Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den der synes jeg er kjempegod til en latterlig lav pris, iallfall om man elsker barolo. De er jo selvsagt overhodet ikke modnet til sitt fulle potensiale ennå, men den er god allerede nå synes jeg da.
     

    ChrisX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2007
    Innlegg
    69
    Antall liker
    0
    Da var mine Fontodi kommet inn døra, blir vel å smake på en og la resten godgjøre seg på flaske noen år:


    Et meget bra år fra en av Toscanas bedre produsenter kan da ikke bli feil?
     

    ChrisX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2007
    Innlegg
    69
    Antall liker
    0
    kan bare røpe med en gang at dette skal det bestilles endel mer av for å si det sånn. God allerede, men gir man den noen år tror jeg man sitter igjen med noe meget interessant. Synd toppvinen deres ikke er tilgjengelig i Norge ::)
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Vidar P skrev:
    Produsenten er en fast adresse på besøkslista når jeg er på vintur i Mosel. Hvilket forresten ved nærmere telling var 7 ganger siste 10 år, så det har gått med noen glass derfra.
    Det synes jeg flere skulle gjøre. Har riktignok bare vært der en gang, men Mosel må være det enkleste stedet å besøke vingårder. En telefon på forhånd var ofte tilstrekkelig (Tror ikke det rekker hos J.J. Prüm eller Egon Müller riktignok…) og hos St. Urbans-Hof ble jeg ekspedert av der Kellermeister R. Hoffman himself som hadde tid til litt seriøs vinsnakk. Rett og slett trivelig!



    Men nå går det i denne: Leitz Rüdesheimer Berg Rottland Riesling Trocken 2008: De beste tørre kommer hverken fra Mosel eller Pfalz, men fra Rheinghau. Frisk, konsentrert, lettere mineralsk og med fin lengde er den perfekt å drikke nå. I motsetning til f.x. Georg Breuer’s viner fra samme distrikt tviler jeg på at denne vinner noe særlig på lagring, den er rett og slett fabelaktig nå.
     

    Vedlegg

    svingen68

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Tommasi Amarone della Valpolicella Classico 2005



    Jeg liker denne Amaronen veldig godt, mye bedre Imo enn Masi Amarone Classico Superiore 1988 til over dobbelte prisen som jeg drakk for noen dager siden :)
     

    Vedlegg

    ChrisX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2007
    Innlegg
    69
    Antall liker
    0
    Vi fortsetter på Italienske Toscana-viner:
    Montegiachi Chianti Classico Riserva ´06


    Denne trenger endel år merker jeg. Den er bra, men kommer til å bli langt bedre om noen år
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Periquita Reserva 2005



    En gang for veldig lenge siden var Periquita et av de få lysene i et ellers så bekmørkt Vinmonopol. Ble nysgjerrig på denne gamle traveren og synes faktisk det står til. Stram, fokusert og med mørke bær på nese og smak. En stilig vin.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er det lov å komme med motstridende oppfatninger i denne tråden? I beste mening er det iallefall. Det der er nemlig noe av det verste skvipet jeg har smakt etter min smak; overmoden og halvråtten fruktsuppe uten noen form for struktur var mitt inntrykk iallefall. Det er sjelden vi slår ut vin i vasken, men det skjer.

    Jeg er glad i gode årganger av Periquita jeg, men Reserva'ene deres liker jeg sjelden, og fra denne begredelige 2005-årgangen så er de verre enn always i min smak iallefall. Skikkelig slakt dette da, men det kan jo skyldes at begge våre flasker (eller var det tre?) var fra et dårlig parti eller noe slikt.

    Her er det Fenocchios 2004 Villero-barolo i glasset i kveld, den er god Alshus; og vil sikkert bli bedre med årene.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Divergerende meninger bejaes, men jeg er tilbøyelig til å tro at du har fått skjemt vin som burde vært returnert. Vinsmaking er ingen videnskap, men i dette tilfelle har vi ikke drukket samme vin. Har ikke årgangsopplysninger på Alentejo, men 2005 var en sterk årgang nord i landet og resten av den iberiske halvøy.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    En til av disse ikveld. Kan virkelig anbefales, suveren vin d'effort.

     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Pesquera; det skulle ikke forbause meg; vi pleier visst ellers å være i harmonisk samsvar hva smak på viner angår. Jeg smakte en hjemme (eget kjøp) og en på Gotland sist sommer hvor en venninne hadde kjøpt 6stk. Hun helte ut den åpnede flaska, og klagde på de resterende, byttet i noe annet. Vi helte også ut vår noen måneder tidligere i Norge. I tillegg mener jeg å ha smakt en hos noen venner, hvor flaska og glassene også ble stående.

    Jeg kjøper en flaske eller to med Periquita hvert år, i håp om å treffe på en av de store årgangene fordi da er de veldig gode. Dessverre må vi vel tilbake til 00, 01 og tildels 02 for å finne noe eieverdig derfra (2001 var jo aldeles super, og blir bedre år for år nå), av den vanlige typen iallefall. 2006 er ikke så aller verst (det er vel den som er på Polet i disse dager, eller er det 2007?), men etterlater mye å ønske ift de tre tidligere nevnte. Jeg håper på en real stor-årgang igjen.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Jeg måtte jo søke opp noen referanser på vinen etter dette.

    DN:”Litt mer eik, men fin vin med god frukt. Basert på moreller og plommer. Fruktig. Passe stram” - 79/100 (absolutt skala).

    Vinforum: ”Sødmefull og lett eikepreget portugisisk rødvin med preg av modne mørke bær, plommer og vanilje på duft. Kraftig og fyldig vin med god lengde og fast og tørr finish. Dette minner om Periquita sånn som den var i gamle dager” - ****/***** 2004 (relativ skala).

    Det finnes også en for meg ukjent en Periquita Clássico Special Reserve 2004 som får 87/100 i DN og som virkelig pirrer min nysgjerrighet, skal absolutt prøve en flaske. JM da Fonseca lager ikke store viner, men solide saker som gir mye for pengene og var tidlig ute i Portugal med å innføre moderne vinifikasjon. Er en i Lisboa er det bare å ta turen dit og da bør en ha med seg en flaske av deres Moscatel de Setubal hjem.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Den der er jeg rett og slett glad i, Vidar.

    Jeg kunne pimpet meg til blåmarmorert nese på sånt. ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ymse årganger er jevnt representert i kjelleren her også, en stayer det der. På basisvinlista siden 90-tallet her i huset iallefall. Har av en eller annen grunn ikke smakt andre av Gastons viner, men flere av de får god omtale ser jeg.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Av ren nysgjerrighet; fem års bual. Lukter som en amontillado, men er halvtørr og temmelig enkel. Hadde jeg fått den blindt hadde jeg gjettet på cream sherry. Mener å ha lest at madeira må være min. 10 år for å anta en viss kompleksitet, noen som har peiling?
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke noe om det der med sherry, madeira etc; så følger med interesse om det kommer noen svar fra people-in-the-know.

    Jeg smakte Protos sin Reserva 2003 (Ribera del Duero) første gang i høst, stusset litt over den først.... men lengre ut i flaska (ie neste dag) så satt den veldig godt, med stor fylde og rikhet. Den var kjøpt tilfeldig ut fra Ribera-opphav fra polet på Oppdal som hadde tatt den inn kun som parti. Jeg har siden gått og hatt lyst til å smake den igjen, nå er det 2004 å få, så den fyller glasset i kveld. Lukter veldig godt så langt iallefall...

     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Protos Reserva 2004 står på bestillingslista fremover iallefall. Ekstraktrik og smooth er kvantitative mål; hvordan smak det er får man selv prøve. Og det anbefales å prøve, for dette er en super vin til en relativt billig penge.

    http://www.vinmonopolet.no/is-bin/I...Ids=9;10&filterValues=Spania;Ribera+del+duero

    I kveld er det Ghemme-vin. Hæ? sier du. Svært interessant område i Piemonte; litt kjøligere enn i Barolo og i Barbaresco for å nevne to Piemonte-regioner; mer mineralsk jordsmonn, i det hele tatt et litt annet terroir (og som vi vet er nebbiolo svært responsive på terroir); disse vinene er gjerne også 100% nebbiolo, og ble lovprist av romere allerede på Jesu tid.



    Jeg kjøpte Cantalupo's 1999 og 2000 nylig; nå er det sistnevnte i glasset. For en fenomenal lukt! Og smak også for den del! Jeg har ikke smakt min siste vin fra Ghemme!

    http://www.vinforum.no/?article=3085&type=news
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Dette er en tråd om Vin. Hold dere On-Topic.

    bjornh, moderator
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Jeg vant vinen til Alex Rosén på fredagens vinlotteri, innsats kroner 50.-
    Denne er behørig temperert, luftet og prøvesmakt i kveld.
    Dette er en vin som etter min gane ikke forsvarer prisen på 115.- på polet. Til nød lotteri-innsatsen.
    Det er ufattelig mange bedre viner fra Sicilia...
    At man slipper å se en karikatur av rabulisten på etiketten kan i seg selv ikke betales for dyrt ;)
    Det legges ikke ut bilde av etiketten av allmennpreventive og estetiske årsaker.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Apropos Sicilia; jeg har de siste årene blitt bergtatt av produsenten Benanti på øya. Anbefaler å sjekke ham opp på pollista, fått mye skryt også i pressen. Inntil ifjor var et utvalg av hans viner på polet, nå er det bare den rimeligste, men den er kanongod den også, Rosso di Verzella heter den. Utpreget transparent og åpen, mye mineraler og jordsmonn, veldig velavstemt fruktighet.

    Noen sicilianere her også;

    http://www.aperitif.no/index.db2?id=129527
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I glasset nå er 2006-årgangen av en real klassiker fra Torres. Må innrømme at jeg er svak for Mas La Plana-vinen fra Torres, i likhet med de ekspertpanelene som blindsmakte den i sin tid og plasserte den over de mest eleverte prisede bordeaux'er av samme drue.

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.701
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har gode minner om 85eren av Mas La plana (hadde Tignanello 85 og La Mission Haut Brion 85 sammen med denne i samme flight.......). På slutten av 80-tallet og 90 tallet ble denne et offer for egen suksess, Torres økte produksjonen og tok generelt litt lett på det. På 2000-tallet har den gradvis kommet tilbake i form; men etter min mening fortjener den lagring, som ung blir det etter min mening litt i overkant mye ung solbærfrukt.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig i det, selv om jeg (heldigvis i min smak) ikke helt klarer å få så mye solbær ut av 2006. Men den er svært tett og ekstrakt-rik, og vil nok nyte godt av å åpnes opp etter noen år i kjelleren. Hvilket også jeg akter å finne ut ved å lagre en kasse av denne årgangen. Watch this space :)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.721
    Antall liker
    3.869
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå en ch. Lafitte-Tramier 2000. Ikke verdens mest komplekse, men grei kveldsdrikke.

    Bernt K
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    En lett og fin Sicilianer til pastaen idag, Sammauro Cerasuolo di Vittoria 2008. Saftig og fin, med fine røde bær i nesen (den lukter faktisk tydelig av rørte tyttebær) og akkurat passe lett til maten. 50/50 Frappato og Nero d'Avola.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Frank Cornelissen Contadino 6 nå, spesielle saker med mye personlighet. Ingen sulfitter, ingen sprøytemidler, ingen gjødsling, ingen tilsetninger av noe slag, ingen filtering, ingenting annet enn knuste druer. Veeeldig lang maserasjon. Denne er den billigste Cornelissen lager, er en "field blend" av masse forskjellige druer, også hvitvinsdruer. Litt sær sak, flasken tåler ikke temperaturer over 16 C, den er forholdsvis tåkete med masse bunnfall.

    Fargen går fra lyserød til dyp mørkerød etter noen minutter i glasset. Duft og smak forandrer seg også mens man drikker den. Jeg synes den er fantastisk, masse frisk frukt først, som går over i bark, mineraler og tobakk, og så over til eukalyptus og peppermynte. Skikkelig fin syre på den også. Morsom vin med masse personlighet, men den ganske komplisert imo. Minner meg litt om de nicaraguanske Tatuaje-sigarene.

    Fikk forresten rasket med meg den siste flasken av toppvinen hans, Magma (en Nerello Mascalese-sak, lagret på amforaer gravd ned i vulkansk jord), fra Briskeby her om dagen. Satt ned fra 950,- til 400,- :) Har ikke drukket den enda, er litt redd for den.
     

    Vedlegg

    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg sitter i øyeblikket og nyter en Chablis Premier Cru Mont de Millieu 2007 fra Joseph Garnier på Tjuvholmen Sjømagasin med min kjære. Slett ikke galt!

    Mvh
    Roysen
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Romantikken blomstrer mens du dypdykker i HFS under middagen Roysen? Må'kke gjøre sånn sier kona :)

    Her er det Protos Reserva (2004) igjen. Besynderlig tiltrekkende vin. Jeg må kjøpe en kasse til kjelleren av denne ekstraktrike tette Ribera'en for lagring.. skal bli spennende å følge.

     
    R

    Roysen

    Gjest
    He-he. Noe må jeg bruke tiden på mens hun "pudrer nesen".

    Mvh
    Roysen
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du starter dagen friskt, Tor. Det er bra. ;D
    Man er ikke skikkelig mann før man drikker vin til lunch.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    I erkjennelse av at min innsikt i italienske viner er langt under pari har jeg tenkt å bruke året på å gjøre noe med det.

    Til lunsj i dag åpnet jeg denne Barbarescoen - hadde litt å feire. Og i kveld blir det også italiensk til middagen:
     

    Vedlegg

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    I kveld ble det en Occhipinti SP68 fra Arianna Occhipinti på Sicilia. 50/50 Nero d'Avola og Frappato, laget med en "ingenting-annet-enn-druer"-holdning. Imidlertid tilsetter hun, i motsetning til Cornelissen, ørlite sulfitter. Dessuten får vinene et par måneder på fat. Occhipinti-vinene er en smule ustabile, trenger kjølig lagring, og forandrer seg mye i glasset. Ikke lagringsviner, så bare å drikke på.

    SP68 er vel egentlig en blend av mindre vellykkede batcher av toppvinene (som er rene Nero og Frappato, koster faktisk ikke så mye mer), og er alt annet enn tykk og tung. Lett, frisk, syrlig og fruktig, med fine jordtoner og litt mørk sjokolade i nesen. Smaker veldig frisk, syrlig og littegrann småkomplisert. Duften minner meg faktisk endel om Cornelissen-vinene, men SP68 er litt mer finslepen og smooth. Ikke akkurat en vin man umiddelbart tenker "Sicilia!" av, tankene flyr mer i retning av Gamay-naturvinene noen produsenter i Beaujolais lager, f.eks Foillard. Flott og interessant vin!

     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mastroberardino sin '99 Radici Taurasi Riserva. Info fra her-og-der; den finnes også tilgjengelig i den enda bedre 2001-årgangen på noen utsalg. Den fremstår i dag med aromaer av varm og sødmefull stenfrukt og søte bær, blomster, krydder, hud og lær. Deilig struktur og flott intensitet og fylde, og til maten gjør den akkurat det den skal og renser og frisker opp så munnhulen blir riktig så glad. Taurasi-området har lange historiske røtter og det sies at druen har vært beplantet her i over 3000 år, etter at grekerne introduserte den i Italia.

    Scoret i '99-årgang 93 poeng hos Aperitif og 94 poeng i DN.



    http://www.vinmonopolet.no/is-bin/I...UInRoZb8N&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn