Strømhygiene er viktig, spesielt når man har aktiv deling og mange apparater sammenkoblet i et trangt rack, med nett- og signalledninger på kryss og tvers. Ta også med utfordringer som store usymmetriske spenningsvariasjoner pga eldre strømnett i gata og alle el-bilene som går av/på lademodus til alle døgnets tider, samt huset fullt av dimmere og duppeditter som utstråler radiofrekvens støy.
Som en endelig løsning har jeg nå en demobrukt Isovolt 6kW som får strøm fra egen teknisk kurs. Alle padder og nettkabler er Supra LoRad, som er spesielt godt skjermet.
Resultatet er dønn tyst anlegg (ingen støy) og bedre lyd, i form av en «stoisk ro» og litt mørkere, tørrere klang. Merker heller ikke at anlegget spiller dårligere på visse dager/tider.
Har nok kostet meg 100k, men skal vare livet ut og Isovolten beskytter anlegget mot overspenning, så føler at det er verdt det over tid. Nettet vil trolig bare bli dårligere og dårligere, så jeg tok denne investeringen først som sist.
Oppi denne prosessen som har tatt noen år, har jeg også prøvd et par av de kjente/kostbare (uskjermet solid core) nettkablene. Ja, jeg hørte forskjell i lyden. Primært at det låt litt snillere/softere, men syntes ikke forskjellen var noe fremskritt, og slettes ikke til prisen.
Supra LoRad holder høy mekanisk kvalitet til en relativt fornuftig pris. Vil man ha noe lignende til DIY-pris, kan man mekke den såkalte Fat LMC med gode kontakter.