Bare for å unngå misforståelser vil jeg trådens deltagere beklage at jeg ikke besvarer BBKing innlegg. Basert på en del tidligere situasjoner har jeg valgt å avstå fra å argumentere direkte med ham.
Generelt vil jeg igjen understreke at jeg aldri har argumenentert mot Israels rettigheter, kun mot deres metoder. De fleste lesekyndige har oppfattet dette.
Honkey
EDIT: ettersom jeg ser BB misforstår, vil jeg understreke for trådens lesekyndige at det jeg intellektuelt forstår er at ISRAEL ønsker å aksjonere mot Hizbollah i den nåværende situasjon.
Dette er et litt generelt svar, men jeg tar litt utgangspunkt i denne.
Jada Honkey jeg vet hva kontroversiell betyr nå, jeg er ikke helt tungnem..

Ellers er det visst en liten ku her som har glemt at den har vært kalv. ;D Jeg husker nå ganske tydelig en bajas som entret hfs med det mål for øye å ta Affa, og drev på og kalte Oddgeir for Oddgeit og ikke akkurat framstod som den noe mer sindige og fornuftige fyren han opptrer som nå, eller hva Honkey? (Skjønte aldri hvorfor ikke Oddgeit kalte deg for Donkey når dere nå først var i gang..) Så med det i bakhodet kan jeg ikke akkurat se at Bbking har gjort seg skyldig i de helt store forbrytelsene, eller at han fremstår som en man ikke kan diskutere med.
Jeg er ellers ikke enig med deg i at det er pro-Israel folket her inne som er mest bastante og unyanserte, du er jo ikke heller selv nøytral i denne debatten, og da er det ikke alltid enkelt å se på saken med nøytrale øyne. Den mest nøytrale til nå vil jeg si er bjørnh.
Jeg forsvarer ikke om Israel bevisst skyter på hjelpesendinger, røde kors eller FN, selvsagt ikke. Men som det nå er kommet frem var det atter en gang Hizbolla som skjulte seg bak uskyldige, denne gang FN, de brukte de som skjold. Hva som er skjedd i de andre tilfellene vet jeg ikke, men vi har vel muligens ikke fått den hele og fulle sannhet frem i lyset her heller ennå kanskje??
Når det gjelder grunnen til at hele denne striden er i gang er den neppe kommet godt nok frem i pressen. Jeg leste nettopp at Hizbolla i løpet av de siste 6 år har drept 900 israelere. Hvortid fikk vi høre om dette? Det er 150 i året, 3 i uken. Skal Israel finne seg i at det sitter en terrorgruppe på 10 000 mann gjemt i i Libanon med det ene mål for øyet å ta Israel og israelere uten å få gjøre noe for å stoppe det? FN har krevd avvæpning av Hizbolla, men ingenting har skjedd. Nå har omsider Israel fått nok og tar saken i egne hender, det tror jeg faktisk også vi ville gjort om det var oss det gjaldt. Det er jo i grunn Iran og Syria som er i krig med Israel på Libanons territorium, men Libanon gjør lite eller ingenting for å stoppe det og er derfor delaktig.
Hvordan skal man få vekk disse Hizbolla-soldatene uten å drepe uskyldige?? Om noen her vet det er jeg helt sikker på at Israel er veldig interessert i å høre om dette, for de ønsker ikke å drepe sivile, de ønsker ikke å få hele verden i mot seg, men hva i alle dager skal de da gjøre, de må jo få kjempe for sin egen eksistens og for å redde sine innbyggere som de tross alt har et ansvar for.
Krigen i Sudan f.eks , hvor grusomme og forferdelige ting skjer vel ikke også der, så et sted nevnt 2 millioner sudanere drept, hvorfor får vi ikke se og høre litt mer om også dette, hvor er fotografene, røde kors og FN, og hvor er sympatien med disse som her lider? Det er ingen unnskyldning for å drepe uskyldige andre steder, men det setter ting kanskje litt i perspektiv, og viser hvor tilfeldig det er med oppmerksomhet fra pressen.
Det er jo også veldig typisk, og overhodet ikke uventet, at karikaturer mot Israel/jøder får den type kommentarer her inne som enkelte har kommet med. Mens vi hadde all verdens respekt for indignerte muslimer da noen tok seg den frihet å tegne deres profet, så er det bare hån å høre om jøder protesterer når de føler seg trampet på. Det er merkelig hvordan ofte mennesker som ikke har noen religion forakter kristne og jøder, mens de merkelig nok har så stor respekt for muslimene og deres tro. Er den bedre enn andre på noen måte? Jeg får virkelig inntrykk av at mange mener det.