Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Vinpreferanser er sikkert som musikk/høyttaler ditto. Spanske viner finner fint sin plass i min gane, mens jeg alltid har slitt med italienske. De kjennes tørre i min munn, mens spansk vins olje og eik går rett hjem hos meg.
    Dette kan selvsagt skyldes at jeg ikke har prøvd nok italienske viner, etter noen tidlige forsøk; men kanskje skyldes det at jeg fysiologisk er bedre tilpasset hva spanske har å by på? Og er det i det hele tatt rimelig å generalisere slik?

    En assistent jeg hadde i Milano fikk en dag en kasse tomater levert på kontoret. Da jeg spurte om grunnen, fikk jeg til svar at det var hennes mor som sendte henne tomater fra Syd-Italia, siden tomatene i nord var uspiselige, noe alle visste ...

    Alltid spennende med vin - det lurer noen virkelige opplevelser der ute. Har drukket vin der første smak i munnen har gitt meg elektrisk støt i ryggraden. Cirsion fra Roda var en slik opplevelse, første gang!

    Jeg gjentar meg selv - det ble Roda I fra 2004 igjen, til en Paella i aften.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det kan ha med eksponering å gjøre; som mye annet kanskje. Blir du eksponert for de beste italienske i sine rette settinger så vil jeg tippe at dine smaksløker og evner til opplevelser ikke er stort forskjellig fra andre sine.

    For min del så har jeg en viss aversjon mot viner fra den ene eller andre region; men det skyldes vel stort sett eksponeringsgrunnlaget mitt. Hadde jeg blitt eksponert for de beste fra regionen i sine rette settinger så hadde nok pipa fått en annen låt.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Som på de fleste områder er det viktig å legge fordommene til side, og forsøke å oppleve i nuet. Alltid en utfordring.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Litt av problemet med en del italienske viner i de øvre prisklasser er jo at de stort sett aldri er drikkeklare fra polet. Er vinen designet for å ligge, skal den ligge. Tanniner, ofte veldig fremtredende i f.eks for unge Baroloer, blir selvsagt brutt ned over tid. Det er akkurat samme "problemet" som med cubanske sigarer. Briskeby har en del drikkeklar Barolo, ellers er utvalget rimelig slank de fleste steder.

    I kveld drikkes en italiensk vin som ikke er ment for lagring, ganske interessant sak, om enn noe endimensjonal.
     

    Vedlegg

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    vredensgnag skrev:
    Vinpreferanser er sikkert som musikk/høyttaler ditto. Spanske viner finner fint sin plass i min gane, mens jeg alltid har slitt med italienske.
    Du har aldri møtt en Ripasso du har kommet godt overens med ? Smak er jo høyst individuelt, naturligvis helt enig med deg i det, men jeg synes disse vinene er utrolig enkle og lettdrukne. På den annen side, det kan jo bety at du setter pris på en kompleksitet og fylde man muligens ikke finner i Valpolicella.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man finner amarone'er i Valpolicella. ting blir ikke så mye mer fyldig og komplekst enn det. Kan fungere som et tips til VG forresten, hvis du ellers ikke liker italienerne for sine stramme viner mener jeg.

    Campagnola sin standard er evig nok til å illustrere det poenget for smaksløkene.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Vidar P skrev:
    Man finner amarone'er i Valpolicella. ting blir ikke så mye mer fyldig og komplekst enn det.
    Amarone er et knalltips, Vidar. Flaut at jeg glemte det og bare trakk frem Ripasso. Bra da at det kommer noen på banen med orden i sysakene.
    Hmmm...undres om man kan ta seg et glass vin til lunsjen selv om det er midt i kirketiden.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ripasso...

    ----------> passo ----->

    Punkt

    <---------- ripasso <---------


    Amarone er vin presset på delvis tørkede druer av sorten man bruker i valpolicella-produksjonen. Hvis man bytter ut passo med fermentere, så har man en fermentering og en refermentering, ripasso er altså en fermentert "vanlig" valpolicella som er gjæret en andre gang på restene (skallene) etter amarone-pressingen, for å gi ekstra konsentrasjon og kompleksitet, så du har jo helt rett i det Roberten.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    totte skrev:
    Bx skrev:
    Jeg har ikke fått helt dreisen på vinkjøpingen her i Tx. Det blir mye "Rimi"-vin selv om man velger på øverste hylle i butikken.
    Og hvor i Texas er man?
    Man er i Houston. Nærmere bestemt Katy.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Fremdeles hvite dager; Kistler Les Noisetiers 2004 chardonnay, fra Sonoma og Napa. Den lukter som en rik burgunder, men burde ideelt vært drukket for et år eller to siden. Rik og med fin syre, men litt kort i finishen.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ble ikke ferdig med en av Torres sine flaggskip igår, så fortsetter selvsagt idag. God er den.
     

    Vedlegg

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Fruen har dratt til familien for julen i dag tidlig, og jeg blir igjen en dag til, slik det har vært noen år nå. 22. desember har blitt en liten tradisjon helt for meg selv. I år ble det først 30 km løpetur, og så peis, vin og sigar.

    Røkte en Romeo y Julieta Corona fra 1981, året jeg ble født. Vinen ble en Big House The Lineup 2006, ekstremt bra sigarvin, GSM med masse kropp og personlighet uten å være for kompleks. Sigaren var sublim; blomster, nøtter, sjø og frukt, og alderen har gjort den nesten tanninfri og übersmooth. En vellagret RyJ er virkelig fantastisk, kompleksitet koblet med ekstremt behagelig smakfullhet; tykk, deilig røyk som kan nytes på flere nivåer. Råbra til et glass vann i "sigarsmakemodus", eller spektakulær til en myk og interessant vin i "kosemodus".

    En fin aften, Tindersticks på anlegget i stuen, Tandberg Sølvsuper 10 med tilhørende høyttalere. Spiller faktisk musikk på en meget behagelig måte. Intet umiddelbart behov for å flytte Naim og WB opp i stuen. En fin ettermiddag.
     

    Vedlegg

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    I kveld ble det italiensk rødvin til indrefileten.
    Fattoria Selvapiana, Vigento Bucerchiale 2006, Chianti Rufina, Reserva, kr 275,-
    Ble anbefalt denne på polet i dag sammen med flere andre rødviner, som skal nytes ved en senere anledning.. Lukten er veldig beskrivende som smaken, svært lett og behaglig! I forhold til prisen på var den ikke imponerende på noen måte i starten.. Lukten er mild og behaglig med lett røyksmak, litt som en svak og behaglig parfyme. Men etter at vinen hadde fått luftet seg, oppsto det samme magi som etter en god 300b rørforsterker blir oppvarmet.
    Denne vinen skal også nytes igjen ved en senere anledning :)
     

    osan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Innlegg
    211
    Antall liker
    0
    Bucerchiale pleier å være en meget god vin, har desevrre ikke smakt 2006. Tror den har mye å gå på ved lagring noen år.

    Knertet en Antoniori Chianti Riserva 2001 i kveld. Den var i usedvanlig god form.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Jeg fant en vinflaske i kjelleren nå nettopp som jeg ikke husker hvor eller når jeg har kjøpt. Mest sannsynlig er den kjøpt i et eller annet utland. Vinen heter Barolo Miliasso 2005 Faliero.

    Er det noen som kjenner til denne vinen, og kan si noe om hva jeg kan forvente om jeg åpner den.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    oddgeir skrev:
    Jeg fant en vinflaske i kjelleren nå nettopp som jeg ikke husker hvor eller når jeg har kjøpt. Mest sannsynlig er den kjøpt i et eller annet utland.  Vinen heter Barolo Miliasso 2005 Faliero.

    Er det noen som kjenner til denne vinen, og kan si noe om hva jeg kan forvente om jeg åpner den.
    Det kan umulig være lenge side du kjøpte en 2005 barolo? De var jo ikke ferdig vinifisert omtrent før 2006 og skal jo lagres noen år (3 år bringer oss jo til 2009).

    Kjenner ikke din spesifikt, men en barolo fra 2005 er neppe ordentlig drikkeklar ennå. De er gjerne litt røffe i tanninene og lite utviklet ennå. Men hvor mye de har å vinne på lagring vil jo variere med produsenter og fra år til år.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Takk.
    Da sender jeg den tilbake til kjelleren. Tror faktisk den kan være innkjøpt i sommer eller i fjor sommer enten i Tyskland eller Danmark.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.488
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Vidar.

    Jeg har noen slike i skapet: Fenocchio Barolo Villero 2005. Du anbefaler ikke å drikke dem ennå? Bedre om to-tre år?
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    d'Angerville's 1999. Fine aromaer, flott syre og god lengde, men den mangler konsentrasjon og blir aldri noe mer enn ”elegant” og ”charmerende”. Rød Burgund kan være verdens mest sublime vin, men på tross av topp produsent / vinmark (monopole) / årgang så blir det liksom ikke det helt store. Renommé og pris tatt i betraktning synes jeg dette er underlødig.



    Da er det mer hold i denne saken. Den er selvsagt lys, men frukten dekker aguardenten. En kompleks og interessant vin med fint integrerte frukttoner og sekundæraromaer. Faktisk en perverst god port, hverken mer eller mindre. Har en først vendt seg til moden vin, så er det ingen vei utenom. Må ha det – bare må ha det!
     

    Vedlegg

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pesquera skrev:
    d'Angerville's 1999. Fine aromaer, flott syre og god lengde, men den mangler konsentrasjon og blir aldri noe mer enn ”elegant” og ”charmerende”. Rød Burgund kan være verdens mest sublime vin, men på tross av topp produsent / vinmark (monopole) / årgang så blir det liksom ikke det helt store. Renommé og pris tatt i betraktning synes jeg dette er underlødig.
    Jeg kan nesten garantere deg at denne vinen er 10 år for ung - minst. Og lukkede burgundere er noe av det mest meningsløse du kan drikke.....det blir syre og eleganse men sjelden noe særlig kompleksitet.

    Alan Meadows gir riktignok (i 2004) et drikkevindu som begynner i 2009. "1999 Volnay “Clos des Ducs” : Quite ripe with more black fruit than usual as well as bigger and richer flavors than is typical. However the ’99 manages to preserve the hallmark purity, detail and minerality plus it delivers the same superb length as the Taillepieds. Stunningly complex and impeccably balanced, this should age for a long time. A truly great Clos des Ducs. 94/2009-20", men jeg tviler.....har nettopp drukket en 93 som fortsatt var for ung.

    Ellers anbefaler jeg sterkt å lese denne tråden hvor autoriteter som Gilman, Weinberg, Meadows alle flagger synspunkter på drikkevinduer for burgundere:

    http://www.wineberserkers.com/viewtopic.php?f=1&t=11605
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Da var paveslottvinen drukket opp.
    Satt som et skudd med reinsdyrstek
    til tross for at sausen inneholder både
    geitost og sjokolade.
    Denne kan absolutt anbefales, men
    drikk opp vinen under middagen. Prøvde
    en sup uten mat til og det var virkelig
    sterk medisin...
    Ardanzaen hadde nok vært nesten like
    god til steika, men denne kan man
    fortsette å drikke uten tiltygg.

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Vedlegg

    Otern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Gunnar_Brekke skrev:
    Hei.

    Da var paveslottvinen drukket opp.
    Satt som et skudd med reinsdyrstek
    til tross for at sausen inneholder både
    geitost og sjokolade.
    Denne kan absolutt anbefales, men
    drikk opp vinen under middagen. Prøvde
    en sup uten mat til og det var virkelig
    sterk medisin...
    Ardanzaen hadde nok vært nesten like
    god til steika, men denne kan man
    fortsette å drikke uten tiltygg.

    mvh
    Gunnar Brekke
    CdP'er er viner som ofte trenger litt lagring, de lukker seg og kommer først til sin rett når de er 7-8 år og eldre. Har noen få ganger klart å beholde viner fra kvalitetsprodusenter til de er 12 - 15 år gamle, da er de imidlertid noe av det beste jeg kan fortære. La Crau er en absolutt kvalitetsvin, lås inn en kasse og ta den frem om 5 - 10 år :D. Da kommer STORGLISET frem... ;D ...og ingenting i veien for å drikke de alene(det er det ikke med de unge heller om en liker den litt røffe fremtoningen.)
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    erato skrev:
    Pesquera skrev:
    d'Angerville's 1999. Fine aromaer, flott syre og god lengde, men den mangler konsentrasjon og blir aldri noe mer enn ”elegant” og ”charmerende”. Rød Burgund kan være verdens mest sublime vin, men på tross av topp produsent / vinmark (monopole) / årgang så blir det liksom ikke det helt store. Renommé og pris tatt i betraktning synes jeg dette er underlødig.
    Jeg kan nesten garantere deg at denne vinen er 10 år for ung - minst. Og lukkede burgundere er noe av det mest meningsløse du kan drikke.....det blir syre og eleganse men sjelden noe særlig kompleksitet.

    Alan Meadows gir riktignok (i 2004) et drikkevindu som begynner i 2009. "1999 Volnay “Clos des Ducs” : Quite ripe with more black fruit than usual as well as bigger and richer flavors than is typical. However the ’99 manages to preserve the hallmark purity, detail and minerality plus it delivers the same superb length as the Taillepieds. Stunningly complex and impeccably balanced, this should age for a long time. A truly great Clos des Ducs. 94/2009-20", men jeg tviler.....har nettopp drukket en 93 som fortsatt var for ung.

    Ellers anbefaler jeg sterkt å lese denne tråden hvor autoriteter som Gilman, Weinberg, Meadows alle flagger synspunkter på drikkevinduer for burgundere:

    http://www.wineberserkers.com/viewtopic.php?f=1&t=11605
    Leste tråden med stor interesse da Burgund for meg alltid har vært en ”Nebensache” og antageligvis kommer til å forbli nettopp det. Det mest bedrøvelige jeg vet er å drikke vin som har blitt senil, og drikkevinduet til røde burgundere gjør meg aldeles tommelomsk. Har skikkelig kjeller, så vi får vente 5/6 år til neste flaske.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    C. Alshus skrev:
    Vidar.

    Jeg har noen slike i skapet: Fenocchio Barolo Villero 2005. Du anbefaler ikke å drikke dem ennå? Bedre om to-tre år?
    Jeg er generelt begeistret for Fenocchio's Langhe-viner jeg, ikke minst barbera'ene og baroloene. Av baroloene kjenner jeg kun viner fra de tre områdene Villero, Cannubi og Bussia (alle tre like sørvest for Castiglione Falletto). Men jeg har ikke smakt Villero 2005, kjelleren har et utvalg av Villero 2004 og bakover, og 2005 er vel sikkert nylig lansert.

    Dette er jo en vin av stilen "forsiktig modernisme" om man kan kalle det så, dvs med kort til mellomlang uttrekkingsfase, og relativt kort lagring i ikke altfor store fat om endog botti, såvidt jeg vet. Semitradisjonell produksjon altså, uten bruk av stilker i masserasjonen, og noe mindre tanninner enn i gamle dager. Det betyr at den ikke vil kreve like lang lagringstid som de virkelig "gammeldagse" baroloene med lang uttrekkingstid, sen gjæring og lagring i store botti.

    Men synes allikevel (uten å ha smakt 2005) at den virker å være svært ung nå; mine 2004 og 2003 (nylig smakt faktisk) er ennå ikke helt på topp, det er de vel om noen år. Men da er man jo selvsagt avhengig av gunstige lagringsforhold (stabil og nogenlunde lav temperatur, mørke og ro, liggende flasker); om man har det så hvorfor ikke lagre noen flasker? Om man ikke har det, så drikk nå eller med det første. På den annen side så får man vel kjøpt 2005 (som jo ikke var like bra årgang som 2004 såvidt jeg vet) ennå et år eller så, og det er jo bare å prøve den.. god er den nok uansett, selv om en barolo som er litt lite lagret er litt tøff og utilgjengelig selv fra den moderne skolen i Langhe.

    Ellers sitter jeg faktisk og leser konas julegave nå;

     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.488
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hjertlig takk for svar.

    Har tilgang til skikkelig vinkjeller hos en kompis, så lagring burde gå bra.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mye rart i jula:

    Portviner: Smith-Woodhouse Vintage 83 og 85 (fra halvflasker), Andresens Colheita 91

    Dessertvin forøvrig: Sarrat Muscat de Rivesaltes 45

    Champagne: Pol Roger 96, Larmandier-Bernier Terre de Vertus 96, Jaquard GC 02

    Hvite: Schl Johannisberg Riesling Kab 06, Dom Belliviere Effraie 04 (Coteaux de Loir), Tremblay Chablis Fourchaume 04

    Røde: Ch Bonnet 88 magnum, Clos des Papes 98, G Rinaldi Barolo Coste Brunate 2000

    PS og Giacosa Barbaresco Asili Riserva 2000 (red label) fra egen kjeller drukket på et førjulsparty som forøvrig var dominert av utallige Rieslinger (sammen med en rød Corton 98 fra Drouhin).
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Koser meg med nok en Bonny Doon ikveld, dette er virkelig Syrah gjort rett imo. Denne druen kan jo være formidabel alene, og ikke bare i GSM'er, under rette omstendigheter. Tykk, mørk og fruktig, litt pepperaktig og flott blomsterschwung. Men ikke bløt og syltetøyaktig. Forholdsvis tanninrik. Tror polets '06 bør ligge noe lenger.

     

    osan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Innlegg
    211
    Antall liker
    0
    Synest ofte det er godt med litt unge burgundere. Drakk en 2004 fra Patrice Rion i går. Den var veldig åpen og hadde en helt fabelaktig aroma. Selvfølgelig ikke av de mest fyldige, men det er jo sjelden i en burgunder.



    Ellers er jeg enig at Fenocchio lager bra viner til en relativ hyggelig pris.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    hei
    Julen er over,her er julens flytende varer:

    Julaften`s tilbehør til ribben:Valpolicella Ripasso,Cecilia Beretta,2007: Skuffet.
    Løitens Linje,:Gudedrikke
    Gilde juleaquavit: Triste greier
    Til Delfiakaken etc. Taylor`s 2003: Bra.
    Kaffe Martel VS: OK
    Ron Zacapa sistema Solero 23: Guuuuudedrikke


    1`st juledag,Lutefisk Løitens Linje,:Gudedrikke
    Gilde juleaquavit: triste greier
    Div.Øl;: Liker ikke øl
    Dessert etc. Taylor`s Port 2003:bra
    Kaffe Martel VS: OK
    Ron Zacapa sistema Solera 23 :Guuuuuudedrikke

    2`dag, Pinnekjøtt Div.Øl: Liker ikke Øl
    Løitens Linje.:Gudedrikke
    Gilde juleaquavit,:triste greier
    dessert Taylor`s Port 2003,:OK
    Kaffe Martel VS: OK
    Ron Zacapa sistema Solera 23:Guuuuudedrikke

    3`dag Ribbe Vajra Langhe Rosso 2007,: Svært god.
    Løitens Linje,: Gudedrikke
    Dessert/kaffe Taylor`s Port
    Løitens Linje,: får ikke nok
    Martel VS;







    Løitens Linje,:gudedrikke
     

    ChrisX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2007
    Innlegg
    69
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    Litt Vino Nobile her.
    Fornøyd med denne? Har faktisk ikke smakt denne, men vurdert å kjøpe noen flasker...
    Ellers ble det åpnet endel bra her i julen, alt fra dyre dessertviner til enklere champagner. Julen toppet seg dog med en av fatterns ´82 Mouton Rothchild. Hellige saker. Ikke ofte gutten drar frem sånt riktignok, og det er ikke mange igjen av dem der nede i kjellern hans. Heldigvis finnes det mye annet godt der også, hehe.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Hei igjen
    Med dagens vin: Vajra Langhe Rosso 2007, ønsker jeg meg HELE PAKKA en gang til.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Aldo Vajra (og hans vingård, familie og familiehistorie) er omtalt i denne nye norske boken (bilde under), som jeg for tiden sitter og leser forresten. Vajra overtok vingården fra foregående generasjoner, og han gjorde sin første årgang selv i 1972. Hans bedre viner er meget velomtalte, og du bommer sikkert ikke mye dersom du også går for å prøve mer upmarket viner fra denne karen.

    Boken om denne reisen i Piemonte er forresten meget populær pt, og svært fornøyelig lese. Mye vinprat, og litt mat for å rettferdiggjøre all vindrikkingen.

     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    osan skrev:
    Synest ofte det er godt med litt unge burgundere. Drakk en 2004 fra Patrice Rion i går. Den var veldig åpen og hadde en helt fabelaktig aroma. Selvfølgelig ikke av de mest fyldige, men det er jo sjelden i en burgunder.

    Synes også Rion lager viner som kan drikkes unge (for så vidt som de utvikler seg positivt ved lagring) Hans Nuits St.Georges 1. cru Clos des Argillières 2004 har god konsentrasjon og flotte bæraromaer og gir mye nå, '04 er vel en årgang som drikker godt tidlig. En kvalitetsprodusent.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn