Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Mindnight

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    3
    Jeg har en Faustino 1 Gran Reserva 1983 liggende, som av uklar årsak aldri har blitt åpnet.
    Er selv egentlig mer på whisky enn vin. Men hva kan jeg forvente av smaksopplevelser når denne sprettes? Fyldig og avrundet kirsebær og eik, eller vil den passe best som eddik i sausen?
    Satser på å ha ei flaske med sikker backup i tillegg når påskelammet skal nytes.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.748
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel verdt å lese den originale og meget lange Rudytråden på wineberserkers.com, jeg har fulgt den siden starten. Det er også mye annet stoff om auksjonssvindel der, både Don Cornwell og Maureen Nelson er hyppige bidragsytere. Og likheter til diverse hifitweaks som appellerer til vår forfengelighet på samme måter som Rudy appellerte til vinspesialistenes forfengelighet og overdrevne tro på egne evner (en meget menneskelig egenskap), er selvsagt ikke tilfeldig i det hele tatt.
    Det kanskje underligste var hvordan de han hadde lurt insisterte på at de selv ikke var blitt lurt. Kanskje andre, men ikke jeg. Og veldig fornøyelig med forsøkene på å bortforklare alle etikettene, voks, korker, o.a. som ble funnet hos Rudy.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel verdt å lese den originale og meget lange Rudytråden på wineberserkers.com, jeg har fulgt den siden starten. Det er også mye annet stoff om auksjonssvindel der, både Don Cornwell og Maureen Nelson er hyppige bidragsytere. Og likheter til diverse hifitweaks som appellerer til vår forfengelighet på samme måter som Rudy appellerte til vinspesialistenes forfengelighet og overdrevne tro på egne evner (en meget menneskelig egenskap), er selvsagt ikke tilfeldig i det hele tatt.
    Det kanskje underligste var hvordan de han hadde lurt insisterte på at de selv ikke var blitt lurt. Kanskje andre, men ikke jeg. Og veldig fornøyelig med forsøkene på å bortforklare alle etikettene, voks, korker, o.a. som ble funnet hos Rudy.
    Ikke rart i det hele tatt. Du bruker millionbeløp på å fremstå unik og sofistikert. Terskelen for å medgi at du var et lettlurt fjols er skyhøy, og det er lettere å overbevise seg selv om at du ikke er det (han lurte muligens alle andre, men akkurat mine flasker er ekte), enn å akseptere virkeligheten. Men meget underholdende, og meget avslørende for menneskelige svakheter, er det. Og igjen: en hver sammenligning med hifi tweaks er overhode ikke tilfeldig.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.704
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har en Faustino 1 Gran Reserva 1983 liggende, som av uklar årsak aldri har blitt åpnet.
    Er selv egentlig mer på whisky enn vin. Men hva kan jeg forvente av smaksopplevelser når denne sprettes?
    Fyldig og avrundet kirsebær og eik, eller vil den passe best som eddik i sausen?
    Satser på å ha ei flaske med sikker backup i tillegg når påskelammet skal nytes.
    Dette er vel en flaske fra den tiden da Faustino hadde et godt rykte - og lagde vin kun fra egenproduserte druer.

    Den kan fortsatt være meget bra etter 34 år, men det er en (ganske stor) fare for at den har gått over "best før"
    datoen (særlig om den ikke er optimalt lagret), så det å ha et alternativ liggende ferdig temperert virker som en
    god ide. Et utmerket alternativ kan være en av disse (jeg foretrekker den første) :
    https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Spania/Viña-Arana-Reserva-2009/p/346301
    https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Spania/Viña-Ardanza-Reserva-2007/p/353401

    Det er viktig at Faustinoen IKKE dekanteres og IKKE gies lang tid til å "lufte seg", da dette sannsynligvis vil fjerne
    enhvær rest av frukt, så du blir sittende igjen med bare eikesmaken. Så sett flasken stående for temperering og
    åpne den kun kort tid før servering. Slutt å servere når du ser bunnfall eller annet grums i glasset...

    Håper det smaker :)

    mvh
    Gunnar Brekke
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    htt://www.bloomberg.com/news/articles/2011-09-22/how-to-decant-wine-with-a-blender
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg lurer på vin til påskens lammelår. Jeg kan sef spørre Systembolaget også.

    Har liggende en super rimelig Chilensk cabernet Sauvignon, en taxfree Doc Barbera fra Piemonte og en Doc Ripasso Superiore Fra Zonin. Men tror ikke disse egner seg....

    Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Gunnar_Brekkes anbefaling; en mild, men smakfull spanjol der smaken henger lenge i.
    Tenker nok denne kanskje ikke er perfekt til lammelår, Danke. Dette er mer mot biff.
    Kan være du skal se mer mot Frankrike, og kanskje Crozes-Hermitage av en løselig årgang; et lammelår trenger mer motstand enn denne.

    P3240003.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    En Rioja gran eller reserva? Feks

    Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    D

    Danke

    Gjest
    Notert norrbagge skemt blir oversett

    Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg har, men ikveld har det mest vært ipa sherry og rökwhisky. Imorgen blir det pasta og rimelig barbera... Med italiensk tapas som förett

    Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk
     
    D

    Danke

    Gjest
    Med ciabatta salami og spinattica jomfruolivenolje i min prisklasse og camembert og basilikum og öko cherry tomatoes

    Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Noe kraftigere, som f eks en Crozes-Hermitage.
    Men jeg er ikke noen vin-ekspert, som jeg hadde nok forhørt meg på polet - og betalt norske priser.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.704
    Sted
    Kongsberg
    Hadde vi bare svenske polpriser...
    Hadde du bare? Hva ville du valgt da?

    Viktig måltid.. nesten like viktig som julematen...
    Tja.

    Mye å velge blant - om man legger inn rødvin og lam - i Systembolagets lister:
    https://www.systembolaget.se/sok-dr...ice&sortdirection=Descending&fullassortment=0

    Ikke alt her er like godt, og kvalitet henger som vanlig sammen med pris.

    Skal man ha noen skikkelige smaksbomber (med ennå mer baller enn tidligere
    anbefalte Rioha-er), ville jeg vurdert en Amarone (Italia) eller en Rhonevin a
    type Chataunoef de Papa (Frankrike). Koster litt, men jøss så godt...

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.344
    Sted
    Trondheim
    Hadde vi bare svenske polpriser...
    Jeg søkte nettopp på de 5 siste vinene jeg har kjøpt. Av de 5 hadde de bare 2 på Systembolaget. De 2 kostet litt mer enn i Norge (ikke vesentlig mer, men litt). Jeg tror jeg foretrekker Vinmonopolet.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De billige vinene er billigere, og utvalget er dårligere. Men det finnes noen knallkjøp. Vajras Barolo Albe 2011 er 120 kr billigere i Sverige. Snodig nok er det samme importør - Moestue - i begge land, og avgiftene er ikke SÅ forskjellige.
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Jeg er ikke ofte i Sverige, men jeg var en tur i februar, og jeg fant flere Ripasso-viner til hundre spenn.
    Men jeg er stort sett fornøyd med prisene i Norge. Og kvaliteten.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.344
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er slik jeg oppfatter det. Billigere billigviner og dårligere utvalg med noen gode kjøp innimellom.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ja, det er slik jeg oppfatter det. Billigere billigviner og dårligere utvalg med noen gode kjøp innimellom.
    Jeg vet ikke om hvordan folk her inne ser på ting... Men Ripasso er ikke en "billigvin". Billigvinene i Sverige finner du med en gang du går inn døra, det er representert av bla Chile og Spania, litt italia..

    Kan være sånt som Casillero de diablo, Foot of Africa, Dolcio passo etc... Jeg husker de ikke alle, men de har mye av lignende i Norge også...


    Men i Norge er ikke Ripasso særlig "billig", jeg synes nå en "billigvin" som casillero de diablo ikke er så billig i Norge heller, faktisk er det andre viner i Norge som er like rimelige og som er mer anbefalt...
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ellers vil jeg si at Sverige har mye utvalg, men at de har endel mer vin i prisklasse middel, enn Norge har av de dyrere. Ellers er ofte Norge ganske gode priser på dyrere ting som Amarone og Barolo.... Mens det kan være litt vrient å få den samme kvaliteteten til ok pris i Sverige..

    Men det er massevis av ting som finnes i Norge og ikke i Sverige, eller tvertom, og prisen svinger ofte hardt begge veier.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Har fått sansen for utvalget fra Meinklang. Vi drikker ofte denne til lam og annet kjøtt:

    https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Østerrike/Meinklang-Blaufränkisch-2015/p/5202301

    Og skjemmer oss innimellom bort med denne:

    https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Østerrike/Meinklang-Graupert-Zweigelt-2014/p/767301
    Virker som Meinklang er en kvalitetsleverandør. Har drukket Meinklang Prosa 2015. Rosè. Perlende, tørr og frisk, passer fint til balkong/terrassen.

    Blaufränkisch er en spennende drue, minner meg en del om pinot noir. Har stiftet bekjentskap med druen i en Esterházy Estoras 2012. Fruktig, fin aroma, litt dybde. Var god til oksekjøtt. Litt blandet med merlot, men det skadet ikke for å si det slik.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt begeistret for Meinlang. Var på en tre timers omvisning og smaking der i 2015, strålende folk og vellagete viner.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.344
    Sted
    Trondheim
    Ja, Meinklang er en god produsent. Prosa er en glimrende apiritif/terassevin.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Prosa er en herlig vin. Den rimelige Gr. Weitlingeren er heller ikke helt ute en sommerdag. Sliter stort sett mye mer med østerrikske (og ungarske) røde, de blir fort litt tynne og sure etter min smak.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.344
    Sted
    Trondheim
    2015 Acham-Magin Forster Kirchenstück GG.



    Tyskerne har virkelig lært seg å lage tørre Rieslinger. Dette er mineralsk med en svak sødme i ettersmaken. Flott syre og deilig riesling-frukt. Jeg liker jo de østerrikske tørre rieslingene fra Wachau, Kamp og Krems, men dette er enda bedre.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Fordi jeg fikk lyst på.

    P4050002.jpg

    Ikke hverdagskost med østerisk rødvin her i heimen. Men denne var slettes ikke dum. Tenker den vil passe til litt rustikk mat; pasta, spekemat og sikker ikke dum til lam heller. Men den klarer nok ikke for krydret mat, trur eg.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Lager ikke MEinklang øl også? Nesten sikker på at jeg har drukket en øl fra de, som såvidt jeg husker var en forholdvis kjedelig affere :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Sjekket opp untappd profilen min, ser jeg har gitt den 2,5 av 5 stjerner - så ingenting man trenger å oppsøke etter min smak :)

    Får heller prøve en vin fra de ved anledning.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Vi fikk tips om en Sørafrikansk vin til Lam... skulle være prisværd... Får se hva den het, bilde av et slags pinnsvin på utsiden..

    Får se på Tirsdag om den faller i smak...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn