Hvordan skal rock egentlig høres ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Det er noe med den uanstrengte gjengivelsen fra store elementer. Lavere modulasjonsforvrengning er fint ja. Slanke WAF høytalere oppnår ikke det.
    Nyere konstruksjoner med små fysiske mål har blitt ganske gode på å illudere storhet.
    Men når du hører hva de store elementene gjør i det virkelige livet, er det ikke så vanskelig å forstå at en illusjon aldri blir helt som virkeligheten.
     
    Sist redigert:

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    Noe er fasinert av aksen i den nye elbilen med over 100Hk, og det finnes en del her inne som kjører toppfule med 10.000Hk.
    Regner med dette var billedlig talt for å få frem en 1:100 faktor mellom akselerasjon, for tviler sterkt på at det er "en del her inne" som faktisk kjører 10.000Hk toppfule. Hvor mye koster det f.eks i drivstoff, slitedeler og motoroverhaling pr. 1/4 mile selv hvis alt går som det skal for en 10kHk toppfule dragster?

    1 Hk = 745.7 Watt. så tipper et hifianlegg på 100hk > 74kW nok kan spille lock på en ganske overbevisende måte.... ;)
     
    M

    musicus

    Gjest
    Det finns for mange kvasi rockere, de synes det skal höres ut på en spesiell måte, rock er noe du føler/er, fakes er det mer enn nok av, en liten transistor radio kan "rocke" mer enn ett teoretisk stylet oppsett!! :cool:
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.662
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke like lett og endre frekvenskurver med et passivt filter, selv om det lar seg gjøre.
    Hvordan ville du løst oppgaven ??

    Ikke så lett da ,men det er jo det som er litt av hobbien ?diy ,, Jeg har brukt laaang tid , og muligens hadde jeg kommet raskere i mål med dsp ,,,, men er skeptisk på den . (

    Jeg bestemte meg for å gå fra multi amping og xover til 2 kanal stero, så,,,
    Min siste prosjekt bestemte jeg meg for elementer med høy belastbarhet og liten oppbrytning ,, Slet med å finne ett element å dle i toppen Satt så med 8 dele filter forslag for liknde elementer , nesten alle låt r,,,a .

    Orden på det ble det ikke før inntil jeg kom over PI speakers " som både hadde målinger og kommentarer til hver og ett av elemtene og ett fase linjært filter fant jeg og . Bare en bedre stivere kasse konstruksjon kan gjøre den bedre
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.662
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har fulgt denne tråden fra starten, og etter hvert dukket det opp noen kommentarer fra @bambi om DSP. Da gikk kommentarene fra ham stort sett på at DSP er for dyrt, det er for komplisert og han er usikker på hvordan det vil fungere med DSP og synkronisering av lyd og bilde siden han har tv tilkoblet til anlegget. @bambi må gjerne korrigere meg om jeg gjengir dette uriktig. Så har diskusjonen videre vært med utgangspunkt i @bambi sine kommentarer. Er DSP egentlig for dyrt? Er DSP egentlig for komplisert? Er det egentlig et problem med synkronisering av lyd og bilde fra tv med DSP? Og som diskusjoner flest på hfs strekker det seg gjerne over flere sider før det dabber av og folk går litt lei.

    Men mener du altså at siden vi har svart på @bambi sine kommentarer om DSP at vi mener at han bør ekskluderes eller settes i skammekroken? Fordi han er skeptisk til DSP? Har vi forsøkt å tvinge ham til å kjøpe DSP?

    Kan du forklare mer om hvordan vi skal gå fram for å gjøre dette? Mener du at tråden skiftet karakter da spørsmålet om DSP dukket opp? Ja, selvfølgelig gjorde den det. Fordi folk gir svar på det som kommenteres. Men om du går tilbake i tråden til før dette spørsmålet om DSP dukket opp, finner du da noe om DSP?
    Nei vi trenger ikke blande andre inn
    Tråden startet av en bransje mann" , stusset på det og
    Det startet bra og det ble kommentert låter som var positivet , men,,,,, etter hvert dreier tråden seg mer om dsp og fortreffelig het og minimum antall pro subb og mid basser HT for å idet hele tatt kunne spille rock ,,,,,, det er jo ikke det folk har generellt uten om en håndfull herinne, og kan ikke nekte for at jeg fikk en sterk følelse om at det egentlig dreier seg om å selge sine produkter og tjenester .
    Endel flåsete bemerkninger fra bransje mann" om enkelte kontruksjoner og utstyr som folk har syns jeg heller ikke om

    At noen i tillegg har en rydde gutt" eller flere som og passer på å holde tråden rein for uønskede kommetarer og problemstilliger ikke relatert til productene , det samme
    Tendensen har jeg sett og i andre tråder med bransjen " allt uten om hypex og dsp er godkjent "og sables ned

    Dette betyr ikke all verden for meg , Men reaksjonen fikk dere her

    Jeg skal komme til mye mer å selektere tråder og hvem det er som starter tråden før jeg begir meg inn i den ,,,for fremtiden

    Takk for meg her
     
    • Haha
    Reaksjoner: 2xJ

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    (...) Så det man er ute etter er vel et slags kompromiss hvor høyttalerne fortsatt er korrekte og spiller også annet materiale bra, men har gjort noen grep hvor rocken fungerer litt bedre. :)
    Du har jo DSPer med presets i høyttalerne dine. Har forståelse for at det er begrenset antall presets, men kunne den ene varianten vært "flat"/"referanselyd", og en annen "varm"/"Sigberg-signaturlyd"?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Du har jo DSPer med presets i høyttalerne dine. Har forståelse for at det er begrenset antall presets, men kunne den ene varianten vært "flat"/"referanselyd", og en annen "varm"/"Sigberg-signaturlyd"?
    Hvordan vil en preset kunne være "flat/referanselyd" i et rom som eieren ikke har noe forhold til ? :unsure:
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    251
    Antall liker
    205
    Hvordan rock skal låte?

    Man må like det som spilles, og innspillingen bør bør være god. Det siste er mer viktig om jeg skal høre noe nytt.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.144
    Antall liker
    6.614
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @HAREPUSEN Nå gjorde jeg et tappert forsøk på å lage en egen tråd for DSP (https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/er-det-noe-vits-med-dsp-til-musikk-da.105686/), og det var såvidt jeg kan huske ikke jeg som dro DSP inn i debatten, i så fall ikke med vilje hvertfall.

    Denne tråden ligger forøvrig i "Hi-fi generelt inkludert bransjeaktører" med underteksten "I denne kategorien kan alt innen hi-fi diskuteres mellom bransjeaktører og vanlige brukere. Ingen restriksjoner på hva som er tillatt for bransjemedlemmer å si i denne kategorien, men pressemeldinger og reklamering for produkter skal fortsatt skje under Bransjeavdelingen."
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg oppfatter denne tråden mer som en markedsanalyse for bransjeaktørene her inne
    I den grad noen bransjeaktører sitter og gnir seg i hendene av denne tråden, så må det være produsenter av 15- og 18-tommere. For nå veit vi jo alle at vi behøver membranareal på størrelse med et par fotballbaner for å kunne spille et par rockelåter. Ellers kan vi like gjerne la være å høre på rock.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.144
    Antall liker
    6.614
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det var jo forøvrig korrekt oppfattet, jeg skrev rett ut i første innlegg at jeg var opptatt av at høyttalerne våre fungerer bra til rock, og derfor var nysgjerrig på temaet.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    I den grad noen bransjeaktører sitter og gnir seg i hendene av denne tråden, så må det være produsenter av 15- og 18-tommere. For nå veit vi jo alle at vi behøver membranareal på størrelse med et par fotballbaner for å kunne spille et par rockelåter. Ellers kan vi like gjerne la være å høre på rock.
    JA; det er ENTEN ELLER !!!! kan dem spille rock skikkelig fett??... ellers så blir det kaji bjæmes på deg HELE tia !!!! 😁 😁:devilish:
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Er det noe problem at vi får påvirke høyttalerbyggere til å bygge noe vi vil ha?
    Hvis våre markedsaktører vil vite noe mer er det bare å lage flere tråder 😀
    Det kan virke sånn her på HFS, Bransjeaktører som er ute etter og tjene penger på oss !! HUFF !!
    Atpåtil blir beskyldt for og drive markedsanal-yse... HUFF !!
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke fint om norske bransjeaktører forstår oss lyttere/brukere og lager bedre produkter?
    Det er jo ikke på moten her inne akkurat, å si hva man trenger. Heller snakke om det man har, skryte av det istedet.
    Mange har jo en gylden mulighet her inne til å snakke direkte med bransjeaktører for å forme et bra produkt om man er kjøpelysten.
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Harru sett! Er ikke dette "problem løst" da?

    Jeg må i alle fall ha tilnærmet flatt (dvs. "ear flat") nivå opp til og med 2,5kHz eller så for å få full glede av elgitarer og den vasseste smekken fra skarptrommene. Over det er det fint å dempe slik du har gjort her, så det ikke blir masete. Regner med et shelf filter allerede har tatt hånd om baffelstep, og da trengs det bare litt ekstra nivå fra 80-100Hz og ned for å låte kult, syns jeg.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.144
    Antall liker
    6.614
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Harru sett! Er ikke dette "problem løst" da?

    Jeg må i alle fall ha tilnærmet flatt (dvs. "ear flat") nivå opp til og med 2,5kHz eller så for å få full glede av elgitarer og den vasseste smekken fra skarptrommene. Over det er det fint å dempe slik du har gjort her, så det ikke blir masete. Regner med et shelf filter allerede har tatt hånd om baffelstep, og da trengs det bare litt ekstra nivå fra 80-100Hz og ned for å låte kult, syns jeg.
    Baffle step er langt på vei løst av seg selv ved av at begge 5.5" spiller helt ned, men forøvrig er det justert/tatt høyde for det ja. Og subben er man jo herre over selv så løft nedover kan man fikse ja :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Brukte du Tama, Pearl, Yamaha? Hvile trommeskinn og stikker ble brukt? Ble det sammenlignet med et rå opptak eller et opptak der det er i stor grad er brukt kompressor i behandlingen av signalet for trommene? Stort sett så høres trommer mer naturlige ut etter litt kompressor enn i råsignal på opptak. Hvilke mikrofoner ble brukt i opptaket? Kjenner du igjen signaturen av hvilke trommer det er brukt i hifien?
    The list goes on and on...
    Etter å ha fintunet hifi imot trommer, hvordan låter de andre instrumentene i etterkant?
    Var et Yamaha sett, husker ikke akkurat hva som ble brukt av stikker og skinner. Gjorde et opptak smellet med to ulike mikrofoner, la på litt kompresjon og prøvde å gjenskape det i høyttalerne ved sammenligning. Etter at jeg kom så nærme jeg følte jeg kunne, så synes jeg også de andre instrumentene kom bedre på plass tonalt. Selvsagt langt fra noe vitenskapelig test, men jeg syntes det hjalp meg å få tunet inn den tonale balansen ganske bra.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg vet akkurat hvordan rock og metall skal låte for meg.. Jeg har det. Men hvordan det skal låte for resten av hurven her inne. Nope vet ikke!
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Fed tråd om fed tråd 🤘Glem bas under 40 hz på det meste rock og mædæl, over skal der gerne være lidt extra niveau, specielt på gamle 80 plader. Hvis anlægget er neutralt, kan kraftige stemmer på ren vokal og guitar være en anelse pågående, så et lille dip mellem 2-4 khz, kan gøre, at man kan give den lidt mere gas uden problemer. Kapacitet må selvfølgelig ikke være en mangelvare. Horn drivere er bedst i mine ører, de mister ikke pusten når det går heftigt for sig, både mht tempo og SLP. Blast beats ved 120 db er ligesom mindstekrav 😈
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Det synes som det er ganske stor enighet om hvordan en rockehøyttaler skal låte, men hvilke merker/modeller innfrir? De som har mye dynamikk kan jo ha en tendens til å bli vel skarp. Selv synes jeg Fyne/Tannoy er bra på rock, ellers ganske blank. Har aldri eid en høyttaler kun beregnet for rock.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Bare en liten opplysning. Ihht skriften gir 120dB lydtrykk permanent hørselsskade. Har stått bak miksepult noen år, og Rockekonserter med lydtrykk på slike nivåer har gitt meg konstant tinnitus de senere 10-15 åra, har lært meg å leve med det.
     
    • Trist
    Reaksjoner: ptb

    torf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    175
    Antall liker
    185
    Jeg var på Oslo Konserthus og hørte på Brit Floyd for noen dager siden. Satt rett ved siden av miksepulten... DET var rett og slett kanonbra lyd. Manglet litt trøkk i den aller dypeste bassen for å være HELT perfekt men likevel utrolig bra. Sjeldent jeg finner tilsvarende bra lyd på opptak dessverre. Som nevnt av andre: mye dårlige innspillinger ødelegger *litt* av gleden av å rocke med anlegget.
    Heldigvis er det endel unntak. Denne live-innspillingen er noe av det beste jeg har hørt og bør anskaffes hvis man føler at anlegget har tilstrekkelig god kapasitet hele veien fra 10Hz (åpningssporet) og oppover... Hvis det ikke er innafor på 100dB+ kan man bare glemme denne og fortsette med Kari Bremnes ;-)
    Vis vedlegget 861024
    Jeg stod ved siden av miksepulten på Pink Floyd-konserten på Valle Hovin i 1988 og ble der og da 100% overbevist om at ekte stadionrockelyd er i surround.
    30min før konserten startet kunne vi høre at det var en eller annen lyd i anlegget som ingen kunne tyde hva var. Etter ca 10 min var det en som sa at lyden er innspilt med et kunsthode stående i gresset på ei blomstereng med masse insekter. Det sa "klikk" og plutselig var det som vi egentlig lå og halvsov i gresset. 5 min før konserten startet begynte det plutselig å gå en gressklipper fram og tilbake fra venstre mot høyre mot venstre, etc "langt bak scenen". Gressklipperen kom nærmere og nærmere. Akkurat da man skulle få Ludvig-sveis stoppet den. Så dundret det et helikopter(lyd) over stadion. Helt tilfeldig fløy det et helikopter synkront med lyden en km bak scenen. Så startet konserten. Avslutningsnummeret var "Run like hell" hvor lyden gikk fram og tilbake synkront med laserbølger. Har aldri hørt eller sett noe liknende verken før eller siden.
    Konserten i 1992 var ikke i nærheten av 88-konserten som sikkert kunne måles på Richters skala.

    Kuleste hjemmefestlyden jeg har hørt i et hus var Cervin Vega AL1000 drevet av Electrocompaniet monoblokker :)

    Skulle jeg ønske meg noe var det en AI-boks som kunne lage god lyd av all den fantastiske musikken som ligger på Youtube, som aldri er utgitt eller ligger på streamingtjenester som Spotify, etter samme modell som Peter Jacksons AI-modifiserte filmklipp fra WW1 i "They Shall Not Grow Old".

    Feks denne med SRV med et band som er mye bedre enn DT på orginalen:


     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Jeg var på konserten i 92. Det var samme insektsummingen der. Vi sto oppe på venstre kant og lyden var som et teppe over stadion. Merkelig opplevelse.
     

    torf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    175
    Antall liker
    185
    Det kan hende jeg tar feil på årstallet for insektsurrounden, men konserten i 88 var den beste.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Prøver meg på et kanskje litt pussig tema, men rock er en av de tingene jeg er litt opptatt av at høyttalerne våre skal fungere godt på, og jeg mener rock som sjanger er undervurdert mtp hvor krevende det er å få det til å fungere bra. Det er derfor interessant med en debatt rundt hvilke kvaliteter som er viktig i en rockehøyttaler, og kanskje enda mer fundamentalt; Hvordan skal rock egentlig høres ut?

    Basert på både hva man ser av tilbakemeldinger på messer og hva man kan lese på diverse forumer, kan det virke som om er litt forskjellige oppfatninger om akkurat det.

    Og når man ser at enkelte velger og anbefaler høyttalere med øh, "interessant" frekvensrespons til rock, kan man lure på om noen mener at rock SKAL høres j**lig ut. Og hører man på enkelte plater kan man forsåvidt lure på om enkelte av de som sitter i lydstudio rundt omkring mener det også. :geek:

    Personlig mener jeg jo at rock skal låte tøft og med mye trøkk, og av og til direkte brutalt, men jevnt over synes jeg f.eks ikke gitar skal være direkte ubehagelig å høre på selv om det er masse driv og vreng og fuzz. Men det er kanskje en del som tenker at det SKAL låte hardt og skarpt når det står på som verst i energiske rockelåter? Og hvis det ikke gjør det så er høyttaleren for "snill"?

    Så kjør debatt! hva mener DU? :)
    Uten å ha lest tråden, bare dette 1 innlegget.
    Takk til hjelp på å få mine beste høyttalere hittil, til å låte enda bedre med DSP.

    Hvordan skal det låte?
    Jo, som nå.
    Alt låter bra. 😊
    Ja, folkens.. All musikk uansett sjanger, låter bra nå.

    De som har følgt meg noen år skjønner at endelig vart Lovemusikk fornøyd med eget anlegg. 😊
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.144
    Antall liker
    6.614
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Uten å ha lest tråden, bare dette 1 innlegget.
    Takk til hjelp på å få mine beste høyttalere hittil, til å låte enda bedre med DSP.

    Hvordan skal det låte?
    Jo, som nå.
    Alt låter bra. 😊
    Ja, folkens.. All musikk uansett sjanger, låter bra nå.

    De som har følgt meg noen år skjønner at endelig vart Lovemusikk fornøyd med eget anlegg. 😊
    Bare hyggelig! Livet er for kort for kjedelig lyd. :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn