Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    28.527
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.977
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Prisen gir jo svaret. Nøkkelen på slikt utstyr er (litt som proff-kabler til audio) at det er krav til at det skal tåle bruk, det skal være sikkert mot støt og termisk overbelastning, fargekoding for å sikre riktig bruk og enkel skjerming. Alt dette er beskrevet gjennom komvensjonelle fysiske/ingeniørfaglige termer. Lite salgsvås og snakeoil.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.791
    Forventer flere dages regn her i Helsinge Danmark! Desuden dårlig lyd når der er så stor luftfugtighed. Lyden forplanter sig anderledes i stor fugtighed. Anyway har jeg ikke hørt mit anlæg de sidste 2-3 uger eller mere!

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.698
    Sted
    Langesund
    Forventer flere dages regn her i Helsinge Danmark! Desuden dårlig lyd når der er så stor luftfugtighed. Lyden forplanter sig anderledes i stor fugtighed. Anyway har jeg ikke hørt mit anlæg de sidste 2-3 uger eller mere!
    Må ned i kjelleren hver dag for påfyll av musikk. Joda dagsform påvirker lytteopplevelsen ;)

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.791
    Håber jeg snart får mine Holton moduler fra Australien efter reperation. Så vil jeg ændre mine Groundhog højttalere til bi amping med Gregersens hjælp. Et forstærker modul til bunden og et til mellemtone/diskant.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.036
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo diskutert før her inne også:

At man blir i dårlig humør av dårlig vær kan vel ødelegge for at man faktisk får bedre egenskaper ved lyden?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.719
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Skulle analogien gitt mening må det bli at man insisterer på at jorda er rund fordi man har lært det på skolen, selv om man ikke ser krumningen der man står. Det kan virke som poenget ditt forsvant gitt 😉.
    Dei færraste, iallfall her i landet, lærer på skulen at jorda er flat.

musicus

ad hoc
    Ble medlem
    10.05.2025
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Std
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det var jo poenget.
    Men det var en tid da jorden ble ansett flat blant de "lærde" og de som da hevdet den var rund ble de kjetterske, og det gir ett interessant perspektiv sett ifht dagens kabel diskusjon...

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.611
    Torget vurderinger
    12
    Men med kablar vert det annleis. Dersom du må sjå kablane for å finne ut korleis dei høyrest ut, er du på feil villspor.
    Dette blir forstyrrende i tråden, men jeg skal prøve å forklare.

Påstanden jeg bestred var at å bruke skolelærdom som grunnlag for å argumentere mot andres påståtte opplevelse blir som å si at jorda er flat fordi man ikke ser den er rund.

Så lenge man tar utgangspunkt i skolelærdom så må argumentet bli at man påstår at jorda er rund selv om man ikke ser det.

Tar gjerne oppfølgingsspørsmål.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.611
    Torget vurderinger
    12
    Men det var en tid da jorden ble ansett flat blant de "lærde" og de som da hevdet den var rund ble de kjetterske, og det gir ett interessant perspektiv sett ifht dagens diskusjon der hfs' "lærde"osv...
    Det er faktisk godt dokumentert at jorden er rund og jeg ser liten grunn til å starte diskusjonen et par tusen år tilbake i tid 😉

musicus

ad hoc
    Ble medlem
    10.05.2025
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Std
    Torget vurderinger
    0
    Det er faktisk godt dokumentert at jorden er rund og jeg ser liten grunn til å starte diskusjonen et par tusen år tilbake i tid 😉
    Det er jo ikke poenget heller, men perspektivet, vitenskapen er ikke statisk... ;)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.342
    Torget vurderinger
    1

Det er flere tusen år siden grekerne fant ut av jorda var rund. Men så kom det uvitende kabel....unnskyld... flat-jord folk som mente at sansene deres var pålitelige og de tilsa at jorda var flat. Så da så....

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    1.204
    Torget vurderinger
    5
    Dette bildet tok jeg under måneformørkelsen 29. mars i år.

IMG_8153.jpeg

Skyggen fra jorda er beviselig rund. Det er derfor nærliggende å anta at jorda virkelig er rund. Det bildet ikke beviser, er om jorda er rund som en skive og flat, eller rund som en ball. Er jorda flat, så må den stå på høykant for å skyggelegge månen som vist. Det utløser et nytt spørsmål: Hvis jorda er rund, men står på høykant, hvorfor ramler vi ikke av? 🤔

Mvh Olav E

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.036
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo ikke poenget heller, men perspektivet, vitenskapen er ikke statisk... ;)
    Vitenskapen kan fint være statisk den, det er derfor det heter fysiske lover.
    Elektrisitet er godt kjent hvordan fungerer, og godt dokumentert, det er også elektromagnetisk stråling. At enkelte ikke klarer å lese er en ting, at enkelte ikke ønsker eller vil forstå er en annen ting. All denne filosoferingen og romantiseringen over kabler, uten å skjønne hvordan hverken kabel oppbygging og målinger henger sammen er bare tullete. At drømmene blir knust av harde fakta, "that's science"!

musicus

ad hoc
    Ble medlem
    10.05.2025
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Std
    Torget vurderinger
    0
    Dette bildet tok jeg under måneformørkelsen 29. mars i år.

Vis vedlegget 1150393
    Skyggen fra jorda er beviselig rund. Det er derfor nærliggende å anta at jorda virkelig er rund. Det bildet ikke beviser, er om jorda er rund som en skive og flat, eller rund som en ball. Er jorda flat, så må den stå på høykant for å skyggelegge månen som vist. Det utløser et nytt spørsmål: Hvis jorda er rund, men står på høykant, hvorfor ramler vi ikke av? 🤔

Mvh Olav E
    Jorda er rund den, har ikke sett med egne øyne fra rymden, men har ikke seilt utenfor noen av de gangene jeg seilte rundt den, passert datolinjen begge veier også uten att vi seilte utenfor... ;)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.611
    Torget vurderinger
    12
    Det perspektivet virker mot sin hensikt når man henviser til udiskuterbare dokumenterte fakta.

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.791
    Det er jo diskutert før her inne også:

At man blir i dårlig humør av dårlig vær kan vel ødelegge for at man faktisk får bedre egenskaper ved lyden?
    Joda det spiller sikkert en rolle.

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.255
    Sted
    Polen
    Jeg er helt enig i det @musicus skriver, at vitenskapen ikke er statisk, og man bør derfor være litt ydmyk overfor muligheten for at det kan gjøres oppdagelser som kan snu opp-ned på det vi vet eller trodde vi visste. Paradigmeskifte, er det det kalles?

Men –

Når det gjelder hfi og kabler – det er mer enn bare litt underlig at det er «garasjefirmaer» med produkter kledd i gull, røkelse og myrra til fantasipriser som på dette feltet besitter den virkelige innsikten, «cutting edge knowledge», og strør om seg med begreper nobelprisvinnere verdig. Altså, really? Really?!

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.342
    Torget vurderinger
    1
    Det riktig at vitenskapen ikke er statisk, men når et slikt argument fremsettes av noen som ikke har snøring på vitenskap generelt og det aktuelle fagfelt spesielt, mister det enhver mening.
    Man kan argumentere mot hva som helst med et slikt resonnement (og det er det man gjør); selv de mest innlysende selvfølgeligheter.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.977
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er helt enig i det @musicus skriver, at vitenskapen ikke er statisk, og man bør derfor være litt ydmyk overfor muligheten for at det kan gjøres oppdagelser som kan snu opp-ned på det vi vet eller trodde vi visste. Paradigmeskifte, er det det kalles?

Men –

Når det gjelder hfi og kabler – det er mer enn bare litt underlig at det er «garasjefirmaer» med produkter kledd i gull, røkelse og myrra til fantasipriser som på dette feltet besitter den virkelige innsikten, «cutting edge knowledge», og strør om seg med begreper nobelprisvinnere verdig. Altså, really? Really?!
    Det er teknisk korrekt at vitenskapelig forståelse , prinsipper og lover alle er midlertidige, til vi finner enda mer presise beskrivelser. Det kan likevel være fornuftig å skille på hvor stor usikkerhet dette innebærer. Newtons lover om bevegelse, ohms lov, Maxwells likninger osv er rimelig presise for våre formål.

Det interessante er at disse «garasjefirmaene» dukker opp akkurat i de områdene hvor hørbare forskjeller er små til ikke eksisterende. Da kommer psykoakustikken på banen og skaper en verden av mulige usikkerhetsmomenter som gir rom for forklaringer, tolkninger og oppfatninger som ikke underbygges av kjent fysikk.

musicus

ad hoc
    Ble medlem
    10.05.2025
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Std
    Torget vurderinger
    0

Men –

Enig, ikke minst er det mye tull og vas fra noen produsenter, pris & prestanda henger ikke alltid sammen, men derfra til att det alltid er det billigste som er beste, er like tåpelig og usant som att dyrest er det, best altså!

musicus

ad hoc
    Ble medlem
    10.05.2025
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Std
    Torget vurderinger
    0
    Det riktig at vitenskapen ikke er statisk, men når et slikt argument fremsettes av noen som ikke har snøring på vitenskap generelt og det aktuelle fagfelt spesielt, mister det enhver mening.
    Man kan argumentere mot hva som helst med et slikt resonnement (og det er det man gjør); selv de mest innlysende selvfølgeligheter.
    Om du tenker på meg der bommer du stygt, men man trenger ikke være forsker eller annet for kunne klare å se/høre sammenhenger, glem bare ikke i farten att det finns like mange "fartsblinde" som tror seg kan/vite mer vitenskaps osv enn de faktisk gjør, rævdilterene som knapt klarer tenke en selvstendig tanke......

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.754
    Torget vurderinger
    1
    Strømhygiene er viktig, spesielt når man har aktiv deling og mange apparater sammenkoblet i et trangt rack, med nett- og signalledninger på kryss og tvers. Ta også med utfordringer som store usymmetriske spenningsvariasjoner pga eldre strømnett i gata og alle el-bilene som går av/på lademodus til alle døgnets tider, samt huset fullt av dimmere og duppeditter som utstråler radiofrekvens støy.

Som en endelig løsning har jeg nå en demobrukt Isovolt 6kW som får strøm fra egen teknisk kurs. Alle padder og nettkabler er Supra LoRad, som er spesielt godt skjermet.

Resultatet er dønn tyst anlegg (ingen støy) og bedre lyd, i form av en «stoisk ro» og litt mørkere, tørrere klang. Merker heller ikke at anlegget spiller dårligere på visse dager/tider.

Har nok kostet meg 100k, men skal vare livet ut og Isovolten beskytter anlegget mot overspenning, så føler at det er verdt det over tid. Nettet vil trolig bare bli dårligere og dårligere, så jeg tok denne investeringen først som sist.

Oppi denne prosessen som har tatt noen år, har jeg også prøvd et par av de kjente/kostbare (uskjermet solid core) nettkablene. Ja, jeg hørte forskjell i lyden. Primært at det låt litt snillere/softere, men syntes ikke forskjellen var noe fremskritt, og slettes ikke til prisen.

Supra LoRad holder høy mekanisk kvalitet til en relativt fornuftig pris. Vil man ha noe lignende til DIY-pris, kan man mekke den såkalte Fat LMC med gode kontakter.

musicus

ad hoc
    Ble medlem
    10.05.2025
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Std
    Torget vurderinger
    0
    Problemer mer å se / høre sammenhenger er dessverre en nokså tvilsom sport... man hører jo også forskjell på kabler og apparater som ikke er tilkoblet.. :cool:
    Enig, og så har du de som har bestemt seg at det ikke er forskjell samme hva, forventnings bias´n går begge veier...

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.371
    Torget vurderinger
    1
    «Alle kan se at jorden er flat som en pannekake, ergo er jorden flat som en pannekake.»
    «Alle kan høre forskjell på kabler, ergo er det hørbare forskjeller på kabler.»
    ...
    Men det var en tid da jorden ble ansett flat blant de "lærde" og de som da hevdet den var rund ble de kjetterske, og det gir ett interessant perspektiv sett ifht dagens kabel diskusjon...
    Når var det at jorden ble ansett som flat blant de "lærde"? Kan godt se bort fra religiøse dogmer, i den grad det er mulig.

Jorden var definitivt rund i ca år 240 fvt. :
    https://no.wikipedia.org/wiki/Eratosthenes
    På hjemmlige breddegrader var jorda også rund i kongespeilet, ca år 1250:
    «Nå skal du skjønne av dette at jordkretsen er som en ball, og den kommer ikke alle steder like nær solen. Der hvor det runde hjulet dens kommer nærmest solens vei, der blir det aller hetest. Og noen av de land som ligger rett imot dens loddrette stråler, er ubeboelige.»

EDIT: Riktig nok er jorden i norrøn mytologi beskrevet som en pannekake med ygdrasil i midten. Men jeg tror ikke de hogg hode av hverandre ved ev uenighet om det.

Det som mangler i «vitenskapen» om hørbare forskjeller på kabler er gode lyttetester som faktisk påviser hørbare forskjeller som ikke har trivielle [edit: og helt konvensjonelle] forklaringer.

mvh
    KJ

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.255
    Sted
    Polen
    Du kan også bedre enn det der (eller kanskje ikke)....Ufint!! man undrer jo litt hvorfor en gidder bruke tid her når en leser slike kommentarer :poop:..

mvh
    Det var kanskje flåsete av meg, men jeg undrer jo litt på at du gidder denne debatten i det hele tatt når du har gått denne runden så mange ganger før. Og blir like irritert og oppgitt hver gang.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.418
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Du kan bedre, med den innstillingen der kommer du aldri få stemme pianoet jeg ikke har ;)
    Du kan også bedre enn det der (eller kanskje ikke)....Ufint!! man undrer jo litt hvorfor en gidder bruke tid her når en leser slike kommentarer :poop:..

mvh
    Var da fælt så mange som "kan bedre enn dette"... Snart bare du som ikke kan det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn