Diverse I reject your reality and substitute my own

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.132
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Det er riktig at en høyttaler ikke kan spille av noe annet enn opptakers valg i innspillingen. Derfor snakker vi om hva som må til for å få en «perfekt» kilde inn i rommet.

EBU, ITU m fl gir anbefalinger for å velge en slik «perfekt» kilde, dvs. en høyttaler som fungerer som referanse i produksjonsprosessen.
    Ja, du må gjerne klage på været, men det får vi ikke gjort noe med.

Det er få i denne debatten som representerer produsentene, vi er sluttbrukere som gjør det beste ut av det vi får servert.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    5.006
    Torget vurderinger
    0
    Har lyst til å skrive noe som er litt på siden av diskusjonen, men som jeg tror kan være relevant.

Jeg opplever at bruk av DSP i bassen er det som er vanskeligst. De fleste rene tokanalsoppsett har utfordringer med både utfasninger og peaker. Noen legger til flere bassenheter i en eller annen form. Da jevnes responsen ut og kapasiteten øker, men man får utfordringer med å matche og integrere hovedhøyttalerene. Når man legger til DSP så er det krevende å beholde tørrheten og snerten når man drar ned peakene. På gode opptak så ligger det en del rominformasjon i dypbassen og den kommer nærmest aldri frem selv ved bruk av DSP.

I toppregisteret er det enklere fordi de aller fleste gode høyttalere spiller godkjent her i forhold til i bassen. De største problemene ligger i om det høres ut som man har tredd en sokk over eller at det låter spisst. Mange har også lokale frekvensavvik som kan få stradivariusfiolinen høres ut som papp.

Dette opplever jeg er hverdagslige utfordringer i ethvert seriøst hi-fisystem. De fleste ønsker at anlegget deres skal høres bra ut på alle innspillinger og da gjør litt lett frekvenshustering i toppregisteret livet mye lettere.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.132
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Ja, om hva som er godt å høre på. Er helt sikkert flere med meg.
    Som privatperson plikter du jo ikke å følge noen standard. Du har jo alt kontroll på rommet, så da skulle det bare mangle om ikke du kunne tillate deg å ha den tonale balansen du selv liker!(y) Verre med de som er prisgitt å sitte og høre på det romfargede ekkoet av sine referansehøyttalere, en farge som ikke velges.🙉

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    3.037
    Hvis man ikke har mulighet til å gjøre noe med rommet, så er det desto viktigere å velge høyttalere som frigjør seg fra rommet i større grad. Men da måtte man også ha innrømmet at referanselisten ikke var så mye hold i, og det er kanskje vanskelig å svelge ;)

• Liker
    Reaksjoner: KJ

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.425
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man ikke har mulighet til å gjøre noe med rommet, så er det desto viktigere å velge høyttalere som frigjør seg fra rommet i større grad. Men da måtte man også ha innrømmet at referanselisten ikke var så mye hold i, og det er kanskje vanskelig å svelge ;)
    Er helt sikkert inne på noe der.
    Så da snakkes det heller ned de som gjør noe med problemet, eller har mulighet til å gjøre det.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    26.857
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke på begreper som referanserom, finner vi opp begreper her?. Klart finnes det rom som er mer utfordrende enn andre. Et godt behandlet rom med riktige dimensjoner er selvsagt en fordel. Men kommer man virkelig i mål på alle parametre,….uten DSP? Jeg tror ikke heller at det er så veldig stor forskjell på personlige preferanser. Kanskje heller på personlige nyanser.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror ikke på begreper som referanserom, finner vi opp begreper her?. Klart finnes det rom som er mer utfordrende enn andre. Et godt behandlet rom med riktige dimensjoner er selvsagt en fordel. Men kommer man virkelig i mål på alle parametre,….uten DSP? Jeg tror ikke heller at det er så veldig stor forskjell på personlige preferanser. Kanskje heller på personlige nyanser.
    Begrepene («referanserom» osv) er fra standarder fra 1980-tallet, med utspring i det norske og nordiske miljøet for lyd. Tok de helt feil for 40-50 år siden?

Når det gjelder preferanser for rekreasjon, er Toole stedet å gå.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.381
    Sted
    Langesund
    Makkin Tosken, du som har et forholdsvis godt forhold til han trymmen, og har et veldig bra rom, skulle ikke det vært moro å teste ut om hans høyttalere vil tilfredsstlle dine krav til lyd uten bruk av dsp. Kunne jo blitt en koselig helg med mange ytringsutvekslinge.
    Ser han påstår du feiler på kilde. Menes det høyttalere da eller noe annet?

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    26.857
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hevder ingenting. Jeg bare tror det er snakk om kompromisser. Er du sikker det så kalte referanse rommet for 40-50 år siden hadde vært likt i dag, med dsp? Eller kunne en valgt annerledes i dag med med dsp?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    0
    Jeg hevder ingenting. Jeg bare tror det er snakk om kompromisser. Er du sikker det så kalte referanse rommet for 40-50 år siden hadde vært likt i dag, med dsp? Eller kunne en valgt annerledes i dag med med dsp?
    Disse standardene er basert på idéen om nøytralitet og fysikk. Det er begrenset hva dsp kan gjøre med fysikk. Nøytralitetsidéen gjelder uansett teknologi. Anbefalingene tåler nok tidens tann.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.132
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Makkin Tosken, du som har et forholdsvis godt forhold til han trymmen, og har et veldig bra rom, skulle ikke det vært moro å teste ut om hans høyttalere vil tilfredsstlle dine krav til lyd uten bruk av dsp. Kunne jo blitt en koselig helg med mange ytringsutvekslinge.
    Ser han påstår du feiler på kilde. Menes det høyttalere da eller noe annet?
    Relativt godt forhold? Vi har vært bestebrevvenninner i snart 10 år. 🥰

Nja, forslaget har vært oppe tidligere, men personlig er jeg liksom ikke nysgjerrig på den måten, for mye styr, 0 avkastning for meg. Vært mye morsommere om han omsider bygget et skikkelig kontrollrom og hatt mulighet å presentere dette fra sin beste side. (y)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.381
    Sted
    Langesund
    Relativt godt forhold? Vi har vært bestebrevvenninner i snart 10 år. 🥰

Nja, forslaget har vært oppe tidligere, men personlig er jeg liksom ikke nysgjerrig på den måten, for mye styr, 0 avkastning for meg. Vært mye morsommere om han omsider bygget et skikkelig kontrollrom og hatt mulighet å presentere dette fra sin beste side. (y)
    Nå må det kanskje utenlands for å oppleve et slikt rom?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    0
    Hakke peil! @svart-hvitt er eksperten. Sikker på at han har god oversikt. Men 2L sitt er kanskje det nærmeste?
    👇🏻

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    5.006
    Torget vurderinger
    0
    👇🏻

Dette er strengt tatt ikke tunet for to kanals stereo.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    26.857
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Disse standardene er basert på idéen om nøytralitet og fysikk. Det er begrenset hva dsp kan gjøre med fysikk. Nøytralitetsidéen gjelder uansett teknologi. Anbefalingene tåler nok tidens tann.
    Jeg utfordrer ikke fysikken. Jeg bare tror at DSP gir nye muligheter for hvordan vi kan bruke fysikken i romdesign og høyttalerintegrasjon. Med de verktøyene vi har i dag, kunne kanskje noen av kompromissene fra 70–80-tallet vært løst annerledes.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.308
    Torget vurderinger
    18
    «At jeg ikke er der lenger (om jeg noensinne var der)».

Men hva har du gjort for å få en «perfekt» kilde inn i rommet?
    Tja, ikke stort egentlig. Har et par høyttalere som måler ok og kan spille ganske høyt uten å gå i protection mode. I tillegg har jeg en sub.
    Har jeg referansehøyttalere? Nei, sikkert ikke
    Har jeg referanserom? Nei, definitivt ikke
    Låter det bedre med dsp enn uten? Ja

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    81.454
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hvorfor plage seg selv med subjektiv tilfredsstillelse når man istedenfor kan prøve å identifisere lyden av et teoretisk nirvana via egne høyttalere 😊

• Liker
    Reaksjoner: KMR

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.132
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Selv om det strengt tatt bare var @TrompeteN som forsto trådens tema, er jeg glad jeg kunne gi et hint av the good ol' days på hfs! Da reisebrev var avskjedsmeldingen til indignerte knowitalls og det nærmeste vi kom kjæledyr, var bikkjeslagsmål mellom selvutnevnte tastaturprofessorer!

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    5.006
    Torget vurderinger
    0
    Det kan også spille stereo og geometrien er den samme mellom LR og SS som i mch-oppsett.
    Det jeg tenkte på er at jeg ikke vet om at man kan optimalisere refleksjonsbehandling og etterklang for både to-kanals og flerkanals (siden du legger lista så høyt for et referanserom)😊

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.381
    Sted
    Langesund
    Selv om det strengt tatt bare var @TrompeteN som forsto trådens tema, er jeg glad jeg kunne gi et hint av the good ol' days på hfs! Da reisebrev var avskjedsmeldingen til indignerte knowitalls og det nærmeste vi kom kjæledyr, var bikkjeslagsmål mellom selvutnevnte tastaturprofessorer
    Trodde jeg forstod, men ble usikker når alt dreide seg over til å handle om den perfekte referanse.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    0
    Det jeg tenkte på er at jeg ikke vet om at man kan optimalisere refleksjonsbehandling og etterklang for både to-kanals og flerkanals (siden du legger lista så høyt for et referanserom)😊
    Om noe skal et mch-rom ha mer demping. Stereo kan være mer livlig. Det illustrerte rommets demping kan justeres etter behov.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    5.006
    Torget vurderinger
    0
    Om noe skal et mch-rom ha mer demping. Stereo kan være mer livlig. Det illustrerte rommets demping kan justeres etter behov.
    Ja, det stemmer. Kult, hvordan justerer han dempingen?
    Har spurt tidligere tror jeg, finnes det akustiske data tilgjengelig fra ML sitt rom?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det stemmer. Kult, hvordan justerer han dempingen?
    Har spurt tidligere tror jeg, finnes det akustiske data tilgjengelig fra ML sitt rom?
    Han kan fjerne og legge til dempeplater som er festet med en krok e.l. til veggene.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.132
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tror ikke på begreper som referanserom
    Likevel vet jeg at du har mange opplevelser rundt om som har gitt deg en referanse om hvordan man ikke skal ha det, det er jo også referanserom.🤭

Men seriøst!
    Tipper de aller fleste ikke har tatt seg bryet å lese disse standardene. Om så, hadde fler klødd seg i hodet over hvor lett de i praksis er å etterkomme, om man tar seg bryet. Det @svart-hvitt glemmer å gjenta for seg selv, som nok er grunnen til forvirringe og den sirkulære diskusjonen, er at disse er ment for produksjonen, dvs de som skal justere inn lyden av selve opptaket. Vi har jo ikke den muligheten, vi mottar jo et ferdig skrudd produkt.

Som vi har sett et lokalt eksempel på, kjøper jo tydeligvis visse studioer inn høyttalere som er langt fra nøytrale, dermed vil vi som kjøpere av innspillinger fra disse studioene måtte følge etter og forsøke treffe huskurven deres.

Mao, det er faktisk ikke vår skyld! De fleste av oss etterlever nøytralitets prinsippet ved å forsøke og matche metakurven forårsaket av studiomonitorenes egenkurve, resultatet blir derfor likevel tilnærmet flatt.

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.923
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Har hverken referanse utstyr eller rom, og det er fremdeles ett stykke igjen å gå før jeg kan kalle det kommet i mål. Jeg har heldigvis hørt favorittmusikken min mange ganger live, og det har jo på en måte hatt innvirkning på hvordan jeg ønsker å høre musikken gjengitt hjemme. Det gjelder da spesielt i de nederste frekvensene. Som sagt ikke helt i mål der. Så blir det veldig fokus på korrekt lyd og fasit på det her, det er vel bare en selv som kan avgjøre hva det er, ja det kan påstås at ting skal være sånn eller låte sånn. Tingen er vel den at alle hører når det låter bra for en selv

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.751
    Sted
    Østfold
    Og nå over til noe helt annet enn de evinnelige Standardene og Genelec:
    Dette er ikke et forsøk på å slå fast noe, bare en erkjennelse. Jeg foretrekker ofte lyd formet av anlegget mitt, fremfor lyden fra en scene.
    Dette er jeg faktisk ganske enig i, ikke minst at jeg ratte volum selv her hjemme. Jeg opplever ofte at konserter har ubehagelig høyt lydnivå, som er trettende.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.132
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Og nå over til noe helt annet enn de evinnelige Standardene og Genelec:

Dette er jeg faktisk ganske enig i, ikke minst at jeg ratte volum selv her hjemme. Jeg opplever ofte at konserter har ubehagelig høyt lydnivå, som er trettende.
    Temaet mitt dukket opp igjen jo! 🥰

Ja, men @TrompeteN minnet meg faktisk på et unntak. Jeg elsker klassisk og opera live og hører det ytterst sjeldent i Grotta. Dette fremføres ofte i bygg laget for formålet og må si at opplevelsen da er fantastisk og overgår som regel alltid det jeg kan mane frem hjemme.
    Rockekonserter er omreisende sirkus og de oppsøker man ikke for lyden, men for å bli full og sniffe inn svettelukt fra tusener av andre fulle møkkafranser.🤭

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    1
    Det er en diskret LFE-kanal, ikke en konvensjonell «sub-kanal».. Hvor skal LFE-kanalen stå?
    Samme hva man kaller det, mono sub/LFE er ikke noe som kan kalles referanse, selv SBA/DBA er jeg litt i tvil om enda det temmer rommet uendelig mye bedre enn en enkeltstående.

Enn så lenge foretrekker jeg stereo fra bunn til topp, det står noen besøk på lista som kan endre min oppfatning men det gjenstår å se.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    0
    Samme hva man kaller det, mono sub/LFE er ikke noe som kan kalles referanse, selv SBA/DBA er jeg litt i tvil om enda det temmer rommet uendelig mye bedre enn en enkeltstående.

Enn så lenge foretrekker jeg stereo fra bunn til topp, det står noen besøk på lista som kan endre min oppfatning men det gjenstår å se.
    Vel, LFE-kanalen brukes ikke i stereo.

Det viste oppsettet er fullfrekvent og trenger ingen sub bortsett fra når man har en egen LFE-kanal i mch.

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.424
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning