Diverse I reject your reality and substitute my own

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    0
    Nevn noen referanse høyttalere.
    Jeg spurte Grok om eksempler på 20 referansehøyttalere og fikk en liste med 19 høyttalere fra Genelec. En skikkelig bom. Hvor ble det av nummer 20?

I tillegg til Genelec ville jeg sett på Neumann, PSI hvis man ønsker passive og kanskje ATC hvis man har preferanser for old school design (gammeldags og ikke lenger SOTA, med andre ord).

D&D og Kii har også referansehøyttalere.

Det finnes naturligvis også andre.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.554
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hmm, spurte Grok om det samme. 20 referanse høyttalere for audio og bare 1 Genelec i den listen.
    EDIT: Nytt forsøk med en litt annen ordlyd. Fremdeles bare 1 Genelec.. Må sende klage til Musk

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.380
    Sted
    Langesund
    Kii sine høyttalere var så heldig å få vise fram sine kvaliteter på det samme messerommet mine totalt feilkonstruerte høyttalere utfoldet seg året før. Det får meg til å undre på hva som egentlig er referasehøyttalere

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    0
    Kii sine høyttalere var så heldig å få vise fram sine kvaliteter på det samme messerommet mine totalt feilkonstruerte høyttalere utfoldet seg året før. Det får meg til å undre på hva som egentlig er referasehøyttalere
    Størrelse har mye å si.

Kii 3 er 20x40x40cm.

Hvor store var dine?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    0
    Hmm, spurte Grok om det samme. 20 referanse høyttalere for audio og bare 1 Genelec i den listen.
    EDIT: Nytt forsøk med en litt annen ordlyd. Fremdeles bare 1 Genelec.. Må sende klage til Musk
    Prøv denne prompten med «DeepSearch»:

«Make a list of 20 speakers that qualify for the requirements for «reference monitor loudspeakers» according to EBU 3276 and ITU‑R BS.1116.

The speakers must satisfy all requirement with a margin.

Provide sources and references».

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.380
    Sted
    Langesund
    Størrelse har mye å si.

Kii 3 er 20x40x40cm.

Hvor store var dine?
    Snakker om kvalitet på moderat volum. Duc916 hadde med seg en høyttaler som var mye mindre enn det. Den spilte virkelig bra den også. Selvfølgelig mindre kapasitet.

Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    0
    Snakker om kvalitet på moderat volum. Duc916 hadde med seg en høyttaler som var mye mer mindre enn det. Den spilte virkelig bra Den også. Selvfølgelig mindre kapasitet.
    Jeg har hørt Kii3 flere ganger. Også med BXT, som «løfter» den opp et hakk. God lyd, men kanskje svak på spredning (lyden endret seg betydelig da jeg reiste meg opp).

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spurte Grok om eksempler på 20 referansehøyttalere og fikk en liste med 19 høyttalere fra Genelec. En skikkelig bom. Hvor ble det av nummer 20?

I tillegg til Genelec ville jeg sett på Neumann, PSI hvis man ønsker passive og kanskje ATC hvis man har preferanser for old school design (gammeldags og ikke lenger SOTA, med andre ord).

D&D og Kii har også referansehøyttalere.

Det finnes naturligvis også andre.

Jeg har hørt Genelec mange ganger og har enda til gode å bli imponert, så referansehøyttaler eller ikke så er det noe de ikke får til.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har hørt Genelec mange ganger og har enda til gode å bli imponert, så referansehøyttaler eller ikke så er det noe de ikke får til.
    Hvilke referansehøyttalere liker du?

211.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Antall liker
    1.801
    Sted
    Verdens navle
    Torget vurderinger
    2
    Men, men…koker ikke alt ned til hvem sin referanse man refererer til? Mine referanser er ikke de samme som dine, osv.

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke referansehøyttalere liker du?

Er ikke så opptatt av at ting er referanse jeg har mye mer tro på implementering av det man har kjøpt. Trenden her inne er jo ofte å polere rustholken fremfor grunnarbeid.

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    26.835
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Da er ikke det så klart egentlig hva en referanse høyttaler er. Begrepet er subjektivt. Ikke minst, så er det forskjell på studio monitorer og typisk hifi høyttalere.

Jeg tror jeg kunne våget meg på en som et eksempel. KEF blade 2 Meta. Og for den som ikke er enig. Hva er det som ikke gjør denne til en referanse høyttaler?

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.567
    Torget vurderinger
    2
    Da er ikke det så klart egentlig hva en referanse høyttaler er. Begrepet er subjektivt. Ikke minst, så er det forskjell på studio monitorer og typisk hifi høyttalere.

Jeg tror jeg kunne våget meg på en som et eksempel. KEF blade 2 Meta. Og for den som ikke er enig. Hva er det som ikke gjør denne til en referanse høyttaler?
    Den er absolutt en teknisk referanse-textbook-, men det overraskende var at da hørte den i samme rom som Marten så låt Marten mye bedre i mine ører, det var noe i vokalen og i senter som var helt feil, feilkoblet- og+?? . Men det har gjentatt seg et par ganger, målemonster- høyttaler fra KEF og andre har ikke engasjert meg, selv om målingene gjør alt rett. Mulig jeg er blitt for gammel for å lytte på hi-fi..jeg får holde meg til målinger..
    ,
    Men jeg har jo hørt referense anlegg med referansemålinger som låter strålende også… hmmm ? Høreapparat neste?

Sist redigert:

211.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Antall liker
    1.801
    Sted
    Verdens navle
    Torget vurderinger
    2

Hvorvidt det er en referanse-høyttaler vet jeg faktisk ikke, da jeg ikke har hørt den i mange nok settinger til å kunne uttale meg. Så den er ikke en valid referanse for meg. Skal noe være en referanse må mange nok ha god nok kjennskap til det som skal være referanse til å kunne bruke det som en referanse og da referere til dette. Så HVA er egentlig referansen? Det må først etableres, før man kan begynne å diskutere om noe er sånn eller slik i forhold til den.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    0

Blade2Meta har en anekoisk frekvensrespons som holder seg innenfor et bånd på 6 dB, mens den flere tiår gamle standarden har et minimumskrav på 4 dB.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    0
    Er ikke så opptatt av at ting er referanse jeg har mye mer tro på implementering av det man har kjøpt. Trenden her inne er jo ofte å polere rustholken fremfor grunnarbeid.
    Fornuftig innfallsvinkel når målet er nytelse og ikke presisjon - «truth» i mangel av et bedre ord.

Selv følger jeg samme filosofi - gjør det som passer meg best - men jeg ser gode grunner til at profesjonelle og enkelte entusiaster tar nøytralitetsidéen mye lengre.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    5.006
    Torget vurderinger
    0
    Hva er argumentet ditt for at sangeren og orkesteret i vitsetegningen i innlegg 3 skal korrigeres over 300 gjennom EQ/filter/dsp?
    Argumentet er at et rom bidrar med egen energi. Ingen rom er helt like her. Hvis opptaket skal gjengis som opplevd i konsertsalen så er en av faktorene at lydenergien over 5000hz bør matche med konsertsalens i lytteposisjonen.
    Fasesensitiviteten på hørselen faller over 5000hz, og bruker nivå for lokaliseringsques.

Av mange årsaker er det ganske krevende å matche lydenergien med akustikken alene. Derfor er det enklere å finjustere lydnivået fra høyttaler.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    0
    Mulig. Jeg nevnte de for å fremprovosere en diskusjon.
    Jeg synes det er svakt av en produsent å ikke klare 4dB-kravet i 2025 når de første standardene for slikt kom for snart 40 år siden. Det sier jo litt om ingeniørenes forhold til detaljer når de ikke klarer å holde seg innenfor en ramme som ble sett på 1980-tallet (hvis ikke tidligere).

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    0
    Argumentet er at et rom bidrar med egen energi. Ingen rom er helt like her. Hvis opptaket skal gjengis som opplevd i konsertsalen så er en av faktorene at lydenergien over 5000hz bør matche med konsertsalens i lytteposisjonen.
    Fasesensitiviteten på hørselen faller over 5000hz, og bruker nivå for lokaliseringsques.

Av mange årsaker er det ganske krevende å matche lydenergien med akustikken alene. Derfor er det enklere å finjustere lydnivået fra høyttaler.
    Tidsdomenekompensasjons av mottatt lyd er en stor misforståelse fordi rommet må og skal påvirke reproduksjon.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    3.037
    Hvorfor låter Genelec studiomonitorene aldri imponerende på messer når de er såkalte referanse høyttalere?

Kanskje den referanselisten ikke forteller så veldig mye?

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    5.006
    Torget vurderinger
    0
    Tidsdomenekompensasjons av mottatt lyd er en stor misforståelse fordi rommet må og skal påvirke reproduksjon.
    Tror ikke du leste godt nok det jeg skrev.
    Jeg er ikke nødvendigvis veldig uenig i det du skriver.

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.973
    Sted
    Polen
    Blir det ikke litt som med en kalibrert skjerm til bilderedigering? Grått og blasst og lite spennende å se film på, men likevel «riktig». Egnet til produksjon, men dårlig egnet til reproduksjon.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.554
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Klippel målinger av Kef Blade 2 Meta

Erin er ganske imponert.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.122
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Hvis den var ment til meg, har jeg hørt følgende:

==> Et referanserom med referansehøyttslere
    ==> Dårlige rom med referansehøyttalere
    ==> Referansehøyttalere i ultranærfelt (80 cm likesidet trekantoppsett)
    ==> Ikke-referansehøyttalere i div. rom med og uten EQ

Mange har aldri vært i et referanserom med referansehøyttalere.

Enda færre har prøvd ultranærfelt med referansehøyttalere,

De færreste har referansehøyttalere, og mange har ikke hørt slike.

Sånn sett er jeg enig i at manglende erfaring er en faktor, men hva regnes som manglende erfaring når man diskuterer lyd og reproduksjon?

Jeg har ennå ikke hørt noen gi en god forklaring på hvorfor man skal bruke filtre/EQ/dsp på sangeren og orkesteret i innlegg 3.
    Nja, om du føler skoen passer. Men nei, det er en generell observasjon og det var ikke snakk om hva man har hørt.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    1
    Fornuftig innfallsvinkel når målet er nytelse og ikke presisjon - «truth» i mangel av et bedre ord.

Selv følger jeg samme filosofi - gjør det som passer meg best - men jeg ser gode grunner til at profesjonelle og enkelte entusiaster tar nøytralitetsidéen mye lengre.

Nå forteller jo ganske mange album at tilstanden rundt om i studio/mastringsrom ikke nødvendigvis er nøytralitetens høyborg, om så var tilfellet ville vi ikke hatt så mange tråder om jakten på album som låter bra.

Nytelse og presisjon er ikke to motstridene enheter og i mine ører blir oppsett det jobbes med likere og likere i lydsignatur ettersom forbedringene kommer, og den største hemskoen for utviklingen av kvalitetslyd har jo vært de profesjonelle.

Man trenger bare høre gode gamle vokalopptak for å undres om hva bransjen har drevet med de siste 60år.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    4.367
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    2
    Interessant tråd. Mange sterke meninger her, som vanlig i denne type tråd. Ser at noen legger en grense for hvor langt opp det skal være lov å kjøre på med DSP for korrigeringer. Artig da at mine JBL M2 studiomonitorer, som er aktivt delt og satt opp med originale DSP settinger fra Crown, bruker minst 16 filtre pr høyttaler! Og det er over hele frekvensgangen. Dette er altså ikke noe jeg har kommet opp med, men et aktivt filter som man laster ned og implementerer i forsterkerne som skal brukes sammen med M2...
    Og det låter veldig bra. Dette er ett av svært få sett som spiller fantastisk uten ytterligere korrigering (rom) på mitt rotete garasjeloft! Det har ikke vært nødvendig å tilføre noe mer justering. Jeg har prøvd å korrigere litt selv, ved hjelp av REW og Umic, men det spiller veldig greit og best originalt. Garantert noen her som vil få sjokk og gå bananas når de ser disse filtrene:

LF:
    M2 LF .png

HF:

M2 HF.png

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    0
    Interessant tråd. Mange sterke meninger her, som vanlig i denne type tråd. Ser at noen legger en grense for hvor langt opp det skal være lov å kjøre på med DSP for korrigeringer. Artig da at mine JBL M2 studiomonitorer, som er aktivt delt og satt opp med originale DSP settinger fra Crown, bruker minst 16 filtre pr høyttaler! Og det er over hele frekvensgangen. Dette er altså ikke noe jeg har kommet opp med, men et aktivt filter som man laster ned og implementerer i forsterkerne som skal brukes sammen med M2...
    Og det låter veldig bra. Dette er ett av svært få sett som spiller fantastisk uten ytterligere korrigering (rom) på mitt rotete garasjeloft! Det har ikke vært nødvendig å tilføre noe mer justering. Jeg har prøvd å korrigere litt selv, ved hjelp av REW og Umic, men det spiller veldig greit og best originalt. Garantert noen her som vil få sjokk og gå bananas når de ser disse filtrene:

LF:
    Vis vedlegget 1137432

HF:

Vis vedlegget 1137433
    Dette er vel filtre for å korrigere høyttaler og ikke rommet?

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    4.367
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er for å korrigere høyttalerne. Det brukes ikke DSP på M2 for tilpassing av rommet, og det er nok det diskusjonen dreier seg mest om her. På flere av de andre oppsettene her har det ofte vært nødvendig med tilpassinger for å få det til å låte greit. På JBL 4355, også de med aktiv drift, var det kun nødvendig med små justeringer i bass for korrigere for rommet. Med hornoppsettet og andre kasser har jeg ofte måttet korrigere oppover i frekvens, spesielt når de har hatt passive filtre.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    0
    Nå forteller jo ganske mange album at tilstanden rundt om i studio/mastringsrom ikke nødvendigvis er nøytralitetens høyborg, om så var tilfellet ville vi ikke hatt så mange tråder om jakten på album som låter bra.

Nytelse og presisjon er ikke to motstridene enheter og i mine ører blir oppsett det jobbes med likere og likere i lydsignatur ettersom forbedringene kommer, og den største hemskoen for utviklingen av kvalitetslyd har jo vært de profesjonelle.

Man trenger bare høre gode gamle vokalopptak for å undres om hva bransjen har drevet med de siste 60år.
    «…mine ører blir oppsett det jobbes med likere og likere i lydsignatur ettersom forbedringene kommer…».

I mine ører høres gode oppsett - inkludert dem det jobbes med over mange år - ut som Genelec-høyttalere. Årsaken er nok at når defekter reduseres og til og med fjernes, står man igjen med noe som er mer nøytralt enn før.

Nettopp derfor er det en fordel å kjenne referansehøyttalere fordi de er en…referanse man kan jobbe mot

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.151
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det er for å korrigere høyttalerne. Det brukes ikke DSP på M2 for tilpassing av rommet, og det er nok det diskusjonen dreier seg mest om her. På flere av de andre oppsettene her har det ofte vært nødvendig med tilpassinger for å få det til å låte greit. På JBL 4355, også de med aktiv drift, var det kun nødvendig med små justeringer i bass for korrigere for rommet. Med hornoppsettet og andre kasser har jeg ofte måttet korrigere oppover i frekvens, spesielt når de har hatt passive filtre.
    «…tilpassing av rommet, og det er nok det diskusjonen dreier seg mest om her».

Nja, er litt usikker. De fleste som deltar i denne tråden, bruker DSP for å korrigere både rom og høyttaler samtidig på en måte hvor de ikke kan skille de to fra hverandre. Altså har vi et opphav til konfunder.

Fordi mange ikke kan skille mellom korrigering av høyttaler og rom, risikerer man å snakke forbi hverandre. Litt som i episoden om danskene som ikke forstår hinanden:

Sist redigert:

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    4.367
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk videoklipp, det har jeg sett mange ganger!

Jeg setter opp aktive filtre ved hjelp av nærfeltsmålinger først av alle elementer. Så justeres det for rommet etterpå. Det er svært tidkrevende og tar ofte flere dager før det høres og måles greit. Når man ikke er ekspert så er det flott å få hjelp her, selv om nivået ofte er langt over min forstand.
    Jeg synes det er en fantastisk og lærerik hobby, og spesielt gøy når man kan få til veldig bra resultater med relativt enkle midler.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.981
    Torget vurderinger
    1
    Hvis den var ment til meg, har jeg hørt følgende:

==> Et referanserom med referansehøyttslere
    ==> Dårlige rom med referansehøyttalere
    ==> Referansehøyttalere i ultranærfelt (80 cm likesidet trekantoppsett)
    ==> Ikke-referansehøyttalere i div. rom med og uten EQ

Mange har aldri vært i et referanserom med referansehøyttalere.

Enda færre har prøvd ultranærfelt med referansehøyttalere,

De færreste har referansehøyttalere, og mange har ikke hørt slike.

Sånn sett er jeg enig i at manglende erfaring er en faktor, men hva regnes som manglende erfaring når man diskuterer lyd og reproduksjon?

Jeg har ennå ikke hørt noen gi en god forklaring på hvorfor man skal bruke filtre/EQ/dsp på sangeren og orkesteret i innlegg 3.
    Om man har referanse høyttalere, men ikke et referanse rom. Kan man da egentlig si at man får referanse lyd?
    Skjønner ikke helt alt dette fokuset på ditt innlegg nr.3, eller ditt fokus på referanse høyttalere men ikke alt det andre som ofte spiller en større rolle.
    Det er så sykt stor variasjon på innspillinger, så det spiller ingen rolle hvilket anlegg man har til syvende og sist. Ofte er lyden så komprimert at den høres best ut på en reiseradio fremfor hifien, det blir neppe bra på noe referanse anlegg heller (om det høres bra ut så er det mye annet som ikke høres bra ut)...

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.306
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bra apekiste den der, til apekiste å være.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.122
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    «…tilpassing av rommet, og det er nok det diskusjonen dreier seg mest om her».

Nja, er litt usikker. De fleste som deltar i denne tråden, bruker DSP for å korrigere både rom og høyttaler samtidig på en måte hvor de ikke kan skille de to fra hverandre. Altså har vi et opphav til konfunder.

Fordi mange ikke kan skille mellom korrigering av høyttaler og rom, risikerer man å snakke forbi hverandre. Litt som i episoden om danskene som ikke forstår hinanden:

Flere her, skiller faktisk snørr og bart enten gjennom metode eller teknologi. Noen benytter seg av nærfelt og multipunkt med passende gating for å oppnå dette skillet, andre benytter seg av apparater som via spesial mikrofon lar agoritmene kartlegge ankomsttid og vinkler på lydbidragene for på den måten å sikre at korreksjon foregår på høyttalerens premisser. Alle kartlegger vi rombidragene og forsøker rette de gjennom fysiske tiltak for dermed å sikre at mest mulig av denne velbalanserte direktelyden når frem.

Kulten av anti-intelektualisme, som du kaller oss, treffes faktisk i den virkelige verden, utveksler erfaringer og innsikt, gir hverandre tilbakemeldinger og råd, alt dette for i fellesskap å nå det målet vi alle har. Når det målet er innen rekkevidde er liksom ikke det å krydre det tonale litt etter smak en stor synd, siden vi vet at signalets integritet er bevart, tonene rene.

For å ikke utelukke dem som ikke benytter DSP, har jeg vært hjemme hos flere som gjennom nitidig plasseringsarbeid faktisk oppnår fantastisk gode resultater, selv med høyttalere som ikke kan kalles referanse.

Hvilke tiltak har du gjort etter at du presenterte disse horrible målingene dine for noen år siden? Der fremkommer det jo tydelig at referansehøytalerne drukner i et hav av refleksjoner. Du har jo hørt ett referanseoppsett, skriver du. Det må jo ha gjort inntrykk og kanskje motivert deg? Det jeg tror jeg bestemt kan si, er at ingen påtvungen flat frekvens eller bilder av anekoisk perfeksjonisme redder deg, rommet må fikses!

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    3.037
    En refereansehøyttaler er åpenbart en høyttaler som bl.a vil måle jevnt plassert i et rom og ikke bare ha anekoiske gode målinger, minimere destruktive refleksjoner (henger sammen med det forgående), kontrollert spredning langt ned i frekvens i begge plan, kabinettkontruksjon uten klar hørbar ringing, kan spille kontrollert og høyt på lytteavstanden, låte helhetlig uten oppbrudd, delefilter med tids justering mellom elementer, lavt nivå av diffraksjon og ha lav forvrengning inkl i bassområdet med høyt nivå.

Den såkalte referenselisten og flere referansehøyttalerne som blir nevnt her oppnår kort og godt ikke dette, og da er vi på ville veier. Slikt skaper gjerne splittelse i den audiofile miljøet fordi den subjektive opplevelsen til de med bedre referanser står i klar kontrast til den såkalte objektive sannhet som hevdes av enkelte.

La oss også huske at en referanse er heller aldri bedre enn hva den blir målt mot. Hvis alt den blir målt mot er middels, så ligger ikke listen for det på topp spesielt høyt.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn