Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Jeg vurderer å kjøpe inn en god del vin for lagring i en vanlig gammeldags kjeller, noe fuktig og ca 6-9 gr. C vinter og 14-17 gr. om sommeren. Er dette akseptabelt eller bør jeg lese meg opp??
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vurderer å kjøpe inn en god del vin for lagring i en vanlig gammeldags kjeller, noe fuktig og ca 6-9 gr. C vinter og 14-17 gr. om sommeren. Er dette akseptabelt eller bør jeg lese meg opp??
    Det er akseptabelt.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Tusen takk, da går jeg i gang med ny plan, kjeller-vin for pensjonist tilværelseren, 4-5 år til. Mest rød og noe hvit og noe Port tror jeg, hverdagslig konsum kjøpes alikevel. Skal passe på kjelleren. Låses.Jeg tror den kan egne seg.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Kummerlige forhold i heimen, jeg er forvist til hybel mens extreme makeover is going on.
    Men vin må man ha, selv om det ene vinglasset jeg ikke pakket ned gikk fløyten. Da får high ball gjøre nytten.

    P4290001.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg gleder meg til denne Rioja vinen. Jeg synes den er god og prisvärd.. Reserva...




    Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Har funnet frem en film anbefalt av Auditor, så får jeg se om mine antakelser blir gjort til skamme. Passer i alle fall å runde av en aktiv helg som flyttsame med litt bløtt i glasset. Får nok glass-nazisten på nakken, naturligvis. Selv om dette er ett av G&T-glassene mine, så er det jaffal krystall. Litt stil må man ha om halve ræva henger utenfor.

    P5070002.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Har funnet frem en film anbefalt av Auditor, så får jeg se om mine antakelser blir gjort til skamme. Passer i alle fall å runde av en aktiv helg som flyttsame med litt bløtt i glasset. Får nok glass-nazisten på nakken, naturligvis. Selv om dette er ett av G&T-glassene mine, så er det jaffal krystall. Litt stil må man ha om halve ræva henger utenfor.

    Vis vedlegget 439694
    Glassnazisten liker glasset. Vinen er en favoritt.. særlig på taxfree..

    Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tusen takk, da går jeg i gang med ny plan, kjeller-vin for pensjonist tilværelseren, 4-5 år til. Mest rød og noe hvit og noe Port tror jeg, hverdagslig konsum kjøpes alikevel. Skal passe på kjelleren. Låses.Jeg tror den kan egne seg.
    Jeg har kommet til det samme.
    Men kjelleren skal ikke låses, den blir åpen for innfall og rekende fant.
    Har begynt med litt tilfeldige innkjøp av anbefalinger på Polet, der planen er å kjøpe litt hver uke. Hovedsaklig rødvin.
    Jeg har mine personlige interesser og kontakter som grunnlag for valg, har ingen planer om så samle på alt mulig.
    Piemonte er et eksempel, kjente typer og områder, supplert av noe mer klassisk fransk, gjerne Bordeaux. Jeg begynte med en St Emilion og et par Chateau Neuf de Pape, de er ikke avskrekkende i pris. Ellers er kunnskapen på begynnernivå.
    Jeg ønsker meg viner som vokser i løpet av 5-10 år.
    Tips til innkjøp mottas med åpen gane og lommebok.

    En grei beskrivelse der, men innkjøpstipsene er over 10 år gamle.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Jo, men produsentene og vintypene er jo like relevante nå, det er bare årgangene som har endret seg. Vi drakk en Domaine de Chevalier 1999 for 2 dager siden, og den har holdt seg godt :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jo, men produsentene og vintypene er jo like relevante nå, det er bare årgangene som har endret seg. Vi drakk en Domaine de Chevalier 1999 for 2 dager siden, og den har holdt seg godt :)
    Tenker den smakte ja. Denslags kommer lett opp i 4sifret pris, så jeg får sikte litt lavere.
    Et par flasker Ch Coufran 2009, fra Haute-Medoc, fikk plass i ryggsekken siste etappen hjem idag. Smøg meg rett i kjelleren, tar av sykkelklær og sko, fine flasker finner umerkelig sin plass i de mørke hyllene innerst.
    Det virker som en god strategi, jeg er fornøyd med meg selv.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjøpte inn masse Bordeaux tilbake på tidlig 90-tall da det ikke var så fryktelig priset. Jeg har enda 3 Leoville-Barton 1988 i kjelleren. De tåler lett 5 år til.

    Forøvrig er strategien med å smyge seg rett inn i kjelleren for å laste av vinene der en kjent strategi. Jeg har brukt den med godt resultat lenge :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Med erato på besøk blir det jo fort luket litt i kjelleren. Så langt denne helgen:

    Acham-Magin Jesuitengarten GG 2015
    Comte de Vogue Chambolle Musigny Premier Cru 1995
    Domaine de Chevalier 1999
    Léoville-Barton 1988
    Zind-Humbrecht Brand Riesling Vendange Tardive 1989
    Chateau Suidiraut Sauternes 1989
    Charles Heidsieck Champagne
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er velsignet med kollegaer fra bl.a. Italia.
    En fra Piemonte, hennes far har gård der. De sier kjøp 2010. (han og onklene lager den beste grappa jeg har smakt)
    En annen, ekskollega fra en slekt vinprodusenter i Toscana, han går fremdeles etter mange år i Norge lykkelig til Vinmonopolet hver uke for å kjøpe sine favoritter, skryter til sine slektninger over hvor gode prisene og kvalitetskontrollen hos Vinmonopolet er.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Etter min Meinklang-anbefaling tidligere, må jeg nå melde et lite varsku. Kjøpte en flaske forleden, Burgenland rød, og den var "off", så den opplevelsen håper jeg ingen andre har hatt.

    Som plaster på såret: Navardia 2014 fra Rioja. Vi må prøve den et par ganger til, men mottakelsen var unisont positiv her.

    648993.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tips, Hardingfele.
    Rioja er populært her, det går rett til forbruk.

    Ellers har jeg for første gang lagt inn bestilling på nettet hos vinmonopolet.no
    Ingen betaling for frakt, hentes på "hjemmepolet".
    Det handler, som nevnt, om Piemonte 2010.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Vinmonopolet fungerer fantastisk. Kjempestort utvalg, fine priser (på kvalitetsvin). Tilgjengelig uansett hvor du bor.
    Det eneste problemet er at man må passe på årgangene når man henter viner man har bestilt. Det er ikke alltid at de leverer den årgangen du bestiller. Hvis 2010 er kommet inn og de ikke har solgt tomt av 2009, kan det godt være at det er 2009 du får, så sjekk det ved henting.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Årets rose fra Ioppa er svært bra (2016), og til prisen vil jeg si at du ikke får tak i bedre rose i Norge i alle fall. Den har tidligere vært vel på den syrefriske siden, men nå er balansen helt utmerket.

    Kjøpe en kasse eller to og ha utover sommeren på fine dager.

    Den er ukomplisert, fløyelsmyk og leskende.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vi kjøpte en fin libaneser idag, en Ch Musar. Etter anbefaling. Jeg har gode minner fra libanesiske restauranter i London, og vinene deres, men det begynner å bi lenge siden. Godt å se at det finnes vinkultur i landet fremdeles.
    Jeg er ikke sikker om den skal til lagring eller prøvesmaking. Har noe italiensk fra Toscana som bør drikkes snart.

    Og vi prøver nabodistrikter til de kjente i Piemonte, idag Gattinara, istedetfor standardnavn som Barolo og Barbaresco.
    Vinmonopolets butikk i Sandnes sentrum har ansatte som er veldig gode på vin, der er det moro å spørre om råd.
    Entusiasme og fagkunnskap, kan bli stående og prate lenge.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Musar lagrer veldig godt - se innlegg nr. #1591.Den du har kjøpt holder helt sikkert i 20 år...
    Fint å høre. Denne er fra 2009. Men det spørs om den holder så lenge her, kjøpte bare en flaske av denne.
    Når man skal begynne å lagre må man jo smake på tingene, for å finne ut hva man liker og har lyst å samle på.
    Jeg må prioritere, gå tilbake og kjøpe mer hvis det er så godt som det sies.
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Har vært på Argentinsk restaurant i dag. Har da selvfølgelig drukket landets rødvin. Hvis du liker litt kraftige rødviner som ikke er syrlige bør du utforske Argentinsk vin. De har en del på polet, men ikke velg de aller billigste. Fra 150/160 kr. begynner det og bli riktig godt. Går du enda en femtilapp opp får du mye godsmak for pengene. Velg Malbekdruen når du leter etter argentinsk vin. Etter å ha prøvesmakt vin i Argentina kan jeg bare bekrefte at de virkelig gode er fullt på med europeiske viner.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Fem uker i et kott, fem uker igjen. Herre, gi meg styrke.
    Alle sier at Jeppe drikker, men ingen spør hvorfor... Jeg bare advarer alle mot impulsive eller planlagte oppusninger. Det tar dobbelt så lang tid som du tror, og det blir dobbelt så dyrt som du regnet med.

    Côtes du rhone var faktisk mitt innsteg i rødvinens verden.
    På hjørnet Neumanns gate og Vestre Torvgate lå det for snart 30 år siden en italiensk restaurant, Da Vinci kan den kanskje ha hett. Der drakk eg for første gang en rødvin som ga mening. Det var ikke denne, men den kan minne. Selv om den var fransk, passet den ypperlig til tagliatellen med bacon, grønne erter og fløte som jeg hadde. Kjæresten hadde det samme; vi var på samme vinøse nivå, tidligere hadde det stort sett gått i mosel, riesling og bobler - men dette ble starten på en kjærlighet som har vart lengre enn den til han. Hvis en skal ha stabile relasjoner så skal man satse på rus, og ikke på mennesker. Det har mange oppdaget før meg.

    P5270043.jpg
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har en Faustino 1 Gran Reserva 1983 liggende, som av uklar årsak aldri har blitt åpnet.
    Er selv egentlig mer på whisky enn vin. Men hva kan jeg forvente av smaksopplevelser når denne sprettes?
    Fyldig og avrundet kirsebær og eik, eller vil den passe best som eddik i sausen?
    Satser på å ha ei flaske med sikker backup i tillegg når påskelammet skal nytes.
    Dette er vel en flaske fra den tiden da Faustino hadde et godt rykte - og lagde vin kun fra egenproduserte druer.

    Den kan fortsatt være meget bra etter 34 år, men det er en (ganske stor) fare for at den har gått over "best før"
    datoen (særlig om den ikke er optimalt lagret), så det å ha et alternativ liggende ferdig temperert virker som en
    god ide. Et utmerket alternativ kan være en av disse (jeg foretrekker den første) :
    https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Spania/Viña-Arana-Reserva-2009/p/346301
    https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Spania/Viña-Ardanza-Reserva-2007/p/353401

    Det er viktig at Faustinoen IKKE dekanteres og IKKE gies lang tid til å "lufte seg", da dette sannsynligvis vil fjerne
    enhvær rest av frukt, så du blir sittende igjen med bare eikesmaken. Så sett flasken stående for temperering og
    åpne den kun kort tid før servering. Slutt å servere når du ser bunnfall eller annet grums i glasset...

    Håper det smaker :)

    mvh
    Gunnar Brekke
    Nå, Mindnight - prøvde du "gammelfaustinoen"? Var den fortsatt drikkanes?

    mvh
    Gunnar Brekke
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hvilket glass har vi vinen i?

    Siden dere henger her, og åpenbart er interesserte.

    Hvilket glass har dere vinen i?

    Jeg har etterlevd VidarP etter beste evne. Glemmer aldri at han mente at den som ikke knuser glass enten drikker for lite eller for sjelden.

    Jeg må innrømme at de langt fleste har gått i oppvasken, men likevel.... Jeg er i ferd med å gå tom. Eller, jeg har igjen færre enn jeg liker.

    Hva anbefales egentlig?

    Jeg har glass som heter Duka alltid, betalte vel en femtilapp for stykket hos Glasmagasinet en gang i tiden, og liker dem meget godt, men nå er de ikke å få tak i lenger.

    Så. Det er tid for å kjøpe seg opp igjen, et passende antall av de mest nødtørftige variantene.

    Jeg har tittet litt på Rosendal, f.eks. disse:

    https://www.tilbords.no/rosendahl-grand-cru-bordeaux-vinglass-2-stk-45-cl

    Og disse:

    https://www.tilbords.no/rosendahl-grand-cru-bordeaux-vinglass-2-stk-32-cl

    Jeg har høye halvliters ølglass med kort stett derfra, og liker dem godt.

    Jeg har også kikket litt på disse fra Spiegelau:

    https://bakerenogkokken.no/borddekk...insglass-48-cl-4pack/?group=prod_brd-s1/10845

    Og disse:

    https://bakerenogkokken.no/borddekk...insglass-42-cl-4pack/?group=prod_brd-s1/10845

    Jeg har små/korte stettglass/tulipaner for øl herfra, og liker dem godt.

    Jeg liker ikke glass som er 'designet'/og formgitt for å se pene ut. De skal drikkes av, og sånn er det med den saken.

    Jeg vil ikke betale en formue. Riedel er for dyrt, også Vinumserien.

    Jeg har ikke verken plass eller økonomi til å ta det helt ut med flere typer enn ett for rødt og ett for hvitt.

    Jeg vil svært gjerne ha glass som jeg kan stole på at jeg får tak i i mange år fremover.

    Jeg tar gjerne imot tips og råd, om de jeg linker til eller andre. Gjerne tips om leverandører, linker og denslags også.

    Før jeg må drikke rett av flaska........................ :D
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Spiegelau Vino Grande er jeg veldig fornøyd med. Rimelige, pene og gode å drikke av. Litt vanskelig å få ta i, da det var importørskifte for ikke så lenge siden.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Jeg ville også gå for Spiegelau. Jeg har noen - generiske rødvin og hvitvinsglass + burgundglass. De er en slags "Riedel light". Elegante og effektive.
    Spiegelau er vel forøvrig også eid av Riedel?
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Får vel bare håpe at det resulterer i stordriftsfordeler, felles og bred distribusjon, og de tre naturlige og distinkte prisnivåene. Fylle skapet med glass som ikke er å få tak i om to år var jo en av tingene jeg ville unngå..
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Det pleide ikke være vanskelig å få tak i disse glassene, og til en pris av ca 110,- glasset var det til å leve med at det gikk med ett og annet glass i festlig lag. Nå ser det ut som om de må bestilles på nett, jaffal her i Stavangerabad.

    Ellers er det gjerne mye der ute, men jeg har som du, lyst på glass som ikke maser for mye om oppmerksomhet samtidig som de er fine å se til og kan passe til ulike borddekninger.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg synes også Spieglau er veldig gode for prisen... Ellers synes jeg Hadeland Salina er gode til vin...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn