Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • D

    Danke

    Gjest
    Er det noen som har smakt Duette Cabernet Sauvignon fra Chile? Tror det var 2012..

    Har fått den anbefalt fra en blogg..
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I morgen setter 34 stk i vinklubben kursen til Voss (Park hotell) for en meny med fjellørret, lam, ostebrett og skogsbærkrumler, med følgende vinfølge:

    Champagne, De Sousa Cuvée de Caudalie
    Pierre-Yves Colin-Morey Puligny Montrachet 1er Cru «Les Champs Gain» 2004.
    Flaccianello 2001
    Ch. Kirwan 1996
    Domaine Huet Vouvray Moelleux Le Mont 1er Trie 1996.
    Prüm Graacher Himmelreich Spätlese 2004.
    Krohn Colheita 1960

    Kjenner jeg folkene rett blir det nok brakt opp noen overraskelser fra kjellerdypet i løpet av kvelden....
     
    6

    65finger

    Gjest
    Lurer på om det er nok punch i denne til å servere til gås? 2013
     

    Vedlegg

    Sist redigert av en moderator:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.711
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Trondheim
    Junior er 30 i dag. Så da ble det en Dom Perignon 1988 som aperitif og Barca-Velha 1991 til maten.
    Ingen av dem gjorde seg bort, for å si det sånn.



     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.711
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Trondheim
    Og i går kveld og i dag en 2012 Bründlmayer Heiligenstein.


    Jeg var litt skuffet da jeg åpnet den i går - den virket litt slapp og lite konsentrert i munnen, men etter et døgn med lufting (i kjøleskap - litt for kaldt, men jeg har erfaring med at disse Kamptal/Wachau-vinene tåler litt lave temperaturer) er den plutselig der den skal være. Konsentrert duft, nydelig på smak og godt integrert syre. Husk å lufte denne vinen, og ikke server den for varm!
    Jeg har heldigvis både 2011, 2012 og 2013 av denne i kjelleren.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Referat Svein Arne:

    Champagne, De Sousa Cuvée de Caudalie NV
    NV, with a healthy dose of 2008 as base. Sightly salty, pretty complex with characteristic yeasty undertones. Good, but not great.

    Pierre-Yves Colin-Morey Puligny Montrachet 1er Cru Les Champs Gain 2004. Superb ,rich but still minerally with nutty undertones, honey and great length.


    Flaccianello 2001. In a very fine place, great acids, balsamic and earthy notes on the nose and red fruits and fine length.


    Ch. Kirwan 1996. Yopung, broadshouldered Bordeaux but with fine structure and excellent,floral notes, black fruits. Will easily go another 10 years before peak,


    Domaine Huet Vouvray Moelleux Le Mont 1er Trie 1996. Almonds, oranges and mushrooms, ideally mature and with the acids perfectly matching the remaining sugars.


    Prüm Graacher Himmelreich Spätlese 2004. Fresh and clear as water, apples and slatey sugar, perfect with cheese and seemingly able to go on forever.


    Krohn Colheita 1960. One of the beste ports I’ve had, perfectly mature with red fruits, raisins and perfectly balanced sweet fruits. Very long.


    Then the guys started hitting the wine cellar......I order up a Launois Special Club Brut Blanc de Blancs 2006 Champagne, precise, ultraclear and fresh, very fine, when one of my friends miraculously press a glass of Selosse Substance into my hand and order me to drink. Rich, nutty and spicy, the exact opposite of the Launois, but also wonderful. A Leflaive Puligny-Montrachet PCLes Combettes 2002 in magnum pass me by, but what the heck, it cannot possibly be finer than the 2001 of the same wine from regular size that I manage to grab, apples, spices, minerals and incredibly long.

    Then I order a Liger Belair Vosne –Romanee La Colombiere 2004, difficult vintage, but this producers' prowess trumphs the vintage, fine spices, fruitpits in an elegant and light ballet of flavors. A friend counters with a Borgneuf 1998 Pomerol, amazingly young for an 18 year old Merlot based wine, plums,black fruits and great structure. I see some Elio Grasso 1999 Barolos on the next table, but a Clerico 2001 Barolo appears, to modern for me frankly, and I never manage to grab a tast of the Grasso Fast and furious seems to be the order of the day, or night perhaps.....

    Time to go to bed – there are still bottles doing the rounds and still time to closing, but never mind. At the breakfast table I’m informed that I missed a Guigal La Turque 2000 Cote-Rotie, but what the heck. I’m told that we will have to repeat this next winter.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan bekrefte at det blir vin i kveld, har en Vincent Paris Cornas Granite 60 2007 og en Pegau Cuvee Tradition Chateauneuf 2005 stående på luft i karaffel til elggryta og venter på at gjestene skal ankomme. Har ellers diverse stående klar, men hva som blir åpnet avhenger litt av hva gjestene har med seg. Fevre Chablis Grancd Cru Les Preuses 2005 til skreien er ganske sannsynlig, og jeg har en Vin Doux Naturel 1969 fra Rivesaltes klar til bærpaien. Ostevinene er jeg litt i tenkeboksen på, noen halvtørre Huetviner er mulige kandidater..... Halve moroa er planlegging, men gjestene ankommer nok med mye rart i bagasjen.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Dere er glade i mye god vin her :)

    For å foreslå noe som skiller seg litt mer ut fra mainstream:

    Cornelissen er naturvin fra Etna med naturlig innhold av svovel. Både rød og oransjevinen er fantastisk for de som liker naturvin (ikke tilsatt noe som helst - heller ikke sukker - og hvitvinen er oransje fordi man ikke har skrellet bort skallet fra druene)

    https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Italia/Cornelissen-Munjebel-Bianco-2015/p/9382901

    Ellers kan jeg anbefale alle å undersøke mer vin fra Burgund og Jura som har mange spennende smaker og kompleksitet ift de "tradisjonelle" :)
     
    D

    Danke

    Gjest
    Bare lurer på hva folk synes om en Champagne som er billigere i Norge enn i Sverige...

    Produsenten Drappier... Jeg elsker brødsmaken og autolyse gjærsmaken og fruktig og syrligheten denne produsenten har.

    Men den er vel ikke rangert bland de aller beste, dvs Perignon, Enka etc.....


    Her har jeg smakt Manifesto fra Sicilia, det er en billigvin fra italia som jeg synes er god, Økologisk og ujålete, passer med rimelig og god italiensk tapas, med brytebød og virgin olivenolje, babytomater og Basilikum, diverse italiensk spekemat, som italiensk spesialsalami, Spinata Calabra, diverse sorter og .... og pasta som hovedrett med tomatsaus.. Basilikum, pastakryddermix og runder med virgin olivenolje.

    Barbera fra Piemonte er også rimelig gode alternativer til sånn god hjemmelaget ujålete mat. Dolmio er ut, må tomater på boks, tomater og egen krydderblanding til ...
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hva sies om en flaske 2007 Hunter Valley Semillon? Langt fra verst, den..
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.372
    Antall liker
    83.787
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Loff til middag, da mangler bare Nugatti til frokost og Nutella til lunch... Bon appètit
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Bakt på økologisk mel. Karius and Baktus gone vegan.

    Hadde brødet til min egen vri på lasagna; i stedet for plater (lasagna, ikke LP), bruker jeg penne, og jeg legger heller ikke sausen lagvis, men blander tomat/kjøtt-saus med pennene, så heller jeg bechamelen på toppen. Oppå der litt parmesan, og inn i gratineringen noen få minutter. Yammy.
    Blir jo mer som en grateng og i alle fall ikke så tørr som lasagna lett blir. Har blitt en moderne klassiker her i heimen.
    Og da er det godt med hjemmelaget brød til; litt kjipe disse halvsteikte baguettene jeg lett griper til i hverdagens travelhet.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Burde kanskje postet i Middagstråden, om ikke annet så for å unngå å fjerne en hver tvil om langt fremskreden alkoholisme.
    Men så har jeg liksom hjemstavn i denne tråden da, og middagsretter er ikke det jeg pleier poste. Okkesom er er chili con carne ala Svein Arne og noggo attåt. Blir fint følge denne.

    P3160034.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Smakte en Nero D avola cicillianer til 18 kroner idag, hadde ikke store forventinger. En Tysk supermarked vin fra 2015, men slettes ikke verst... Gjorde seg til hjemmelaget pizza med winenerpølser..

    Er det noen som har noen anbefalinger til påskens lammelår? En Barolo eller Amarone kanskje? Eller noe fra Spania?
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel verdt å lese den originale og meget lange Rudytråden på wineberserkers.com, jeg har fulgt den siden starten. Det er også mye annet stoff om auksjonssvindel der, både Don Cornwell og Maureen Nelson er hyppige bidragsytere. Og likheter til diverse hifitweaks som appellerer til vår forfengelighet på samme måter som Rudy appellerte til vinspesialistenes forfengelighet og overdrevne tro på egne evner (en meget menneskelig egenskap), er selvsagt ikke tilfeldig i det hele tatt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn