Hvordan skal rock egentlig høres ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.577
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Prøver meg på et kanskje litt pussig tema, men rock er en av de tingene jeg er litt opptatt av at høyttalerne våre skal fungere godt på, og jeg mener rock som sjanger er undervurdert mtp hvor krevende det er å få det til å fungere bra. Det er derfor interessant med en debatt rundt hvilke kvaliteter som er viktig i en rockehøyttaler, og kanskje enda mer fundamentalt; Hvordan skal rock egentlig høres ut?

    Basert på både hva man ser av tilbakemeldinger på messer og hva man kan lese på diverse forumer, kan det virke som om er litt forskjellige oppfatninger om akkurat det.

    Og når man ser at enkelte velger og anbefaler høyttalere med øh, "interessant" frekvensrespons til rock, kan man lure på om noen mener at rock SKAL høres j**lig ut. Og hører man på enkelte plater kan man forsåvidt lure på om enkelte av de som sitter i lydstudio rundt omkring mener det også. :geek:

    Personlig mener jeg jo at rock skal låte tøft og med mye trøkk, og av og til direkte brutalt, men jevnt over synes jeg f.eks ikke gitar skal være direkte ubehagelig å høre på selv om det er masse driv og vreng og fuzz. Men det er kanskje en del som tenker at det SKAL låte hardt og skarpt når det står på som verst i energiske rockelåter? Og hvis det ikke gjør det så er høyttaleren for "snill"?

    Så kjør debatt! hva mener DU? :)
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes rock høres bra ut på mine høyttalere. De er satt opp for troverdig gjengivelse av klassisk.
    Så er det stor forskjell på hvordan rock er produsert da. Liker CD-originalutgivelsene av Keith Richards/Main Offender, Accadacca/Powerage, Jayhawks/Hollywood Town Hall for å nevne tre.

    Rockefolket har gjerne 0,1 snøring på hvordan uforsterkede stemmer og instrumenter høres ut og de tror at unplugged/acoustic er det på ekte, som ungdommen sier. Ikke rart at det låter som det gjør.

    So. Wo ist mein Stahlhelm?
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Kommer til å følge med på denne tråden, av interesse som "nybegynner". Personlig er det et absolutt krav at jeg kan trives med absolutt alle former for musikk på et anlegg.

    Men jeg lurer på hva som menes med "rock", i og med at det kan være alt fra King Crimson til Santana til Bob Dylan til Electric Wizard.

    AC/DC er vel et eksempel på en slags "ur-rock" for meg.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Headroom !!! Kapasitet, membranareal og smekk, Imo så er ikke dyp/subbass det aller viktigste, men noen høyere opp er utrolig viktig, rett midbassdriver må være på plass, og det MÅ ha det berømte smekket, og den må tåle rikelig med effekt.. ellers så må det være lineært hele veien
    Siden jeg er en hornmann så er jo min påstand at det er veien og gå 😇:devilish:
    Hurtighet er enda mer viktig enn med mange andre sjangere, og smultringelementer har jeg ikke hørt har gjort den jobben som jeg ønsker at det skal høres ut.
    Syntes skikkelige prodrivere gir meg det jeg er ute etter, men et anlegg skal håndtere alt, og det er der avveiningen ligger.
    Ei heller standard apekister, hørt metall og rock på gamle Dali Megaline, og er vel den kjøpehøyttaleren som jeg kunne hatt til det formålet og kunnet leve godt med det...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Tett på slik det låter her. Forøvrig taklet anlegget alle sjangre helt fint

    Denne frekvensresponsen funker veldig godt. Litt ekstra bass med jevn mellomtone med litt ekstra piff rundt 8-10 kHz
    rockekurve.jpg
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Testet nettopp hardrock på mine talere og det var ikke det store kan du si men det spiller jeg ikke så det er ikke et problem :)

    mvh
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.577
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kommer til å følge med på denne tråden, av interesse som "nybegynner". Personlig er det et absolutt krav at jeg kan trives med absolutt alle former for musikk på et anlegg.

    Men jeg lurer på hva som menes med "rock", i og med at det kan være alt fra King Crimson til Santana til Bob Dylan til Electric Wizard.

    AC/DC er vel et eksempel på en slags "ur-rock" for meg.
    Godt spørsmål, men ja AC/DC er vel en grei referanse. Men la oss si "normal" / mainstream hard rock / metal da, så med en viss fart og krutt og en del elektrisk gitar og vreng. Snakker ikke nødvendigvis om death metal, og heller ikke Stairway to heaven liksom.

    AC/DC, Rage Against the machine, Metallica, Rammstein, und so weiter.

    Tenker de fleste er enig i at det skal være rytme og driv, så en viss kapasitet og hurtighet i bass og midbass.

    Det jeg personlig kanskje synes er mest interessant er litt opp i frekvens, og spesifikt følgende: En del låter med litt trøkk fra disse kan lett bli skarpe og harde (både cymbaler og gitarer) på en del oppsett når det foregår mye i lydbildet. Tenker folk at det skal være sånn og at det hører med at det stikker litt i øra, eller skal det aldri være ubehagelig selv når man drar på litt?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg liker at det låter akkurat passe fett, gjerne litt over mot en mørk klangbalanse. Den optimale rockelyden er utenfor min rekkevidde ikke minst økonomisk, men hvis det låter hurtig og med nok fundament til at det ikke blir skarpt eller slitsomt er mye gjort. Bra skyv nedover er aldri feil, men det er vel fort det som er krevende å få til også.

    Det kan godt låte litt vulgært og glorete hvis det gir illusjonen av kraft og trøkk.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    660
    Antall liker
    683
    Sted
    Rogaland
    Hvis en klarer å gjengi stortromma med punch i magen, og ellers høy kapasitet i mellomtone registeret, så hjelper det på.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Må opp 7-8db på subbene når jeg spiller f.eks Metallica og ACDC. Vet ikke om det finnes stereo høyttalere som klarer dette alene? Har prøvd alle mulige versjoner av The black album fra vinyl til 96/24.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.577
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Frekvensresponsen til Cerwin Vega CLS-215 er jo litt interessant:

    1666290699589.png

    (on-axis, 15deg og 30deg)


    1666290779240.png

    Listening window
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.577
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Må opp 7-8db på subbene når jeg spiller f.eks Metallica og ACDC. Vet ikke om det finnes stereo høyttalere som klarer dette alene? Har prøvd alle mulige versjoner av The black album fra vinyl til 96/24.
    Opp 7-8dB fra hva du normalt har de på (hva er i så fall det?) eller opp fra resten av responsen?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    BBC dippen er vel egentlig til for der en har deling rundt 3k, og en kompenserer da kolaps i spredning ved deling med en dip i området.
    Om en liker BBC dip skal ikke jeg mene så mye om, men jeg vil ikke benytte dip rundt 3k som en del av voicing, spesielt ikke med rockemusikk.
    :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den dipen (ca -2 dB 1,5-4 kHz) fungerer også på Maggies som deler ved 900 Hz og mine som deler ved 1800.

    Det er dette trøkket/kapasiteten/skyvet/balansen under Schroederfrekvensen som ofte faller i hop på hifianlegg jeg synes er viktig. JBL får det til på disse blåtannpølsene sine til og med.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Må opp 7-8db på subbene når jeg spiller f.eks Metallica og ACDC. Vet ikke om det finnes stereo høyttalere som klarer dette alene? Har prøvd alle mulige versjoner av The black album fra vinyl til 96/24.
    The Black Album var en gamechanger. ....And Justice For All er jo notorisk for å omtrent mangle bass fullstendig.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.245
    Jeg synes rock høres bra ut på mine høyttalere. De er satt opp for troverdig gjengivelse av klassisk.
    Så er det stor forskjell på hvordan rock er produsert da. Liker CD-originalutgivelsene av Keith Richards/Main Offender, Accadacca/Powerage, Jayhawks/Hollywood Town Hall for å nevne tre.

    Rockefolket har gjerne 0,1 snøring på hvordan uforsterkede stemmer og instrumenter høres ut og de tror at unplugged/acoustic er det på ekte, som ungdommen sier. Ikke rart at det låter som det gjør.

    So. Wo ist mein Stahlhelm?
    Enig med deg, @Valentino.
    Spiller anlegget uforsterket akustisk musikk, f.ex. klassisk, bra (=riktig), vil også rock lyde bra. Noe slikt var vel også det grunnleggende utgangspunktet for The Absolute Sound (Harry Pearson) tilbake på '70-'80 tallet.
    Men jeg er også sikker på at vi taler for stort sett døve ører. Tilbake til klassisk tråden...
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Nå er jeg i den situasjon at jeg nettopp har fått en EUREKA-opplevelse av hvor virkelig dårlig anlegget mitt er (klipsch rf 82), men har alltid hatt problemer med Highway 61 på alle anlegg jeg har hatt - type mid-range hifiklubben-saker som denon, marantz og B&W.

    Det er mye trøkk på plata. Diskanten blir hysterisk, men det skyldes vel også mye inspillingen. Men det er jo mye dårlige inspillinger i "rock". Jeg er nok avhengig av et anlegg som kann virke tilgivende på en hel rekke inspillinger.

     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Er veldig som noen nevner veldig avhengig av «hva er rock» og «hva er bra innspillinger»

    For min del trenger jeg «pondus», at det er litt trøkk nede i slagverket.
    Jeg trenger «dynamikk», hva nå det er. Livlighet? Fravær av seighet? At høytalerne henger med tempomessig?
    Men så trenger jeg fortsatt at det er ryddig. At ikke kompleksiteten forsvinner i en grøt.

    Eksempelvis; Tool. Jeg må både høre den enkelte tromme og slagene, jeg må kjenne at trommene «er der», og rytmeskiftene må fungere.

    Usikker på om dette er egenskaper ved høytalere, anlegg eller innspillingen primært?

    Kan få det samme på Faith No More, men der er ofte bassen litt tynn i selve innspillingen. Je Suis Tonekontroll!!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det rare er at det blir ikke trøkk med for mye dynamikk.

    AC/DC Back in Black låter også riktig, om enn litt polert for massene.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    DEL 1:


    Når man har hørt det bassriffet sitte 100%
    så vet man hva man er ute etter!! :cool:



    Her skjer det endel, og presisjonen må være på topp i hele registeret.



    Nytter heller ikke med et anlegg som stikker seg ut i toppen her


    På sånn type musikk, så må man ha litt godt med bass for og få den rette grooven,
    ellers ingen sagging i frekvsspekteret



    Kompresjonsdriver og horn får frem råskapen her bedre enn silkedome (sic)
    :cool:



     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Prøver meg på et kanskje litt pussig tema, men rock er en av de tingene jeg er litt opptatt av at høyttalerne våre skal fungere godt på, og jeg mener rock som sjanger er undervurdert mtp hvor krevende det er å få det til å fungere bra. Det er derfor interessant med en debatt rundt hvilke kvaliteter som er viktig i en rockehøyttaler, og kanskje enda mer fundamentalt; Hvordan skal rock egentlig høres ut?

    Basert på både hva man ser av tilbakemeldinger på messer og hva man kan lese på diverse forumer, kan det virke som om er litt forskjellige oppfatninger om akkurat det.

    Og når man ser at enkelte velger og anbefaler høyttalere med øh, "interessant" frekvensrespons til rock, kan man lure på om noen mener at rock SKAL høres j**lig ut. Og hører man på enkelte plater kan man forsåvidt lure på om enkelte av de som sitter i lydstudio rundt omkring mener det også. :geek:

    Personlig mener jeg jo at rock skal låte tøft og med mye trøkk, og av og til direkte brutalt, men jevnt over synes jeg f.eks ikke gitar skal være direkte ubehagelig å høre på selv om det er masse driv og vreng og fuzz. Men det er kanskje en del som tenker at det SKAL låte hardt og skarpt når det står på som verst i energiske rockelåter? Og hvis det ikke gjør det så er høyttaleren for "snill"?

    Så kjør debatt! hva mener DU? :)
    Nå er du inne på kjernen i hva jeg har jobbet livet av meg for. Det skal ikke være snilt, men anlegget skal heller ikke tilføre ekstra forvrengning, fuzz på fuzz blir slitsomt og utholdelig. Få fuzzet i anlegget vekk! ☺
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Del 2:

    Og selvfølgelig så må en høyttaler tåle dette på fullt øs!!
    OFTE og HØYT




    Her er endel innspillinger som krever alt og en hel del forskjellig av drivere
    ingenting kommer gratis og det blir alltids noen kompromisser.
    Men et eller flere basselement
    egen/e midbassdrivere
    er IMO et must.
    Men mange veier til rom.​
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.300
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Rock er jo gjerne musikk fra 50-60 tallet som er lett å høre på og lett for et anlegg å fremføre, gjerne mono og i bil. Sleng på en loudness-knapp så høres det enda bedre. :unsure:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Stones låt bra på Fornebu. Har ikke hørt kompetent skrudd stor PA siden.
    Usikker på om Rammstein live er noe å prøve på. Jeg var en gang under et par Panavia Tornado som tok av med etterbrennerne tent...
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    På 90-tallet kunne du dra til HiFi-klubben og kjøpe et sett Snell E og en integrert Electrocompaniet...
    Det spilte rock i en vanlig stue, og til betalbar pris.
    Fyldig signatur på forsterkeren, med høyttaler som hadde litt membranareal og elementer som ikke "stakk av" i delefrekvensen 😉🎶

    M
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn