Hvordan skal rock egentlig høres ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kabelsatan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2013
    Innlegg
    64
    Antall liker
    64
    JBL M2 + 6x 18" i bunn spiller veldig bra på det meste av musikk. Vel å merke etter å ha dratt ned de litt ivrige subbene, var eneste målingen jeg hadde tatt en "skjermdump" av.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Lyttet litt på noen gamle Magnum cder - kom frem til Vigilante - original cd fra 1986



    Ganske velprodusert album - god lyd for en tidlig cd.

    Men skvatt litt på siste låten - bra punch i trommene.

    Bra støtte nedover og dynamisk.



    Ser på discog at det ikke finnes remaster av denne - antagelig er det samme versjon på alt av cder/ streaming osv.

    Låter veldig bra på mitt oppsett - sjekk hva du synes.
     

    AIB

    Fersking
    Ble medlem
    08.01.2023
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    KRISTIANSAND S
    Prøver meg på et kanskje litt pussig tema, men rock er en av de tingene jeg er litt opptatt av at høyttalerne våre skal fungere godt på, og jeg mener rock som sjanger er undervurdert mtp hvor krevende det er å få det til å fungere bra. Det er derfor interessant med en debatt rundt hvilke kvaliteter som er viktig i en rockehøyttaler, og kanskje enda mer fundamentalt; Hvordan skal rock egentlig høres ut?

    Basert på både hva man ser av tilbakemeldinger på messer og hva man kan lese på diverse forumer, kan det virke som om er litt forskjellige oppfatninger om akkurat det.

    Og når man ser at enkelte velger og anbefaler høyttalere med øh, "interessant" frekvensrespons til rock, kan man lure på om noen mener at rock SKAL høres j**lig ut. Og hører man på enkelte plater kan man forsåvidt lure på om enkelte av de som sitter i lydstudio rundt omkring mener det også. :geek:

    Personlig mener jeg jo at rock skal låte tøft og med mye trøkk, og av og til direkte brutalt, men jevnt over synes jeg f.eks ikke gitar skal være direkte ubehagelig å høre på selv om det er masse driv og vreng og fuzz. Men det er kanskje en del som tenker at det SKAL låte hardt og skarpt når det står på som verst i energiske rockelåter? Og hvis det ikke gjør det så er høyttaleren for "snill"?

    Så kjør debatt! hva mener DU? :)
    Har man gode nok høyttalere og kilde så spiller de signalet de får servertå
    Prøver meg på et kanskje litt pussig tema, men rock er en av de tingene jeg er litt opptatt av at høyttalerne våre skal fungere godt på, og jeg mener rock som sjanger er undervurdert mtp hvor krevende det er å få det til å fungere bra. Det er derfor interessant med en debatt rundt hvilke kvaliteter som er viktig i en rockehøyttaler, og kanskje enda mer fundamentalt; Hvordan skal rock egentlig høres ut?

    Basert på både hva man ser av tilbakemeldinger på messer og hva man kan lese på diverse forumer, kan det virke som om er litt forskjellige oppfatninger om akkurat det.

    Og når man ser at enkelte velger og anbefaler høyttalere med øh, "interessant" frekvensrespons til rock, kan man lure på om noen mener at rock SKAL høres j**lig ut. Og hører man på enkelte plater kan man forsåvidt lure på om enkelte av de som sitter i lydstudio rundt omkring mener det også. :geek:

    Personlig mener jeg jo at rock skal låte tøft og med mye trøkk, og av og til direkte brutalt, men jevnt over synes jeg f.eks ikke gitar skal være direkte ubehagelig å høre på selv om det er masse driv og vreng og fuzz. Men det er kanskje en del som tenker at det SKAL låte hardt og skarpt når det står på som verst i energiske rockelåter? Og hvis det ikke gjør det så er høyttaleren for "snill"?

    Så kjør debatt! hva mener DU? :)
    God PA. Det "skingrer" likt. Eller High-End, gjerne selvbygg, som tåler litt juling. SEAS er fint, seige greier, og spiller nøyaktig det signalet de får, med rett delefilter.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Har man gode nok høyttalere og kilde så spiller de signalet de får servertå

    God PA. Det "skingrer" likt. Eller High-End, gjerne selvbygg, som tåler litt juling. SEAS er fint, seige greier, og spiller nøyaktig det signalet de får, med rett delefilter.
    Dette er egentlig ikke et svar. Foreslår du da en høyttaler som er tonalt flat? Anekoisk? In-room?

    PA på konsert er typisk ikke tunet spesielt flatt feks, det er gjerne sterk overvekt i bunn.

    Hvordan høres det ut for deg når det låter slik du mener er riktig? Eksempel på låter og hvilke kvaliteter med låten du legger vekt på?

    Og hvordan verifiserer du at anlegget spiller signalet det får inn?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn