I blindtestar er alltid Frank Zappa størst.
Jeg trodde Ray Charles eller Stevie Wonder dominerte i slike tester?Audiophile-Arve skrev:I blindtestar er alltid Frank Zappa størst.
Javel???baluba skrev:![]()
En særdeles merkelig tråd. :I og med at det ikke finnes en fasit så vet jo alle at jeg vil svare Carl Perkins på et slik spørsmål, når betydning skal vurderes. Blue Suede Shoes var den første låten som gikk til topps på pop, r'n'b og c&w-listene til Billboard. Men det er en like dum måte å rettferdiggjøre en subjektiv mening på som (nesten) enhver annen.
Jeg fatter ikke hvorfor dere vil gjøre livet fattigere med å definere favoritter så sterkt at det opptar så mye av den musikalske bevisstheten som det tydeligvis gjør. Det er jo åpenbart at de som har store favorittartister her inne har en ganske lite variert kost, i alle fall den som dere deler med oss andre.![]()
Dette har jeg faktisk ikke sett så mye til..?baluba skrev:Jeg fatter ikke hvorfor dere vil gjøre livet fattigere med å definere favoritter så sterkt at det opptar så mye av den musikalske bevisstheten som det tydeligvis gjør. Det er jo åpenbart at de som har store favorittartister her inne har en ganske lite variert kost, i alle fall den som dere deler med oss andre.![]()
For ikke å glemme de umedvitne..Audiophile-Arve skrev:Ingenting er som ein god streng på hifisentralen, full av infame og medvitne feiltolkingar.
Vi er jo subjektive i denne tråden, og min subjektive mening er at det å lytte til et snevert utvalg av uttrykk er litt fattig. Kanskje jeg er litt opptatt av kvantitet, men i en verden der kvantitet lett kan kombineres med kvalitet så bør jo det være greit. Men mener du seriøst at du ikke har sett mye til at folk får kick på enkelte artister over lange perioder?Karma skrev:Dette har jeg faktisk ikke sett så mye til..?baluba skrev:Jeg fatter ikke hvorfor dere vil gjøre livet fattigere med å definere favoritter så sterkt at det opptar så mye av den musikalske bevisstheten som det tydeligvis gjør. Det er jo åpenbart at de som har store favorittartister her inne har en ganske lite variert kost, i alle fall den som dere deler med oss andre.![]()
Uansett: Hva får deg til å konkludere med at bredden i muskksmaken er synonym med musikkgleden?
At livet skulle bli fattigere av å ha noen klare musikalske favoritter, kan jeg heller ikke forstå. At livet blir fattigere for dem som kun har et overfladisk forhold til musikk, kan jeg dog forstå bedre.
Ikke bare de samme artistene, jeg kan spille den samme plate en 4-5 ganger etterhverandre ;D ;Dbaluba skrev:Vi er jo subjektive i denne tråden, og min subjektive mening er at det å lytte til et snevert utvalg av uttrykk er litt fattig. Kanskje jeg er litt opptatt av kvantitet, men i en verden der kvantitet lett kan kombineres med kvalitet så bør jo det være greit. Men mener du seriøst at du ikke har sett mye til at folk får kick på enkelte artister over lange perioder?Karma skrev:Dette har jeg faktisk ikke sett så mye til..?baluba skrev:Jeg fatter ikke hvorfor dere vil gjøre livet fattigere med å definere favoritter så sterkt at det opptar så mye av den musikalske bevisstheten som det tydeligvis gjør. Det er jo åpenbart at de som har store favorittartister her inne har en ganske lite variert kost, i alle fall den som dere deler med oss andre.![]()
Uansett: Hva får deg til å konkludere med at bredden i muskksmaken er synonym med musikkgleden?
At livet skulle bli fattigere av å ha noen klare musikalske favoritter, kan jeg heller ikke forstå. At livet blir fattigere for dem som kun har et overfladisk forhold til musikk, kan jeg dog forstå bedre.
Uenig.slowmotion skrev:Ren idioti. Ingen er 'størst' i rocken.
humre. Det er fordi du har den nådegaven medfødt at du er for lat til å reise deg det.65finger skrev:Ikke bare de samme artistene, jeg kan spille den samme plate en 4-5 ganger etterhverandre ;D ;D
He he he, kan ikke benekte at det kan være en årsak. For til vanlig viser Herr Finger en ganske så vid musikksmak, og gir inntrykk av å ta godt for seg av den herligheten som finnes.H.R skrev:humre. Det er fordi du har den nådegaven medfødt at du er for lat til å reise deg det.65finger skrev:Ikke bare de samme artistene, jeg kan spille den samme plate en 4-5 ganger etterhverandre ;D ;D
Jo da. men det trenger ikke være negativt eller bety at man er ensporet. Det betyr vel først og fremst at man har evnen til å la seg begeistre?baluba skrev:Men mener du seriøst at du ikke har sett mye til at folk får kick på enkelte artister over lange perioder?
Helt på linje med deg i det, og selvfølgelig er det mange som ikke synes det er negativt å høre på samme platene om igjen og om igjen. Ensporet er jo slike perioder, for jeg regner med/håper at det er en synliggjøring av perioder og kick. Spiller jeg bare barokk opera i en måned så har det vært en ensporet periode. Og jeg har vært såpass ensporet at jeg kun har hørt på f.eks. jazz fra femti og sekstitallet i flere dager i strekk.Karma skrev:Jo da. men det trenger ikke være negativt eller bety at man er ensporet. Det betyr vel først og fremst at man har evnen til å la seg begeistre?baluba skrev:Men mener du seriøst at du ikke har sett mye til at folk får kick på enkelte artister over lange perioder?
Personlig er jeg mangfoldig m.h.t sjanger, men ganske selektiv m.h.t. artist. Det er dermed en grunn til at jeg aldri har brydd meg med å samle en stor samling musikk..
Sjangerskifte innimellom er min medisin for ikke å gå lei. God forby for en fattig tilværelse det hadde blittbaluba skrev:Helt på linje med deg i det, og selvfølgelig er det mange som ikke synes det er negativt å høre på samme platene om igjen og om igjen. Ensporet er jo slike perioder, for jeg regner med/håper at det er en synliggjøring av perioder og kick. Spiller jeg bare barokk opera i en måned så har det vært en ensporet periode. Og jeg har vært såpass ensporet at jeg kun har hørt på f.eks. jazz fra femti og sekstitallet i flere dager i strekk.Karma skrev:Jo da. men det trenger ikke være negativt eller bety at man er ensporet. Det betyr vel først og fremst at man har evnen til å la seg begeistre?baluba skrev:Men mener du seriøst at du ikke har sett mye til at folk får kick på enkelte artister over lange perioder?
Personlig er jeg mangfoldig m.h.t sjanger, men ganske selektiv m.h.t. artist. Det er dermed en grunn til at jeg aldri har brydd meg med å samle en stor samling musikk..
Jeg er også enig i at musikkglede ikke kan kvantifiseres, jeg er bare sterkt subjektiv i min undring over noe som jeg ikke helt forstår.
Ja variasjon må til. Forstår ikke riktig balubas konklusjon om at de som har en favorittartist de mener er den største, har en enspora musikksmak.65finger skrev:Sjangerskifte innimellom er min medisin for ikke å gå lei. God forby for en fattig tilværelse det hadde blittbaluba skrev:Helt på linje med deg i det, og selvfølgelig er det mange som ikke synes det er negativt å høre på samme platene om igjen og om igjen. Ensporet er jo slike perioder, for jeg regner med/håper at det er en synliggjøring av perioder og kick. Spiller jeg bare barokk opera i en måned så har det vært en ensporet periode. Og jeg har vært såpass ensporet at jeg kun har hørt på f.eks. jazz fra femti og sekstitallet i flere dager i strekk.Karma skrev:Jo da. men det trenger ikke være negativt eller bety at man er ensporet. Det betyr vel først og fremst at man har evnen til å la seg begeistre?baluba skrev:Men mener du seriøst at du ikke har sett mye til at folk får kick på enkelte artister over lange perioder?
Jeg er også enig i at musikkglede ikke kan kvantifiseres, jeg er bare sterkt subjektiv i min undring over noe som jeg ikke helt forstår.
Det hverken skriver eller mener jeg, Rolf.rolfozzy skrev:Ja variasjon må til. Forstår ikke riktig balubas konklusjon om at de som har en favorittartist de mener er den største, har en enspora musikksmak.65finger skrev:Sjangerskifte innimellom er min medisin for ikke å gå lei. God forby for en fattig tilværelse det hadde blittbaluba skrev:Helt på linje med deg i det, og selvfølgelig er det mange som ikke synes det er negativt å høre på samme platene om igjen og om igjen. Ensporet er jo slike perioder, for jeg regner med/håper at det er en synliggjøring av perioder og kick. Spiller jeg bare barokk opera i en måned så har det vært en ensporet periode. Og jeg har vært såpass ensporet at jeg kun har hørt på f.eks. jazz fra femti og sekstitallet i flere dager i strekk.Karma skrev:Jo da. men det trenger ikke være negativt eller bety at man er ensporet. Det betyr vel først og fremst at man har evnen til å la seg begeistre?baluba skrev:Men mener du seriøst at du ikke har sett mye til at folk får kick på enkelte artister over lange perioder?
Da får jeg bare beklage misforståelsen, baluba.baluba skrev:Det hverken skriver eller mener jeg, Rolf.rolfozzy skrev:Ja variasjon må til. Forstår ikke riktig balubas konklusjon om at de som har en favorittartist de mener er den største, har en enspora musikksmak.65finger skrev:Sjangerskifte innimellom er min medisin for ikke å gå lei. God forby for en fattig tilværelse det hadde blittbaluba skrev:Helt på linje med deg i det, og selvfølgelig er det mange som ikke synes det er negativt å høre på samme platene om igjen og om igjen. Ensporet er jo slike perioder, for jeg regner med/håper at det er en synliggjøring av perioder og kick. Spiller jeg bare barokk opera i en måned så har det vært en ensporet periode. Og jeg har vært såpass ensporet at jeg kun har hørt på f.eks. jazz fra femti og sekstitallet i flere dager i strekk.Karma skrev:Jo da. men det trenger ikke være negativt eller bety at man er ensporet. Det betyr vel først og fremst at man har evnen til å la seg begeistre?baluba skrev:Men mener du seriøst at du ikke har sett mye til at folk får kick på enkelte artister over lange perioder?
Jeg skriver at de som har et så ekstremt sterkt forhold til sin favorittartist at de tilsynelatende bare spiller det (med nødvendige unntak) har det litt stusslig. Slik som da jeg vokste opp. Da hadde jeg venner som spilte fem, seks Zappa-plater hver eneste dag. Unntakene utgjorde kanskje 25 prosent av deres daglige dose musikk. Og unntakene lå ikke fryktelig langt unna musikalsk det heller, med obligatoriske supergitarister og intrikate låter.
La meg også legge til at jeg skrev tilsynelatende.
Er du så sikker på det?rolfozzy skrev:En ting jeg mener er sikkert er at man må høre mye forskjellig musikk for og finne sin favoritt.
Jeg må tygge litt på den, Karma. Vrien den.Karma skrev:Er du så sikker på det?rolfozzy skrev:En ting jeg mener er sikkert er at man må høre mye forskjellig musikk for og finne sin favoritt.
Det ville jo vært mye enklere, om man bare hadde hørt en artist..? ;D
Sant nok. Jeg hiver de andre. ;D65finger skrev:Godt at Onkel Bob har gitt ut en bråte plater. Til og med juleplate! dekker alle behov rozzy ;D
Og det var din ydmyke mening..? ;Dterjetroll skrev:Rock and Rolling Stones!min ydmyke mening siden 1964!
Husmorpop= The Beatles ;D
Terje
Keith Moon er størst!!!!!!!!rolfozzy skrev:Sant nok. Jeg hiver de andre. ;D65finger skrev:Godt at Onkel Bob har gitt ut en bråte plater. Til og med juleplate! dekker alle behov rozzy ;D
For husfredens skyld, kan vi ikkje bare bli enige om nest størst? :65finger skrev:Keith Moon er størst!!!!!!!!rolfozzy skrev:Sant nok. Jeg hiver de andre. ;D65finger skrev:Godt at Onkel Bob har gitt ut en bråte plater. Til og med juleplate! dekker alle behov rozzy ;D
Bonham er like storTownes skrev:For husfredens skyld, kan vi ikkje bare bli enige om nest størst? :65finger skrev:Keith Moon er størst!!!!!!!!rolfozzy skrev:Sant nok. Jeg hiver de andre. ;D65finger skrev:Godt at Onkel Bob har gitt ut en bråte plater. Til og med juleplate! dekker alle behov rozzy ;D
Lurer på hvor Springsteen hadde vært blandt Olaer og Karier hvis det ikke hadde vært for Born in the USA?Destiny skrev:Bob Dylan er uten tvil en av de aller største i rockens historie, men pga hans noe rufsete måte å synge på så når han ikke ut til Kari og Ola :-\
Blant Karier og Olaer så høres Bob ut som en katt som jamrer seg til døde omtrent, kort sagt de syns at Bob er grusomt fordi han ikke kan synge
Da er det en av Bobs undersåtter som jeg vil påstå er nesten på høyde ang musikk og som låtskriver og som når ut til massene på en helt annen måte: Bruce Springsteen!
Tar man med hva massene mener og kjøper og ikke bare oss sære musikksnobber så er Springsteen en klart større artist enn Dylan.
Men for egen del så er Beatles i en klasse for seg selv med en hel hærskare av fantastiske artister/band rett under.
Destiny..![]()
Har du lest åpningsinnlegget?Pink_Panther skrev:Hva har Dylan i denne tråden å gjøre? Dette handler om rock, ikke visesang. ;D
Sist du hørte Dylan, var det i 1964?Pink_Panther skrev:Hva har Dylan i denne tråden å gjøre? Dette handler om rock, ikke visesang. ;D
Jeg er helt enig i at Bob Dylan er en større og viktigere artist enn Springsteen, men det er vi som er innteresrt i musikk litt over snittet som syns dette.rolfozzy skrev:Lurer på hvor Springsteen hadde vært blandt Olaer og Karier hvis det ikke hadde vært for Born in the USA?Destiny skrev:Bob Dylan er uten tvil en av de aller største i rockens historie, men pga hans noe rufsete måte å synge på så når han ikke ut til Kari og Ola :-\
Blant Karier og Olaer så høres Bob ut som en katt som jamrer seg til døde omtrent, kort sagt de syns at Bob er grusomt fordi han ikke kan synge
Da er det en av Bobs undersåtter som jeg vil påstå er nesten på høyde ang musikk og som låtskriver og som når ut til massene på en helt annen måte: Bruce Springsteen!
Tar man med hva massene mener og kjøper og ikke bare oss sære musikksnobber så er Springsteen en klart større artist enn Dylan.
Men for egen del så er Beatles i en klasse for seg selv med en hel hærskare av fantastiske artister/band rett under.
Destiny..![]()
Dengang han konkurerte med Åge Aleksandersens Lys og Varme om en plass på de norske hitlistene.
Da han hadde bola overarmene til Rambodimensjoner, og gjorde Kariene våte i buksa.
Nei i forhold til Dylan vil aldri Springsteen bli mer enn en appostrof i rockens historie.