Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det ser interessant ut og det skader ikke med en Michelin-stjerne. 65 euro for full meny pluss vin er heller ingen upris. Da blir vel overgangen fra italiensk kjøkken og vin til å leve med.:cool:
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    I morgen er det bryllupsdag og da blir det drukket Taittinger Comtes de Champagne Blanc de Blancs 2006. For øvrig et av de beste kjøpene på OSL. Det er 450 kroner å spare pr. flaske i forhold til polpris. Hvem kan si nei takk til slike summer?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Lufting er viktig!
    Jeg åpnet en 2007 Trimbach Frédéric Émile Riesling her om dagen, og lurte på om det var noe galt med den - frukten var fullstendig fraværende. Jeg lot flasken stå åpen i kjøleskapet til neste dag og drakk det siste glasset da - en helt annen vin. Syren var fremdeles fremtredende, men plutselig var det masse frukt der.

    Så i går åpnet jeg en 2005 Barbaresco Ovello. Som ventet hadde den masse syre og tanninene maskerte frukten fullstendig. Etter et glass satt jeg korken i og satte flasken i kjøleskapet. Kl. 13 i dag tok jeg den ut av kjøleskapet og fjernet korken og lot den stå åpen til jeg tok det neste glasset kl 1930. Og for en forskjell! Masse frukt. Tanninene var langt bedre integrert og syren var tydelig i smaksbildet, men likevel lå den i bakgrunnen og fremhevde frukten. I går var det en dårlig vin uten frukt og nesten ubehagelig å drikke - i dag var det en nydelig, balansert vin som er an de bedre Barbarescoene jeg har smakt.

    Moral: Planlegg hva du skal drikke, og sørg for at vinene blir skikkelig luftet, ellers snyter du deg selv for mange nydelige opplevelser.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tøff, syrlig og rødbærpreget den der uten elegansen til 05, men det kommer nok med lagring. Er det så mye annet enn 08 å få da? Har kjøpt 6 flasker + et par magnum for videre lagring. Nå går det i disse:



    Et flott snev av restsødme til spicy gulrotsuppe.

    Og en fullmoden (2002), floral og jordbærpreget burgunder til kveite:

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Vi hadde denne i 2011-utgave til krabbe i går:



    Perfect match, men den må ikke drikkes for kald. Det første glasset kom rett fra vinskap på 8°, og da var det syre, syre og atter syre, men når temperaturen etter en stund steg til 12-14° kom plutselig fruktkarakteren fram
    Moral: Ikke drikk hvitvinene for kalde (og heller ikke rødviner for varme). Et unntak: Riesling og Grüner Veltliner fra Wachau/Kamp/Krems. De er så fruktige at de kan rett og slett bli for mektige hvis temperaturen blir for høy. 8-10° er passe for disse.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    og 2011 er i tillegg en syrerik årgang. Muscadet i 2014 og 2015 er nok noe mer "balanserte", med 2014 som den syrligste av akkurat disse to. Vinene fra Pepiere (Marc Olivier) og Joel Landron (bl.a. Aphibolite) kan spesielt anbefales i disse to årgangene.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg har fått sansen for denne billigvinen...

    69kroner for Gran Reserva, tenkte å ha and til med kantarellsaus.

    Senioro.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fin lørdagskveld med 4 kompiser:

    Interessante viner::

    Gosset 2000 - en kraftig champagne i en "Bollinger light" stil
    En suveren Zilliken Rausch Diabas 2010 med noe restsødme som forhindrer den å få GG klassifikasjon (fortsatt å få på polet)
    En svært presis og ekstremt elegant Clape Cornas 2001 som hadde vært luftet i mange timer før servering.
    En rustikk og svært smakfull Bucaco Tinto Reserva 2004 fra de berømte dype kjellerne i hotellet i Coimbra
    En fruktig og elegant Ch Lascombe 86 from Margaux, Bordeaux - ikke veldig Margaux aktig i stil
    En moden men lett sliten Ch Batailley 86 fra Pauillac, Bordeaux - lettbent stil
    En lett korket Leoville Barton 86 fra St Julien, Bordeaux - masse kvalitet her men synd med korka
    En veldig konsentrert og interessant Montrose 86 fra St Estephe, Bordeaux - jeg har hatt 4 flasker av denne de siste to årene og ingen har vært like. Denne var maskulin i en textbook Montrose stil, men med snodige appelsinaromaer (som jeg også har hatt i noen av de andre flaskene) rett etter åpning. Flott vin straks det blåste av.

    På søndag i vinklubben smakte vi 22 Piemonte viner fra utenfor Barolo/Barbaresco hvor spesielt Valtellina vinene fra Triacca og Arpepe uthevet seg. For så vidt også Nervi fra Gattinara i en mer polert og modernistisk tradisjon. Mye av dette finnes på polet. Tøff helg for en gammel mann.

    Om fjorten dager gjør vi en ren Huet vertikal med flg viner:

    Vouvray Petillant Brut 2002
    Vouvray Le Mont Sec 2013
    Vouvray Clos du Bourg Sec 2012
    Vouvray Le Haut Lieu Sec 2012
    Vouvray Le Mont Sec 2010
    Vouvray Clos du Bourg Sec 2010
    Vouvray Le Haut Lieu Sec 2010
    Vouvray Le Mont Sec 2007
    Vouvray Clos du Bourg Sec 2007
    Vouvray Le Haut Lieu Sec 2007
    Vouvray Le Haut Lieu Sec 2002
    Vouvray Le Haut Lieu Sec 1996
    Vouvray Le Mont Demisec 2011
    Vouvray Le Mont Demisec 2006
    Vouvray Le Mont Demisec 2003
    Vouvray Le Haut Lieu Demisec 2002
    Vouvray Clos du Bourg Demisec 2005
    Vouvray Le Mont Moelleux 1ere Trie 1996
    Vouvray Le Mont Moelleux 1ere Trie 1990
    Vouvray Cuvee Constance 1989
    Vouvray Le Haut Lieu Moelleux 1ere Trie 1989
    Vouvray Le Mont Moelleux 1971

    Constance 89 er en av de helt store dessertvinene. Jeg har hatt den flere ganger, inklusive opp mot Yquem 86 og Constance var bedre.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Her blir det en Bordeaux som lover veldig mye... Superieur osv.

    Chateau de Seguin 2014

    IMG_20161117_192650.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Superieur i denne klassifikasjonen betyr bare at en har 1/2 % (om jeg husker rett) mer alkohol enn de som ikke får ha superieur på etiketten. :)
     
    D

    Danke

    Gjest
    Superieur i denne klassifikasjonen betyr bare at en har 1/2 % (om jeg husker rett) mer alkohol enn de som ikke får ha superieur på etiketten. :)
    Den var god iallefall, og ikke så dyr.

    Det var herlig å smake en cabernet sauvignon igjen.

    Jeg så jo mye Grand og Superieur på etiketten, og da måtte jeg smake...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tbilvino Qvevris Saperavi 2014

    Prøvde noe helt nytt i dag, en vin fra Georgia. Rett og slett en deilig vin, helt i min smak. Lykke.

    Den er meget tørr og med aktiv garvesyre, men samtidig bløt, flyktig og innsmigrende.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Ikke i glasset, men i kjelleren: 1985 Chateau Margaux.
    Jeg ser at denne er tilgjengelig i dagens sllipp fra Vinmonopolet til den nette sum av 5065 kr.
    Jeg har dessverre bare en :(
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke 86eren enda dyrere? Den har jeg drukket 3 flasker av :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    La Lagune 1970 var bra i kveld. Legger, fullmoden men med mye frukt. Hvit Chave Hermitage 94 også.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn