Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Jeg bor i en leilighet fra 70/80-tallet så da behøves ikke jord overalt. Det stod ingen ting i artikkelen at man ikke kan ha jordet og ujordet i samme rom. Det er bare en fordel for meg slik at jeg kan prøve meg fram med noe i ujordet stikkontakt og egen jordet kurs bare for stereoen. 👆
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det står ganske tydelig i artikkelen, ja.
    Det skal ikke blandes ujordet og jordet utstyr eller stikkontakter i samme rom eller område. Dette vil kunne føre til at du kan berøre et ujordet elektrisk utstyr som har en jordfeil, samtidig som du berører et jordet elektrisk utstyr. Da vil du bli jordforbindelsen mellom det utstyret som ikke er jordet, og det som er tilkoblet jord. Dermed vil du bli utsatt for strømgjennomgang.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.190
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Forskrifter for elektriske anlegg er klokkeklare på dette punktet. Hva du har lest eller ikke i en eller anen artikkel vil en el-inspektør gi seg jamt blanke i....
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Jeg kjører optisk digitalt signal fra Hegel Super som er tilkoblet PCen, så ingen fare da det ikke går strøm mellom jordet og ujordet utstyr. Forøvrig har jeg hatt elekspert på besøk og han sa ingen ting om min stue.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har hatt en inspektør på besøk, som levnet absolutt null tvil om spørsmålet.
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Skal dere henge dere opp i «feil» nå igjen i stedet for å se alle de andre tingene jeg skrev? Se på deres egne kommentarer opp igjennom. Enkelte av dere søker etter å finne feil. Det blir som å gå en tur i parken og henge seg opp i at et tre var litt skjevt. Vær positive eller hold kjeft, på godt norsk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skal dere henge dere opp i «feil» nå igjen i stedet for å se alle de andre tingene jeg skrev? Se på deres egne kommentarer opp igjennom. Enkelte av dere søker etter å finne feil. Det blir som å gå en tur i parken og henge seg opp i at et tre var litt skjevt. Vær positive eller hold kjeft, på godt norsk.
    Jeg tenker at det kanskje var viktigst å gi deg et lite råd om den ene tingen du skrev som er potensielt livsfarlig. Harpeklang er oppskrytte greier, rent lydmessig.

    Ellers kan jeg sikkert mene ganske mye om resten av det du skrev, inkludert sammenligning med mine egne erfaringer, men du ville ikke likt det heller. Mine erfaringer er forskjellige fra dine erfaringer.

    Dessuten: «faster rise time in the 50/60Hz cycle» - huh?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje enda en god grunn til å ikke høre på kabelforkynnere, som ofte snakker om både skjerm og jord og ikke vet hvordan hverken skjerm eller jord fungerer i det store og hele..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje enda en god grunn til å ikke høre på kabelforkynnere, som ofte snakker om både skjerm og jord og ikke vet hvordan hverken skjerm eller jord fungerer i det store og hele..
    Det er vel nesten en forutsetning for å kjøpe produktene, er det ikke? Vi har nettopp sett Siltech strømkabler i en annen tråd, med «proprietary» «engineered geometry» for å «avoid magnetic interferences» til bare $13000 for halvannen meter apparatkabel. Den teknologien som ser ut til å passe med beskrivelsen er tvinnede lederpar, oppfunnet av Bell i 1881, men det kan man tydeligvis ikke forvente at målgruppen vet eller forstår.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel nesten en forutsetning for å kjøpe produktene, er det ikke? Vi har nettopp sett Siltech strømkabler i en annen tråd, med «proprietary» «engineered geometry» for å «avoid magnetic interferences» til bare $13000 for halvannen meter apparatkabel. Den teknologien som ser ut til å passe med beskrivelsen er tvinnede lederpar, oppfunnet av Bell i 1881, men det kan man tydeligvis ikke forvente at målgruppen vet eller forstår.
    Klart ting blir dyre når de hele tiden må finne opp kruttet på nytt? :ROFLMAO:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.790
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En greie fra da vi overtok huset: Det var ujordet 10 A "over alt", men så ble det nå lagt opp nye kurser da.
    - Du kan ikke ha jordet og ujordet i samme rom.
    - Jeg er elektronikkingeniør og dessuten er jeg ikke idiot.
    Så vi har jordet og ujordet i samme rom vi. Har hatt inspektørbesøk siden. Bruker samme linja hver gang. Men så bruker jeg nå ikke Siltech strømkabler heller da, og frue og barn (spesielt mine gamende barn) har fått klar beskjed om hvordan til kan koples.
    Anbefaler @Kristian å følge forskriften.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Tenkte det kunne passe med litt filosofi inn i kabeltråden.
    2DD705F5-2E39-4B96-BACC-3B99B8077B36.jpeg

    herren var vel kanskje en propgandamakin selv. Som man sier, på seg selv kjenner man andre.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    som trådstarter kan jeg bare meddele at jeg har ro i sjelen og ikke har byttet eller flyttet på strømkabler på lenge...
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Kommentar til «rise time»: sinuskurven på strømmen er ikke perfekt jevn, når produkter i huset trekker energi til ulike tidspunkter tapes noe av energien i strømmen og kurven blir mer spiss enn jevn. Bare å henvise da til stigningstall for kurver som man lærer om i matematikken på videregående. Paul i PS Audio er også inne på noe av det samme i denne videoen, nemlig at impedanse og sinuskurve har noe å si for lydkvaliteten!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Newsflash: Brattere flanker på en 50 Hz sinus betyr at den tilføres tredje og høyere oddeordens harmonisk forvrengning. Det er det du forsøker å fjerne ved å filtrere og regenerere strømmen.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Kommentar til «rise time»: sinuskurven på strømmen er ikke perfekt jevn, når produkter i huset trekker energi til ulike tidspunkter tapes noe av energien i strømmen og kurven blir mer spiss enn jevn. Bare å henvise da til stigningstall for kurver som man lærer om i matematikken på videregående. Paul i PS Audio er også inne på noe av det samme i denne videoen, nemlig at impedanse og sinuskurve har noe å si for lydkvaliteten!
    Skjønner ikke helt poenget ditt her.
    Det Paul snakker om her er at kurven typisk ikke er spissere, men flatere på toppen. Han sier også at på regulert utstyr så spiller det ingen rolle om strømmen er slik eller slik siden den blir regulert. Støy er heller ikke særlig viktig sier han.
    For en gangs skyld snakker Paul her "sense". Kudos.
    Eneste argumentet for å bruke en slik regenerator er dermed at hvis du har en sinus som er flat på toppen så kan regeneratoren få denne tilbake slik at kurven topper på det normale 325V i stedet for kanskje 318V. Du får dermed økt toppeffekten i din effektforsterker med denne forskjellen. I dette tilfellet 2%.
    Kanskje lettere så kjøpe en forsterker som yter 2% mer?
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Ikke bare det som var poenget mitt. Nordost gjør mye ut av å få minst mulig motstand for strømmen med ledere av rent kobber og FEP isolasjon som tar opp lite energi. Paul nevnte også motstand/impedanse. Når en forsterker skal trekke strøm behøver den å få raskt den energien den behøver. Og sinuskurven kan ha annen ujevnhet enn bare flat topp.
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Noe annet jeg kan si. Det er en grunn til at Nordost anbefaler 2 m lengde på strømkabler framfor 1 m. Når et signal møter en motstand i andre enden, blir det en signalrefleksjon/returstrøm. Denne må utlignes i forhold til hovedstrømmen. Jeg bruker nå Blue Heaven i 1 m lengde. Da får jeg mest dynamikk. Men lyden blir litt skarp (forvregning). Hadde jeg hatt den samme kabelen i 2 m lengde ville returstrømmen «dødd ut» mer og da ville det låte best også!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    - og de er selvsagt 100% uhildet?? De lever selvsagt ikke på noen måte av dette? Jeez... Forøvrig ikke noe surt oppstøt fra min side, kjøp svindyre kabler til krampa tar deg for min del - mer inntekter til staten og det er bra!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Disse diskusjonene om Nordost er omtrent like matnyttig som middagen jeg hadde for 14 dager siden.. Men interessant hva en kan få seg til å tro på... 😁
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har du bare sure oppstøt å komme med bør du kontakte lege og ikke ta det ut her. Det jeg skrev er også noe som de på OHC forteller om.
    Så hvis en bilforhandler som selger Lada forteller deg at Lada er langt bedre enn Mercedes, så tenker du "hm, det må være fakta" ?
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    - og de er selvsagt 100% uhildet?? De lever selvsagt ikke på noen måte av dette? Jeez... Forøvrig ikke noe surt oppstøt fra min side, kjøp svindyre kabler til krampa tar deg for min del - mer inntekter til staten og det er bra!
    Alt du skrev nå er feil. 100 % uhildet er de neppe. De blir vel påvirket de som andre som jobber i f eks Hi-Fi Klubben. Om de lever av det? Nei, ikke det alene. De selger mye annet utstyr også og lar kundene høre/prøve kabler før de kjøper. Sure oppstøt var det, se de emojiene du skrev. Og jeg kjøper ikke svinedyre kabler, jeg har som sagt innstegsmodellen. Så tenk deg om neste gang før du skriver tre slike emojier som kommentar på mitt innlegg.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Alt du skrev nå er feil. 100 % uhildet er de neppe. De blir vel påvirket de som andre som jobber i f eks Hi-Fi Klubben. Om de lever av det? Nei, ikke det alene. De selger mye annet utstyr også og lar kundene høre/prøve kabler før de kjøper. Sure oppstøt var det, se de emojiene du skrev. Og jeg kjøper ikke svinedyre kabler, jeg har som sagt innstegsmodellen. Så tenk deg om neste gang før du skriver tre slike emojier som kommentar på mitt innlegg.
    Hjelpe meg...
    Salgsbløff fra begynnelse til slutt fra ohc det der.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Alt du skrev nå er feil. 100 % uhildet er de neppe. De blir vel påvirket de som andre som jobber i f eks Hi-Fi Klubben. Om de lever av det? Nei, ikke det alene. De selger mye annet utstyr også og lar kundene høre/prøve kabler før de kjøper. Sure oppstøt var det, se de emojiene du skrev. Og jeg kjøper ikke svinedyre kabler, jeg har som sagt innstegsmodellen. Så tenk deg om neste gang før du skriver tre slike emojier som kommentar på mitt innlegg.
    OK - jeg lover. Skal aldri mer bruke tre slike emojier.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noe annet jeg kan si. Det er en grunn til at Nordost anbefaler 2 m lengde på strømkabler framfor 1 m. Når et signal møter en motstand i andre enden, blir det en signalrefleksjon/returstrøm. Denne må utlignes i forhold til hovedstrømmen. Jeg bruker nå Blue Heaven i 1 m lengde. Da får jeg mest dynamikk. Men lyden blir litt skarp (forvregning). Hadde jeg hatt den samme kabelen i 2 m lengde ville returstrømmen «dødd ut» mer og da ville det låte best også!
    OK, la oss si at det der stemmer. Strømkabler er ikke impedansematchede grensesnitt, og det vil være diskontinuiteter i begge ender. Impedansen i kontaktene stemmer neppe med kabelens karakteristiske impedans. Det skaper refleksjoner. Signaltapet gjennom et par meter kabel er tilnærmet lik null. Refleksjonene den ene veien vil derfor også bli reflektert i den andre enden. Det setter opp stående bølger langs kabelen, tilsvarende en lydbølge i et rør som er lukket i begge ender. Vi får en resonansfrekvens og en serie overtoner av denne.

    Har du tenkt over hvilken frekvens den stående bølgen vil få med hhv 1 og 2 m kabel? Hint: Signalhastighet.

    Tilleggsøvelse: Hvilken impedans har en Schuko- eller IEC-kontakt, og hva må du gjøre for å få kabelens karakteristiske impedans til å matche de impedansene for å eliminere refleksjoner? Hva med impedansen i den tilkoblede strømforsyningen, SMPS eller lineær?
     
    Sist redigert:
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Noe annet jeg kan si. Det er en grunn til at Nordost anbefaler 2 m lengde på strømkabler framfor 1 m. Når et signal møter en motstand i andre enden, blir det en signalrefleksjon/returstrøm. Denne må utlignes i forhold til hovedstrømmen. Jeg bruker nå Blue Heaven i 1 m lengde. Da får jeg mest dynamikk. Men lyden blir litt skarp (forvregning). Hadde jeg hatt den samme kabelen i 2 m lengde ville returstrømmen «dødd ut» mer og da ville det låte best også!
    Ikke bare Nordost som anbefaler det sleng med Wireworld i samme gruppen og sikkert et "fåtall" andre produsenter..🤫
     
    Sist redigert av en moderator:
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Ja typisk kabel fredag 😛 blir litt å lese om det blir stille på jobb utover dagen da 😁
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn