Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Molitor ja. Var innom bruket sist sommer og plukket med meg noen flasker. Solide viner, men sjeldent blant Mosels aller ypperste.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Trondheim
    Denne er faktisk riktig så god:



    2013 finnes på polet. Aperitif skrev fint om den, og jeg er enig.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.244
    Torget vurderinger
    23

    Her tar vi sorgene på forskudd.... er ikke riktig i glasset enda;

    Hentet opp fra The Vault, til morgensdagens viltutskeielser hos svirebror nlykke.....



    gra.jpg



     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Penfolds prisstrategi de senere årene er helt hinsides. Spent på hva du synes.

     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.244
    Torget vurderinger
    23
    Min samling med Penfolds er kjøpt inn for en del år tilbake og til (relativt sett) OK priser. Tror det meste jeg har betalt noensinne var 1.700,- Blir jo en del pappvin for de penga, men pappvin er ikke spesielt påaktet. litt som å handle fem x Golf når en har lagt av kr. til Jag'en...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Min samling med Penfolds er kjøpt inn for en del år tilbake og til (relativt sett) OK priser. Tror det meste jeg har betalt noensinne var 1.700,- Blir jo en del pappvin for de penga, men pappvin er ikke spesielt påaktet. litt som å handle fem x Golf når en har lagt av kr. til Jag'en...
    Enig i det, men til og med gull kan kjøpes for dyrt... Så det er kanskje ikke 2010 du har, 6 år gammel Grage er vel på tok i yngste laget? Jeg har drukket en 3-4 årganger av Grange men de har vel stort sett vært 12-20 år gamle. 83 årgangen på Park på Voss i 99 til 800 kr kan man kalle en grei restaurantpris.......
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Aldri drukket Musar før, men har vært nysgjerrig og myst på den mange ganger. I dag passet det å snake den så jeg kjøpte meg en flaske. Har luftet den noen timer og koser meg med den nå.

    Smaksinntrykk:

    2008 (Gaston Hochar) - rett fra polhyllen og direkte inn i brødboksen. Det var snadder. Mye friskere enn jeg hadde forventet, men samtidig godt lagret. Fyldig og konsentrert som bare det.

    Ordentlig god.

    Har litt av denne bordeaxlagringssmaken, men med friskheten fra en god Muga på en måte. Liker at den har litt taniner ennå siden den er så fyldig (sikkert mange som liker å vente lit til den er snillere, men jeg liker dette, dette hintet av umoden frukt tiltaler) . Minner meg faktisk om (stoler ikke på smaksminnet) en Muga 1994, drukket da den var på polet (så det er mange år siden ... men det er noe ved denne som fremkaller det minnet).
     
    Sist redigert av en moderator:

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.030
    Antall liker
    539
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Aldri drukket Musar før, men har vært nysgjerrig og myst på den mange ganger. I dag passet det å snake den så jeg kjøpte meg en flaske. Har luftet den noen timer og koser meg med den nå.

    Smaksinntrykk:

    2008 (Gaston Hochar) - rett fra polhyllen og direkte inn i brødboksen. Det var snadder. Mye friskere enn jeg hadde forventet, men samtidig godt lagret. Fyldig og konsentrert som bare det.

    Ordentlig god.

    Har litt av denne bordeaxlagringssmaken, men med friskheten fra en god Muga på en måte. Liker at den har litt taniner ennå siden den er så fyldig (sikkert mange som liker å vente lit til den er snillere, men jeg liker dette, dette hintet av umoden frukt tiltaler) . Minner meg faktisk om (stoler ikke på smaksminnet) en Muga 1994, drukket da den var på polet (så det er mange år siden ... men det er noe ved denne som fremkaller det minnet).

    Chateau Musar har utrolig mye bra, var så heldig å få tak i et hyggelig parti 1974 før de ble utsolgt. Minner veldig om 1995 som forøvrig er utrolig bra!

    2015-10-04, 21.56.36.jpeg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    2005 Musar er også svært flott, drakk en flaske på hytta i helga. Lett sødmefylt, kompleks, krydrete og elegant. Står kanskje i noen polhyller rundt omkring enda. Har kjøpt 5 flasker av 08 men tenkte jeg skulle prøve å la de leve noen år i kjelleren før jeg forgriper meg på de.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    2005 Musar er også svært flott, drakk en flaske på hytta i helga. Lett sødmefylt, kompleks, krydrete og elegant. Står kanskje i noen polhyller rundt omkring enda. Har kjøpt 5 flasker av 08 men tenkte jeg skulle prøve å la de leve noen år i kjelleren før jeg forgriper meg på de.

    Ja det er litt som umoden frukt. Litt som da man var bar og tygget umodne hasselnøtter mens de var myke og underfundige. I Tyrkia selger de mandler på samme måte på markedene. Jeg liker denne litt umodne smaken når den handler om en tung, konsentrert lagret vin. Det er kanskje noe med kontrastene og er så mye bedre enn en vin som har bikket over!

    Kanskje det er litt som å ha hørt et band før det ble mainstream og disney :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.260
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Min samling med Penfolds er kjøpt inn for en del år tilbake og til (relativt sett) OK priser. Tror det meste jeg har betalt noensinne var 1.700,- Blir jo en del pappvin for de penga, men pappvin er ikke spesielt påaktet. litt som å handle fem x Golf når en har lagt av kr. til Jag'en...
    Enig i det, men til og med gull kan kjøpes for dyrt... Så det er kanskje ikke 2010 du har, 6 år gammel Grage er vel på tok i yngste laget? Jeg har drukket en 3-4 årganger av Grange men de har vel stort sett vært 12-20 år gamle. 83 årgangen på Park på Voss i 99 til 800 kr kan man kalle en grei restaurantpris.......
    Vin er ikke mitt spesialfelt, men jeg kunne ikke la være å legge merke til Penfolds på Polet sin auksjonsliste som ligger ute. Syntes de prisene var solide, antydet 4000 for en 93 og en 97. Helt til jeg sjekket Grange på polet, der koster en 2011 omtrent det samme.
    Den bør være god ja. Tror jeg tar med meg en Barbaresco istedet.
    Jeg har fått en ny ung kollega, italiensk med familie i Piemonte. Temaet bikker da lett over på vin ved lunchbordet, og det blir en viss fokus på Piemonte framover, for å si det sånn.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.030
    Antall liker
    539
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes jo nok av det som er på polet som må lagres da... Greit å huske på, skal noe til for å få en vin som er ment for 25 år på flaske til å smake som den bør i dag... Ellers så kan Faustino I fra 1964 som fortsatt selges på bestillingsutvalget anbefales. Men ikke regn med noe særlig mer enn 30 minutters vindu på den - blir fort druesaft etter det... Så om du har anledning til et stunt - go for it :)

    2016-03-26 21.18.11-1.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bildet fant jeg på Amazon....jeg har plukket med meg et par i Frankrike, men tipper enkelte mer velassorterte kjøkkenutstyrsbutikker har den uten at jeg kan være mer spesifikk dessverre.....
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.136
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Kongsberg
    17. Mai - koser man seg - med en god Amarone - til Pasta Bolognese...

    DSC_1559.jpg

    Noen vil kanskje si det er litt overkill med såpass "simpel" mat, men funker det - så funker det. Fin etter maten er den også...

    mvh
    Gunnar Brekke
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Trondheim
    Bildet fant jeg på Amazon....jeg har plukket med meg et par i Frankrike, men tipper enkelte mer velassorterte kjøkkenutstyrsbutikker har den uten at jeg kan være mer spesifikk dessverre.....
    Jeg kjøpte min hos en vinprodusent i Napa. Kostet ikke mange dollar.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.244
    Torget vurderinger
    23

    Åpnet en kasse av denne i dag, utmerket til hummeren og den hvite aspargesen med røkelaks.


    chab1.jpg

    chab2.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.244
    Torget vurderinger
    23

    Til Roqueforten i dag prøvde vi denne her;

    musk1.jpg

    muskii.jpg

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Trondheim
    Koser meg med nydelig Riesling fra Kamptal:


    Finner ikke bilde, så vi får nøye oss med GVen hans. Flasken og etiketten er lik, men det står Riesling 2013 her.
    Kamptaler Terrassen er vel hans enkleste vin og kommer ikke fra en spesifikk vinmark, men Bründlmayer kan visst ikke gjøre noe feil. Selv den enkleste Rieslingen hans, som vel koster rundt 12€ på hans Heurige i Langenlois er en utmerket vin. Fantastisk terassevin. Ganske "stor" - typisk Wachau/Kamp/Krems vin med mye smak. Man merker litt til den tropiske frukten som man gjerne kjenner i viner fra dette, litt varme, området, men det holdes i god kontroll av syren, og virker ikke overveldende i det hele tatt. Gleder meg allerede til jeg skal dit igjen om en måned.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.244
    Torget vurderinger
    23

    Akkurat nå nippes det til litt av denne under her, akkompagnert av litt St.Agur :cool:

    Fantastisk aroma - det lukter fersken og svisker over hele kontoret! Årgang 1997


    muscat.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.244
    Torget vurderinger
    23
    Den var drøy - med mindre du er i en annen verdensdel så er ikke klokka 9 enda en gang! Jeg har for øvrig en god Moscato D'asti på kjøla til i ettermiddag, må bare jobbe litt først før belønningen!
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Trondheim
    Østerriksk Riesling går utrolig godt sammen med en moden Stilton!. Nå:



    Greit med en Federspiel. De er ikke så fyldige og alkoholsterke som Smaragd, men mangler ikke mye på smaken. Jeg blir mer og mer glad i Wachau/Kamptal/Kremstal.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Zind-Humbrecht Riesling Clos Hauserer 2009 til en 10-retter på Stattholderkjelleren i kveld. En utrolig lekker vin, oljete og kompleks, flott matfølge.
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Noen har som har prøvd Ch. d'Agassac og har noen kommentarer til disse? Evt årgang?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er i Bologna nå. Den siste uken har det gått på de virkelig interessante italienske druene, Grillo, Vernatsch , Ribolla Gialla, Lagrein, Vermentino. Ut på byen igjen i kveld, håper å finne en flaske Schioppetino eller kanskje Pelaverga. Og til dessert en liten halvflaske Zibbibo kansje?. Italia er et eventyr for den nysgjerrige vininteresserte. Og hjemme drikkes det nesten bare Valpolicella (ikke av meg da, skjønt jeg så en flaske Quintarelli til 60 euro på enoteket rundt hjørnet...men det er vel ikke sikkert at kvaliteten har holdt seg etter at gamlefar døde)...

    Edit: siden sist har jeg prøvd en Pignoletti spumante (det var ikke helt min greie) og en lett skuffende Falanghino Greco. Men livet er mest spennende for den eventyrlystne!
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Trondheim
    Biltur fra Praha via Rostock, Trelleborg, Fredrikstad, Oslo og så til Trondheim. Da smaker det godt med ferske rundstykker, ost - en sveitser og en hvit geitost fra Würzburg - sammen med en Nikolaihof GV Im Weingebirge Smaragd 2012. Nydelig lukt og smak av fioler. Kjempevin. 4 til i kjelleren. Glad jeg hadde med 6 flasker av 2013-årgangen hjem denne gangen.

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.244
    Torget vurderinger
    23
    Til ære for tyskerne som nå har fått noe å bryne seg på så jekker jeg oppen tysk Riesling nå - nærmere bestemt en Markus Molitor Graacher Himmelreich. Skal kose meg med den på terassen utover - det er 20 grader her og en fantastisk kveld! Har to flasker - den andre skal spares til en omgang hummersuppe og sjøkreps.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En flaske Mastrobernardino Lacryma Christi del Vesuvio fra Vesuvs skråninger av druen Piedirosso på balkongen i Menton i går kveld. Fast, fin og rødfruktet. Snart går turen videre inn i Frankrike og det går nok mot slutten med de italienske druene. Skal overnatte og spise her i kveld:

    auberge le robur
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn