Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Som vininteressert har jeg på dette forum fulgt denne diskusjonen litt på sidelinjen. Mye god og gammel vin har jeg i kjelleren. Stort sett Bordeaux-vin fra 80- og 90-tallet. Kjelleren er en jordkjeller i gammelt sveitserhus, så lagringsforholdene er nok gode..

    Har liggende champagne også, blant annet Dom Perignon årgang 1985. Har nok ligget fra begynnelsen av 90-tallet. Kjøpte noen flasker for nyttår 2000 og ble drukket da, men et par ligger der ennå.. Noen med tanker om tingenes tilstand på disse flaskene?

    mvh
    lassemann
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Aner ikke, men har selv Dom Perignon 1988 og 1990 i kjelleren. Håper de holder seg bra. Har vel også en Salon 1985 hvis jeg ikke husker helt feil. Og en Krug 1985. Jaja...

    Akkurat nå drikker jeg en Billaud-Simon Chablis, Premier Cru Montée de Tonnerre 2002. Strålende Chablis. Relativt mørk på farge, og jeg var redd for at den skulle være oksidert (man hører så mye om oksiderte Chabliser fra tidlig 2000-tallet). Det var et ørlite oksidert preg på lukten, men frykten viste seg å være ubegrunnet. Dette er en aldeles perfekt Chablis. Rund og fyldig, med den karakteristiske mineralske strukturen og smakselementene man får i en god vin fra dette distriktet. Dette er bare deilig. Har mye Chablis fra disse årgangene, og hvis resten holder den samme kvaliteten har jeg mye å glede meg til i årene som kommer...
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Aner ikke, men har selv Dom Perignon 1988 og 1990 i kjelleren. Håper de holder seg bra. Har vel også en Salon 1985 hvis jeg ikke husker helt feil. Og en Krug 1985. Jaja...

    Akkurat nå drikker jeg en Billaud-Simon Chablis, Premier Cru Montée de Tonnerre 2002. Strålende Chablis. Relativt mørk på farge, og jeg var redd for at den skulle være oksidert (man hører så mye om oksiderte Chabliser fra tidlig 2000-tallet). Det var et ørlite oksidert preg på lukten, men frykten viste seg å være ubegrunnet. Dette er en aldeles perfekt Chablis. Rund og fyldig, med den karakteristiske mineralske strukturen og smakselementene man får i en god vin fra dette distriktet. Dette er bare deilig. Har mye Chablis fra disse årgangene, og hvis resten holder den samme kvaliteten har jeg mye å glede meg til i årene som kommer...
    Herlig Chablis ja, godt den har klart seg.. Beskyldninger i retning av reduksjon av svovel har ødelagt litt for chablis og norlige burgund de senere årene. Kunne også tenkt meg mer av chablis, men har ikke det desverre.. Skal tilbringe ferien til sommeren i området og håper å kunne gjøre noen gode innkjøp.. Hvite sentralburgundere er heller ikke å forakte.. Har hatt noen virkelige gode opplevelser i det siste..

    God romjul
    lassemann
     

    ChrisX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2007
    Innlegg
    69
    Antall liker
    0
    sånn apropos Burgund blir `09 et knakandes bra år ;)
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    ChrisX skrev:
    sånn apropos Burgund blir `09 et knakandes bra år ;)
    Selvfølgelig for tidlig å si med 100% sikkerhet, men jeg har nå ihvertfall hørt akkurat det samme :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    2007 skal vel også være et strålende år i Chablis. Det jeg har smakt av den årgangen har vært flott. Ungt og stramt, selvfølgelig, men spennende. Spørs om man bare skal legge inn en kasse eller to og håpe at man fremdeles er i live om 10 års tid...
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Jens skrev:
    ChrisX skrev:
    sånn apropos Burgund blir `09 et knakandes bra år ;)
    Selvfølgelig for tidlig å si med 100% sikkerhet, men jeg har nå ihvertfall hørt akkurat det samme :)
    Gleder meg! Blir nok rikelig innkjøp av både rød og hvit tenker jeg..
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Akkurat nå drikker jeg en Billaud-Simon Chablis, Premier Cru Montée de Tonnerre 2002. Strålende Chablis. Relativt mørk på farge, og jeg var redd for at den skulle være oksidert (man hører så mye om oksiderte Chabliser fra tidlig 2000-tallet). Det var et ørlite oksidert preg på lukten, men frykten viste seg å være ubegrunnet.
    Herlig Chablis ja, godt den har klart seg.. Beskyldninger i retning av reduksjon av svovel har ødelagt litt for chablis og norlige burgund de senere årene.
    God romjul
    lassemann
    Er litt farlig med hvite burgundere fra omkring tusenårsskiftet ja (pluss/minus ett par år)
    Har en kompis som har 60 flasker med Corton Charlemagne hvor ALLE er oksiderte......... :( :( :(
     

    ChrisX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2007
    Innlegg
    69
    Antall liker
    0
    Jens skrev:
    Er litt farlig med hvite burgundere fra omkring tusenårsskiftet ja (pluss/minus ett par år)
    Har en kompis som har 60 flasker med Corton Charlemagne hvor ALLE er oksiderte......... :( :( :(
    Aiaiai, den er sur!

    slår nesten en venn av fattern med 5 korkede Latour `82.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    lassemann skrev:
    Hei!

    Har liggende champagne også, blant annet Dom Perignon årgang 1985. Har nok ligget fra begynnelsen av 90-tallet. Kjøpte noen flasker for nyttår 2000 og ble drukket da, men et par ligger der ennå.. Noen med tanker om tingenes tilstand på disse flaskene?
    mvh
    lassemann
    otare skrev:
    Aner ikke, men har selv Dom Perignon 1988 og 1990 i kjelleren. Håper de holder seg bra. Har vel også en Salon 1985 hvis jeg ikke husker helt feil. Og en Krug 1985. Jaja...
    Drakk DP '85 fra egen kjeller for to år siden og den var ikke så aller verst.... Brusen har roet seg ned og vinen er mørkere og rikere og oppfører seg som om den skulle være en hvit burgunder med brus. Utrolig lang og rik vin. Topp cuvéene fra 83/85/90 ikke bare tåler, men blir faktisk bedre i 20-25 år. Har ikke erfaring med blancs de bancs, men viner som DP, RD og Grand Dame (andel pinot noir) synes jeg faktisk er best med noen år på ryggen. Har heldigvis noen flasker fra disse årene som venter på meg.

    -----------------------------------------------------------
    EDIT: 1983 er ikke dårlig, men det skal selvsagt stå 82/85/90.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Takk, da er det unødvendig å bekymre seg for Dom Perignon 85. Har hatt stor tro på denne årgangen av fransk vin generelt, selvfølgelig med visse unntak.

    Trakk opp en Ch. Kirwan 96 i kveld og ingen tvil om at den er på topp nå.. Må nok være rask med 10 flasker igjen.. Har hørt rykter om en årgang i rask utvikling i motsetning når den ble vurdert i 98..

    lassemann
     

    ChrisX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2007
    Innlegg
    69
    Antall liker
    0
    lassemann skrev:
    Takk, da er det unødvendig å bekymre seg for Dom Perignon 85. Har hatt stor tro på denne årgangen av fransk vin generelt, selvfølgelig med visse unntak.
    Skulle det gå til H får du denne for 150 pund i England ;)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Denne var fantastisk ;)

    Castello Vicchiomaggio Chianti Classico Riserva 'Agostino Petri' DOCG 2006
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    John_Harald skrev:
    Denne var fantastisk ;)

    Castello Vicchiomaggio Chianti Classico Riserva 'Agostino Petri' DOCG 2006
    Dette har vært en meget stabil favoritt i både 99årgangen (hvor jeg kjøpte en kasse), 2001, og 2004. Kanskje på tide å legge innpå litt av 06 også.
     

    osan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Innlegg
    211
    Antall liker
    0
    Ett flott sted å besøke! Var på omvisning der i fjor vår. Fantastisk beliggenhet på toppen av en ås. Har to 98 liggende, er spent på om de er i god form. Tror ikke jeg vil lagre de så mye lenge. Skal prøve 2006.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Noen gode flasker Bourgogne ble det nytt her i huset også i julen :)
    Bildet viser dog to meget forskjellige viner og for undertegnede er det stilarten til høyre som absolutt er å foretrekke.
    I fare for å fornærme gourmet'er har jeg nesten lysst å si at slik vin skal man ikke "ødelegge" med mat......... ::)
     

    Vedlegg

    ChrisX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2007
    Innlegg
    69
    Antall liker
    0
    Da har også undertegnede åpnet en Vino Nobile:

    Den ble åpnet etter en deilig slik en:
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    osan skrev:
    Ett flott sted å besøke! Var på omvisning der i fjor vår. Fantastisk beliggenhet på toppen av en ås. Har to 98 liggende, er spent på om de er i god form. Tror ikke jeg vil lagre de så mye lenge. Skal prøve 2006.
    Takk for reisetips! Dette var en rødvin som traff meg 100 %! Faktisk noe av det beste jeg har smakt :)

    I kveld har jeg testet en Montecillo Gran Reserva 2001. God, mild og saftig på både lukt og smak. Litt som indrefileten, smelter på tungen:)
     

    Vedlegg

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Selbach-Oster Graacher Domprobst Riesling Auslese 2003.
    Intens frukt som langt på vei dekker syren og med en moderat sødme til auslese å være. Årgangen er muligens kontroversiell utenfor Tyskland, men i hjemlandet er den en av to som har får karakteren ”Herausragend” i Gault Millau’s Weinguide de siste 10 årene. Tror fruktkonsentrasjonen gjør at denne vinen vil være god lenge. Muligens litt kort finish, men fabelaktig til eienerrøkt laks.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var i Mosel det året, det var en spesielt varm sesong. De enkle vinene profiterte med mye fruktighet, mens auslese og for den del spätlese ble mye vanskeligere, fordi de måtte høstes tidligere enn ønskelig, og fikk ikke alltid den syrligheten de trengte for ordentlig balanse. Noen klarte det dog.

    Summa summarum så er mitt inntrykk at de enkle vinene (kabinetter og qualitetswein'er) ble veldig gode det året, men slett ikke alle prädikatsvinene ble like lagringsdyktige og balanserte. Men det er bare mitt inntrykk.

    Jeg har ennå igjen noen flasker 2001 av den der auslese'en i kjelleren, en kjempegod riesling det der Pesquera.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Er enig i at syrenivået kan gi grunn til en smule bekymring, og ’01 virker bedre balansert. For egen del innebærer det bare at jeg kommer til å drikke ’03 tidligere fremfor å gjemme dem bort i kjelleren og håpe på et under. Kan leve med det ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig i det, 2003 prädikatsviner drikker vi litt før vi ellers skulle ha gjort det. Ellers var det jo endel produsenter med parseller i ikke-fullt-så-sydvendte skråninger som gjorde det virkelig bra da; noen av de fikk jo full klaff med det varme været og modningstid.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Riesling gjøres best på andre siden av fjellet om du spør meg...
    Alsace regionen har levert riesing av veldig god klasse de siste årene, det må være klimaforandringene.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    wotg skrev:
    Riesling gjøres best på andre siden av fjellet om du spør meg...
    Alsace regionen har levert riesing av veldig god klasse de siste årene, det må være klimaforandringene.
    Er ikke noe bedre eller dårligere – bare forskjellig og forskjeller skal bejaes! En moden Trimbach Cuvée Frédéric Émile eller Clos Sainte Hune er vin i verdensklasse og har andre egenskaper og bruksområder enn en halvtørr riesling. Alsace har alltid fremstilt toppviner.

    For øvrig er det liten tvil om at det har skjedd ”noe” siste ti-året hvor det kommer stadig flere tørre tyskere (endog fra Mosel) samtidig som f.x. Zind-Humbrecht og Ostertag lager viner med restsødme (som ikke er SdGN /VT) uten at jeg tror vi får noen konvergens mellom tyske og franske rieslinger med første. Det ville vært uendelig kjedelig!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Har prøvd 2 nye Chablis 2002 nå (premier Cruer fra Tribut og Martin). Oksidert begge to :(

    Til dagens middag har jeg hentet fram en 1986 Ducru Beaucaillou. Satser på at det blir bra. Pol Roger 2000 til kvelden.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Har prøvd 2 nye Chablis 2002 nå (premier Cruer fra Tribut og Martin). Oksidert begge to :)

    Til dagens middag har jeg hentet fram en 1986 Ducru Beaucaillou. Satser på at det blir bra. Pol Roger 2000 til kvelden.
    At Tribut er oksydert har jeg aldri opplevd før (og jeg har drukket en par Tribu 02-ere i et siste), Martin sine 2002ere har derimot vært meget variable og både friske og mer problematiske flasker har dukket opp side om side. Denne vinen har aldri vært så bra, selv i friske flasker, som DN i sin tid ville ha det til.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Håper det bare var et par slengere da. Får prøve et par andre 2002 i helga. Krysser fingre for at de er bra.
     
    R

    RL69

    Gjest
    Nyter en Amarone av 96-ågang, mens middagen tilberedes.



    God og fyldig. Ganske rund smak på denne.

    MVH
    KOL69
     

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Middagen er fortært. Vinene var strålende:

    1986 Ducru Beaucaillou - den hadde holdt seg fantastisk godt. Perfekt Bordeaux. 1986-årgangen har vel ord på seg for å være litt tannisk. Denne var ikke det. Tror den ble åpnet på det perfekte tidspunkt. Myk og rund, med god syre og deilig frukt. Den ville nok ikke blitt bedre med lenger lagring, men den kunne sikkert holdt godt i 10 år til.

    Til desserten en Baumard Quart de Chaume 2006. Skjønner godt et kongen ville ha 25% av vinene fra Chaume (derav navnet - Quart de Chaume) og ikke bare 10% (tiende) som han fikk av andre viner. Strålende, søt Loire-vin. Lett og blomsteraktig sødme, uten den massive søtsmaken som ofte følger med botrytiserte viner. Fantastisk dessertvin. De har den på polet (kjøpte den for et par dager siden), og man kan definitivt gjøre dårligere kjøp hvis det er en søt dessertvin man er ute etter. Den fungerte fint til en dessert med bjørnebær og sabayon(ne?).

    Nå håper jeg bare at Pol Roger 2000 ikke bllir en "let-down" (men det tror jeg ikke).
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En ypperlig selvimportert 2005 riesling spätlese fra Wehlen, fra Fr. Friedrich-Kern. Wehlen er en landsby like nord for Bernkastel. Druene er høstet fra Wehlener Sonnenuhr, en av de aller beste markene i Mittel-Mosel. Produsenten er en fast adresse på besøkslista når jeg er på vintur i Mosel. Hvilket forresten ved nærmere telling var 7 ganger siste 10 år, så det har gått med noen glass derfra.

    Så god at andre må gjerne skåle i champagne for min del, godt som det er med god champagne så etterlater rieslingen fra Friedrich-Kern fint lite å ønske. De gamle feinherbene hans er alltid höjdare, siste årgang for slipp var 1994, og jeg har ennå minst en kasse i kjelleren heldigvis. Auslese'ene er stort sett av type Goldkapsel, dyre men trøste og bære meg..

    Alle etikettene ser stort sett slik ut, med forskjellig navn på vintyper, vinmarker og årganger selvsagt.

     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei musikk og vinvenner!

    I kveld Ch Kirwan 1996 igjen.. Perfekt!

    lassemann
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har to kasser Cune Imperial Reserva 2001 (a 12fl) i kjelleren, samt en "prøvekasse" hvor jeg tar ut en flaske en gang i halvåret eller så for å monitorere utviklingen. Kanskje en av de beste rioja'er i manns minne?
    I kveld er en slik kveld hvor jeg monitorerer (hehe), og må bare konstantere at vinen er "i fase" i øyeblikket, smooth og velsmakende, men blomstrer ikke opp.

    http://www.aperitif.no/index.db2?id=121452

     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den (1996) har jeg også noen igjen av. Har blitt "pushet" i sommer og høst for å få drukket opp den siste resten, den er vel strengt tatt minst et år eller to eller tre på overtid? Produsenten selv mener jo at den vil utvikle seg i inntil 10-15 år, og han kan vel ha rett imo, den var kjempegod etter 10-12 år, men fallende nå. Fortsatt imo.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.507
    Antall liker
    7.839
    Torget vurderinger
    0
    Blir "brennevin" et feil svar i denne tråden? ;D
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Jeg skjemmes ikke av å skrive at i natt går det på Gammel Opland, kombinert med noe snask fra Håndbryggeriet. Rester fra en forgangen jul, dagen før vi må begynne å tenke jobb igjen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.507
    Antall liker
    7.839
    Torget vurderinger
    0
    Her går det i 12 år gammel Upper Ten. Forbasket bra drikke, helt utrolig prisen tatt i betraktning.
     

    ChrisX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2007
    Innlegg
    69
    Antall liker
    0
    leker litt med tanken på å knerte en slik en idag:

    Noen som har prøvd denne?

    Registrerer at jeg stort sett har drukket italiens vin i det siste, begynner å fasinere meg mer og mer dette landet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Drakk en flaske med Tenuta Montanello 2004 til middagen i forgårs. Delikat vin, men det føltes litt som et barnerov. Men jeg har ikke lagringsmuligheter for vin så det må drikkes etterhvert.

     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn