Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    673
    Jeg har aldri hintet om at lyden blir bedre desto dyrere strømkabel.
    Neivel, hvordan skal det du sier her tolkes da?

    Kjendis skrev:
    Jeg hørte høyttalere i dag til kr. 250 000,- aktiv deling til og med.
    Det var litt bedre enn jbl xl boomboks bluetooth høyttalere. I et så mislykket oppsett hjelper det lite med strømkabel som koster like mye som en ny tesla s plaid. Når alt er amatørmessig satt opp.
    Når et oppsett ikke er mislykket eller amatørmessig og lyder bra, hva slags misjon har slike "tesla" dyre stømkabler som du nevner da, er det ikke for å forbedre lyden ytterligere?

    Kjendis skrev:
    For sånne som deg vil jeg aldri anbefale noe annet enn svart gratis standard strømkabel og den kobles til kloakkanleget eller strømnettet som noen kaller det. 🤡
    Spurte deg vel ikke om anbefalinger til stømkabler. eller kloakkanlegg for den del.
    Det finnes så mye velfungerende løsninger på disse feltene , så der søker jeg eventuell hjelp fra andre fagmiljøer.

    Kjendis skrev:
    Fasiten på riktig satt opp anlegg får du kanskje på Hortenmessa. Der stiller fagfolka opp. Se etter en trønder som er der på lørdag. Jeg har ikke anlegg til 2 mill, så jeg har ingen tips. Eller ring Ståle Krapyl himself i Dronning Mauds gate. Be om demo.
    Takk for tips :)
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Sånn bare for å spørre, vil generelt sett en godt skjermet kabel med f.eks. en sånn ferritt drossel/filter gjøre forskjell på generell støy i anlegget?
    mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sånn bare for å spørre, vil generelt sett en godt skjermet kabel med f.eks. en sånn ferritt drossel/filter gjøre forskjell på generell støy i anlegget?
    mvh
    Min erfaring: Nei. Jeg forsøkte, Supra LoRad med ferritter og det hele. Ingen som helst hørbar forskjell fra medfølgende svart apparatkabel. Det ble bare litt ryddigere bak anlegget når alle kabler er eksakt passe lange.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Når et oppsett ikke er mislykket eller amatørmessig og lyder bra, hva slags misjon har slike "tesla" dyre stømkabler som du nevner da, er det ikke for å forbedre lyden ytterligere?
    Tesla kablene er eksempel på at når alt gjøres galt, så er pris på kabler irrelevant. Da er alt galt. Når et stereoanlegg til flere hundre tusen er litt bedre enn jbl XL bluetooth boomblaster, da er det ille. Med andre ord pengene er kastet ut av vinduet fordi anlegget ikke er i nærheten av å rettferdiggjøre prisen.

    I avanserte anlegg som låter fantastisk (har vel bare hørt et anlegg i den kategorien, dog høyttalerne står noe nærme lytteposisjon og kan bli skarpt og slitsomt når man spiller høyt) så kan en feilplassert strømkabel som toucher gulvet ta rotta på bassen. Det er fordi strømkabelen vibrerer.
     
    Sist redigert:

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Men hvis sånne klips er billige/ikke koster noe, så kan de jo ikke være bra? :unsure:
    Jo, det er vanlig med
    ferrittkjernestøyfilter på strømkabler i ikt, medisin, lyd og bilde utstyr.
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Jo, det er vanlig med
    ferrittkjernestøyfilter på strømkabler i ikt, medisin, lyd og bilde utstyr.
    Du sier så.
    Men trenger man dem overhodet om man har så gode (og dyre) hifi strømkabler?
    Skal ikke disse gode kablene fjerne alt støy helt av seg selv i kraft av å være gode hifi-strømkabler?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Du sier så.
    Men trenger man dem overhodet om man har så gode (og dyre) hifi strømkabler?
    Skal ikke disse gode kablene fjerne alt støy helt av seg selv i kraft av å være gode hifi-strømkabler?
    Er dette dyrt? Jeg har aldri anbefalt noe annet enn dette. :ROFLMAO::ROFLMAO::eek::sleep::sleep::sleep::alien::coffee:🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡
    Ingen strømkabel "fjerner all" støy.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Jo, det er vanlig med
    ferrittkjernestøyfilter på strømkabler i ikt, medisin, lyd og bilde utstyr.
    Det var vanlig, på 80-tallet.. I dag så har man noe som heter SMPS så dette blir da noe som ikke trengs lengre. Det gjør ingen skade med ferritkjerner, men det blir litt smør på flesk da man har krav til strømforsyninger og sending av støy ut i nettet. Ferrit brukes for å hindre støy fra produktet i å sende UT støy, en antenne kan enten motta eller sende. Ferrit fungerer på MHz og oppover, utgjør lite på det hørbare området da kan man si. EMI filter er også et ord som er brukt på Ferrit, dette er også integrert i dagens strømforsyninger. Det en Ferrit gjør er å lage en spole, den øker impedansen og fungerer som et lavpass filter og gjør om den elektriske energien over den frekvensen til varme. Ingen hokus pokus, og velkjent som sagt for 40 år siden før man fikk EMI filtre inn i strømforsyninger som egentlig gjør akkurat det samme.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Det var vanlig, på 80-tallet.. I dag så har man noe som heter SMPS så dette blir da noe som ikke trengs lengre. Det gjør ingen skade med ferritkjerner, men det blir litt smør på flesk da man har krav til strømforsyninger og sending av støy ut i nettet. Ferrit brukes for å hindre støy fra produktet i å sende UT støy, en antenne kan enten motta eller sende. Ferrit fungerer på MHz og oppover, utgjør lite på det hørbare området da kan man si. EMI filter er også et ord som er brukt på Ferrit, dette er også integrert i dagens strømforsyninger. Det en Ferrit gjør er å lage en spole, den øker impedansen og fungerer som et lavpass filter og gjør om den elektriske energien over den frekvensen til varme. Ingen hokus pokus, og velkjent som sagt for 40 år siden før man fikk EMI filtre inn i strømforsyninger som egentlig gjør akkurat det samme.
    Tanken med strømkabel/strømfilter religionen er å utføre kloakkrens (strømrens) FØR den når for eksempel forsterkeren. Dermed reduseres varmeutvikling inne i apparatet med opptil 9 grader og vi har lengre levetid. Det er sikkert riktig som du sier at det er strømrens inni moderne strømforsyninger, men om man sender "ren"
    strøm inn i forsterker, vil den fungere slik den er ment hos produsenten.
    Gryphon har visstnok egen Adyton nettstøyfilter i sine produksjonslokaler.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så det er ikke noe som helst poeng å kjøpe sånne hifi-strømkabler for støyen sin del?
    Nei. Om du vil minimere støy, bruk støysvake komponenter, jordede chassis og balansert signaloverføring slik at du får jordstøy ut av signalveien.


    Om du av en eller annen grunn må bruke ubalansert RCA mellom apparater kan det være en fordel med størst mulig tverrsnitt på kombinert skjerm/signalretur/jordforbindelse. Da er jordstøy i signalveien, og lav seriemotstand i returen gir lavest spenningsfall, lavest nivå på støyspenningen, og best signal/støyforhold. Gjerne dobbel flettet + folieskjerm. Eller dra en jordleder direkte mellom skruer på baksiden av hvert chassis for å utligne jordspenninger.

    Med RCA-kabler kan det tenkes at motstanden i jordledere fra apparatene til felles jordingspunkt påvirker hvordan jordstrømmene fordeles mellom signal- og nettkabler. De vil gå minste motstands vei, og det kan være via signalveien til neste apparat og derfra via apparatledning til nettjord. Andre seriemotstander i en eller flere kabler vil fordele strømmene annerledes og endre støynivået. Men det har ikke noe med «bedre strømkabler» å gjøre, bare støyende apparater, signalveien som støyleder og Ohms lov.

    Det burde vært et EU-direktiv mot RCA-kabler.
     
    Sist redigert:

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Ja, dette er veldig kjent.
    @Kjendis Er du enig i det Asbjørn skriver i innlegget over?
    Det med jording er en egen vitenskap og det er mange meninger om det. Det eneste jeg har hørt er at det ikke er lov i Norge å sende støy til jord fordi da sendes støy videre til naboen. Man må anvende jordingsspyd som settes i selve bakken om man har mulighet til det. Utenom det er jeg enig med Asbjørn.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Det med jording er en egen vitenskap og det er mange meninger om det. Det eneste jeg har hørt er at det ikke er lov i Norge å sende støy til jord fordi da sendes støy videre til naboen. Man må anvende jordingsspyd som settes i selve bakken om man har mulighet til det. Utenom det er jeg enig med Asbjørn.
    Ja, som Aurora over her sier så er det mye snakk og feilaktige teorier ifm jording i hifi-anlegg.

    Men, spørsmålet står ubesvart for dette har ikke noe med jordspyd++ å gjøre:
    Er du enig i det Asbjørn skriver i innlegg #2217?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Nordosr
    Ja, som Aurora over her sier så er det mye snakk og feilaktige teorier ifm jording i hifi-anlegg.

    Men, spørsmålet står ubesvart for dette har ikke noe med jordspyd++ å gjøre:
    Er du enig i det Asbjørn skriver i innlegg #2217?
    Ikke prøv deg på retorisk pressmiddel! Jeg driter i hva du mener hvordan jeg forholder meg til enkelte rent elektrofysiske påstander. Jeg må regne meg igjennom alle påstandene før jeg kan gi et tilfredsstillende svar. 🤡🤡🤡🤡👽🤡🤡🤡🔈
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Nordosr

    Hva i all verden??? Jeg er ikke pliktig til å erklære meg enig eller uenig med det han skriver. At det går ann. 🤖🤓👽🤡🙃
    Ikke uventet respons nei.
    Du lirer av deg mye rart av meninger og utsagn her på forum, men har ikke ryggrad til å ta et standpunkt til noe så enkelt som om du er enig eller uenig i et kvalifisert innlegg. :unsure:
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Ikke uventet respons nei.
    Du lirer av deg mye rart av meninger og utsagn her på forum, men har ikke ryggrad til å ta et standpunkt til noe så enkelt som om du er enig eller uenig i et kvalifisert innlegg. :unsure:
    Hvorfor siterer du meg feil? Det er grunnlag for rapportering.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Ikke uventet respons nei.
    Du lirer av deg mye rart av meninger og utsagn her på forum, men har ikke ryggrad til å ta et standpunkt til noe så enkelt som om du er enig eller uenig i et kvalifisert innlegg. :unsure:
    Hvis Asbjørns kvalifiserte tips inneholder ulovlige tiltak, så kan jeg ikke støtte han.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Det med jording er en egen vitenskap og det er mange meninger om det. Det eneste jeg har hørt er at det ikke er lov i Norge å sende støy til jord fordi da sendes støy videre til naboen. Man må anvende jordingsspyd som settes i selve bakken om man har mulighet til det. Utenom det er jeg enig med Asbjørn.
    På proff utstyr så har man noe som heter Ground lift, en knapp som gjør akkurat det samme som å klippe jordingen. Blir det mer eller mindre støy av å klippe jordingen tror du? Blir det mer eller mindre sikkerhet med Ground lift funksjonen?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Siden du sier at du "skal regne på det", så "regner" jeg da med at du server noen regnestykker og svar som er til å lite på ??
    Asbjørn sitt innlegg er helt ok. Xlr er bedre enn rca. Det er pro bransjens abc
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    På proff utstyr så har man noe som heter Ground lift, en knapp som gjør akkurat det samme som å klippe jordingen. Blir det mer eller mindre støy av å klippe jordingen tror du? Blir det mer eller mindre sikkerhet med Ground lift funksjonen?
    Dette har jeg mer erfaring med enn deg og har deltatt på langt større og flere produksjoner enn deg.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Dette har jeg mer erfaring med enn deg og har deltatt på langt større og flere produksjoner enn deg.
    Da kan du jo kanskje fortelle litt om DINE erfaringer her da, istedet for et slikt useriøst svar på noen enkle spørsmål.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Da kan du jo kanskje fortelle litt om DINE erfaringer her da, istedet for et slikt useriøst svar på noen enkle spørsmål.
    Da får du lese hva jeg skriver. Påstandene om at jeg ikke svarer på seriøse spørsmål kan du putte et visst sted når du er så respektløs at du ikke engang gidder å lese svarene mine, kan du ha det så godt.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Da får du lese hva jeg skriver. Påstandene om at jeg ikke svarer på seriøse spørsmål kan du putte et visst sted når du er så respektløs at du ikke engang gidder å lese svarene mine, kan du ha det så godt.
    At du har mer erfaring og er flinkere enn alle sammen, er ikke et valid svar. At du svarer såpass avvikende tyder mer på at du er kjendis politiker enn kjendis produsent..
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hahaha! Du leser heller ikke hva jeg skriver og kommer med tomt useriøst vås.
    Synes du skal ta deg kraftig sammen, jeg kom med et spørsmål som er helt normalt utifra post nr. 2222.
    Men hvordan regner du igjenom påstander?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Synes du skal ta deg kraftig sammen, jeg kom med et spørsmål som er helt normalt utifra post nr. 2222.
    Men hvordan regner du igjenom påstander?
    Å ja, er dette første kanselleringsforsøk? Utgangspunktet for at du mister beherskelsen er påstander om at jeg ikke har tatt stilling til Abjørns innlegg og du har ikke fått med deg at jeg HAR sagt at hans innlegg er ok og jeg finner hans innlegg som uproblematisk, men så spinner du videre på noe som åpenbart er sarkasme. Det er du! som må ta deg sammen å følge med istedet for å oppføre deg som et kvinnfolk.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.127
    Sted
    Oslo
    Det eneste jeg har hørt er at det ikke er lov i Norge å sende støy til jord fordi da sendes støy videre til naboen. Man må anvende jordingsspyd som settes i selve bakken om man har mulighet til det. Utenom det er jeg enig med Asbjørn.
    Litt nysgjerrig. Hvor har du dette fra? Jeg finner ikke noe om støy i forskriftene.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Hahaha! Du leser heller ikke hva jeg skriver og kommer med tomt useriøst vås.
    Der vinner du også... Du har kapret en hel side uten noe form for konstruktiv kritikk her nå, og egentlig bare drittslenging når du ikke kommer noen vei eller ikke vet noe om temaet. Fantastisk argument teknikk og trolling, kjendis trollet? Du kan sikkert få deg en rolle i en Talkmore reklame om ikke annet..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn