Hvem er størst?

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161
Audiophile-Arve skrev:
I blindtestar er alltid Frank Zappa størst.
Jeg trodde Ray Charles eller Stevie Wonder dominerte i slike tester?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1

En særdeles merkelig tråd. ::) I og med at det ikke finnes en fasit så vet jo alle at jeg vil svare Carl Perkins på et slik spørsmål, når betydning skal vurderes. Blue Suede Shoes var den første låten som gikk til topps på pop, r'n'b og c&w-listene til Billboard. Men det er en like dum måte å rettferdiggjøre en subjektiv mening på som (nesten) enhver annen.

Jeg fatter ikke hvorfor dere vil gjøre livet fattigere med å definere favoritter så sterkt at det opptar så mye av den musikalske bevisstheten som det tydeligvis gjør. Det er jo åpenbart at de som har store favorittartister her inne har en ganske lite variert kost, i alle fall den som dere deler med oss andre. ;)

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
baluba skrev:

En særdeles merkelig tråd. ::) I og med at det ikke finnes en fasit så vet jo alle at jeg vil svare Carl Perkins på et slik spørsmål, når betydning skal vurderes. Blue Suede Shoes var den første låten som gikk til topps på pop, r'n'b og c&w-listene til Billboard. Men det er en like dum måte å rettferdiggjøre en subjektiv mening på som (nesten) enhver annen.

Jeg fatter ikke hvorfor dere vil gjøre livet fattigere med å definere favoritter så sterkt at det opptar så mye av den musikalske bevisstheten som det tydeligvis gjør. Det er jo åpenbart at de som har store favorittartister her inne har en ganske lite variert kost, i alle fall den som dere deler med oss andre. ;)
Javel???

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161
baluba skrev:
Dette har jeg faktisk ikke sett så mye til..?

Uansett: Hva får deg til å konkludere med at bredden i muskksmaken er synonym med musikkgleden?
At livet skulle bli fattigere av å ha noen klare musikalske favoritter, kan jeg heller ikke forstå. At livet blir fattigere for dem som kun har et overfladisk forhold til musikk, kan jeg dog forstå bedre.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161
Audiophile-Arve skrev:
Ingenting er som ein god streng på hifisentralen, full av infame og medvitne feiltolkingar.
For ikke å glemme de umedvitne.. ;)

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161
Jeg har selv ikke definert noen favoritter i denne tråden. Ikke fordi jeg ikke har noen, men fordi jeg har så mange.
Det å ha klare favoritter innen ulik musikk, gjør ikke nødvendigvis det musikalske livet mer fattig, men viser evne til musikalsk entusiasme og begeistring, etter mitt beskjedne syn... :D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
baluba skrev:

Uansett: Hva får deg til å konkludere med at bredden i muskksmaken er synonym med musikkgleden?
At livet skulle bli fattigere av å ha noen klare musikalske favoritter, kan jeg heller ikke forstå. At livet blir fattigere for dem som kun har et overfladisk forhold til musikk, kan jeg dog forstå bedre.
Vi er jo subjektive i denne tråden, og min subjektive mening er at det å lytte til et snevert utvalg av uttrykk er litt fattig. Kanskje jeg er litt opptatt av kvantitet, men i en verden der kvantitet lett kan kombineres med kvalitet så bør jo det være greit. Men mener du seriøst at du ikke har sett mye til at folk får kick på enkelte artister over lange perioder?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
baluba skrev:
Karma skrev:
baluba skrev:

Vi er jo subjektive i denne tråden, og min subjektive mening er at det å lytte til et snevert utvalg av uttrykk er litt fattig. Kanskje jeg er litt opptatt av kvantitet, men i en verden der kvantitet lett kan kombineres med kvalitet så bør jo det være greit. Men mener du seriøst at du ikke har sett mye til at folk får kick på enkelte artister over lange perioder?
Ikke bare de samme artistene, jeg kan spille den samme plate en 4-5 ganger etterhverandre ;D ;D

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.814
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
slowmotion skrev:
Ren idioti. Ingen er 'størst' i rocken.
Uenig.
At man ikke kan enes om hvem som er størst er derimot forstålig da det er mange å velge mellom og mange har påvirket andre i større eller mindre grad.
Selv legger jeg den artisten som jeg stadig vender tilbake til som den største....for meg.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.814
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
65finger skrev:
Ikke bare de samme artistene, jeg kan spille den samme plate en 4-5 ganger etterhverandre ;D ;D
humre. Det er fordi du har den nådegaven medfødt at du er for lat til å reise deg det.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
H.R skrev:
65finger skrev:
humre. Det er fordi du har den nådegaven medfødt at du er for lat til å reise deg det.
He he he, kan ikke benekte at det kan være en årsak. For til vanlig viser Herr Finger en ganske så vid musikksmak, og gir inntrykk av å ta godt for seg av den herligheten som finnes. :)

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161
baluba skrev:
Men mener du seriøst at du ikke har sett mye til at folk får kick på enkelte artister over lange perioder?
Jo da. men det trenger ikke være negativt eller bety at man er ensporet. Det betyr vel først og fremst at man har evnen til å la seg begeistre?
Personlig er jeg mangfoldig m.h.t sjanger, men ganske selektiv m.h.t. artist. Det er dermed en grunn til at jeg aldri har brydd meg med å samle en stor samling musikk..

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
baluba skrev:
Men mener du seriøst at du ikke har sett mye til at folk får kick på enkelte artister over lange perioder?
Jo da. men det trenger ikke være negativt eller bety at man er ensporet. Det betyr vel først og fremst at man har evnen til å la seg begeistre?
Personlig er jeg mangfoldig m.h.t sjanger, men ganske selektiv m.h.t. artist. Det er dermed en grunn til at jeg aldri har brydd meg med å samle en stor samling musikk..
Helt på linje med deg i det, og selvfølgelig er det mange som ikke synes det er negativt å høre på samme platene om igjen og om igjen. Ensporet er jo slike perioder, for jeg regner med/håper at det er en synliggjøring av perioder og kick. Spiller jeg bare barokk opera i en måned så har det vært en ensporet periode. Og jeg har vært såpass ensporet at jeg kun har hørt på f.eks. jazz fra femti og sekstitallet i flere dager i strekk.

Jeg er også enig i at musikkglede ikke kan kvantifiseres, jeg er bare sterkt subjektiv i min undring over noe som jeg ikke helt forstår.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
baluba skrev:
Karma skrev:
baluba skrev:
Helt på linje med deg i det, og selvfølgelig er det mange som ikke synes det er negativt å høre på samme platene om igjen og om igjen. Ensporet er jo slike perioder, for jeg regner med/håper at det er en synliggjøring av perioder og kick. Spiller jeg bare barokk opera i en måned så har det vært en ensporet periode. Og jeg har vært såpass ensporet at jeg kun har hørt på f.eks. jazz fra femti og sekstitallet i flere dager i strekk.

Jeg er også enig i at musikkglede ikke kan kvantifiseres, jeg er bare sterkt subjektiv i min undring over noe som jeg ikke helt forstår.
Sjangerskifte innimellom er min medisin for ikke å gå lei. God forby for en fattig tilværelse det hadde blitt

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.564
Torget vurderinger
2
65finger skrev:
baluba skrev:
Karma skrev:
baluba skrev:

Sjangerskifte innimellom er min medisin for ikke å gå lei. God forby for en fattig tilværelse det hadde blitt
Ja variasjon må til. Forstår ikke riktig balubas konklusjon om at de som har en favorittartist de mener er den største, har en enspora musikksmak.

Slik som meg f.eks. Det eneste jeg ikke har og spiller her må være svensktoppar. Lite opera blir det spilt også, men jeg har faktisk en her. Noe Mozartgreier (3CD).

Satanistrock hører jeg heller ikke på. Men ellers har jeg nok de fleste typer musikk her. Men balubas hue kan virke uransaklig av og til. Jeg får føye til: I beste mening. ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
65finger skrev:
baluba skrev:
Karma skrev:
baluba skrev:

Ja variasjon må til. Forstår ikke riktig balubas konklusjon om at de som har en favorittartist de mener er den største, har en enspora musikksmak.
Det hverken skriver eller mener jeg, Rolf.

Jeg skriver at de som har et så ekstremt sterkt forhold til sin favorittartist at de tilsynelatende bare spiller det (med nødvendige unntak) har det litt stusslig. Slik som da jeg vokste opp. Da hadde jeg venner som spilte fem, seks Zappa-plater hver eneste dag. Unntakene utgjorde kanskje 25 prosent av deres daglige dose musikk. Og unntakene lå ikke fryktelig langt unna musikalsk det heller, med obligatoriske supergitarister og intrikate låter.

La meg også legge til at jeg skrev tilsynelatende.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.564
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
rolfozzy skrev:
65finger skrev:
baluba skrev:
Karma skrev:
baluba skrev:

Det hverken skriver eller mener jeg, Rolf.

Jeg skriver at de som har et så ekstremt sterkt forhold til sin favorittartist at de tilsynelatende bare spiller det (med nødvendige unntak) har det litt stusslig. Slik som da jeg vokste opp. Da hadde jeg venner som spilte fem, seks Zappa-plater hver eneste dag. Unntakene utgjorde kanskje 25 prosent av deres daglige dose musikk. Og unntakene lå ikke fryktelig langt unna musikalsk det heller, med obligatoriske supergitarister og intrikate låter.

La meg også legge til at jeg skrev tilsynelatende.
Da får jeg bare beklage misforståelsen, baluba.

En ting jeg mener er sikkert er at man må høre mye forskjellig musikk for og finne sin favoritt.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161
rolfozzy skrev:
En ting jeg mener er sikkert er at man må høre mye forskjellig musikk for og finne sin favoritt.
Er du så sikker på det?
Det ville jo vært mye enklere, om man bare hadde hørt en artist..? ;D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.564
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
rolfozzy skrev:
Er du så sikker på det?
Det ville jo vært mye enklere, om man bare hadde hørt en artist..? ;D
Jeg må tygge litt på den, Karma. Vrien den.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Godt at Onkel Bob har gitt ut en bråte plater. Til og med juleplate! dekker alle behov rozzy ;D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.564
Torget vurderinger
2
65finger skrev:
Godt at Onkel Bob har gitt ut en bråte plater. Til og med juleplate! dekker alle behov rozzy ;D
Sant nok. Jeg hiver de andre. ;D

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.814
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
en artist.....
bringer til noe jeg egentlig har lurt på lenge.
Hva spiller de som er hardcore fans av U2 når de ikke spiller U2?
Hva spiller de som er hardcore fans av Bruce Springsteen når de ikke spiller Bruce Springsteen?

Jeg snakker om blodfans og ikke de som har et normalt forhold til musikk...

terjetroll

Bransjeaktør
Ble medlem
21.10.2005
Antall liker
12
Rock and Rolling Stones!min ydmyke mening siden 1964!
Husmorpop= The Beatles ;D
Terje

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161
terjetroll skrev:
Rock and Rolling Stones!min ydmyke mening siden 1964!
Husmorpop= The Beatles ;D
Terje
Og det var din ydmyke mening..? ;D

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
493
Torget vurderinger
1
Bob Dylan er uten tvil en av de aller største i rockens historie, men pga hans noe rufsete måte å synge på så når han ikke ut til Kari og Ola :-\

Blant Karier og Olaer så høres Bob ut som en katt som jamrer seg til døde omtrent, kort sagt de syns at Bob er grusomt fordi han ikke kan synge :eek:

Da er det en av Bobs undersåtter som jeg vil påstå er nesten på høyde ang musikk og som låtskriver og som når ut til massene på en helt annen måte: Bruce Springsteen!

Tar man med hva massene mener og kjøper og ikke bare oss sære musikksnobber så er Springsteen en klart større artist enn Dylan.

Men for egen del så er Beatles i en klasse for seg selv med en hel hærskare av fantastiske artister/band rett under.

Destiny.. :)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.564
Torget vurderinger
2
Destiny skrev:
Bob Dylan er uten tvil en av de aller største i rockens historie, men pga hans noe rufsete måte å synge på så når han ikke ut til Kari og Ola :-\

Blant Karier og Olaer så høres Bob ut som en katt som jamrer seg til døde omtrent, kort sagt de syns at Bob er grusomt fordi han ikke kan synge :eek:

Da er det en av Bobs undersåtter som jeg vil påstå er nesten på høyde ang musikk og som låtskriver og som når ut til massene på en helt annen måte: Bruce Springsteen!

Tar man med hva massene mener og kjøper og ikke bare oss sære musikksnobber så er Springsteen en klart større artist enn Dylan.

Men for egen del så er Beatles i en klasse for seg selv med en hel hærskare av fantastiske artister/band rett under.

Lurer på hvor Springsteen hadde vært blandt Olaer og Karier hvis det ikke hadde vært for Born in the USA?

Dengang han konkurerte med Åge Aleksandersens Lys og Varme om en plass på de norske hitlistene.

Da han hadde bola overarmene til Rambodimensjoner, og gjorde Kariene våte i buksa.

Nei i forhold til Dylan vil aldri Springsteen bli mer enn en appostrof i rockens historie.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.268
Hva har Dylan i denne tråden å gjøre? Dette handler om rock, ikke visesang. ;D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.564
Torget vurderinger
2
Pink_Panther skrev:
Hva har Dylan i denne tråden å gjøre? Dette handler om rock, ikke visesang. ;D
Sist du hørte Dylan, var det i 1964?

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
493
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Destiny skrev:

Lurer på hvor Springsteen hadde vært blandt Olaer og Karier hvis det ikke hadde vært for Born in the USA?

Dengang han konkurerte med Åge Aleksandersens Lys og Varme om en plass på de norske hitlistene.

Da han hadde bola overarmene til Rambodimensjoner, og gjorde Kariene våte i buksa.

Nei i forhold til Dylan vil aldri Springsteen bli mer enn en appostrof i rockens historie.
Jeg er helt enig i at Bob Dylan er en større og viktigere artist enn Springsteen, men det er vi som er innteresrt i musikk litt over snittet som syns dette.

Det jeg vil ha frem er at Springsteen er en større artist blant massene, og da spørs det hvilke kriterier vi skal legge vekt på.

Springsteen er en av Dylans disipler, og en meget dygtig en ;)

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.294
I følge den største norske var det heller ingen tvil om hvem som var størst internasjonalt...

pang

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
13

Vet ikke det , tror at Springsteen betyr mer for massene enn Dylan.
Dylan er en legende for det han gjorde før , Springsteen for det han
gjør nå. En liveartist av dimensjoner.

Amund

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.564
Torget vurderinger
2
Dette er ikke mer og diskutere. Jeg har kommet med fasiten.

Topp Bunn