DSP for dummies

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.680
Torget vurderinger
1
Oppretter en enkel tråd for spørsmål, valg av hvilken teknologi evnt. Merker og ikke minst brukervennlighet på hver enkelt av de.
Dette er ikke en krangletråd på hvorfor man skal bruke DSP eller slikt, men mer en tråd for hjelp og bistand for de som kanskje har veldig lyst til å prøve men er redd for kompleksiteten på slikt.

Ikke alle er like vanskelige å bruke, men det finnes mye forskjellig der ute og ikke alle er like glad i "tekniske" duppedingser som alle andre.

Mer tekniske diskusjoner så passer det nok mer å se igjennom her først og kanskje stille spørsmål i den tråden istedet: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/enkel-innføring-i-dsp.99451/#post-3125269
Der er det mye å sette seg inn i, men det er nok ikke aktuelt for alle med alt av tekniske greier en DSP kan gjøre, så derfor tenker jeg denne tråden her kan egne seg bedre.

Her kan jeg oppdatere fortløpende med hvilken "teknologi":
YPAO
Dirac
Roomperfect
.... Flere kommer, gjerne kom med innspill

Her kan jeg oppdatere med "merker":
Yamaha (YPAO)
Nad (Dirac)
miniDSP (Dirac)
Lyngdorf (Roomperfect)
.... Flere kommer, gjerne kom med innspill
 
Sist redigert:

HansPB

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2021
Innlegg
77
Antall liker
54
Sted
Oslo
Kan noen forklare helt enkelt hvor en dsp-boks plasseres i signalkjeden ved bruk av hel-analog integrert forsterker (rega elex-r)? Forsterkeren tar imot analoge signaler fra platespiller, DAC og CD-spiller. Den har pre-out, men ikke main in. Hvis jeg en eller annen gang skulle prøvd å sette opp en eller flere sub'er ser jeg for meg at en løsning med dsp for high pass filter til hovedhøyttalere samt integrering av sub'er ville vært lurt. Men kan altså ikke skjønne hvordan det skal være mulig å få til uten å kjøpe ny forsterker?
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.146
Antall liker
6.622
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Integrert forsterker og flere kilder er ikke et godt utgangspunkt for dsp nei.

Hvorfor går ikke cdspiller også via DAC?
 

HansPB

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2021
Innlegg
77
Antall liker
54
Sted
Oslo
Integrert forsterker og flere kilder er ikke et godt utgangspunkt for dsp nei.

Hvorfor går ikke cdspiller også via DAC?
Var egentlig det jeg mistenkte.Får heller være noe å ha i bakhodet ved neste korsvei;)

CDspiller kunne fint gått via DAC, så akkurat dét hadde det vært lett å gjøre noe med. Den trenger egentlig service og brukes så lite at den står der mest for syns skyld :LOL:
 

brotevatn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.02.2010
Innlegg
88
Antall liker
229
Torget vurderinger
1
Bruker i dag en DSpeaker antimode 2-0 i tapeloopen på forforsterker, og det fungerer i grunnen veldig bra, men eg har også 4 stk sub (stækka to og to), og desse er kopla til preout på forforsterkeren. Dei står knapt ein meter bak dei sidemonterte basselementa på høgtarane.. eg lurer då litt på om det er noko å hente på å tidsjustere desse... og ikkje minst kunne dele sub og høgtalarar, og det kan ein ikkje med antimode 2--0.
Eg synes det er veldig praktisk å kjøre dsp gjennom tapeloop, men om ein td kjøpte ein antimode x4, kunne ein då køyre subutgangen frå den boksen rett til sub og brukt den som delefilter og dsp sjølvsagt, samstundes som ein køyrde signalet for høgtalarane gjennom tapeloopen? Eller må ein uansett kople mellom pre og effektforsterker? (fungerte dårleg med antimode 2-0, då mykje støy) I såfall, finnes det ein brukarvenleg dsp som koster under 50K, gjerne mindre, som ikkje har så mange inngonger osv som eg då ikkje treng. Bør sjølvsagt vere så transparent som råd, samt ein viss automatisk korreksjon, så får eg heller prøve å sette meg meir inn i målingar og denslags etterkvart. Må innrømme at det er ein viss terskel for å bruke pc/dirac ol, men det er kanskje ikkje så vanskeleg som eg trur?
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.146
Antall liker
6.622
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Bruker i dag en DSpeaker antimode 2-0 i tapeloopen på forforsterker, og det fungerer i grunnen veldig bra, men eg har også 4 stk sub (stækka to og to), og desse er kopla til preout på forforsterkeren. Dei står knapt ein meter bak dei sidemonterte basselementa på høgtarane.. eg lurer då litt på om det er noko å hente på å tidsjustere desse... og ikkje minst kunne dele sub og høgtalarar, og det kan ein ikkje med antimode 2--0.
Eg synes det er veldig praktisk å kjøre dsp gjennom tapeloop, men om ein td kjøpte ein antimode x4, kunne ein då køyre subutgangen frå den boksen rett til sub og brukt den som delefilter og dsp sjølvsagt, samstundes som ein køyrde signalet for høgtalarane gjennom tapeloopen? Eller må ein uansett kople mellom pre og effektforsterker? (fungerte dårleg med antimode 2-0, då mykje støy) I såfall, finnes det ein brukarvenleg dsp som koster under 50K, gjerne mindre, som ikkje har så mange inngonger osv som eg då ikkje treng. Bør sjølvsagt vere så transparent som råd, samt ein viss automatisk korreksjon, så får eg heller prøve å sette meg meir inn i målingar og denslags etterkvart. Må innrømme at det er ein viss terskel for å bruke pc/dirac ol, men det er kanskje ikkje så vanskeleg som eg trur?
X4 vil typisk erstatte forforsterkeren din.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
@brotevatn Har du vurdert en Anti-Mode X2? Den har riktignok bare én subutgang, men du kan koble på et y-ledd. Om du ikke har behov for veldig mange innganger kan den kanskje også erstatte forforsterkeren din.
 

brotevatn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.02.2010
Innlegg
88
Antall liker
229
Torget vurderinger
1
@brotevatn Har du vurdert en Anti-Mode X2? Den har riktignok bare én subutgang, men du kan koble på et y-ledd. Om du ikke har behov for veldig mange innganger kan den kanskje også erstatte forforsterkeren din.
Mja, ønsker balansert og har 4 subber...og kan den brukes til delefilter og tidskorrigering?
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
^ Delefilter og tidskorrigering har X2 selvfølgelig. Men kanskje du heller skulle tatt en kikk på miniDSP SHD? Den er jo riktignok tenkt som en full forforsterker, og jeg ser at du ikke har lyst til å bytte ut den forforsterkeren du har. Men du kan sikkert bruke miniDSP SHD gjennom en loop også, selv om det egentlig blir litt unødvendig.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.146
Antall liker
6.622
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Ønsker ikkje erstatte den :D
Ja, det er problemet for mange som er på vei over fra mer tradisjonelle oppsett - tar litt tid å akseptere at man kanskje må gjøre litt større endringer i oppsettet. Men det er så klart forståelig. :)

Det er jo også mulig å bruke flere dualcore, en til høyttalerne og en til subbene, da vil du også få crossoverstøtte. Eller se på alternativene hos MiniDSP som nevnes over.
 
P

parafinoksen

Gjest
Elex-R-eier her også som funderer på det samme. Jeg kjører streamer og CD-spiller inn i DAC-R. Denne har digital utgang, som jeg da ville kjørt inn i X2 og da brukt X2 som DAC. Regner med det er eneste fornuftige løsningen med X2? Vet det ville blitt problematisk med tanke på volumregulering hvis jeg hadde brukt sub. Men det gjør jeg ikke.
 
Sist redigert av en moderator:

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.146
Antall liker
6.622
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Elex-R-eier her også som funderer på det samme. Jeg kjører streamer og CD-spiller inn i DAC-R. Denne har digital utgang, som jeg da ville kjørt inn i X2 og da brukt X2 som DAC. Regner med det er eneste fornuftige løsningen med X2? Vet det ville blitt problematisk med tanke på volumregulering hvis jeg hadde brukt sub. Men det gjør jeg ikke.
Det vil funke ja.

Typiske bruksmønster / måte å koble:

  • Erstatte forforsterker og DAC (lar deg korrigere alt og også route ut en subwoofer) (cleaneste løsning)
  • Mellom forsterker og effektforsterker (lar deg korrigere alt og også route ut en subwoofer)
  • Digital inn / digital ut til til ekstern DAC eller digital inngang på forforsterker, da får du kun korrigert den kilden som er koblet via denne og ikke hektet inn sub
  • Digital inn / analog ut til forforsterker slik du foreslår, da får du kun korrigert den kilden som er koblet via denne og ikke hektet inn sub
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.744
Antall liker
21.613
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det store tech-hoppet ja.
En gang for lenge siden frafalt jeg Sonus faber-sekten. Det tok meg lang tid å erkjenne at det ikke trengte være en Sonus faber-logo på høyttaleren for å reprodusere stemmer riktig.
Free your mind and your ass will follow.
 
P

parafinoksen

Gjest
I og med at jeg bruker bare to kilder – CD-spiller (med digital utgang) og streamer – og X2 faktisk har to digitale innganger, holder det jo å bruke bare X2 selvfølgelig. Resten er mye sannsynlig basert på føleri og synsing :) Men det er jo selvfølgelig bare å prøvelytte, med og uten Rega DAC-en.
 
P

parafinoksen

Gjest
Right. Jeg har sikkert ikke gullører da, men jeg hører ikke uten videre forskjell på X2 og X4, og X4 har veldig gode DA/AD-chipper. Så mistenker at du vil klare deg fint uten Rega, men det er jo opp til deg så klart. :)
Ja, det var det der med *kremt* kryssmatchingspotensial *kremt* :ROFLMAO: og eventuelt Rega-krydderet. Men det som også slo meg, er at hvis jeg kjører digitalt ut på Rega-en, så tror jeg det går utenom alt av filtre og «krydder» på den, så da er det jo ikke noe poeng å ha den i mellom uansett. Da måtte jeg vel i så fall kjørt analogt ut fra Rega og analogt inn på X2, men tanken på et ekstra AD/DA-ledd byr meg litt imot he-he
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.680
Torget vurderinger
1
Det finnes jo også noen produkter der man bare kjøper en ny pre, også er det Dirac integrert.
Da får man jo mange innganger/utganger.
Nad C658 er en slik pre.

Eller om man har integrert fra før, rett og slett bare kjøpe en integrert med alt inkl. Dirac, så slipper man alle disse boksene.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.744
Antall liker
21.613
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Men det kan være muligheter for at kryssmatchingspotensialet beholdes om du beholder Rega-DACen. Anbefaler deg å konsultere kryssmatchingspotensialekspertisen. Selv er jeg i ferd med å gå gjennom isen.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.680
Torget vurderinger
1
Ja, det var det der med *kremt* kryssmatchingspotensial *kremt* :ROFLMAO: og eventuelt Rega-krydderet. Men det som også slo meg, er at hvis jeg kjører digitalt ut på Rega-en, så tror jeg det går utenom alt av filtre og «krydder» på den, så da er det jo ikke noe poeng å ha den i mellom uansett. Da måtte jeg vel i så fall kjørt analogt ut fra Rega og analogt inn på X2, men tanken på et ekstra AD/DA-ledd byr meg litt imot he-he
Rega-krydderier i bøtter og spann er "ok", men ikke en ekstra transparent AD/DA ledd?
"OK" :ROFLMAO:
 
P

parafinoksen

Gjest
Joda, med streamer og hele pakka, men jeg foretrekker nå separate komponenter i tilfelle rottefelle. Men akkurat å kjøre to DAC-er i serie, den ser jeg er unødvendig.
 
Sist redigert av en moderator:
P

parafinoksen

Gjest
Rega-krydderier i bøtter og spann er "ok", men ikke en ekstra transparent AD/DA ledd?
"OK" :ROFLMAO:
Hm. Det er jo i så fall det som skjer hvis en har ekstern DAC og setter X2-en i tape-loopen. Ubegrunnede nevroser hos oss uopplyste, altså.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.146
Antall liker
6.622
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Hm. Det er jo i så fall det som skjer hvis en har ekstern DAC og setter X2-en i tape-loopen. Ubegrunnede nevroser hos oss uopplyste, altså.
Det samme skjer hvis man setter en DSP mellom forforsterker og effektforsterker som ikke er så uvanlig :)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.744
Antall liker
21.613
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
De ubegrunnede er de beste nevrosene.
Snu gjerne telefonen din til landskap og les øverste linje i signaturen min.
 
Topp Bunn