Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Om det skyldes innspillingstid av kretstopologi eller andre tekniske forhold som valg av strømforsyning evt. bruk av potmeter fremfor relèer kan være en mulig forklaring. Men for å våge seg på en aldri så liten "educated guess"...kan det komme av ønske om gode målinger ettersom det er konservativt satt utgangsnivå på 6 volt og muligens for lav impedans som gjør at det rakner litt ved høyere utgangssignal?
    Det er ikke potmeter i denne forsterkeren, men en integrert krets som er spesiallaget for audio. Den har lasertrimmede motstander med svært høy nøyaktighet som switches inn og ut med transistorer. Ikke helt det samme som releer som switcher motstander, men svært likt, og langt i fra et potensiometer.
    Når det kommer til educated guess, så stemmer det ikke utgangsnivået er "satt til" 6 volt. Maksimalt nivå er nok nærmere 10V som er mye mer enn man noen gang kan trenge. Det kan hende at TAS her mente (konservative) 6dB.
    Uansett, maksimal gain på 6dB har nok ikke blitt valgt på grunn av at man ønsket best mulige målinger, men heller fordi 6dB gain vil være nok i alle tilfeller med mindre man har en helt spesiell effektforsterker. Testene så langt bekrefter også dette siden -15dB på volumhjulet gir mer enn høyt nok lydtrykk. Skulle jeg anbefalt noe ville det faktisk være å senke gain til maksimalt 0dB for å forbedre S/N en smule.
    Takk for korrigering Armand, db er seff korrekt og ikke volt...gikk nok litt fort på tastaturet etter å kjøre dac'n direkte i effektforsterkeren og tenker volt ut også glemme forskjellen med db gain/forsterkning fra Topping Pre 90 som skiller med 16db gain. For øvrig min gamle dCS Bartok har valgfri 0.2, 0.6, 2 or 6 Vrms ut og Hifi Rose 150B som benyttet under Fjøsmekk testen har 6.5 Vrms (balansert)...:cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei @TAS :)

    Takk for korrigering Armand, db er seff korrekt og ikke volt...gikk nok litt fort på tastaturet
    Jeg reagerte også på disse forvekslingene, men skjønte hva du mente å si :).

    Det gikk jo også litt i "ball for deg" ang. volumreguleringen, men @Armand har jo rettet dette opp i sin forklaring.
    Jeg hadde ikke særlig lyst til å rette opp i dette siden du hadde brukt en god del av din fritid til å evaluere denne pre-ampen, så jeg takker for det :)
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Hei @TAS :)


    Jeg reagerte også på disse forvekslingene, men skjønte hva du mente å si :).

    Det gikk jo også litt i "ball for deg" ang. volumreguleringen, men @Armand har jo rettet dette opp i sin forklaring.
    Jeg hadde ikke særlig lyst til å rette opp i dette siden du hadde brukt en god del av din fritid til a evaluere denne pre-ampen, så jeg takker for det :)
    Mvh.
    Johnny
    Helt lungt, rett skal være rett. :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Kommentarer på testen til TAS.
    Jeg skal ikke kommentere lytteintrykkene til TAS, men vil skrive litt om et par ting jeg tenker på og klargjøre dette med gain og gainstruktur.

    Gutta har valgt en konservative gain struktur på x 6v. Generelt bruker produsenter å ligge ett sted mellom 12 til 20v gain. Under mitt test regime lå volum nivået i snitt mellom -30 og -15 db av 100 som er maks.

    Litt pirk, men gainstruktur beskriver konseptet med å sette en forsterkning på de forskjellige delene i signalkjeden. Man kan ikke si at en preamp har en gainstruktur siden hele dens jobb er å ha justerbar gain. Skal man snakke om gain i en forforsterker er det derfor kun interessant hva som er maksimum gain (og eventuelt minimum, men dette er som regel uendelig lite og mindre interessant).

    Gain handler om hvor mye et signal forsterkes og kan oppgis på to måter. Enten som en faktor eller det mer vanlige dB.
    Bruker man faktor skriver man gjerne da f.eks 2x hvis spenningen dobler seg.
    dB er nøyaktig det samme som et forholdstall, men bruker en annen skala. 2 ganger forsterkning tilsvarer +6dB og 10 ganger forsterkning tilsvarer +20dB.
    Å bruke volt i denne sammenhengen gir altså ingen mening.
    Forøvrig er altså maksimal gain på denne preampen ganske nøyaktig 6dB når det står 0dB på display. Litt misvisende dette altså, men det kommer av at dokumentasjonen på programmet som styrer displayet er svak og at dette ikke lot seg endre.



    Vet ikke hvorfor, men volumknappen som er trinnløs sitter anelse løs og mangler den taktile mekaniske feedback’n som er så viktig for kontroll og opplevelse. Personlig foretrekker 0-12 eller knepp istedenfor trinnløs justering som spinner og spinner uten feedback.

    Dette er jo en smakssak. Jeg liker også at det er en svak taktil tilbakemelding og små faste hakk volumkontrollen stopper på. Det finnes slike rotary encodere å få kjøpt så det er jo noe å tenke på. Min erfaring er at selv de dyre variantene av disse og gir følelsen av å være litt "løse" og man mister litt den godfølelsen som kanskje er nødvendig for at det skal føles som et high end produkt. Her kan man jo bli kreativ å lage seg sin egen hardware løsning med egen aksling og et par lagre.


    Om det skyldes innspillingstid av kretstopologi eller andre tekniske forhold som valg av strømforsyning evt. bruk av potmeter fremfor relèer kan være en mulig forklaring. Men for å våge seg på en aldri så liten "educated guess"...kan det komme av ønske om gode målinger ettersom det er konservativt satt utgangsnivå på 6 volt og muligens for lav impedans som gjør at det rakner litt ved høyere utgangssignal?
    Det er ikke potmeter i denne forsterkeren, men en integrert krets som er spesiallaget for audio. Den har lasertrimmede motstander med svært høy nøyaktighet som switches inn og ut med transistorer. Ikke helt det samme som releer som switcher motstander, men svært likt, og langt i fra et potensiometer.
    Når det kommer til educated guess, så stemmer det ikke utgangsnivået er "satt til" 6 volt. Maksimalt nivå er nok nærmere 10V som er mye mer enn man noen gang kan trenge. Det kan hende at TAS her mente (konservative) 6dB.
    Uansett, maksimal gain på 6dB har nok ikke blitt valgt på grunn av at man ønsket best mulige målinger, men heller fordi 6dB gain vil være nok i alle tilfeller med mindre man har en helt spesiell effektforsterker. Testene så langt bekrefter også dette siden -15dB på volumhjulet gir mer enn høyt nok lydtrykk. Skulle jeg anbefalt noe ville det faktisk være å senke gain til maksimalt 0dB for å forbedre S/N en smule.

    Kanskje gutta kan lage en V2 med potmeter og trafo kraft, det hadde vært spennende å sammenligne med.
    Som kommentert av TAS, så strides de lærde. Dette har jeg diskutert med Ine også, men han ville ha en stor transformator allikevel. Stor strømforsyning og store transformatorer i en preamp har ingen ting med lyden å gjøre i et moderne kretsløp. Med mindre man har "lyst" på støy fra nettet handler nøyaktig 100% om kvaliteten på likespenningen etter at spenningen er likerettet og regulert. Den seiglivede myten om at stort power gjør ditt eller datt med lyden kan trygt pensjoneres når man snakker om moderne kretsløp som bruker regulatorer.
    Dette er også noe som er lett å bekrefte med målinger av likespenningen når man spiller musikk. Er den flat som en pannekake med en liten 20VA transformator kan den liksom ikke bli noe annet en flat som en pannekake med større trafo..???

    Jeg ønsker preampen lykke til videre på ferden :)
    Hei :)
    Uansett, maksimal gain på 6dB har nok ikke blitt valgt på grunn av at man ønsket best mulige målinger, men heller fordi 6dB gain vil være nok i alle tilfeller med mindre man har en helt spesiell effektforsterker. Testene så langt bekrefter også dette siden -15dB på volumhjulet gir mer enn høyt nok lydtrykk. Skulle jeg anbefalt noe ville det faktisk være å senke gain til maksimalt 0dB for å forbedre S/N en smule.
    6dB gain, ble ikke valgt pga. best mulige målinger, men det vil i de fleste tilfeller være "mer en nok" i signalkjeden. Tror flere må sette seg inn inn i dette med gainstruktur i sitt oppsett.

    Den seiglivede myten om at stort power gjør ditt eller datt med lyden kan trygt pensjoneres når man snakker om moderne kretsløp som bruker regulatorer.
    Dette er også noe som er lett å bekrefte med målinger av likespenningen når man spiller musikk. Er den flat som en pannekake med en liten 20VA transformator kan den liksom ikke bli noe annet en flat som en pannekake med større trafo..??? 🤘
    @Armand
    Jeg brukte en 40VA transformator, som igjen vil si "overkill". Selve regulatorkortet er "dønnt" stabilt, og med meget lavt støy. Det trekkes kun ca. 25mA fra dette. Det kan (i ekstreme tilfeller) klare hel 2.5A, men da går det nok litt varmt for seg . Det er iaf. spesifikasjonene på det 🤘.
    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Østfold redder 80's rock/metal (WigWam).?
    Halden, Særp, Fredrikstad, jo gutta kommer herfra :cool:
    Synes de kommer godt ut med sin siste utgivelse, ganske fet lyd, gode låter.
    Her er et eksempel:
    Mvh.
    Johnny
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ...
    • Hardhet/lyttetretthet
    ... Det gjenstå å lytte mer på softe produksjoner i jakten på ev hardhet og lyttetretthet.
    • Lydbilde/scene​
    ... Jeg skal lytte mer i sweetspot på plater med store scener så kanskje blir det noen tillegg her.

    ...
    Jeg skulle jo ha skrevet ei oppdatering til denne. Nå har jeg hatt J.R.Spesial i oppsettet i nesten en liten evighet siden 19. januar.

    I jakten på lydscener har jeg siden sist spilt en del liveskiver av forskjellig slag, bl.a. «MTV Unplugged» - 10000 Maniacs, Alice in Chains, Eric Clapton, Nirvana, Pearl Jam, foruten «not so unplugged» Page & Plant No Quarter. Unplugged-produksjonene er i og for seg ikke veldig «puristiske» da det i stor grad er nærmikk-opptak ispedd «ambience», men miksen av nærmikk og ambience er stort sett utført med sober hånd, slik at syntesen av en lydscene stort sett fungerer veldig bra og det er ofte vanskelig å høre lagdelingen i miksen mellom ambience og nærmikk. Produksjonene er også stort sett ganske «myke», uten særlig «fuzz» eller piggtråd (med et minimalt unntak for No Quarter som har en del «fuzz»). Gjengivelsen av disse opplever jeg stort sett med en fin definisjon av lydscenen, med god sammenheng mellom band, publikum og «rom», og stort sett blottet for unødig skarpe kanter.

    For anledningen har jeg lyttet til både Cowboy Junkies Trinity sessions, og Trinity Revisited. Selv om opptakslokalet er det samme er det påfallende stor forskjell i lyproduksjonen. Originalen er med musikerne samlet rundt en ambisonics mikrofon, mikset rett net på tape, der Margo Timmins har forsterkning fra egen mikrofon og «PA» (!) (for å balansere med trommer og elektriske gitarer). Originalen er ganske upolert og preget av mye romklang fra kirken, en del støy fra lokalet og omgivelsene og har en veldig luftig atmosfære med «feeling» av stort rom i stein. PA’en til Margo fremhever en del «lespelyder» som tidvis kan være veldig fremtredende (de er jo også fremtredende på en del andre produksjoner fra CJ). Til sammenlikning er Revisited en lydproduksjon som er mye nærmere «unplugged», godt polert med mye nærmikking ispedd en surroundmikrofon, med en mye tettere atmosfære og der det store lokalet er mer et hint enn en «feature».

    Samlet sett har jeg ikke funnet noen hint til at lydbildet snevres inn eller øre-trettende skarphet som ikke kan tilskrives lydproduksjonen.

    Jeg er tilbøyelig til å tro at J.R.Spesial i mitt oppsett kan være helt lytefri.

    Høyere utmerkelse for lydkvalitet [enn lytefri] eksisterer ikke i min bok (dvs ingen blomstrende og utsvevende analogier). «Tro» og «kan være» fordi en stødig konklusjon med ørene om dette, krever et ganske «rigorøst» testregime som jeg ikke har mulighet for å gjennomføre (dvs en før/etter-test med faste rammer og program for lyttingen).
    Å sette ord på lyd slik du har gjort her er meget vanskelig. Imponerende analyse. Jeg ville aldri klart selv å ordlegge meg på en så beskrivende og lettforståelig måte.
    En meget forsinket takk :) Det er fascinerende fristende å redusere hele øvelsen til det binære, «låter bra eller ikke» - nice gear but does it boogie ?.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :)
    Tusen takk for en flott og utfyllende lyttetest ! Synes du har gjort en grundig test med forskjellig musikk og forskjellige typer opptak. Dine beskrivelser er lettforståelige, og man skjønner fort hva du mener. Ingen lett øvelse det der !
    Henger meg med på @Sluket tilbakemelding:
    Å sette ord på lyd slik du har gjort her er meget vanskelig. Imponerende analyse. Jeg ville aldri klart selv å ordlegge meg på en så beskrivende og lettforståelig måte.
    Tror jeg selv ville fått store vanskeligheter med å skrive en så utfyllende test av en pre-amp !
    Tusen takk ! :love:
    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Kan jo like godt slippe katta ut av sekken. Jeg har sendt @KJ to diskrete op-amper som han skal teste i pre-ampen. Valget av disse falt på Orange Dual Op-amp.
    De er en av få diskrete som har en :
    It has a very low-noise JFET front end so it can be used with input impedances above 1 Mega-ohm if needed.
    Dette burde matche bra med Muses volume-chippene.

    Fra : Everything recording
    Orange Amplification has launched the new Dual Discrete Op-Amp which has been specifically designed for audio use. It is one of the most musically sounding of its kind on the market today.
    Built to a high specification, the Dual Discrete Op-Amp has been constructed for superior musical audio performance purposes. Unlike existing products, it only contains the gain blocks that are needed to give good clean audio. Each of the individual transistors and resistors are of the highest quality, so the Op-Amp runs as close to pure Class A as possible instead of the class B operation seen in IC Op-Amps. It has been designed to be 8 pin DIP compatible, and comes with a socket, so is easy to drop in and replace. The DC offset of Orange’s Op-Amp is low, which means they can be used almost anywhere, even active filters.
    We wanted to design something purely for audio’, explains Adrian Emsley, Orange Amplification’s Technical Director, ‘Many Op-Amps perform well on paper but the trouble is the human ear does not hear quite the same way as test equipment. To me, this Op-Amp sounds more musical, more natural, with the transient sound feeling more real and less synthetic.’
    Fra Moiz Audio
    Fantastiske Op-amper fra Orange Amps. Flott lydsignatur som minner om klassiske britiske Klasse-A rørforsterkere.
    Så får vi se da, er det mulig å høre noen forskjell i lydsignaturen ??

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Katta var ikke helt klar til å krype ut av sekken ... men etter litt lengre enn litt så kom den ut ... men først et bilde av den nydelige innmaten til J.R.Spesial og det utsøkte monteringsarbeidet til @Ine123.

    IMG_1303.JPG


    Og her har katta funnet plassen sin :
    IMG_1309.JPG

    Katta gikk rett ned i sokkelen uten å mukke. Hjemmesida til de orange opampene: https://orangeamps.com/product/op-amp/

    Nå er det strøm på og lyd igjennom, så Murphy har forholdt seg ganske rolig i dag også, med et bittelite unntak ... XLR kontakten på signal inn ville ikke løsne da jeg skulle koble ned og flytte forsterkeren fra stereobenken til arbeidsbenken, så operasjonen ble gjort på stereobenken. Jeg antar at det kan være fordi bakplata kanskje er litt for tykk til at XLR-låsen kan trykkes helt inn og slippe taket.

    Så gjenstår det om mine rustne ører og eller hjernecella klarer å «høre» noen forskjell ?

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :)
    Så spennende ! Er det mulig å høre noen forskjell ? Kjør uten topplokk, da er det lettere å bytte litt fram og tilbake mellom OPA 1656 og denne diskrete op-ampen fra Orange.
    Ang. Murphy , han er visst alltid med oss :ROFLMAO: !
    Mvh.
    Johnny
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Så en liten oppdatering om J.R.Spesial med orange opamper. Jeg har egentlig ikke noe spennende å melde. Mine rustene ører og sviktende auditive hukommelse har ikke klart å identifisere noen åpenbare lydlige forskjeller mellom Orange opamper og OPA1656 fra Texas Instruments. Det er den samme klokkerene og uanstrengte gjengivelsen av musikkhermetikken som tidligere. Dette er sammenlikning på «husken», og ikke direkte bytting av opamper. Jeg har avstått fra å sjonglere med opampene for å ikke invitere Murphy på besøk mer enn strengt nødvendig. Det er ikke umulig at noe kan dukke opp i direkte A/B sammenlikning, men da trenger vi to like J.R.Spesial eller en passende testrigg. Det skal vel også nevnes at jeg de siste dagen har vært rammet av bad-ear-day, med influensa, stramme trommehinner, tett i pappen og sviktene «lyttehumør».

    Jeg lovte Ine at jeg skulle gjøre noen målinger på J.R.Spesial med Orange opamper, de kommer forhåpentlig før påske.

    mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Huff da, god bedring @KJ :) .
    Ikke noe moro å føle seg skral i kroppen.

    Mvh.
    Johnny
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er kipt når kropp og hode er nede for telling, men det går bedre. Influensatåka dog har ikke gitt seg helt, og i tåka har jeg gjort ei måleøkt på J.R.Spesial med Orange opamper. I influensatåka blei jeg noe forundret over volumkontrollen mellom 0 dB og +6dB - den endrer ikke volum! Er det slik at det hypersmarte kineserne som har programmert dette har satt på kontrollen for forsterking i Museschipen over 0 dB ?

    Når jeg skulle gjøre klar for målinger oppdaget jeg også at jeg ikke har BNC til XLR overganger, så jeg har målt ubalansert signal inn mot balansert signal ut. Det samsvarer med måten jeg har koblet til phonoforsterkeren. Ubalansert inn og balansert ut skal i teorien være et hakk dårligere mht likeordens forvrenging enn XLR inn og XLR ut (EDIT med symmetriske spenninger i hver fase).

    Okke som her er måling av støyen ut ved -6dB på volumkontrollen, kortsluttet RCA3 inngang, XLR1 ut, høyre kanal (venstre kanal er penere med mindre innslag fra nettspenningen)
    J.R.Spesial Støugulv Vol -6 dB RCA3inn XLR1 ut Høyre FFT256k Avg11  Fs192k FlatTop.png

    X-aksen er fra 2 til 95k Hz, Y-aksen er fra 0 til -150 dBV/rot(Hz). «rot(Hz)» for å unngå at frekvensoppløsningen i FFTen «forvrenger» nivået i støygulvet. Støynivået er målt til 5,9 µV (venstre kanal måler 5,8 µV) for frekvensområdet 20-20k Hz, uvektet. Egenstøyen i måleinstrumentet QA401 er 1,8 µV. Stakittet fra nettspenningen ligger under 120 dBV, og støygulvet ligger å plasker rundt -140 dBV (Støygulvet til måleinstumentet er stort sett under -150 dBV).

    Jeg har også målt støygulvet ved 0dB, -12 dB, -20 dB og -30dB på volumkontrollen. Grafene og nivåene er ganske like, så for å ikke trøtte med like bilder, så tar jeg ikke med disse. Ved 0 dB er støynivået ut ca 4,75 µV, ved -12 dB er det ca 5,9 µV, ved -20 dB er det ca 5,4 µV og ca 5,8 µV ved -30 dB. Dvs alt i alt veldig jevne tall, som tyder på at kildemotstanden i volumkontrollen har neglisjerbart samvirke med egenstøyen i opampen (dvs opampen har ikke en vesentlig strømstøy i denne bruken). Så alt i alt er worst case støy ut på 5,9 µV / -104,6 dBV, som jo er ganske habilt.

    Her er et bilde av forvrenging med to toner inn 1K +1k12 Hz begge ved -1dBV (som summerer til 1,25 Vrms inn), Volmukontrollen er her på 0 dB som fortsatt innebærer 6 dB forsterking dvs 2,45 Vrms ut:
    J.R.Spesial Forvrenging 1k+1k12@1v Vol 0dB RCA3inn XLR1ut FFT256k Avg5 Fs192k Hann.png

    Xaksen er forstatt 2 til 95k Hz. Yaksen er her dBr normert til 0 dB for signal ut ved 1k Hz. Merk at måleområdet her er et annet enn for støymålingen over slik at støygulvet her ikke er representativt for J.R.spesial, men for måleinstumentet QA401. Differansetonen ved 120 Hz ligger på ca -85 dB, det samme med center på 2. harmoniske. Skjørtekantene og de to midterste av tredjeharmoniske, ligger nærmere -95 dB. Dette ser jo «styggere ut» enn det ev høres. Dersom det ev er mulig å høre disse forvrengingsproduktene, så skal en ha skarpskodde og uthvilte ører, og optimale lytteforhold (inkl hermetikk).

    I praksis så har jeg lyttet med volumkontrollen opp mot -20 dB (som gir mer mening når 0 dB på volumkontrollen gir 6 dB forsterking). Da ser det samme signalet inn (1kHz@-1dBV + 1k12Hz@-1dBV) slik ut :
    J.R.Spesial Forvrenging 1k+1k12@1v Vol -20dB RCA3inn XLR1ut FFT256k Avg5 Fs192k Hann.png

    Yaksen er igjen dBr normert for 0dB for 1Khz ut. Yaksen strekker seg fra 0 til -140 dB. Nå er det samme måleområdet som for støymålingene og støygulvet er representativt for J.R.spesial og signal ut, men vær oppmerksom på frekvensoppløsningen FFTen. Differansetonen ved 120 Hz har nå krøpet under -120 dB. Midtpunktet for andreharmoniske er nær -105 dB. Skjørtekantene og tredjeharmoniske er begge under 110 dB. Dette er nær målegrensene for QA401.

    Jeg er usikker på hvordan programvaren til QA401 regner forvrenging med to toner, her er den regnet til -108,5 dB/ 0,00038%, og det er en ikke ubetydelig usikkerhet hom hva som skyldes J.R.Spesial og hva som skyldes måleinstumentet (inkl signalgenerator). Med signalgeneratoren på full damp (samme som signal inn i J.R.spesial) er loopback forvrengingen til QA401 på -106,5 dB, og den beste loppback forvrengingen får jeg ved å dempe dempe signalgeneratoren med 20dB (ca 6 dB lavere signal inn enn med J.R.Spesial i loopen) med en kalkulert forvrenging nærmere -112 dB.

    Uansett, to-toneforvrenging ved praktisk volum, som er pent under -100 dB, er absolutt innafor.

    EDIT til de som ikke har tellingen på forvrengningsorden i to-tone IMD fremst i hjernelappen, her er ei relativt lett tilgjengelig forklaring: https://www.everythingrf.com/community/what-is-intermodulation-distortion


    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :)
    Tusen takk for målingene med Orange op-ampene ! 😍. Hva synes du om målingene (de som kan sammenlignes) med målingene som @Armand gjorde med OPA1656 ? Kanskje @Armand har en kommentar også ? Hva burde jeg beholde i denne pre-ampen, OPA 1656 eller Orange op-ampene ?
    Du sier at du ikke klarer å skille de lydmessig "på husken", og det skjønner jeg godt.
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:
    • Love
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo ikke helt rett frem å sammenlikne ulike målesett, gjort med ulikt måleutstyr. Måleutstyret til @Armand holder også et mye høyere nivå en hobbyapparatet mitt. Jeg rakk ikke å se dette «side ved side» med Armand sine målinger og jeg husker ikke helt hvilke målinger Armand gjorde eller resulatet av dem. En del forskjeller i målingene skyldes måleoppstillingen (måleapparat, oppstilling og testobjektet), og noen forskjeller skyldes lokale forhold i samvirke med oppstillingen (type innstrålt støy o.l.). Et eksempel på det siste - ved å holde hånda over de ubrukte RCA utgangene så reduserte jeg innstrålt støy fra nettfrekvensen fra et sted rundt -120 dBV til under -130 dBV (med noen variasjoner for multiplene av nettfrekvensen).

    Jeg kan bytte tilbake til OPA1656 og gjøre det samme målesettet, så kan jeg sammenlikne mer likt mot likt.

    Hva som ev bør få fast plass i J.R.Spesial er jeg usiker på. De orange opampene er jo kostelige saker, og kanskje kan de ha bedre bruk i noe annet, eller kanskje er det nettopp i J.R.Spesial de bør være. Ikke godt å si.

    Det er jo litt «skummelt» å lytte først og måle etterpå, for hva om en finner noe i målingene som en «burde» ha fanget med ørene :eek:

    mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :)

    Jeg kan bytte tilbake til OPA1656 og gjøre det samme målesettet, så kan jeg sammenlikne mer likt mot likt.
    Hadde vært interessant, men bare hvis du gidder da ?
    Mvh.
    Johnny
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Før jeg gidder :cool:
    Her er J.R.Spesial med Orange opamper, frekvensrespons vs volum for volum 0 dB, -6dB, -12dB og -18dB.
    J.rR. Spesoal OO Frekvensrespons vs vol 5 50k Hz.png

    X aksen er fra 5 Hz til 50k Hz. Y aksen er fra 10 dBV til -20 dBV. Signal inn i alle tilfeller er 0 dBV (1Vrms). Den røde streken er for loop back frekvensrespons til måleinstrumentet QA401, de blå streken er frekvensresponsen for ulike voluminnstillinger på J.R.Spesial. J.R.Spesial har ingen vesentlig påvirkning på loopbak frekvensresponsen. Dvs frekvensresponsen til J.R.Spesial er sannsynligvis padde flat i dette frekvensområdet. «worst case» frekvensrespons på J.R.Spesial er antagelig med volumkontrollen på -6 dB (der kildeimpedansen ut av volumkontrollen er størst), og som vi ser av den røde og blå streken rett ved 0 dBV så følger disse hverandre så og så 100% (bortsett fra noen få titalls dB i jevnt fordelt nivåforskjell).

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Bytte tilbake til OPA1656 gikk helt uten ubudent besøk fra Murphy ...

    Her er bilde av støyen ut av høyre kanal med volum på -6 dB
    J.R.Spesial OPA Støugulv Vol -6dB RCA3inn XLR1 ut Høyre FFT256k Avg11 Fs192k FlatTop.png

    X aksen er fra 5 til 95k Hz. Yaksen er fra 0 til -150 dBV/rot(Hz). Fra 100 Hz og oppover så er støygulvet nå under -140 dBV. Stakittet fra nettspenningern er stort set det samme som med Orange Opamper. Støynivået 20 til 20k Hz er nå målt til 4,8 µV eller omlag 1 µV bedre enn med Orange opamper. Jeg ser jeg har slurvet litt med opplysningen for støyen ut med orange opamper, så her er en liten tabell med både orange og OPA:

    Vol 0​
    Vol-6​
    Vol-12​
    Vol-20​
    Vol-30​
    OrangeO​
    4,9 µV​
    5,9 µV​
    5,9 µV​
    5,4 µV​
    5,8 µV​
    OPA1656​
    3,5 µV​
    4,8 µV​
    4,8 µV​
    4,2 µV​
    4,6 µV​

    Nå forhåpentlig uten for mange nye trykkleifer. Det er vel bare «SINAD-onanister» som bryr seg om ca 1 µV bedre støynivå. Begge opamnpene gir et lavt støynivå som er forholdsvis upåvirket av volumkontrollen.

    Next litt to-toneforvrenging.

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    J.R.Spesial med OPA1656, to-tone forvrenging, med signal inn på 1k Hz@-1dBV + 1k12 Hz@-1dBV.

    Først ut med volum på 0 dB
    J.R.Spesial OPA Forvrenging 1k+1k12@1v Vol 0dB RCA3inn XLR1ut FFT256k Avg11 Fs192k Hann.png

    X-aksen fra 2 til 95k Hz, Yaksen fra 0 til -130 dBr, normert til 0 dB for nivået ved 1k Hz. Denn er jo så og såp helt lik med den samme målingen for den orange opampen, +/- en decibel eller så i forvrenging. Dvs at det er noen helt dominante fellesnvenere for ytelsen, og den mistenkte er måleinstrumentet QA401.

    Det samme med volum på -20 dB
    J.R.Spesial OPA Forvrenging 1k+1k12@1v Vol -20dB RCA3inn XLR1ut FFT256k Avg5 Fs192k Hann.png

    Her er ykasen igjen utvidet til -140 dB. Igjen er det så og si likt med bildet for den orange opampen, +/- en dB hist og her i forvrengingen, men med et litt lavere støygulv.

    Med måleinstuemntet, QA401, som hovedmistenkt for forvrengingen, så er konklusjonen at J.R.Spesial enten med orange eller med OPA1656 opamper antagelig har mindre forvrenging enn instrumentet mitt.

    mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :)
    Herlig ! Tusen takk for målingene !

    Med måleinstuemntet, QA401, som hovedmistenkt for forvrengingen, så er konklusjonen at J.R.Spesial enten med orange eller med OPA1656 opamper antagelig har mindre forvrenging enn instrumentet mitt.
    Kanskje ikke så rart, når Armand's R&S UPV (eiet av @RM) :
    Måleinstrumentet i seg selv klarer ikke å måle bedre enn 0,0003% og det har en målefeil på andre ordens på -124dB.
    Vi ser at forforsterkeren nesten klarer å matche måleinstrumentet.
    Mvh.
    Johnny
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Ja det skulle bare mangle :cool: no contest der mellom hobbyinstrument og ditto proff.

    Mvh
    KJ
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Ja det skulle bare mangle :cool: no contest der mellom hobbyinstrument og ditto proff.

    Mvh
    KJ
    Det kan hende det er generatoren din som lager forvrengning.
    En billig måte du kunne grave lengre ned i forvrengningen med er en ekstern fixed 1kHz oscillator. Jeg kjøpte en slik fra en kar som har spesialisert seg på dette for et par år siden. Jeg bygget også et T-twin notch filter tunet til 1kHz slik at analysatoren kunne jobbe på sitt mest følsomme område. Da kunne jeg begynne å grave ned i -150dBV området.
    1680221335266.png


    En tråd om oscillatoren hans og kontaktinfo her:
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Ved nærmere «ettertanke» tror jeg heller det er den urensede strømmen med synkronisering av asynkrone intrasuprahamonics som forklarer forvrengingen ... Et lite vognlass med buttplugger fra Anzuz hadde sikkert gitt mye penere grafer. :eek:

    Fra spøk til revolver. Er det noen som har gode tips på hvordan en kan få løs XLR-kontakter der låsekroken (latch) ikke løsner ?

    Det er hann-kontakt på ledning og hunn-kontakt i chassis som har funnet sammen, og vil ikke skilles. Jeg har prøvd «hal og dra», «lirke og lure», «trykke helt inn og trekke ut», «dytte på latch/kroken med en tynn pinsett», «trykke ekstra hardt i taben på låsemekansimen» (så hart at den knakk) uten at den ville løsne. Delene på kabelkontakten lar seg heller ikke skru av (det virker som strekkavlastningen er støpt i kontakten). Alle gode tips mottas med takk. Samme kabel-kontakt fungerer fint med andre xlr-hunn-kontakter.

    mvh
    KJ
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ved nærmere «ettertanke» tror jeg heller det er den urensede strømmen med synkronisering av asynkrone intrasuprahamonics som forklarer forvrengingen ... Et lite vognlass med buttplugger fra Anzuz hadde sikkert gitt mye penere grafer. :eek: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

    Fra spøk til revolver. Er det noen som har gode tips på hvordan en kan få løs XLR-kontakter der låsekroken (latch) ikke løsner ?

    Det er hann-kontakt på ledning og hunn-kontakt i chassis som har funnet sammen, og vil ikke skilles. Jeg har prøvd «hal og dra», «lirke og lure», «trykke helt inn og trekke ut», «dytte på latch/kroken med en tynn pinsett», «trykke ekstra hardt i taben på låsemekansimen» (så hart at den knakk) uten at den ville løsne. Delene på kabelkontakten lar seg heller ikke skru av (det virker som strekkavlastningen er støpt i kontakten). Alle gode tips mottas med takk. Samme kabel-kontakt fungerer fint med andre xlr-hunn-kontakter.

    mvh
    KJ
    Ingen løsning her. Ville bare understøtte med egen erfaring fra tidlige jobb, der samme skjedde,
    når du satte "Switchcraft"-plugg i "Neutrik"-chassiskontakter. Disse 2 brands var de absolutt verste sammen,
    med "Switchcraft" som de verste m.h.p. å holde spec´s på mål.;)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Ved nærmere «ettertanke» tror jeg heller det er den urensede strømmen med synkronisering av asynkrone intrasuprahamonics som forklarer forvrengingen ... Et lite vognlass med buttplugger fra Anzuz hadde sikkert gitt mye penere grafer. :eek:

    Fra spøk til revolver. Er det noen som har gode tips på hvordan en kan få løs XLR-kontakter der låsekroken (latch) ikke løsner ?

    Det er hann-kontakt på ledning og hunn-kontakt i chassis som har funnet sammen, og vil ikke skilles. Jeg har prøvd «hal og dra», «lirke og lure», «trykke helt inn og trekke ut», «dytte på latch/kroken med en tynn pinsett», «trykke ekstra hardt i taben på låsemekansimen» (så hart at den knakk) uten at den ville løsne. Delene på kabelkontakten lar seg heller ikke skru av (det virker som strekkavlastningen er støpt i kontakten). Alle gode tips mottas med takk. Samme kabel-kontakt fungerer fint med andre xlr-hunn-kontakter.

    mvh
    KJ
    Har vært borti samme problem. Mener at jeg klarte å få den ut ved å vri hardt på hann-kontakten
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Det er hann-kontakt på ledning og hunn-kontakt i chassis som har funnet sammen, og vil ikke skilles. Jeg har prøvd «hal og dra», «lirke og lure», «trykke helt inn og trekke ut», «dytte på latch/kroken med en tynn pinsett», «trykke ekstra hardt i taben på låsemekansimen» (så hart at den knakk) uten at den ville løsne. Delene på kabelkontakten lar seg heller ikke skru av (det virker som strekkavlastningen er støpt i kontakten). Alle gode tips mottas med takk. Samme kabel-kontakt fungerer fint med andre xlr-hunn-kontakter.

    mvh
    KJ
    Hadde det samme her også, da var det et merke DAP (tror jeg det var) som var i en Neutrik chassis. Måtte bare bruke makt for å dra den ut. Etter den episoden så har jeg kun brukt Neutrik og ingenting annet og har ikke hatt noen problemer i etterkant.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Problemt er løst. Forhåpentlig uten nye varige men på J.R.Spesial.

    Jeg måtte gå litt mer drastisk tilverks og kutte av strekkavlasteren på ledningene. Strekkavalsteren er støpt, og sitter fast i hhv metallhylsa og XLR-innmaten. Med et «snitt» rundt strekkavlasteren like utenfor metallhylsa så var det bare å trekke ut XLR-innmaten. Med innmaten ute så vare det ingen sak å trykke inn tabben, vri hylsa litt og trekke ut. Selv om jeg regner med at det er kablene som er problemet, så er jeg nå en liten smule tilfreds med å ikke ha dyre kabelvaner.
    DSC_0439.JPG


    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    På original Switchcraft skal det være en liten skrue som går inn i plata til jord-tab'en... er vel nå på undersida av pluggen...
    Det var vel forøvrig Switchcraft som "oppfant" XLR-pluggen...
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Jeg synes litt synd på @KJ, og litt synd på meg selv ;).
    Pre-ampen har vært ute til test i tre forskjellige anlegg + @Armand's sin lab. Ingen problem med XLR- kontaktene på disse fire forskjellige steder.
    XLR-chassis kontaktene er av brand "no-name". Det samme kan vel sies om kablene til @KJ. Så er dessverre er @KJ utsatt for Murphy lov.
    Dvs. Billig + billig = Murphy lov trår til :(. Leit for @KJ som får sine kabler ødelagt, og leit for meg som får ødelagt en chassis kontakt. Heldigvis for @KJ, så var ikke dette dyre kabler :).

    Jeg må bytte chassis kontakter, som er en 3>4 timers jobb, da det krever en ganske stor demontering av pre-ampen. Men, @KJ rydder opp, og tilbyr nye kontakter av merke Neutrik + andre deler for "tort og svie". Det setter jeg veldig stor pris på ! @KJ er en hedersmann !! 😍. Tusen takk til @KJ :).
    Deler er allerede på vei, så dette blir nok fikset etter hvert :).
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Bytting av 4 stk. XLR kontakter.
    Hei :)
    @KJ var litt uheldig når han testet denne pre-ampen. Han fikk besøk av den kjente herren <<Murphy>> ,og fikk dessverre ødelagt en <<no name>> XLR kontakt. Nye XLR Neutrik kontakter ble levert av @KJ, og da stod jobben igjen for meg, med å få de på plass 👍


    IMG_1303.JPG

    Vi begynner med å skru av topplokket, og kommer da til <<innmaten>>.

    IMG_20230420_185414.jpg

    Etter å ha løsnet alle kabler innvendig samt løsnet alle skruer som holder bakplaten til resten av kabinettet, kunne jeg begynne med å skru ut alle skruer til XLR kontaktene, samt alle muttere til RCA kontaktene.

    IMG_20230420_191135.jpg


    Kort og bakplate er her endelig skilt fra hverandre.


    IMG_20230420_191816.jpg


    Her har jeg loddet løs seks ledninger som går til Muses volume-kortet, og løsnet dette fra inngangskortet. XLR -kontaktene er også loddet ut med hjelp av en del flussmiddel og en loddelisse. Litt jobb dette her, da kortet er gjennomplettert.

    IMG_20230420_192759.jpg


    Nye Neutrik kontakter lirkes på plass i kortet.

    IMG_20230420_194014.jpg


    Nye Neutrik XLR kontakter er på plass, klar for lodding og en grundig vask etterpå med Isopropanol. Det blir mye griseri, etter at man har brukt en god del med flussmiddel :eek: .

    IMG_20230420_194253.jpg


    Ferdig loddet inn nye Neutrik XLR kontakter 👍 .

    IMG_20230420_194458.jpg


    Klar for en grundig vask med Isopropanol :eek: !

    IMG_20230420_195257.jpg


    Ferdig vasket rent ! Nice and clean again ! 😍

    IMG_20230420_195935.jpg


    Muses volume kortet klar for lodding og en etterfølgende vask med Isopropanol !


    IMG_20230420_200557.jpg


    Muses volume kort ferdig loddet, vasket rent med Isopropanol og skrudd på plass. Nice and clean again ! :cool:

    IMG_20230420_193948.jpg


    Alle kontakter, skruer og muttere er på plass igjen :). Blir en grundig utvendig vask av bakplaten i morgen, for å få bort fingeravtrykk osv. :)

    IMG_20230420_202026.jpg


    Alle innvendige kabler er på plass igjen ! :)

    Skrudde kabinettet sammen igjen, og alt er igjen Okidoki ! :):cool:👍


    IMG_20230420_202550.jpg


    Var en del jobb dette her, men alt gikk etter planen. Brukt tid, ca. 3.5 timer :cool: .
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Du er en tryllekunstner med loddebolt. Resultatet ser jo helt plettfritt ut, som om det var første gangs montering :)

    Kipt at Murphy'en min påførte deg så mye unødig merarbeid.

    Mvh
    KJ
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Tiltredes. En sann kunstner med loddebolten. Selv om transistor ikke er helt min greie så kikker jeg innom tråden med ujevne mellomrom for å få med meg det fabelaktige håndverket. Alltid en inspirasjon og noe å strekke seg etter.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Du er en tryllekunstner med loddebolt. Resultatet ser jo helt plettfritt ut, som om det var første gangs montering :)

    Kipt at Murphy'en min påførte deg så mye unødig merarbeid.

    Mvh
    KJ
    Tiltredes. En sann kunstner med loddebolten. Selv om transistor ikke er helt min greie så kikker jeg innom tråden med ujevne mellomrom for å få med meg det fabelaktige håndverket. Alltid en inspirasjon og noe å strekke seg etter.
    Er enig med min bror VB. Dette er presisjonsarbeid på høyt plan. Må ofte inn å se på sidene her ja.

    Mvh
    Kjell
    Hei :)
    Tusen takk for hyggelige ord, gutter. Det varmer en gammel loddebolt, eeehhh.... hjerte til en gubbe skulle det være :ROFLMAO:.
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Over til noe helt annet: TO 220 kjøleprofiler. Jeg trenger en del av disse til neste prosjekt. Og, noen ganger er e-bay helt greit å benytte.
    Sjekket pris:
    20 stk. fra Mouser: 24.31 pr. stk. Totalt kr. 486.20
    20 stk. fra e-bay (fra Kina): 14.42 pr. stk. Totalt kr. 288.53 inkl.frakt, levert rett i postkassa
    Sparte nesten 200,- Kr. ved å handle de fra Kina. Leveringstid (hold dere fast) : 8 dager fra betaling !
    Ikke stor forskjell på disse, legger ved et bilde:

    IMG_20230421_144629 red.jpg

    Det til venstre er fra e-bay. Samme fysiske størrelse, litt tynnere "loddepinner" (ingen praktisk betydning) og ett hull er nok, trenger ikke to for å montere en transistor ! ;)
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn