Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Kobbler man bare en kondis mellom nullvolt og minus og en mellom nullvolt og pluss ? På slutten av kondisbanken ?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.846
    Antall liker
    4.600
    Sted
    Halden

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.846
    Antall liker
    4.600
    Sted
    Halden
    A milestone......

    Hei :)
    Fikk tilbake lokkene fra elokseringen i dag. Ble kjempebra ! Lokkene er nå SKRUDD på, ja tro det eller ei ;). En milepel er nå tilbakelagt, har tatt tid dette prosjektet. Mangler nå bare mindre kosmetiske ting,slik som to alu-skilt til frontplatene samt noen labeler på baksiden. Disse skal jeg få lagd på jobben (lablene).
    Trafoen til Power-ampen er nå ferdig fortollet, og på vei til Halden. Regner med å ha den på Mandag. Da kan jeg begynne å planlegge det mekaniske som må lages til denne. Gleder meg til å komme i gang !
    Legger ut noen foreløpige bilder, en skikkelig bilde-kalvakade kommer når det siste kosmetiske er på plass. De bildene skal jeg få brodern til å ta, da han er ganske habil på det området, og har et skikkelig kamera.
    Foreløpige (dårlige) bilder:

    016.jpg
    019.jpg
    005.jpg
    011.jpg
    013.jpg


    Ble en tung kombo dette her, kampvekten endte på 20,8 Kg. Strømforsyningen ble faktisk den vanskligste delen, med shuntregulatorer komplementert med chokes. Mye jobb, men verdt alt strevet. Nå gleder jeg meg til å komme i gang med Power ampen, trenger litt forandring ;)

    Ha en fin weekend alle sammen !
    Mvh.
    Johnny
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Fantastisk! Tipper du gleder deg over den flotte preampen du har bygget. Det gjør i hvert fall jeg!;)

    Lytte snart vel?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.846
    Antall liker
    4.600
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Joda, er veldig fornøyd med Pre-ampen. Har faktisk lyttet til den en god del de siste dagene. Meget fornøyd ! Kommer med en mer utfyllende tilbakemelding/test senere. Den skal en liten rundtur for å testes ut på andre anlegg enn mitt eget, så da vil jeg få flere tilbakemeldinger/synspunkter.

    Mvh.
    Johnny
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.894
    Antall liker
    3.224
    Hej jeg kunne godt forestille mig at disse er fantastiske til formålet. Har lige bestilt 100 V udgaven af deres 0,1 uf. Polystyrene er tilnærmelsesvis lige så god ved højfrekvens som keramik uden keramikkens ulemper. Men det ved du jo som fagmand.


    Multicap RTX Capacitor
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.846
    Antall liker
    4.600
    Sted
    Halden
    Hei ,
    ja disse var interessante, skal se nærmere på de.

    Men det ved du jo som fagmand.
    Ironi, eller ? Jeg er ikke noen "fagmand", men jeg tror vi to har en ganske forskjellig tilnærmelse hvordan et DIY prosjekt skal se ut.
    Takker ellers for linken :)

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.846
    Antall liker
    4.600
    Sted
    Halden
    Utrolig hva du vet om meg ;) !
    Virkelig imponert.
    Tror det beste ville være om du holdt deg til din tråd, og jeg til min.
    Ellers ? Hatt en dårlig dag ? Bare virker sånn.....?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.846
    Antall liker
    4.600
    Sted
    Halden
    Hei ;)
    Og der forsvant @Drossel innlegg (mellom mine to siste svar), om at han bygger 10X så mye DIY som meg, men ikke har så mye tid å bruke på hvert enkelt.
    Han om det.....

    Mvh.
    Johnny
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Jeg har ihvertfall sansen for din måte å bygge på, med sans for estetikk både innvendig og utvendig og gjennomtenkte løsninger for å oppnå det.

    At det kan være lurt i en testfase å fokusere på funksjon foran finish er jo så, men når du har kommet til det stadiet at det er et "endelig" produkt som enten du selv eller andre skal ha stående fremme og i drift i overskuelig fremtid, da bør det også se ut som et ferdig og avsluttet prosjekt.

    Håper lyden står i stil til innsatsen, og det tyder det vel på at den gjør så langt? :)
     

    gwrskien

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2014
    Innlegg
    193
    Antall liker
    45
    Sted
    skien
    Hallo,

    gratulerer med flott pre-amp. Lurte på hvor du har gjort elokseringa..dyrt? Og gjorde du "børste finishen" sjøl, med hva? Hvordan gikk det med fortollinga av trafoen? Leste på forumet at fraktselskapet hadde litt stive priser på fortollinga og greier..

    mvh Gisle
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.846
    Antall liker
    4.600
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Håper lyden står i stil til innsatsen, og det tyder det vel på at den gjør så langt? :)
    Yes, lyden står til innsatsen, og vel så det. Åpen, transparent og ikke minst dynamisk. En mere utfyllende rapport kommer senere. :)

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.846
    Antall liker
    4.600
    Sted
    Halden
    Hallo,

    gratulerer med flott pre-amp. Lurte på hvor du har gjort elokseringa..dyrt? Og gjorde du "børste finishen" sjøl, med hva? Hvordan gikk det med fortollinga av trafoen? Leste på forumet at fraktselskapet hadde litt stive priser på fortollinga og greier..

    mvh Gisle
    Hei Gisle :)

    Elokseringen ble gjort hos Gundersen-Galvano i Sarpsborg. LINK : Hjem . Platene var ferdig børstet og eloksert fra fabrikanten i Kina. Jeg elokserte de på nytt, siden jeg hadde vannskjært luftespalter i de, og da blir det jo "bar alu" i luftesporene. Pris: Har ikke mottatt faktura ennå, men de pleier ikke å være så dyre på slike småjobber. Ang. fortolling av trafoen, så kommer svar på det i neste post fra meg.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.846
    Antall liker
    4.600
    Sted
    Halden
    Her tuller vi ikke !

    Hei :)

    Så kom endelig trafoen fra Polen. 3Kva ,16 Kg tungt monster. Blir med nød og neppe jeg får montert den på høykant i kabinettet, slik jeg ønsker og har planlagt. Denne trafoen er bare ENORM, se bare i forhold til Pre-ampen som jeg har lagt den oppe på ! Denne 2 x 75W Kl.A forsterkeren skal få all den strøm den skulle ønske. Separate viklinger for hver kanal. Separate viklinger (for hver kanal) til driverkortene + en separat ekstra 12V til diverse.
    Den ble sendt med vanlig post, fortolling kom på 605,-.
    Bilder:

    003 red.jpg
    007 red.jpg
    010 red.jpg


    Mvh.
    Johnny
     

    gwrskien

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2014
    Innlegg
    193
    Antall liker
    45
    Sted
    skien
    Hallo,

    takk for kjapt svar. Tenkte å bestille fra Toroidy sjøl.. Fytti katta for ett monster!! Det her skal bli moro og se når du får fylt opp i kassa..du har tilgang til bærehjelp håper jeg..

    mvh Gisle
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.846
    Antall liker
    4.600
    Sted
    Halden
    Hei :)

    du har tilgang til bærehjelp håper jeg..

    mvh Gisle
    Hehe, hvorfor tror du jeg har kjøpt inn bærehåndtak til å montere på bakplaten ? :cool:
    Har også bestilt to slike kretskort:

    pcb.GIF
    PCB size: length 394mm × width 58mm × 2mm thick

    Each row can be mounted electrolytic number: 10 (maximum electrolysis diameter 35mm)

    De er tenkt til mindre og raskere elektrolytter til utgangstransistorene. Blir fylt med en elektrolytt, så en bypass konensator, ny elektrolytt, bypass kondensator osv. slik annenhver gang/monteringshull.

    Mvh.
    Johnny


     
    Sist redigert:

    gwrskien

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2014
    Innlegg
    193
    Antall liker
    45
    Sted
    skien
    Hallo,

    de så jo veldig kjekke ut da, men må jo spørre hvor de kommer fra..Aliexpress? D6L&R? Google, he,he.. De kommer som par eller? Disse kan vel også brukes aleine, jeg tenker på for mindre forsterkere?

    mvh Gisle
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.846
    Antall liker
    4.600
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Jeg vil ikke anbefale disse til "mindre" forsterkere. Har du sjekket lengden på de ? Nesten 40cm. Du skal ha et ganske stort (dypt) kabinett for å få plass til disse. Det finnes drøssevis av mere kompakte løsninger til mindre forsterkere på e-bay
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.180
    Antall liker
    2.642
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Må bare støtte drossels utsagn om polystyrene , Jeg gjorde en ren polystyrene mod i min gamle preamp og dac , sølv glimmer mm ble kastet ut ,Det var som om jeg hadde fått ny pre og dac , spesielt mellom område og topp fikk en slags renhet og klarhet , og har bare brukt dem siden , De litt større verdiene for avkobling på psu synes jeg både scr og solen er bra .Jeg byttet ut alle mundorf sølv glimmer senere til fordel for scr polypropylene.

    Johnny jeg fikk nesten angst da jeg så og leste vekten på trafoen din , det er dårlig gjort :)Jeg måtte veie trafoene mine ,,, DVs kan ikke det,, så måtte finne speccen på dem , og da ble jeg ikke så lei allike vel
    Men husk du har ett hensyn å ta med å ikke skremme oss andre diyere
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.846
    Antall liker
    4.600
    Sted
    Halden
    Hei @HAREPUSEN :)

    Johnny jeg fikk nesten angst da jeg så og leste vekten på trafoen din , det er dårlig gjort :)
    Har vel mere angst enn deg :). Dette ble trangere enn beregnet. Får jeg plass til å la den stå på høykant i fronten, slik jeg har tenkt ? Husk jeg må ha en knekt (90 grader) alu. plate for å montere den på. Denne vil bygge 4-5 mm i høyden i tillegg, håper inderlig det er plass. Trafoen, ja.... 1500VA pr. kanal burde holde i massevis, samt godt med "kondiser" etter denne.
    Har sett en del på avkoblings-kondensatorer, og polystyrene synes jo som et godt valg. Hva mener du med: "De litt større verdiene for avkobling på psu" ?
    Jeg tenker da på verdi (uF). Hvilken verdi bruker du ?

    Mvh.
    Johnny
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.180
    Antall liker
    2.642
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    På hver av main railene bruker jeg solen 30uf som skal bedre bass gjengivelsen , paralellt med 0,1 uf , Driver railene bruker jeg og 0,1 uf lcr . På hvert out put board bruker jeg i tillegg Panasonic FC , 8 x1200 uf 63 v samt som 12stk små avkoblingene 0,1 uf vima . Panasonicene FC er en av de beste små" kondensatorer som finnes , jeg har og brukt dem til driver trinnet ,,de finnes dog ikke høyere enn 1200 uf 63 v så du må parallell koble dem i tilfelle , minst 5000uf pr rail , Selv brukte jeg 10 000 pr rail fordi jeg i tillegg kjører den uregulerte driver spenningen til driverene på output board for å får ca 5 v mer til dem,
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.846
    Antall liker
    4.600
    Sted
    Halden
    Er det MULIG ????

    Hei :)
    Først: Takk til @HAREPUSEN for hans anbefalinger og erfaringer med avkoblings-kondensatorer :).

    SÅ til dagens SUKK: Kabinettet mitt ble for lavt for trafoen. Med hele 15mm ! Er det mulig ?? Trafoen har såpass mye sekunder-viklinger, at den går litt over spec. Jeg er avhengig av å montere trafoen på høykant, ellers blir det for trangt til resten som skal inn i kabinettet.

    Jeg selger derfor dette flotte kabinettet (med orginal front). Det har kun vært montert sammen, ingen riper e.lign, kun et par uker gammelt og i mint condition. P.M meg hvis du er interessert i et STORT og flott kabinett til en Power-amp. Jeg sender med som bonus et par nye matchende bærehåndtak som kan monteres på bakplaten (verdi 200,- ). Sendes pr. post for kjøpers regning.
    Link: Krell KSA 250 Luxury Big Aluminum Amplifier Case Chassis Enclosure 480 215 520mm | eBay

    Bilde:

    022.jpg


    Mvh.

    Johnny
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.180
    Antall liker
    2.642
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei Johnny , kan du fore opp topp platen og bunnplaten10mm hver ? Vil frontplaten dekke den evt nye høyden ?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.894
    Antall liker
    3.224
    Hvis jeg havde været i Norge ville jeg have købt det.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.894
    Antall liker
    3.224
    Johnny jeg har prøvet å skære et hul i bunden af kabinettet i en sådan situation men det var bare 10 mm som manglede.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.242
    Antall liker
    3.464
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det er ikke mulig å enten frese ut spor til trafoen oppe og nede eller rett og slett skjære ut et felt i bunn av kabitettet slik at trafoen får plass?


    Eller lage noe ala Brinkmann.

     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.846
    Antall liker
    4.600
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Det var bare å bite i det sure eplet ! Da dette åpenbaret seg (at jeg manglet 15mm), så gikk rullegardinen NED et øyeblikk :'( .
    Men, nå er ikke jeg den som gir opp så lett ! De som kjenner meg, vet at ting som: Skjære hull i bunnplate o.lign ikke er akseptabelt.
    Har jeg bestemt meg hvordan det bør bygges, så blir det slik :D.

    Vel, nytt kabinett er allerede bestilt ! Gjett hvilket ? Levering om ca. 14dgr.

    Til de som har lyst på Krell klonen, så går det for 1000,- under selvkost. Førstemann til mølla osv...

    Mvh.
    Johnny
     

    gwrskien

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2014
    Innlegg
    193
    Antall liker
    45
    Sted
    skien
    Hallo,

    kan du få plass i Pass XA160.5 kabinettet? Innvendige mål er 310mm x 450mm x 250mm i følge ebay.. Krellen står med 310mm x 470mm x 200mm innvendig..

    mvh Gisle
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.846
    Antall liker
    4.600
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Innvendige mål på dette kabinettet er 310 (B) x 200 (H) x 470 (D)
    Burde holde til flere forskjellige solide konstruksjoner inkl. Kl.A opptil 2 x75W ++ Det holdt bare ikke til min 3000VA trafo, dessverre.
    Slike store kabinett får du ikke kjøpt her på berget !

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.846
    Antall liker
    4.600
    Sted
    Halden
    Hallo,

    kan du få plass i Pass XA160.5 kabinettet? Innvendige mål er 310mm x 450mm x 250mm i følge ebay.. Krellen står med 310mm x 470mm x 200mm innvendig..

    mvh Gisle
    Hei :)

    Tolket posten din dessverre feil. Hvilket kabinett tror du jeg har bestilt ? Ja, riktig :)

    Mvh.
    Johnny
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hallo,

    kan du få plass i Pass XA160.5 kabinettet? Innvendige mål er 310mm x 450mm x 250mm i følge ebay.. Krellen står med 310mm x 470mm x 200mm innvendig..

    mvh Gisle
    Hei :)

    Tolket posten din dessverre feil. Hvilket kabinett tror du jeg har bestilt ? Ja, riktig :)

    Mvh.
    Johnny
    Hvor finner du dette kabinettet ?
     

    gwrskien

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2014
    Innlegg
    193
    Antall liker
    45
    Sted
    skien
    Hallo,

    stussa litt, men tenkte du skreiv måla på Krell`n med tanke på mulige kjøpere.. :) Pass XA160.5 skal jo ha 5 cm mere høyde innv, men har 2 cm kortere dybde..

    mvh Gisle
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Har du bestillt XA kabinett?

    Edit: Ja, så det nå.. Mitt ble sendt i går. De hadde litt problemer med frontplata og det ble forsinket.
     
    Sist redigert:

    gwrskien

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2014
    Innlegg
    193
    Antall liker
    45
    Sted
    skien
    Hallo,

    du finner det vha linken i pos #464..samme leverandør har dette også..

    mvh Gisle
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.846
    Antall liker
    4.600
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Ja, skrev måla på Krell klonen med tanke på mulige kjøpere :) Pass kabinettet som er bestilt vil holde fint med 5 cm.mere høyde innvendig.

    Mvh.
    Johnny
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn