For å legge til litt på det temaet: En av mine kompiser fra barndommen av har alltid hatt en sensitivitet for øvre mellomtone/nedre diskant lyder. Som eksempel vil Dies Irae fra Verdis requiem høres ut som spiker i øret for han. I dag er han døv på det ene øret, så 50% av problemet har forsvunnet… poenget er at vi alltid har opplevd samme lyd som forskjellig. Da gavner det han lite å slavisk følge en standard for lyd hvis det ikke høres bra ut for han.Det observerte jeg allerede i ungdommen, så er ikke overbevist om at dette skyldes hørsel.
Til opplysning. Verken EBU eller ITU er standere som er godt dokumentert vitenskapelig eller gir spesielt gode retningslinjer for nøytral lyd.
For det første er flere av de standerne svært diskutable og man vil finne mange innen det akademiske miljøet som er sterkt uenig med flere av de. For det andre har vi studier som forteller klart at et minstemål må ligge mye høyere dersom man f.eks skal oppnå refleksjoner som ikke er hørbare lenger og dermed oppnå såkalt nøytralitet med høy innsikt inn i kildematerialet eller opptaksrommet.
Toole er nevnt flere ganger og ironien er at han er direkte uenig med bl.a en av disse standerne.
Ikke la det lure folkens av bastante utsagn om hva som er referansehøyttalere og referanseakustikk. Det er langt mer nyansert enn som så, mye er åpent for debatt og sann vitenskap vil aldri være bastant på det som ikke er klokkeklart.
Og hvordan kan en høyttaler være en referanse med toppscore når den i praksis oppnår lang mindre jevn respons plassert i rommet enn en annen høyttaler? Og det er bare et område, det er mye annet man se tilsvarende på.
Dette erbserfor i stor grad en misvisende liste som forteller oss veldig lite.
Jeg synes det er vanskelig diskutere enkelttilfeller og anekdoter. Vi er alle individer, ingen tvil om det. Men jeg hevder fortsatt at vi er mer like enn forskjellige når det kommer til lydpreferanser.For å legge til litt på det temaet: En av mine kompiser fra barndommen av har alltid hatt en sensitivitet for øvre mellomtone/nedre diskant lyder. Som eksempel vil Dies Irae fra Verdis requiem høres ut som spiker i øret for han. I dag er han døv på det ene øret, så 50% av problemet har forsvunnet… poenget er at vi alltid har opplevd samme lyd som forskjellig. Da gavner det han lite å slavisk følge en standard for lyd hvis det ikke høres bra ut for han.
De nevnte standardene er konsensusdokumenter. Det betyr at de fanger opp både vitenskapelige perspektiver og praksis. De er naturligvis ikke strengt vitenskapelige dokumenter. Og selv blant forskere er det uenighet om «sannheten». Likevel må det være verdt å minne om Asimovs «Relativity of wrong». Både standardene og vitenskapen er relativt enige om det grunnleggende.Til opplysning. Verken EBU eller ITU er standere som er godt dokumentert vitenskapelig eller gir spesielt gode retningslinjer for nøytral lyd.
For det første er flere av de standerne svært diskutable og man vil finne mange innen det akademiske miljøet som er sterkt uenig med flere av de. For det andre har vi studier som forteller klart at et minstemål må ligge mye høyere dersom man f.eks skal oppnå refleksjoner som ikke er hørbare lenger og dermed oppnå såkalt nøytralitet med høy innsikt inn i kildematerialet eller opptaksrommet.
Toole er nevnt flere ganger og ironien er at han er direkte uenig med bl.a en av disse standerne.
Ikke la det lure folkens av bastante utsagn om hva som er referansehøyttalere og referanseakustikk. Det er langt mer nyansert enn som så, mye er åpent for debatt og sann vitenskap vil aldri være bastant på det som ikke er klokkeklart.
Og hvordan kan en høyttaler være en referanse med toppscore når den i praksis oppnår lang mindre jevn respons plassert i rommet enn en annen høyttaler? Og det er bare et område, det er mye annet man se tilsvarende på.
Dette erbserfor i stor grad en misvisende liste som forteller oss veldig lite.
Selvsagt, studiene til Toole/Harman og diverse CNRC studier viser klart at folks preferanser i hovedsak sentreres rundt en frekvenskurve med fall fra bunn til topp (med alle de forenklinger det innebærer) og at frekvensrepons er den enkelt viktigste faktoren for å vurdere lydkvalitet (men langt fra den eneste).Jeg synes det er vanskelig diskutere enkelttilfeller og anekdoter. Vi er alle individer, ingen tvil om det. Men jeg hevder fortsatt at vi er mer like enn forskjellige når det kommer til lydpreferanser.
«…poenget ditt om at disse standardene ikke kan stå alene som fasit».Jeg klarer liksom ikke å være uenig med deg.
Jeg vet at @svart-hvitt tidligere har konfrontert Toole og kritisert ham for det mangelfulle, preferansebaserte studiet hans. Men ser vi på målinger fra de som legger langt mer vekt på refleksjon vs. direkteandel og andre tids- og fasefenomener enn EBU/ITU gjør, begynner frekvensresponsen faktisk å konvergere mot det Toole fant. Det understøtter jo poenget ditt om at disse standardene ikke kan stå alene som fasit.
Merk ordbruken: Du skriver om «preferanserSelvsagt, studiene til Toole/Harman og diverse CNRC studier viser klart at folks preferanser i hovedsak sentreres rundt en frekvenskurve med fall fra bunn til topp (med alle de forenklinger det innebærer) og at frekvensrepons er den enkelt viktigste faktoren for å vurdere lydkvalitet (men langt fra den eneste).
Når det kommer til fin-tuning så er det likevel en del individuelle preferanser som dukker opp. Dette fremgår også klart i tråden; - at noen foretrekker den 2D/3D presentasjonen som kan kan kreere hjemme, men som feks kanskje ikke er tilstede på en stadion-konsert.
Så kan det også finnes individuelle preferanser som kan forklare hvorfor noen ville EQet lydresponsen som Svart/hvitt presenterer i innlegg #3. Som eksempel kan man bare med en enkel justering opp eller ned på diskant endre opplevelsen av å sitte tettere på eller lenger fra musikerne. Jeg kan ikke på noen måte se at det er noe galt i det eller at det nødvendigvis forringer den kunstneriske gjengivelsen. Det blir nesten som noen foretrekker mer eller mindre lys over et maleri.
Sjekk HRTF. Hodetelefoner høres ikke like ut for deg og meg.Hvis en gruppe fikk utdelt hvert sitt headset og måtte EQ’e selv, tror jeg ikke kurvene ville sett veldig forskjellige ut over tid, selv om vi alle kaller det «preferanser».
Tror det er lett å snakke om smak når vi lever med et oppsett med visse mangler, for da tilpasser vi oss og jakter på det vi kan forbedre innenfor rammene. Men når utstyret er teknisk korrekt og fri for grove feil, pleier vi å ende opp på omtrent samme klangbalanse.
Du har helt sikkert rett angående HRTF, men poenget mitt var ikke egentlig å diskutere hodetelefoner, det var å illustrere at når et oppsett er teknisk korrekt og fri for grove feil, så tror jeg at vi å havne på omtrent samme klangbalanse, uavhengig av «preferanser».Sjekk HRTF. Hodetelefoner høres ikke like ut for deg og meg.
Jepp, dette er Tooles påstand, som han mener er godt dokumentert.Du har helt sikkert rett angående HRTF, men poenget mitt var ikke egentlig å diskutere hodetelefoner, det var å illustrere at når et oppsett er teknisk korrekt og fri for grove feil, så tror jeg at vi å havne på omtrent samme klangbalanse, uavhengig av «preferanser».
Hva for noe? Du fikk gull av GPT 5. Visstnok den smarteste av bottene…I forhold til diskusjonen om lytterom og akustikk så vil jeg hevde at opplevelsesdimensjonen til lytteren ikke tas høyde for i forskningsdiskusjonene. Det er fordi behovet for de profesjonelle først og fremst handler om frekvensbalanse, men for entusiastene handler det om opplevelse. Det kan være det samme, men trenger ikke være det.
PS: likte forresten AI kåringen til @MakkinTosken best![]()
Det er litt forskjell på target og resultat. Noen kan også ha et annet target fordi både rom og anlegg tillater det, mens andre må tilpasse seg mer for å få best mulig lyd innenfor egne rammer vil jeg tro.Jepp, dette er Tooles påstand, som han mener er godt dokumentert.
På den andre siden har vi alle de ulike kurvene som folk på HFS og ellers bruker. Hva skyldes alle de ulike «huskurvene»?
Det Toole som forsker sier i punkt 4 som du tar referatet fra, tolker jeg mere som tanker fra hans side på tema som det er rom for/bør/burde forskes mere på...
Her må man tenke seg godt om. For det er klart at standardene ikke er en fasit. Men betyr det at standardens krav om f.eks. en frekvensrespons på ±2 dB anekoisk og ±3 dB er fundamental gale?
Toole sier selv at « it seems that ±3 dB is too generous, embracing room curves for loudspeakers covering a wide range of perceived sound quality».
Med andre ord et eksempel på uenighet om standarden, men hvor uenigheten går ut på å stramme inn - ikke myke opp som mange deltakere i denne tråden argumenterer for.
Hvor kommer da grunnlagt for disse objektive kriteriene fra da?Merk ordbruken: Du skriver om «preferanser
Nøytralitet har ikke med preferanser å gjøre, men kalibrering mot objektivt satte kriterier.
Hva er «ekte lyd»? Skal det bestemmes i en meningsmåling eller i en teknisk måling?
Harman/Tool var alltid forbrukerorienterte og kartla preferanser. Deres undersøkelser rettet seg ikke mot produksjonssiden.Det Toole som forsker sier i punkt 4 som du tar referatet fra, tolker jeg mere som tanker fra hans side på tema som det er rom for/bør/burde forskes mere på.
Det er altså langt fra det ståstedet til å anta at det er generell eller fundamental uenighet.
Ei heller er jeg så sikker på at Toole hadde i tankene at +-3dB var altfor mye når noe her inne tar en målig med REW/Tronnov/Nova/Audiolense etc.
Hvor kommer da grunnlagt for disse objektive kriteriene fra da?
Resultatene fra Harman/Tool (og andre) er jo fra mange tiårs forskning og lytteprøver med masse folk.
De ser teser og etterprøver disse for å se om det finnes tendenser i resultatene som underbygger tesene.
Selvsagt. Men er det ikke forbrukersiden/avspillingssiden vi snakker om?Harman/Tool var alltid forbrukerorienterte og kartla preferanser. Deres undersøkelser rettet seg ikke mot produksjonssiden.
Vurderingen av «ekte lyd» kan være forskjellig i de to segmentene.
Hvordan kan ekte lyd avgjøres av en teknisk måling uten at den er forankret i menneskelig persepsjon? Uten den koblingen er jo målingen bare et tall på et ark, ikke en beskrivelse av hvordan lyd faktisk oppleves.Hva er «ekte lyd»? Skal det bestemmes i en meningsmåling eller i en teknisk måling?
«Hvordan kan ekte lyd avgjøres av en teknisk måling uten at den er forankret i menneskelig persepsjon?».Hvordan kan ekte lyd avgjøres av en teknisk måling uten at den er forankret i menneskelig persepsjon? Uten den koblingen er jo målingen bare et tall på et ark, ikke en beskrivelse av hvordan lyd faktisk oppleves.
Så det, men langt fra den samme underholdningsverdienHva for noe? Du fikk gull av GPT 5. Visstnok den smarteste av bottene…![]()
Du beskriver en god idé om å overføre opptaket intakt, men det svarer ikke helt på spørsmålet om hvordan vi faktisk avgjør hva som er ekte lyd. Skal det defineres av tekniske målinger alene, eller må vi forankre det i hvordan mennesker faktisk oppfatter lyd i et rom? Hvis svaret er det første, blir direktelyd bare en del av bildet, og vi må se like nøye på hvordan rombidraget opptrer.«Hvordan kan ekte lyd avgjøres av en teknisk måling uten at den er forankret i menneskelig persepsjon?».
Godt spørsmål.
La meg forsøke på et svar.
En del jobber idéorientert på dette området. Standardene er utslag av en slike idéorientering:
(1) Bruke en «perfekt» reproduksjonsmaskin (høyttaler)
(2) La høyttaleren spille i et rom slik at direktelydens kvalitet (integritet) ivaretas
Olson var tidlig ute med kreative forsøk i så måte.
(1) og (2) er idéen. Nøytralitetsidéen. Idéen om å bringe opptaket til lytters øre intakt og med full integritet.
Så kommer man til definisjonene. Hva er «perfekt» høyttaler og rom som realiserer idéen om å bringe opptaket til lytters øre?
Det finnes masse forskning bak disse definisjonene. Det må gjøre en hel del kompromisser. Kompromissene som tas, er ofte basert på hva som er hørbart. Som 16/44 vs 32/768.
Forskningen er ikke endelig, men man har kommet relativt lengre i dag enn for noen tiår siden, men idéen var alltid den samme: Å overbringe informasjon fra A til B med full integritet.
Det brukes tekniske kriterier og målinger for å utvikle høyttalere og bygge dedikerte lydrom basert på idéen om nøytralitet. De nevnte standardene er et sted å begynne for den kompromissløse.
Du beskriver en god idé om å overføre opptaket intakt, men det svarer ikke helt på spørsmålet om hvordan vi faktisk avgjør hva som er ekte lyd. Skal det defineres av tekniske målinger alene, eller må vi forankre det i hvordan mennesker faktisk oppfatter lyd i et rom? Hvis svaret er det første, blir direktelyd bare en del av bildet, og vi må se like nøye på hvordan rombidraget opptrer.
La oss ta deg som eksempel, ikke ment som et personangrep, men fordi eksemplet er for godt til å ikke brukes. Jeg tar meg også friheten til å hente tallene, siden du tidligere har presentert tilsvarende her inne.
Du hevder å kunne nyte direktelyden fra referansehøyttalerne dine til tross for et rombidrag som GRADE-rapporten viser er ekstremt. Early vs late sound ratio på 0,4 dB (venstre) og 1,3 dB (høyre), samt early reflection level på –0,5 dB for begge sider. Altså er rombidraget praktisk talt like sterkt som direktelyden. Til sammenligning anbefaler ITU-R BS.1116 at tidlige refleksjoner ligger minst 10 dB under for å unngå hørbare degraderinger.
Hvis det er dette som likevel oppleves som ekte lyd, hva er det da som egentlig definerer den? Målingen eller opplevelsen?
Vis vedlegget 1138028
Synes det er godt å se at du er Human After All og forkaster standarder når det passer. Da er vi jo enige om at persepsjon trumfer målinger og at vitenskapen skal beskrive virkeligheten og ikke diktere den.Floyd Toole:
“Humans evolved while listening in reflective spaces, and are comfortable listening in them. In fact, it is now widely recognized that we perceptually ‘stream’ the sound of the room as separate from the sound of the sources – that is what happens in live performances. A Steinway is a Steinway; only the hall changes.”
Nettopp derfor er det så mange som mener at kilden til lyden er «priceless».
Jeg gir beng i standarden fordi jeg ikke har preferanser for å sette inn masse dempemsteriale i rommet. Det er et eksempel på å blåse i en standard uten å samtidig si at standarden og idéen bak den er feil.Synes det er godt å se at du er Human After All og forkaster standarder når det passer. Da er vi jo enige om at persepsjon trumfer målinger og at vitenskapen skal beskrive virkeligheten og ikke diktere den.
Utsagn som dette fra Toole er nettopp dette at vi mennesker har en evne til å høre og kjenne igjen kjente lyder i ulike settinger.Floyd Toole:
“Humans evolved while listening in reflective spaces, and are comfortable listening in them. In fact, it is now widely recognized that we perceptually ‘stream’ the sound of the room as separate from the sound of the sources – that is what happens in live performances. A Steinway is a Steinway; only the hall changes.”
Nettopp derfor er det så mange som mener at kilden til lyden er «priceless».
«Det er likevel langt derfra til å skulle hevde at så mange mener høyttaler er priceless (aka underforstått må være av denne referansekvalieten du forguder) for at det skal låte bra».Utsagn som dette fra Toole er nettopp dette at vi mennesker har en evne til å høre og kjenne igjen kjente lyder i ulike settinger.
-Vi kjenner eks igjen kjente stemmer som lik i alt fra telefon, ute, store saler til svært støyende omgivelser.
Samme gjelder jo selvsagt lyder/instrumenter, hjernen har en egenskap at den gjerne filtrerer bort mye annet rundt. (aka Steinway is a Steinway)
Toole og andre har vel også forsket på om folk kan kjenne igjen/sette pris på egenskaper/karakteristikk ved høyttalere i ulike omgivelser, og tendensen er vel at det gjør vi. En god høyttaler er god uansett hvilket rom den står i.
Spennende tema, og hele greia er ofte referert til eller oppsumert som egenskapen: å "høre gjennom rommet".
Det er likevel langt derfra til å skulle hevde at så mange mener høyttaler er priceless (aka underforstått må være av denne referansekvalieten du forguder) for at det skal låte bra.
...når man ikke lenger gidder å snu steiner?Spørsmålet er hva man definerer som «bra».
Har ikke ubegrensede midler, og da er det ingen mulighet med et nytt rom for min del....når man ikke lenger gidder å snu steiner?
Eks. The Shy, og sikkert mange flere her inne.
Vel, tråden handler vel om nettopp preferanser?Merk ordbruken: Du skriver om «preferanser
Nøytralitet har ikke med preferanser å gjøre, men kalibrering mot objektivt satte kriterier.
Hva er «ekte lyd»? Skal det bestemmes i en meningsmåling eller i en teknisk måling?
Åpningsinnleggets første setning lyder slik:Vel, tråden handler vel om nettopp preferanser?
Du sa det @MakkinTosken ! Flott.Synes også det at vært fint om at man klarte å inkludere flere som kanskje ikke normalt trives i slike tråder. Ofte synes jeg de lett kan bli litt belærende og ekskluderende.
Jeg er ikke sikker på at vanlig opptaksutstyr kan greie å lage et opptak av en 155 dB lyd, for ikke å snakke om at et normalt anlegg greier å gjengi det.Du sa det @MakkinTosken ! Flott.
Det er ikke alle som orker å måtte forklare seg heller. Synes ofte forum diskusjoner kan ende med tildels skitkasting fram og tilbake,
jeg tar heller denne diskusjonen under en kopp kaffe, mye hyggeligere det.
Når det er sagt så er denne tråden egentlig bra og skaper liv!
Hva som ble trådens kjerne her er jeg usikker på, Referanse høyttalere og rom ? Bruk av EDB kalkulator langt opp i frekvens i sweetspot osv.
Men uansett det er mange forskjellige løsninger brukt for å komme ditt.
Personlig er det veldig enkelt,
Referanse = Ekte.
Eks: En hagle har ca 155db en meter fra munningen målt i friluft i området 100hz til ca 4khz dersom ikke anlegget klarer det, er det ingen referanse...
Så da var den saken i boks, med sløyfe på. Da har vi alle noe å jobbe i mot.
Må ikke alltid være så komplisert![]()
Nei, det var nok litt ironi ute av tastaturet mitt her, men med et snev av min mening ogsåJeg er ikke sikker på at vanlig opptaksutstyr kan greie å lage et opptak av en 155 dB lyd, for ikke å snakke om at et normalt anlegg greier å gjengi det.
![]()
Sound Effects Decibel Level Chart
A chart of sound effect decibel levels, and how decibel levels affect recording equipment.www.creativefieldrecording.com
Mvh
Der stoppet du kjeften min og rundet av referansedelen av debatten.En hagle har ca 155db en meter fra munningen målt i friluft i området 100hz til ca 4khz dersom ikke anlegget klarer det, er det ingen referanse...