.
    Poenget er jo at Israel kan fare fram som de gjør uten at dette får konskvenser for deres forhold til Norge eller andre i verdenssamfunnet. Det er tross alt rimelig spesielt at vi velger å rasere en stat (eller to stater for den del) basert på deres ønske (som de av et utall årsaker umulig kan gjennomføre) om å utslette en nabostat, mens den aktuelle nabostaten kan rasere som de vil, bare fordi de ikke sier at de vil gjøre nettopp det.
    Det hele er absurd, og det blir jæveligere for hver dag!

Honkey

A

Affa

Gjest
    Etter gårsdagens nyheter forsterker jeg min gamle tese om de solsvidde hissige jævlene som befolker den dassen vi kaller Midtøsten:

DE LIKER, FAKTISK DE ELSKER, Å HA DET ALDELES JÆVLIG

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Etter gårsdagens nyheter forsterker jeg min gamle tese om de solsvidde hissige jævlene som befolker den dassen vi kaller Midtøsten:

DE LIKER, FAKTISK DE ELSKER, Å HA DET ALDELES JÆVLIG
    Hei dr. mek. Affa. Hater å innrømmme det, men er glad du er tilbake fra ferie! :)
    Men du beviser til fulle at en dr-grad elller to ikke gi evnen til å tenke eller begripe den menneskelige psyke!

På seg selv kjenner man andre.

Begynn der, du, så skal du se det blir folk av deg også! :D

Honkey

A

Affa

Gjest
    Hyggelig og berikende å lese dine innlegg. Du er jo en meget kunnskapsrik mann med gode formuleringsevner.
    MEN du må huske:

-Du kaster ikke stein etter meg  
    -Jeg river ikke huset ditt med doser.

Vi er norske. Den store rase. Tungsinn og nøkternhet fundamentert på godtroenhet. Koselige med andre ord.

VI LIKER Å KOSE OSS

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Hyggelig og berikende å lese dine innlegg. Du er jo en meget kunnskapsrik mann med gode formuleringsevner.
    MEN du må huske:

-Du kaster ikke stein etter meg  
    -Jeg river ikke huset ditt med doser.

Vi er norske. Den store rase. Tungsinn og nøkternhet fundamentert på godtroenhet. Koselige med andre ord.

VI LIKER Å KOSE OSS
    Dette er spooky, Affa. Det er, skal vi se... fjerde eller femte gangen på de få dagene etter ferien du uttaler deg i positive vendinger om andre...! Denne ferien har gjort deg godt! :D
    Nå er'e like før du tar en Willoch! :D

Honkey

PS: Ja, akkurat som katten, har mennesket skjønt hva livet dreier seg om. Å få maten servert, ha seg i ny og ne, og ellers ligge i sola og dra seg..... ;)

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
    Så da er du selvfølgelig uenig i det presset den norske regjering bl.a. utøvet i forhold til Jörg Haiders parti i Østerrike i 2000?
    Vi kan stille store krav til politikken som landets ledelse skal føre. F.eks under trussel om økonomiske sanksjoner som i Sør-Afrika. Men det å stille seg over landets innbyggeres valg er etter min mening uheldig.

Folket har tatt et valg og må stå for konsekvensene, f.eks i form av krig og ufred, handelsboikott etc. Hvor mye godt har komemt ut av USAs utallige forsøk på snikmord av lovlig valgte statsledere i mellom-amerika og andre steder?

-k

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Apropos USA: leste i dag at Clint var reaksjonær republikaner i `86 (var borgermester i Carmel) Han takket nei til å stille i siste valgkamp for Bush. Han har uttalt at de ekstremt høyrevridde har gjort partiet selvdestruktivt og absolutt idiotisk.

Vel.., ser man det!

Iallefall mht Israel!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.037
    Torget vurderinger
    1
    Dagsrevyen (ARK)  i dag:  Human Rights Watch fastslår at Libanon/Hizbollah har oppgitt dobbelt så høye tap av sivile liv som det korrekte.  Dette viser at sivile liv inngår som en del av Hizbollahs velkalkulerte kampanje mot Israel.  Sivile i Libanon er uansett ikke verd en fjert i Hizbollahs øyne.  
    I asymmerisk krigføring vil dette være et poeng i seg selv, siden krig/intervensjon er politikk ført med voldelige midler. Den svakere part forsøker å mobilisere politiske midler i sin kamp mot motparten, siden de så til de grader er militært underlegne i det lange løp.

Målet er å påvirke internasjonal opinion, for å få realpolitiske resultater, i tillegg til sympati og støtteerklæringer eller motsatt.

Mvh.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.037
    Torget vurderinger
    1
    Venstresiden og ARK synes sikkert det er festlig at den tidligere  sindige og klartenkte Willoch nå er blitt gammel og bløt.  Noen videre interesse har det vel strengt tatt ikke for oss andre.  

Willoch er blitt friere til å uttale seg i våre dager, da han ikke lenger er bundet politisk til Høyre slik han var. Om man er uenig i hans politiske synspunkter fra da han var på Stortinget og i Regjering angående vår finanspolitikk (og forsåvidt også den juridiske i noen tilfeller) så er dette ikke noen motsetning til å ha et humanistisk syn der individets frihet og rettigheter er i fokus.

Willoch har et meget klart syn på bruken av virkemidler i midtøsten, og har høy integritet i så måte.

Mvh.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.037
    Torget vurderinger
    1
    Å sette et land under utenlandsk militær administrasjon har sjelden vist seg problemfritt. Bare se på Irak...
    Bare den amerikanske okkupasjonen av Irak er verdt en tråd alene.

Jeg skal ikke være uenig med deg i dette, men vise til at det er sterk sammenheng mellom den politiske viljen bak administrasjon av okkuperte territorier (dvs. målsetting, planlegging, økonomiske midler osv.) og selve utøvelsen.

Det er ikke uten grunn at amerikanske militære ledere ville vinne krigen raskt, og trekke seg hurtig ut av landet. Mye av grunnen til dette ligger nok i oppløsningen av ALL sivil administrasjon av landet og det naive håpet om at folket skulle klare seg selv uten at noen drev det kommunale tilbudet (vann, strøm, renovasjon, lov og orden, helse tilbud på et minimumsnivå, utbedring av skader/ødeleggelser osv.....).

Dette er ting som FN i så fall (eller NATO...) må planlegge og sørge for dersom man ikke ønsker anarki i landet, om en internasjonal okkupasjon skulle komme på tale. Og et perspektiv på muligens minst 20 år...

Mvh.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn