Hvordan skal rock egentlig høres ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det vel "utsvinget" vi vil unngå om en skal holde på med presisjon. Enn skal la membranet vandre så lite som overhode mulig!!
    Sikkert tatt litt ut av sammenhengen du kommenterer på, men.
    Purifi Audio begynner å få dreis på kontrollen over THD og IMDen fra langslags små elementer, dog dette er elementer som skal kunne gjøre mer enn et lite området. Det finnes mer spesialiserte elementer for sitt frekvensområde som kan overgå de.

    Purifi Audio IMD demoen fra Munchen messen i år.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Sikkert tatt litt ut av sammenhengen du kommenterer på, men.
    Purifi Audio begynner å få dreis på kontrollen over THD og IMDen fra langslags små elementer, dog dette er elementer som skal kunne gjøre mer enn et lite området. Det finnes mer spesialiserte elementer for sitt frekvensområde som kan overgå de.

    Purifi Audio IMD demoen fra Munchen messen i år.
    Jeg har allerede 2 x 18"* bass og 2 x 12** midbass, og kunne gjerne tenkt meg mer areal.
    Jeg vet at purifi lager gode drivere, men jeg ser ikke helt hvordan de skal kunne løse det jeg er ute etter.... :cool:

    * ** 1 pr side
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dessverre så er det så inn i tiden at alt skal være minimalistisk, ting skal helst ikke synes. Store rom med et et par designstoler, nakne vegger, bart gulv uten teppe, TV skal helst ikke stå i stuen, selv om de aldri har vært flatere enn nå. Gud forby å dra inn noen røslige høyttalere.

    Jeg skulle til å skylde på våres bedre halvdel, kvinnfolk kalles det, men jeg har lagt merke til at selv mannfolk er blitt sånn.
    Der kan det passe å minne om Hoffmann’s jernharde lov om høyttalere: Du kan velge hvilke to du vil, men du kan aldri få alle tre av følgende:
    -Høy effektivitet
    -Dyp bass
    -Små kabinetter

     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    • Trist
    Reaksjoner: 2xJ

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg orker ikke gå igjennom 10 sider, så jeg får dra min historie fra Horten messen pre-covid.
    Dette var året da Sound Garden og Neby hadde utstyr på messen.
    Etter en lengre dag lyttende på div anlegg så la jeg merke til noen System Audio høyttalere (et stort antall mindre bass elementer) som ble kjørt demo sammen med en stor integrert Mcintosh forsterker. En av sangene som ble spilt av var Los av Rammstein. Lyttet til denne nikket takfast, gikk videre fra rommet med følelsen av at dette låt ok, alt var til stede i lydbildet.
    Problemet kom i det man gikk over gaten og opp til Neby, der sto de med JBL K2 9900 på store monoblokker fra Mark Levinson.
    Lyttet på litt forskjellig, men plutselig fikk jeg en fornemmelse at jeg hadde hørt denne sangen før, men det var ikke det samme.. Det var Rammstein - Los som ble avspilt. Det var bassgjengivelsen fra et stor 15" element vs ett knippe små 4.5 eller 5" elementer på System Audio høyttaleren.
    Det var etter denne opplevelsen, man innser gleden av store elementer som spiller bass og nedre mellomtone.

    JBL K2 9900 måler relativt flatt, men med room gain vil de gi en del ekstra kick i bunnen.

    "Notting beats cubic inches" som amerikanerne sier innen bil-verdenen.

    Men, jeg skal også si at jeg følte ikke det samme når jeg opplevde anlegget ditt Sigberg på årets Horten messe. Det var som om det manglet noe mellom 12" og de to dobble 10" i separat kabinetter. Vet ikke om det har noe med rommet og hvor jeg fikk lyttet (litt offsett fra ideell plass)
    Vi hadde nok mer trøkk med SBS.1 og doble 10D i fjor enn vi fikk til med Manta i år, så det ble ikke helt optimalt mtp punch og trøkk av litt forskjellige årsaker. Rommet var ikke helt medgjørlig og vi eksperimenterte ikke nok med plassering av subber. Jeg var nok også litt overforsiktig med bassen i år som følge av at mange mente det var for mye bass i fjor, så da ble det så klart litt for lite bass i år. Alle gode ting er tre? :)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Det er jo noe med det å høre musikken på kroppen, for å føle den og ikke bare høre den så må man fort opp på 95dB.
    Jepp, doble stortrommer og bass som sparker nesten plagsomt mye rett i brøstkassa, 100dB+ er fint!! En liten stund i hvert fall :) Da må 2kHz ned et stykke ellers blir det en smule slitsomt.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kul tråd, @SigbergAudio !

    Jeg hører 90% på rock, hovedsakelig fra 90-tallet og oppover, men også 70-/80-tallsperler fra AC/DC, Dire Straits, osv.

    Det er ikke til å komme bort fra at en del av musikken, spesielt fra sistnevnte periode, låter som skiten den er produsert på, dvs. store studiomonitorer designet i LSD-rus, etter kriterier vi i dag ville kalt "på lykke og fromme".

    Dette avspilt via moderne høyttalere med flat frekvensgang låter rett og slett ikke bra, spesielt ved høyt volum. Det blir fort skarpt/slitsomt, og stort sett enten rumlete eller anemisk i bassen. Da kan høyttalere med (eller snarere i mangel av) de samme kvaliteter som produksjonsutstyret hadde, låte bedre. Men dette er da intet kvalitetsstempel i dag, vel?

    Med gode innspillinger i et godt lytterom, med gode høyttalere og nok forsterkerkraft bak, låter jo både rock og metal akkurat slik det skal. Behov for membranareal/kapasitet følger således bare ønsket lydtrykk ift. romstørrelsen.
    Gode innspillinger i godt lytterom er ikke problemstillingen, snarere de andre eksemplene du nevnte. Så det man er ute etter er vel et slags kompromiss hvor høyttalerne fortsatt er korrekte og spiller også annet materiale bra, men har gjort noen grep hvor rocken fungerer litt bedre. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men i dag som stuene er små og effekt billig, er ikke effektivitet like viktig 😁
    Tja, derom strides de lærde. 110 dB SPL med 80 dB elementer er 1000 W, med 100 dB elementer er det 10 W. Siden diverse forvrengningsformer øker med motorutsving og strømtrekk, termisk kompresjon definitivt er en ting, og veldig få elementer vil overleve 1000 W veldig lenge (tenk kokeplate inni kassa…) så er ikke mye effekt på et ineffektivt element det samme som litt effekt på et effektivt element.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Gode innspillinger i godt lytterom er ikke problemstillingen, snarere de andre eksemplene du nevnte. Så det man er ute etter er vel et slags kompromiss hvor høyttalerne fortsatt er korrekte og spiller også annet materiale bra, men har gjort noen grep hvor rocken fungerer litt bedre. :)
    Jeg var på Oslo Konserthus og hørte på Brit Floyd for noen dager siden. Satt rett ved siden av miksepulten... DET var rett og slett kanonbra lyd. Manglet litt trøkk i den aller dypeste bassen for å være HELT perfekt men likevel utrolig bra. Sjeldent jeg finner tilsvarende bra lyd på opptak dessverre. Som nevnt av andre: mye dårlige innspillinger ødelegger *litt* av gleden av å rocke med anlegget.
    Heldigvis er det endel unntak. Denne live-innspillingen er noe av det beste jeg har hørt og bør anskaffes hvis man føler at anlegget har tilstrekkelig god kapasitet hele veien fra 10Hz (åpningssporet) og oppover... Hvis det ikke er innafor på 100dB+ kan man bare glemme denne og fortsette med Kari Bremnes ;-)
    1666541412544.jpeg
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har allerede 2 x 18"* bass og 2 x 12** midbass, og kunne gjerne tenkt meg mer areal.
    Jeg vet at purifi lager gode drivere, men jeg ser ikke helt hvordan de skal kunne løse det jeg er ute etter.... :cool:

    * ** 1 pr side
    Hvem har vel ikke noen sett med 18" basser og 12" mellomtone?! 😉 I alle fall liggende.
    Hvis du hadde hatt elementer med "Purifi" egenskaper kunne man økt utslaget til det dobbelte uten å økt arealet. 😃
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.195
    Antall liker
    2.667
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Selv om mange har fetisj på mest mulig membranareale og høyest mulig SPL er jeg faktisk enig med deg. Det viktigste er egentlig at det gjengis med en klangbalanse som får det til å høres litt varmt og svulstig ut, og iallfall ikke blir tynt og skarpt.
    Da er vi inne på single ended teknik ,som har litt mer harmonisk forvrengning

    Det geniale er hvor ofte de så perfekt interfacer mindre HT og en del pwm amper ,,, til det bedre , imo
    Det enten er rør / fet eller ss som flere av pass ampene

    Det er vel ingen som har tenkt på her , for nå skal det selges HT og dsp?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Vil ikke ha, sorry. :)

    Fra testen til L&B:

    Det forsterkeren mangler er partybass. Når pop eller rap spilles høyt, mangler det kontroll i rytmeseksjonen. Både med Dynaudio-høyttalerne og de gulvstående Sonus faber Olympica III. Her har Lyngdorf litt mindre å rutte med enn Primare, til tross for samme oppgitte effekt på 60 watt i 8 ohm – og at Lyngdorf hevder å doble i 4 ohm.

    Det kan vel kanskje hende det stemmer, sjøl om jeg aldri savna "kontroll i rytmeseksjonen" da jeg hadde en til låns. En av de beste funksjonene til denne dingsen er at den lar deg integrere subwoofer(e) på nærmest plug-and-play-vis, og da kommer du ganske langt med 60w i 8 ohm/120w i 4 ohm.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Da er vi inne på single ended teknik ,som har litt mer harmonisk forvrengning

    Det geniale er hvor ofte de så perfekt interfacer mindre HT og en del pwm amper ,,, til det bedre , imo
    Det enten er rør / fet eller ss som flere av pass ampene

    Det er vel ingen som har tenkt på her , for nå skal det selges HT og dsp?
    Har hatt single ended rør, og syns kanskje det manglet litt snert og kontroll, selv om det definitivt låt varmt og fyldig. 🙂
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det kan vel kanskje hende det stemmer, sjøl om jeg aldri savna "kontroll i rytmeseksjonen" da jeg hadde en til låns. En av de beste funksjonene til denne dingsen er at den lar deg integrere subwoofer(e) på nærmest plug-and-play-vis, og da kommer du ganske langt med 60w i 8 ohm/120w i 4 ohm.
    Det er kanskje litt teit, men Lyngdorf har jeg aldri hatt lyst på. Utenom det høres det jo ut som det kunne vært noe. 🙃

    Antar flere og flere vil slenge seg på og tilby disse funksjonene i de fleste prisklasser etterhvert. 🙂
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Tja, derom strides de lærde. 110 dB SPL med 80 dB elementer er 1000 W, med 100 dB elementer er det 10 W. Siden diverse forvrengningsformer øker med motorutsving og strømtrekk, termisk kompresjon definitivt er en ting, og veldig få elementer vil overleve 1000 W veldig lenge (tenk kokeplate inni kassa…) så er ikke mye effekt på et ineffektivt element det samme som litt effekt på et effektivt element.
    Jeg tror ikke de lærde strides om fysikkens lover, men derimot tviler jeg på at konene deres ønsker 250 liters kabinetter med 15"-18" i stua. De fleste trenger/ønsker heller ikke 110dB i fleisen over lang tid, så det er ikke verdens beste argument når det er snakk om HiFi.

    Da er det rom for å tenke nytt, noe flere produsenter har gjort. To E180HE-44 i parallell, f.eks., gir oppunder 90dB/2,83V. Du trenger ikke en kilowatt per side for å oppnå relativt respektable lydtrykk da.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.195
    Antall liker
    2.667
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt single ended rør, og syns kanskje det manglet litt snert og kontroll, selv om det definitivt låt varmt og fyldig. 🙂
    Oppgaven er ikke umulig , om enn det blir en 2 boks løsning .Single ended pre ofte rør / fet eller SS koblet til en SS power amp eller en klD
    Jeg har prøvet ,,,og ,,,,det funker

    Akkurat nå sitter jeg å digger noen så gamle rock CD som faktisk er mye mer lyttbare med SE preen min .Både SS ampen og rør ampen liker den
    Skal du ha bass dog av rør,,, og i lave impedanse ,,, da krever det effekt og best med pentode drift og flere i paralell samt ikke for høy generator impedans ,,,, min erfaring

    Kan du implementere en pre i ditt eksisterene system?I tilflelle kunne du testet min J fet balanced preamp ? : )
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Det kan vel kanskje hende det stemmer, sjøl om jeg aldri savna "kontroll i rytmeseksjonen" da jeg hadde en til låns. En av de beste funksjonene til denne dingsen er at den lar deg integrere subwoofer(e) på nærmest plug-and-play-vis, og da kommer du ganske langt med 60w i 8 ohm/120w i 4 ohm.
    Akkurat. Lyngdorf sin filosofi er jo å integrere hjørneplasserte subber som går relativt høyt opp i frekvens.. på mest mulig fortreffelig vis. Så hvis man slakter den lille forsterkeren i et fullrange oppsett blir det litt som å vurdere SigbergAudio sine kreasjoner uten å ha fått med seg at de er designet for å brukes med subber...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Oppgaven er ikke umulig , om enn det blir en 2 boks løsning .Single ended pre ofte rør / fet eller SS koblet til en SS power amp eller en klD
    Jeg har prøvet ,,,og ,,,,det funker

    Akkurat nå sitter jeg å digger noen så gamle rock CD som faktisk er mye mer lyttbare med SE preen min .Både SS ampen og rør ampen liker den
    Skal du ha bass dog av rør,,, og i lave impedanse ,,, da krever det effekt og best med pentode drift og flere i paralell samt ikke for høy generator impedans ,,,, min erfaring

    Kan du implementere en pre i ditt eksisterene system?I tilflelle kunne du testet min J fet balanced preamp ? : )
    Ja, jeg hadde integrert forsterker med single ended utgangstrinn. Funket best på høyttalere med veldig høy følsomhet, men det ble tropevarme etter en time eller to.

    Takk for tilbudet, men det er litt av begrenseningen med den forsterkeren jeg har nå, den har ikke linjeinnganger, og ikke utganger heller. :) Forsåvidt låter den klangmessig veldig bra og ikke skarpt, men den er ikke så veldig fleksibel mtp. tilkoblinger.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg hadde integrert forsterker med single ended utgangstrinn. Funket best på høyttalere med veldig høy følsomhet, men det ble tropevarme etter en time eller to.

    Takk for tilbudet, men det er litt av begrenseningen med den forsterkeren jeg har nå, den har ikke linjeinnganger, og ikke utganger heller. :) Forsåvidt låter den klangmessig veldig bra og ikke skarpt, men den er ikke så veldig fleksibel mtp. tilkoblinger.
    Om man oppretter en ny tråd for disse problemene istedet, så kan det jo hjelpe på litt mer enn å ødelegge denne tråden enda mer.
    Kanskje en DSP for dummies tråd? Man får mange gode forsterkere med det meste innebyggd, eller en boks som vil fungere som en pre med all funksjonalitet innebyggd man som oftest kan bruke på eksisterende stereo, selv med rør om man ønsker det. Ja, til og med HDMI integrert. Ikke alle lever på 80-tallet og er ute etter dårligere funksjonalitet enn det var på den tiden heller, noen gjør faktisk noe rett idag mtp. akkurat det.
    Mange er mer eller mindre plug and play, men noe tid med å flytte mic må man uansett gjøre under kalibreringen uavhengig av merke og type kalibrering (det er jo en engangsjobb, om man da ikke ommøbler og flytter om på hele oppsettet), en annen fordel er jo at man med et tastetrykk kan skru DSP av og man hører da tydelig hva som er bedre lydmessig, enkelte kan ha flere filtre på lager som man kan endre imellom, man kan da ha et filter som går opp til 800Hz, et til 20KHz og et med mer bass etc. Om det også blir for mye jobb, så er det jo bare å fortsette med det samme gamle og ingen hindrer en i det. For det er jo egentlig ikke så veldig mye å sette seg inn i når man først kommer igang og ganske ukompliserte greier fra brukersiden for å være ærlig, men det kommer jo også an på hvilket merke og teknologi man velger selvsagt.

    Edit: Ser Sigberg kom meg akkurat i forkjøpet på denne: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/dsp-for-dummies.105687/
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Sånn, værsågod :)

     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.195
    Antall liker
    2.667
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Om man oppretter en ny tråd for disse problemene istedet, så kan det jo hjelpe på litt mer enn å ødelegge denne tråden enda mer.
    Kanskje en DSP for dummies tråd? Man får mange gode forsterkere med det meste innebyggd, eller en boks som vil fungere som en pre med all funksjonalitet innebyggd man som oftest kan bruke på eksisterende stereo, selv med rør om man ønsker det. Ja, til og med HDMI integrert. Ikke alle lever på 80-tallet og er ute etter dårligere funksjonalitet enn det var på den tiden heller, noen gjør faktisk noe rett idag mtp. akkurat det.
    Mange er mer eller mindre plug and play, men noe tid med å flytte mic må man uansett gjøre under kalibreringen uavhengig av merke og type kalibrering (det er jo en engangsjobb, om man da ikke ommøbler og flytter om på hele oppsettet), en annen fordel er jo at man med et tastetrykk kan skru DSP av og man hører da tydelig hva som er bedre lydmessig, enkelte kan ha flere filtre på lager som man kan endre imellom, man kan da ha et filter som går opp til 800Hz, et til 20KHz og et med mer bass etc. Om det også blir for mye jobb, så er det jo bare å fortsette med det samme gamle og ingen hindrer en i det. For det er jo egentlig ikke så veldig mye å sette seg inn i når man først kommer igang og ganske ukompliserte greier fra brukersiden for å være ærlig, men det kommer jo også an på hvilket merke og teknologi man velger selvsagt.

    Edit: Ser Sigberg kom meg akkurat i forkjøpet på denne: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/dsp-for-dummies.105687/
    Jeg oppfatter mer denne tråden mer som en markeds analyse for bransje aktørene her inne ,,, eller er jeg helt på vill spor ?

    Døp om tråden heller IMO
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Jeg oppfatter mer denne tråden mer som en markeds analyse for bransje aktørene her inne ,,, eller er jeg helt på vill spor ?

    Døp om tråden heller IMO
    ???

    Forstår ikke hva du mener her i det hele tatt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har fulgt hele tråden og skjønner heller ikke hva det siktes til.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.195
    Antall liker
    2.667
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    ???

    Forstår ikke hva du mener her i det hele tatt.
    Du vet hva som sjedde med dem som ikke lot seg kristne av vikingene i sin tid ? Nå er tiden inne for de av HI fi folket som ikke tror på eller vil ha dsp frivillig , kansje de må eksluderes eller settes i skamme kroken og få sent etter seg useriøse komentarer også av de som og for svarer bransjen i tyktog tynt
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har fulgt tråden fra start, men har ikke fått med meg at noen har driti ut folk som ikke vil ha DSP, eller påstått noe i retning av at "uten DSP så MÅ det jo spille helt ræva!". At de som har DSP og liker det fremhever det de ser som fordeler er vel nøyaktig like naturlig som at gutta med 300B og svære horn skryter av sine oppsett. Jeg føler meg ikke presset når det (titt og ofte) skjer heller.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Du vet hva som sjedde med dem som ikke lot seg kristne av vikingene i sin tid ? Nå er tiden inne for de av HI fi folket som ikke tror på eller vil ha dsp frivillig , kansje de må eksluderes eller settes i skamme kroken og få sent etter seg useriøse komentarer også av de som og for svarer bransjen i tyktog tynt
    Skjønner fortsatt ikke hva du snakker om.
    Kjøper man være seg en røramp eller en DSP, så støtter man vel uansett noe i hifi bransjen men betyr det da automatisk at man plutselig tilhører to forskjellige religioner basert på tro avhengig av hva man kjøper?
    Hva om jeg sier at jeg har kjørt DSP OG rørforsterker, det må vel være den største blasfemien av de alle!!??? Eller er det den nye 8. Dødssynden?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.195
    Antall liker
    2.667
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner fortsatt ikke hva du snakker om.
    Kjøper man være seg en røramp eller en DSP, så støtter man vel uansett noe i hifi bransjen men betyr det da automatisk at man plutselig tilhører to forskjellige religioner basert på tro avhengig av hva man kjøper?
    Hva om jeg sier at jeg har kjørt DSP OG rørforsterker, det må vel være den største blasfemien av de alle!!??? Eller er det den nye 8. Dødssynden?
    Ha Ha Luringen ,,,da sier jeg til deg og ;

    analyser denne tråden i en time line ,, ut i fra TS tittel
    Ps og sjekk noen av dine positive og i møte kommende SVT til enkelte heri
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Nå er tiden inne for de av Hifi-folket som ikke tror på eller vil ha dsp frivillig, kanskje de må ekskluderes eller settes i skammekroken og få sendt etter seg useriøse kommentarer også av de som forsvarer bransjen i tykt og tynt
    Jeg har fulgt denne tråden fra starten, og etter hvert dukket det opp noen kommentarer fra @bambi om DSP. Da gikk kommentarene fra ham stort sett på at DSP er for dyrt, det er for komplisert og han er usikker på hvordan det vil fungere med DSP og synkronisering av lyd og bilde siden han har tv tilkoblet til anlegget. @bambi må gjerne korrigere meg om jeg gjengir dette uriktig. Så har diskusjonen videre vært med utgangspunkt i @bambi sine kommentarer. Er DSP egentlig for dyrt? Er DSP egentlig for komplisert? Er det egentlig et problem med synkronisering av lyd og bilde fra tv med DSP? Og som diskusjoner flest på hfs strekker det seg gjerne over flere sider før det dabber av og folk går litt lei.

    Men mener du altså at siden vi har svart på @bambi sine kommentarer om DSP at vi mener at han bør ekskluderes eller settes i skammekroken? Fordi han er skeptisk til DSP? Har vi forsøkt å tvinge ham til å kjøpe DSP?
    analyser tråden i en timeline
    Kan du forklare mer om hvordan vi skal gå fram for å gjøre dette? Mener du at tråden skiftet karakter da spørsmålet om DSP dukket opp? Ja, selvfølgelig gjorde den det. Fordi folk gir svar på det som kommenteres. Men om du går tilbake i tråden til før dette spørsmålet om DSP dukket opp, finner du da noe om DSP?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har fulgt denne tråden fra starten, og etter hvert dukket det opp noen kommentarer fra @bambi om DSP. Da gikk kommentarene fra ham stort sett på at DSP er for dyrt, det er for komplisert og han er usikker på hvordan det vil fungere med DSP og synkronisering av lyd og bilde siden han har tv tilkoblet til anlegget. @bambi må gjerne korrigere meg om jeg gjengir dette uriktig. Så har diskusjonen videre vært med utgangspunkt i @bambi sine kommentarer. Er DSP egentlig for dyrt? Er DSP egentlig for komplisert? Er det egentlig et problem med synkronisering av lyd og bilde fra tv med DSP? Og som diskusjoner flest på hfs strekker det seg gjerne over flere sider før det dabber av og folk går litt lei.

    Men mener du altså at siden vi har svart på @bambi sine kommentarer om DSP at vi mener at han bør ekskluderes eller settes i skammekroken? Fordi han er skeptisk til DSP? Har vi forsøkt å tvinge ham til å kjøpe DSP?

    Kan du forklare mer om hvordan vi skal gå fram for å gjøre dette? Mener du at tråden skiftet karakter da spørsmålet om DSP dukket opp? Ja, selvfølgelig gjorde den det. Fordi folk gir svar på det som kommenteres. Men om du går tilbake i tråden til før dette spørsmålet om DSP dukket opp, finner du da noe om DSP?
    Jeg trenger ikke dette. 🤷🏻‍♀️
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    For rock er det vel Cerwin Vega, gjerne et 320mtd system eller lignende. Leter fortsatt etter navnet på modellen der blev testet i Hifi og Elektronik der fikk kontormøblene til å hoppe i etasjen over, var det noe med 124 i navnet? En ganske høy modell, dsp trenger man ikke...
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    For rock er det vel Cerwin Vega, gjerne et 320mtd system eller lignende. Leter fortsatt etter navnet på modellen der blev testet i Hifi og Elektronik der fikk kontormøblene til å hoppe i etasjen over, var det noe med 124 i navnet? En ganske høy modell, dsp trenger man ikke...
    Joa men det rare er at mitt første skikkelig anlegg var med Nikko effektforsterker og et par Cerwin Vega med 12-tommere. Ganske fett som 15-åring. Bra trøkk. Naboene i høyblokka var i hvert fall "imponert"..
    Så fikk jeg et par Bose-901 med et par Sentec ACM-1 selvbygg mos-fet monoblokker fra Sverige. Med sine 8+1 fulltoner, aktiv frekvenskorreksjon og god nok forsterker spilte de faktisk rock bedre enn CV fordi mellomtone/mellombass hadde helt hinsides headroom på et 8kvm gutterom.. gitar var fantastisk, både Pink Floyd og Judas Priest Diamonds and Rust funka helt greit men dypbassen var mest forvrenging gjennom de merkelige dysene men på den tiden hadde jeg ikke hørt bedre bass, helt til jeg hørte JBL 4435 og skjønte at Bose egentlig var shiit i bassen, og jeg måtte spare penger til enda bedre for å spille mine Judas-skiver uten for mye trøbbel... 40 år senere og jeg nærmer meg, men gammel rock er fortsatt litt vanskelig ;-)
     
    Sist redigert:
    2

    2xJ

    Gjest
    Ha Ha Luringen ,,,da sier jeg til deg og ;

    analyser denne tråden i en time line ,, ut i fra TS tittel
    Ps og sjekk noen av dine positive og i møte kommende SVT til enkelte heri
    Det er ikke like lett og endre frekvenskurver med et passivt filter, selvom det lar seg gjøre.
    Hvordan ville du løst oppgaven ??
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke like lett og endre frekvenskurver med et passivt filter, selvom det lar seg gjøre.
    Hvordan ville du løst oppgaven ??
    Det pleide å være veldig lett.
    1666589457574.jpeg

    So: where did they go?

    As is often the case in the history of high-end audio, credit and/or blame can be ascribed to Harry Pearson. Amidst the numerous pieces he wrote about the SP-3 and its multitude of alphanumeric variants, HP commented that the sound was notably better with the tone controls switched out of the circuit (one of the five push-buttons at the bottom of the faceplate switched out the tone controls). And so it was, largely due to a decrease in noise. If memory serves (and increasingly these days, it does not) one of the changes wrought by the Paoli mod of the SP-3a-1-et al was to eliminate the tone control circuit entirely. Snip-snip.

    From that point, the deficiencies of one circuit in one particular preamp were transformed into a philosophical movement of sorts, one whose rallying cry was “a straight wire with gain!!”
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn