Hvordan streamer du musikk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Har du sett denne videoen?
    <iframe width="560" height="315" src="
    " frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>
    Takk for tips. Dette stemmer meget godt med mine erfaringer.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    ''It certainly isn't the wire connected to your house from Tidals server''
    Jo mindre man forstår desto lettere blir man dupert.

    På den andre side; Pipen får nok en annen lyd når PSAudio lanserer sin egen audiofile switch 😣 .
     

    ggt667

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2020
    Innlegg
    56
    Antall liker
    11
    Sted
    Sørlandet, iflg Olsenbanden
    Jeg har Roon Server som kjører i en ubuntu instanse under Joyent SmartOS, jeg har lagt inn Tidal; jeg liker at det ikke er sjans å bli utsatt for reklame, denne streamer til Devialet, snart også HiFiBerry for eldre B&O anlegg. 24/192 er den beste kvaliteten jeg har hatt tilgang til digitalt, men den blir forholdsvis blass i lydbilde sammenlignet med vinyl fra 70-tallet.

    Jeg er blandt dem som tror at den delen av lyden som kommer inn ørene kun er en liten del av musikkopplevelsen. Jeg ser på det å lytte til CD, Tidal, eller andre digitale kilder som en sterkt begrenset opplevelse. Jeg tenker at analoge kilder som eldre vinyl, spesielt de som er spilt inn på BBC og andre kringkastingsstasjoner med analoge teknikker, eller å lytte til analoge instrumenter i en konsert har en langt høyere verdi for meg som et nervesystem, enn 1, 16, 24, 36, eller en dullion bit digitalt.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: San

    ggt667

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2020
    Innlegg
    56
    Antall liker
    11
    Sted
    Sørlandet, iflg Olsenbanden
    Jeg har Unchated musikken på vinyl; men den er produsert digitalt og det er masteren i videoen du referer til også, så den kan ikke sammenlignes med Pink Floyd's Dark Side of the Moon. I tillegg ødelegger youtube for poenget i videoen.
    $ youtube-dl -F onyrF6dUVFQ
    [youtube] onyrF6dUVFQ: Downloading webpage
    [youtube] onyrF6dUVFQ: Downloading js player 4a1799bd
    [youtube] onyrF6dUVFQ: Downloading js player 4a1799bd
    [info] Available formats for onyrF6dUVFQ:
    format code extension resolution note
    249 webm audio only tiny 59k , opus @ 50k (48000Hz), 6.05MiB
    250 webm audio only tiny 77k , opus @ 70k (48000Hz), 7.66MiB
    140 m4a audio only tiny 130k , m4a_dash container, mp4a.40.2@128k (44100Hz), 15.54MiB
    251 webm audio only tiny 151k , opus @160k (48000Hz), 14.07MiB
    278 webm 256x144 144p 105k , webm container, vp9, 25fps, video only, 9.70MiB
    160 mp4 256x144 144p 112k , avc1.4d400c, 25fps, video only, 7.15MiB
    133 mp4 426x240 240p 237k , avc1.4d4015, 25fps, video only, 10.75MiB
    242 webm 426x240 240p 241k , vp9, 25fps, video only, 14.79MiB
    243 webm 640x360 360p 457k , vp9, 25fps, video only, 26.61MiB
    134 mp4 640x360 360p 541k , avc1.4d401e, 25fps, video only, 19.65MiB
    135 mp4 854x480 480p 805k , avc1.4d401e, 25fps, video only, 29.33MiB
    244 webm 854x480 480p 811k , vp9, 25fps, video only, 40.20MiB
    136 mp4 1280x720 720p 1114k , avc1.4d401f, 25fps, video only, 50.15MiB
    247 webm 1280x720 720p 1361k , vp9, 25fps, video only, 68.15MiB
    248 webm 1920x1080 1080p 2640k , vp9, 25fps, video only, 201.04MiB
    137 mp4 1920x1080 1080p 3702k , avc1.640028, 25fps, video only, 184.44MiB
    18 mp4 640x360 360p 496k , avc1.42001E, 25fps, mp4a.40.2@ 96k (44100Hz), 59.63MiB
    22 mp4 1280x720 720p 547k , avc1.64001F, 25fps, mp4a.40.2@192k (44100Hz) (best)
    Uansett poenget er dårlig konvertering fra digital til analog, men dersom du leser det jeg skriver i forrige innlegg mener jeg at man allerede har tapt dersom man benytter digital master. Gullstandarden er fortsatt oppmøte og analoge instrumenter.

    Når man tenker seg om er digital master så vanvittig mye bedre en "Everybody was KungFu Fighting" på Commodore 64? Lenke vedlagt for referanse
    Det er fortsatt digitalt og gir en god illusjon om at man lytter til musikk. Litt som at FaceBook er akspetert som sosialt media selv om aksepten av begrepet sosialt og FaceBook er rein inversjon og en bekreftelse på at om man gjentar en løgn ofte nok blir den i det minste akseptert som en sannhet, det siste var fritt etter Joseph Goebbels; det finnes ikke noe sosialt ved FaceBook. Dersom FaceBook har noe med ordet sosialt å gjøre må det være asosialt og sosial distansering( nok et ord som er et paradox. ) Fysisk distansering er mulig, sosial? Kanskje via FaceBook og lignende media.

    Videre anbefaler jeg boken "Den usynlige regnbuen" gitt ut i Norge på Z-Forlag 450 sider bok, 150 sider med fotnoter: https://www.z-forlag.no/produkt/den-usynlige-regnbuen/
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Flott demo fra Kung Fu Fighting - C64 :ROFLMAO:
    Venyl hadde vel litt å gå på i sin spede begynnelse også:unsure:
     

    Funk4Ever

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2014
    Innlegg
    177
    Antall liker
    91
    Sted
    Oslo
    Jeg har en Synology NAS, med noen terra lossless flac, koblet med USB kabel rett inn i en McIntosh MA6700. Fungerer stort sett greit, men det virker som dac’en i Mc’en går «tom», for plutselig forsvinner lyden. Jeg må slå av og på forsterkeren igjen, så fungerer det. Noen forslag til hva årsaken er?

    Har også sett Roon i aksjon og fikk en veldig «må ha» følelse. Noen tips til hva jeg evt trenger? Maks 10.000 kroner.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er så enkel at jeg streamer Spotify via Chromecast audio med app på mobilen. Men i går fikk jeg fiber og ny ruter på veggen. Så kanskje jeg må se meg om etter en bedre løsning som ikke koster skjorta. Fram til nå har jeg hatt ikke målbar datahastighet. Tips tas i mot med stor takk.
    Lasse
     

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Streamer ved hjelp av Lindemann Limetree Bridge til Hegel H360 til RME ADI 2 dac tilbake til Hegel H360 (dac-loop) til Dynaudio Contour 30.
    Bruker Tidal og diverse radiostasjoner.
     

    Tommy Lidal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.05.2020
    Innlegg
    127
    Antall liker
    90
    Sted
    Leikanger - Norway
    image.jpg

    Spotify (satt til høgste kvalitet) på iPad i Onkyo DacDocking, analogt til a-809’n, optisk til surround systemet.. får styrt spotify med orginale onkyo remten.. easy & digg
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    220
    Antall liker
    248
    Sted
    Melhus
    Kjører Roon som har Core på en Mac Mini i7 med Ubuntu Server 20.04.1 LTS.
    Bruker Zyxel svitsjer som kjører på 100Mbit og Core koblet til Apple Time Capsule med 1000Mbit.
    Bruker RoPieee på en RPi2 koblet til Hegel H390 med USB.
    Omverden kobles med 1000Mbit fiber.
    Fungerer kjempe bra og låter bra, ingen støy eller problemer.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Nad med Bluesound modul, på begge anlegg. :)
    I garasjen så blir det brukt en liten høyttaler fra Yamaha som har integrert Spotify Connect. Alt kjøres trådløst hjemme, mesh.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Flac fra en Qnap NAS til Linn Akurate DS i stua. På soverommet samme NAS til Bluesound Node 2i. Optisk fra Node 2i til KEF LSX.
    På mobilen har jeg nesten 8500 album lagret i mp4 og fortsatt god plass på minnekortet. Egentlig helt sykt at det skal få plass på et knøttlite minnekort! 😲

    Filene på mobilen er konvertert til mp4 fra flac med dbpoweramp sin Batch Converter. Genialt! (y)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    LMS hvor primærkilde er et arkiv i WAV format.

    Styres fra Squeezer samt webgrensesnitt. Mest brukte funksjon er Random Albums som lister et antal tilfeldige album man kan velge ifra. Er blitt flinkere til å spille hele album med denne funksjonen.

    Ellers har LMS fått innstallert plugger for Spotify 320 kbps, Deezer, Radio Paradise i FLAC
    Pluggen for Spotify begynner blir rimelig stabil, men brukeropplevelsen er ikke i nærheten av bridgen til Connector'n fra Spotify gav. Denne ser dessverre ut som er borte fra LMS?

    End-point er Touch, RPi med digital hat, samt en artig bridge (plugg i LMS) som gjør alle Chromecast enheter til endpoint for LMS
    Fra Touch har jeg både coax og toslink til samme DAC, hvor toslink oppleves å gi mindre kropp til musikken.


    Gjorde en erfaing lang tid tilbake som jeg postet om her på sentralen. Grunnet praktiske årsaker var filarkivet utilgjengelig over lang tid og all musikk ble streamet av Spotify i høyeste oppløsning.

    Da jeg endelig fikk WAV arkivet opp å gå igjen var det nesten samme følelsen som da jeg gikk fra CD plate tilbake til vinyl.
    Hvor lyden på ingen måte oppleves som wov dette var mye bedre, men wov dette var deilig. Akkurat som det i komprimert lyd følger med ugreier som gir gnagsår for hørselsorganene våre som ikke lar oss slappe av på riktig måte.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Lokal streaming fra Flac på UPnP server, avspilt på Naim SuperUniti, styrt med Naim app på iPhone og iPad.
    Eller samme UPnP server spilt over wifi med Oppo 105D.
    Eller Spotify på Mac gjennom Spotify Connect på SuperUniti.
    Eller Spotify App på Oppo 105D

    Nå skal det være mulig å spille FLAC fra Google Drive, men der har jeg vært skeptisk for hva Google kan finne på med mine rippete CDer.
     
    Sist redigert:

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    627
    Antall liker
    340
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Benytter Aurender APP for iPhone og iPad for styring av Tidal eller lagrede filer.
    Fra router benyttes nettverkskabel til Aurender og USB videre til Forsterker.
    M1
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Verdens enkleste sak å mekke en pc fri for vifter eller andre bevegelige deler
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Streamer fra Lumin T2 til forsterker. Eller fra T2 via usb til dac’en i Marantz SA -10. Det er den beste lydmessig...
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Streamer fra Lumin T2 til forsterker. Eller fra T2 via usb til dac’en i Marantz SA -10. Det er den beste lydmessig...
    Det var interessant.
    Du mener altså at du har bedre lyd ved å anvende DAC i Marantz framfor T2 med intern DAC?
    Kan du si noe om forskjellen, og hvorfor du opplever Marantz som bedre?
    Mvh.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var interessant.
    Du mener altså at du har bedre lyd ved å anvende DAC i Marantz framfor T2 med intern DAC?
    Kan du si noe om forskjellen, og hvorfor du opplever Marantz som bedre?
    Mvh.
    Ja. Først, T2 har en meget god innebygget dac og den låter svært godt som komplett nettverkspiller. Synes dog at via dac’en i SA 10 så blir det enda litt bedre romfølelse og mer riktig og definert plassering av musikerne. Dette er spesielt merkbart på klassisk som jeg spiller mye. Også litt svartere bakgrunn og noe mer ro i lydbildet. Men for all del ; ingen dramatiske forskjeller men dac’ en i SA 10 gir etter min mening et løft til lyden.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Først, T2 har en meget god innebygget dac og den låter svært godt som komplett nettverkspiller. Synes dog at via dac’en i SA 10 så blir det enda litt bedre romfølelse og mer riktig og definert plassering av musikerne. Dette er spesielt merkbart på klassisk som jeg spiller mye. Også litt svartere bakgrunn og noe mer ro i lydbildet. Men for all del ; ingen dramatiske forskjeller men dac’ en i SA 10 gir etter min mening et løft til lyden.
    Takk for svar.
    Litt overrasket, uten at jeg har mye kjennskap til noen av de nevnte.
    Har likevel lest at Marantz DAC låter litt på den varme siden og mot det mange synes er behagelig men kanskje litt snilt.
    T2 har jeg hørt hos en kamerat, og den vil jeg si er veldig tydelig og klar samtidig som musikere og rom ble framstilt med god 3D.
    Sammenlignet med min D2 vil jeg si det er mer futt og mer definisjon i T2.
    Begge låter bra, men litt ulikt.
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Streamer ved hjelp av Lindemann Limetree Bridge til Hegel H360 til RME ADI 2 dac tilbake til Hegel H360 (dac-loop) til Dynaudio Contour 30.
    Bruker Tidal og diverse radiostasjoner.
    Jeg har vurdert Lindemann, evnt SoTM. Synspunkter? Jeg har samme dac som deg, den er super, bruker i dag Node 2i men ikke helt fornøyd,
    Bedre når jeg kjører usb fra laptop til dac, lyden blir litt kristene. Dac-loop, hva er det? Mvh Erik.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar.
    Litt overrasket, uten at jeg har mye kjennskap til noen av de nevnte.
    Har likevel lest at Marantz DAC låter litt på den varme siden og mot det mange synes er behagelig men kanskje litt snilt.
    T2 har jeg hørt hos en kamerat, og den vil jeg si er veldig tydelig og klar samtidig som musikere og rom ble framstilt med god 3D.
    Sammenlignet med min D2 vil jeg si det er mer futt og mer definisjon i T2.
    Begge låter bra, men litt ulikt.
    Kan vel tenkes at dine tidligere erfaringer med Marantz dac ikke er fra SA10. Den er en helt ny konstruksjon og den beste ever iflg Marantz. Og alle jeg vet om som har hørt den.
     

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vurdert Lindemann, evnt SoTM. Synspunkter? Jeg har samme dac som deg, den er super, bruker i dag Node 2i men ikke helt fornøyd,
    Bedre når jeg kjører usb fra laptop til dac, lyden blir litt kristene. Dac-loop, hva er det? Mvh Erik.
    Lindemann Limetree Bridge er den desidert største lydmessige oppgradering jeg har gjort når det kommer til streamet musikk, en helt annen liga enn den interne streameren i min Hegel H360. Vurderer å benytte Sbooster strømforsyning til denne for ytterligere oppgradering.
    Dac- loop er en funksjon som kun Hegel forsterkere har. Da kobler en forsterkeren med en coax/bnc ut fra forsterkeren og inn til en ekstern dac, så balansert ut fra dacen til balansert inn til forsterkeren, og velger dac-loop ved hjelp av fjernkontrollen til forstrerkeren.
     

    Nilzen74

    Medlem
    Ble medlem
    03.10.2017
    Innlegg
    40
    Antall liker
    23
    Sted
    Oslo
    PI2aes - I2S utgang til Metrum Acoustics Jade Dac. moOde OS. Stort sett Spotify connect og radiostasjoner. Meget fornøyd.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Tidal via Goldnote DS 1000 dac/streamer. Super fornøyd 😊.

    Vurderer synology Nas men er litt usikker på gevinst/kvalitetsforskjell på Nas fremfor streaming.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Ser i signaturen at du har Mrk II, den ser ut til å ta USB disker/minnepenn slik at du kan teste.
    I utgangspunktet er det vel ingen forskjell gitt at man streamer CD eller HR kvaitet. Men NAS gir eierskap med ditto ansvar for at det er i orden :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn