Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Selgeren av kabinettet lurer på om Norge tillater at det sendes i ei trekasse? Var dine i ei trekasse? Viste ikke at det kunne være et problem.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Jeg vet at kabinettet du vurderer blir pakket i en trekasse, det står nevnt i annonsen. Grunnen til dette (tror jeg) er mye pga. den meget tunge (og tykke) frontplaten. Om dette er et problem for den norske toll, aner jeg ikke. Mitt kabinett var fordelt på to store pappesker, men alt var MEGET godt pakket inn i bobleplast og isopor. Har faktisk aldri mottatt noe som har vært slik omhyggelig pakket inn, imponerende!

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ok.. Jeg skrev at jeg ikke kunne se noen grunn til at en trekasse ikke er ok. Mange andre ting kommer jo inn i landet i trekasser.
    Kunne forøvrig få $30 rabatt hvis jeg kjøper to kabinetter.:rolleyes:
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Hva blir det da ? Ingen, ett eller to ? Fikk du noen specs. på kjøleribbene ? Er det Vivian hos douk du har pratet (mailet) med?

    Mvh.
    Johnny
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Vivian ja. To hadde vært helt ideellt, men det blir litt for kostbart tror jeg. Fikk ikke noe annen spec enn at hver side takler 80W. Mulig de oppgir det bare fordi originalen er en 160W monoblokk.:rolleyes:

    Går for ett først jeg, så får vi se... Litt lyst til å ta, se og føle før det evt blir et nr. 2.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Hvor meget var det nu det kabinet koster ? Link igen please. Jeg ved ikke om jeg orker å færdig gjøre kabinetter fra scratch.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.537
    Antall liker
    102.889
    Torget vurderinger
    23
    Selgeren av kabinettet lurer på om Norge tillater at det sendes i ei trekasse? Var dine i ei trekasse? Viste ikke at det kunne være et problem.
    Joda, byråkratiet kjenner ingen grenser hva EU angår. Emballasje av tre skal kunne spores og det må oppgis slag, oprinnelse el.l. Helt sykt, men ikke en aktuell problemstilling her til lands enda så vidt jeg har erfart selv.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Takk! Da satser vi på at det ikke byr på problemer.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hvor meget var det nu det kabinet koster ? Link igen please. Jeg ved ikke om jeg orker å færdig gjøre kabinetter fra scratch.
    He,he......jeg får nok ta kontakt med Vivian hos Douk, ser ut som jeg har startet som salgsagent for disse kabinettene fra de :p ;)

    Meter i front følger vistnok med.
    Hadde jeg bare visst DET ........burde vært opplyst i annonsen. Var faktisk en grunn til at jeg ikke valgte akkurat det kabinettet. Ikke lett å fylle et slikt tomrom i fronten med noe like tøft. Sukk !

    @SRM Du får starte en egen byggetråd, og i holde oss oppdatert på både kabinett og varmeutvikling i din F5 turbo V3 :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Fikk tilsendt dette bilde av Vivian som skal vise deres chassis med meter.

    $_4.JPG


    Dette var også avgjørende for min del.;)

    Jeg skal lage en byggetråd når tiden er inne. Trenger sikkert litt hjelp og tips underveis.
    Men først må jeg samle litt mer deler! Driver også med en preamp, så ting tar litt tid.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Toppdeksler ferdig vannskjært.

    Hei :)

    da kom topplokkene til Pre-amp og Power supply tilbake, ferdig vannskjært med luftespalter. Ble helt toppers ! Den har stått og spilt 3-4 timer nå, og dette blir bra nok utlufting av varmen. Lar den stå på til i morgen ettermiddag, da blir det fiiiiiiintrimming av spenninger, Bias og Dc-offset.

    Utrolig hva en liten vannstråle kan utføre:

    003.jpg



    Ble veldig fornøyd med dette, i morgen går de til ny eloksering .

    Mvh.

    Johnny
     
    Sist redigert:

    registrert

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.05.2011
    Innlegg
    64
    Antall liker
    12
    Selgeren av kabinettet lurer på om Norge tillater at det sendes i ei trekasse? Var dine i ei trekasse? Viste ikke at det kunne være et problem.
    Joda, byråkratiet kjenner ingen grenser hva EU angår. Emballasje av tre skal kunne spores og det må oppgis slag, oprinnelse el.l. Helt sykt, men ikke en aktuell problemstilling her til lands enda så vidt jeg har erfart selv.
    Det er vel byråkratiets høyborg USA som er mest nazi på dette området. De forlanger sertifiserte lastepaller. Begrunnelsen skal være å unngå import av uønskede organismer som trevirket kan huse. Derfor er ikke kabinettselgerens spørsmål så unerlig.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    2.717
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei ble veldig bra Johnny , er litt spent på om du ha på BA logoen med FET symbolet på ?

    Har du lyttet på den ut til høytalerene dine ?
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Har ikke koblet den opp mot resten av anlegget ennå, den skal blodtrimmes først !8)
    Joda, luftespaltene ble meget bra, god nok utluftning. Har tenkt på to stk. skilt i børstet alu. Ett på fronten til Pre-ampen, og ett på Power Supply. Driver å leter etter en tråd her på forumet, hvor det ble linket til et firma (tror det holdt til i Vestfold ? ) som lagde slike skilt i alu.
    Noen som vet, eller husker ?
    Har tenkt å montere de nederst i venstre hjørne av kabinettene.

    008.jpg


    Når det gjelder tekst/logo , så har jeg tenkt meg logoen til Borbely Audio med Fet transistoren , samt en logo av Fredriksten festning. Dette er bare en strek som viser omrisset av festningen. Må jo lage litt Halden-reklame :p.

    EDIT: Her er omrisset av festningen, som var tenkt som en del av skiltet :

    Festningen-red.gif







    Mvh.
    Johnny
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.110
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Hei

    Ja-skilt i Tønsberg lager skilt i alle fasonger.

    Barra AS i Oslo er også meget gode.

    Stein
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Selgeren av kabinettet lurer på om Norge tillater at det sendes i ei trekasse? Var dine i ei trekasse? Viste ikke at det kunne være et problem.
    Joda, byråkratiet kjenner ingen grenser hva EU angår. Emballasje av tre skal kunne spores og det må oppgis slag, oprinnelse el.l. Helt sykt, men ikke en aktuell problemstilling her til lands enda så vidt jeg har erfart selv.
    Det er vel byråkratiets høyborg USA som er mest nazi på dette området. De forlanger sertifiserte lastepaller. Begrunnelsen skal være å unngå import av uønskede organismer som trevirket kan huse. Derfor er ikke kabinettselgerens spørsmål så unerlig.
    Nja - litt off topic i forhold til de flotte kabinettene - men det er byråkratiets høyborg her i Norge som er nazi på dette. Trematerialer fra USA og Canada kan ikke uten videre innføres til Norge. Det må kunne dokumenteres varmebehandling som skal ta knekken på skadeinsekter som kan snike seg med ubehandlede materialer.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Mange tak men det er jo sygt dyrt og 35 kg for kabinettet alene :(. Flot er det jo.
    Joda, det er ganske dyrt. Det ultimate hadde jo vært to, men det tror jeg ikke blir aktuellt.

    Selgeren av kabinettet lurer på om Norge tillater at det sendes i ei trekasse? Var dine i ei trekasse? Viste ikke at det kunne være et problem.
    Joda, byråkratiet kjenner ingen grenser hva EU angår. Emballasje av tre skal kunne spores og det må oppgis slag, oprinnelse el.l. Helt sykt, men ikke en aktuell problemstilling her til lands enda så vidt jeg har erfart selv.
    Det er vel byråkratiets høyborg USA som er mest nazi på dette området. De forlanger sertifiserte lastepaller. Begrunnelsen skal være å unngå import av uønskede organismer som trevirket kan huse. Derfor er ikke kabinettselgerens spørsmål så unerlig.
    Nja - litt off topic i forhold til de flotte kabinettene - men det er byråkratiets høyborg her i Norge som er nazi på dette. Trematerialer fra USA og Canada kan ikke uten videre innføres til Norge. Det må kunne dokumenteres varmebehandling som skal ta knekken på skadeinsekter som kan snike seg med ubehandlede materialer.

    Nå ble det avgjort at det ikke skulle sendes i trekasse likevel men pakkes veldig godt inn og deles i to forsendelser. De var redd for problemer med tollen.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Nå ble det avgjort at det ikke skulle sendes i trekasse likevel men pakkes veldig godt inn og deles i to forsendelser. De var redd for problemer med tollen.
    Tror det var lurt. De pakker det så godt, at det nesten ikke er sant. Regn med et stort lass med emballasje å ta med til containerne på miljøstasjonen ;).

    Mange tak men det er jo sygt dyrt og 35 kg for kabinettet alene :(. Flot er det jo.
    Sykt dyrt, syk dyr frakt, MEN for noen kabinetter ! Hver heathsink veier 2,8Kg, og det er seks av de. Frontplaten..........tør ikke gjette på hva den veier ? Tuuuuuung !!! Kan man bare glemme prisen lengst bak i hjernen, samt ikke opplyse madammen om hva man har betalt, så blir man bare GLAD ! Hehe...

    Ja-skilt i Tønsberg lager skilt i alle fasonger.

    Barra AS i Oslo er også meget gode.
    Takk for tips, skal sjekke.....

    Ofte blir metalarbeide og kabinetter en dyr affære. Eks.: Vannskjæring av mine to topplokk: 1000,- + Mva + 2x 150 i frakt. I tillegg kommer elokseringen. Men så lenge man blir fornøyd........:)

    Mvh.
    Johnny
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hvor dyrt kabinettet kan sies å være kommer vel an på hva som er målene for prosjektet, og hva som gjør en selv fornøyd.

    Vannskjæring er fine greier. Så en video fra produksjonen til McIntosh. De vannskjærer glassene i fronten på forsterkerne sine.

    Har mulighet til å få sort frontplate på XA kabinettet. Synspunkter?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Jepp, samme kjøleribber, fra samme firma: Douk
    Å få de sort-eloksert burde ikke by på noe problem, mange som driver med dette. Faktisk en fordel at de ikke er eloksert, når man skal til med å bore å gjenge de. Lett å skade/ripe ferdig elokserte under denne prosessen.

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hvor dyrt kabinettet kan sies å være kommer vel an på hva som er målene for prosjektet, og hva som gjør en selv fornøyd.

    Vannskjæring er fine greier. Så en video fra produksjonen til McIntosh. De vannskjærer glassene i fronten på forsterkerne sine.

    Har mulighet til å få sort frontplate på XA kabinettet. Synspunkter?

    Nei, nei, nei..........tøffest som de er ! Men, det var nå MIN mening ;)

    Mvh.
    Johnny
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Det startet med at jeg spurte om muligheten for eloksert front. Fikk tilbake at det ville bety 4 dager ekstra. I mellomtiden hadde jeg bestemt meg for sort, men når jeg fikk mailen hadde jeg fått kalde føtter. Sa da at jeg ville ha vanlig alu. Det viser seg da at min forespørsel hadde blitt til en bestilling, og prosessen allerede var satt i gang. Etter litt tenking er jeg fornøyd med utfallet.

    Liker sorte bokser klart best selv, men disse Pass forsterkerne er jo ikke å få i sort. Sikkert derfor sort føles feil på dette chassiet.

    Likevel er ikke dette en Pass Labs forsterker, så jeg synes en liten distansering er på sin plass. :)

    Er ellers imponert over servicenivået fra denne selgeren. Jeg sendte over tegninger på print slik at de skal bore og gjenge kjøleribbene. Dette og eloksering uten ekstra kostnad. :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Likevel er ikke dette en Pass Labs forsterker, så jeg synes en liten distansering er på sin plass. :)

    Er ellers imponert over servicenivået fra denne selgeren. Jeg sendte over tegninger på print slik at de skal bore og gjenge kjøleribbene. Dette og eloksering uten ekstra kostnad. :)
    Er enig med deg når det gjelder distanseringen, du setter jo ditt eget preg på konstruksjonen, blir liksom mere "ditt", hvis du forstår hva jeg mener ?
    Har bare godord om denne selgeren, og det beviser de jo også i ditt tilfelle, når det gjelder eloksering og gjenging av kjøleribbene uten ekstra kostnad.
    Lykke til med ditt prosjekt !
    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Pre-amp ferdig justert !

    Hei :)

    Pre-ampen har nå stått på i mere enn 24t kontinuerlig med lokk med luftespalter, så riktig arbeidstemp. er oppnådd.

    1) Sjekk av spenning ut fra shuntregulatorer: Ikke nødvendig å etterjustere, 24V PRESIS !
    2) Justering av Fet inngangstrinn: Minimale etterjusteringer ved 80mA Bias.
    3) Justert opp Bias til 110mA .
    4) Justert Dc-offset til 0,00V Dc.

    Denne Pre-ampen er bare så stabil, selv med chokes kombinert med shuntregulatorer, at det bare er fryd og gammen ! :)
    Monterte servo Ic, men tror ikke det er nødvendig å ha de der, da den er utrolig stabil uten, åker nok UT.

    Lokk ble lagt på igjen med en temp. probe koblet direkte på en av heathsinkene i den ene av shuntregulatorene. Har stått slik nå i fire timer, og har stabilisert seg på:

    001.jpg


    53 grader er akseptabelt, og skulle ikke by på noen problemer.:cool:
    Topplokkene blir levert til eloksering i morgen kl.07.00 , mulig jeg får de tilbake i morgen ettermiddag.

    ELLERS? En 16Kg tung - 3Kva trafo ligger til tollbehandling i Oslo. Håper de tar en forenklet fortolling, da de savner de "nødvendige papirer".
    Håper jeg har trafoen snart, slik at jeg kommer i gang med slutt-trinnet !

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Forstår hva du mener med eget preg ja. Takk, og lykke til med amp selv. Jeg skal i hvert fall følge med!

    Er forresten ikke mange preamper med den driftstemperaturen du viser der!;)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Målte de ikke, bare kjente med håndflaten, og de føltes ikke noe varmere en shunt-transene .Har målt de nå, (uten lokk, da de er til eloksering). Måler 49 grader uten lokk, så de måler nok omtrent det samme som shunt-transene når lokket blir lagt på. Får tilbake lokkene i morgen, skal ta en ny måling med lokk montert.


    Trafoen til Power-ampen ble stoppet i tollen, da det ikke lå med salgsdokument. Har mailet posten med en kopi av PayPal transaksjonen, samt kopi av mail med Toroidy i Polen. Håper det går i orden nå.

    Mvh.
    Johnny
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Hei :)

    Målte de ikke, bare kjente med håndflaten, og de føltes ikke noe varmere en shunt-transene .Har målt de nå, (uten lokk, da de er til eloksering). Måler 49 grader uten lokk, så de måler nok omtrent det samme som shunt-transene når lokket blir lagt på. Får tilbake lokkene i morgen, skal ta en ny måling med lokk montert.


    Trafoen til Power-ampen ble stoppet i tollen, da det ikke lå med salgsdokument. Har mailet posten med en kopi av PayPal transaksjonen, samt kopi av mail med Toroidy i Polen. Håper det går i orden nå.

    Mvh.
    Johnny
    I Damark er det nok med Paypal kvitteringen og sælgerens bekræftelse af ordren.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Ja, luftespaltene duger nok. Blir passe varmt dette her, fet-konstruksjoner liker litt varme ;)

    Driver å ser på by-pass kondensatorer til lyttene i Power supply til Power-ampen. Anbefalinger ? Verdi/fabrikat ? Mundorf , V-Cap, ClarityCap, Duelund, Obbligato, Jantzen, eller andre ?
    Her er det vel like mange meninger som.............?

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hvorfor bruker man det? Bypasskondensatorer til lyttene altså.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Hei :)
    Ja, luftespaltene duger nok. Blir passe varmt dette her, fet-konstruksjoner liker litt varme ;)

    Driver å ser på by-pass kondensatorer til lyttene i Power supply til Power-ampen. Anbefalinger ? Verdi/fabrikat ? Mundorf , V-Cap, ClarityCap, Duelund, Obbligato, Jantzen, eller andre ?
    Her er det vel like mange meninger som.............?

    Mvh.
    Johnny
    Nogle gange må man lytte sig frem i den aktuelle konstruktion. Vil anbefale du starter med Spraque Orange drop uden magnetiske ben. Så kan du tage den derfra. Det er Polypropylene uten metalisering. Hvis du så mangler noget i toppen kan du evt. Prøve Obligato. Jeg har netop købt Obligato til mine Holton da jeg savner mere luft øverst.
    Spraque er billige.

    http://www.partsconnexion.com/capacitor_film_orangedrop_716p.html
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Ja, luftespaltene duger nok. Blir passe varmt dette her, fet-konstruksjoner liker litt varme ;)

    Driver å ser på by-pass kondensatorer til lyttene i Power supply til Power-ampen. Anbefalinger ? Verdi/fabrikat ? Mundorf , V-Cap, ClarityCap, Duelund, Obbligato, Jantzen, eller andre ?
    Her er det vel like mange meninger som.............?

    Mvh.
    Johnny
    Nogle gange må man lytte sig frem i den aktuelle konstruktion. Vil anbefale du starter med Spraque Orange drop uden magnetiske ben. Så kan du tage den derfra. Det er Polypropylene uten metalisering. Hvis du så mangler noget i toppen kan du evt. Prøve Obligato. Jeg har netop købt Obligato til mine Holton da jeg savner mere luft øverst.
    Spraque er billige.

    Sprague Orange Drop 716P Series Electrolytic Capacitor
    Takker for link/anbefaling. Verdi? 0,1uF ? Disse Spraque kondensatorene vil passe bra over Main-kondensatorene. Kommer noe mer i tillegg (egen kondensatorbank for utgangs-transistorer). Her må jeg ha bypass-kondensatorer ala Mundorf, som er runde.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Jeg har tidligere med held brugt nogle 0,1 uf. ren polypropylene købt hos RS. Disse fås ikke mere. De Spraque jeg har brugt er 0,47 uf. Tror du skal gå for 0,1 uf. Obligato har et godt Rygte. De er metaliserede hvilket jeg har dårlig erfaring med.

    Hvad med at købe begge og prøve hvad som er bedst ? Sidstnævnte er også runde.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn