Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.242
    Antall liker
    3.462
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Vi drakk en Hexamer Meddersheimer Rheingrafenberg Riesling Spätlese 1990 etter middagen. Petrolium i duften, sammen med ananas og fersken. God på smak, ganske frisk, men kanskje litt tynn? Uansett, den gikk ned uten motstand. Hadde vel kun en flaske av denne.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Det går ubønnhørlig mot påske, og da må jo vinen drikkes inn. Kan ikke plutselig stå der og ikke ha smakt verken vått eller tørt.
    Denne er absolutt drikkbar, men hva går den til? En ironisk Ripasso fra skarve 2014. Jaffal ikke til lam som jo står på menyen på selveste Påskeaften. Kanskje til noe fugl - men det skal vi ikke ha denne påsken...

    P4110001.jpg
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Det går ubønnhørlig mot påske, og da må jo vinen drikkes inn. Kan ikke plutselig stå der og ikke ha smakt verken vått eller tørt.
    Denne er absolutt drikkbar, men hva går den til? En ironisk Ripasso fra skarve 2014. Jaffal ikke til lam som jo står på menyen på selveste Påskeaften. Kanskje til noe fugl - men det skal vi ikke ha denne påsken...

    Vis vedlegget 435531
    Den der er absolutt ikke dum. Passer helt greit til fugl. Sitter en kråke i bøken utenfor heimen og knatrer i vill begeistring :)
     
    6

    65finger

    Gjest
    Det går ubønnhørlig mot påske, og da må jo vinen drikkes inn. Kan ikke plutselig stå der og ikke ha smakt verken vått eller tørt.
    Denne er absolutt drikkbar, men hva går den til? En ironisk Ripasso fra skarve 2014. Jaffal ikke til lam som jo står på menyen på selveste Påskeaften. Kanskje til noe fugl - men det skal vi ikke ha denne påsken...

    Vis vedlegget 435531
    litt mye sødme til lam. Litt mye sødme til alt i min gane
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det har vært krig med korken, ser jeg. Men det gikk vel bra, siden den glir ned med velbehag. Tomasi har jeg kun brukt som drikkevin, og har egentlig alltid pleid å ha i alle fall ei flaske stående. Men når jeg tenker meg om så drakk jeg den siste forleden, det er faktisk veldig skrint i vinskapet nå, men heldigvis finnes det et pol innen grei gangavstand. Det er nok vin i huset til påsken er over i alle fall. :)
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Det er ungdommen som herjer med korkene, baluba, de som skal arve landet.
    Trist syn og godt jeg skal forlate denne verden, for dette går ad undas. Ikke rart det blir krig i verden...
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Tenkte denne kunne passe til påskelammet. Fikk den i gave siden jeg hadde vært snill gutt.
    Smakte fabelaktig; vedlig god balanse mellom fylde, friskhet og sødme.


    P4150007.jpg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.863
    Antall liker
    4.293
    Jeg har hatt noen av mine beste vinopplevelser med Amarone. Det er en smaksbombe, og jeg liker det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Knakk en flaske til påskelammet på hytta. Var overraskende god siden jeg hadde rasket med noe fra kjelleren uten å tenke veldig over det ( kjeller som i kjeller, ikke vinkjeller). Sjekket polet for hva vi hadde drukket da jeg ville ha flere av den. De skulle ha 870 pr flaske...

    Chateau Canon 2008, grand cru fra St emilion.

    Ikke alt er placebo her i verden.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Riesling Smaragd Høllerin 2006 fra Prager samt Chablis Grand Cru Les Clos 2007 fra Long-Depaquut til spicy laks sammen med ungene i går.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg er veldig glad i rødvin, men driker lite av det da jeg bruker mesteparten av polpengene mine på belgisk drikke, eller annen øl, er mye godt øl man kan også bruke både til og i mat - men det fristet med rødvin idag - syns den smakte veldig godt.

    IMG_2150.jpg IMG_2150.jpg
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    I dag var det Chili con Svein Arne, og da foreslår Polet denne. Hvitvin til sterk mat??? WUT??!
    Javel, paternalisert og infantilisert som jeg er, gjorde jeg som jeg fikk beskjed om.
    Men det var faktisk ingen dårlig kombo; vinen har nok syre til å stå i mot krydderiet i maten.

    P4160006.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kluet er vel primært litt sødme? Sørafrikansk Chenin inneholder ofte et markant sødmeinnslag - hvitvin til spicy (feks asiatisk) mat anses forøvrig som en klassisk kombo, skjønt da må ikke hvitvinene være alt for tørre.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Er blitt tilhenger av "naturvin"/"nakenvin", produsert uten bruk av kunstgjødsel eller sprøytemidler.

    Anbefaler en tur i vinkjelleren til Bar Brutus for dem som ønsker et inntrykk av det store utvalget av slike viner.
    BRUTUS

    Og anbefaler ikke at man googler herbicides insecticides bordeaux for dem som ønsker å fortsette å drikke viner derfra.

    Men det finnes unntak. Château Fougas skjønte allerede i 2003 at dette var på vei til helvete og konverterte til økologisk produksjon, senere biodynamisk. En god vin til en grei pris. Finnes på polet. Det samme for Fructales som er en blend fra Andalucia.

    Mendez Moya går løpet helt ut. Ikke filtrert eller stabilisert og uten sulfitter. Bør dekanteres fordi det vil være bunnfall i flasken, selv om dette legger seg pent i bunnen av glasset.

    IMG_3409.jpg
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Kluet er vel primært litt sødme? Sørafrikansk Chenin inneholder ofte et markant sødmeinnslag - hvitvin til spicy (feks asiatisk) mat anses forøvrig som en klassisk kombo, skjønt da må ikke hvitvinene være alt for tørre.
    Sødme er det ikke spesielt mye av i denne vinen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sødme behøver ikke være sukker men brukes i hvert fall i min vinterminologi (kanskje litt upresist) om rik, moden frukt. På samme måte som en sørlig burgunder (feks fra Macon) allti fremstår som mye mer sødmefylt enn en Chablis, selv om de er fra samme årgang, samme drue, og bare 25-30 mil fra hverandre i voksested. Det har vissnok med (sier de som er biokjemikere) med fenolisk modning av sukker og syrer (og for ordens skyld; sukkeret har blitt til alkohol så vinen er teknisk sett tørr).
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Her ble det denne i dag:



    2013 årgang. Vinen er knusk tørr, men man kjenner denne sødmen som erato snakker om. Denne er nok for tørr for å passe til asiatisk mat, men den har masse syrer som kan "skjære gjennom" er fet saus.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.549
    Antall liker
    7.057
    Her ble det denne i dag:



    2013 årgang. Vinen er knusk tørr, men man kjenner denne sødmen som erato snakker om. Denne er nok for tørr for å passe til asiatisk mat, men den har masse syrer som kan "skjære gjennom" er fet saus.
    God beskrivelse, otare, av en vin jeg liker godt selv. Østerrikerne, og i enda større grad slovenerne, er i mine øyne underkjente produsenter av kvalitetsvin blant nordmenn flest. Muligens også fordi de stille og rolig gjør kål på det meste av deres godsaker selv?

    Forøvrig, og til tross for at det er akademisk uenighet om den etymologiske betydningen av det opprinnelige navnet for Wien, som romerne tok over og brukte, så vil enhver med litt forståelse for latin og keltisk ha vansker med ikke å gjøre seg assosiasjoner relevant til denne tråd da dette navnet var Vindobona.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Bründlmayer er en fantastisk produsent. Denne kjøpte jeg selv hos Bründlmayer i fjor. De hadde ikke mer igjen av Alte Reben, men den kjøpte erato til meg for 2 år siden.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Og vi skal jo dit i august... :) :) :)

    PS: Vinen ble enda bedre etter å ha stått et døgn åpnet (men med korken på) i kjøleskapet.
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Kluet er vel primært litt sødme? Sørafrikansk Chenin inneholder ofte et markant sødmeinnslag - hvitvin til spicy (feks asiatisk) mat anses forøvrig som en klassisk kombo, skjønt da må ikke hvitvinene være alt for tørre.
    Sødme er det ikke spesielt mye av i denne vinen.
    Rart du ikke har prøvd hvitt til sterkt før, jeg som har kone fra Asia har blitt vandt til å velge hvite viner.. Her jeg bor i Sverige får du ganske gode Rieslinger med god kvalitet, noe jeg synes Sverige er bedre på er hvitt, og det er et godt tips til heavy krydret mat.

    Ellers er lyse øl også å foretrekke til sterk mat, da synes jeg wit og blonde funker bra, men Riesling er mer spennende....
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Drikker lite hvitvin, og har ikke kommet på den kombinasjonen. Har stort sett gått i øl til sterk mat.
    Men nå vet jeg det går an å drikke hvitvin til.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Drikker lite hvitvin, og har ikke kommet på den kombinasjonen. Har stort sett gått i øl til sterk mat.
    Men nå vet jeg det går an å drikke hvitvin til.
    Jeg liker best rødvin jeg også, men følger tips til mat fra Systembolaget der jeg bor...

    Lyst øl er ukomplisert og passer bra det også..

    Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Husker ikke hvem som anbefalte denne, men fornemmer at det var Gjestemedlem. Kan være jeg husker feil. Blir i alle fall spennende å prøve til ferdig pizza. Blir uten kjøkken et par måneder, og da er det jammen godt jeg har nok å drikke på.

    P4210052.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Er det Graupert Zweigelt? Det er en meget god vin til pizza! Vi er solide Meinklang-fans i huset og har prøvd det meste av utvalget. Zweigelt 2014 var påskefavoritt.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Kommer ikke utenom Meinklang nå. Så mange ganger den er kommentert...

    Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn