Usikker på om jeg skulle gidde, men nå er jeg hjemme og har litt tid.
Du har misforstått
Ingen har påstått at man med én mikrofon og en PC kan erstatte Klippel, eller at man fullt ut separerer høyttaler og rom uten modellforståelse, men det er heller ikke poenget. Det jeg gjør er å jobbe med det sammensatte systemet høyttaler + rom, fordi det er nettopp det som treffer øret. Og når du maler opp et bilde av en amatør med én målemikrofon og litt software, så utelater du at systemet jeg bruker har fire mikrofoner nettopp for å kartlegge høyttalerposisjon, vinkel, lyttegeometri og romrespons i romlig kontekst, med langt større presisjon enn det du legger til grunn i kritikken.
Det du kaller anti-intellektuelt er snarere en systematisk og modellbasert tilnærming. Trinnov estimerer høyttalerens impulsrespons før rombidraget, og optimaliserer den samlede direktelyden i tid og fase, ikke ved å rette opp rommet, men ved å sørge for at det som treffer øret først er koherent og temporalt riktig. Frekvensmessig skjer det relativt lite hos meg, annet enn i det modale, fordi rommet allerede oppfører seg relativt fornuftig. Dessuten, forholdet mellom direkte og reflektert lyd, altså det viktigste kvalitetskriteriet i et lytterom, er allerede på plass her før Nova gjør noe som helst. Det er grunnlaget, ikke et resultat av DSP, men en forutsetning for god implementasjon.
Toole siteres, men du hopper over utviklingen som har skjedd etter hans mest siterte tekster. Blant annet har han selv innrømmet at DSP gir målbare forbedringer selv i ubehandlede rom, bare man vet hva man driver med. Han har et horn i siden til ukritisk bruk av DSP, men du bruker det som om det er et totalforbud.
At du ikke har gjort noe med rommet ditt er jo helt greit, men da er det merkelig å kreve at andre skal drive høyttalerseparasjon under perfekte forhold, når du selv sitter i refleksjonshelvete og sier du ikke har preferanser for store inngrep.
Min "fantastiske" opplevelse er ikke basert på synsing alene. Den bygger på lav RT, høy C80, flat korrigert direktelyd og optimalisert sweetspot. Du kan kalle det smak, men det er en smak basert på at direktelyden faktisk dominerer, i tråd med både ITU og Toole.