Hvem er størst?

pang

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
13
rolfozzy skrev:
Dette er ikke mer og diskutere. Jeg har kommet med fasiten.
Den fasiten kan ikke være helt å stole på

Amund
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Destiny skrev:
Bob Dylan er uten tvil en av de aller største i rockens historie, men pga hans noe rufsete måte å synge på så når han ikke ut til Kari og Ola :-\

Blant Karier og Olaer så høres Bob ut som en katt som jamrer seg til døde omtrent, kort sagt de syns at Bob er grusomt fordi han ikke kan synge :eek:

Da er det en av Bobs undersåtter som jeg vil påstå er nesten på høyde ang musikk og som låtskriver og som når ut til massene på en helt annen måte: Bruce Springsteen!
Når jeg hører Springsteen, får jeg assosiasjoner til hard mage. Han streter jo ut hver eneste note.. :p...... ;)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Karma skrev:
Destiny skrev:
Bob Dylan er uten tvil en av de aller største i rockens historie, men pga hans noe rufsete måte å synge på så når han ikke ut til Kari og Ola :-\

Blant Karier og Olaer så høres Bob ut som en katt som jamrer seg til døde omtrent, kort sagt de syns at Bob er grusomt fordi han ikke kan synge :eek:

Da er det en av Bobs undersåtter som jeg vil påstå er nesten på høyde ang musikk og som låtskriver og som når ut til massene på en helt annen måte: Bruce Springsteen!
Når jeg hører Springsteen, får jeg assosiasjoner til hard mage. Han streter jo ut hver eneste note.. :p...... ;)
Hehe, virker som han sliter på driteren ja.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg tror ikke jeg kjenner Ola og Kari. ;)

Dylan vs. Springsteen? Selv jeg som er kategorisk motstander av slike vurderinger som dette mener at det er rått parti. ::)
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.050
Antall liker
1.418
Sted
Trondheim
pang skrev:
rolfozzy skrev:
Dette er ikke mer og diskutere. Jeg har kommet med fasiten.
Den fasiten kan ikke være helt å stole på

Amund
Jeg tror faktisk rolfozzy har rett.

Det hadde imidlertid vært interessant å sett hva Ian Curtis kunne fått til hvis han hadde holdt det gående litt lenger.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Etter å ha lest en drøss musikktidsskrifter og listekåringer fra begge sider av Atlantern siste 25 år, så tror jeg "rockhistorikernes topp 5" liste ser slik ut:
1. Elvis
2. Beatles
3. Dylan
4. Rolling Stones
5. Led Zeppelin


-Dette vurdert ut i fra følgende kriterier (vektet noenlunde likt):
*Nyskapning innenfor sin sjanger
*Innflytelse på andre musikere
*Innflytelse på samfunnet
*Populæritet/salgstall

Det hele må selvsagt sees med historiske briller. Nytter ikke spørre 20-åringer som holder OK Computer som tidenes album. Det blir omtrent som å si at Matrix er en bedre film enn Citizen Kane. Dessuten var det en mye større bragd å selge en million album på 60-tallet enn på 90-tallet.

(Forøvrig koker jo dette selvsagt ned til enhver sin smak. Fans må gjerne ha Springsteen, Neil Young eller Zappa som sin über alles).

----------

Artig link: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_music_artists

-Bob Dylan ligger jevnt med Duran Duran, Enya, Kenny G, New Kids On The Block, Shakira og UB40. :p
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.671
Antall liker
1.262
Elvis komponerte ikke selv og hører selvsagt ikke hjemme på noen lister utenom for gode sangere.

Så da blir det Beatles som nr.1
Eller Dylan.

så følger Stones.
 
F

fjellvåk

Gjest
Lite damer på (denne) lista (også)...
Madonna oppfyller noen av kriteriene.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
ch skrev:
Elvis komponerte ikke selv og hører selvsagt ikke hjemme på noen lister utenom for gode sangere.

Så da blir det Beatles som nr.1
Eller Dylan.

så følger Stones.
Kjente musikere har et litt annet syn på Elvis enn deg. Noen av de befinner seg tilfeldigvis på den samme topp 5 lista ;)
LINK: http://en.wikiquote.org/wiki/Elvis_Presley
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
ch skrev:
Elvis komponerte ikke selv og hører selvsagt ikke hjemme på noen lister utenom for gode sangere.

Så da blir det Beatles som nr.1
Eller Dylan.

så følger Stones.
Da har du sannelig ikke fått med deg mye i den populærmusikalske historietimen hvis det er et kriterie.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Hva ligger i definisjonen "størst"?
Er det i form av popularitet, platesalg, spalte(meter)plass i media osv, eller er det basert på hva artistene har vært i stand til å "levere" av:
*Musikalske ferdigheter. Dvs. dyktighet i form av å traktere instrument/stemme - også som helhetlig band både live og på "plate"
*Komponist-"kvaliteter". Dvs. evne til både nyskapning, innovativitet og godt komponerte låter og tekster

Om de 2 *-kriterier i det hele tatt skal tas et snev av hensyn til, så har jeg seriøse problemer med å forstå hvorfor i all verden noen nevner Stones. :-[
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.627
Antall liker
1.320
ptb skrev:
Hva ligger i definisjonen "størst"?
Er det i form av popularitet, platesalg, spalte(meter)plass i media osv, eller er det basert på hva artistene har vært i stand til å "levere" av:
*Musikalske ferdigheter. Dvs. dyktighet i form av å traktere instrument/stemme - også som helhetlig band både live og på "plate"
*Komponist-"kvaliteter". Dvs. evne til både nyskapning, innovativitet og godt komponerte låter og tekster

Om de 2 *-kriterier i det hele tatt skal tas et snev av hensyn til, så har jeg seriøse problemer med å forstå hvorfor i all verden noen nevner Stones.
:-[
Nå er det offisielt, jeg er i ferd med å bli gammel. Det tok meg fire gjennomlesninger før jeg skjønte at du var ironisk.
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Roberten skrev:
ptb skrev:
Hva ligger i definisjonen "størst"?
Er det i form av popularitet, platesalg, spalte(meter)plass i media osv, eller er det basert på hva artistene har vært i stand til å "levere" av:
*Musikalske ferdigheter. Dvs. dyktighet i form av å traktere instrument/stemme - også som helhetlig band både live og på "plate"
*Komponist-"kvaliteter". Dvs. evne til både nyskapning, innovativitet og godt komponerte låter og tekster

Om de 2 *-kriterier i det hele tatt skal tas et snev av hensyn til, så har jeg seriøse problemer med å forstå hvorfor i all verden noen nevner Stones.
:-[
Nå er det offisielt, jeg er i ferd med å bli gammel. Det tok meg fire gjennomlesninger før jeg skjønte at du var ironisk.
Huh. Samme her. Måtte lese det noen ganger før eg tok ironien i det. For det er ironisk, sant?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Townes skrev:
Roberten skrev:
Nå er det offisielt, jeg er i ferd med å bli gammel. Det tok meg fire gjennomlesninger før jeg skjønte at du var ironisk.
Huh. Samme her. Måtte lese det noen ganger før eg tok ironien i det. For det er ironisk, sant?
Med fare for å bli både flådd, brent, hengt, kjølhalt og det som "værre" er - nei! Dere begynner ikke å bli (for) gamle.
Jeg har alltid stilt meg undrende til at Stones "henger høyt" om det er snakk om "kvalitative" evner.

Jeg "skjønner" ikke U2´s og Springsteen´s "popularitet heller, selvom det er enklere å få andre med på det "lasset".
But - thats me!
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
ptb skrev:
Townes skrev:
Roberten skrev:
Nå er det offisielt, jeg er i ferd med å bli gammel. Det tok meg fire gjennomlesninger før jeg skjønte at du var ironisk.
Huh. Samme her. Måtte lese det noen ganger før eg tok ironien i det. For det er ironisk, sant?
Med fare for å bli både flådd, brent, hengt, kjølhalt og det som "værre" er - nei! Dere begynner ikke å bli (for) gamle.
Jeg har alltid stilt meg undrende til at Stones "henger høyt" om det er snakk om "kvalitative" evner.

Jeg "skjønner" ikke U2´s og Springsteen´s "popularitet heller, selvom det er enklere å få andre med på det "lasset".
But - thats me!
Du må gjerne utdype denne undringen. Og gjerne også eksemplifisere hvem du mener innehar disse kvalitative evnene som stones mangler...
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
rolfozzy skrev:
Destiny skrev:
Bob Dylan er uten tvil en av de aller største i rockens historie, men pga hans noe rufsete måte å synge på så når han ikke ut til Kari og Ola :-\

Blant Karier og Olaer så høres Bob ut som en katt som jamrer seg til døde omtrent, kort sagt de syns at Bob er grusomt fordi han ikke kan synge :eek:

Da er det en av Bobs undersåtter som jeg vil påstå er nesten på høyde ang musikk og som låtskriver og som når ut til massene på en helt annen måte: Bruce Springsteen!

Tar man med hva massene mener og kjøper og ikke bare oss sære musikksnobber så er Springsteen en klart større artist enn Dylan.

Men for egen del så er Beatles i en klasse for seg selv med en hel hærskare av fantastiske artister/band rett under.

Destiny.. :)
Lurer på hvor Springsteen hadde vært blandt Olaer og Karier hvis det ikke hadde vært for Born in the USA?

Dengang han konkurerte med Åge Aleksandersens Lys og Varme om en plass på de norske hitlistene.

Da han hadde bola overarmene til Rambodimensjoner, og gjorde Kariene våte i buksa.

Nei i forhold til Dylan vil aldri Springsteen bli mer enn en appostrof i rockens historie.
Selv om jeg holder Dylan som den ubestridt største, så kan ikke Springsteen avfeies som noen apostrof, heller ikke i forhold til Dylan. Platene fra Greetings from Asbury Park i 1973 til Nebraska ti år senere holder sannelig vel så bra kvalitet som det meste Dylan ga ut av studioalbum i samme periode.

Men det er klart; almuen som holder Born in the U.S.A. for det beste av Springsteen er vel stort sett den samme som mener deler av det gamle Jefferson-kollektivet nådde sitt kunstneriske høydepunkt med We Built This City...
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Townes skrev:
Du må gjerne utdype denne undringen. Og gjerne også eksemplifisere hvem du mener innehar disse kvalitative evnene som stones mangler...
Da det fra mitt ståsted egentlig ville være "enklere" å begynne i andre enden (dvs. færre å nevne) - så vil jeg heller "returnere" spørsmålet.

Kan Jagger karakteriseres som en kvalitativt, godt over snittet, god sanger?
Kan Ritchards karakteriseres som en kvalitativt, godt over snittet, dyktig gitarist?
Er låtene kvalitativt, godt over snittet, gode "komposisjoner"?
Er tekstene kvalitativt i det hele tatt gode?

Eller var/er deres popularitet et resultat av andre faktorer - som skapte spalteplass og omtale for "alt" annet enn det rent "kvalitative" innholdet?
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
ptb skrev:
Townes skrev:
Du må gjerne utdype denne undringen. Og gjerne også eksemplifisere hvem du mener innehar disse kvalitative evnene som stones mangler...
Da det fra mitt ståsted egentlig ville være "enklere" å begynne i andre enden (dvs. færre å nevne) - så vil jeg heller "returnere" spørsmålet.

Kan Jagger karakteriseres som en kvalitativt, godt over snittet, god sanger?
Kan Ritchards karakteriseres som en kvalitativt, godt over snittet, dyktig gitarist?
Er låtene kvalitativt, godt over snittet, gode "komposisjoner"?
Er tekstene kvalitativt i det hele tatt gode?

Eller var/er deres popularitet et resultat av andre faktorer - som skapte spalteplass og omtale for "alt" annet enn det rent "kvalitative" innholdet?
Og hva legger du i begrepet kvalitativt i denne sammenheng?
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.394
Antall liker
725
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Kan Ritchards karakteriseres som en kvalitativt, godt over snittet, dyktig gitarist?
Har vel rockens mest særegne stil,om du likern eller ikke så harn legendestatus forever :)

Hvem er størst ? da antar jeg man snakker om innflytelse på rockens utvikling ?

Har Stones hatt det ? sier seg vel selv
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
ptb skrev:
Hva ligger i definisjonen "størst"?
Er det i form av popularitet, platesalg, spalte(meter)plass i media osv, eller er det basert på hva artistene har vært i stand til å "levere" av:
*Musikalske ferdigheter. Dvs. dyktighet i form av å traktere instrument/stemme - også som helhetlig band både live og på "plate"
*Komponist-"kvaliteter". Dvs. evne til både nyskapning, innovativitet og godt komponerte låter og tekster

Om de 2 *-kriterier i det hele tatt skal tas et snev av hensyn til, så har jeg seriøse problemer med å forstå hvorfor i all verden noen nevner Stones. :-[
ptb er inne på noe riktig her. I følge hans kriterier så må Rolling Stones se seg slått av Secret Garden. Fionnuala Sherry er flinkere på sitt instrument (fiolin) enn Keith Richards er på gitar, og Rolf Løvland er jo en komponist av rang. You Raise Me Up var så nyskapende at svenskene leverte inn protest under GP finalen. Secret Garden solgte dessuten minst like mange plater da de var plateaktuelle, som Stones i samme tidsrom. Gratulerer, ptb, du er i ferd med å omskrive rockens historie!
 
F

fjellvåk

Gjest
Hvorfor må man på det nærmeste stå til rette for de tollerante på HFS når/hvis man ikke synes noe særlig om de oppleste og vedtatte? ptb liker ikke Stones og noen andre. Javel så gjør han ikke det da. Og så?
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
ptb skrev:
Townes skrev:
Du må gjerne utdype denne undringen. Og gjerne også eksemplifisere hvem du mener innehar disse kvalitative evnene som stones mangler...
Da det fra mitt ståsted egentlig ville være "enklere" å begynne i andre enden (dvs. færre å nevne) - så vil jeg heller "returnere" spørsmålet.

Kan Jagger karakteriseres som en kvalitativt, godt over snittet, god sanger?
Kan Ritchards karakteriseres som en kvalitativt, godt over snittet, dyktig gitarist?
Er låtene kvalitativt, godt over snittet, gode "komposisjoner"?
Er tekstene kvalitativt i det hele tatt gode?

Eller var/er deres popularitet et resultat av andre faktorer - som skapte spalteplass og omtale for "alt" annet enn det rent "kvalitative" innholdet?
Svarene på de noe underlige spørsmålene dine må vel da bli:

Kan Jagger karakteriseres som en kvalitativt, godt over snittet, god sanger? - Ja
Kan Ritchards karakteriseres som en kvalitativt, godt over snittet, dyktig gitarist? - Ja
Er låtene kvalitativt, godt over snittet, gode "komposisjoner"? - Ja
Er tekstene kvalitativt i det hele tatt gode? - Ja

Eller var/er deres popularitet et resultat av andre faktorer - som skapte spalteplass og omtale for "alt" annet enn det rent "kvalitative" innholdet? - Nei

Helt ærlig, jeg skjønner bare ikkje kor du vil med dette. Jeg ber deg nevne noen du mener er representanter for kvaliteten du etterlyser hos stones, men du makter altså ikkje å komme med et eneste navn, bare stille en haug med ubrukelige spørsmål i retur.

"Er Keef en over gjennomsnittlig dyktig gitarist?" Uten å være veldig bevandret i gitarteori og teknikk, så ja han er nok blant de 3.4 milliarder flinkeste gitaristene på jorden. Nokså sikker på det ja.

Jeg er veldig nysgjerrig på å høre hvordan du definerer og vurderer "kvalitet".
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
fjellvåk skrev:
Hvorfor må man på det nærmeste stå til rette for de tollerante på HFS når/hvis man ikke synes noe særlig om de oppleste og vedtatte? ptb liker ikke Stones og noen andre. Javel så gjør han ikke det da. Og så?
Nå ordla jo ikkje ptb seg så veldig nøkternt og diplomatisk i sitt innlegg, så at noen ber ham underbygge/argumentere påstandene er da vel fullstendig berettiget og betimelig?
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
790
Antall liker
279
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
pedal skrev:
ptb skrev:
Hva ligger i definisjonen "størst"?
Er det i form av popularitet, platesalg, spalte(meter)plass i media osv, eller er det basert på hva artistene har vært i stand til å "levere" av:
*Musikalske ferdigheter. Dvs. dyktighet i form av å traktere instrument/stemme - også som helhetlig band både live og på "plate"
*Komponist-"kvaliteter". Dvs. evne til både nyskapning, innovativitet og godt komponerte låter og tekster

Om de 2 *-kriterier i det hele tatt skal tas et snev av hensyn til, så har jeg seriøse problemer med å forstå hvorfor i all verden noen nevner Stones. :-[
ptb er inne på noe riktig her. I følge hans kriterier så må Rolling Stones se seg slått av Secret Garden. Fionnuala Sherry er flinkere på sitt instrument (fiolin) enn Keith Richards er på gitar, og Rolf Løvland er jo en komponist av rang. You Raise Me Up var så nyskapende at svenskene leverte inn protest under GP finalen. Secret Garden solgte dessuten minst like mange plater da de var plateaktuelle, som Stones i samme tidsrom. Gratulerer, ptb, du er i ferd med å omskrive rockens historie!
Det var vel helst låten Nocturne som var den nyskapende Løvland låten i MGP... ;)
 
F

fjellvåk

Gjest
Townes skrev:
fjellvåk skrev:
Hvorfor må man på det nærmeste stå til rette for de tollerante på HFS når/hvis man ikke synes noe særlig om de oppleste og vedtatte? ptb liker ikke Stones og noen andre. Javel så gjør han ikke det da. Og så?
Nå ordla jo ikkje ptb seg så veldig nøkternt og diplomatisk i sitt innlegg, så at noen ber ham underbygge/argumentere påstandene er da vel fullstendig berettiget og betimelig?
Det er ikke så lett alltid å forklare hvorfor noen artister ikke treffer deg, det kan også være like vanskelig å forklare (slik at andre forstår det...) hvis det er motsatt. Vil vi forstå det hvis han underbygger påstandene sine? Og er det viktig? Det er kun musikksmak vi snakker om her og den er er mildt sagt forskjellig. Jeg synes f.eks. at Springsteen og Dylan er noe av det aller kjedeligste jeg vet, hvorfor det? Har ikke peiling, det bare treffer meg ikke, men det gjør meg selvfølgelig ingenting at andre ser på dem som "guder".
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
Men det er vel greit å legge listen litt over argumenter av typen "jeg synes ikke Beatles var noe særlig populære på 60-tallet"?
 
F

fjellvåk

Gjest
noruego skrev:
Men det er vel greit å legge listen litt over argumenter av typen "jeg synes ikke Beatles var noe særlig populære på 60-tallet"?
Det der er vel mer en bekreftelse på historieløshet enn en uttalelse om musikken vil jeg tro.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Nå er det vel slik at for mange er Beatles de største, for andre Stones. Slik var det på 60-tallet også. Av hundre mente 15 Stones var best, men 85 mente Beatles. Da kom Stones på en god nummer 2 etter Gudene. Slik er det med den saken ;D
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
pedal skrev:
ptb er inne på noe riktig her. I følge hans kriterier så må Rolling Stones se seg slått av Secret Garden. Fionnuala Sherry er flinkere på sitt instrument (fiolin) enn Keith Richards er på gitar, og Rolf Løvland er jo en komponist av rang. You Raise Me Up var så nyskapende at svenskene leverte inn protest under GP finalen. Secret Garden solgte dessuten minst like mange plater da de var plateaktuelle, som Stones i samme tidsrom. Gratulerer, ptb, du er i ferd med å omskrive rockens historie!
Var det det eneste du klarte å "komponere" av forsøk på "latterliggjøring? Ganske så "fjern" sammenlikning - om ikke annet.
Men, i en del "settinger" så er det jo ikke "lov" å ikke være mainstream :-\

For å ta en "bedre", eller mindre dårlig sammenlikning:
I flere år på rad så var Sputnik norges desidert mestselgende artist. Ikke på de "offisielle" listene, da salget hovedsaklig var på kassett, distribuert og solgt gjennom bensinstasjoner osv. I tillegg var det den artisten som, samlet sett, "dro" mest publikum til sine "opptredner".
Jeg synes allikevel ikke at han er noen spesielt god gitarist, låtskriver, eller tekstforfatter. ::)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Nå er det vel slik at for mange er Beatles de største, for andre Stones. Slik var det på 60-tallet også. Av hundre mente 15 Stones var best, men 85 mente Beatles. Da kom Stones på en god nummer 2 etter Gudene. Slik er det med den saken ;D
Har støvet fra drillpikenes dusker satt seg på hjernen din, larserik?

Det er helt feil det du påstår.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Townes skrev:
Nå ordla jo ikkje ptb seg så veldig nøkternt og diplomatisk i sitt innlegg, så at noen ber ham underbygge/argumentere påstandene er da vel fullstendig berettiget og betimelig?
I mine "ører" så synes jeg Stones, rent musikalsk sett, er et ganske så ordinært "plankerock" band. Stort sett enkel 3-akkordsbaserte låter. Tekstene er vel ikke akkurat stor poesi - og kvalitativt nivå i utført "håndtverk" (i mangel av bedre ord) har aldri imponert meg.
Når det gjelder alt det øvrige - ja, det skal de "ha for" - for hele femmer´n.

Om jeg må "dra" frem noe enkelteksempler (det er mange):
Richards vs f.eks Blackmore: Bare introsnutten til Strange kind of woman drar jo snerken av Richards "samlede" prestasjoner.
Jagger vs. f.eks Daltrey. Daltrey har sangstemme - og kan synge. Jaggers vokale kvaliteter rekker vel ikke Daltrey til livet, enda Daltrey vel ikke er mer enn ca. 165.

Noen lever sikkert i den missoppfatting at jeg absolutt ikke liker Stones. Det er ikke korrekt. Både har, og spiller Stones til tider. Mulig at enkelte ikke skjønner at det går an å like noe, uten å synes at rent "kvalitativt" er spesielt bra.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
rolfozzy skrev:
lars_erik skrev:
Nå er det vel slik at for mange er Beatles de største, for andre Stones. Slik var det på 60-tallet også. Av hundre mente 15 Stones var best, men 85 mente Beatles. Da kom Stones på en god nummer 2 etter Gudene. Slik er det med den saken ;D
Har støvet fra drillpikenes dusker satt seg på hjernen din, larserik?

Det er helt feil det du påstår.
å gå frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake over et fotgjengerfelt hinter om både det eneeller det andre.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
ptb skrev:
Townes skrev:
Nå ordla jo ikkje ptb seg så veldig nøkternt og diplomatisk i sitt innlegg, så at noen ber ham underbygge/argumentere påstandene er da vel fullstendig berettiget og betimelig?
I mine "ører" så synes jeg Stones, rent musikalsk sett, er et ganske så ordinært "plankerock" band. Stort sett enkel 3-akkordsbaserte låter. Tekstene er vel ikke akkurat stor poesi - og kvalitativt nivå i utført "håndtverk" (i mangel av bedre ord) har aldri imponert meg.
Når det gjelder alt det øvrige - ja, det skal de "ha for" - for hele femmer´n.

Om jeg må "dra" frem noe enkelteksempler (det er mange):
Richards vs f.eks Blackmore: Bare introsnutten til Strange kind of woman drar jo snerken av Richards "samlede" prestasjoner.
Jagger vs. f.eks Daltrey. Daltrey har sangstemme - og kan synge. Jaggers vokale kvaliteter rekker vel ikke Daltrey til livet, enda Daltrey vel ikke er mer enn ca. 165.

Noen lever sikkert i den missoppfatting at jeg absolutt ikke liker Stones. Det er ikke korrekt. Både har, og spiller Stones til tider. Mulig at enkelte ikke skjønner at det går an å like noe, uten å synes at rent "kvalitativt" er spesielt bra.
Hvis du bruker og forstår musikalske kvaliteter på samme måte som dem som vurderer kvaliteten på billedkunst ut fra hvor naturtro og tett på et fotografi en maler har klart å komme, så kan jeg forstå eksemplene som gis.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Grunnen til at Beatles ofte feilaktig blir vurdert som "større" enn Stones er at førstnevnte la opp for 40 år siden og at John Lennon døde for 30 år siden. Trur nå jeg.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
65finger skrev:
Grunnen til at Beatles ofte feilaktig blir vurdert som "større" enn Stones er at førstnevnte la opp for 40 år siden og at John Lennon døde for 30 år siden. Trur nå jeg.
Hadde Beatles fortsatt, hadde de endt opp som Electric Light Orchestra.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
noruego skrev:
.....vurderer kvaliteten på billedkunst ut fra hvor naturtro og tett på et fotografi en maler har klart å komme, så kan jeg forstå eksemplene som gis.
På sett og vis, dersom "målet" er å male det mest mulig naturtro. Eller, om du som gitarist "alltid bommer" på 1/4-del av anslagene i soloene dine, som vokalist ofte synger "ureint". Enten fordi du er dønn dopa, eller rett og slett ikke er "bedre".
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
ptb skrev:
Townes skrev:
Nå ordla jo ikkje ptb seg så veldig nøkternt og diplomatisk i sitt innlegg, så at noen ber ham underbygge/argumentere påstandene er da vel fullstendig berettiget og betimelig?
I mine "ører" så synes jeg Stones, rent musikalsk sett, er et ganske så ordinært "plankerock" band. Stort sett enkel 3-akkordsbaserte låter. Tekstene er vel ikke akkurat stor poesi - og kvalitativt nivå i utført "håndtverk" (i mangel av bedre ord) har aldri imponert meg.
Når det gjelder alt det øvrige - ja, det skal de "ha for" - for hele femmer´n.

Om jeg må "dra" frem noe enkelteksempler (det er mange):
Richards vs f.eks Blackmore: Bare introsnutten til Strange kind of woman drar jo snerken av Richards "samlede" prestasjoner.
Jagger vs. f.eks Daltrey. Daltrey har sangstemme - og kan synge. Jaggers vokale kvaliteter rekker vel ikke Daltrey til livet, enda Daltrey vel ikke er mer enn ca. 165.

Noen lever sikkert i den missoppfatting at jeg absolutt ikke liker Stones. Det er ikke korrekt. Både har, og spiller Stones til tider. Mulig at enkelte ikke skjønner at det går an å like noe, uten å synes at rent "kvalitativt" er spesielt bra.
Eg blir helt forvirret av bruken av anførselstegn her, men det er nå så.

Hva er kvalitativt dårlig med 3-greps låter? Er det for få akkorder? Skal si deg det at det er vanskeligere å skrive en god låt på én akkord, enn å skrive en god låt på 10+. Prøv å lage en god låt på én akkord du, og se om det er planke. Guided by voices har faktisk klart det.

Hank Williams og Johnny Cash klarte seg usedvanlig godt med tre akkorder, og eg har vanskelig for å se at få akkorder skal brukes mot Hank Williams muiskalske arv. Det er bare to av mange eksempler. Dessuten, stones er et rockeband, ikkje et progband som skal vise kor mange dim-akkorder de kan flette inn i ett og samme refreng.

Ramones kan være et annet eksempel på et band som klarte seg jævla fint med tre akkorder. Og eg vil tippe at du er en som også mener at Ramones er et kvalitativt dårlig band, både når det kommer til antall akkorder og tekster. I mine ører er Ramones sine tekster knivskarpe.

For meg virker det som at du langt på vei insinuerer at det som er kvalitativt bra er synonymt med det som er teknisk vanskelig/imponerende. I så fall har vi totalt diametralt ulike oppfatninger. Da blir vel Yes et bedre band enn Stones i di bok, og da lever vi jo for så vidt på forskjellige planeter musikalsk.

Ka mener du egentlig med kvalitativt nivå i utført håndverk? Stones på sitt beste må jo være noe av det tighteste bandet som har vært. Fundamentet Watts & Wyman var rimelig stødige, uansett ka du måtte tro. Og å påstå at Keef ikkje vet ka han holder på med er jo bare komisk. Tror du at de var dårlige å spille fordi om de var glad i å drikke litt og injisere et og annet? Stevie Ray Vaughan spilte jo som en Gud sjøl om han var heeeeelt ute på heroin. Han hadde neppe gjort det noe bedre nykter.

Introsnutten til strange kind of woman er jo et "lick" veldig ulikt noe Keef ville kunne funnet på å spille. Det er jo ikkje hans greie i det hele tatt. Det blir som å sammenligne bananer og pærer bare fordi begge er frukter. Blackmore kan ikkje riffe som Keef. M'kay? Det er min påstand. Like subjekvtiv og lite velbegrunnet som din.

Daltrey er en fantastisk vokalist, ja. Uten tvil. Han har en bedre stemme enn Jagger, og han har uten tvil mer kontroll på stemmen, og er Jagger fullstendig overlegen reint sangteknisk. Men blir Jagger en dårlig vokalist fordi Daltrey er vannvittig flink? Du kunne jo like gjerne, med dine argumenter, brukt Daltrey sammenligningen med Bob Dylan, men eg syns Dylan gruser både Mick og Daltrey som vokalist. Hvorfor, har fozzy gjort rede for på utsøkt vis tidligere i denne tråden.

Som sagt, eg forstår fortsatt ikkje kor og ka du vil med stones-dissinga. Eg skjønner at du kan høre på stones uten å synes det er "kvalitativt" bra, det har du jo så absolutt forklart. Det eg ikkje skjønner pøkket av er kordan du oppfatter "kvalitet".
 
Topp Bunn