Hvordan streamer du musikk?

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
1.578
Ser ut som jeg er eneste som bruker ipad til å streame musikk. Ipad sender musikk til Abrahamsen V6 DAC. Har eksperimentert mye med dette oppsettet og det spiller like bra som Hegel CDP4A MkII CD spiller. Elsker å sitte med Macen i stolen og sende whatever, (Spotify youtube, soundcloud....) Til ipaden.

Fordeler:
1 Stor skjerm.
2 Jeg kan styre hva jeg vill nært anlegget med ipad.
3 Jeg kan sende hva jeg vil til ipad vi mac eller tlf.
4 Smekkert produkt, ser veldig bra ut ved anlegget.
5 Rimelig.
6 Ingen begrensninger som jeg kan komme på.
7 Konstruert fra bunnen av til å motta data.

Ulemper:
1 ingen dedikert fjernstyring.
2 Noen mener dette ikke låter bra ( de kan da umulig ha prøvd selv)

S

svk

Guest
Kjører du ipad direkte i dac med usb kabel? Tenker samme baner selv

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
1.200
Torget vurderinger
3
Gjør som trådstarter, bruker Spotify connect. Bruker en rimelig, men særdeles velfungerende Mitchell & Johnson streamer som dessverre er ute av produksjon, og mater den digitalt til en DAC etter min smak. Det spiller latterlig bra, faktisk.
Må si er er veldig overasket over at du som anmelder og tester av hifi utstyr bruker Spotify istedet for Tidal/Qobuz. Har du test disse mot hverandre på andre streamere en M&J?

helvax

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2019
Antall liker
90
Sted
Viken
Fjernstyrer Roon fra iPhone/iPad - som styrer Roon Core på i7 laptop (med Tidal og Qobuz) - ethernet derfra til SOtM sMS-200ultraNeo streamer - og USB videre til Hegel HD25 DAC.
Dette fungerer veldig bra opp til 24/192 i MQA og FLAC format.

Vurderer å bytte til en DAC som Roon samarbeider bedre med - og som støtter DSD512.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
1.578
Har bare den gamle typen uten lademulighet
Tenker du gammel ipad med den brede kontakten (ikke lightning) eller mener du adapter uten mulighet for lading? Sistnevnte fungerer jo utmerket, men ipad må lades seperat.

Classic46

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2017
Antall liker
121
Har Spotify på min LG TV. Vanligste utgaven. Lyd via ARC til surroundreceiver. Helt kurant, veldig oversiktlig på TV.
Har testet en del av mine favoritt plater, før i verden på LP, de siste 30 år på CD.
Har ingenting å si på lyden, Spotify har også mange oppdaterte utgaver av gamle, fine album.
Ikke noe jeg bruker mye....

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
18
Bruker Iphone og Spotify Connect til Bluesound Powernode 2i. Problemfritt, stabilt og enkelt.

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Antall liker
967
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
2
Streamer vha en Bluesound Node 1 og Hegel HD12 Dac.

Tidal som musikkbibliotek.

Funker helt greit det :)

EBH

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.09.2018
Antall liker
140
Spotify Connect gjennom Chromecast Audio. Optisk til innebygget DAC i McIntosh C2600. Helt konge for en som uansett bare bruker digital kilde til å sjekke ut ny musikk. Må likevel si at det låter jævlig bra for noen små hundrelapper.

Lgrons58

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.05.2012
Antall liker
6.742
Sted
Nord for Sinsenkrysset
Torget vurderinger
51
Intel NUC8i5BEH-ROON ROCK med USB3 disk på 2 TB med lokal musikk og Qobuz. Koblet rett i dac med usb pluss en Sonos Beam i stua og en Chromecast Audio.
Styres med Telefoner og PC,er

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Antall liker
492
Torget vurderinger
1
Roon via Roon Nucleus+ med Qobuz+Tidal. Endpoint Moon MiND2 Network Player (en på jobb og en hjemme) samt Trinnov Altitude32

Har 113.000+ låter på NAS i boden.

Samt Spotify som brukes en gang i skuddåret fra iMac til ekstern DAC.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.037
Torget vurderinger
7
Har innebygd streamer i gato dia 250s bruker nas server og tidal

_RoDa_

Æresmedlem
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
5.484
Sted
Østfold
Torget vurderinger
6
Logitech Media Server (LMS) på hovedanleggs-PCen kjører Spotty for Spotify-plugin for strømming av musikk som ikke er lagret fysisk i heimen. LMS forer hovedanleggets Squeezebox Touch samt to Squeezebox Radio ellers i huset.
Det er noen av oss igjen :)
LMS på ReadyNAS Ultra4 på loftet, ca 8000 album på den.
Tidal på LMS, styrer den fra iPad med
Avspiller på iPadn også.
Stereoanlegget har en Squeezebox Touch
Rega DAC og Icon Audio rørbuffer som siste ledd inn i forsterker.
mvh

Atlerovik

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
501
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Fjernstyrer Roon fra iPhone/iPad - som styrer Roon Core på i7 laptop (med Tidal og Qobuz) - ethernet derfra til SOtM sMS-200ultraNeo streamer - og USB videre til Hegel HD25 DAC.
Dette fungerer veldig bra opp til 24/192 i MQA og FLAC format.

Vurderer å bytte til en DAC som Roon samarbeider bedre med - og som støtter DSD512.
Så godt som akkurat samme oppsett, bortsett fra at jeg ikke har Ultra versjonen av sMS-200 og en annen dac. Låter latterlig mye bedre enn Roon/Tidal direkte fra Mac til dac.

Petterone

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2010
Antall liker
310
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Styrer roon fra iphone/ipad som styrer roon core (med tidal og nedlastet musikk usb disc )på imac,ethernet kablet derfra til upone etherRegen og videre til roon ready dac i Devialet,n

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Antall liker
76
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
Mini msi pc Roon core til lyngdorf 3400 roon ready begge kablet internett og ipad Roon remote👍

Graks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
123
Hva er så fantastisk med Roon? Det streamer i kvalitet høyere enn 16 bit ukomprimert 44,1 KHz,, men det får man gratis fra andre også.
Eller er det mer fiksfakseri i programmet? Ser ut som Yamaha Musiccast har det meste av det Roon tilbyr og tilbyr integrasjon med flere partnere enn Roon.
Virker som det er drøy pris for en overførings plattform.

S

svk

Guest
Tenker du gammel ipad med den brede kontakten (ikke lightning) eller mener du adapter uten mulighet for lading? Sistnevnte fungerer jo utmerket, men ipad må lades seperat.
Har lightening,men ikke lademulighet.har hørt enkelte dac’er krever ekstra strøm/

S

svk

Guest
Hva er så fantastisk med Roon? Det streamer i kvalitet høyere enn 16 bit ukomprimert 44,1 KHz,, men det får man gratis fra andre også.
Eller er det mer fiksfakseri i programmet? Ser ut som Yamaha Musiccast har det meste av det Roon tilbyr og tilbyr integrasjon med flere partnere enn Roon.
Virker som det er drøy pris for en overførings plattform.
Jeg bruker cloudbeats på iphone.
Ser roon koster ca 100kr mnd.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
6.033
Torget vurderinger
12
iphone via apple TV gjennom HDMI-TOSLINK konverterer til Luxman DA-06.

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.350
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
8
Bruker Raspberry pi 3 med Ropieee. Meget fornøyd. Bruker Roon(med tidal samt egen nas).

soundscape

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
6.621
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
7
Auralic Aries med iPad som fjernkontroll. Bruker Tidal hi-fi og spiller oftest et album fra A-Å . Men det er kjekt å sjekke ut ny musikk i tillegg , og da blir det ofte zapping før man finner ut om det interesserer. Har også en NAS som kan styres via samme fjernkontroll/streamer. Aries er koblet opp mot Auralic Vega dac.

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
5.510
Sted
Sørlandet
Så godt som akkurat samme oppsett, bortsett fra at jeg ikke har Ultra versjonen av sMS-200 og en annen dac. Låter latterlig mye bedre enn Roon/Tidal direkte fra Mac til dac.
Dette syntes jeg er utrolig interessant og spesielt når kildematerialet er identisk. Selv har jeg prøvd temmelig kostbare hifistreamere både kablet og via wifi og har aldri blitt overbevist om at dem henter ned og videresender informasjon fra nettet på en mer audiofil måte en hva en mac klarer. Derfor bruker jeg en dedikert Mac Mini med Audirvana mediaplayer som igjen har fjernkontroll via app. Jeg legger enkelt andre prosesser i dvale slik at Audirvana blir prioritert noe som kan sees i aktivitetsmonitoren. Jeg har også prøvd Roon men det falt ikke i smak fordi oppsettet blir for avansert for en så enkel funksjon som det er å hente musikk fra nettet. Jeg har heller ikke noe behov for mengder med metadata selv om det også nå er blitt tilgjengelig via Audirvana.

Mvh
-BB-

Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.420
Torget vurderinger
2
Må si er er veldig overasket over at du som anmelder og tester av hifi utstyr bruker Spotify istedet for Tidal/Qobuz. Har du test disse mot hverandre på andre streamere en M&J?
Ja, på flere forskjellige måter. Tidal kablet til DAC er udiskutabelt beste løsning jeg har funnet rent lydmessig.
Spotify er for meg soleklart best brukermessig. Og så lenge du benytter Spotify Connect fra streamer til en god DAC, spiller det faktisk mer enn bare rimelig bra, selv om det ikke fullt ut matcher Tidal, CD eller harddisc.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.420
Torget vurderinger
2
Forskjellen mellom rimelig bra og fullt ut er jo hele hobbyen vår oppsummert 😀
Ja, men jeg begynner nok å bli sløv. :) Vil jeg virkelig oppleve, går det i CD eller LP. Dessuten, med bind for øynene, er det kun et fåtall som kan skille mellom lyden av CD og Spotify, så jeg tar det hele med knusende ro. Sånn er'e å bli gammal!

giordy60

Medlem
Ble medlem
03.09.2019
Antall liker
5
tidal on the server where the roon core resides and I send tidal streaming on HQP managed by roon :)

Topp Bunn