Nei, Toole anbefaler ikke bruk av minimums fase filter til dette formålet, eksplisitt!Toole anbefaler ikke korrigering over 300 i dette sitatet (eller i denne artikkelen).
Nei, Toole anbefaler ikke bruk av minimums fase filter til dette formålet, eksplisitt!Toole anbefaler ikke korrigering over 300 i dette sitatet (eller i denne artikkelen).
Ja, du må gjerne klage på været, men det får vi ikke gjort noe med.Det er riktig at en høyttaler ikke kan spille av noe annet enn opptakers valg i innspillingen. Derfor snakker vi om hva som må til for å få en «perfekt» kilde inn i rommet.
EBU, ITU m fl gir anbefalinger for å velge en slik «perfekt» kilde, dvs. en høyttaler som fungerer som referanse i produksjonsprosessen.
Ja, om hva som er godt å høre på. Er helt sikkert flere med meg.Ok, da har du din egen definisjon.
Som privatperson plikter du jo ikke å følge noen standard. Du har jo alt kontroll på rommet, så da skulle det bare mangle om ikke du kunne tillate deg å ha den tonale balansen du selv liker!Ja, om hva som er godt å høre på. Er helt sikkert flere med meg.
Er helt sikkert inne på noe der.Hvis man ikke har mulighet til å gjøre noe med rommet, så er det desto viktigere å velge høyttalere som frigjør seg fra rommet i større grad. Men da måtte man også ha innrømmet at referanselisten ikke var så mye hold i, og det er kanskje vanskelig å svelge![]()
Begrepene («referanserom» osv) er fra standarder fra 1980-tallet, med utspring i det norske og nordiske miljøet for lyd. Tok de helt feil for 40-50 år siden?Jeg tror ikke på begreper som referanserom, finner vi opp begreper her?. Klart finnes det rom som er mer utfordrende enn andre. Et godt behandlet rom med riktige dimensjoner er selvsagt en fordel. Men kommer man virkelig i mål på alle parametre,….uten DSP? Jeg tror ikke heller at det er så veldig stor forskjell på personlige preferanser. Kanskje heller på personlige nyanser.
Disse standardene er basert på idéen om nøytralitet og fysikk. Det er begrenset hva dsp kan gjøre med fysikk. Nøytralitetsidéen gjelder uansett teknologi. Anbefalingene tåler nok tidens tann.Jeg hevder ingenting. Jeg bare tror det er snakk om kompromisser. Er du sikker det så kalte referanse rommet for 40-50 år siden hadde vært likt i dag, med dsp? Eller kunne en valgt annerledes i dag med med dsp?
Relativt godt forhold? Vi har vært bestebrevvenninner i snart 10 år.Makkin Tosken, du som har et forholdsvis godt forhold til han trymmen, og har et veldig bra rom, skulle ikke det vært moro å teste ut om hans høyttalere vil tilfredsstlle dine krav til lyd uten bruk av dsp. Kunne jo blitt en koselig helg med mange ytringsutvekslinge.
Ser han påstår du feiler på kilde. Menes det høyttalere da eller noe annet?
Nå må det kanskje utenlands for å oppleve et slikt rom?Relativt godt forhold? Vi har vært bestebrevvenninner i snart 10 år.
Nja, forslaget har vært oppe tidligere, men personlig er jeg liksom ikke nysgjerrig på den måten, for mye styr, 0 avkastning for meg. Vært mye morsommere om han omsider bygget et skikkelig kontrollrom og hatt mulighet å presentere dette fra sin beste side.![]()
Hakke peil! @svart-hvitt er eksperten. Sikker på at han har god oversikt. Men 2L sitt er kanskje det nærmeste?Nå må det kanskje utenlands for å oppleve et slikt rom?
Hakke peil! @svart-hvitt er eksperten. Sikker på at han har god oversikt. Men 2L sitt er kanskje det nærmeste?
Dette er strengt tatt ikke tunet for to kanals stereo.
![]()
Genelec ‘The Ones’ power Morten Lindberg’s stunning immersive studio - Genelec.com
In the world of immersive music recording, no-one has done more than Grammy-winning sound engineer and music producer Morten Lindberg to set the gold standard for what can be achieved in this field. To raise the bar of sonic excellence even further, Lindberg has recently upgraded the monitoring...www.genelec.com
Jeg utfordrer ikke fysikken. Jeg bare tror at DSP gir nye muligheter for hvordan vi kan bruke fysikken i romdesign og høyttalerintegrasjon. Med de verktøyene vi har i dag, kunne kanskje noen av kompromissene fra 70–80-tallet vært løst annerledes.Disse standardene er basert på idéen om nøytralitet og fysikk. Det er begrenset hva dsp kan gjøre med fysikk. Nøytralitetsidéen gjelder uansett teknologi. Anbefalingene tåler nok tidens tann.
Tja, ikke stort egentlig. Har et par høyttalere som måler ok og kan spille ganske høyt uten å gå i protection mode. I tillegg har jeg en sub.«At jeg ikke er der lenger (om jeg noensinne var der)».
Men hva har du gjort for å få en «perfekt» kilde inn i rommet?
Det kan også spille stereo og geometrien er den samme mellom LR og SS som i mch-oppsett.Dette er strengt tatt ikke tunet for to kanals stereo.
«Deja vu all over again.»Mamma mia. Here we go again.
Det kan også spille stereo og geometrien er den samme mellom LR og SS som i mch-oppsett.
Og for ikke å glemme en reklame for nettopp dette merke.Dette er strengt tatt ikke tunet for to kanals stereo.
Det jeg tenkte på er at jeg ikke vet om at man kan optimalisere refleksjonsbehandling og etterklang for både to-kanals og flerkanals (siden du legger lista så høyt for et referanserom)Det kan også spille stereo og geometrien er den samme mellom LR og SS som i mch-oppsett.
Trodde jeg forstod, men ble usikker når alt dreide seg over til å handle om den perfekte referanse.Selv om det strengt tatt bare var @TrompeteN som forsto trådens tema, er jeg glad jeg kunne gi et hint av the good ol' days på hfs! Da reisebrev var avskjedsmeldingen til indignerte knowitalls og det nærmeste vi kom kjæledyr, var bikkjeslagsmål mellom selvutnevnte tastaturprofessorer
Oj - kanskje jeg har "falsk" lyd, bare å slutte med å kose seg med siste plata til gode gamle Willy NelsonMen jeg vet hva «ekte lyd» er
Det er en diskret LFE-kanal, ikke en konvensjonell «sub-kanal».. Hvor skal LFE-kanalen stå?Med en sideplassert sub kan jo ikke dette kalles referanse
«Ekte lyd» er et begrep hentet fra åpningsinnlegget. Derfor hermetegn.Oj - kanskje jeg har "falsk" lyd, bare å slutte med å kose seg med siste plata til gode gamle Willy Nelson
Om noe skal et mch-rom ha mer demping. Stereo kan være mer livlig. Det illustrerte rommets demping kan justeres etter behov.Det jeg tenkte på er at jeg ikke vet om at man kan optimalisere refleksjonsbehandling og etterklang for både to-kanals og flerkanals (siden du legger lista så høyt for et referanserom)![]()
Ja, det stemmer. Kult, hvordan justerer han dempingen?Om noe skal et mch-rom ha mer demping. Stereo kan være mer livlig. Det illustrerte rommets demping kan justeres etter behov.
Han kan fjerne og legge til dempeplater som er festet med en krok e.l. til veggene.Ja, det stemmer. Kult, hvordan justerer han dempingen?
Har spurt tidligere tror jeg, finnes det akustiske data tilgjengelig fra ML sitt rom?
Likevel vet jeg at du har mange opplevelser rundt om som har gitt deg en referanse om hvordan man ikke skal ha det, det er jo også referanserom.Jeg tror ikke på begreper som referanserom
Dette er jeg faktisk ganske enig i, ikke minst at jeg ratte volum selv her hjemme. Jeg opplever ofte at konserter har ubehagelig høyt lydnivå, som er trettende.Dette er ikke et forsøk på å slå fast noe, bare en erkjennelse. Jeg foretrekker ofte lyd formet av anlegget mitt, fremfor lyden fra en scene.
Temaet mitt dukket opp igjen jo!Og nå over til noe helt annet enn de evinnelige Standardene og Genelec:
Dette er jeg faktisk ganske enig i, ikke minst at jeg ratte volum selv her hjemme. Jeg opplever ofte at konserter har ubehagelig høyt lydnivå, som er trettende.
Samme hva man kaller det, mono sub/LFE er ikke noe som kan kalles referanse, selv SBA/DBA er jeg litt i tvil om enda det temmer rommet uendelig mye bedre enn en enkeltstående.Det er en diskret LFE-kanal, ikke en konvensjonell «sub-kanal».. Hvor skal LFE-kanalen stå?
Vel, LFE-kanalen brukes ikke i stereo.Samme hva man kaller det, mono sub/LFE er ikke noe som kan kalles referanse, selv SBA/DBA er jeg litt i tvil om enda det temmer rommet uendelig mye bedre enn en enkeltstående.
Enn så lenge foretrekker jeg stereo fra bunn til topp, det står noen besøk på lista som kan endre min oppfatning men det gjenstår å se.
Frokost på Sommerro, debatt på sentralen, så Big Dipper
Står til laudSelv om det strengt tatt bare var @TrompeteN som forsto trådens tema, er jeg glad jeg kunne gi et hint av the good ol' days på hfs! Da reisebrev var avskjedsmeldingen til indignerte knowitalls og det nærmeste vi kom kjæledyr, var bikkjeslagsmål mellom selvutnevnte tastaturprofessorer!