Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.557
    Sted
    Halden
    Sjekker i morgen hvor irritert jeg blir når kondensatorer skal inn. Blir det "jiggling" av kondensator eller bytte av fire pot ? :unsure:
    Mvbh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.557
    Sted
    Halden
    Sjekker i morgen hvor irritert jeg blir når kondensatorer skal inn. Blir det "jiggling" av kondensator eller bytte av fire pot ? :unsure:
    Mvbh.
    Johnny
    Hei :)
    Klarte ikke å vente til i morgen, det ble opp på hobbyrommet for å sjekke. Det gikk helt på "kusehåret", som vi sier her nede 😍
    Så da beholder jeg alle trimmepot. Og godt er det, da de er ganske dyre i innkjøp.
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.557
    Sted
    Halden
    Hei :)
    # Stage 1 og 2 predriver stage:

    BA /LB Folks ,,,,når flere av dere kansje har fått startet på noen av prosjektene ,,, skulle være ting som er uklare eller kansje mangler eller og feed back eller tips om forbedring er , Så var Les intressert av det .
    Skjermbilde 2023-08-19 221924.jpg Stage 2.jpg

    Dual eller single cascade ? Fordeler/ulemper ?? Har mulighet for å lage begge varianter....
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.557
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Ingenting overlates til tilfeldighetene :cool:.
    Driver å setter opp en jigg for utmåling av Vgs for driver mosfet'ene.
    Valgt temp. på varme-elementet er 50 C, som jeg regner med blir en aktuell temp. for Mosfet's i denne RIAA'n.
    Men, hvor mye velger jeg å måle de ut ved, 100mA , eller en mye lavere verdi?
    IMG_20230820_000947.jpg IMG_20230820_000928.jpg

    Her har jeg brukt en hurtig-clamp, for lettere bytte av mosfet's som skal måles ut :)

    HAREPUSEN, post: 3849866, member: 13402"
    Eller forså vidt noen av de andre kreasjonene ,,, så er det ikke allt " noen selv følge .
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.557
    Sted
    Halden
    Hei @HasseBasse :)
    I Pass Ono/X-Ono bruker de (IRF610/9610) å justeres til 350mV over 33 ohm
    Det skulle bli 0.350V/33 = 10.6mA


    Ser nå fra Nelson Pass:
    We use the same test setup for the MOSFETs in the TO-220 packages but at a higher current (20mA), so we use a 560ohm resistor. No matching is required for these devices; we are just checking to see that the VGS is between 4-4.6V and that they work.
    Så da ser du ut som 20mA kan være en grei verdi å bruke .
    Mvh.
    Johhny
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Proft med måling på høyere temp. Opplever du annen toleranse enn ved romtemp?
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei :)
    Da er jeg i gang med å lodde inn komponenter:

    Vis vedlegget 944627

    Ser jeg har gjort en miss, når det gjelder fysisk størrelse på trimmepot. Her blir det dessverre litt "kniving" med et par kondensatorer. Her kunne BOM vært litt mer spesifikk.
    Mvh.
    Johnny
    Hei Johnny 🙂,

    Bourns har ein type vertikale multiturn trim.pot. som er noe mindre, type 3266 som er noe mindre sjå vedlagt link.
    Men kven som har rett verdi i lager veit eg ikkje 🥴 Men her link til datablad hos RS: https://docs.rs-online.com/7b8b/0900766b806d6d20.pdf

    mvh
    Helge
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.557
    Sted
    Halden
    Proft med måling på høyere temp. Opplever du annen toleranse enn ved romtemp?
    Hei :)
    Har ikke begynt å måle ennå. Dette er tips fra en annen Diy venn, at man bør måle de ved (ca.) den temp. man regner med de vil arbeide under. Skal starte en måling med avslått varmeplate, for så å aktivere varmeplaten. Da kan følge med hvor mye Vgs. forandrer seg når varmen stiger sakte fra ca.20C (rom-temp.) til 50C max.

    Hei Johnny 🙂,

    Bourns har ein type vertikale multiturn trim.pot. som er noe mindre, type 3266 som er noe mindre sjå vedlagt link.
    Men kven som har rett verdi i lager veit eg ikkje 🥴 Men her link til datablad hos RS: https://docs.rs-online.com/7b8b/0900766b806d6d20.pdf

    mvh
    Helge
    Takk for tipset, men som jeg skrev lengre opp, fikk akkurat plass til de jeg hadde handlet inn, (se bilde)
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Er det driver mosfettene du vil matche ?

    Bare vær obs i tilfelle at disse har positiv tempco under 20 mA til å bli negativ rundt 20-30mA
    Akkurat dette er enda mer nytting om man tenker bruke dem i bias tracking kompensajon
    for power amper out put stage
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken verdi ville du målt de ved ?
    Og har du noen kommentar til posten lengre opp ang. ?Dual eller single cascade Fordeler/ulemper. Hvis du ikke vet, kan du spørre Les B. ?
    Mvh.
    Johnny
    Hvilken verdi ville du målt de ved ?
    Og har du noen kommentar til posten lengre opp ang. ?Dual eller single cascade Fordeler/ulemper. Hvis du ikke vet, kan du spørre Les B. ?
    Mvh.
    Johnny
    Johnny
    jeg har adressert single / paralell / vs mosfet predriver problematikken tidligere i 438 helvette " /
    Ernos hemmelig het " tråd , scroll tilbake ,,,


    tråd 202 - tom206

    Hitatchiene er svært så jevne kontra irf og toshibaene . Så matching bare blir kontroll ,, 0,8 v -1v ish er godkjent for en utstyring ca 70 mA hos meg "
    KOntra de andre som kunne variere 1,7 til 4 v ,,, p vs n channel

    Uansett hvor mye du matcher fet / mosfet ,,,, så er de ikke 100 prosent komplementære , i tillegg p channel har alltid høyere rsd on og høyere on motstand mosfet

    Det viktigste er den ikke minst den mindre kapasitive loaden hitatchiene utgjør for predriver , next to lavere og jevnere gate / source for gitt strøm .Å drive de høyere enn 70 mA tror jeg blir overdrivelse
    Jeg klarer ikke høre forsjell på 100 / vs 70 mA
    Jeg gikk således fra 100 mA til 70 mA på dacen , passiv filter
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.557
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Johnny
    jeg har adressert single / paralell / vs mosfet predriver problematikken tidligere i 438 helvette " /
    Ernos hemmelig het " tråd , scroll tilbake ,,,
    Her er det jeg fant i tråden din:

    Skjermbilde 2023-08-21 001649.jpg


    Skjermbilde 2023-08-21 000634.jpg


    Forstår jeg deg rett, så kan dual cascade være vært å prøve, så lenge god matching er på stell ?
    Mvh.
    Johnny
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei :)

    Her er det jeg fant i tråden din:

    Vis vedlegget 945103

    Vis vedlegget 945102

    Forstår jeg deg rett, så kan dual cascade være vært å prøve, så lenge god matching er på stell ?
    Mvh.
    Johnny
    Du kan har rett,,, når det er sagt så sjekket jeg hans egen 320 , den er single stacked cascade .)
    Nå har jeg selv alldri hørt annet enn den totalt overlegne version " og jfet/ mosfet og dual j fet / vs mosfet
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.557
    Sted
    Halden
    Nå har jeg selv alldri hørt annet enn den totalt overlegne version " og jfet/ mosfet og dual j fet / vs mosfet

    Hei :)
    Jeg er kanskje treig, men den setningen forstod jeg ikke. Hvem ville du foretrekke, dual cascade eller singel cascade jfets.
    I disse to predriver trinnene kan man bare sette inn singel fets, eller dobbelt opp av singelfets med ditto cascade fets.
    Hva er:
    Nå har jeg selv alldri hørt annet enn den totalt overlegne version
    ?

    Du kan har rett,,, når det er sagt så sjekket jeg hans egen 320 , den er single stacked cascade .)
    Jeg la også merke til det ut i fra bilde av kortet hans. Kanskje like greit ?
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei :)
    Jeg er kanskje treig, men den setningen forstod jeg ikke. Hvem ville du foretrekke, dual cascade eller singel cascade jfets.
    I disse to predriver trinnene kan man bare sette inn singel fets, eller dobbelt opp av singelfets med ditto cascade fets.


    Jeg la også merke til det ut i fra bilde av kortet hans. Kanskje like greit ?
    Mvh.
    Johnny

    Ja sikkert litt mere selvfølgelig for meg ,,, så godt som hver eneste allfett konstruksjon borbely laget har single cacaded og samme predrivers , som buffers , filters alle diff line ampene . Det er bare ,,,, en unik tech detalj i i borbelys allfett klA vare merke . Ingen var er idet hele tatt i tvil om han unike genialitet ,,, He was a devil in the details " er det som går igjen . )

    Da når hybridene" verserte , fet / bjt så godt som samme topologi,,,, gjorde og rohm og mpsa god jobb , allke vel ,,,

    Av alle nonlinjære devices bjt / fets/ mosfet er jeg sikker på at 2 siste nevnte er noe av det mest linjære under forutsettning av at de jobbe klA meste parten av tiden . De har og ekstreme båndbredder og lav forvrengning open loop . Du vil og se ingen av fet kontruksjonene han har heller fase comp eller filter for best firkant gjengivelse , annet en locale feed back
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.557
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Takk for forklaring. Da blir det singel cascaded.
    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.557
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Dagens oppdaterte bilde av kortet:

    IMG_20230822_172353.jpg
    Noen flere kondensatorer er på plass, shunt spenningsregulatorer til servo op-amps, + alle målepunkter også loddet inn.
    Det ble en liten oppsamlings bestilling hos Mouser, da det er en del feil i bom ang. antall på noen kondensatorer + egne bestillingsfeil.

    Går også å venter på et nytt lab. power supply, da mitt gamle analoge GW Instek Dual Lab power trenger en grundig etter-service .
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Glemte ett poeng " til tross for at flere anerkjenner og at disse cascadene lyder forsjellig , kan ikke måle apparatene fange det opp , jfets / jfets vs mosfet / j fets og k170 vs sk246 i kombinert cascaden

    Kun med ren k170/ sj74 dual cascader was no disconcerning listening differences from single k170 /j74 cascades
    Altså det beste alterna tivet etter single cascade

    Litt i tenke boksen da min predriver cascade vil være k170 /k246 dog matchede ,,,,
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.557
    Sted
    Halden
    Hei :)
    En ting man må ta med i betraktning ved singel cascade config.

    Skjermbilde 2023-08-23 214027.jpg


    #5a. Option 1:

    2SK170/2SJ74 må da ha en Idss høyere enn 10mA.

    Har man ikke det, må man gå for (B) Option2: Parallel pairs med en total Idss høyere enn 10mA.
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Det er jo det som er prinsippet, at idss tot er min 10mA. Fant ut at jeg har 16 matchede par > 10mA så RIAAen løses sannsynligvis på den måten
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.557
    Sted
    Halden
    Det går svært unna dette :)
    Hei :)
    Blir et lite hvileskjær her nå, venter på nytt Lab power supply for videre matching av jfets og mosfets. Regner med å motta det i neste uke.
    Fikk også laget to midlertidige R3 og R4 . To 500R trimmepot. på veroboard og "stylter". Blir byttet ut med faste motstander når riktig verdi blir funnet:

    IMG_20230824_210857.jpg IMG_20230824_210837.jpg

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.557
    Sted
    Halden
    Hei @HAREPUSEN :)
    Dette bildet av Q7A og Q9A forvirrer meg:
    Skjermbilde 2023-09-15 231213.jpg
    Hvilke fets har han brukt her og med hvilken Idss ? Det er noe her som ikke stemmer, i følge bom og footprints.
    Q7A = ? Type og Idss (i følge bildet)
    Q9A = ? (Type og Idss i følge bildet)

    Kommer ikke videre, før dette er 100% avklart med Les.B
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei @HAREPUSEN :)
    Dette bildet av Q7A og Q9A forvirrer meg:
    Vis vedlegget 952026
    Hvilke fets har han brukt her og med hvilken Idss ? Det er noe her som ikke stemmer, i følge bom og footprints.
    Q7A = ? Type og Idss (i følge bildet)
    Q9A = ? (Type og Idss i følge bildet)

    Kommer ikke videre, før dette er 100% avklart med Les.B
    Mvh.
    Johnny
    Johnny ,,,Ja dt er nok lettere å lese diagrammer uten 100 optioner . )
    Tunga skal være beint i munnen her ,,,
    tilmed lille MUGS driver til les var spekket med options

    Vi er jo inni berømmelige cascade driver stage nå ,,, du valgte single cascade k170 da må idds være 10mA eller mer .

    320 schematic diagram side 1 , se note 1 og 5
    320 schematic diagram side 2 se inset" driver options 1-2 og 3

    Du skal da bruke option s 1 idss skal da være 10mA eller mer , jeg bruker 12mA

    Note ; videre sier inset driver options ,,, side 2 i lb320 diagram ,,, som om handler både 1 stage driver og 2 stage drivers da disse er identiske ,,
    option 1 : for single drivers short bias led D3B-D4B-D7B og D8B

    Men allt dette står i lb320 shematic side 1 og side 2

    Ps jeg har alldri tatt x nasa ingeniøren i å gjøre feil , enda . )

    Jeg kan blåse opp en jpg å sende ?
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Johnny ,,,,trenger du å få verifisert valget ditt av transer / idds kan jeg sjekke det , jeg har bygget allt av ham i allfett i allefall og mye av fet bip
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei :)
    BOM sier :
    Q7A = 2SK170
    Q9A = 2SK246 ???
    Mvh.
    Johnny
    Fikk du sms ? Dia grammet er rett
    Men nå har jeg kikket på 320 pcb selv

    Hvis du tenker på orienteringen på 320 pcb av 2 cascaded k 170/j 74 så ser jeg og noe som skurrer i symmetri øyet

    "Single cascaden skal være her k170/ j74
    Feten nærmest supply er korrekt vs orientering

    De burde hatt samme orientering begge i cascaden , kikket fort uten å måle , ser ut som inner " cascade fet skal snus 180gr i ht pcb ,,, så ja den må jeg ta opp med les

    Ja og du tenker rett ,, i en paralell cascode k170 og k246 var orienteringen rettt

    Kommer tilbake etter consult m les
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.557
    Sted
    Halden
    Hei Are :)
    Så fint at du tog an så fort, uten videre forklaring fra meg . Ja, her er det noe som virkelig skurrer.
    Etter BOM , så er kaskadene satt opp slik.
    2SK170 + 2SK246
    2SJ74 + 2SJ103
    Denne komboen er IKKE nevnt her for single cascade (Option 1)
    Skjermbilde 2023-09-16 181010.jpg
    Dessuten sier footprints for pcb:

    Skjermbilde 2023-09-16 181203.jpg
    Se NOTES:
    Skjermbilde 2023-09-16 183358.jpg

    Hvis han har brukt 2SK170 + 2SK170 for Q7A og Q9A, så skulle Q9A vært snudd 180 grader i forhold til bilde av kortet hans.
    Footprint for Q9A er 2SK246 !
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei Are :)
    Så fint at du tog an så fort, uten videre forklaring fra meg . Ja, her er det noe som virkelig skurrer.
    Etter BOM , så er kaskadene satt opp slik.
    2SK170 + 2SK246
    2SJ74 + 2SJ103
    Denne komboen er IKKE nevnt her for single cascade (Option 1)
    Vis vedlegget 952204
    Dessuten sier footprints for pcb:

    Vis vedlegget 952205
    Se NOTES:
    Vis vedlegget 952209
    Hvis han har brukt 2SK170 + 2SK170 for Q7A og Q9A, så skulle Q9A vært snudd 180 grader i forhold til bilde av kortet hans.
    Footprint for Q9A er 2SK246 !
    Mvh.
    Johnny
    Absolutna Johnny

    Disse konstellasjonene options er jo nettopp for det at idss 10-12 mA er obsolite for det meste og de fleste
    Jeg har akkurat sjekket pcb at det virkelig stemmer og at bias kretsløpet og kascaden ellers er korrekt og det er den
    Q8 og Q9 må roteres 180grader for k170/j74

    PCB footprints dekker variantene
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.557
    Sted
    Halden
    Hei Are :)
    Så bra, da kjøper jeg din sjekk av kortet. Men, man må jo spørre seg hva Les har brukt på sitt kort ? Har han virkelig brukt K246BL og J103BL med en Idss høyere enn 10mA (finnes de ) ? Satser alt på at din sjekk av kortet er 100% korrekt, så jeg slipper å svi av noen ytterst sjeldne 2SK170V og 2SJ74V. Har ikke akkurat reserve av de........dette er virkelig "hønstenner".
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Johnny ,,,
    Verifiserte med original eb320 og layout : )

    Tenkte akkurat det samme ang utstillings LB320

    En diode i bias avslørt ,,, det sier idss 10 mA + og da må det være k170 /246
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.557
    Sted
    Halden
    En diode i bias avslørt ,,, det sier idss 10 mA + og da må det være k170 /246
    Forklar gjerne .....Hvilken Idss for K246 ?
    "En diode i bias avslørt", har jeg jo visst hele tiden....
    EDIT: Du mener at Idss for både K170 og K246 må være 10mA +, som Les har brukt i sin "utstillings" (bilde) LB320 ?
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    EDIT: Du mener at Idss for både K170 og K246 må være 10mA +, som Les har brukt i sin "utstillings" (bilde) LB320 ?
    Mvh.

    svar ; exactomento
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.557
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Blir et lite hvileskjær her nå
    Hei
    Og et hvileskjær ble til en "Time Out" .........
    Dette pga. av en trist ting i vår familie. Orket rett og slett ikke holde på med prosjektet.......måtte ta et avbrekk.

    Men, startet opp igjen i går. Nå er alle pre-driver fets på plass. Det er single cascade med matchede 2SK170V og 2SJ74V.
    Idss 11.5 >12.5mA for samtlige. Tror jeg har fått orientert de riktig i forhold til pcb footprint.

    IMG_20231013_144328.jpg

    Neste på agendaen, blir matching av Dualfets.
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Johnny ,,,, Av og til må en time out til ,,, meg selv og rett over det nye året .
    Helt uforutsigelig og uten varsel kan ting sje .Take care !

    Prosjektet ditt ser iallefall bra ut ,, Har du center justert alle trimmerne ? : )
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn