Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1


    Tross alt trolig kveldens beste vin; fabelaktig balanse og kompleksitet, masse morellfrukt, snev av hvit sjokolade, vidunderlig syre/sødme balanse i finish, i det hele tatt; balansen gjør dette til den beste Madeira jeg har smakt (jeg har smakt den ved to anledninger og begge flasker har vært strålende, men denne nok den beste), dog ikke den eldste. Den æren går til denne:


    Borges Terrantez 1790, og denne (smakt sist vinter):


    Barbeito Terrantez 1795,
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.323
    Sted
    Trondheim
    I kveld:



    1990-årgang. Sprell levende. Klassisk Bordeaux. Helt klart en god årgang. Nå skulle jeg vel komme med en panegyrisk beskrivelse av opplevelsen, men jeg er ikke flink til å beskrive slikt, så la oss bare si at den er strålende.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke drukket mange 1990ere, men minnes en Leoville-las.Cases 1990 som var storslagen for en 5 års tid siden.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Denne var gøy. Chilener med litt stil. Kokkeblanding ... som en god moderne Rioja men med anderledes syre og litt mineralskhet bak eiken.

    2865601-1.jpg

    Vinmonopolet ?>??>?R?dvin?>?150 - 200?>?Chile ?>?Morand? Vigno 2012

    Dette var noe gøy og nytt.

    En alt-på-en-gang-vin på en måte.

    Friskhet og fruktighet, lett snerpete taniner, balansert fatpreg...

    Smaken er konstruert .. uten at det behøver å være noe negativt. (Derav min beskrivelse som kokkevin)

    Drikker man denne til en fløtesvømmmende viltgryte eller en blodig biff med fettsaus så kan man ikke bomme totalt.

    Hakker seg sikkert fast i en asparges også.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp hjemme fra en slitsom kveld med den "vanlige" gjengen, Latour 78, Lafitte 78, Fabien Coche-Bouillot Batard-Montrachet 2005, Clos Rougeard 2005, diverse gammel Fritz Haag Auslese, Clos de Goisses 1990 (champagne), en flight med Nebboilo 1996 (Andrea Oberto Barolo, Produttori Barbaresco Ovello og Montestefano) og mye annet, let me sleep....................
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Artig beskrivelse fra slippet.

    Dyp klar rød. Kjøttfull og dyp med mørkere toner, hengt kjøtt, trevirke, gammel kommode, ganske så kompleks.

    :)

    97
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    hehe! Trodde den var ødelagt, men det var den absolutt ikke. Har ligget i vinkjelleren deretter i vinskapet siden 90 tallet. Fløte, med "sting". Seletøy og sjokolade. Litt nøtteaktig! Den var så bra at jeg måtte frem med barologlassene.
    BV.JPG
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    438
    Antall liker
    117
    hehe! Trodde den var ødelagt, men det var den absolutt ikke. Har ligget i vinkjelleren deretter i vinskapet siden 90 tallet. Fløte, med "sting". Seletøy og sjokolade. Litt nøtteaktig! Den var så bra at jeg måtte frem med barologlassene.
    Vis vedlegget 359221
    Oj! Har en -85 jeg "tror" er ødelagt! Da er det jo kanskje håp for den også! :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.323
    Sted
    Trondheim
    Jeg åpnet en 2009 Prager Achleiten Smaragd i går. Den var så massiv og konsentrert at den nesten var ubehagelig. Etter 24 t er det en helt annen vin. Klassisk Riesling. Fremdeles ganske massiv, men mye av det tropiske var borte. Så mitt råd: Hvis du åpner en slik - la den stå åpen minst 24 t. før du drikker den. Da er den strålende.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Guigal La Landonne 2007 og Chave Hermitage 2007 på bordet nå. Slanter fra en større Rhonesmaking jeg nettopp har arrangert. ;D
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.864
    Antall liker
    17.406
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ble i går fysen på litt godt, men det var tynt med favoritter i skapet. Fant frem en vin jeg fikk av noen gjester: 2013 Madama (Barbera D´Alba), Gianni Gagliardo. Smakte ok og gjorde nytten. På samme vis som otare: en helt annen vin i dag. Rett go slett god!
    IMG_0627.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nok en kveld med gode venner, Chateau Grillet 2005 (sjelden som hønsetenner, mineralsk, floral og helt fremragende), Hermitage La Chapelle 98, Barca Velha 85, Leoville-Poyferre 86 (silkemyk), Montevertine Riserva 95 (en av de beste Chiantiene jeg har smakt), Barolo Cannubi 2001 Chiara Boschis (toppmoden og kompleks), Stags Leap 99, Sancerre La Grande Cote 96 Francois Cotat, hvit Beaucastel 98, Chidaine sin Montlouis Les Bournais 09 Franc de Pied på upodete vinstokker, en hvit Montelena Chardonnay hvor jeg ikke husker årgangen, en Churchill vintage 77 fra magnum.... og en Domaine Macle Chateau-Chalon 99 som levde opp til sin legendestatus.

    I det hele tatt en hyggelig kveld.

    Edit: og jeg glemte Dom Perignon 96 og Nikolaihof Riesling Vinothekfullung 1999 !
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.558
    Antall liker
    7.080
    Passende matfølge til slike skjeldenheter kunne vel være skilpaddesuppe fra Leatherback, etterfulgt av noen saftige biffer fra svart neshorn?

    Spøk til side, har ikke prøvd eldre ting enn en portvin fra 20-tallet selv. Men selv det var med litt blandede følelser da verten skrøt av at det bare noen få flasker av akkurat den igjen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg er glad i vin, men har aldri anledningene til å smake de legendariske tingene som postes. Hadde sikkert vært perler for svin uansett.

    Jeg våger med likevel til å komme med noe anbefalinger i de rimelige prisklasene basert på subjektivt velbehag.

    Occhipinti SP68 er bedre nå enn hva jeg husker den, nå i 2014 utgaven. Fløyel med taniner. Kjøp den, og drikk den, 15-16 grader ... ikke mer.


    Har også fått sansen for New Zeelandsk Pinot Noir ... selv om jeg ikke har utforsket dette spesielt dypt.

    Peter Yealands Pinot Noir 2014, denne er ukomplisert snop. Florlett og komisk godis.

    Kjøper den igjen og igjen.

    Marlborough har også overrasket meg med hvite. Denne tok meg litt på sengen, og jeg vet ikke om en eneste riesling til denne prisen som overgår den:

    Yealands Estate Land Made Series Riesling, rundt 125 kr.

    ..

    Er forøvrig litt fascinert av Argentinske Malbec-viner.. (sånn i helt den andre enden av smaksskalaen).
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    SP 68 er en favoritt for meg og. Har muligens ikke smakt 2014. Elegant og blant polets beste kjøp.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Til tross for min hang til lagrede viner som ikke lenger kan kjøpes, her er en flott vin fra i går som kan handles til ca 300 kr.

    Drit i de teite poengene, dette bildet var det jeg fant av den årgangen dere bør kjøpe (det har vært et nylig årgangsskifte fra 2012). Mørke bjørnebær og svartplommer, men fast og strukturert til Zinfandel ( 70%) å være, Ridge er flinke til å lage viner med balanse og 2013 var et meget bra år i California. Flott motgift mot kalde vinterkvelder dette, og en nydelig vin.

     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.475
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det ble en Pierre Gerbais på pinot noir til rekene i går. Hadde helst sett noe litt friskere.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt Chardonnay i champagnen pleier å hjelpe ja. Med veldig få unntak synes jeg Blanc de Noir champagner skuffer, de tilbyr ting som liksom ikke er grunnen til at jeg kjøper champagne.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    hehe! Trodde den var ødelagt, men det var den absolutt ikke. Har ligget i vinkjelleren deretter i vinskapet siden 90 tallet. Fløte, med "sting". Seletøy og sjokolade. Litt nøtteaktig! Den var så bra at jeg måtte frem med barologlassene.
    Vis vedlegget 359221
    Oj! Har en -85 jeg "tror" er ødelagt! Da er det jo kanskje håp for den også! :)
    Ødelagt?! Drakk Barca Velha 85 fra en like rufsete flaske (har bilde på mobilen) og vinen var flott. Litt rustikk, men frisk og livlig. Barca Velha har alltid vært en stayer.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    logo-terre-nere.png

    Endelig er denne å få kjøpt igjen. Sikret et par flasker, og har prøvd bestille to til. Ingen flere inne i butikk i Hordaland nå, men det er noen i Oslo. Anbefales.

    548528.jpg

    Det er også mye annet gøy fra samme produsent tilgjengelig nå. Men de har jeg ikke smakt. (Ikke Guardiola i denne årgangen heller ennå, men sist 2-3 år siden ble jeg fra meg av begeistring).

    Noen som har smakt disse:

    Terre Nere Etna Rosso Feudo de Mezzo 2013
    Terre Nere Etna Rosso Calderara Sottana 2013
    Terre Nere Etna Rosso Santo Spirito 2013
    Terre Nere Etna Rosso Prephylloxera 2013



    The winery tells communication | news | events winery > Tenuta delle Terre Nere.
    (ps. andre årganger)
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15

    Endelig er denne å få kjøpt igjen. Sikret et par flasker, og har prøvd bestille to til. Ingen flere inne i butikk i Hordaland nå, men det er noen i Oslo. Anbefales.


    Det er også mye annet gøy fra samme produsent tilgjengelig nå. Men de har jeg ikke smakt. (Ikke Guardiola i denne årgangen heller ennå, men sist 2-3 år siden ble jeg fra meg av begeistring).

    Noen som har smakt disse:

    Terre Nere Etna Rosso Feudo de Mezzo 2013
    Terre Nere Etna Rosso Calderara Sottana 2013
    Terre Nere Etna Rosso Santo Spirito 2013
    Terre Nere Etna Rosso Prephylloxera 2013



    The winery tells communication | news | events winery > Tenuta delle Terre Nere.
    (ps. andre årganger)

    Takk for tips!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    Endelig er denne å få kjøpt igjen. Sikret et par flasker, og har prøvd bestille to til. Ingen flere inne i butikk i Hordaland nå, men det er noen i Oslo. Anbefales.


    Det er også mye annet gøy fra samme produsent tilgjengelig nå. Men de har jeg ikke smakt. (Ikke Guardiola i denne årgangen heller ennå, men sist 2-3 år siden ble jeg fra meg av begeistring).

    Noen som har smakt disse:

    Terre Nere Etna Rosso Feudo de Mezzo 2013
    Terre Nere Etna Rosso Calderara Sottana 2013
    Terre Nere Etna Rosso Santo Spirito 2013
    Terre Nere Etna Rosso Prephylloxera 2013



    The winery tells communication | news | events winery > Tenuta delle Terre Nere.
    (ps. andre årganger)
    For en jævla dyr tråd!

    (2 stk. Prephylloxera og 2 stk. Guardiola)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.323
    Sted
    Trondheim
    Junior på besøk, og da finner man fram denne som har ligget og godgjort seg i kjelleren i ca 20 år:



    Hva kan man forvente, tro? Vinen har vært med på en flytting, og i tillegg har den vært lagret i en ikke ideell kjeller som i perioder har hatt en temperatur på over 20° C. Vel...

    vinen var helt strålende. På farge kunne man tro at det var en burgund - lys rød, men ingen antydning til brunt i kantene. Lukt var klassisk Bordeaux med kaffe og lær. Og i munnen var det fløyel. Flott syre og godt integrerte tanniner, og det var masse frukt igjen. Helt moden, selvfølgelig, og hver munnfull var en nytelse. Rett og slett en fantastisk vin! Bra man er tålmodig!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Blant de ting man sparker seg selv på leggen for er at man ikke på et tidlig tidspunkt kjøpte mer Musar for lagring. Jeg ble servert 1974 for et års tid siden og den var ikke så forskjellig fra det du beskriver. Den var tilgjengelig på polets BU for 900 kr for et par år siden, men det er jo ikke så lenge siden at 90-talls årgangene var for salg til adskillig mer overkommelige priser.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.521
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    yvon mau.jpg

    En slik en til en utrolig god Stangekylling med rotgrønsaker og saus basert på Creme Fräche.

    Billigvin som jeg vant i vinlotteri på jobben, men den skal jeg kjøpe mere av.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Smakte en Pedro Ximeres til Desserten nydelig til sjokolade desserter.. Monteagudo tror jeg den heter.
     

    TM-1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Innlegg
    147
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Pappvin, Ravens Wood. Men dette innlegget er egentlig for å se om jeg blir forfremmet til 2 stjerners løytnant etter 50 innlegg. Spennende!
     

    TM-1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Innlegg
    147
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Pappvin, Ravens Wood. Men dette innlegget er egentlig for å se om jeg blir forfremmet til 2 stjerners løytnant etter 50 innlegg. Spennende!
    YES! Takk , det føles godt å stige i gradene:)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har drukket 3 flasker av denne (i 2013 årgang) i den senere tid:


    De av dere som ikke har prøvd skikkelig vin fra Beaujolais bør prøve dette (Regnie er en av de mer oversette Beaujolais cruene). Gi den en times lufting før drikking. Fruktsteiner, mineraler og et delikat men tydelig hint av jordbær i finish. Syrlig og forfriskende, helt fremragende vin. Går både til kraftige fiskeretter (lite tanniner) og lette kjøttretter (kylling feks), men er så flott og kompleks at det ikke er noen kunst å tømme flaska uten noe matfølge, står som en påla på egne ben. Kan bestilles nå på polet!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn